Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
چهارشنبه ۲ خرداد ۱۳۹۷ برابر با  ۲۳ می ۲۰۱۸
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲ خرداد ۱۳۹۷  برابر با ۲۳ می ۲۰۱۸
اعتصاب سراسری کامیون داران

 

«حق گرفتنی‌ست دادنی نیست!»

پیرامون اعتصاب سراسری کامیونداران

 

ایلنا گزارش می‌دهد؛

ایلنا کد خبر: 626152  ۱۳۹۷/۰۳/۰۳ ۱۰:۳۵:۴۲  

 

 

رانندگان کامیون فریادرسی ندارند/

آیا افزایش کرایه بار محقق می‌شود؟

 

صدها کامیون در کنار جاده ها صف کشیده‌اند به امید اینکه کرایه‌های حمل بار افزایش یابد. شیوه مسالمت‌آمیز اعتراض آنها توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی را هم به خود جلب کرده است. به نظر می‌رسد که پیام خود را رسانده‌اند: «حق گرفتنی‌ست دادنی نیست!»

 

به گزارش خبرنگار ایلنا، جاده‌های پرمخاطره تنها به جدایی آدم‌ها نمی‌انجامند، گاهی هم به سبب بی‌انتها بودنشان سبب‌ساز یک اتحاد صنفی می‌شوند؛ انگار که جرقه‌ای در انبار کاه زده باشند. صحبت از اتحاد صنفی کامیون‌داران است؛ همان کسانی که امتداد جاده‌ها را با مشقت فراوان در گرما و سرما در پی لقمه نانی می‌پیمایند.  دو روزی می‌شود که راننده‌ها در شاهراه‌های موصلاتی استان‌های بزرگ (قزوین، کرمان، همدان، اصفهان، گیلان، فارس، یزد، خراسان جنوبی، گلستان و هرمزگان) کامیون‌های خود را به کنار جاده می‌زنند و از بارگیری و حتی حمل سوخت برای انتقال به پمپ بنزین‌ها خودداری می‌ورزند. می‌گویند که به ثابت ماندن کرایه‌بار، گران شدن عوارضی و لوازم یدکی اعتراض داریم. شیوه مسالمت‌آمیز اعتراض آنها توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی را هم به خود جلب کرده است. به نظر می‌رسد که پیام خود را رسانده‌اند: «حق گرفتنی‌ست دادنی نیست!» 

 

این جمله را کامیون‌داران مشهدی روی بنرهای خود نوشته‌اند. کامیون‌داران زرند کرمان هم علاوه بر بالا بودن مخارج کامیون و قطعات یدکی یک خواسته مشخص را به منظور مقابله با پایین بودن کرایه‌ها مطرح کرده‌اند: «خواهان تعیین کرایه پایه برمبنای تن بر کیلومتر می‌باشیم.» براساس اعلام وزارت راه‌ و شهرسازی؛ ۳۶۰ هزار کامیون حمل بار در کشور وجود دارد. اگر هر کامیون‌دار با کارِ پرمحنت و این همه خون‌ودل خوردن بخواهد خرج یک خانواده را بدهد، به او حق می‌دهیم که به پایین بودن کرایه بار و بالا بودن حق کمیسون شرکت‌های باربری‌ اعتراض داشته باشد. به گفته «عباس خاکبازان» رئیس انجمن صنفی کارگری رانندگان ناوگان یخچالدار بین‌المللی شهر تهران به دلیل عدم نظارت سازمان راهداری بر شرکت‌های باربری، این شرکت‌ها بین ۵۰ تا ۸۰ درصد هزینه حمل را به عنوان کمیسیون خود برمی‌دارند.

 

سود چندانی به جیب راننده نمی‌رود

 

اگر خوش‌بینانه نگاه کرده باشیم عملا تنها نصف کرایه حمل بار به راننده می‌رسد که باتوجه به هزینه‌هایی که نگهداری کامیون‌های مستهلک آنها دارد، در نهایت سود چندانی به جیب راننده نمی‌رود. برای مثال در شهرستان شهرضا واقع در استان اصفهان که کامیون‌داران آن اعتصاب کرده‌اند، کرایه حمل بار توسط خاور مسقف ۴۶۵ هزار تومان است که اگر شرکت باربری نصف این رقم را به عنوان حق کمیسون دریافت کند، تنها ۲۳۲ هزار و ۵۰۰ تومان نصیب صاحب خاور می‌شود. بیراه نیست که رانندگان روز یک خرداد را «روز اتحاد و اعتصاب رانندگان ناوگان حمل‌و‌نقل برای اجرای عدالت» نام نهاده‌اند؛ اجرای عدالت برای آنها به حال تعلیق درآمده است. شرکت‌های حمل‌بار بیشترین سود را از کامیون‌های آنان می‌برند بدون اینکه مابه‌ازاء واقعی کارِ سخت آنها را بپردازند.

کارِ زیاد و دستمزد کم برای آنها معنایی جز بی‌عدالتی ندارد و در این شرایط آنها چاره‌ای دیگر به جز برگزاری دست از کار کشیدن نداشتند. رانندگان بدین‌وسیله قدرت چانه‌زنی خود را به رخ کشیدند و کاری کردند تا ۴۰ ساعت پس از آغاز اعتصاب نهایتا روز گذشته (چهارشنبه) «داریوش امانی» معاون حمل‌ونقل سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای اعلام کند: هم‌اکنون در مرحله اخذ مجوز از دستگاه‌های دولتی هستیم تا کرایه رانندگان کامیون را ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش دهیم.»

البته مشخص نیست که دولت چه زمانی افزایش ۱۵ تا ۲۰ درصد کرایه‌بار را تصویب کند. با این حال باید پس از افزایش کرایه‌ها فکری به حال گرانی قطعات کامیون‌ها کرد که افزایش قیمت ارز روی آن تاثیر مستقیم گذاشته است. ضمن اینکه باید نظارت بیشتری بر عملکرد شرکت‌های باربری صورت بگیرد تا اینقدر بی‌حساب و کتاب از رانندگان حق کمیسون نگیرند.

 

دست دلالان در کار است

 

«محمد خان بلوکی» مدیرعامل کانون انجمن های صنفی بار، رانندگان و حمل و نقل ترابری کشور معتقد است تا دست دلالان در کار است رانندگان ناراضی خواهند ماند چراکه آنها به هر میزان که می‌خواهند از صاحبان کامیون به ازای یافتن مشتری، حق کمیسون می‌گیرند.

وی با بیان اینکه باید کف کرایه حمل بار مشخص باشد به ایلنا، می‌گوید: برای نمونه کرایه حمل بار از مسیر A به مسیر B توسط صاحب شرکت حمل بار ۲ میلیون تومان تعیین می‌شود. حالا شرکت به راننده می‌گوید که من ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان آن را به عنوان حق کمیسون برمی‌داریم و الباقی مال تو. اسم این را جز دلالی چه می‌توان گذاشت؟! راننده به خاطر اینکه بیکار نباشد قبول می‌کند؛ این در حالی است که شرکت‌ها از خود کامیونی برای حمل بار ندارند. اگر این دلال‌ها را جمع بکنند کرایه بارها مناسب می‌شود و کار کردن برای صاحب ماشین می‌صرفد. متاسفانه ۷۰ درصد از شرکت‌های حمل‌بار در این راه قرار گرفته‌اند و ۳۰ درصد از آنها سالم کار می‌کنند که با این روند کمبود بار و رکود بازار این ۳۰ درصد هم به سمت دلالی می‌روند.

