Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
شنبه ۱۷ دی ۱۳۹۰ برابر با  ۰۷ ژانويه ۲۰۱۲
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :شنبه ۱۷ دی ۱۳۹۰  برابر با ۰۷ ژانويه ۲۰۱۲
دیدگاه

دیدگاه

 

نکاتی پیرامون سخنان طبرزدی

صادق افروز

 

حشمت الله طبرزدی  از درون زندان گوهردشت طی مصاحبه ای مواضع خود را در مورد حکومت دینی ، مراجع اسلامی و ولایت فقیه و موضوعات دیگر بیان کرد . بیرون آمدن این مصاحبه در آن شرایط سخت امنیتی بطور قطع نمی تواند بدون دخالت ماموران امنیتی امکان پذیر باشد .اینکه چرا ماموران حکومتی که بر نظرات طبرزدی واقف هستند اینطور صلاح دیده اند که این مصاحبه در شرایطی که کمتر از دوماه به انتخابات مجلس مانده به بیرون درز کند موضوع بحث من نیست و نتیجه گیری در مورد این سوال را به خواننده وا می گذارم تا پس از شکافتن نظرات طبرزدی خودش به آن پاسخ گوید .

نظرات طبرزدی با حروف بولد و ایتالیک می آید

1. دین همواره بر پایه اختیار و آزادی بوده است

در همین منطقه ای که ما در آن زندگی می کنیم و امروز از آن بعنوان ایران یاد می شود می دانیم که اینطور نبوده است .اسلام را با زور شمشیر به مردم حقنه کردند .کشاورز فقیر یا باید  مسلمان می شد و اشهد می گفت و یا باید مالیات های بسیار سنگین ( جزیه ) می داد ، البته  اگر این شانس را داشت که زنده می ماند .بی تمایلی به جنگ برای سپاه ساسانی که دستش به خون مردم زحمتکش آغشته بود یک چیز است و تغییر اجباری مذهب یک چیز دیگر . زرین کوب در همین مورد می گوید :  خاندان ها و دودمان های بسیاری بر باد رفت ، دختران و زنان ایرانی را در بازار مدینه فروختند و سبایا و اسرا خواندند . از پیشه وران و برزگران که دین مسلمانی نپذیرفتند باج و ساو گران بزور گرفتند و جزیه نام نهادند .همه این کار ها را نیز عریان درسایه شمشیر و تازیانه انجام دادند. حد و رجم و قتل و حرق تنها جوابی بود که عرب خاصه در عهد امویان به هرگونه اعتراضی می داد ( به نقل از دو قرن سکوت . عبدالحسین زرین کوب) کشاورز فقیر چاره ای جز تغییر دین نداشت . مگر محمد با  همین زبان شمشیر کفار قریش را که بت پرست بودند به اسلام وادار نکرد ؟در همین قران چقدر آیه داریم که می گوید قتل الکفار و المناقفین و دیگران .هرکس به دین تو نگروید بکش .هرکس علیه خدای تو حرف زد گردن بزن .محمد مگر به کعبه نرفت و همه بت ها را نشکست .آقای طبرزدی  که در همین رژیم اسلامی پرورش یافته که باید این زور و ستم ها را بهتر از ما بداند .

 2. اگر آزادی نباشد هیچ اتنخابی دارای ارزش نیست .

طبرزدی با توضیحی که در مورد آزادی می دهد منظور خود را روشن می کند.او که دبیر کل جبهه دمکراتیک برای مردم ایران و سخنگوی همبستگی برای دمکراسی و حقوق بشر در ایران است منظورش از آزادی همین آزادی های سیاسی از نوع غربی است . وفتی آزادی بخواهد خودش را در چهارچوب بیانیه حقوق بشر محدود کند چاره ای ندارد تا به مالکیت خصوصی که اساس تبعیض و نابرابری های عظیم اجتماعی است احترام بگذارد . و پذیرش مالکیت خصوصی چیزی نیست جز پذیرش نابرابری های اجتماعی و اقتصادی . در جامعه آزاد دلخواه طبرزدی فقر و فلاکت و استثمار و اختلاف طبقاتی همپنان محفوظ خواهد ماند .طبرزدی بهتر است نیمچه نگاهی به جنبش 99 درصد یا جنبش اشغال بیندازد تا ببیند چگونه کشور هایی که در چهارچوب بیانیه  حقوق بشر به آزادی احترام می گذارند تا چه میزان آزادی را از مردم کشور های خود سلب کرده اند .

