Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
شنبه ۱۹ دی ۱۳۹۴ برابر با  ۰۹ ژانويه ۲۰۱۶
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :شنبه ۱۹ دی ۱۳۹۴  برابر با ۰۹ ژانويه ۲۰۱۶
سازمان تامین اجتماعی را به مرزهای فروپاشی نزدیک کرده اند

سازمان تامین اجتماعی را به مرزهای فروپاشی نزدیک کرده اند

 

مریم محسنی

 

   حمله  به منابع تامین اجتماعی کارگران  از سوی دولت، به یک سیاست دائمی و برنامه ریزی شده تبدیل شده است. اگر در سالهای گذشته سعی می کردند، هر بار به بهانه ای، بخشی از نیروی کار زیر پوشش بیمه و سازمان تامین اجتماعی را از شمول بیمه و تامین اجتماعی خارج کنند، در سال های اخیر حمله به تامین اجتماعی کل کارگران و نابودی کامل منابع این سازمان را در دستور کار قرار داده اند. دلایل تمرکز فعلی بر روی منابع مالی تامین اجتماعی روشن است: کسری بودجه ی شدید دولت، سقوط قیمت نفت که معلوم نیست در آینده ی نزدیک بهبود یابد، قطره چکانی شدن لغو تحریم ها ،و مالیات نگرفتن از دارندگان و چاپندگان نقدینگی های کلان و صاحبان بنیادها و سازمان های شبه مافیایی چرا که جزوی از همین نظام هستند و با دستگاه ولایت فقیه رابطه دارند؛ آن ها نه تنها مالیات نمی دهند، که از مالیات هم می خورند. طبقه ی کارگر هم در شرایطی نیست که بتواند به صورت جمعی از خود دفاع موثر داشته باشد. البته واقعیت این است که حتی اگر هم پای این عوامل در میان نبود و فقط ناتوانی طبقه کارگر در دفاع جمعی از منافع طبقاتی اش عمل می کرد، باز هم باید انتظار چنین دستبردهایی را می داشتیم. همانطور که شاهد بودیم که در دوره ی دولت «احمدی نژاد» که نفت در بالاترین قیمت بود، چه غارتگری بی حد و حصری با دادن صد و سی و هفت شرکت، تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی، به «بابک زنجانی» صورت دادند. آن هم ب توسط «سعید مرتضوی»؛ جلاد کهریزک، که به مدیرعاملی سازمان تامین اجتماعی منصوب شده بود.

   حالا در حالی که پرونده ی غارتگری های دولت مهرورز سابق در سازمان تامین اجتماعی هنوز بررسی نشده، «ربیعی»؛ وزیر کار دولت "تدبیر و امید" رسما تاکید می کند که از محل منابع مالی سازمان تامین اجتماعی برای طرح تحول سلامت بذل و بخشش می کند. «ربیعی» با اشاره به این که درشرایط فعلی بیش از هشتاد درصد تامین مالی طرح تحول سلامت، توسط بیمه ها صورت می گیرد، پیشنهاداتی داده است در جهت "متعادل" کردن منابع اجرای طرح وزارت بهداشت. وزیر کار البته به صورت شفاف و روشن نمی گوید که این عدم تعادل را چطور می شود از میان برد. در عوض اعتراف می کند که سرمایه ی  بین النسلی کارگران که از محل دسترنجشان به دست آمده است، خرج واقعی شدن پرداخت دستمزدها به پزشکان شده است. چون فراتر از این،  درآمدها و هزینه های بهداشت و درمان را هم وزارت بهداشت، طوری به اصطلاح "واقعی" کرده است که هر کس نتواند پول خدمات درمانی را نقد بدهد، لازم باشد بخیه را هم از صورتش باز کنند.

   اما اگر میراث داران «سعید مرتضوی» در سازمان تامین اجتماعی، منابع این سازمان را با زیر پا گذاشتن خواست و منافع کارگران مورد استفاده قرار دادند، سوالی که مطرح می شود این است که هزینه های خالی شدن صندوق تامین اجتماعی را چه کسی باید بپردازد؟ پاسخ این سوال را دیگر نباید از «ربیعی» انتظار داشت. در عوض «محمدحسن زدا»؛ معاون فنی و درآمد سازمان تامین اجتماعی پرده را بالا می زند و روشن می کند که عواقب بذل و بخشش دسترنج کارگران در سازمان تامین اجتماعی چیست. معاون درآمدهای سازمان تامین اجتماعی می گوید سازمان تامین اجتماعی در مرحله‌ای از بحران قرار دارد که اگر دولت هم بدهی خودش را به این سازمان بپردازد، باز مانع از فروپاشی مالی اش نمی شود، فقط آن را کمی به تاخیر می‌اندازد.

   راه حلی که این مسئول مالی پیشنهاد می کند، افزایش سن و سنوات بازنشستگی و کاهش سنوات ارفاقی مشاغل سخت و اقداماتی از این قبیل است. از آنجا که ایشان هم می داند که این جور اقدامات و طرح ها معمولا با اعتراض رو به رو می شود، راه حلش را در حرکت گام به گام دیده و اسم این تاکتیک را هم گذاشته است: "اصلاحات پارامتریک". در واقع اول سرمایه بین النسلی کارگران را غارت می کنند و سازمانی را که اساسا بر روی دسترنج کارگران بنا شده تبدیل می کنند به گاو شیردهِ طرح های غیرکارشناسی وزارت بهداشت، و بعد رسما می گویند ورشکسته شده ایم و کارگران حالا بهتر است بیشتر کار کنند و بیشتر حق بیمه و بازنشستگی بدهند، ولی دیرتر بازنشسته شوند.

   پر کردن منابع غارت شده ی سازمان تامین اجتماعی از طریق افزایش سن بازنشستگی و از بین بردن سنوات ارفاقی مشاغل سخت، تعرضی تازه در حق طبقه ی ماست. روشن است که ما هر قدر که توان داشته باشیم اعتراض می کنیم و از همه ی حامیان جنبش کارگری هم می خواهیم که در برابر این تعرض خاموش نمانند، اما مهم است تاکید کنیم که در صورت داشتن "تشکل مستقل سراسری کارگری"، منسجم تر و موثر تر می توانیم با این قبیل طرح ها مقابله کنیم

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©