وی افزود: اساسا ساختار حمل و نقل ما غلط است. در همه جای دنیا ماشین حمل بار، متعلق به شرکت است و راننده هم به استخدام شرکت درمی‌آید تا روی آن کار کند از این رو هزینه‌های استهلاک ماشین را شرکت پرداخت می‌کند و راننده از این بابت متضرر نمی‌شود. در ایران اما برعکس است و صاحب ماشین باید تاوان کمبود سفارش حمل بار و هزینه‌های استهلاک ماشین را بپردازد آنهم وقتی که مجبور است بیشتر کرایه حمل بار را به شرکت بدهد.

خان بلوکی با بیان اینکه تا سیستم اعلام بار و سالن نوبت‌دهی در پایانه‌ها راه نیفتد، از راننده‌ها به انحاء مختلف سوءاستفاده می‌شود، گفت: ۵۰ درصد از پایانه‌های حمل‌بار کشور این دو را ندارند و تنها در بنادر و استان‌های بزرگ است که سالن نوبت‌دهی و سیستم اعلام بار وجود دارد. این امر تنها زمینه سوءاستفاده بیشتر را فراهم می‌کند و سر راننده بی‌کلاه می‌ماند اگر سیستم نوبت‌دهی باشد، شرکت زمانی که نوبت راننده رسید باید به وی سرویس بدهد. اما حالا شرکت‌ها دارند به هرکس که دلشان می‌خواهد نوبت می‌دهند یعنی هر راننده‌ای که بیشتر حق کمیسون بدهد، زودتر نوبتش می‌رسد. 

مدیرعامل کانون انجمن‌های صنفی بار، رانندگان و حمل و نقل ترابری کشور افزود: علاوه بر فراهم آوردن زیرساخت‌های لازم توسط سازمان راهداری و حمل‌و نقل جاده‌ای، باید حق کمیسون عادلانه‌ای از رانندگان اخذ شود. یعنی باید کف کرایه حمل بار مشخص باشد، اما حالا نه تنها کف کرایه مشخص نیست؛ بلکه ۳ تا ۴ سال است که کرایه‌های حمل بار افزایش نیافته است. ما، هم اکنون در حال مذاکره با مسئولان هستیم تا کرایه‌ها افزایش یابد.

 

امیدی به بهبود اوضاع در کوتاه‌مدت نیست

 

با در نظر گرفتن این بخش از صحبت‌های خان بلوکی که دلالان براساس عرضه و تقاضا و فشار بر راننده‌ها نرخ کرایه حملِ بار را مشخص می‌کنند، نمی‌توان در کوتاه مدت امید به بهبود اوضاع داشت. هرچند اعتصاب رانندگان پس از افزایش ۱۵ تا ۲۰ درصدی کرایه بار متوقف می‌شود، اما نارضایتی عمده که از فعالیت دلالان نشات می‌گیرد، سرجایش باقی می‌ماند. وجود ۳۶۰ هزار کامیون حمل‌بار، حمل سوخت و... سود سرشاری را نصیب شرکت‌ها می‌کند. قاعدتا تنها سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای که ادارات کل حمل و نقل و پایانه‌ها در هر استان زیرنظرش است یارای مقابله با نابه‌سامانی‌های پایانه‌ها و جمع آوری دلالان را دارد. در غیر این صورت این دست اعتصابات صنفی با یک‌بار افزایش کرایه حمل بار، آنهم پس از سه سال متوقف نمی‌شود و در آینده شاهد تکرار آنها خواهیم بود.

 

..............................................

شماره ۴۰۹۷  |   شنبه ۵ خرداد۱۳۹۷

 

آيا درخواست افزايش كرايه حمل و نقل در كنار تثبيت قيمت گازوييل منطقي است

افزايش كرايه‌ها+ يارانه سوخت

طبق اعلام سازمان راهداري از امروز كرايه حمل و نقل جاده‌اي ١٥ درصد افزايش خواهد يافت

 

نرگس رسولي

 

معاون سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي، در حالي كه اعلام كرده افزايش قيمت ميانگين ۱۵‌درصدي كرايه كاميون‌دارها از امروز شنبه ٥ خرداد‌ماه در سراسر كشور اعمال مي‌شود اما رانندگان كاميون‌ها همچنان معتقدند كه به دليل دلال‌بازي كه در بخش حمل و نقل جاده‌اي وجود دارد افزايش زير ٢٠‌درصد كرايه‌هاي حمل بار نمي‌تواند دردي را از مشكلات آنها دوا كند و آخرين اخبار حكايت از تداوم اعتراض رانندگان كاميون در سراسر كشور دارد.

 

صنف حمل و نقل جاده‌اي از آن دست صنوفي هستند كه با وجود نقش خاص‌شان در اقتصاد كشور اما در سال‌هاي گذشته درگير دلال‌بازي‌هاي زياد شده‌اند. اين صنف كه با مشكلات بزرگي از جمله تعداد كم خودمالكي كاميون‌ها دست به گريبان است همواره به دليل درصدهاي بالاي دلالان بار در شهرك‌هاي حمل و نقلي با تجمع رانندگان كاميون براي دريافت بار مواجه هستند و دلال بازي حتي كار را به جايي رسانده است كه برخي استارت‌آپ‌ها براي حضور در اين بخش با مشكلات خاصي با اين دلال‌ها مواجه شده‌اند.

 

سرشكن شدن مشكلات موجود در اين بخش موجب شده تا رانندگان كاميوني كه تاكنون بارها خواستار افزايش كرايه‌هاي حمل خود شده بودند اين‌بار اعتراض خود را به مقابله با حمل بار در جاده‌ها نشان دهند و با عدم تردد كالا در جاده‌ها از دولت بخواهند تا به عنوان مرجع بالا دستي در بحث افزايش كرايه‌هاي حمل وارد شود. اين روال كه با مشكلاتي براي توزيع كالاها از جمله بنزين و گازوييل در سراسر كشور ايجاد كرد موجب شد تا مسوولان دولتي به اين اعتراض‌ها واكنش نشان داده و به شركت‌هاي حمل و نقلي دستور دهند تا كرايه‌هاي حمل را فعلا ١٥ درصد افزايش دهند البته بنا به گفته داريوش اماني افزايش كرايه كاميون‌داران يكي از چندين مشكلات اين صنف است. بازنشستگي با حداقل دستمزد، حذف يارانه حق بيمه و حق كميسيون‌ها هم از ديگر مشكلات رانندگان كاميون است. يكي ديگر از مشكلات كاميون‌داران بازنشستگي با حداقل دستمزد است كه حتي رانندگان اعلام كردند حاضرند مازاد آن را خودشان بپردازند كه اين موضوع هم در دست پيگيري قرار دارد و احتمالا يك ماه آينده به نتيجه مي‌رسد.»