3. تایید آخوند هایی مثل بروجردی ، خویی و سیستانی در مقابل خمینی

مراجع تقلیدی که طبرزدی از آنان به عنوان کارشناسان دینی ای که در سیاست دخالت نمی کردند و نمی کنند در مقابل خمینی که سیاست را با دین آمیخت حمایت می کند از جمله ارتجاعی ترین آخوند ها بوده اند .بروجردی از پشتیبانان شاه در مقابله با کمونیست ها و مصدقی ها بود . به نقل از سایت خود همین بروجردی ، سندی و جود دارد که نشان می دهد آیت الله بروجردی 10 روز بعد از کودتای 28 مرداد ، نامه ای به فضل الله زاهدی (رهبر کودتای 28 مرداد ) در پاسخ به پیام تبریک او برای عید غدیر می نویسد .در این نامه ، بروجردی برای زاهدی در انجام وظائف مهمی که در این موقع خطیر پس از کودتا بر عهده گرفته از خداوند اعانت طلبیده است .خویی نیز به شدت ارتجاعی و طرفدار رژیم شاه بود .سیستانی هم که حی و حاضر است و از ورود امپریالیست های امریکایی به عراق دفاع کرد .طبرزدی از خمینی به دلیل آمیختن دین با سیاست انتقاد می کند در حالی که تشویق مردم به عدم درگیر شدن و مقابله با حکومت های ارتجاعی ، نوعی دفاع از این حکومت ها و کاملا سیاسی بوده است .آیا بروجردی و نوچه اش فلسفی در جا انداختن کودتای 28 مرداد کم نقش داشته اند؟آیا سیستانی در مقبول وانمود کردن تهاجم امپریالیستی به عراق بی تاثیر بوده است ؟ کارشناس فقهی مورد قبول طبرزدی کیست که مردم را به هنگام یورش نیروهای بیگانه به کشور به آرامش ، پذیرش و سکوت دعوت کند ؟مدل ایرانی آیت الله سیستانی در قم کیست که طبرزدی کمر همت به آگهی اش بسته است؟ روح کالبد مرده بروجردی  و خویی را در بدن کدامیک از فسیل های حوزه علمیه ، این طبرزدی می خواهد بدمد ؟

4.دوگانگی اسلامیت و جمهوریت و تضاد بین آنها

طبرزدی از دوگانگی اسلامیت و جمهوریت در رژیم جمهوریت اسلامی صحبت می کند و به نفع جمهوریت موضع می گیرد . او فراموش می کند که اسلامیت اساس این رژیم است .قانون اساسی این رژیم بر اساس آن نوشته شده است . اگر جمهوریت را بخواهند از اسلامیت آن جدا کنند چاره ای ندارند تا قانون اساسی این رژیم را از نو بنویسند و چنین چیزی ممکن نیست مگر با سرنگونی این رژیم .ولی طبرزدی می خواهد از طریق مسالمت آمیز عمامه رژیم را از سرش بردارد و جمهوری ایران را اعلام موجودیت دهد . به عنوان مثال در مورد تضاد بین جمهوریت و اسلامیت ، طبرزدی به 4 رئیس جمهور اشاره می کند . بنی صدر ،رفسنجانی ، خاتمی و این آخری احمدی نژاد .در مقابله با اسلامیت ، طبرزدی به آخرین تضادی که در کمپ حاکم بین جناح احمدی نژاد و طرفداران ولایت فقیه ایجاد شده اشاره می کند و این تضاد را ناشی از دفاع احمدی نژاد از جمهوریت معرفی می کند و به نوعی به سمت احمدی نژاد متمایل می شود .

5. وضعیت بد اقتصادی نتیجه تصمیم گیری های غلط رژیم است

طبرزدی انگار بحران اقتصادی در سطح جهانی را نشنیده است .امریکا و انگلستان و یونان و اسپانیا و ایرلند و پرتغال که نه حکومت دینی دارند و نه ولی فقیه .سال 2011 شاهد بودیم که بحران جهان سرمایه داری چنان عرصه را بر مردم تنگ کرد که به خیابان ها آمدند و با پلیس مدافع نظم سرمایه داری درافتادند .طبرزدی غافل است که این بحران ها حتی در کشور های دمکراتیک غربی نیز بر مردم زحمتکش به شدت فشار می آورد .در این پیام یک کلام از جنبش با شکوه مردم که جنبش 99 درصدی ها نام گرفت اثری نمی بینید .

6.بحران سیاسی خارجی نتیجه بلند پروازی های حکومت است .

