Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
چهارشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۷ برابر با  ۱۷ اکتبر ۲۰۱۸
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۷  برابر با ۱۷ اکتبر ۲۰۱۸
بیانیه‌ی شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران در مورد تحصن سراسری معلمان

بیانیه‌ی شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

در مورد تحصن سراسری معلمان

 

معلمان شجاع ، دانش آموزان گرامى و مردم آگاه

 روزهاى۲۲ و ۲۳ مهرماه در تاریخ پرافتخار جنبش معلمان ایران به عنوان روزهای تجلی و شکوه اتحاد و همبستگی ماندگار شد. جنبشی که از زمان رژیم پهلوی با ریخته شدن خون خانعلی بر سنگفرش خیابان پا گرفت و اینک در عزم راسخ شما و مقاومت معلمان دربند تجلی یافته است. درود بر عزمتان! که فراتر از مطالبه معیشت خود درد دانش آموزان و مردم را فریاد زدید راهتان مستدام باد.

برگزاری تحصن پر شور این روزها را به همه تبریک می گوییم همانطور که در بیانیه فراخوان تاکید کردیم اگر مطالبات ما که مطالبات تمام مردم ایران است برآورده نگردد مهرماه آغاز اعتراضات خواهد بود و در صورت ادامه بی توجهی ها ، اين مسئولان هستند كه بايد  پاسخگوی عملکرد خود باشند و بدانند ما پیگیر حق و حقوق خود و دانش آموزانمان هستیم.

تحصن در حالی با موفقیت انجام شد که در طی روزهای گذشته فعالان صنفی و معلمان در سرتاسر کشور تحت فشار بودند و برخی مدیران در همسویی با حراست و اطلاعات، فضای ترس و ارعاب در مدارس به وجود آوردند تا جایی که در اولين روز از تحصن سراسرى فرهنگيان ايران محمدرضا رمضانزاده دبير انجمن صنفى معلمان خراسان شمالى كه رياست دوره اى شوراى هماهنگى  را عهده دار است در راه بازگشت به منزل بازداشت شد و ساعت هاى متمادى خانواده و اطرافيان ايشان از سرنوشت وى بى اطلاع بودند. ایشان توسط اطلاعات دولت بازداشت شده است و اطلاعات با در اختيار گرفتن  اکانت تلگرامی ايشان کانال شورا و ابرگروه تحصن را در اختیار گرفت و  تا توانستند تلاش كردند مسیر تحصن را منحرف كنند

 با اين وجود معلمان مطالبه گر بخصوص زنان معلم پیشتاز صفوف خود را متحدانه شکل دادند تا نشان دهند مطالبات ما از سر تفنن نیست و مسئله زندگی انسان ها در میان است.

 

 بازداشت آقای رمضانزاده در ادامه  دور تکراری و باطل تعرض و بازداشت فعالان صنفی است که منطق مسلط تمام دولت ها بوده است اما اراده جمعی معلمان  تسلیم نشد و تحصن بصورت متحدانه در روز دوشنبه ادامه یافت.

برگزاری با شکوه تحصن در استان هایی که تشکل صنفی پویا دارند بار دیگر  نشان داد که بین تشکل یابی مستقل و پیگیری مطالبات رابطه ایی تنگاتنگ وجود دارد.

شوراى هماهنگى تشكل هاى صنفی فرهنگیان ايران ضمن تاكيد مجدد بر مطالبات صنفی و آموزشی، خواهان آزادى فورى محمدرضارمضانزاده و تمام معلمان دربند است.شورای هماهنگی اعلام می دارد که مسئولیت هرگونه خطری که متوجه دبير انجمن صنفى معلمان خراسان شمالى گردد برعهده ی حاکمیت و بانیان چنین تعدی هایی است.

پیش از این شورای هماهنگی در فراخوان خود نسبت به هر نوع برخورد امنیتی و پلیسی با متحصنان هشدار داده است و معلمان را به تحصن محدود در دو روز یکشنبه و دوشنبه دعوت نموده اما چنانچه روند احضار و بازداشت فعالان صنفی متوقف نگردد. شورای هماهنگی تشكل هاى صنفى بنابه اراده فرهنگیان ایران ، بار ديگر آنان را به ادامه  اعتراضات گسترده فرا خواهد خواند.

شورای هماهنگی ضمن تاکید بر استقلال خود و تشکل های صنفی عضو شورا از تمام اقشار اجتماعی، دانش آموزان، دانشجویان ، والدین محترم، تشکل های مدنی و کارگری و ...که با تحصن سراسری معلمان اعلام همبستگی نمودند قدردانی مى كند

شورا از تمام معلمان می خواهد از کانال قبلی شورا که اینک تحت کنترل  است خارج شوند و تا اطلاع ثانوی از طریق کانال صنفی معلمان اخبار تحصن و مواضع شورا را دنبال نمایند همچنین ضرورت دارد معلمان عزیز از ابرگروه تحصن مهرماه خارج شده و عضو ابرگروه چالش اعتراضی شوند.

شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

۲۳ مهرماه ۱۳۹۷

-----------------------

  پس از دو روز

 

رسول بداقی

 

کانونهای صنفی معلمان کشور در قالب شورای هماهنگی تشکلهای صنفی طی بیانیه ای  روزهای ۲۲ و ۲۳ مهرماه را به خاطر شرایط ناگوار قیمت کالاها و افزایش تورم ، دشواری زندگی مردم و پایین بودن حقوق معلمان نسبت به میزان افزایش تورم، پایین بودن سطح کیفی آموزش در کشور و....  اعتصاب عمومی اعلام کرد، شورای هماهنگی کانون های صنفی، معلمان و مردم را در این اعتصاب به کمک و همراهی فراخواند‌.

