Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
سه-شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۷ برابر با  ۰۴ دسامبر ۲۰۱۸
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :سه-شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۷  برابر با ۰۴ دسامبر ۲۰۱۸
۲۸ روز، اعتصاب کارگران نیشکر هفت تپه چگونه خاتمه یافت

۲۸ روز، اعتصاب کارگران نیشکر هفت تپه چگونه خاتمه یافت

 

مدیر جدید آمد، «بخشی» آزاد نشد

 

لیلا رزاقی

 

 

جامعه نو: اعتصاب 28 روزه کارگران نیشکر هفت تپه در حالی خاتمه یافت که اسماعیل بخشی نماینده کارگران همچنان در بازداشت و در شرایط نامعلومی به سر می­برد، وعده هایی مبنی بر تزریق بودجه های میلیاردی برای پرداخت مطالبات کارگران داده شده، دوماه از چهارماه حقوق معوقه کارگران پرداخت شده و مدیریت تام الاختیار شرکت توسط مالکین بخش خصوصی به فردی به نام " کیومرث کاظمی" سپرده شده است. این در حالیست که به باور برخی از منابع کارگری در نیشکر هفت تپه ، با توجه به تامین نشدن دو خواسته اصلی اعتصاب، یعنی بازگشت شرکت به بخش دولتی و آزاد شدن نماینده کارگری و یک عضو سندیکای نیشکر هفت تپه ، سرانجامِ اعتصاب صنفی 28روزه کارگران به نتیجه مطلوب نرسیده است.

 

"هرکاری کردند که اعتصاب بشکند"

 

یکی از منابع کارگری با بیان این نکته که فشار شرایط سخت معیشتی، برخی از کارگران را به این نتیجه می­رساند که به وعده ها امید داشته باشند و حتی با پرداخت شدن دو ماه از معوقات حقوقی به کار بازگردند، در خصوص عدم به نتیجه رسیدن خواسته های اصلی کارگران به جامعه نو می­گوید: با وجود همراهی تعداد زیادی از کارگران در اعتراضات صنفی اخیر و تاکید بر خواستهای صنفی، اما تلاش بسیاری صورت گرفت تا این اعتراضها جنبه امنیتی و سیاسی پیدا کند. به همین جهت به طرق مختلف تلاش شد تا جلوی ادامه دار شدن اعتراضات گرفته شود. از بازداشت فعالین کارگری در هفت تپه تا تلاش برای ایجاد شکاف در اتحاد صنفی کارگران.. حتی مدیران شرکت با برخی از کارگران تماس می­گرفتند و از آنها می­خواستند که به هر طریقی به اعتصاب خاتمه دهند وگرنه با ادامه یافتن اعتصاب و راکد ماندن کار شرکت، به زودی نابودی نیشکر هفت تپه را خواهند دید و این به ضرر کارگران خواهد بود."

 

این کارگر ادامه می­دهد: با وجود همدلی و همراهی بخش اعظمی از کارگران معترض در پیگیری خواستها و مطالبات صنفی که شامل آزادی نماینده کارگری و بازگشت شرکت به بخش دولتی است، اما افزایش فشارها و تداوم بازداشت نماینده کارگران باعث شد به تدریج در روزهای آخر شاهد کمتر شدن تعداد کارگران تجمع کننده در مقابل فرمانداری شوش باشیم.

 

او اضافه می­کند: از اول هم معلوم بود با دستگیری اسماعیل (بخشی) و فشار بر او می­خواهند ، اعتصاب را تحت تاثیر قرار دهند. حتی به خانواده­اش فشار آوردند که به کارگرها فشار بیاورید که بروند سر کار تا ما هم بخشی را آزاد کنیم. دیروز آقای جعفری چگینی ریس دادگستری شوش به همراه دادستان کل خوزستان قول داد که ظرف چند روز آینده بخشی را آزاد کنند، اما به شرط اینکه کارگران به کار بازگردند. همین مساله نشان می­دهد که می­خواستند با تداوم بازداشت بخشی ، فشار بر کارگران را برای شکستن اعتصاب بیشتر کنند و متاسفانه سرانجام این اتفاق افتاد.

