Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
يكشنبه ۳ بهمن ۱۳۹۵ برابر با  ۲۲ ژانويه ۲۰۱۷
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :يكشنبه ۳ بهمن ۱۳۹۵  برابر با ۲۲ ژانويه ۲۰۱۷
17:37

پلاسکو و سرنوشت نامعلوم کارگران افغانستانی

 

 

 یادداشتی از : خبرنگار و عکاس مهاجر افغانستانی

سیدجمال الدین سجادی

 

شفقنا افغانستان- فاجعه پلاسکو آنقدر عمیق است که قلب هر انسانی را به درد می آورد و ناخواسته غباری از اندوه را بر احساسات آدم می پوشاند.

به گزارش خبرگزاری شفقنا افغانستان، سیدجمال الدین سجادی، خبرنگار و عکاس مهاجر افغانستانی نوشت :

از لحظه آغاز فاجعه که شبکه های اجتماعی آتش سوزی پلاسکو را خبر می دادند، تا ظهر روز فاجعه و فروریختن ناگهانی پلاسکو، لحظه به لحظه رویدادها را دنبال می کردم و تنها یک چیز در ذهنم می چرخید و آن این بود که چه بر سر کارگران خیاطی های طبقات بالای پلاسکو آمده است؟ آیا آنها فرصت داشته اند تا محل را ترک کنند؟

شاید بسیاری از شهروندان تهرانی ندانند که طبقات فوقانی پلاسکو محل کار خیاطهاست و بسیاری از تولیدی ها و کارگاههای خیاطی در آنجا مشغول فعالیت هستند و تعداد زیادی خیاط افغانستانی مهاجر آنجا زحمت می کشند.

بعد از فروریختن پلاسکو تهران و ایران غمگین است و آدم نمی تواند از کنار این فاجعه به راحتی عبور کند.

دقیقا روز قبل از فاجعه من از همین مجتمع خرید کرده بودم و برای همین فروریختن پلاسکو برایم شوکه کننده و غیرقابل باور بود. این بازار یکی از قدیمی ترین بازارهای پوشاک تهران است که بسیاری از شهروندان تهران و حتی شهرستانها سابقه خرید از آن را دارند.

مردم لحظه مرگ این ساختمان تجاری را ثبت کرده اند و چیزی که در همه ویدئوها مشترک است، فروریختن عمودی پلاسکو در چند ثانیه و بعد فریادهای یا ابوالفضلی است که فیلمبردارها در هنگام فروریختن ناگهانی پلاسکو کشیده اند.

در لحظات ابتدایی رسانه ها از زیر آوار ماندن بیش از 300 نفر سخن گفتند که نیمی از آنها را آتشنشانها تشکیل می دادند. اما رفته رفته این آمار تقلیل یافت و وضعیت آرام تر شد.

ملت ایران عزادار دلاورانی است که به دل آتش هجوم بردند تا شاید بتوانند جان افراد دیگر را نجات دهند.

پیامبر اکرم می فرمایند : مَن رَدَّ عَن قَومٍ مِنَ المُسلِمینَ عادِیَهَ ماءٍ أونارٍ وَجَبَت لَهُ الجَنَّهُ

کسی که دسته‏ای از مسلمانان را از خطر سیل یا آتش سوزی نجات دهد، بهشت بر او واجب می‏شود.

حالا فضای مجازی پر شده از حرفهایی درباره آتشنشانان شهید و هر کس به زعم خود بیانیه می نویسند، مقامات استانی و کشوری در محل حادثه حضور پیدا می کنند و مراحل انجام امدادرسانی را مشاهده می کنند، اما چیزی که از اذهان به دور مانده است، سرنوشت کارگرانی است که در طبقات بالای پلاسکو کار می کردند.

تصاویر زیادی در شبکه های اجتماعی دست به دست می چرخد و همه ابراز تاسف می کنند اما کسی از دل داغدار خانواده هایی که عزیزانشان را در این فاجعه از دست دادند خبر ندارد.

مسئولین بنیاد شهید و امور ایثارگران گفته اند که آتشنشانان این فاجعه که جان باخته اند، شهید خدمت محسوب می شوند و مسئولین بیمه هم به صاحبان مغازه های پلاسکو امیدواری داده اند که طبق قانون بیمه ضررهایشان جبران می شود و آنهایی که بیمه نبودند هم دولت حمایت می کند، اما هیچ کس از سرنوشت کارگران مهاجر افغانستانی خبر ندارد.

با خودم می گویم شاید کسی اصلا خبر نداشته باشد که در آن ساختمان کارگران افغانستانی هم کار می کردند، اما مگر می شود؟ ذهنم مشغول می شود و از اینطرف آنطرف اطلاعات جمع می کنم اما خبری از سرنوشت آنها نیست، بسیاری می گویند در لحظه فروریختن پلاسکو فقط آتشنشانها آنجا بوده اند و کس دیگری وجود نداشته است، اما ویدئوها چیز دیگری می گویند، تعدادی انسان از پنجره ها آویزانند و می خواهند به هر طریقی خودشان را نجات دهند و هیچ کس هم نمی داند که آنها کی هستند!

بالاخره در یکی از کانالهای تلگرامی(تویتر فارسی) سخنی از یک نماینده مجلس دیده می شود، خانم فاطمه ذوالقدر، نماینده مردم تهران ضمن حضور در محل حادثه پلاسکو اظهار داشت : خانواده های افغان که افرادشون بطورغیرقانونی در کارگاهها کار میکردند نترسند بیایند اسامی را بگن!

