Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
شنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۰ برابر با  ۰۳ سپتامبر ۲۰۱۱
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :شنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۰  برابر با ۰۳ سپتامبر ۲۰۱۱
ضرورت همکاری ملیت های ایران

دیدگاه

 

ضرورت همکاری ملیت های ایران

صادق افروز

دور جدید از حرکت اعتراضی مردم ارومیه و تبریز در اعتراض به بی تفاوتی مقامات دست اندرکار جمهوری اسلامی نسبت به آینده دریاچه ارومیه ، و رویارویی آنها با ماشین سرکوب رژیم آیا می تواند بازگشاینده معادله جدیدی در رابطه بین جنبش انقلابی مردم ایران و رژیم سرکوبگر جمهوری اسلامی باشد ؟

در پی به اصطلاح انتخابات ریاست جمهوری دهم ، هنگامی که احمدی نژاد  کاندید مورد علاقه ولی فقیه در مقابل چشمان حیرت زده میلیون ها نفر مردم از صندوق آرا با آن وضعیت افتضاح بیرون کشیده شد ، خیابان های شهر های مرکزی ایران عرصه تظاهرات گسترده ای شد که به کشته شدن ، جراحت ، شکنجه و ازار و اذیت جسمانی و روانی بسیاری از مردم توسط ایادی رژیم منجر شد .میلیون ها نفر انسانی که امید داشتند اوضاع به شدت نابسامان اقتصادی و سیاسی کشور بهبود یابد به خیابان ها ریختند . این تجمعات اعتراضی که بصورت تظاهرات خیابانی انجام می شد اغلب در شهرهای مرکزی و فارس نشین مشاهده شد .

اقلیت های ملی در مناطق ترک نشین ، کردستان ، ترکمن صحرا و عرب نشین و بلوچستان که در طول سی و سه سال حاکمیت جمهوری اسلامی تحت انواع واقسام تبعیضات نژادی و قومی بوده اند با جنبش سال ۱۳۸۸ ارتباط برقرار نکرده و به آن نپیوستند .این نپیوستن دلائل گوناگونی داشت . اما مهمترین آن عدم اعتماد به رهبری بود که این جنبش برای خود برگزیده بود یا خود را تحت حمایت از آن تعریف می کرد . رهبری بارز این جنبش ، یعنی موسوی و کروبی و اکثر اعضای تیم همکاری شان تجربه سال ها عضویت و شرکت در رژیم سرکوبگر جمهوری اسلامی را در پرونده خود داشتند .این سرکوب ها بویژه در استان کردستان در سال های آغازین جمهوری اسلامی پرونده بسیار قطوری را تشکیل می داد .برای مردم کرد این سوال مطرح بود که چرا باید از کاندیدا یا رهبری حمایت کنند که ده سال حکومت اولیه جمهوری اسلامی ، یعنی سال های خونین سرکوب علیه خلق کرد و ترکمن و عرب را سال های طلایی امام می نامد .آنها بین خود و شعار هایی مثل "بسیجی واقعی همت بود و باکری " یعنی یک مشت پاسدار سرکوبگر و "یا حسین میر حسین " هیچ وجه اشتراکی نمی دیدند .قرار گرفتن چنین رهبری ارتجاعی در راس جنبشی که بالقوه سرنگونی رژیم را می خواست  ، یک متحد بسیار نیرومند یعنی مردم مناطق ملی را از معادله مبارزه با رژیم جمهوری اسلامی حذف کرد .اگر جنبش اعتراضی مردم در سال ۸۸ خود را به چنین رهبری محافظه کاری تسلیم نمی کرد و اگر با ارائه برنامه های  مترقی و انقلابی و دفاع از خواست های برحق مردم مناطق ملی و برابر دانستن همه خلق های ایران خود را در کنار این مردم می یافت ، امر سرکوب جنبش برای رژیم به این آسانی ها میسر نمی شد .و چه بسا ابعاد مبارزات مردم گسترده تر می شد و دوره های جدیدی از مبارزه انقلابی را شاهد می شدیم .

با یک تاخیر چند ماهه مردم کردستان در اعتراض به اعدام 5 زندانی سیاسی- فرزاد کمانگر معلم روستاهای کردستان و یارانش – کردستان را در یک اعتصاب عمومی به خاموشی کشاندند . ولی چنین مبارزات ارزشمندی در یک هماهنگی با  جنبش مردم در مناطق مرکزی ایران نبود .عدم هماهنگی بین مبارزات اقلیت های ملی و مبارزات ضد استبدادی در کلیت خود از دلائل بارز ناکامی جنبش سال ۸۸ بود .