 

اين معاون حمل‌ونقل سازمان راهداري و حمل ونقل جاده‌اي، در عين حال كه درخواست كاميون‌داران براي افزايش دستمزد را «منطقي» خوانده، گفته است كه در دو سه سال گذشته كرايه كاميون افزايش نيافته در حالي كه لوازم يدكي از جمله لاستيك با رشد قيمت مواجه بوده است. كرايه رانندگان كاميون بايد ۱۵ تا ۲۰ درصد افزايش يابد، اما اين امر منوط به اخذ مجوز از دستگاه‌هاي دولتي است و اين فرآيند نيز در حال طي شدن است. البته محمد خان‌بلوكي، رييس اتحاديه انجمن‌هاي صنفي رانندگان حمل ونقل كالاي كشور، به ايلنا گفته است كه «هنوز بسياري از كاميون‌داران از جمله در استان فارس، افزايش بيش از ۲۰ درصدي كرايه‌هاي حمل بار را خواستارند و نسبت به اين ميزان معترضند. دلال‌بازي شركت‌هاي حمل‌ونقل اجازه نمي‌دهد رانندگان و كاميونداران به حق و حقوق قانوني خود دست يابند.»

 

موضوعي كه تاكنون بارها از سوي صنف كاميون‌داران به گوش رسيده است و برخي از رانندگان عدم خودمالكي كاميون‌ها را دليل ديگري بر افزايش سلطه دلالان و واسطه‌ها در بروز و تدام مشكلات اين صنف عنوان مي‌كنند. اگر سري به شهرك‌هاي حمل و نقلي زده باشيد با عده‌اي «داد‌زن» برخورد مي‌كنيد كه در راهروها با فرياد زدن مسيرهاي مختلف رانندگان را به رقابتي براي دريافت بار فرا مي‌خوانند. دلالان در اين شهرك‌ها با در اختيار گرفتن رانت مراجعه تقاضاي حمل بار موجب شده‌اند تا رانندگان به طور طبيعي با مالك بار مراوده نداشته باشند و از طريق اين دلال و با كسر درصدهاي چشمگير باري را براي حمل در اختيار گيرند كه اين امر با توجه به عدم تاييد بار براي برگشت از مقصد اول به مبدا اول موجب شده تا بسياري از كاميونداران و رانندگان كاميون تنها با يك سر پر به مقصد بروند و با كاميون خالي به شهر مبدا باز گردد.

 

معضلي كه پيش از اين با ورود استارت‌آپ‌هاي حمل و نقلي نويد رفع آن به گوش رسيد اما با رانت‌هاي دلالان در شهرك‌هاي حمل ونقلي هنوز بسياري از كاميونداران اجازه استفاده از اپليكيشن‌هاي اينچنيني براي تردد به صورت دو سر پر را ندارند.

 

در همين زمينه ايرنا از قول فعالان انجمن‌هاي كاميون‌داران تاكيد كرده كه «هرچند بين ۱۵ تا ۲۰ درصد به مبلغ كرايه آنها اضافه شد اما معضل اين صنف، سوءاستفاده واسطه‌هاست كه نيمي از درآمد كاميون‌داران را به جيب مي‌زنند.»

 

رانندگان كاميون از افزايش هزينه‌هاي مرتبط با كار خود در شرايطي كه كرايه‌بار ثابت مانده‌ است، گله‌مندند و اعتقاد دارند كه اين كار ديگر براي‌شان صرف اقتصادي ندارد.

 

مشكلات خود مالكي

 

يكي از مشكلات كاميون‌داران خودمالكي يا شريك مالكي كاميون است كه موجب شده رانندگان مسوول تمام مسائل مربوط به كاميون و حمل بار اعم از دريافت بارنامه، هزينه‌هاي استهلاك خودرو و... باشند در حالي كه اگر اين روال به سمت شركت مالي پيش مي‌رفت همه مراحل مربوط به بار زدن تا ترخيص و دريافت كرايه طبق روال مرسوم در همه دنيا با شركت‌هاي حمل و نقلي مي‌بود. به اين جهت اين موضوع در كنار هزينه‌هاي استهلاك كاميون‌ها و معضل بازگشت يك سرخالي موجب شده تا رانندگان اين صنف همواره خواستار سر و سامان بخشيدن به مشكلات صنف‌شان باشند.

اين امر در كنار وجود كاميون‌هاي فرسوده باعث شده تا به دليل عدم تامين هزينه‌هاي نوسازي كاميون‌ها شاهد تردد حجم زيادي از كاميون‌هاي فرسوده در جاده‌هاي كشور باشيم كه مشكلات حمل و نقلي از جمله زمان تردد، آلودگي هوا، افزايش مصرف سوخت گازوييل و... را به همراه دارد.

 

نقش استارت‌آپ‌ها و تغيير كرايه

 

با اين حال و با توجه به اظهارنظر‌هاي مختلف مديران استارت‌آپ‌هاي حمل و نقلي، نبود فرمول مشخص براي محاسبه نرخ كرايه حمل در بخش جاده‌اي را شايد بتوان يكي از مشكلاتي خواند كه موجب شده تا دلالان از رانت بيشتري برخوردار باشند. اين استارت‌آپ‌ها معتقدند كه در صورت گسترش استفاده از اپليكيشن‌هاي موبايلي حمل و نقلي و تعيين فرمول مشخص سراسري براي حمل بار هم معضل تردد يك سرخالي از بين مي‌رود و هم دست دلالان از رانت توزيع بار در شبكه حمل و نقل جاده‌اي كوتاه مي‌شود. در عين حال با برداشته شدن معضل يك سرخالي بازگشت كاميون‌ها ديگر بحث افزايش كرايه‌ها مطرح نخواهد شد. چرا كه معضلاتي مثل پرداخت درصد غيرمعمول به دلالان شركتي وجود ندارد و درصد پرداختي رانندگان مشخص است و در عين حال وقتي كاميوني به مقصد مي‌رسد با در اختيار گرفتن بار به مقصد جديد معضل بازگشت خالي به مبدا نيز از بين مي‌رود. به اين ترتيب چرخه تردد حمل و نقل جاده‌اي كامل مي‌شود.

 

مشكلات را حل مي‌كنيم

 

در همين حال اگر چه سازمان راهداري اشاره مستقيمي به كمكي كه استارت‌آپ‌ها به بحث حمل و نقل جاده‌اي مي‌كنند، نكرده اما غلامحسين دغاغله، مديركل حمل و نقل كالاي راهداري به خبرگزاري صدا و سيما گفته است: «مطالبات صنفي رانندگان براي افزايش كرايه‌ها مطالبه‌اي بحق است و با توجه به تعاملي كه با تشكل‌هاي صنفي و رانندگان داريم در زمينه كرايه توانسته‌ايم اقداماتي هرچند كم انجام دهيم تا بخشي از خواسته‌هاي رانندگان تحقق يابد. موردي هم در دو، سه روز گذشته اتفاق افتاده بود كه بحث حذف سهم دولت در بيمه تامين اجتماعي رانندگان مطرح شده بود كه با پيگيري‌هاي انجام شده بحث بيمه نيز روز سه‌شنبه حل شد و همچنان روال قبلي طي خواهد شد و دولت سهم خود را از حق بيمه رانندگان پرداخت خواهد كرد.»

 

او با بيان اينكه يكي ديگر از درخواست‌هاي رانندگان دريافت حق‌العمل و كميسيون‌هاي اضافه از سوي باربري‌ها و مراكز عمده بار است، گفته است: «براي اين مساله نيز دو راهكار انديشيديم اول اينكه اگر تخلفي در اين زمينه صورت گرفته باشد گزارش انجمن صنفي رانندگان ملاك عمل قرار خواهد گرفت و دوم اينكه كميسيون‌هاي رسيدگي را به استان‌هاي كشور منتقل كرده‌ايم تا اينگونه شكايات در خود استان و خارج از نوبت رسيدگي شود. يكي ديگر از مطالبات رانندگان نظارت بر فعاليت شركت‌هاي حمل و نقل براي كم شدن معطلي در پايانه‌ها و مراكز عمده بار بود، اين مطالبه نيز مطالبه به حقي است و به همين منظور سازمان راهداري سمت و سوي حمل و نقل جاده‌اي را به سوي فناوري‌هاي جديد برده است.»

