Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
پنجشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۶ برابر با  ۱۵ فوريه ۲۰۱۸
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :پنجشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۶  برابر با ۱۵ فوريه ۲۰۱۸
مروری بر اعتصاب ها و اعتراض های کارگری در نیشکر هفت تپه

مروری بر اعتصاب ها و اعتراض های کارگری

 در نیشکر هفت تپه

 

خسرو غلامی

 

شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه قدیمی‌ترین کارخانه تولید شکر از نیشکر در ایران است که در ۱۵ کیلومتری شهر شوش در استان خوزستان واقع است. این شرکت که نیم قرن از تاسیس آن می‌گذرد، سال ۱۳۹۴ به بخش خصوصی واگذار شد. حدود چهار هزار نفر به صورت رسمی، پیمانی، قراردادی و پیمانکاری در بخش‌های مختلف این شرکت کار می کنند. در یک دهه گذشته مجنمع نیشکر هفت تپه همواره میدان اعتصاب و تجمع کارگران معترض بوده است.

 

اعتراض کارگران هفت تپه، در سال های ۸۴ و ۸۵  با شعار «ما کارگر هفت تپه‌ایم، گرسنه‌ایم، گرسنه‌ایم» آغاز شد. اما سال بعد، یعنی سال ۱۳۸۶، اعتصاب‌ها و اعتراض ها به شکل هایی مانند تحصن در کارخانه و مکان های دولتی، راهپیمایی در داخل شهر شوش، بستن جاده اندیمشک به اهواز، انجام گرفت.

 

سال ۱۳۸۷ پس از خبر فروش هزار هکتار از ۱۲ هزار هکتار اراضی کشاورزی این کارخانه، کارگران کارخانه نیشکر هفت تپه خواستار پرداخت حقوق معوقه، پایان دادان به احضار فعالان کارگری به دادگاه و برکناری مدیریت مجتمع و همچنین حق ایجاد تشکل مستقل کارگری شدند. همزمان با رویارویی و کشمکش کارگران با مدیریت و مسئولین حکومتی و در شرایطی که شورای تامین استان و دیگر نهادهای ذیربط به مخالفت با سندیکای هفت تپه برخاسته بودند؛ در یکم آبان ۸۷ مجمع عمومی کارگران مجتمع تشکیل شد و سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه به طور رسمی اعلام موجودیت کرد.

 

در چهارم مرداد سال جاری، ۱۵ نفر از کارگران شرکت نیشکر هفت تپه نیمه شب توسط عوامل انتظامی بازداشت شدند. این بازداشت ها پس از اعتصاب و تجمع اعتراضی کارگران این شرکت برای دستیابی به مطالبات شان اتفاق افتاد. اما روز بعد کارگران این مجتمع هم برای پیگیری مطالبات خود و هم برای آزادی همکاران بازداشتی شان دست به اعتراض زدند. از جمله خواسته های آنها پرداخت حقوق معوقه و پاداش و بن سال های گذشته بود. خبرهایی که آن روزها منتشر شد حکایت از این داشت که ۴۰ تن از کارگران معترض شرکت نیشکر هفت تپه طی روزهای نیمه مرداد ماه ۹۶ به دادگستری شوش احضار شدند.

در اواخر آبان ماه امسال بود که تجمع های اعتراضی کارگران نیشکر هفت تپه بار دیگر شکل گرفت. پس از آن بود که بخشی از مطالبات کارگران پرداخت شد و اعتصاب پایان یافت. اما طولی نکشید که دی ماه اعتصاب اوج گرفت و در ادامه این اعتراض ها، پانزدهم بهمن، ۳۴ نفر از کارگران هفت تپه بازداشت گردیدند که با تعهد آزاد شدند.

اگر چه به نظر می رسد که با وعده و وعیدهای داده شده، در حال حاضر اعتراضات کارگری در هفت تپه فروکش کرده؛ اما ممکن است مدتی بعد و از جای دیگری در همین مجتمع دوباره آغاز شود. زیرا که سیر رویدادها نشان از ناتوانی مجموعه مدیریت و مسئولین دولتی در پاسخگویی به مطالبات کارگران دارد.

 

24 بهمن 1396

----------------------------------

باز هم بی صداقتی و وعده ای دروغ از کارفرمای هفت تپه

 

طی اعتراضات گسترده کارگران هفت تپه از آذر ماه تا اکنون یکی از اصلی ترین مطالبات کارگران لغو قرارداد غیر قانونی   پیمانکار (اقبالی) و یکسان سازی قراردادها بوده است و بارها کارفرما لغو این قرارداد سوری را وعده داده بود که به موجب آن حق زیادی از کارگران زحمت کش ضایع شده بود در ماه گذشته به ظاهر این قرار داد لغو شده بود و در فیش حقوقی آبانماه این عزیزان بجای کارگر پیمانکار، کارگر روزمزد نوشته تا کارگران اعتراض نکنند.. اما در فیش حقوقی آذر ماه مجدد در نوع استخدام این زحمتکشان، کارگر پیمانکار (اقبالی) درج شده است

بدین وسیله اعلام می‌کنیم این یک خلف وعده ی آشکار است و این قرارداد غیر قانونی ست و لغو آن همچنان یکی از اصلی ترین مطالبات طبقه کارگری هفت تپه میباشد

لذا بدین وسیله اعلام می‌کنیم اگر این قرارداد برداشته نشود مطالبه ی خود را  با اعتصاب و درصورت نیاز  از طریق اداره کار پیگیری خواهیم کرد.

