Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
دوشنبه ۱ آذر ۱۳۸۹ برابر با  ۲۲ نوامبر ۲۰۱۰
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :دوشنبه ۱ آذر ۱۳۸۹  برابر با ۲۲ نوامبر ۲۰۱۰
محکومیت ایران در کمیته سوم سازمان ملل متحد

محکومیت ایران در کمیته سوم سازمان ملل متحد

صادق افروز

کمیته سوم سازمان ملل متحد که به امور اجتماعی ، انسانی و فرهنگی رسیدگی می کند قطعنامه ای را که در آن نقض حقوق بشر در ایران  مورد بر رسی قرار گرفته  به تصویب رساند .

قطعنامه از دولت ایران خواسته است که به آزادی اجتماع ، عقیده و بیان احترام بگذارد و استفاده از شکنجه و دیگر شیوه های ظالمانه را کنار بگذارد  و از تبعیض بر اساس مذهب ، ملیت و نژاد و زبان و جنسیت خود داری کند .

قبل از رای گیری ، نماینده ایران خواستار آن شده بود که پیش نویس این قطعنامه حذف  شود ومسئله مورد بحث قرار نگیرد .نمایندگان برخی از کشور ها به دفاع از ایران پرداخته و خواهان حذف این پیش نویس بودند .این نمایندگان  که عمدتا از اعضای سازمان کشورهای غیر متعهد بودند ، پیش نویس را به سیاسی کاری و دخالت در امور داخلی کشور دیگر متهم می کردند .  این تقاضا با ۷۷ رای مخالف و ۷۵ رای موافق و ۲۴ رای ممتنع پذیرفته نشد و پیش نویس قطعنامه به رای گذاشته شد . سرانجام کمیته سوم سازمان ملل با اکثریت آرا پیش نویس را تصویب کرد .

محمد جواد لاریجانی (۱)، دبیر ستاد حقوق بشر در ایران و مشاور قوه قضاییه به شدت از این اقدام کمیته سوم سازمان ملل انتقاد کرد .به گفته او ، آمریکا محرک و طراح اصلی این پیش نویس بوده است .لاریجانی این پیش نویس را غیر حرفه ای و ملهم از اتهامات خبیثانه ای خواند که اثبات هر کدام از آن ها احتیاج به سال ها وقت دارد .او گفت که تنها گناه ایران این است که نمی خواهد نمونه کپیه برداری شده ای از دمکراسی غرب باشد .

نمایندگان کشورهای ونزوئلا ، سودان ،تاجیکستان ،سوریه ، کوبا و بولیوی نیز بر علیه پیش نویس قطعنامه صحبت کردند و خواهان کنار گذاشتن آن بودند .نمایندگان این کشور ها با اشاره به استاندارد دوگانه ای که در زمینه حقوق بشر مورد استفاده قرار می گیرد و اهداف سیاسی پشت این پیش نویس با به رای گذاشتن آن مخالفت کردند .این کشور ها در جریان رای گیری متحد اصلی جمهوری اسلامی  و نماینده اش محمد جواد لاریجانی بودند .

حالا تکلیف ما  چپ های ایران چیست ؟ ما نمی توانیم مثل مجاهدین از تصویب شدن این قطعنامه بالا و پایین بپریم و شادی کنیم  .چرا که می دانیم استاندارد دوگانه صحیح است .همین ایالت متحده و کانادا و کشور های اروپایی در جریان نقض حقوق بشر در ایران در سال های ۶۰ چرا هیچ موضعی نمی گرفتند ؟چرا در مورد نقض حقوق ابتدایی مردم فلسطین و بخصوص در جریان بمباران غزه صدایشان در نیامد؟ چرا وقتی اسرائیل به کشتی حامل کمک های  انسانی به غزه حمله کرد هیچکدام از این طرفداران دروغین حقوق بشر صدایشان درنیامد؟ چرا این کمیته سوم هیچ قطعنامه ای در مورد ابوغریب و مزارشریف صادر نکرد؟ چرا هر گاه چنین پیش نویس هایی به کمیته های سازمان ملل راه پیدا می کنند بدون چون و چرا از دور خارج می شوند ؟ سیاسی بودن این پیش نویس نیز صحیح است .آیا اگر احمدی نژاد در مورد فعالیت های هسته ای کوتاه می آمد  بازهم چنین پیش نویس هایی به صحنه کمیته سازمان ملل راه می یافتند ؟ آیا بازهم شاهد دلسوزی نمایندگان این کشور ها برای مردم ایران بودیم؟

ولی سوالی که من از نمایندگانی که بر علیه این پیش نویس سخنرانی کردند این است :" آیا نقض حقوق بشر که رژیم جمهوری اسلامی طی سی سال حکومت خود بر مردم ایران اعمال کرده است یک واقعیت است یا نه ؟ این سوال را بخصوص از آن دسته از نمایندگان کشور های غیر متعهد دارم که خود را پیرو مارکس می دانند و از برقرار کردن سوسیالیزم در کشور خود صحبت می کنند" نقض حقوق بشر که میلیونها نفر از طریق تلویزیون ها و یوتوب شاهد آن بودند دیگر سناریوی ساخته و پرداخته امپریالیزم نبود .علیرغم قر و غمیش های امثال لاریجانی و ظریف مقابل دوربین خبرنگاران  و سخنرانی های بسیار نرم  و خونسرد در باره عطوفت اسلامی و جنبه های انسانی رژیم جمهوری اسلامی ،و تفاوت حکومت  اسلامی با دمکراسی غربی ، مردم در سراسر دنیا با چشم های خود وحشیگری سپاه و بسیج را دیدند.  آیا نمی بایست این کشور ها که در مورد مردم فلسطین حساسیت نشان می دهند در مورد رنج و عذابی که مردم ایران زیر سلطه جمهوری اسلامی  سرمایه می کشند نیز عکس العمل نشان دهند ؟ بنابر این رهبران سیاسی این کشور ها  و نمایندگانشان نیز از یک استاندارد دوگانه در زمینه حقوق بشر استفاده می کنند . 

سوسیالیست ها نه تنها پرچمداران عدالت اجتماعی و برچیدن استثمار هستند  ، نه تنها از مبارزه ملت ها علیه سلطه امپریالیزم حمایت می کنند ، بلکه همزمان رادیکال ترین  پرچمداران آزادی هم هستند .سوسیالیزم بدون آزادی اصلا سوسیالیزم نیست .سوسیالیست ها نه تنها برای  رفاه و آزادی مردم کشور خود مبارزه می کنند، بلکه به تلاش های مردم دیگر کشورها برای رهایی از یوغ امپریالیست ها و رژیم های استبدادی یاری می رسانند .سوسیالیست های سراسر جهان باید پیگیر ترین متحد مردم ایران برای رهایی از چنگال رژیم جمهوری اسلامی باشند . این سنت به جای مانده از مارکس است .

نوامبر ۲۰۱۰

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

(۱) برادران لاریجانی که به کندی های ایران معروف هستند  از مهم ترین و با نفوذ ترین متحدین خامنه ای به شمار می آیند .علی رئیس مجلس ،صادق رئیس قوه قضاییه ، محمد جواد دبیر ستاد حقوق بشر است ، دو برادر دیگر فاضل و باقر پست های دیگری دارند .گماردن علی در راس قوه مقننه و صادق در راس قوه قضاییه نشانه اعتماد خامنه ای به کندی های ایران است .

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©