 

این خبر یک پاراگرافی درباره حضور کارگران افغانستانی در پلاسکو قلبم را به تپش واداشت، حس کردم آنچه در طی این روزها به آن فکر کرده ام، بیهوده نبوده و قطعا تعدادی کارگر آنجا مدفون شده اند، کارگران غیرقانونی که خانواده هایشان نمی خواهند، یا نمی توانند دنبال پیکر فرزندانشان بگردند.

شاید این خبر تکذیب شود، چون هیچ رسانه رسمی این جمله را از زبان خانم نماینده منتشر نکرده است، اما حداقل می توان اینگونه نتیجه گرفت که تعدادی کارگر آنجا بوده اند و کسی نمی داند که چه بر سرشان آمده است.

در همان روز اول، در کنار انواع و اقسام تسلیت ها، توئیتها و پیامهای تسلیتی از مهاجران افغانستانی مقیم ایران هم برای خانواده های داغدار آتشنشانها صادر شد.

تعداد زیادی از فعالان فرهنگی مهاجر در رسانه های مختلف این فاجعه را به ملت ایران و خانواده های داغدار آتشنشانها تسلیت گفتند و ابراز غم شریکی کردند، این نشان می دهد که مهاجران با شهروندان ایرانی در زمان بروز بحرانها به یک پیمانه رنج می برند و یک مهاجر افغانستانی همانقدر اندوهگین می شود که یک ایرانی!

از زمان آغاز بحران، تا مرحله بروز و نهایتا بازگشت به شرایط عادی، رسانه ها نقش بسیار تعیین کننده ای در افکار عمومی دارند، حالا که چند روز از فاجعه گذشته، کم کم زوایای دیگری از این فاجعه رخ می نمایاند و من به این فکر می کنم که چه کسی برای کارگران مدفون شده در پلاسکو پیام تسلیت می نویسد؟

سیدجمال الدین سجادی/خبرنگار و عکاس مهاجر افغانستانی

یک‌شنبه 3 دلو 1395 |

http://af.shafaqna.com/FA/181736

-----------------------------------------------

رييس اتاق اصناف ايران: بيمه بيكاري براي تمام شاغلان پلاسكو

١٥٥٠ كارگر پلاسكو بيمه نبودند

بنفشه سام‌گيس

 

 

طي ٤ روز گذشته و پس از فرو ريختن ساختمان ١٥طبقه پلاسكو، وزير تعاون و رييس سازمان تامين اجتماعي در گفت‌وگوهاي رسانه‌اي خود از برقراري سريع حمايت‌هاي درماني، كاريابي و ثبت نام در ادارات كار، پرداخت بيمه بيكاري و بازنشستگي براي شاغلان در اين ساختمان خبر دادند اما اجراي اين حمايت‌ها را به بهره مندي قبلي از پوشش بيمه تامين اجتماعي منوط كردند. در حالي كه بنا بر اعلام رييس اتاق اصناف ايران، تا صبح روز پنجشنبه ٣٠ دي ١٣٩٥، ٣٥٠٠ كارگر و كارفرما در ساختمان پلاسكو مشغول به كار بودند، محمدتقي نوربخش؛ رييس سازمان تامين اجتماعي گفت كه فقط نام ٧٥٠ كارگر به عنوان بيمه شده تامين اجتماعي در اسناد اين سازمان موجود است. محمد حسن‌زدا، معاون فني و درآمد سازمان تامين اجتماعي به «اعتماد» مي‌گويد: «در ساختمان پلاسكو ٥٦٠ واحد كارگاهي وجود داشت اما بعضي كارگاه‌ها را با نئوپان و تيغه به دو يا سه مغازه كوچك‌تر تقسيم كرده بودند و به همين دليل، ما در مجتمع پلاسكو ١٢٠٠ كد كارگاهي داريم كه اگر هر كد يك كارفرما داشته باشد، از مجموع ٣٥٠٠ شاغل در اين ساختمان، ١٢٠٠ نفر، كارفرما و ٢٣٠٠ نفر، كارگر بوده‌اند كه در اسناد ما، ١٢٠٠ كارفرما و ٧٥٠ كارگر تحت پوشش بيمه تامين اجتماعي قرار دارند.»

در حالي كه به گفته نوربخش، تا امروز ٣١٠ مراجعه مربوط به ساختمان پلاسكو براي دريافت بيمه بيكاري در ادارات اين سازمان ثبت شده، گفته‌هاي زدا به اين معناست كه ١٥٥٠ كارگر شغل از كف داده پلاسكو كه بيمه تامين اجتماعي نداشتند، از حمايت‌هاي دولت محروم خواهند بود. زدا در توضيحات خود اشاره مي‌كند: «تكليف حمايتي قانونگذار، براي افراد تحت پوشش بيمه تامين اجتماعي است. درباره ارايه خدمات به ساير شاغلان اين ساختمان، بايد از ستاد حوادث غيرمترقبه كه در استانداري تهران تشكيل شده سوال كنيد كه آيا در اين ستاد اعتباري براي حمايت از افراد فاقد پوشش بيمه در نظر گرفته‌اند يا خير، چون در آن ستاد، نمايندگان تمام دستگاه‌ها عضو هستند و اين حادثه هم، غيرمترقبه تلقي مي‌شود. البته ما در اين مورد خاص، هزينه درمان تمام آسيب‌ديدگان را تقبل كرديم اما در مورد بيمه بيكاري و بازنشستگي نمي‌توانيم به افراد خارج از بيمه تامين اجتماعي خدمتي بدهيم.»