اینجا دیگر طبرزدی به روشنی نشان می دهد که گوشه چشمی به امپریالیست ها دارد .دور تا دور ایران را محاصره کرده اند .در عراق و افغانستان و آذربایجان و ترکمنستان و بحرین و خلیج فارس و دریای عمان نیروهای ناتو و امریکا دارند سرکوب می کنند ،و دندان نشان می دهند . در بغداد یک سفارتخانه درست کردنده اند با 15 هزار پرسنل که از کشور واتیکان پر جمعیت تر است . ناوگان پنجم امریکا در بحرین مستقر است بعد می گوید بحران سیاسی نتیجه بلند پروازی حکومت ایران است .سرشت امپریالیزم تجاوز و بحران آفرینی است . آیا آلنده بلند پرواز بود؟ مصدق بلند پرواز بود؟ چرا آنها را سرنگون کردند ؟ من نمی دانم منظور  طبرزدی از بلند پروازی چیست؟  یعنی رژیمی می خواهد توسری خور که جلوی امپریالیست ها کرنش کند ؟ چرا طبرزدی  در مقابله با ولایت فقیه که  بطور حتم باید شرش از جامعه کنده شود به کمپ امپریالیست ها پرت می شود؟ آیا نمی توانست همزمان با موضع گیری در مقابل ولایت فقیه و دفاع از حکومت سکولار در راستای استقلال سیاسی آینده کشور با سیاست های امپریالیستی که در همین ده ساله گذشته به مرگ تعدادی بسیاری زیادی از انسان و خانه خرابی شان منجر شده خط کشی کند؟عدم مرزبندی با این سیاست ها به مفهوم فرستادن پیام برای طلب همکاری از آنها نیست؟در طول این مصاحبه 12 دقیقه ای ، طبرزدی کوچکترین اشاره ای به مبارزه مردم ایران علیه امپریالیست های گوناگون جهت کسب استقلال سیاسی و در دست گرفتن سرنوشت صنعت نفت نمی کند . نگاهی به تاریخ 150 سال گذشته ایران و بخصوص پس از کشف نفت  و راه اندازی صنعت نفت نشان می دهد که امپریالیست ها تا چه میزان در اوضاع داخلی ایران به نفع نیروهای ارتجاعی دخالت کرده اند .بدون موضع گیری در مقابل امپریالیزم سخنی از دمکراسی انقلابی نمی توان گفت .وجه مشخصه دمکرات های انقلابی دفاع از حکومت سکولار ، احترام به آزادی عقیده و بیان و مقابله با دخالت امپریالیستی است .با توجه به دفاع از روحانیت مرتجع و عدم موضع گیری در مقابل امپریالیست ها ، طبرزدی را نمی توان یک دمکرات انقلابی پیگیر قلمداد کرد .

7.پیام به مشایی

به نظر طبرزدی ، همانگونه که بنی صدر و خاتمی از دل نظام بیرون آمدند وقتی به سمت جمهوری خواهی رفتند از سوی اسلامیت مورد غضب قرار گرفتند و حذف شدند ، حالا این سرنوشت به سراغ مشایی آمده است .آیا با بیان این مطلب ، طبرزدی، مشایی را که هنوز از قدرت بسیار زیادی برخوردار است و حمایت احمدی نژاد را پشت سر خود دارد به ائتلاف دعوت نمی کند ؟ ایا چون احمدی نژاد همواره مشایی را حمایت کرده است این خود دعوتی از جانب طبرزدی  برای ایجاد یک جبهه در مقابله با اسلامیت نظام ، یعنی جناح ولی فقیه آن نیست ؟یا این دامی است که مصاحبه کننده یا ترتیب دهندگان این مصاحبه برای خالی کردن زیر پای مشایی و باند احمدی نژاد  طراحی کرده اند ؟

آن گروه از کمونیست ها که با چنین مصاحبه هایی به وجد می آیند می بایست  هسته ارتجاعی نظرات طبرزدی را بار دیگر مرور کنند .

تذکر :لازم به تذکر است که من اگرچه با مواضع طبرزدی آشکارا مخالف هستم و علنا آن را بیان می کنم ، ولی به هیچ وجه خواستار ادامه محبوس بودن ایشان نیستم و آزادی همه زندانیان سیاسی را آرزو می کنم .من همچنین طرفدار این هستم که طبرزدی مثل بقیه فعالین سیاسی باید از حق آزادانه تشکل و بیان استفاده کند  ، زندانی کردن فعالین سیاسی را از سوی جمهوری اسلامی محکوم است و  به  تضعیف جبهه متحد و متشکل مردم در دفاع علیه تجاوز امپریالیستی ارزیابی می انجامد .

در خاتمه : صحبت های طبرزدی  رهبر یک سازمان به اصطلاح دمکراتیک و سخنگوی حقوق بشری را مقایسه کنید با      صحبت های رضا شهابی ، یک رهبر سندیکایی بی مدعا از بیمارستان .رضا شهابی که بدنبال اعتصاب غذای طولانی دچار ضعف شدی جسمانی و بیماری های متعدد شده بود  ، دربیمارستان به همبستگی یکی از دلسوزان غیر ایرانی وضعیت حقوق انسان ها در ایران پاسخ داد. بئاتریس که دانشجوی رشته جامعه شناسی در دانشگاه متروپولیتن لندن است ضمن اعلام همبستگی خود اظهار امیدواری کرده بود که پیام همبستگی اس با این رهبر کارگری تا حدی از رنج و درد خانواده اش بکاهد . و رضا شهابی با ابراز خوشحالی فراوان نسبت به استقبال گسترده از از جنبش اشغال وال استریت  در پاسخ گفته بود :

بنده به عنوان عضو کوچکی از این جنبش، قدم برداشتن در این مسیر را وظیفه ای می دانم که باید به انجام برسانم

 

 

لینک مصاحبه طبرزدی :

http://www.rahesabz.net/story/47155/

 

لینک سایت آخوند بروجردی

http://broujerdi.org/content/view/31/124/

 

صحبت های رضا شهابی در بیمارستان و تشکر از همبستگی

http://jonbashekhordad.wordpress.com/2012/01/06/1-202/

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©