Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
سه-شنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۷ برابر با  ۱۳ نوامبر ۲۰۱۸
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :سه-شنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۷  برابر با ۱۳ نوامبر ۲۰۱۸
در نقد بیانیه تخریبی اتحادیه آزاد

 

در نقد بیانیه تخریبی اتحادیه آزاد

 علیه سندیکای کارگران شرکت واحد

 

 چنور مکی - صدیق اسماعیلی

 

 

اخیرا "اتحادیه آزاد کارگران ایران" ( به تاریخ ٢٠ آبان ماه ٩٧ ) ، درباره مجمع عمومی دولتی که قرار است توسط نهادهای امنیتی در شرکت واحد برگزار شود بیانیه ای صادر کرده که در آن به انحا مختلف و با مخدوش کردن واقعیات، تلاش کرده است تا سندیکای واحد را تخریب و در عوض از سعید ترابیان رفع اتهام و این همکار نیروهای امنیتی را تطهیر کند. در حالی که اکثر فعالین و تشکلات و جریانات کارگری در داخل و خارج کشور در نقد و افشای این مجمع دولتی و مهره های مجری آن یعنی ترابیان-میرزایی اعلام موضع قاطع و شفاف کرده اند. بیانیه اتحادیه آزاد، تلاشی است برای همزمان اتهام زنی به سندیکای کارگران شرکت واحد و نیز تطهیر کردن گذشته و حال چند عامل خود فروخته- ترابیان و میرزایی- که در حال همکاری با دولت جمهوری اسلامی هستند.

 

 ما، نویسندگان متن حاضر طی ماه های اخیر به انواع ادعاهای مطرح شده حول این پروژه سندیکا سازی دولتی دقت کرده و آنها را مورد بررسی قرار داده و اسناد منتشره را نیز ملاحظه کرده ایم. نکاتی که در نوشته ی ذیل مشاهده می‌کنید تماما از واقعیات، گفته ها و نوشته های فعالین و تشکلات و نیز بخشی از آن ماحصل شناخت نزدیک ما از این فعالیت‌ها و اتفاقات است. امید که این نوشته، در روشنگری در ارتباط با پروژه سندیکا سازی دولتی مورد استفاده فعالین و تشکلات کارگری قرار گیرد.

 

اهم خلط مباحث و احکام غیر واقعی و تخریب‌هایی که در بیانیه اتحادیه آزاد مشاهده می‌شود به شرح ذیل است:

 

١- بیانیه اتحادیه آزاد، تلاش می‌کند تا در ذهن مخاطب اینگونه تلقین کند که گویا اختلافی بین دو جناح در سندیکا رخ داده است. در حقیقت، این ادعا یک دروغ محض است.  تمام تشکل‌های مستقل و فعالین جنبش کارگری - به جز اتحادیه آزاد؟- می‌دانند که این صرفا اختلاف نظر بین اعضای سندیکا و یا دو رویکرد متفاوت نیست، این حتی یک انشعاب و یا تبدیل سندیکا به دو جناح نیست. این در حقیقت نبردی است بین سندیکا کارگران شرکت واحد تهران و دولت، نه اختلاف بین دو جناح در سندیکا.

 

اتحادیه آزاد و مشخصا آقای جعفر عظیم‌زاده به خوبی واقفند که؛ سعید ترابیان سال‌هاست که از سندیکا شرکت واحد اخراج شده و هیچ سمتی در این سندیکا ندارد او حتا عضو و فعال این سندیکا نیست. همچنین عضویت و همکاری سعید ترابیان با شورای اسلامی کار و خانه کارگر و نیز همکاری او با نهادهای امنیتی بر همگان آشکار است. واقعیت این است که تا زمانی که ترابیان در سندیکا سمتی داشت، آقای عظیم زاده با تمام قوا از سندیکای شرکت واحد دفاع می‌کرد اما از زمانی که سندیکای کارگران شرکت واحد به روش و رویکرد جمعی دست زد و آقای عظیم زاده دیگر نتوانست هر وقت که میخواهد امضای مشترک سندیکا و اتحادیه آزاد را داشته باشد، نخست از سندیکا دور شد و سپس شروع به تخریب سندیکا و فعالین واقعی آن کرد.