 

دغاغله با بيان اينكه در دو سال گذشته در دو بندر شهيد رجايي و بندر امام خميني(ره) سامانه نوبت مجازي راه‌اندازي شده افزوده است: «اين سامانه‌ها بخشي از ترددهاي اضافي و معطلي در مراكز بار را حل كرده است. به رانندگان قول مي‌دهيم تا يك ماه آينده با راه‌اندازي سامانه ارتباطي بين سازمان بنادر و گمرك كشور گام مهمي در كاهش مدت خواب، قانونمند كردن و اجراي عدالت در تخصيص بار برداشته شود.»

 

اين معاون راهداري همچنين در خصوص نوسازي ناوگان حمل و نقل جاده‌اي هم تاكيد كرده است: «با توجه به مشكلاتي كه در اين زمينه براي رانندگان به وجود آمده بود تصميم گرفتيم اسقاط خودروهاي فرسوده را به آخرين مرحله قبل از دريافت خودروي نو موكول كنيم كه با اين تمهيد انديشيده شده رانندگان مي‌توانند تا قبل از گرفتن خودروي جديد با خودروي قبلي خود فعاليت كنند.»

.............................................

 

اعتصاب سراسری کامیون‌داران: سپاه تانکرهای خود را برای شکستن اعتصاب به کار گرفت

۰۴ خرداد ۱۳۹۷

سایت زمانه

 

با ادامه اعتصاب کامیون‌داران و کمبود بنزین و گازوئیل در شهرهای ایران، سپاه پاسداران و ارتش تانکرهای خود را برای سوخت‌رسانی به بعضی جایگاه‌ها به خدمت گرفته‌اند. اعتصاب کامیون‌داران وارد چهارمین روز شد و مینی‌بوس‌داران استان شیراز هم به آن‌ها پیوستند.

از شامگاه گذشته تانکرهای سپاه و ارتش برای سوخت‌رسانی به جایگاه‌ها به کار گرفته شدند

اعتصاب کامیون‌داران و رانندگان کامیون که ۱ خرداد آغاز شد، به زودی در سراسر ایران گسترش پیدا کرد. بامداد جمعه ۴ خرداد اعتصاب کامیون‌داران وارد چهارمین روز خود شد. در چهارمین روز اعتصاب کامیون‌داران تصایری در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که کامیون‌ها را در حال توقف در حاشیه جاده‌های استان خوزستان نشان می‌دهد.

 

در اثر اعتصاب گسترده کامیون‌داران در فقط دو روز، صنعت حمل و نقل در ایران مختل شد. روز گذشته گزارش شده بود که محموله‌های سوخت به پمپ‌بنزین‌ها به ویژه در استان فارس نرسیده و صف‌های طولانی مقابل جایگاه‌های سوخت تشکیل شده است. گازوئیل هم در تهران کمیاب شده بود. از روز گذشته سپاه پاسداران و ارتش، تانکرهای خود را برای سوخت‌رسانی به برخی جایگاه‌ها به کار گرفته‌اند. علاوه بر این در سومین روز اعتصاب سراسری کامیون‌داران خبرهایی منتشر شده بود مبنی بر اینکه تعدادی از کامیون‌دارانبه عنوان اعتصاب‌شکن به کار گرفته شده‌اند. نیروی انتظامی اعتصاب‌شکن‌ها را اسکورت می‌کند.

 

کامیون‌داران می‌بایست لوازم یدکی و خدمات مورد نیاز خود را بر اساس نرخ بازار و هم‌گام با سقوط ارزش ریال تهیه کنند. اما کرایه‌ای که برای جابجایی بار دریافت می‌کنند تغییر نکرده. علاوه بر این قرار است از خرداد سال جاری تناژ بار آن‌ها هم از ۴۴ تن به ۴۰ تن کاهش بیابد. روز گذشته اتحادیه حمل و نقل بار ایران به معترضان پیشنهاد داده که برای جبران گرانی لوازم یدکی و کم‌باری، کرایه حمل بار تا سقف ۲۰ درصد افزایش یابد. سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای هم اعلام کرد که از شنبه ۵ خرداد کرایه حمل بار ۲۰ درصد افزایش می‌یابد. کامیون‌داران اما خواهان افزایش ۴۰ درصدی کرایه حمل بارند.

۵ خرداد نیز گروهی از تاکسی‌داران اعلام کرده‌اند کلیه اپلیکیشن‌های تاکسی اینترنتی شیفت صبح از ساعت ۶ تا ۱۲ و شیفت عصر از ساعت ۱۶ تا ۲۱ به طور کامل از دسترس خارج می‌شوند.

دولت در تلاش است با جلوگیری از افزایش قیمت خدمات حمل و نقل، مانع از افزایش تورم شود و نرخ عمومی پایین تورم را حفظ کند. تأمین لاستیک و روغن و برخورداری از بیمه درمان هم یکی دیگر از خواسته‌های کامیون‌داران و رانندگان کامیون و شاغلان در بخش حمل و نقل است.

حمل و نقل بار و مسافر در ایران در اختیار بخش خصوصی است و به همین سبب دولت بر کامیون‌داران و مینی‌بوس‌داران و سایر شاغلان در این بخش تسلط چندانی ندارد.

............................................................

 

دل یک کامیون دار معترض

 

خلاصه اینکه داروغه و دزد و صاحب کاروان عقد اخوت بسته اند برا خانه خرابی ما

 

سلام هم وطن،،،

من یک راننده ام

 

اگر از احوالات من جویا باشید خوبم خدا راشکر ..‌‌گله ای نیست ....شکایتی هم ندارم ...فقط درد دلی دارم با تویی که مرا نمیشناسی ...مرا نمیبینی ...مرا نمیفهمی ...حالم را هم که اصلا نمیپرسی ...

 

اما عیب  ندارد تو خودت رو ناراحت نکن من هوای تو را  دارم ...#مهمان_داری؟  نگران نباش! من شب نخواهم خوابید تا تو میوه تازه و گوشت و مرغ روز جلوی  مهمانت بگذاری ...

 

زمستان است و سرما درپیش .....نگران من نباش ...من خسته ام فدای سرت .

 

من تمام تلاشم را خواهم کرد  تا مصالح خانه ات زود و به موقع برسند وسر سیاه زمستان  سرپناه خانواده ات تکمیل گردد .

 

 

:black_small_square:هم وطن عزیزم .آری  من یه راننده ام که شغلم با عنایت مسئولین #تفریحی است و حالا حالا ها باید جاده ها را گز کنم و منتظر باشم تا وقتی آنهاصلاح دانستند، باز نشسته شوم و دمی آرام گیرم . 

 

:وقتی تو شبهای زمستان در کنار خانواده ات چای داغ مینوشی و در خانه گرمت آرام  خفته ای ، من در #سرمای_زیر_صفر #پیک_نیکم را روشن کرده ام تا دستانم را که از بستن زنجیر چرخ آنهم  در برف و بوران، یخ زده اند را کمی  گرم کنم و به  راهم ادامه دهم

 

دوست من باید زودتر برسم و بار بعدی را که با کلی حق حساب دادن به باربری گرفته ام را بزنم آنهم به #نصفه قیمت بارنامه .میگویی چرا ؟!!

