Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
پنجشنبه ۹ فروردين ۱۳۹۷ برابر با  ۲۹ مارس ۲۰۱۸
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :پنجشنبه ۹ فروردين ۱۳۹۷  برابر با ۲۹ مارس ۲۰۱۸
تولید شکر در کارخانه کشت و صنعت نیشکر هفت تپه استان خوزستان متوقف شد

 

گزارش خبری سایت راه کارگر

تعطیلی شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه،

پاسخ مدیریت به اعتراضات کارگران

 

 

کارگران شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه روز سه شنبه  هفتم فروردین در اعتراض به واگذاری زمین های کشاورزی به شرکت های پیمانکاری و عدم پرداخت دستمزد ،عیدی و پاداش با خاموش کردن کوره بخار و آسیاب، تولید شکر در این شرکت را متوقف کردند. کارگران با شعار «کارگر هفت‌تپه، گرسنه‌ایم، گرسنه» در بازار محوطه شرکت راهپیمایی کردند.

 اعتصاب کارگران نیشکر هفت‌تپه که سه‌شنبه ۷ اسفند آغاز شده روز چهارشنبه نیز ادامه یافت. کارگران ابتدا به شهرک محل سکونت مدیران شرکت راهپیمایی کردند، سپس به سمت جاده تزانزیت اندیمشک‌اهواز رفتند. کارگران اعتصابی روز چهارشنبه در پی بی‌اعتنایی مدیران کارخانه به خواست‌هایشان به طور دسته‌جمعی به سوی کوی ایلام، محل سکونت سهامداران و مدیران شرکت رفتند که با تیراندازی نیروهای محافظ مدیریت شرکت مواجه شدند. آن‌ها سپس به منظور بستن جاده تزانزیت اندیمشک‌ – اهواز به طرف سه‌راه «خوانساری» حرکت کردند. در مسیر حرکت کارگران به سوی جاده، چند تن از کارگران در اثر تصادف زخمی و به بیمارستان منتقل شده‌اند. کارگران علیرغم اعتصاب و اعتراضات مداوم اواخر سال ۹۶، هنوز دستمزد بهمن و اسفند و نیز عیدی و پاداش سال ۹۶ را دریافت نکرده‌اند. علاوه بر این واگذاری بخشی از اراضی شرکت به یکی از پیمانکاران به نام «محصول‌گرا» و نیز انتشار این خبر که تمامی کارگران پیمانی و روزمزد کشاورزی تحت پوشش پیمانکار اقبالی، اردیبهشت سال جاری اخراج خواهند شد اعتراض کارگران را برانگیخته است. کارگران در این رابطه شعار می دادند:

ما اقبالی نمی خواهیم نمی خواهیم

نه اقبالی، نه محصولی، شرکت بشه دولتی

 

در پی دو روز اعتراضات کارگران شرکت کشت و صنعت هفت تپه در روزهای هفتم و هشتم فروردین ۱۳۹۷،  مدیریت کارخانه، با انتشار اطلاعیه ای در کانال تلگرامی   این شرکت، دستور تعطیلی کلیه واحدها را صادر کرد. متن اطلاعیه به شرح زیر است

 

با سلام خدمت یکایک پرسنل شرکت کشت و صنعت هفت تپه

با توجه به اتفاقات پیش آمده در روزهای اخیر بالاخص روز جاری متاسفاه توسط افراد غیر دلسوز و بی مسئولیت که هیچ گونه توجهی به قوانین جاری شرکت نداشته  بنا به مسئولیت اینجانب برای جلوگیری از صدمات احتمالی غیرقابل جبران این شرکت تا اطلاع ثانوی جهت تعیین تکلیف و ایجاد امنیت برای ادامه کار شرکت، کلیه واحدها تعطیل اعلام می گردد. بدیهی است تنها بخش فعال شرکت حزاست مجموعه خواهد بود و مسئولیت تامین و حفظ  و حراست از اموال شرکت بعهده این واحد می باشد.

مدیرعامل امید اسد بیگ

 

در پی تعطیلی کارخانه، کارگران شرکت هفت تپه در روز پنجشنبه ۹ فروردين ۱۳۹۷ برابر با ۲۹ مارس ۲۰۱۸ از دروازه شاوربه سمت فرمانداری شوش رفتند تا اعتراض خشمگینانه خود را ابراز دارند. کارفرمای خصوصی شرکت نیشکر هفت تپه ، با انتشار این اطلاعیه  شرکت را برای "تعیین تکلیف و ایجاد امنیت" تا اطلاع ثانوی تعطیل کرد. معنی عبارت "تعیین نکلیف و برقراری امنیت" در ادبیات جمهوری اسلامی مشخص است.  به نظر می رسد که باید در انتظار اخراج های گروهی کارگران هفت تپه و احیانا برخورد امنیتی و قضایی با کارگران یا فعالان کارگری هفت تپه بود. روشن است که تعطیلی کارخانه این پیام را می رساند که آنها حاضرند کارخانه را تعطلیل کرده و آن را به مدیریت دولتی با مشارکت کارگران بازنگردانند. به نظر می رسد مدیریت کارخانه و مقامات حکومتی به این نتیجه رسیده اند که برای در هم شکستن مبارزات کارگران، کارخانه تخریب و تعطیل کنند.

