Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
دوشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۴ برابر با  ۰۸ فوريه ۲۰۱۶
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۴  برابر با ۰۸ فوريه ۲۰۱۶
سرکوب و زندان، پاسخ رژیم به کارگران خاتون آباد

سرکوب و زندان، پاسخ رژیم به کارگران خاتون آباد

 

مریم محسنی

 

سه شنبه شب ششم  بهمن۱۳۹۴، گارد ویژه به تجمع کارگران اخراجی ذوب مس خاتون آباد در مقابل کارخانه حمله کرد و بیست و هشت کارگر را بازداشت کرد. این اقدام سرکوبگرانه نه تنها مانع تجمع کارگران نشد بلکه خانواده های کارگران راهم به تجمع کشاند.  خواست کارگران معترض بازگشت به کار است . کارگران این مجتمع ، وابسته به شرکت ارفع سازان، از شرکت های پیمانکاری مس سرچشمه هستند. این کارگران در روزهای بیست و هفت و بیست و هشت دی ماه گذشته هم چنین  دست به اعتصاب زده و همراه با خانواده هایشان با تجمع اعتراضی ،  خواهان رسیدگی فوری به مطالباتشان  و بطور مشخص خواهان تبدیل وضعیت استخدامی، امنیت شغلی و مزایای شغلی شبیه کارگران استخدامی شدند.

 جزئیاتی که از طرف "سمیه محمودی میمند"، وکیل کارگران مس خاتون آباد در ارتباط با بازداشت بیست و هشت کارگر این مجتمع پالایشگاهی مطرح شده ، نشان میدهد  که در سی و یک تیر ماه گذشته نیز، تعدادی از کارگران مس خاتون آباد به بهانه تمام شدن پروژه ها، از کار بیکار شده اند. بعد از این بیکار سازی اعتراضاتی صورت گرفت. در واکنش به اعتراضات کارگران،  شورای تامین شهرستان تشکیل جلسه داد و مصوب کرد  که هیچ کدام از دویست و هشتاد و پنح کارگر شرکت مس نباید اخراج شوند . ولی این مصوبه هرگز اجرا نشد. درعوض ،  در بیست و چهار مهرماه آزمون استخدامی گذاشتند  و تنها صدو پنجاه کارگر را از طریق این آزمون استخدام کردند و از اینجا اعتراضات کارگران دوباره شروع شد.

وکیل کارگران مس خاتون آباد می گوید  بعد از این اخراج گسترده، کارگران بیکار شده اعتراضات زیادی را سازماندهی کرده  که همه بی‌نتیجه ماند. دستگیری بیست و هشت کارگر در ادامه آشکار نقض مصوبه شورای تامین شهرستان صورت گرفته است. نکته مهم دیگری که وکیل این کارگران بر آن تاکید گذاشته ،   وضعیت جسمی کارگران می باشد. محمودی می گوید سطح آلاینده ها و آلودگی محیطی در خاتون آباد بسیار بالاست و در چنین فضای سختی کارگران با حداقل دستمزد به سختی کار می کنند و با این شرایط الان ماههاست که تعداد زیادی از این کارگران  بدون هیچ منبع درآمدی بیکار شده اند.

وکیل کارگران مس خاتون آباد گفته 60 درصد کارگران خاتون آباد مشکل ریوی دارند. 

دستگیری کارگران خاتون آباد و وضعیت دردناک این کارگران چشم اندازی واقعی تصویر می کند  از وضعیتی که در بخش معدن در انتظار بسیاری از  معدنچیان است. شیره جان کارگران را می کشند.  منابع کشور را به یغما می برند . دستمزدها را به موقع پرداخت نمی کنند و کارگران گرسنه، بیکار و دچار مشکلات جسمی و ریوی هم اگر دست به اعتراض بزنند، با  گارد ویژه به سراغشان می روند.

معنای واقعی اقتصاد مقاومتی که  دائم ورد زبان برادران قاچاقچی سپاه و امنیتی ها و امام جمعه های مبلغ اسید پاشی به زنان است ، همین فلاکت و سرکوب و آواره گی کارگران می باشد. قرار است  از طریق لگدمال کردن آحاد طبقه ما  اقتصاد را رونق بدهند و  شکم سیری ناپذیر سرمایه داران و خزانه ورشکسته و غارت شده را پر کنند. ولی کارگران در برابر این احجافات و سرکوبگری ها اعتراض می کنند و ساکت نمی مانند.  مهم است  که کارگران خاتون آباد از یک  جنبه دیگر هم مورد توجه همکاران معدنچی شان  در تمام معادن کشور باشند  و آن سنت بالای اعتراض کارگری در مجتمع مس و در میان خانواده های این کارگران است . هر بار که اعتراضشان بالا میگیرد، یگان ویژه رژیم بهشون یورش میبرد   تا روحیه مبارزه جویانه شان را درهم بشکند. ما  می دانیم  که حضور خانواده ها می تواند تیغ سرکوب را کند کرده  و مانع از گسترش دستگیری ها و بازداشت های بیشتر شود . سنت اعتراضی کارگران خاتون آباد  الهام بخش کارگران معادن سراسر کشوراست  که با وضعی مشابه روبرو هستند. اما علاوه بر آن روشن است که  حمایت هر چه وسیع تر از کارگران خاتون آباد از جانب سایر کارگران در تقویت روحیه مقاومت و ایستادگی شان در برابر احجافات کارفرما و دولت اهمیت فوق العاده ای دارد. لازم به تاکید نیست که حمایت از مبارزات کارگران خاتون آباد و درخواست آزادی آنان  از وظایف همه حامیان جنبش کارگری در داخل و خارج از کشور هم ،  هست. کارگران می توانند  متحدانه بر کلیه خواست هایشان  پافشاری کنند. با تداوم حضور خانواده های کارگران و جلب حمایت مردم شهر خواسته های خودشان را تحمیل کرده  و با حمایت مردم در مقابل یورش سرکوبگران ایستادگی کنند. بدیهی است ، هر میزان  و هر اندازه  تحمیل خواسته های کارگران و به عقب نشینی واداشتن رژیم، یک موفقیت و دستاورد  برای کارگران خاتون آباد و یک پیروزی برای جنبش کارگری است .

جمعه ۱۶ بهمن ۱۳۹۴ برابر با ۵ فوريه ۲۰۱۶

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©