 

بخاطر اینکه کارخانه و باربری دست در دست هم داده اند تا حق من و زن و بچه  ام را بین خود تقسیم کنند .

 

باز میگویی چرا شکایت نمیکنی ؟!! چون هیچ مکان و هیچ جایی برای شکایت نداریم  .هر صنفی اتحادیه ای دارند و تعزیزاتی .اما افسوس که آنهایی که میتوانند کاری بکنند تنها کارشان درست کردن حوضی از حناست واسه دستان خسته و پینه بسته ما .

خلاصه اینکه #داروغه و #دزد و صاحب کاروان عقد اخوت بسته اند برا خانه خرابی ما.

 

این آخرین قسط لاستیکم را بدهم ،مصادف است با آخرین نخی که زده و باید منتظر باشم پلیس مهربان و فداکارم من را جریمه کند

 

خوب عیب ندارد بگذار  چرخ زندگی اورا هم من بچرخانم .

 

یادم باشد شب جای امنی بخوابم وگرنه چرخ زندگی دزدها را هم من باید بچرخانم .

 

اری هم وطن من شغلم #تفریحیست! دوست  دارم ،توی گرمای ۵۰ درجه #بندر بدوم دنبال بار .

 

 

عرق ریزان چادر بکشم و شبها با پشه های مهربانش نون بیار کباب ببر بازی کنم  .

 

اخر تفریح دلچسبی است.پنچر کنی و عرق از پیشانی به چشمانت برود و تو نتوانی حتی پاکش کنی .نمیدانی روی #تنورداغ آسفالت خوابیدن و گریس کاری کردن چه لذتی دارد .

 

چنان لذتی که تو از لم دادن جلوی کولر گازی خانه ات هم نخواهی برد .

چه تفریحی از این بالاتر که بعد کلی زحمت و رساندن بار ساعتها توی ماشینت علاف باشی چون پول نقد ندارند و کارت خوانشان کار نمیکند و تو صبحانه و نهار و شامت را باید با هم بخوری آنهم وقتی که از شدت ضعف تازه یادت میآید از دیشب هیچ نخورده ای .

 

تولد #فرزندت بود، مبارک است من که نفهمیدم کودکم کی مرد شد و کی دخترم خانه بخت رفت .

 

نفهمیدم همسرم کی در تنهایی #پیر شد و هیچ نگفت از باری که بر شانه های زنانه اش سنگینی  میکرد . فقط لبخندی زد و مرا بدرقه کرد .

 

حسرت یه روز #تعطیل که با خاطر جمع و آرامش روح با فرزندان باشم، تا ابد بر دلم خواهد ماند ،

 

اما تو خودت را ناراحت نکن آخر هفته هایت  را خوش باش!  آنها هم دیگر چنین نیازی را در درون خود خفه کرده اند، وقتی چشمان خسته و بیقرار مرا میبینند .

   

آری هم وطن تو آسوده باش من تا آخرین جانم در #رگهای کشورم حرکت خواهم کرد تا تو و مسئولین در آرامش باشید .

 

آخ که چقدر حرف دارم با تو بزنم اما باید بروم ‌و ببینم امروز چه تعرفه ای برای بارم بسته اند آخربندر است و از پایتخت و مسئول کاخ نشینش دور.

 

آری  اینجا بازار بی قانونی است و تو حکم آن گلادیاتوری را داری که باید برای زنده ماندن با هرچیزی که از دروازه بیرون میآید بحنگی چه انسان باشد چه اژدها .#

 

:ما هم باید بار را بگیریم چه تعرفه اش عادلانه باشد چه ظالمانه وگر نه قسدهایمان عقب میماند و چک هایمان برگشت میخورند..

 

آنوقت است که بانکِ عزیز نداشته هایمان را به حراج میگذارد. آری اینجا شهر بی قانون هاست و داروغه اش در پشت پستو خواب .

 

آری هم وطن تو آسوده باش که بدان که ما یک عمر است داریم بار بی توجهی #مسئولین را بدوش میکشیم ......!

 

کامیون داران معترض 

...............................................................

اعتصاب سراسری کامیون داران ادامه دارد

 

بنا بر اخبار منتشر شده در فضای مجازی، اعتصاب کامیون داران وارد سومین روز خود شده است.  این اعتصاب سراسری در روز چهارشنبه در شهرهای سیرجان، همدان، کوار، تبریز، کنگاور، کرمانشاه، تاکستان، ملایر، قزوین، آباده، یزد، نایین، هفشجان، اراک، تهران و ... ادامه یافته است.

رانندگان خواهان افزایش کرایه؛ کاهش نرخ بیمه، کاهش مبلغ کمیسیون؛ و حق برخورداری از اتحادیه مستقل هستند. تعدادی از کامیون‌داران نیز بیانیه ای را در اولین روز اعتصاب در شبکه های اجتماعی منتشر کردند. مواردی که آن‌ها در این بیاینه به آن پرداخته بودند، به این شرح بود:«نرخ پایین حمل‌ونقل، گرانی قطعات کامیون و وابستگی‌ آن به قیمت دلار، نبود جاده مناسب و استراحتگاه، دلال و دلال‌بازی در گرفتن بار، اخذ مبالغ غیرقانونی توسط بعضی از پایانه‌ها، نبود جایگاه شغلی، متناسب نبودن میزان حقوق و مزایا»!

لازم به ذکر است طی ماههای گذشته لوازم یدکی، لاستیک و روغن و حتی عوارض افزایش یافته است اما کرایه رانندگان تغییر نکرده است.

متاسفانه انجمن صنفی رانندگان، نمایندگان واقعی رانندگان نیستند و رانندگان خواهان تشکل مستقل هستند.

.....................................................

معاون سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای به ایلنا خبر داد:

افزایش کرایه رانندگان کامیون تا 20 درصد از شنبه اعمال می‌شود

رفع مشکل دستمزد بازنشستگی رانندگان تا یک ماه آینده

 

ایلنا ـ کد خبر: 626256  ۱۳۹۷/۰۳/۰۳ ۱۲:۴۱:۳۳  

 

معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با بیان اینکه افزایش قیمت کرایه رانندگان کامیون دارها تا سقف 20 درصد از شنبه اعمال می‌شود، گفت: با شرکت‌هایی که بیشتر از نرخ مصوب حق کمیسیون دریافت کنند، برخورد قانونی می‌شود.

داریوش امانی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا با بیان اینکه افزایش قیمت میانگین 15 درصدی کرایه کامیون دارها از شنبه در سراسر کشور اعمال می‌شود، گفت: متوسط افزایش قیمت 15 درصد است که در برخی از شهرها و نقاط و پایانه‌ها به 10 درصد و در برخی از مناطق به 20 درصد می‌رسد.

وی با بیان اینکه افزایش قیمت کرایه کامیون‌دارها از چند هفته گذشته در دستور کار قرار داشت، ادامه داد: در برخی از شهرها این افزایش قیمت اعمال شده بود و در برخی از مناطق هم هنوز به اجرا نرسیده بود که با دستور وزارت راه وشهرسازی  و سازمان راهداری از شنبه در سراسر کشور اجرا می شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه تنها یکی از مشکلات کامیون‌دارها تعیین قیمت‌های جدید است، گفت: بازنشستگی با حداقل دستمزد، حذف یارانه حق بیمه و حق کمیسیون‌ها هم از دیگر مشکلات رانندگان کامیون است.

معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ادامه داد:  یکی دو روز یارانه حق بیمه رانندگان کامیون قطع شد که با مذاکره با سازمان تامین اجتماعی این موضوع را برطرف کردیم.

امانی افزود: یکی دیگر از مشکلات کامیون دار بازنشستگی با حداقل دستمزد است که حتی رانندگان اعلام کردند حاضرند مازاد آن را خودشان بپردازند که این موضوع هم در دست پیگیری قرار دارد و احتمالا یک ماه آینده به نتیجه می‌رسد.

وی همچنین درباره حق کمیسیونی که از رانندگان کامیون گرفته می‌شود، گفت: اگر بیشتر از نرخ‌های مصوب حق کمیسیون گرفته شود و راننده‌ای شکایت کند سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای به این موضوع ورود می‌کند و با شرکت‌های خاطی برخورد قانونی انجام می‌شود.

معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: حق کمیسیون را کانون رانندگان کامیون و شرکت‌های حمل و نقلی تعیین می‌کنند که در حال حاضر حق کمیسیون در خارج از پایانه‌های اختصاصی 10 درصد، داخل پایانه‌ها 8 درصد و در حمل بار سیمان 6 درصد است.

وی تاکید کرد: هر شرکتی که بیش از این مقدار کمیسیون دریافت کند، تخلف کرده است و در صورت شکایت، با آن شرکت برخورد قانونی صورت می‌گیرد.

.....................................................

اعتصاب سراسری رانندگان  و کامیون داران

 

در پی فراخوان اعتصاب سراسری رانندگان و کامیون‌داران؛ آنها از از صبح روز سه شنبه اول خرداد  دست از کار کشیدند. آنها  به گرانی لوازم یدکی و پایین بودن کرایه‌ها اعتراض دارند. وسعت دامنه مشارکت رانندگان و کامیون داران در این حرکت و همزمانی اعتراضات، این حرکت صنفی را تا همین جا به بزرگ ترین اعتصاب سراسری کارگری سازمان دهی شده به کمک شبکه های اجتماعی در کشور ما تبدیل کرده است و افق های جدیدی برای حرکت در مسیر اعتراض و اعتصاب سراسری سایر بخش های نیروی کار گشوده است.

اعتصاب سراسری رانندگان و کامیون‌داران در دست کم ۷۶شهر در ۲۵استان کشور در اعتراض به وخامت وضعیت معیشتی خود، پایین بودن کرایه بار، بالا بودن هزینه‌های لجستیکی و قسط‌های خودرو از صبح سه‌شنبه اول خرداد دست به اعتصاب زدند و از حرکت و بارگیری خودداری کردند.

اسامی شهرها عبارتند از: مهاباد، بوکان و ارومیه و سلماس در استان آذربایجان غربی؛ تبریز و مرند در استان آذربایجان شرقی؛ کنگاور در استان کرمانشاه، دهگلان و سنندج در استان کردستان، اصفهان، شهرضا، مبارکه، زرین شهر، لنجان، محمد آباد قهاباد و نوگوران، نجف آباد، کاشان، ورزنه، نائین، در استان اصفهان، ایوان در استان ایلام، مشهد، سبزوار، تربت جام، تربت حیدریه، فریمان، گناباد، کاریز تایباد، نیشابور، بجستان در استان خراسان رضوی؛ بجنورد، جاجرم، گرمه و شیروان در استان خراسان شمالی، بیرجند در استان خراسان جنوبی، شهر کرد و سفید دشت بروجن در استان چهار محال و بختیاری؛ باغملک، دزفول، آبادان، بهبهان، اندیمشک در استان خوزستان، زنجان در استان زنجان، خاش و زابل در استان سیستان و بلوچستان، شاهرود در استان سمنان، شیراز، آباده، ارسنجان، مرودشت، کوار، جهرم، سعادت شهر، زرین دشت، فسا و بیکدل در استان فارس، قزوین و ضیاء آباد در استان قزوین، زرند، بم، رفسنجان، سیرجان، کرمان و شهر بابک در استان کرمان، گنبد کاووس در استان گلستان، بندر انزلی در استان گیلان، ساری و نوشهر در استان مازندران، اراک و ساوه در استان مرکزی، بندر لنگه و بندرعباس در استان هرمزگان، شهر همدان در استان همدان، اردکان و محمد آباد در استان یزد و شهرستان بوشهر در استان بوشهر بوده است.

در بندر انزلی اطلاعیه‌‌ای را با امضای مدیریت انجمن صنفی رانندگان و انجمن صنفی شرکتها به دیوار نصب کردند که کرایه حمل کالا از بندر انزلی به تمامی نقاط تا ۱۲ درصد و کرایه حمل محموله‌های فله تا ۱۷درصد افزایش یافته است.

 

 

دومین روز اعتصاب کامیونداران در چندین شهر باعث کمبود شدید  بنزین و شکل گیری صف های کیلومتری در استان فارس و کمبود گازوئیل در تهران شده  و در وحشت از پیامدهای مختلف قحطی بنزین و از کار افتادن بخشی از حمل و نقل شهری و بین شهری، برخی مسئولان محلی، وعده افزایش قیمت حمل بار و کاهش تعرفه بیمه  را مطرح کرده اند

...........................................................................

«قانون» کد خبر: ۱۰۲۴۳۵ | تاریخ : ۱۳۹۷/۳/۳ - شماره: 1209

«قانون» در گفت و گو با رانندگان و ريیس اتحادیه کامیون‌داران، مشکلات آن‌ها را بررسی کرد

 

اعتصاب براي شنيدن اعتر اض!

 

اعتراض آن‌ها به بیمه‌ها، عوارض اتوبان‌ها، کمیسیون بالای باربری‌ها، هزینه بالای تعمیرات و قیمت بالای لوازم یدکی خودرو‌ها، با وجود ثابت ماندن کرایه‌هاست

 

راننده کامیونی که شب ها تا صبح در سرما و گرما پشت فرمان نشسته است و دنده عوض می کند، نیاز به خدمات دارد

 

گران شدن قیمت دلار باعث بالا رفتن قیمت لاستیک شده؛ به طوری که دیگر راننده ها قادر به خریدن لاستیک جدید نیستند

 

کامیون‌داران و رانندگان استان های خراسان رضوی، هرمزگان، فارس، لرستان، کرمان، اصفهان، قزوین از جابه جایی و حمل بارهای‌شان خودداری کرده اند

 

یک کمک راننده باید سالیان سال با حقوق یک میلیون و دویست هزارتومانی در جاده های کشور روی کامیون های مالکانش کار کند

 

این روزها در هر نقطه ای از کشور شاهد اعتراض‌های کارگری هستیم. هر روز خبر می‌رسد که بخشی از اصناف برای گرفتن حق و حقوق‌شان در حال اعتصاب هستند. در چند روز گذشته تعداد زیادی از کامیون‌داران در شهرهای مختلف ایران نیز برای پیگیری حق و حقوق شان دست از کار کشیده‌اند و دست به اعتصاب زدند. عکس‌ها و تصاویر این اعتصاب‌ها از روز سه‌شنبه در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد تا بالاخره روز چهارشنبه به اوج خود رسید. کامیون‌داران و رانندگان استان های خراسان رضوی، هرمزگان، فارس، لرستان، کرمان، اصفهان و قزوین از جابه‌جایی و حمل بارهای‌شان خودداری کردند و در کنار کامیون ها و تریلی‌های‌شان متوقف شدند.