پیش از این نیز در هفته آخر اسفند ماه سال پیش، شاهد آن بودیم که به جای پاسخگوئی به خواست های به حق کارگران، دستور تعطیلی  واحدهای اداری صادر شده بود و پس از آن، نیروهای سپاه با ورود به کارخانه، تلاش کردند حرکت اعتراضی کارگران را در هم بشکنند. اقدامی که با اعتراضات هفتم و هشتم فروردین ماه، با شکست کامل روبرو شده است.

این چندمین بار در یک ماه گذشته است که کوره بخار و آسیاب کارخانه نیشکر هفت تپه از سوی کارگران این شرکت خاموش شده و روند تولید شکر در این شرکت متوقف می شود. خاموش کردن کوره بخار بدون برنامه علاوه بر توقف تولید به بخش های مختلف این کارخانه نیز خسارت وارد می کند ضمن اینکه خاموش کردن آسیاب نیشکر نیز موجب می شود تا محصول نیشکر در مزارع که در  مرحله برداشت است، دچار خسارت شود. عمل نکردن به وعده ها توسط مدیریت شرکت در خصوص پرداخت حقوق و مطالبات معوقه کارگران و بی اعتنائی به دیگر خواست هایشان و فشارهای امنیتی  باعث شده است تا کارگران خشمگین تصمیم به توقف فعالیت های این شرکت بگیرند. این اقدام خشمگینانه کارگران با واکنش بخشی از کارگران آگاه نیز روبرو شده است. آنها در این رابطه با انتشار اطلاعیه ای خطاب به هم کاران خود  نوشته بودند:

 

با سلام خدمت تمام همکاران و کارگران شریف هفت تپه

درود ها بر شما که مثل همیشه اتحاد و برادری خود را در تمام زمینه ها حفظ نموده و چه هنگام کار و تلاش و چه آنجایی که برای احقاق حقمان دست به اعتصاب میزنیم که اعتصاب و اعتراض جهت دریافت مطالبات، حق قانونی ماست و مانند  امروز با همبستگی خویش اجازه ندادیم آبیاری مزارع به پیمانکار واگذار شود، اما برادران عزیزم در این راستا دو نکته بسیار حائض اهمیت است که به سمع و نظر شما می رساند :

یکم : ما همیشه با خشونت و آسیب رساندن به اموال شرکت مخالف بوده و هستیم چرا که معتقدیم شرکت هفت تپه و تمام اموالش از آن کارگران شریف هفت تپه بوده و هست پس خواهشی که از عزیزان داریم این است که اعتصابات خود را به دور از خشونت و آسیب رساندن به اموال شرکت و به صورت مسالمت آمیز  انجام دهیم.

 

دوم : با توجه به فرا رسیدن فصل گرما و کاهش قند نیشکر ضروری ست هر چه سریعتر حاصل دست رنج خود را که در گرما و شرجی 60 درجه تابستان زحمت آبیاری و داشت آن را کشیده اید، برداشت شود و از آنجایکه هم اکنون انبار شکر در دست خود کارگران است خواهشمندیم نیازی به خاموشی مکرر کارخانه نمی باشد، بگذاریم نی برداشت شود و شکر وارد انبار شده و در عوض جلوی خروج شکر را بگیریم نه جلو برداشت حاصل دست رنج خویش را.

با تشکر

جمعی از کارگران نیشکر هفت تپه

۷ فروردین ۱۳۹۶

شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه در 15 کیلومتری شهرستان شوش دانیال نبی ع ، قدیمی ترین کارخانه تولید شکر از نیشکر در کشور است که نیم قرن از تاسیس آن می گذرد و طبق اصل 44 قانون اساسی اواخر سال 1394 از سوی سازمان خصوصی سازی از چرخه دولتی خارج و به بخش خصوصی واگذار شد. تعداد نیروهای شاغل در شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه خوزستان شامل کارکنان رسمی ، پیمانی ، قراردادی و پیمانکاری تا پنج هزار نفر نیز اعلام  شده است.

 

خبرنگار ایرنا در این رابطه در گفتگو با کارگران نوشته است: « از زمان واگذاری شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه به بخش خصوصی، مشکلات این شرکت که زمانی به عنوان بزرگترین کارخانه تولید شکر خاورمیانه زبانزد بود، دو چندان شده و این شرکت عملا به سمت ورشکستگی پیش می رود. به گفته آنان علاوه بر پرداخت نشدن حقوق و مطالبات پنج هزار نفر کارگران شاغل در این شرکت از دو سال گذشته تاکنون ، اخیرا مدیریت این شرکت تصمیم گرفته حدود 2 هزار و 700 نفر کارگران بخش کشاورزی و کارخانه را به پیمانکار واگذار کند. یکی از کارگران معترض نیز گفت : مدیریت شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه با واگذاری زمین های این شرکت به صورت اجاره به کشت های غیر نیشکری عملا زمینه نابودی این کارخانه بزرگ تولید شکر را کلید زده است. کارگران معترض با حمل پلاکارد،  به صورت راهپیمایی از محل شرکت نیشکر هفت تپه راهی بازار هفت تپه این شرکت شده و خواستار بازگشت شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه به دولت شدند.

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©