Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
دوشنبه ۱۱۷۳ فروردين ۶۱۷ برابر با  ۰۱ ژانويه ۰۰۰۱
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۱۷۳ فروردين ۶۱۷  برابر با ۰۱ ژانويه ۰۰۰۱
اعلامیۀ هیئت اجرائی سازمان کارگران انقلابی ایران (راه کارگر)

اعلامیۀ هیئت اجرائی سازمان کارگران انقلابی ایران (راه کارگر)

در بارۀ موج دستگیری فعالان کارگری

دستگاه ولایت از گام های آرام اما استوار جنبش کارگری به وحشت افتاده است

 

از آغاز خرداد ماه ۱۳۸۹ یورش مزدوران دستگاه ولایت به خانه های فعالین کارگری شدت بیشتری یافته است. با برگزاری مراسم اول ماه مه امسال، انتظار می رفت که ماموران امنیتی واکنش نشان دهند. نگاهی به موج دستگیری ها نشان از این سیاست سرکوبگرانه دارد:

 

مهدی فرحی شانديز ۵۰ ساله فعال کارگری  و معلم حق التدریسی روز سه شنبه ۱۱ خرداد براي گرفتن وسائل خود به دادگاه انقلاب مراجعه می کند رئیس شعبه ۸ دادگاه  انقلاب که شاندیز نسبت به رفتارهای توهین آميز و وحشيانه او اعتراض کرده بود او را به اتهام اخلال در نظم عمومی دستگیر و به اردوگاه مرگ کهریزک می فرستد. شاندیز از دستگیر شدگان اول ماه مه پارک لاله تهران بود که ۹ ماه در بازداشت ودر سلول انفرادي بسربرده و به تازگی از زندان آزاد شده بود .هم اکنون نیز در کهريزک بسر می برد.

علیرضا اخوان عضو "کانون مدافعان حقوق کارگر" نیمه شب ۱۳ خرداد  در منزل خود دستگیر می شود.

سعيد ترابیان مسوول روابط عمومی سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه صبح روز ۱۹ خرداد ساعت ۹ صبح در منزل شخصی خود دستگیر می شود

رضا شهابی عضو هیات مديره سنديکای شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه ساعت ۱۰ صبح روز شنبه ۲۲خرداد بر سرکار خود دستگیر می شود رضا شهابي و سعید ترابيان از اعضا هیات مديره سنديکای شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه  هستند که تاکنون از محل بازداشت آنان اطلاعی به خانواده شان نداده اند و روز شنبه ۲۹ خرداد ماموران وزارت اطلاعات تحت عنوان حراست شرکت واحد و حومه به منزل مادر سعید ترابيان مسئول روابط عمومی سندیکای شرکت واحد يورش برده و مادر سالخورده و بیمار او را مورد آزار و اذیت و توهین قرار می دهند. به رغم مراجعات مکرر خانواده های شهابی و ترابیان به ارگان های مختلف برای پی گیری وضعیت عزیزانشان تا به حال هیچ جواب مشخصی به آن ها داده نشده است. با این حال سازمان عفو بین الملل در تاریخ ۱۴ ژوئن با کمپین و اقدامی فوری در سراسر جهان خواهان آزادی آنان گشته و یاد آور شده است : " ... این دو شخص (رضا شهابي و سعید ترابيان ) بطور کاملا محتمل زندانیان عقیدتی هستند که تنها بخاطر فعالیتهای مسالمت آمیز سندیکایی خود دستگیر شده اند و نگران است آنها با توجه به شرایطی که با زور ناپدیدشان کرده اند،  ممکن است مورد شکنجه و سایر بدرفتاریها قرار بگیرند...."

بهنام ابراهیم زاده فعال کارگری روز ۲۲خرداد در تهران دستگیر و به زندان اوین منتقل می شود. هنگام دستگیری مورد ضرب وشتم شدید قرار گرفته و در زندان حالش پس از دستگیری وخيم گزارش شده است. ابراهیم زاده کارگر لوله سازی پلي تکنیک شور آباد شهر ری است که سال پیش در پارک لاله تهران روز اول ماه مه جز ۱۵۰ نفر از دستگیر شدگان بود و تا کنون دادگاه او به اتمام نرسیده بود ..

پدرام نصراللهی فعال کارگری روز ۳۱ خرداد در مراجعه به دادگستري سنندج برای پی گیري پرونده قبلیش، توسط ماموران دادگستری دستگیر مي شود .     

 

این موج هجوم به فعالان کارگری در ارتباط با برگزاري روز کارگر امسال عمدتأ برای فشار بر سندیکای شرکت واحد متمرکز شده است. تمرکز شدید روی اعضای هیئت مدیره  شرکت واحد به آن علت است که این سندیکا، اولین تشکل مستقل کارگری دوره اخیر هست که توانسته است نه تنها بیانگر خواست های کارگران این شرکت باشد بلکه  در قلوب مردم تهران نیز  جای باز کرده است. همین محبوبیت هست که نیروهای سرکوب را بشدت نگران کرده است. از سوی دیگر شکل گیری سندیکای شرکت واحد توانسته الگوی بسیار روشن و تجربه گرانقدری برای دیگر بخش های کارگری بوجود آورد. بی جهت نیست که دستگاه سرکوب ولایت، منصوراسالو رئیس هیئت مدیره شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه را مدام از این بند زندان به بند دیگری منتقل کرده و او را زیر فشارهای شدید جسمی و روحی قرار می دهد. آن ها قصد دارند به فعالین کارگری واحد های تولیدی و خدماتی این پیام را بدهند که هر کس که قصد سازماندهی سندیکا و تشکل مستقل کارگری داشته باشد، سرنوشتی همچون منصور اسالو خواهد داشت.