 

٢- بیانیه اتحادیه آزاد تلاش می‌کند وانمود کند که هر دو گروه (منظور سندیکا کارگران از یک سو و از سوی دیگر ترابیان و میرزایی است) با خانه کارگر و شورای اسلامی همکاری داشته اند. این در واقع تلاشی است برای عادی جلوه دادن همکاری سیستماتیک ترابیان و میرزایی با شورای اسلامی.

 

 اتحادیه آزاد به خوبی می‌داند که سندیکای واحد و فعالین آن همچون شهابی، مددی، رضوی، سعیدی و ... هرگز با شورای اسلامی و خانه کارگر همکاری نداشته بلکه برعکس همواره برای افشاگری علیه شورای اسلامی کوشا بوده اند و از خلال فعالیت شان موفق هم شده اند که در چند دوره، انتخابات شورای اسلامی را باطل کنند.

 

٣- نویسنده و یا احتمالا نویسندگان بیانیه اتحادیه آزاد، در بیانیه خود تلاش می‌کنند سفر رضا شهابی و داوود رضوی را سفری مجوز‌دار از سوی دولت جلوه دهد در حالی که به خوبی می‌دانند، وزن و اعتبار تشکیلاتی مثل سندیکای واحد یا کانون صنفی معلمان یا سندیکای هفت تپه و افرادی مانند شهابی ها و رضوی ها بسیار بیشتر از آن بوده و هست که دولت ایران نتواند در آستانه ی اجلاس سازمان جهانی کار از خروج آنها جلوگیری کند. ما قلبن امیدواریم که حکم زندان آقای جعفرعظیم زاده لغو و ممنوع الخروجی ایشان برطرف شود و حداقل ده - بیست کارگر را نمایندگی کند و به طور جدی  طرف دعوت نشست ها و اجلاس های برگزار شده باشد که ایشان هم همچون صالحی ها و نجاتی ها و شهابی ها و سعیدی ها و رضوی ها از سوی یک نهاد کارگری به خارج از کشور دعوت شود بلکه دیگر از این بابت نتواند به دیگران اتهام بزند.

 

٤- بیانیه ی اتحادیه آزاد تلاش می‌کند تا مباحث، رویکرد و خط و مشی بیانیه ها و مواضع سندیکای واحد را به مباحث شفاهی یک نفر و آنهم رضا شهابی تقلیل دهد تا از این طریق پروژه ی امنیتی سندیکا سازی را به اختلاف بین یک نفر از سندیکا و نفری دیگر تقلیل داده و اذهان را از دولتی بودن این پروژه منحرف کند. سوال اما این است که آیا پرونده سازی ترابیان برای غلامحسینی، شهابی نیز بحث شخصی و شفاهی یک نفر است؟ آیا گزارش منتشر شده به صورت علنی توسط دولت ایران که برای سازمان جهانی کار ارسال کرده و نقش ترابیان را در ایراد اتهامات تروریستی به رضا شهابی-به عنوان سند محکومیت شهابی- برشمرده است هم گفته ی شفاهی یک نفر است؟

 

٥- بیانیه ی اتحادیه آزاد، در کمال تعجب، عدم برگزاری این مجمع قلابی را تا زمان صدور بیانیه خودش دلیلی می‌شمرد که گویا چون تا این لحظه، مجمع امنیتی ها برگزار نشده پس ضرورت هم ندارد که با آن برخورد و یا آن را نقد کرد و گویا حالا حرفی زده شده و چرا باید واکنش نشان داد؟! اتحادیه آزاد و آقای عظیم زاده به خوبی می‌دانند که این یک پروژه سرکوب سراسری در قالب سندیکا سازی است و از همان روز اول باید در مقابل آن واکنش نشان می‌دادند. البته ایشان با تاخیر واکنش نشان داده اما متاسفانه در تخریب مستقیم و علنی علیه سندیکا و در تطهیر و در دفاع آشکار از ترابیان-میرزایی!

