Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
چهارشنبه ۲۳ تير ۱۳۹۵ برابر با  ۱۳ جولای ۲۰۱۶
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۳ تير ۱۳۹۵  برابر با ۱۳ جولای ۲۰۱۶
یادداشت کارگری

یادداشت کارگری

به بهانه حبس کردن کارگران طلبکار در قفس سگ ها

نبرد نابرابر کار و سرمایه در ایران

امیرجواهری لنگرودی

سه شنبه ۲۲ تير ۱۳۹۵ برابر با ۱۲ جولای ۲۰۱۶

خبرگزاری رسمی هرانا در تاریخ بیست و یکم تیرگزارش می دهد : «  دو کارگر کارگاه مبل‌سازی‌ در کرج وقتی برای تسویه حساب حقوق عقب افتاده چند ماهه خود به کارگاه مراجعه کردند توسط کارفرما ربوده شده و بعد از ضرب و شتم برای ۲۴ ساعت در قفس سگ ها زندانی شدند. تحقیقات پلیس در این باره ادامه دارد...».*   

در کشاکش پرسر و صدای بالا کشیدن فیش های حقوقی مدیران بلند پایه نظام به مانند صفدر حسینی، رئیس صندوق توسعه ملی، و چند مدیر دولتی و صنایع بیمه و بانک‌ ها ، که به سرعت دامن از صدر تا ذیل نظام  از هرجناح و دسته را فراگرفته است . مشکلات کارگران به هیچ گرفته می شود و اعتصاب غذای شصت و چهار روزه جعفر عظیم زاده و با خواست « پایان دادن به امنیتی کردن فعالیت های صنفی و اجتماعی » و توقف این نوع اتهامات « اقدام علیه امنیت ملی کشور:» که مستقیما متوجه او و دیگر فعالان کارگری و معلمان زندانی همچون اسماعیل عبدی - محمود بهشتی لنگرودی - اکبر باغانی و رسول بداقی و خیلی های دیگر بود را پاک کنند .متاسفانه بعد از چند روز شاهدیم که " بازپرس شعبه چهاردادسرای شهرستان ساوه " جعفر عظیم زاده را، به همان اتهاماتی که جعفر برای لغوآنها تا پای جان ایستاد، به " تفهیم چهاراتهام امنیتی " تهدید کرده و از وی پاسخ طلبیده است. همچنین احضاردوازده کارگر معترض و سازمانگر اعتراضات صنایع چوب وکاغذ ایران به مراجع قضایی بدنبال شکایت کارفرما ی این واحد صنعتی!

روزشمار کارگری همچنین از احکام احضارمعلم تازه آزاد شده رسول بداقی ، به زندان کشیدن مظفر صالحی نیا در سنندج ، کارگران معدن طلای آق دره، درحالی که صاحب اصلی آن و آقا زاده هایش با ثروت های باد آورده معدن ، در کانادا روزگار می گذرانند ، کارگران همان معدن باید در برابر ایستادگی خود و مقاومتشان محکوم به حکم شلاق گردند.

برپایه خبر گزارشگر خبرگزاری دولتی مهر در سوم تیر ماه ۱۳۹۵ آمده است : " هم اکنون بیش تر از  ۹۳درصد کل قرارداد های کاری ۲۲ میلیون نیروی کار کشور، موقت و حداکثر یک ساله است و این شرایط باعث افت شدید امنیت شغلی نیروی کار و نگرانی کارگران از آینده شغلی خود شده است " کل این ۹۳درصد قراردادها را باید به پای شرکت های پیمانی نوشت که خود زیر مجموعه دولت و بخش خصولتی شده صنایع است و عملا به هیچ کس پاسخگو نیست . اخراج ها و اعتراضات معلمان و کارگران برای دریافت ماهها حقوق های معوقه خویش از کارفرما ها ، ردیف مطول تحرکات کارگری ماهها ی اخیررا بخوبی نشان می هد.