 

اما اگر یکی از علل دستگیری های دور اخیر،  انتقام از برگزاری مراسم اول ماه مه امسال است، نباید از خاطر برد که با اجرای طرح حذف یارانه ها، و رشد زمینۀ شکل گیری اعتراضات توده ای و کارگری در اعتراض به فقر رشد یابنده و تورم و گرانی لجام گسیخته، خطر شورش ها و  اعتراضات توده ای کاملأ محتمل است. در چنین شرایطی، تشکل ها ی کارگری و فعالین جنبش کارگری در سازماندهی این اعتراضات نقش بسزائی خواهند داشت. برای جلوگیری از این نقش هم هست که دستگاه سرکوب تلاش دارد با دستگیری فعالین کارگری و درهم شکستن تشکل های کارگری مانع تلاش آن ها برای سازماندهی این  اعتراضات شوند. نباید از خاطر بود که جمهوری اسلامی که مدام سنگ مستضعف پناهی به سینه می زند و دولت منفور احمدی نژاد خود را دولت "عدالت گستر" می نامد، در تمامی طول حیات این رژیم و بویژه در دوره دولت احمدی نژاد، به سرکوب بی مهابای تشکل های کارگری همت گماشته است. آن ها بخوبی می دانند که  متحد شدن نیروی کار و زحمت و ایجاد تشکل های کارگران شاغل و حتی بیکار می تواند قدرت نیروی کار در چانه زنی ها بر سر خواست های کارگران را بشدت بالا ببرد. این تشکل های وقتی بتوانند نیروی حاشیه تولید را نیز به سوی خود جذب کنند، آنگاه دارای نیروی کوبنده ای خواهند شد که می توانند ارکان دستگاه فساد وچپاول ولایت را در هم بشکنند.

 

دستگاه ولایت همچنین قصد دارد با دستگیری فعالین جنبش کارگری و درهم شکستن تشکل های کارگری، مانع همسوئی و همگامی فعالان جنبش کارگری با فعالان جنبش جوانان، زنان و ملیت های تحت ستم شود. رشد و عمق یابی جنبش ضداستبدادی مردم در یک سال اخیر، روز به روز بیشتر به طرح مطالبات بخش های گوناگون جامعه نزدیک می شود. همیین امر بر قدرت، تداوم و استحکام جنبش می افزاید. سرکوبگران دستگاه ولایت برای جلوگیری از این همسوئی و همگامی، با دستگیری فعالین کارگری، زنان، جوانان و دانشجویان و فعالین سیاسی ـ مدنی ملیت های تحت ستم، تلاش دارد مانع یک پارچه شدن جنبش ضداستبدادی و پیوند مستحکم آن با جنبش مطالباتی گردد.

 

سندیکا ها و تشکل های کارگری، هیچگام همکاران دستگیر شدۀ خود را فراموش نخواهند کرد. آن ها در کنار خانواده های این عزیزان هستند و نسبت به مشکلات و گرفتاری های آن ها با حساسیت برخورد می کنند. روشن است که وقتی فشار بر سندیکا و اعضای هیئت مدیره آن افزایش می یابد، اعضای سندیکای شرکت واحد و دیگر سندیکاها و تشکل ها از این قدرت برخوردارند تا با سازماندهی اعتصابات و فلج کردن سیستم حمل و نقل شهری، به دستگاه سرکوب این پیام را بدهند که دستگیری  و فشار بر فعالین کارگری می تواند با پاسخ دندان شکن کارگران روبرو گردد.

 

سازمان ما ضمن محکوم کردن یورش به فعالین جنبش کارگری، از همه سازمان ها، احزاب و فعالین آزادی خواه وبرابری طلب می خواهد که به این دستگیری ها اعتراض کرده و ضمن پخش گسترده اخبار این دستگیری ها از هر طریق برای آزادی آن ها تلاش کنند.

 

سازمان ما هم چنین از تمامی فعالان کارگری و چپ در خارج از کشور می خواهد با سازماندهی اعتراضات گسترده در شهرهای کشورهای گوناگون و با ارتباط گیری با اتحادیه های کارگری دیگر کشورها به این موج دستگیری ها اعتراض کرده و فشار بر دولت جمهوری اسلامی را از هر طریق ممکن افزایش دهند و برای آزادی فعالین کارگری و تمامی زندانیان سیاسی با تمام قوا تلاش کنند.

 

سرنگون باد رژیم جمهوری اسلامی

زنده باد آزادی ، زنده باد سوسیالیسم

هیئت اجرائی سازمان کارگران انقلابی ایران (راه کارگر)

اول تیرماه ۱۳۸۹ـ ۲۲ ژوئن ۱۳۸۹

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©