 

٦- بیانیه اتحادیه آزاد سیاست ورزانه تلاش کرده طوری جلوه دهد که به عنوان یک تشکل مبصر، وسط بایستد و عملا هیچ کدام از طرفین را تایید نکند. در واقع بیانیه اتحادیه، با این اقدام هم سندیکا را تخریب کرده و هم در دادگاهی رفیق بازانه، وجهه‌ی امنیتی بودن ترابیان را مورد تطهیر و برائت قرار داده است. موضعگیری اتحادیه آزاد هیچ معنی دیگری جز تایید کردن و معتبر دانستن ترابیان-میرزایی ندارد و این در حالی است که همکاری این دو نفر با دولت و کارفرما بر همگان آشکار است.

 

٧- -بیانیه اتحادیه تلاش می‌کند تا تلاش چند تن از اعضای سندیکا برای انحلال انتخابات شورای اسلامی کار از طریق حضور در هیات تشخیص را مشارکت در پروژه ی شورای اسلامی جلو بدهد. احسنت به این ذکاوت سیاسی!!. آقای عظیم زاده به خوبی می‌داند که اعضای سندیکا همیشه علیه شورای اسلامی بوده اند. نه تنها اعضای اتحادیه آزاد بلکه هر فرد دیگری میتواند به استناد با انواع و اقسام مدارک و اسناد ببیند که در میان کارگزاران پروژه سندیکا سازی- ترابیان و میرزایی-، عملا علاوه بر تبلیغ و تایید شورای اسلامی، بخشی از بدنه ی آن شده و در جلسات آن نیز مشارکت می‌کنند.

 

٨- مسئول اتحادیه آزاد، سندیکای واحد و فعالین این سندیکا را به همکاری با شورای اسلامی و خانه کارگر متهم کرده است اما قبل از این اتهام آیا بهتر نیست به این سوال پاسخ داد که چگونه چهل هزار امضا توسط اتحادیه آزاد جمع‌آوری شد؟! آیا میتوان این واقعیت را انکار کرد که آن بخش از امضاها که توسط اتحادیه آزاد جمع آوری شد با واسطه و معرفی خانم پروین محمدی عضو اتحادیه آزاد و مستقیما با همکاری خانه کارگر و با نامه ی تاییدیه علیرضا محجوب انجام شده است؟

 

٩- بیانیه اتحادیه آزاد، در کمال تعجب و ناباوری  و اتهام گونه، رفع ممنوع الخروجی شهابی- از اعضای سندیکا – را به عنوان یک اتهام طرح کرده است! اما سوال اینجاست که چرا رضا شهابی که تمام ٦ سال محکومیتش را با زجر و مصیبت فراوان به پایان رسانده نباید ممنوع الخروجیش رفع شود؟ آیا این نویسندگان اطلاع ندارند که اگر فردی محکومیتش را تمام کرده باشد می‌تواند با یک نامه کتبی درخواست رفع ممنوع الخروجی کند؟ آیا واقعا مسئول اتحادیه آزاد، دوست دارد شهابی نیز مانند خودش در فردای صدور حکم زندان، متواری شود؟ آیا این نسخه‌ای است که برای فعالین کارگری علنی که نماینده ی کارگران در یک واحد مشخص کاری هستند، می پیچد؟ یعنی رضوی و مددی و نجاتی و صالحی و شهابی و امثالهم بلافاصله پس از محکوم شدن متواری شوند؟ یعنی شهابی اشتباه کرده که تا روز آخر، حکمش را تحمل کرده، نگریخته و بلافاصله پس از آزادی دوباره به جمع همکارانش پیوسته و مضافا به علت اتمام محکومیتش، ممنوع الخروج بودن او رفع شده است؟ اینجاست که واقعا بیانیه ی اتحادیه آزاد در تحریف واقعیت، یک معجون بی نهایت نایاب است!