طی هفته های گذشته بر ملا شدن حقوق نجومی مدیران انتصابی  از جمله : "حقوق  دریافتی برخی از اعضاء هیات مدیره بیمه مرکزی بین ۴۷ تا ۸۷میلیون تومان یا حقوق ۳ مدیر ارشد بیمه مرکزی روی هم رفته ۱۸۰ میلیون تومان بود و حقوق یکی از آنها به تنهایی رقم ۸۷ میلیون تومان را شامل می شد " ( روزنامه همشهری ، مقاله  فیش های بی انصاف ، دوشنبه ۱۴ تیر ۹۵ )آن هم در دوران دولتی که برای اعتدال آمد، و کارگران اش حتی دستمزد زحمتی را به جان خریده اند طی ماهها دریافت نداشته اند . مردم همواره می پرسند وقتی قانون می گوید : هیچ شاغلی در دولت نمی تواند بیشتر از ۷ برابرحقوق پایه یک کارمند عادی دریافتی داشته باشد ، چرا باید رئیس صندوق توسعه ملی ۵۷ میلیون دریافتی داشته باشد ؟ روشن است که بخش زیادی از این مدیران برپایه دایره امنی که در مناسبات رابطه سالاری در کاست روحانیت فراهم می آید، از پس انتخاب هر دولتی، به کار گماشته می شوند بطوری که ناصر سراج رئیس سازمان بازرسی  در سطح خبرگزاری های رسمی اعلام می دارد : « این مشکل خانمان سوز تر از دستمزد بالایی است که مدیری برای خود می‌نویسد. چه انتصاب گزینشی، نه تنها به رانت خوار فرصت دزدی می‌دهد، بلکه منابع اقتصادی کشور را نیر در پی نادانی از میان می‌برد.» یک قلم جواد پالیز دار، برادر عباس پالیز دار که بزرگترین بدهکار بانکهای کشور است، ۲۰ شغل مدیریتی و نظارتی در نهادها وموسسات مختلف دولتی دارد و بابت هر یک از شغل های خود حقوق ومزایای آنرا در ماه می گیرد!!! یا غلامعلی جعفر زاده نماینده مردم رشت در مجلس اسلامی و رئیس کمیته تحقیق و تفحص طی ماه گذشته اعلام کرد : « می ترسم حجم فساد ها مالی بنیاد شهید را افشاء کنم  . زیرا حجم فساد های مالی آن قدر زیاد است می ترسم اگر آنها را افشاء کنم ، مردم شوکه شوند، چرا که اتفاق های بسیار تلخی در این نهاد رخ داده که هم ناشی از توهم و سوء  مدیریت است .... در جریان این تحقیق و تفحص یک پرونده مالی ۱۷۰ میلیارد تومانی کشف شده است که بر خلاف ادعاهای موجود این پول قابل بازگشت نیست چرا که از کشور خارج شده است : (سایت  فرارو ، ۱۸خرداد۹۵)**

باز یکی دیگر از اعضاء همین کمیسیون امیر خجسته ، به خبرگزاری دولتی ایلنا گفت : « برخلاف درخواست‌های رسانه‌ها تمایلی ندارم که وارد این بحث‌ها شوم؛ اینکه آقای زریبافان اعلام می‌کند که اگر به اندازه حبه قندی سند دارید آن را رو کنید باید گفت که اگر رئیس مجلس اجازه دهد ۳۰ هزار سند از این تحقیق و تفحص را رسانه ‌ای خواهم کرد.» ( سایت خبرگزاری دولتی کارایران - ایلنا ، جمعه ۱۸ تیر ۱۳۹۵)