در حالي كه طي روزهاي گذشته، اعضاي شوراي شهر تهران اعلام كردند كه فقط حدود ٣٠ درصد واحدهاي صنفي در ساختمان پلاسكو، واحدهاي خرده و عمده فروشي بوده‌اند و ٧٠ درصد واحدها به توليد و توزيع انواع پوشاك اختصاص داشته، جواد دروديان؛ رييس اتحاديه پيراهن دوزان درباره سرنوشت آتي آن دسته از كارگران محروم از پوشش بيمه تامين اجتماعي كه در ٤٠٢ واحد پيراهن دوزي در ساختمان پلاسكو مشغول به كار بوده‌اند به «اعتماد» مي‌گويد: «حمايت‌ها بستگي به تصميم مسوولان بيمه تامين اجتماعي دارد. فعلا، اولويت براي مسوولاني كه به پرونده ساختمان پلاسكو رسيدگي مي‌كنند، ايجاد فضاي اشتغال است و در قدم‌هاي بعدي، براي بيمه شاغلان هم اقدام خواهد شد. روز گذشته هم با مسوولان اتاق اصناف جلسه‌اي در همين باره داشتيم و دو مكان براي اسكان كسبه پلاسكو در نظر گرفتند كه در وهله اول و در ايام مانده به عيد، مساله اسكان و اشتغال حل شود.»

در حالي كه به گفته دروديان، در هر واحد بنكداري پيراهن دوزان مستقر در پلاسكو، ٤ الي ٥ كارگر شاغل بوده‌اند، محسن خردمند، رييس اتحاديه سراجان هم درباره وضعيت حمايت‌هاي دولتي براي كارگران محروم از بيمه تامين اجتماعي كه در واحدهاي توليد كيف، كفش و كمربند در ساختمان پلاسكو كار مي‌كردند به «اعتماد» مي‌گويد: «آمار دقيقي از واحدهاي توليد‌كننده كيف، كفش و كمربند در ساختمان پلاسكو نداريم اما حدود ٣٠ واحد توليدي در اين ساختمان فعال بوده كه هر كدام هم ٣ الي ٤ كارگر داشته. بازرسان اداره كار، فهرست كارگران بيمه شده را دارند اما فكر مي‌كنم فهرست، تعداد كارگراني است كه بازرس، در لحظه مراجعه به كارگاه مي‌ديده. طي روزهاي گذشته در اتاق اصناف تهران، كميته بحران تشكيل شده و در حال برنامه‌ريزي براي مشكلات كارگران و كارفرمايان پلاسكوست كه پوشش بيمه تامين اجتماعي هم يكي از اين مسائل است و قرار است براي پرداخت بيمه بيكاري به تمام شاغلان پلاسكو، صرف‌نظر از اينكه بيمه تامين اجتماعي داشتند يا نداشتند، تصميم‌گيري كنند. نتيجه تصميمات هم تا پايان هفته مشخص مي‌شود اما فعلا ايجاد فضا براي اسكان موقت و اشتغال شاغلان بيكار شده پلاسكو در اولويت است تا با بررسي اسناد واحدهاي صنفي از صندوق‌ها، تصميمات قطعي اتخاذ شود.» عليرضا حيدري؛ نايب‌رييس اتحاديه پيشكسوتان جامعه كارگري در گفت‌وگو با «اعتماد» راه چاره‌اي پيش پاي كارگراني مي‌گذارد كه طي هفته‌ها و ماه‌ها و سال‌هاي گذشته، به دليل مشكلات اقتصادي، تن به خواسته‌هاي كارفرما سپرده و از پوشش بيمه تامين اجتماعي چشم‌پوشي كرده بودند.

«تعهدات سازمان تامين اجتماعي براي كساني است كه در قالب يكي از اشكال تعريف شده در قانون تامين اجتماعي، ارتباط بيمه‌اي داشته باشند. وجه ارتباط هم، پرداخت حق بيمه است، چه توسط خود فرد به عنوان بيمه خويش‌فرما يا بيمه اختياري، يا توسط كارفرما كه طبق ماده ١٤٨ قانون كار، بيمه كردن كارگر، تكليف كارفرماست. كارگر صرفا در صورت ايجاد پوشش تامين اجتماعي مي‌تواند از مزاياي قانوني همچون حقوق از كارافتادگي جزيي يا كلي و بازنشستگي بهره‌مند شود. اگر كارگر، رابطه بيمه‌اي با تامين اجتماعي نداشته باشد يا اين رابطه (در قالب پرداخت حق بيمه) به شكلي قطع شود، ايجاد حمايت‌هاي قانوني هم براي اين فرد امكان‌پذير نيست. اما از آنجا كه بنا بر ماده ١٤٨ قانون كار، كارفرما موظف است كارگر خود را بيمه كند، در صورت تخطي از اين قانون، حق بيمه ايام كاركرد به علاوه جريمه تاخير، از كارفرما دريافت مي‌شود. ادعاي كارگر و اثبات اين ادعا با مدارك مستدل درباره درآمدزايي براي كارفرما، اقرار كارفرما به درآمدزايي توسط كارگر، و اثبات اشتغال كارگر براي كارفرما توسط بازرس اداره كار به عنوان ضابط دادگستري و صدور راي محكوميت كارفرما در شوراي حل اختلاف اداره كار، منجر به ايجاد و برقراري بيمه كارگر خواهد شد.»