با توجه به اینکه زمینه ی هرگونه اعتراض و اعتصاب در جامعه فراهم بود، استقبال خوبی هم از طرف معلمان شد ، معلمان درشهرهای بسیاری به این اعتصاب پیوستند.

اما چند ویژگی بارز دراین گام از اعتراضات صنفی نسبت به سایر اعتراضات را می شود دید .

 

یکی این که معلمان بطور شجاعانه و بدون ترس از حکومت با عکس و فیلم ، رو در رو خود را به مسئولین و نیروهای امنیتی نشان دادند، این کار معلمان شیوه نوینی از اعتراض و گامی به پیش درراه دادخواهی صنفی بود.

 

 ویژگی دوم این اعتراضات حضور گسترده ی زنان معلم بود. زنان بیش از نیمی از جمعیت معلمان ایران را دارا می باشند. درنتیجه پتانسیل بالایی خواهند داشت، تا درآینده ی نه چندان دور نقش مهمتری را در راه رسیدن به خواست صنفی خود بازی کنند.

 

ویژگی  سوم این گام بزرگ از اعتراضات، همراهی جوانان دانشجو در دانشگاه تهران، در دو تجمع جداگانه به فراخوان معلمان بود، و این همراهی و همدلی می تواند گامی به پیش برای همبستگی اصناف و تشکیل جبهه ی صنفی در راه رسیدن به اهداف اجتماعی باشد.

 

ویژگی  چهارم این اعتصابات هزینه پایین آن بود. سوای از دستگیری محمدرضا رمضان زاده دبیر شورای هماهنگی تاکنون خبر دستگیری هیچ فردی از معلمان معترض به گوش نرسیده.

 

درکل فعالیت های صنفی وارد فاز تازه ای شده است، متاسفانه امید به اصلاح حکومت درمیان بخش بزرگی از مردم کاهش یافته ، گرانی، قانون گریزی حاکمان و چپاول بیت المال توسط بخشی از حاکمیت، زمینه ی رویگردانی مردم را بیشتر فراهم کرده است.

گرچه گوش مسئولین هرگز به حرف مردم باز نبوده است، و مسئولین به حرف مردم کوچکترین اعتنایی نکرده اند، و این بی اعتنایی حاکمان نسبت به خواست مردم، نشان بارزی از حاکمیت دیکتاتور منشانه ی حاکمان جمهوری اسلامی است .

اما دراین مرحله از اعتصابات معلمان نیز نباید انتظار رسیدگی به خواسته های به حق خود را داشته باشند، زیرا حاکمان جمهوری اسلامی با مردم فاصله بسیاری دارند، زبان حاکمان زبان زور و قلدریست ، و زبان مردم زبان خواهش است.

خواهش در برابر زور گویان آنان را جری تر و بیشترثابت قدم می کند.

رسیدن به هرخواسته ای ، نیاز به تلاش بیشتر ،جدیت، پیگیری وهماهنکی  بیشتری دارد.

-----------------------

 

گزارش اعتماد از  اعتراض مدنی معلمان

 

روز یکشنبه تصویر معلم‌ها در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شد، معلم‌هایی که در شهرهای مختلف و مدارس گوناگون کنار هم نشسته بودند و بعضی‌هاشان هم تکه‌های مقوایی رو به دوربین در دست داشتند که مطالبات‌شان و تاریخ و نام مدرسه روی آن نوشته شده بود.

 

شكل اين اعتراض هر چند متفاوت بود اما اصل آن در تمامي سال‌هاي گذشته تكرار شده است. خواسته‌هاي معلمان از دولت به دولت ديگر و از وزيري به وزير ديگر منتقل مي‌شود و هنوز بخش مهمي از آن حل نشده باقي مانده است.

 

چه اتفاقي افتاده كه هنوز اولين ماه سال تحصيلي جديد به پايان نرسيده، كار معلمان به اعتراض كشيده است؟

 

محمد فلاحي، عضو هيات‌مديره كانون صنفي معلمان تهران توضيح مي‌دهد:

نمي‌شود گفت اتفاق جديدي رخ داده، خواسته‌ها عموما همان خواسته‌هاي صنفي قبلي است ازجمله كيفيت آموزش و حقوق معلمان. شايد اتفاق جديد اين باشد كه در چند ماهه اخير نابساماني اقتصادي شرايطي را ايجاد كرده كه البته همه حقوق‌بگيران را به نوعي دچار دشواري كرده اما براي معلمان كه همواره از ميانگين درآمدي جامعه پايين‌تر بوده‌اند اين فشار به صورت مضاعف وارد شده است.

 

حق‌التدريس‌هايي كه براي كمك‌هزينه زندگي رويش حساب مي‌كنند از بهار تاكنون پرداخت نشده و خب حقوق اصلي هم كه كلا شرايط مطلوب نداشته. از طرف ديگر برخوردهاي پليسي كه با معلمان شده، كساني كه خواسته‌اند صداي اعتراض‌شان را به جايي برسانند هم از مواردي است كه بايد پيگيري شود

..............................

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©