اما جنبشی که علیه سیاست های محیط زیست ویران کن رژیم در ارومیه و تبریز براه افتاده می تواند  حمایت همه مردم ایران و بخصوص مردم مناطق مرکزی ایران را به خود جلب کند  .دلیل اول چنین حمایتی ،اهمیت سراسری زندگی دریاچه ارومیه است .اهمیت دریاچه ارومیه از مرزهای آذربایجان فراتر می رود .اگر ارومیه بمیرد و به بیابان نمک تبدیل شود اثرات زیان بخش آن نه فقط در شهرهای آذربایجان ، بلکه بر دیگر شهرهای ایران در استان های گیلان و مازندران و البرز و مرکزی هم تاثیرات بسیار مخربی برجا خواهد گذاشت  . دلیل دوم  شرکت مستقیم سپاه پاسداران در عملیات سد سازی بر روی رودخانه هایی است که آب دریاچه ارومیه را تامین می کردند .  از آنجایی که سپاه پاسداران با ساخت ۳۵سد بر روی رودخانه هایی که آب دریاچه را تامین می کردند مهمترین عامل خشک شدن دریاچه است ، مبارزه مردم برای باز گرداندن زندگی به دریاچه خواه ناخواه به برخورد با سپاه سرکوبگر پاسداران منجر می شود .چنین مبارزه ای بطور قطع از پشتیبانی مردم ایران برخوردار خواهد شد . سرخوردگی از رهبران بی صلاحیت و سازشکار اصلاح طلب  که در آستانه انتخابات مجلس  همگی در جستجوی راه حلی برای سازش با دارو دسته ولی فقیه می باشند در چنین موقعیتی به جداشدن هرچه بیشتر جنبش انقلابی از این رهبری ارتجاعی منجر خواهد شد   .محمد خاتمی رئیس جمهور سابق و تاج زاده از رهبران سبز از جمله این رهبران هستند که در نوشته ها و سخنرانی هایشان به ولی فقیه چشم و چراغ می زنند . تاج زاده پس از کلی قر و غمیش جلوی اصول گرایان سنتی می گوید :"این درحالی است که پاک ترین فرزندان امام و انقلاب در زندان به سر می برند ".(۱) چنین رهبرانی با چنین افاضاتی بیش از پیش از جنبش انقلابی که به زیر کشیدن ولایت فقیه و پایان دادن به دستان غارتگر سپاه و بازار را مد نظر دارد فاصله می گیرد .این رهبران بویژه در مورد مسئله ملی مواضع بسیار نزدیکی با همه جناح های ائتلاف حاکم در جمهوری اسلامی دارند و همگی از اعضای بسیار فعال رژیم در سرکوب جنبش های ملی در ۱۰ سال اول این حکومت هستند .

در تظاهراتی که ۵ شهریور در ارومیه برگزار شد ،مردم با ذوق و شجاع ارومیه در مقابله با سرکوبگران رژیم به ترکی شعار می دادند :

ارومینه جان ورین

آرخی سالین

قلبینه درمان ورین

 

به ارومیه جان بدهید

رودخانه ها را باز کنید

قلبش را درمان کنید

برای متحد کردن صفوف ملیت های گوناگون در ایران  از فارس و بلوچ و ترک و عرب و آسوری و ارمنی همه مان همصدا با هموطنان عزیز ترکمان یک صدا باید این شعار را به زبان ترکی تکرار کنیم .اگر بخواهیم جنبش ضد رژیم جمهوری اسلامی جان بگیرد باید موانع و سد های پیشاروی آن را برداریم .اگر رودخانه های پرخروش جنبش کارگری و اقلیت های ملی به بستر مبارزه  ضد استبدادی همگانی علیه رژیم جمهوری اسلامی بریزند بدیهی است که امواج چنین خروشی ، جمهوری اسلامی را با تمام ید و بیضایش با دشواری های عمیق و پیش بینی نشده ای روبرو خواهد ساخت .

دوم سپتامبر ۲۰۱۱

1.

 http://www.kaleme.com/1390/06/02/klm-70526/

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©