 زدا هم در گفت‌وگو با «اعتماد» چنين راه‌حلي را تاييد مي‌كند و از ابلاغ بخشنامه ٥٣٩ براي تمام ادارات تابعه تامين اجتماعي در سراسر كشور خبر مي‌دهد كه بنا بر تاكيد اين بخشنامه و درصورت احراز و اثبات ادعاي كارگر مبني بر اشتغال براي يك واحد صنفي و محروميت از بيمه تامين اجتماعي در مدت اشتغال، حمايت‌هاي قانوني براي او اجرا خواهد شد.«سال گذشته هم ٢٠ هزار مراجعه داشتيم كه پس از بررسي و احراز مدارك، بيمه تامين اجتماعي براي شاكيان برقرار شد. طبق قانون كار، كارفرما موظف به پرداخت حق بيمه براي كار است. فرقي هم نمي‌كند. كارگري كه با قرارداد موقت، پيماني، پاره وقت، تمام‌وقت، آزمايشي و حتي براي يك روز در كارگاهي اشتغال داشته، از لحظه ورود به كارگاه بايد تحت پوشش بيمه تامين اجتماعي باشد. بازرسان ما هم اين قانون را رعايت مي‌كردند چنانكه در آخرين فهرست دريافتي از كارفرمايان پلاسكو (ماه‌هاي مرداد، شهريور و مهر) تعداد كارگران اظهار شده تحت پوشش بيمه تامين اجتماعي ٦٣٠ نفر بود اما بازرسان فهرست ٧٥٠ نفري ارايه دادند.»

بنا بر نتايج آخرين تصميم‌ها از چگونگي حمايت‌هاي دولت از ٢٣٠٠ كارگر شاغل  در پلاسكو كه دو‌سوم آنها از بيمه تامين اجتماعي محروم بودند، علي فاضلي، رييس اتاق اصناف ايران به «اعتماد» مي‌گويد: «اتاق اصناف براي اين كارگران هم به وزير كار پيشنهاد داده و در جلسه‌اي كه با مسوولان بيمه تامين اجتماعي داشتيم، قرار شد به تمام شاغلان در مجموعه پلاسكو كه قانون درباره‌شان رعايت نشده و از بيمه تامين اجتماعي محروم مانده بودند، بيمه بيكاري پرداخت شود. وزير كار هم اين پيشنهاد را به هيات وزيران مي‌برد و سعي مي‌كنيم مشكل اين افراد را حل كنيم گرچه بايد براي اين افراد چارچوب‌هاي قانوني و حقوقي رعايت مي‌شد كه نشد. كاريابي براي اين كارگران هم در برنامه‌هاي ما است اما در ابتدا بايد محلي براي اشتغال كسبه پلاسكو ايجاد شود و بنگاه‌هاي فعال، راه‌اندازي شوند تا اين كارگران هم به همان بنگاه‌ها بازگردند.»

اعتماد: شماره ۳۷۲۷  |  ۱۳۹۵ دوشنبه ۴ بهمن

http://www.etemaad.ir/Default.aspx?NPN_Id=631&pageno=13

-----------------------------------------------------------------------------

یکی از مغازه‌داران پلاسکو

آتش‌نشان‌ها فریاد زدند نروید اما مردم رفتند

سمیرا حسینی، گروه حوادث: شوک ناشی از ویرانی پلاسکو آرام گرفته اما بحران آن حالاحالاها قصد آرام‌گرفتن ندارد. زن میان‌سالی که ١٤ سال در ساختمان پلاسکو کار کرده است، در گفت‌وگویی کوتاه با خبرنگار ما از جزئیات حادثه و چگونگی کارش در این ساختمان که حالا ویرانه‌ای از آن باقی مانده است، می‌گوید. او همچنان مضطرب است و می‌گوید نمی‌داند از این پس باید چه کند.

 چند سال در پلاسكو مغازه داشتيد؟

نزدیک به ٥٠ سال قبل مغازه خریدیم از صاحب اصلی‌اش. ما یک مغازه در زیرزمین خریداری کردیم، طبقه‌بالايي‌ها هم  به ما فخر مي‌فروختند، من زيرزمين مغازه داشتم. ما ماهي‌فروشي داشتيم. ايران‌آكواريوم اينجا مال ما بود و از كساني بوديم كه پمپ و لوازم فرانسوي وارد مي‌‌كرديم، ٤٠ سال ماهي‌فروشي داشتيم و بعد مغازه‌مان را لباس‌فروشي كرديم.

 شما هم زمان آتش‌سوزي اينجا بوديد؟

بله، من سر چهارراه ايستاده بودم و ديدم آنهايي كه داخل بودند چطور رفتند زير آوار. صبح اول وقت كه آمده بودم، ديدم فقط يك ماشين آتش‌نشاني نردبان‌دار آمده است اما ساعت يازده‌و‌ربع، هفت، هشت تا ماشين بودند كه نردبان داشتند. يكي از آنها هم از دورتر آب مي‌پاشيد. هرچه هم داد مي‌زدند و به مردم می‌گفتند نرويد، كسي گوش نمي‌كرد. قبل از اينكه ساختمان بريزد، مأموران آتش‌نشاني با بلندگو التماس مي‌كردند كه بيرون برويد؛ خطرناك است. اصلا انگار در آن چهار طبقه رقص آتش بود اما كسبه چون مداركشان مانده بود، به سروصورتشان مي‌زدند و داخل مي‌رفتند تا چك و سفته‌هايشان را بردارند، شغل لباس، شغل بسیار بدي است.

 كسي از همسايه‌ها زير آوار گير كرده است؟

آن آقايي كه در تأسيسات بود، زیر آوار مانده است. او سال‌ها بود كه در كنار ما كار و خيلي به ما کمک مي‌كرد، حتي در دكان قفل مي‌ماند، او براي ما باز مي‌كرد.

 نگهبان را مي‌گوييد كه ٣٥ساله بود؟

نه آن مسن‌تر بود، تقريبا هم‌سن من بود.