تازه همین جماعت تسهیلات کلان میلیاردی از قرض الحسنه ها با کارمرز یک در صدی دریافت می کنند ، ولی وقتی  به دست خالی کارگری که ماهها و ماهها گوشت ، برنج ، میوه و ... به سر سفره اش نبرده نگاه کنیم به فاجعه عظیم اجتماعی که جامعه ما را فراگرفته  پی می بریم، به رنج بیشمار مردمان کشور ما روبرو می شویم. بیهوده نیست که مردم عادی کوچه و بازار جامعه ما در برابر سازکار نمایش اصولگرایان که مسئله حقوق ها را ملعبه کار خود کرده اند ، مردم بیشتر از بزرگی رقم دستمزد و پاداش مدیران بلندپایه، به ویژه در مقایسه با درآمد خود، به خشم می‌آیند و ابراز مخالفت می‌کنندومی گویند  شعار روز ما این است: همه ی فیش ها دفتر خامنه ای  و شخص خود وی ، افراد بیت او ، سایر سازمان های زیر امر خامنه ای - آخوند های مجلس خبرگان - نبیاد شهید - سازمان اوقاف و برشماری درآمد موقوفات- دفاتر ریاست جمهوری - افراد ستاد قوه قضائیه – نمایندگان مجلس- شورای شهر تهران – فرماند هان رده بالای سپاه و وزارت اطلاعات و ... ،و در کنار اینها دهها موسسه ، بنیاد و نهاد که با عناوین فعالیت های فرهنگی از دولت پول دریافت می کنندهمه و همه باید  بی هیچ  حد و استثنا، فاش شوند.

امروز مردم جامعه ما حق دارند بپرسند که دهها مراکز ریز و درشت که در هیکل کار فرهنگی خودنمایی می کنند ، کارکردشان چیست؟ چه منفعتی به حال جامعه دارند که از جیب نیروی رنج و کار جامعه میزنند و به حساب این موسسات دهن پرکن می ریزند . از جمله :  «مرکز موضوع شناسی احکام چیست و کجاست که سالانه باید قریب به ۲ میلیارد تومان بودجه بگیرد و در ازای این رقم، چه باری از دوش جامعه بر می دارد؟

یا باید مشخص شود که جامعه المصطفی العالمیه که سالانه از این مردم ۲۵۶ میلیارد تومان می گیرد، دقیقاً حلّال کدام بخش از مشکلات جامعه است؟

یا موسسه آموزشی امام خمینی(ره) در قم، چرا باید ۲۸ میلیارد تومان در سال بگیرد؟! بنیاد حکمت اسلامی صدرا، دقیقاً چه می کند که سالی ۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان پول می خواهد؟

نشر آثار امام خمینی(ره)، چقدر خرج دارد که هر سال باید بیشتر از ۱۶میلیارد تومان به موسسه ای تحت این عنوان بدهند؟

موسسات و بنیادهای متعددی مانند بصیرت، مرکز نشر معارف اسلامی در جهان، مهدی موعود(عج)، امام رضا(ع)، تسنیم نور، دارالحدیث، پرتو ثقلین،،سعدی، دعبل خزاعی و ... دقیقاً چه عملکردی دارند که باید میلیاردها تومان به آنها بدهند؟

چرا باید هیأت رزمندگان اسلام ۱ میلیارد و ۱۵۵ میلیون تومان بودجه بگیرد؟ » ( سایت عصر نو، جعفر محمدی ، دوشنبه ۲۱ تير ۱۳۹۵) ***

  کافی است نگاهی به روزنامه‌های کشورو روزشمار کارگری  بیاندازیم تا میزان به صف شدن کارگران معترض برای دریافت حقوق های معوقه خود تنها طی کمتر از دو هفته چگونه به شمارش درآمده است  و این ها تازه مواردی است که در سطح خبرگزاری های دولتی و سایت ها ی دولتی و مستقل گزارش شده است از جمله :

*= کارگران شرکت‌های پیمانکار فولاد زرند خواستار پرداخت دستمزدهای خود شدند. پیمانکار چینی می‌بایستی به هنگام حساب‌های دستمزدبگیران پیمانکاران را تحویل دهد تا شرکت مادر فولاد زرند ایرانیان بتواند مطالبات مزدی کارگران را پرداخت کند. اما این کار انجام نشده است. گویا مشکل اصلی تامین نشدن منابع مالی است.

*= در حدود ۹۰ نفر از کارگران «فولاد و چدن دورود» در اعتراض به عدم دریافت ۸ ماه مزد، مزایا و عیدی سال ۹۵ در برابر شرکت فارس خوزستان، مالک اصلی کارخانه، گرد هم آمدند.