 

اعتراض به ثبات كرايه!

 

اعتراض آن‌ها به بیمه‌ها، عوارض اتوبان‌ها، کمیسیون بالای باربری‌ها، هزینه بالای تعمیرات و قیمت بالای لوازم یدکی خودرو‌ها، با وجود ثابت‌ماندن کرایه‌ها بود. این در حالی است که کامیون‌داران در ایران با وجود کار سخت نه تنها مشمول بیمه سختی کار نمی شوند بلکه حتی برای دریافت بیمه ها و خدمات اجتماعی هم دچار مشکل هستند. یکی از کامیون‌دارهایی که در اعتصاب شرکت کرده بود، در گفت و گو با «قانون» می‌گوید:«مرگ و زندگی ما در جاده‌های خطرناک این کشور می‌گذرد؛ جاده‌هایی که سالیان دراز است حتی یک بازسازی ساده هم نشده اند و ما باید هر روز خبر مرگ یا ازکارافتادگی یکی از همکاران‌مان را در هنگام کار بشنویم. هیچ کسی نمی‌داند که خانواده‌های ما از وقتی که در جاده ها شروع به حرکت می‌کنیم تا وقتی که سفرمان تمام می شود و بارها را جا به جا می کنیم، دست به دعا هستند تا خبر سلامت ما را بشنوند. این حرف امروز و دیروز نیست. ما سال هاست که برای بهبود کیفیت جاده های کشور به مسئولان دولت های مختلف هشدار داده ایم اما همچنان جاده‌های ناایمن در کشور جان همکاران‌مان را می گیرد». رانندگان کامیون هایی که در جاده های ایران خاک و سیمان جابه جا می کنند، طبق قوانین باید شب‌ها در جاده ها حرکت کنند و این یعنی اینکه جان‌شان بیشتر از بقیه راننده ها که روزها هم می‌توانند کار کنند در معرض خطر است. یکی ديگر از این راننده‌ها نیز در گفت و گو با «قانون» می‌گوید: «اگر یک لحظه چشم‌مان گرم شود و لحظه‌ای خواب‌مان ببرد، جان و مال مان همه با هم از دست می رود. خانواده‌مان هم بی سرپناه می شوند، چون هیچ بیمه و خدمات اجتماعی نیست تا آن‌ها را حمایت کند. اگر در تصادف اعضای بدن‌مان را هم از دست بدهیم و ناقص شویم ، باید کاسه گدایی به دست بگیریم چون هیچ نهادی از ما حمایت نمی کند». یک کامیون‌دار معمولا باید در زمان کاری یک شب تا صبح، سه بار پنچری لاستیک تریلی یا کامیونش را بگیرد كه این بستگی به حجم باری دارد که حمل می کند. از آنجا که راننده ها مجبور هستند بیشتر از ظرفیت قانونی بار بزنند، تعداد دفعات پنچرگیری‌شان هم اضافه می‌شود و این در سرمای زمستان مشقت‌بار است. این راننده می گوید:« پنجری گرفتن، یعنی دیسک کمر، یعنی عمل های میلیونی، یعنی درهای شبانه‌ای که لحظه ای از سرمان دست برنمی دارد». او به نبود امنیت در جاده های کشور اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد:«‌شب‌ها اگر ساعت ها هم در جاده‌ها رانندگی کنیم، نمی توانیم برای چند دقیقه از کامیون پایین بیاییم و برای خرید به مغازه ای برویم چون ممکن است سارقان از راه برسند و هر چه داخل کامیون است، با خودشان ببرند. حتی خوابیدن هم برای ما حرام است، چون امنیت نیست». در تمام سال‌هایی که کشوردرگیر تحریم‌های سخت و کمرشکن بود، تعداد زیادی از راننده ها نتوانستند کامیون‌های باکیفیت بخرند یا هزینه اش را نداشتند یا قوانین دیپلماتیک کشور اجازه این کار را نمی داد؛ در نتیجه تعداد زیادی کامیون از چین خریدند و راهی جاده‌های کشور کردند. کامیون هایی که به علت کیفیت پایین، راننده‌های زیادی را به کام مرگ فرستاد. یک کمک‌راننده باید سالیان سال با حقوق یک میلیون و 200 هزارتومانی در جاده های کشور روی کامیون‌های مالکانش کار کند و هیچ وقت امید نداشته باشد که می تواند خودش هم کامیونی بخرد و صاحب کار خودش شود.

 

اقدام ناگهانی پلیس براي توقف کامیون‌های دارای اضافه‌بار

 

رانندگان حمل سوخت در شهر کوار شیراز از جابه‌جایی سوخت به پمپ بنزین های شیراز خودداری کردند و این اتفاق باعث شد تا تعداد زیادی از خودروهای درون شهری در صف های طولانی مقابل جایگاه‌های پمپ بنزین منتظر سوخت بمانند. تعدادی از کامیون‌داران نیز بیانیه ای را در اولین روز اعتصاب در شبکه های اجتماعی منتشر کردند. مواردی که آن‌ها در این بیاینه به آن پرداخته بودند، به این شرح بود:«نرخ پایین حمل‌ونقل، گرانی قطعات کامیون و وابستگی‌ آن به قیمت دلار، نبود جاده مناسب و استراحتگاه، دلال و دلال‌بازی در گرفتن بار، اخذ مبالغ غیرقانونی توسط بعضی از پایانه‌ها، نبود جایگاه شغلی، متناسب نبودن میزان حقوق و مزایا»! سید حسن هاشمی، ريیس اتحادیه کامیون‌داران کشور در گفت و گو با «قانون» گفت که صبح روز چهارشنبه تعداد زیادی از کامیون‌دارن به دفتر اتحادیه در تهران رفته بودند تا مطالبات‌شان را پیگیری کنند. وي گفت:«چندي قبل نزدیک به 150 نفر از راننده های تهرانی در دفتر اتحادیه جمع شده بودند و تا برای مطالبات‌شان چاره‌ای اندیشیده شود. ما در اتحادیه حدود 10 هزار راننده ماشین سنگین داریم که کارهای عمرانی کشور به‌خصوص پایتخت را انجام می دهند».وي یکی از مشکلات رانندگان ماشین سنگین و کامیون ها را اقدام ناگهانی پلیس برای متوقف کردن تریلی هایی اعلام کرد که بار اضافی حمل می کنند.« سالیان سال است که کامیون ها اضافه بار می‌زنند و پلیس ها هم کاری با ما ندارند اما معلوم نیست چند وقت است چه اتفاقی افتاده که نیروی انتظامی راننده ها را جریمه می کند. در کارت ماشین نوشته که یک کامیون 18 چرخ باید نزدیک به 26 تن وزن داشته باشد. 14 تن وزن کامیون است و 12تن هم باید بار بزند که با آن 26 تن می شود. البته مدت ها کامیون ها بار غیرمجاز را جا به جا می کردند و پلیس هم با آن ها کاری نداشت؛ الان مدتی است که ناگهان پلیس برای بار غیرمجاز به کامیون ها اجازه تردد نمی دهد و آن‌ها را در مسیرها متوقف می کند.