 شما هم گاوصندوق داشتيد؟

صبح به مسجدي در ميدان سپاه رفتيم و گفتيم چه چيزهايي در دكانمان است؛ يك‌سري حرف به ما زدند، اينها مهم نيست؛ كاش اين جوان‌ها نمرده بودند.

 الان كه اين اتفاقات افتاده، چه پيامي براي آتش‌نشانان داريد؟

دلم مي‌خواهد بروم پايشان را ببوسم و بشویم. من ديدم كه اين آتش‌نشان‌ها چقدر فعاليت مي‌كنند؛ سخت است آدم از درون بسوزد و نتواند داد بزند.

 مسئولان چه كارهايي براي شما انجام دادند؟

الان خيلي شرایط  براي ما سخت است. مسئولان این ساختمان اصلا به ما محل نگذاشتند، ‌حتي خودمان  نفری ١٠، ٢٠ ميليون داديم حوض‌ها و سنگ‌هاي ساختمان را درست كرديم.

  نظر شما چیست؟ الان شهرداري مي‌گويد اين ماجرا تقصير مالكان است و آنها مغازه‌هايشان را ايمن و بيمه نكرده‌اند.

اينجا فقط از ما پول مي‌گرفتند، من سال ٩١ سه ميليون تومان ماليات دادم اما براي سال ٩٤، ٢٨ميليون‌و ٥٠٠ ماليات براي ما بريده بودند. هرچه التماس مي‌كرديم فايده نداشت، مي‌گفتيم ما خيلي در برق صرفه‌جويي مي‌كنيم، مي‌گفتند نه اينجا تجاري است و يك‌ميليون‌و‌خرده‌اي بايد پول برق بدهيد، فقط این نبود؛ ما مبلغ بالایی کرایه می‌دادیم.

شرق : شماره ۲۷۸۴ -  دوشنبه ۴ بهمن۱۳۹۵

----------------------------------------------------------------------------

قانون- کد خبر: 20711 | تاریخ : ۱۳۹۵/۱۱/۳ - 23:22

واگذاری دهکده مقاومت به تولیدی‌های پلاسکو

سپاه تهران رسما اعلام کرد که دهکده مقاومت را در اختیار تولیدکنندگان آسیب دیده قرار می‌دهد تا کار تولید خود را در این محل انجام دهند.

قانون- سپاه تهران رسما اعلام کرد که دهکده مقاومت را در اختیار تولیدکنندگان آسیب دیده قرار می‌دهد تا کار تولید خود را در این محل انجام دهند.

به گزارش قانون به نقل از تسنیم، حجت الاسلام عبدالعلی گواهی نماینده ولی فقیه در سپاه تهران در مراسم بزرگداشت شهدای حادثه ساختمان پلاسکو و شهدای بحرین که توسط رژیم آل خلیفه به شهادت رسیدند در حسینیه فاطمه الزهرا با اشاره به حادثه تلخ ساختمان پلاسکو گفت: روزهای سختی بر جامعه اسلامی در حال گذر است و جمعی از کارکنان شهرداری تهران در سازمان آتش نشانی به شهادت رسیدند. همچنین یاد و خاطره سه جوان انقلابی بحرینی که به دست رژیم آل خلیفه به شهادت رسیدند را گرامی می داریم که متاسفانه کسی از آنها یادی نکرد.

وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر هیچ حادثه ای به اندازه حادثه ساختمان پلاسکو غم انگیز نبوده است، ادامه داد: اقدام آتش‌نشانان اوج ایثارگری است چرا که آنها برای نجات جان مردم از جان خود می گذرند و با از خود گذشتگی و جان فشانی جان مردم را نجات می دهند. جوانی که به تازگی ازدواج کرده اما برای نجات مردم جان خود را فدا می کند نشان از علاقه این فرد به شهادت و ایثارگری دارد.

نماینده ولی فقیه در سپاه تهران با اشاره به کارکنان ساختمان پلاسکو گفت: به دلیل حادثه پلاسکو مردم ما نیز همدردی خودشان را با خانواده های شهدای آتش نشان نشان دادند و از طرفی برای ضرر نکردن تولید کنندگان هدف خود را خرید کالاهای ایرانی قرار دادند و در این چند روز اخیر نیز شعار لباس ایرانی می خریم در شبکه های اجتماعی دست به دست شد که این اقدام نشان از فهم و شعور مردم ما دارد.

گواهی افزود: سپاه تهران نیز رسما اعلام کرد که دهکده مقاومت را در اختیار تولیدکنندگان آسیب دیده قرار می‌دهد تا کار تولید خود را در این محل  انجام دهند.

وی با بیان اینکه مردم انقلابی در سراسر کشور با اهدای گل به آتش نشانان از ایثارگری آنها قدردانی می کنند ادامه داد: آتش نشانی یک شغل نیست بلکه عشق و ایثار است و اگر چه مردم ایران غمگین هستند اما یک همدلی بین مردم و مسئولین بواسطه حادثه ساختمان پلاسکو به وجود آمده است.

نماینده ولی فقیه در سپاه تهران تصریح کرد: وظیفه مسئولین در این شرایط بسیار سنگین است، مسئولان نباید فضا را سیاسی کنند. امیدواریم با تدبیر مسئولین از تکرارحوادث ناگواری نظیر حادثه ساختمان پلاسکو جلوگیری شود.