 

جمعی از فعالین کارگری نیشکر هفت تپه

25 بهمن 96

------------------------------------

گزارش بازرس سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه

به هیئت مدیره سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه

موضوع: عملکرد رضارخشان عضوهیئت مدیره سندیکا

 

بر اساس جلسه هیئت مدیره سندیکا در تیرماه سال ۱۳۹۱ مصوب گردید رضارخشان از ریاست هیئت مدیره سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه عزل و تمام فعالیتهای سندیکا بصورت شورایی اداره شود ولی برخلاف این مصوبه رضا رخشان تخلفات متعددی داشته که در این گزارش به سه مورد آن اشاره میشود:

 

۱- اقدام به انتشار بیانیه به نام سندیکا کارگران نیشکر کارگران نیشکرهفت تپه بدون اینکه این اقدام در مسوولیت و اختیار ایشان بوده باشد و بدون اینکه به تصویب هیات مدیره رسیده باشد.

۲- عدم فعالیت میدانی در ارتباط با منافع کارگران نیشکرهفت تپه

 

۳- فحاشی وهتک حرمت به اعضای هیئت مدیره سندیکا ودیگر اعضای  سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه.

 

ابراهیم امیری: بازرس سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه.

۲۱ بهمن ۱۳۹۶

 

----------------------------------------------------------------------------------

گزارش جلسه هیئت مدیره سندیکای کارگری نیشکر هفت تپه

 

موضوع : تصمیم گیری در رابطه با عملکرد رضا رخشان، عضو هیئت مدیره سندیکای هفت تپه

 

توضیح درباره مصوبه سال۱۳۹۱ :

 

با استناد به جلسه اعضای هیئت مدیره سندیکای هفت تپه در تیر ماه ۱۳۹۱ ،  ضمن عزل رضا رخشان از ریاست هیئت مدیره( هیئت مدیره وقت ) درآن جلسه،  مصوب گردید که تمام فعالیت های هیئت مدیره، بصورت شورایی انجام گیرد. بر اساس این سند مصوب شد که تصمیم گیری ها و انتشار دیدگاه ها، بیانیه ها و نقطه نظرات سندیکا، با امضای حداقل پنج نفر از اعضای هیئت مدیره انجام  گیرد.

افرادی که درآن جلسه حضور داشتند  عبارتند از آقایان : علی نجاتی، محمد حیدری مهر، قربان علیپور، فریدون نیکوفرد و جلیل احمدی .

اما برخلافِ جلسه و سند تصویب شده (  مورخ تیرماه ۱۳۹۱ )،  رضا رخشان در روز های اخیر ، اقدام به انتشار بیانیه هایی بنام سندیکای کارگران هفت تپه کرده است (  تصمیمات مصوب شده سندیکای هفت تپه را نادیده گرفته اند و بر خلاف موازین سندیکا عمل کرده اند. همچنین لازم به ذکر است ایشان ( رضا رخشان ) طی این مدت هیچگونه فعالیت میدانی در جهت منافع کارگران نیشکر هفت تپه انجام نداده اند.

 

کارگران هفت تپه و دیگر کارگران و فعالین و تشکل های کارگری :

 

 بر این اساس با توجه به عدم رعایت مصوبه ( تیر ماه ۱۳۹۱ ) سندیکای کارگران هفت تپه توسط رضا رخشان، تصمیم زیر در باره ادامه کاری ایشان اتخاذ شد.

 بر اساس جلسه  ۲۳ بهمن ۱۳۹۶ در خصوص ادامه کاری رضا رخشان، که با حضور اکثریت اعضای هیئت مدیره بازرس و دو عضو ناظر از سندیکای هفت تپه برگزار شد، مصوب گردید که ادامه کاری  رضا رخشان (به دلیل عدم رعایت مصوبات سندیکای هفت تپه ) بعنوان عضو هیئت مدیره  سندیکا ی هفت تپه، ملغی اعلام میشود . این تصمیم با توافق اکثریت اعضای هئیت مدیره سندیکا ی کارگری هفت تپه  در تاریخ ۲۳بهمن ۱۳۹۶ به تصویب رسید.

لذا از تاریخ  بیست و سوم بهمن ماه سال ۱۳۹۶،  رضا رخشان هیچگونه مسئولیتی درهیئت مدیره سندیکای هفت تپه را  ندارند و انتشار هر گونه مطلب و بیانیه و فعالیت از سوی  ایشان بنام عضویت در هیئت مدیره سندیکای کارگری هفت تپه ، فاقد ارزش قانونی و واقعی می باشد .

 

سندیکای کارگری نیشکر هفت تپه

 

امضا کنندگان :

1_علی نجاتی (عضو هیئت مدیره)

2_قربان علیپور (عضو هیئت مدیره)

3_محمد حیدری مهر(عضو هیئت مدیره)

4_رحیم بسحاق (عضو هیئت مدیره)

5_جلیل احمدی (عضو هیئت مدیره)

6_ابراهیم امیری (بازرس سندیکا)

اعضا ناظر:

7_کرامت پام (فعال کارگری و عضو سندیکا)

8_اسماعیل بخشی (فعال کارگری و عضو سندیکا)

 

سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه

مورخه ۲۴ بهمن ۱۳۹۶

 

تلگرام سندیکا کارگری هفت تپه  تنها منبع خبری کارگران هفت تپه

-----------------------------------------

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©