 

البته پلیس می تواند راننده ای که بار اضافه می‌برد،جریمه یا مدتی ممنوع الکار کند؛ چون بار اضافه به همه زیرساخت های کشور ضربه می زند و آسفالت‌ها و راه ها را خراب می کند؛ اما باید شرایط اقتصادی مناسبی را در کشور برای رزق و روزی کامیون‌دارها ایجاد کرد. این قانون ها باید در خدمت اصناف باشد نه اینکه به ضررشان». هاشمي با بيان اين جملات در ادامه با اشاره به اینکه کامیون‌داران به خاطر بیکاری، رکود اقتصادی و فشار شرکت های پیمانکاری مجبور به حمل اضافه بار هستند، می‌گوید:« سازمان مدیریت برنامه‌ریزی کشور در کتاب «فهرست بهای راهوان» واحد خاک را بر اساس متر مکعب تعریف کرده درصورتی‌که در کارت ماشین، بار کامیون ها بر اساس تناژ حساب می‌شود. تفاوت وزنی‌اي که در این کتاب وجود دارد، باعث مي شود پیمانکار خلاف قانون مقدار بیشتری بار بزند تا ضرر نکند و کامیون‌دار هم مجبور است این بار را حمل کند». هاشمی در پاسخ به این سوال که گفته می شود علت اعتراض کامیون داران بیمه های بی رویه ای است که به آن‌ها داده شده است، گفت:« این دروغ و کذب است. شما بیایید اتحادیه یا از بیمه استعلام بگیرید. تا زمانی که ما کامیون‌داران را بیمه می کردیم 50 درصد بیمه را تامین اجتماعی می داد و 50 درصد آن را هم خودشان به حساب تامین اجتماعی واریز می‌کردند. البته الان مدت زیادی است که سایت تامین اجتماعی برای کامیون‌داران بسته اند و هیچ راننده ای نمی تواند برای بیمه اش اقدام کند. ما بارها با نامه نگاری پیگیری کرده ایم که گفته اند ما به کسری بودجه خورده‌ایم و نمی‌توانیم اعضای جدیدی را بیمه کنیم. تامین اجتماعی مدعی است که دولت به ما 50 هزارمیلیارد به تامین اجتماعی بدهکار است که باید بدهی اش را تسویه کند تا ما سایت را برای آن‌ها باز کنیم».

 

همه مسئولان نظام باید برای حل مشکل بیایند

 

ريیس اتحادیه کامیون داران درباره تفاوت خدمات بیمه و تامین اجتماعی در ایران و کشورهای دیگر، تجربه یکی از همکارانش را تعریف می‌کند:« مدتی پیش یکی از اعضای اتحادیه ما به کشور نروژ رفت و بعد از چهار سال کار کردن در یک شرکت باربری به او گفتند که ما می خواهیم شما را بیمه کنیم، باید به ایران بروی و سابقه کارت را بیاوری. او هشت سال سابقه کارش را از اتحادیه گرفت و به نروژ برد و حالا در آنجا هم حقوق بازنشستگی می گیرد و هم سنواتش را به او داده اند. نیرویی که همه جوانی اش را در کشور ایران گذاشته و برای مردم ایران خدمت کرده در سال های میانسالی به نروژ رفته و حالا در آنجا هم از خدمات بیمه بهره مند شده و هم سنواتش را می‌گیرد». او مسئولیت‌پذیری تمام مسئولان دولت و نظام را برای حل مشکلات کامیون‌داران لازم می داند و ادامه می‌دهد:« ما کشوری مسلمان هستیم و باید حق و ناحق کردن حقوق کارگران برای‌مان دغدغه باشد. باید همه نهادها درزمينه از بین بردن مشکلات این قشر ضعیف از جامعه که در برابر کار سنگینی که انجام می دهند هیچ خدماتی نمی گیرند، مسئول باشند. راننده کامیونی که شب ها تا صبح در سرما و گرما پشت فرمان نشسته است و دنده عوض می کند نیاز به این خدمات دارد». هاشمی درباره گران شدن قیمت ارز و تاثیرش بر بازار خرید لاستیک و قطعات ماشین سنگین می گوید: «گران شدن قیمت دلار باعث بالا رفتن قیمت لاستیک شده است؛ طوری که دیگر راننده ها قادر به خریدن لاستیک جدید نیستند. لاستیکی که ما با قیمت سه میلیون و دویست هزارتومان می‌خریدیم حالا باید همان را با قیمت چهار میلیون و 500 هزارتومان بخریم. دولت به وارد کننده ها، دلار 4200 تومان برای واردات لاستیک داده تا آن را گران نکنند اما واردکننده ها هم دلار چهار هزار ودویست تومانی را می گیرند و هم لاستیک را با دلار هشت هزارتومانی به مردم تحمیل می کنند». حال که بازار دلار به هم ریخته ،دیگر فروشندگان هم به راننده‌ها اجناس‌شان را بدون پول نقد نمی فروشند و این باعث ایجاد مشکلات زیادی شده است. هاشمی ادامه می دهد:« ما قبلا به لاستیک‌فروش زنگ می‌زدیم و سفارش لاستیک می دادیم، 10 جفت لاستیک می فرستاد و می آمد دفتر ما به او یک چک سه ماهه به او می دادیم، درمورد قطعات هم همین طور بود اما الان از زمانی که تغییر و تحول در قیمت ارز ایجاد شده حتی به ما یک پیچ و مهره هم نمی دهند. یعنی باید قبل از اینکه قطعه را بگیریم، کارت بکشیم و پول آن را پرداخت کنیم و بعد پیچ و مهره مان را بگیریم».

..............................................................................

انتقادِ کامیون‌داران از گرانی هزینه‌ها/کرایه بار ثابت مانده‌است

 

رانندگان کامیون در استان‌های مختلف نسبت به ثابت ماندن کرایه بار و افزایش هزینه‌ها، اعتراض دارند. به گزارش خبرنگار ایلنا، رانندگان کامیون در استان‌های مختلف از افزایش هزینه‌های سربار در شرایطی که کرایه بار ثابت مانده‌است، گله‌مندند و می‌گویند: دیگر برایمان صرف نمی‌کند که بار جابجا کنیم.

این رانندگان روز گذشته (اول خرداد) در برخی شهرها دست از کار کشیدند و در میدان بار تجمع کردند. گفته می‌شود؛ رانندگانِ قزوین، لرستان، آذربایجان شرقی، مازندران و چند استان دیگر، با خودداری از حمل بار، سعی کردند مطالبات خود را به گوش مسئولان برسانند.

یکی از رانندگان که در شهرستان نوشهر مشغول به کار است؛ در ارتباط با خواسته‌های خود و همکارانش می‌گوید: مدت هاست که کرایه بار ثابت مانده‌است، تعرفه‌ها را بالا نبرده‌اند؛ درحالی‌که هزینه‌های لوازم یدکی و قطعات، روز به روز زیاد شده؛ علاوه بر این، حق بیمه‌ای که به تامین اجتماعی می‌پردازیم نیز افزایش یافته‌است. به گفته‌ی این راننده، در برخی از استان‌ها، سازمان حمل و نقل و راهداری، میزان بار مجاز کامیون‌داران را حدود ۴ تن در هر بار کاهش داده و این به معنای کاهش نرخ بار برای کامیون‌داران است.

این راننده می‌گوید: به عنوان مثال، از پارسال تاکنون قیمت لاستیک و فیلتر هوا حدوداً دو و نیم برابر شده است. در این شرایط چطور می‌توانیم کار کنیم و راضی باشیم؟

رانندگان از مسئولان مربوطه درخواست دارند تعرفه‌های حمل بار را متناسب با افزایش هزینه‌ها، افزایش دهند.

........................................................

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©