---------------------------------------------------------------------------------

قانون-  تاریخ : ۱۳۹۵/۱۱/۳ - 22:18

ایجادفرصت شغلی برای اصناف و کارگران پلاسکو

ماموریت روحانی به وزرا و مسولان

ایجادفرصت شغلی برای اصناف و کارگران پلاسکو

آنچه به لحاظ عاطفی این موضوع را سنگین‌تر می‌کند، جان باختن آتش‌نشان‌های قهرمانی است که با بذل جان خود برای ‏دفاع از جان و مال مردم فداکاری کردند.‏

قانون- رییس‌جمهور در جلسه هیات دولت ، با تشکر از همه عواملی که در امدادرسانی حادثه ساختمان پلاسکو تلاش کردند، ‏اظهارداشت: آنچه به لحاظ عاطفی این موضوع را سنگین‌تر می‌کند، جان باختن آتش‌نشان‌های قهرمانی است که با بذل جان خود برای ‏دفاع از جان و مال مردم فداکاری کردند.‏

به گزارش قانون به نقل از ایلنا، حجت الاسلام حسن روحانی در این جلسه که عصر یکشنبه برگزار شد، تسریع در اتمام مراحل آواربرداری، ‏خارج کردن اجساد و تجلیل شایسته از آن عزیزان و خانواده آنان را اولویت اول برشمرد و با توجه به مرکزیت تجاری این ‏منطقه، بر آماده کردن محیط جهت شروع هر چه سریعتر کسب و کار تأکید کرد.‏

رییس‌جمهور گروهی از وزرا و مسئولان را مأمور کرد تا از فردا تصمیمات لازم را جهت بازسازی فرصت شغلی برای اصناف و ‏کارگران شاغل در این ساختمان؛ از قبیل پوشش بیمه‌ای، تأمین سرمایه در گردش، بخشودگی مالیاتی و تأمین فضای مناسب جهت ‏از سرگیری فعالیت‌های کسب و کار اتخاذ و اعلام کند و مواردی که نیاز به تصویب هیات وزیران دارد، به جلسه روز ‏چهارشنبه دولت ارایه کنند.‏

او، به وزیر کشور ماموریت داد که ضمن شناسائی ساختمان‌های آسیب‌پذیر در تهران نسبت به اتخاذ تدابیر لازم برای ‏ایمن‌سازی اقدام کند و همچنین اظهار داشت که بزودی کارگروهی تخصصی را برای تدوین گزارش ملی از دلایل و عوامل بروز ‏حادثه مأمور خواهند کرد.‏

دولت همچنین در این جلسه با پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی مبنی بر انعقاد قرارداد تسهیلات مالی برای خرید دو میلیون تن سیمان به منظور اجرا و ‏تکمیل طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی موافقت کرد.‏

هیات وزیران این تصمیم را با توجه به رکود موجود در بازار سیمان در کشور و رفع مشکل سیمان مازاد و تسریع در تکمیل ‏پروژه‌های عمرانی خود اتخاذ کرد.‏

در ادامه جلسه، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، گزارشی از عملکرد دستگاه‌های اجرایی عضو کارگروه توسعه سواحل ‏مکران به هیات وزیران ارایه کرد.‏

از جمله اقدامات صورت گرفته در راستای توسعه سواحل مکران، می‌توان به طرح‌های زیرساختی، جانمایی دستگاه‌های اجرایی ‏و طرح‌های توسعه‌ای در جاسک با رعایت الزامات فنی، آمایشی وزیست محیطی، بررسی و تصویب طرح‌ها شامل طرح ویژه ‏توسعه و عمران مکران (پهنه‌بندی و جمعیت‌پذیری)، طرح جامع مطالعات زیست‌محیطی سواحل مکران، طرح جامع توسعه ‏کشاورزی و شیلات در سواحل مکران، طرح انتقال آب از دریای عمان به فلات مرکزی ایران، افزایش صد درصدی اعتبارات  ‏اختصاصی مکران در قانون بودجه سال ۹۵ و ابلاغ اعتبارات به طرح های اولویت‌دار، مذاکرات با سرمایه‌گذاران خارجی ‏وداخلی جهت حضور در سواحل مکران و اخذ مجوز احداث فرودگاه چابهار از سازمان هواپیمایی اشاره کرد.‏

هیات دولت دستورالعمل اجرایی مربوط به قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز با موضوع ممنوعیت خرید، فروش، حمل و ‏نگهداری کالاهای قاچاق را به تصویب رساند.‏

چگونگی تعیین مصادیق کالاهای موضوع قاچاق، ضابطه تشخیص تجاری بودن خرید، فروش، حمل یا نگهداری کالاهای ‏موصوف، بیان ضوابط دولت برای حوزه‏های چهارگانه خرید، فروش، حمل و نگهداری کالاهای مشمول از جمله مواردی است ‏که در این دستورالعمل مشخص شده است.‏

-------------------------------------------------------------------------

قانون- کد خبر: 20600 | تاریخ : ۱۳۹۵/۱۱/۳ - 11:51

جهنم پلاسكو

بررسي مقصران حادثه پلاسكو در گفتگو با جمشيد زماني، حقوقدان

جهنم پلاسكو

ساختمان پلاسكو فروريخت تا مردم بدانند كه مسئولان اين شهر تا چه اندازه براي جان‌شان ارزش قائل هستند. پلاسكو فروريخت تا مردم بدانند تعلل در انجام وظايف مسئولان فقط به قيمت جان آن‌ها تمام مي‌شود.