*= کارگران کارخانه کاشی زرین خراسان در برابر فرمانداری تربت حیدریه گرد آمدند و خواستار پرداخت حقوق شدند.

*= بیش از ۲۰۰ کارگر کارخانه پلی اکریل اصفهان در اعتراض به عدم دریافت مزد و مزایای مزدی سال ۹۵ و بخشی از سال ۹۴ خود مقابل فرمانداری مبارکه تجمع کردند. شصت کارگر پیمانکار در مورد دیرکرد هشت ماهه پرداخت دستمزد و پاداش به شرکت ارسا پیمانکار زه کش پروژه مترو شهری شیراز (در ایستگاه گل سرخ، روبروی فرودگاه) اعتراض کردند.

*= بیش از صد کارگر آتش نشانی رشت دستمزد در اعتراض به عدم دریافت دستمزد سه ماه گذشته خود در برابر ساختمان شهرداری این شهر گرد آمدند.

*= به گزارش خبرگزاری دولتی– ایلنا در تاریخ سه شنبه٢٢ تیر۱۳۹۵ آمده است : حدود صد نفر از معلمان بازنشسته مقابل مجلس شورای اسلامی در اعتراض به وضعیت نابسامان معیشتی، اجتماع کردند. تجمع‌کنندگان می‌گویند: با وجود سالها خدمت در آموزش و پرورش و برعهده داشتن وظیفه تعلیم و تربیت فرزندان این سرزمین، مستمری ما بسیار پایین‌تر از خط فقر است.

*= کارگران شاغل در واحد تولیدی چوکا ، ا زحدود یک ماه پیش  اجتماعات کارگران شاغل در این کارخانه تولید کننده صنایع چوب آغاز شده بود که از صبح امروز (۲۲ تیرماه) با متوقف شدن سرویس ایاب ذهاب وارد مرحله جدیدی شد. به گفته کارگران، بیش از ۴۰۰ نفر از کارگران صنایع چوب و کاغذ ایران «چوکا» از تقریبا یک ماه پیش هر روزدر اعتراض به پرداخت نشدن حقوق های معوقه  خود مقابل در اصلی کارخانه تجمع کرده اند.

*= کارگران مرکز مخابرات کرمان ، در اعتراض به عدم دریافت چهار ماه حقوق معوقه ؛ مقابل مرکز مخابرات در کرمان تجمع کردند. تعدادی از این کارگران به ایلنا گفتند: در حدود هشتاد نفر هستیم که در مرکز۱۱۸ مخابرات کرمان مشغول کاریم و بابت چهار ماه  مزد و مزایای پرداخت نشده طلبکاریم

 

*= تعداد۲۸ کارگران فولاد زاگرس به تهران آمدند و در اعتراض به ماهها بلاتکلیفی در دریافت حقوق های معوقه خود ؛ مقابل وزارت کار تجمع کردند

 

*=  کارگران کارخانه آذر آب ماهها حقوق دریافت نکرده اند . کارگران  این کارخانه در استان مرکزی می‌گویند که کارفرما این واحد صنعتی ، بابت مطالبات مربوط به دستمزد سه ماه گذشته بیش از ۲ هزار کارگر که به صورت پیمانی وقرار دادی مشغول کارند؛ ازفروردین ماه سال جاری دستمزد آن‌ها به صورت کامل پرداخت نشده است وهنوز کارفرما با آن‌ها تسویه حساب نکرده است.

*= تعویق ۴ ماه دستمزد کارگران سیستم‌های صنعتی در تاکستان ، کارگران کارخانه «سیستم‌های صنعتی» واقع در کیلومتر دو تاکستان به قزوین طی ۴ماه گذشته حقوقی دریافت نکرده‌اند. همچنین کارگران می‌گویند علاوه بر تأخیر ۴ ماهه در پرداخت حقوق کارگران، ۵۵ نفر از کارگران «سیستم‌های صنعتی» از ابتدای تیر ماه جاری بیکار شده‌اند.