 

١٠- بیانیه اتحادیه آزاد با طرح اتهامات بی اساس و دقیقا وارونه و با مخدوش کردن واقعیات تلاش می‌کند یک موضوع بسیار روشن را نیز ناروشن و گل آلود کند و از این طریق حکم دلخواه خود را بگیرد. می دانیم که اعضای سندیکای کارگران شرکت واحد به عنوان نمایندگان کارگران لازم است به ادارات و نهادهای مختلف مراجعه کنند، اعتراض کنند، جلسه بگذارند، چنانچه به نتیجه نرسیدند تجمع کنند و ...اگر اعضای سندیکا مثلا در اعتراض به دزدی های تعاونی مسکن، در اعتراض در مقابل شورای شهر تجمع اعتراضی بگذارند و یا پس از بارها اعتراض، مسئولین شورای شهر تسلیم شده و ناگزیر شوند با فعالین سندیکایی جلسه بگذارند، از نظر اتحادیه آزاد خلاف ِ اهداف و وظایف یک سندیکای کارگری است؟! اتحادیه آزاد اما به خوبی می‌داند که طرف ِ مقابل، (ترابیان-میرزایی) به عنوان بخشی از بدنه ی شورای اسلامی در جلسات با مسئولین شرکت می‌کنند. آیا برای نویسندگان بیانیه اتحادیه آزاد بین این دو فرقی نیست؟ آیا بین حضور اعضای سندیکا در جلسات اعتراضی به عنوان نماینده کارگران از یک تشکل مستقل و حضور ترابیان-میرزایی در جلسات شورای اسلامی به عنوان اعضای فعال این تشکل ضد کارگری در راستای سرکوب مطالبات کارگران، تفاوتی وجود ندارد؟!

 

نهایتا اینکه : اتحادیه آزاد که تمام تصمیم گیری‌هایش توسط آقای جعفر عظیم زاده گرفته می‌شود به خود اجازه می‌دهد به تشکلی چون سندیکای واحد که سال هاست مقاومت کرده و اکنون هم فعال و رزمنده است اتهاماتی بی اساس بزند و با گرفتن ژست ِ بیطرفی عملا از گروه امنیتی ترابیان-میرزایی که همکاران شورای اسلامی و خانه کارگر هستند دفاع تلویحی کند اما مستقیم و بی سند و گشاده دستانه و سخاوتمندانه و با زیر پا گذاشتن پرنسیپ های فعالیت کارگری و سیاسی، اتهامات بی اساسی را نیز به سندیکای واحد بزند. بدون شک سندیکای واحد باید مورد نقدهای سیاسی، دوستانه و منصفانه و نه البته اتهام و تخریب قرار گیرد. بیانیه ی اتحادیه آزاد، آگاهانه یا ناآگاهانه و تماما در خدمت سندیکا سازی دولتی و عملا در راستای تطهیر سعید ترابیان و شرکاء است. این بیانیه هدفی ندارد جز انتقام گیری از سندیکای مستقلی که دیگر مثل سال ها قبل به کسانی نظیر علیرضا ثقفی و جعفر عظیم‌زاده اجازه دخالت در امور داخلیش را نمی‌دهد. بیانیه ی  اتحادیه آزاد عملا و مستقیما سندی است بر اینکه مدت هاست که این محفل نه تنها کمکی به تشکل یابی و مساعدتی به جنبش مستقل کارگری نکرده اند بلکه اکنون مرزهای جدید را درنوردیده و حاضرند بابت رفاقت شخصی شان، یک تشکل مستقل دیگر را نیز هدف اتهام و دشنام قرار دهند. این بیانیه ی اتحادیه آزاد محک بسیاری خوبی برای جنبش کارگری برای شناخت دقیق تر جریانات و گرایشات و برخی محافل درون جنبش کارگری است.

 

 اقدامات و عملکردهای افراد دخیل در کمپین دولتی و نیز مدافعین این کمپین چه خواسته و چه ناخواسته در راستای اهداف رژیم جمهوری اسلامی و مستقیما بر علیه فعالیت مبارزاتی و تشکل یابی مستقل کارگران است. حقیقت این است که اگر پیشتر اتحادیه آزاد در جناح راست و رفرمیست جنبش کارگری جا داشت اکنون همانند کانون مدافعان خود را از مبارزات برای ایجاد تشکل‌های مستقل کارگری بیرون انداخته است.

 

چنور مکی - صدیق اسماعیلی

١٢/١١/٢٠١٨

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©