قانون- ساختمان پلاسكو فروريخت تا مردم بدانند كه مسئولان اين شهر تا چه اندازه براي جان‌شان ارزش قائل هستند. پلاسكو فروريخت تا مردم بدانند دست به دست كردن مسئوليت‌ها و وظيفه را به گردن ديگري انداختن ها و تعلل در انجام وظايف فقط به قيمت جان آن‌ها تمام مي‌شود. شهرداري مي‌گويد با توجه به ناايمن بودن ساختمان، بارها اخطار داده بود اما سوال اينجاست چرا اگر شهرداري از ناايمن بودن ساختمان و بيم خطر جان شهروندان اطلاع داشت، اقدامي در اين زمينه انجام نداده است ؟ چرا در مواجهه با كوچك‌ترين تخلف دركارگاهي كوچك يا مغازه‌اي كوچك، به زودي بلوك‌هاي سيماني جلوي درب مغازه يا كارگاه‌ها سبز مي‌شود اما ساختمان پلاسكو با 560 واحد تجاري در صورت خطر براي جان اهالي آن نبايد پلمب مي‌شد . آيا اخطار تنها، ايمني ساختمان را تامين مي‌كرد؟به نظر مي‌رسد تا واقعه‌‌اي اتفاق نيفتد و چندين انسان بي‌گناه كشته نشوند، برخي از مسئولان به وظايف خود پي نمي‌برند . وظايفي كه مردم تنها براي ايفاي آن‌ها به مسئولين ذي‌ربط راي داده‌اند اما پاسخ راي‌شان پيدايي چنين حوادثي است. رخداد غم‌بار پلاسكو نشان از بي كفايتي برخي از مسئولاني دارد كه فقط نام مسئول را يدك مي‌كشند.

معلوم نيست چندنفر از شهروندان و آتش‌نشانان فداكار به دليل بي مسئوليتي برخي از افراد، در جهنم پلاسكو با 200 تا 600 درجه دما زير آوارهاي پلاسكو جان خود را از دست داده اند وخانواده‌هاي آن‌ها طي اين چند روز از بي خبري در مورد عزيزان‌شان چه زجري كشيده‌اند. عكس‌هاي مادران گريان كه ملتمسانه از خدا مي‌خواهند فرزندان‌شان را به آن‌ها بازگرداند، دل انسان را خون مي‌كند. حال اين سوال مطرح است كه افراد مسئول حادثه چگونه مي‌توانند كوتاهي‌شان را توجيه كنند؟ و سوال بعد اينكه مسئوليت جان افرادي كه در اين حادثه كشته شده‌اند با كيست؟و چه نهادها و سازمان‌هايي در اين زمينه مسئوليت دارند؟

در اين زمينه جمشيد زماني، حقوقدان و وكيل دادگستري ضمن تسليت به مناسب شهادت جمعي از آتش‌نشانان فداكار كشور و همچنين برخي از شهروندان با اشاره به مسئوليت شهرداري در رابطه با حادثه ساختمان پلاسكو به «قانون» گفت: به موجب بند 14 ماده 55 قانون شهرداري در مواردي كه ساختمان با مشكل جدي از لحاظ ايمني مواجه باشد، براي مثال احتمال خطر و ريزش وجو داشته باشد، در صورتي كه شهرداري اين موضوع را تشخيص دهد، وظيفه دارد ابتدا به مالكان اخطار دهد تا در مورد بازسازي يا ترميم بنا يا به صورت كلي رفع خطر اقدام كنند. اما در صورتي كه مالكان به اخطار شهرداري توجه نكنند، شهرداري وظيفه دارد با هماهنگي قوه قضاييه نسبت به پلمب و رفع خطر آن مركز يا تخريب ساختمان اقدام كند.

صرف اخطار كافي نبوده

اين حقوقدان با اشاره به اينكه صرف اخطار به مالكان پلاسكو بدون اقدام عملي كار قانوني نيست و به عبارت ديگر شهرداري به وظايف قانوني خود عمل نكرده است، خاطرنشان كرد: شهرداري پس از ارسال اخطارها و عدم توجه مالكان و هيات مديره ساختمان، ابتدا بايد اين مركز را پلمب مي‌كرد و مهلتي به مالكان براي ترميم و بازسازي بنا مي داد و درصورتي كه مالكان نسبت به رفع خطر اقدام نكردند، شهرداري بايد با دستور مرجع قضايي ساختمان را تخريب مي‌كرد و نكته مهم اينكه شهرداري با توجه به خطري كه افراد را در اين ساختمان تهديد مي‌كرد، بايد قاطعانه عمل مي‌كرد و حتما اين مركز را ابتدا پلمب و بعد تخريب مي‌كرد. حتي در قانون پيش بيني شده كه در صورتي كه شهرداري در مورد ساختماني كه نا ايمن بود و رفع خطر كرد و نيز هزينه‌اي متحمل شد، بايد اين هزينه‌ها به علاوه 15 درصد اضافه از مالكان اخذ شود.

وزارت كار هم مي‌توانست كارگاه نا ايمن پلاسكو را پلمپ كند

اين حقوقدان با بيان اينكه با توجه به نا ايمن بودن اين كارگاه، وزارت كار بايد طبق ماده ١٠٥ قانون كار اين كارگاه را پلمب مي‌كرد، توضيح داد: با توجه به اينكه در ساختمان پلاسكو كارگاه‌ها و كسبه زيادي مشغول به فعاليت بودند، به موجب ماده 105قانون كار در اين گونه موارد وقتي بازرس كار تشخيص داد اين محلي كه به صورت كارگاه استفاده مي‌شود خطرساز است و احتمال خطر براي كارگران و كسبه وجود دارد، بايد بلافاصله با دستور مرجع قضايي نسبت به پلمب و تعطيلي اين كارگاه اقدام مي‌كرد كه متاسفانه در مورد ساختمان پلاسكو اين اقدامات قانوني رعايت نشده است و ما شاهد اين حادثه تلخ هستيم. البته بايد گفت اين حادثه را مي‌توان ناشي از ناهماهنگي‌ ميان ارگان‌هاي مختلف دانست.