 

*= اعتراض کارگران پیمانی ماشین سازی اراک نسبت به قراردادهای سفیدامضا! کارگران چند شرکت پیمانکاری ماشین سازی اراک که در زمینه جوشکاری صنعتی فعال هستند از انعقاد قراردادهای سفید امضاء توسط کارفرمایان خود خبر می دهند. کارگران می گویند : از طرف شرکت‌های پیمانکارانی از آنها خواسته شده است تا قراردادهای جدید شغلی خود را به صورت سفید امضا کنند. آنان بدین امر معترض اند .

*= تجمع رانندگان سازمان اتوبوسرانی کرج در مقابل ساختمان شورای شهرکرج (تالار نژاد فلاح) ، دراعتراض به عدم پرداخت یکسال حقوق مقابل ساختمان شورای شهرکرج!

*= کارگران و کارمندان شهرداری کهنوج دراعتراض به عدم پرداخت10ماه حقوق در اصلی شهرداری را قفل و زنجیرکردند و حتی برق را هم قطع کرده اند.

*= کارگران معدن سه چاهون ،در اعتراض به حقوق های عقب مانده ، در حدود 600 تن از کارگران این  معدن در بافق یزد، که حقوق های ماه های خرداد و مزایای مزدی سال‌های 93 و 94 خود را دریافت نکرده اند و 50 نفر از آنها مقابل فرمانداری بافق تجمع کردند.

 

*= هفتاد تن از کارگر ان شرکت حفاری نفت شمال از چهارم خردادماه بیکار شده‌اند. تعدادی از این کارگران امروز مقابل دفتر کارفرمای اصلی تجمع کردند. از قرارمعلوم، قرارداد شغلی این کارگران در چهارم خرداد ماه به دلیل پایان قرارداد پیمانکاری شرکت حفاری نفت شمال، فسخ شده است.

*= ادامه روند اخراج کارگران کارخانه  فولاد قزوین اینبار25نفر! حدود ۲۵ کارگر قراردادی کارخانه فولاد قزوین به دلیل آنچه از سوی کارفرما عدم نیاز عنوان می‌شود، با اتمام قرارداد کار اخراج شدند. کارگران فولاد قزوین با بیان اینکه تمامی کارگران هر ماه پس از خاتمه قرارداد کارشان نگران از دست دادن شغلشان هستند، افزودند: بهمن ماه سال گذشته (۹۴) نیز حدود ۱۰۰ نفر از همکارانشان در این واحد تولیدی با اتمام قرارداد کار در دو دسته ۵۰ تایی اخراج شده بودند.

*= تجمع کارگران بازنشسته کارخانه نازنخ دراعتراض به عدم پرداخت مطالباتشان مقابل استانداری قزوین! این کارگران که چند ماهی بازنشسته شده اند، گفتند:هر کدام بین 5 تا 60 میلیون تومان بابت حقوق و سنوات از شرکت طلبکارهستند و تعداد این افراد هم به 170 نفر می‌رسید.

*= تجمع کارگران بیکارشده شرکت حفاری نفت شمال دراعتراض به بلاتکلیفی شغلی مقابل شرکت نفت خزر(کارفرمای اصلی) .کارگران می‌گویند: با وجود اعتراضات مکرر و وعده‌های مسئولان، همچنان بلاتکلیفی کارگران ادامه دارد و مقامات مسئول در شرکت کارفرمای اصلی به هیچ وجه پاسخگوی کارگران نیستند.

*= یازده کارگر فولاد زاگرس در بلاتکلیفی/ صدور نامه پایان کار توسط کارفرما. این کارگران می‌گویند از ابتدای اردیبهشت ماه در محل کار حاضر نمی‌شوند و این در حالیست که چندین ماه طلبکار حققو های معوقه خود هستند

منابع:

https://hra-news.org/fa/labor/a-6563*

http://fararu.com/fa/news/193356 **

http://asre-nou.net/php/view.php?objnr=38575***

 

 

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©