 

بازگشت به کار با وعده های تازه

 

در ماهها و سالهای اخیر نیشکر هفت تپه که با بحرانهای عمیق مدیریتی مواجه شده، بارها محل برگزاری تجمعات بزرگ صنفی کارگران بوده است. حقوقهای معوقه و ناکارآمدی بخش خصوصی که در پی واگذاری های مساله دار اختیار تام و تمام امور را در این مجتمع بزرگ صنعتی به دست گرفته اند ، مهمترین دلیل این تجمعات بوده است. تجمعاتی که روزهای زیادی تداوم داشته، به خارج از محیط مجتمع کشیده شده و گاه کسبه و بازاریان شهر شوش نیز به آن پیوسته اند. با این حال هر بار پرداخت بخشی از معوقات حقوقی و وعده های مسولین مبنی بر بهبود شرایط، کارگران معترض را به کار برگردانده است. در تازه ترین اقدام مسولین استان و سازمان خصوصی سازی وارد عمل شدند و با تغییر مدیریتی ، تمدید بیمه کارگران برای یک سال و وعده پرداخت معوقات مزدی، اعتراضات 28 روزه کارگران در نیشکر هفت تپه را خاتمه دادند.

 

کیومرث کاظمی که به عنوان قائم مقام جدید شرکت نیشکر هفت تپه منصوب شده، قبلا به عنوان مدیر در یکی از بخشهای این مجتمع صنعتی فعالیت کرده است. به گفته کارگران او تا چند ماه پیش به دلیل اختلافاتی شرکت را ترک کرده اما امروز با عنوان مدیریت تام الاختیار شرکت اداره این مجتمع صنعتی را به عهده گرفته است. در بخشنامه­ای که پس از برگزاری جلسه با مسولین استان و مالکین شرکت در هفت بند صادر شده و به امضای کاظمی رسیده ، آمده است: : "1- مالک شرکت به طور رسمی کلیه اختیارات خود را به مدیرعامل تفویض ­نموده­اند. 2-مدیرعامل شرکت به طور رسمی کلیه اختیارات مربوط به کلیت شرکت نیشکر هفت تپه را به آقای کاظمی نماینده تام الاختیار تفویض نموده­اند. 3- قرارداد کارکنان شاغل اعم از روزمزد و اقبالی به صورت شش ماهه و تحت عناوین مرتبط شغلی تنظیم خواهد شد و سایر موارد صنفی و پرسنلی هم طبق مقرارت اجرا خواهد شد. 4- مطالبات بازنشستگان طبق جداول زمانی مشخص و پرداخت می­شود. 5- اقدامات لازم جهت افراد در شرف بازنشستگی و بازنشسته اخیر منجمله نی برها، انجام می­پذیرد. 6- وضعیت آقای بخشی از طرف دادستان استان در الویت بررسی قرار گرفته و اقدام خواهد گردید.در بند هفتم  این بخشنامه هم از کارگران خواسته شده که با توجه به "عقب ماندگی های به وجود آمده در انجام امور" به کار خود بازگردند .

 

یکی از کارگران درباره تغییرات مدیریتی در این شرکت می­گوید: "با کاظمی قراردادسه ساله بستن. الان هم پول هنگفتی در اختیارش گذاشتن برای پرداخت مطالبات کارگرا . حدود 100میلیارد تومن پول فقط برای مطالبات کارگرا قراره بهش بدن. گفته امسال حداکثر 35هزارتن شکر میزنه که میشه چیزی حدود 110-120میلیارد تومن که برای اورهال کارخونه و هزینه های دیگه صرف میشه." او اضافه می­کند: گذشته رو ببینین! تا زمانی که نظارت جدی بر عملکرد بخش خصوصی صورت نگیره ، بحرانهای کارگری در این شرکت فروکش نمیکنه و نمیشه با برچسب امنیتی زدن به اعتراضات کارگری و بازداشت و محدود کردن نماینده­ها و فعالین اونها ، بر مطالبات صنفی کارگران سرپوش گذاشت."

 

مروری بر سیرعملکردی تجمعات صنفی کارگران در ماهها و سالهای اخیر نشان می دهد، با وجود محدودیتهای فراقانونی که بعضا اعمال می­شود، ظرفیت سازی و توانمندسازی تشکلهای صنفی مستقل کارگران باید در دستور کار فعالان کارگری قرارگیرد تا مطالبات صنفی و اجتماعی آنها که عمدتا روشن بیان می شود، مورد بهره برداری یا تهدید جریانات و دسته های مختلف سیاسی قرار نگیرد.

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©