اين درحاليست كه مالكيت ساختمان پلاسكو در اختيار بنياد مستضعفان انقلاب اسلامي است. حال روز گذشته سعیدی‌کیا كه با تاخير و پس از گذشت دو روز از اين حادثه دردناك براي بازديد به خرابه هاي پلاسكو آمده بود با بیان اینکه این ساختمان قبل از انقلاب ساخته شده و سرقفلی همه واحدهای آن به مردم واگذار شده بود، مي‌گويد: ما هیچ چیزی در اختیار نداشتیم جز اصل مالکیت ساختمان. حال اين سوال مطرح است كه بنياد مستضعفان به عنوان مالك اين ساختمان چه وظايفي دارد ؟ زماني در پاسخ به اين سوال مي‌گويد: اگر اخطاري به اين مالك يعني بنياد مستضعفان داده شده باشد مسئوليت دارد. اما به دليل اينكه ما از جزييات مالكيت بي اطلاع هستيم، پس در اين زمينه نمي‌توانيم اظهار نظر كنيم چون دقيقا نمي‌دانيم مالكيت چگونه است .

مسئوليت هيات مديره ساختمان

در ادامه اين وكيل دادگستري با اشاره به قانون تملك آپارتمان‌ها و اينكه اگر عمر ساختمان به پايان رسيده باشد مالكان موظفند نسبت به بازسازي بنا اقدام كنند، تصريح كرد: در ماده 13 اين قانون آمده است: «در صورتی که به تشخیص سه نفر از کارشناسان رسمی دادگستری، عمر مفید ساختمان به پایان رسیده یا به هر دلیل دیگری ساختمان دچار فرسودگی کلی شده باشد و بیم خطر یا ضرر مالی و جانی برود و اقلیت مالکان قسمت‌های اختصاصی در تجدید بنای آن موافق نباشند، آن دسته از مالکان که قصد بازسازی مجموعه را دارند، می‌توانند براساس حکم دادگاه با تامین مسکن استیجاری مناسب برای مالک یا مالکاني که از همکاری خودداری می‌ورزند نسبت به تجدید بنای مجموعه اقدام نمایند و...» كه با توجه به اين ماده بايد گفت در صورتي كه در ساختمان خطري احساس مي‌شد، هيات مديره بايد نسبت به تجديد بنا و تخريب بنا اقدام مي‌كرد. پس بايد گفت هيات مديره ساختمان پلاسكو نيز نسبت به افرادي كه در اين سااختمان كار يا زندگي مي‌كردند مسئوليت دارد.

مغازه‌هايي مملو از البسه

اين حادثه درست زماني اتفاق افتاد كه اين افراد البسه زيادي براي به فروش رساندن در روزهاي پاياني سال آماده كرده بودند. به عبارت ديگر در بسياري از مغازه ها اجناس بسيار زيادي انبار شده بود تا بتوانند اين اجناس را شب عيد بفروشند يا اينكه بسياري از كارگاهاي توليدي در اين ساختمان به صورت شبانه‌روزي مشغول دوخت البسه بودند. پس مي‌توان گفت كسبه اين مغازه‌ها و كارگاه‌ها، سرمايه خود را از دست داده‌اند.زماني در پاسخ به اين سوال كه در اين حادثه، افراد خسارت‌هاي زيادي متحمل شده‌اند و نكته قابل توجه اينكه بسياري از اين واحدها بيمه نبودند، حال جبران خسارت از سوي چه نهادي بايد صورت گيرد، توضيح داد: به موجب ماده 14 قانون تملك آپارتمان‌ها، «مدیر یا مدیران مکلفند تمام بنا را به عنوان یک‌واحد در مقابل آتش‌سوزی بیمه نمایند. سهم هریک از مالکان به‌تناسب سطح زیربنای اختصاصی آن‌ها به‌وسیله مدیر یا مدیران تعیین ‌و از شرکا اخذ و به بیمه‌گر پرداخت خواهد شد. در صورت عدم ‌اقدام و بروز آتش سوزی‌، مدیر یا مدیران مسئول جبران خسارت‌وارده می‌باشند». پس بايد گفت هيات مديره ساختمان پلاسكو بايد كل ساختمان را در مقابل آتش سوزي و زلزله بيمه مي‌كرد. حال اگر در اين زمينه كوتاهي كرده باشند وكل ساختمان را بيمه نكره باشند، مسئوليت جبران خسارت متوجه هيات مديره ساختمان كه نماينده مالك است خواهد بود و مالكاني كه خسارت به آن‌ها وارد شده از باب اينكه ساختمان فرو ريخته (و نه از باب وسايلي كه در آن داشتند) مي‌توانند به طرفيت هيات مديره ساختمان كه نماينده مالكان است، اقامه دعوي كنند و هيات مديره نيز بايد پاسخگو باشد.

اما سوال بعدي اينكه آتش‌نشانان بسياري در اين حادثه جان خود را از دست داده‌اند. جبران خسارت بازماندگان اين افراد چگونه خواهد بود؟ اين حقوقدان در اين زمينه نيز توضيح داد: در موردآتش‌نشاناني كه در اين حادثه جان‌شان را از دست داده اند، بايد از طريق تامين اجتماعي به خانواده آن‌ها مستمري پرداخت شود. اما اين طور كه بنده شنيده‌ام ممكن است در ميان كشته شدگان، كسبه و رهگذران يا ... نيز باشند كه بايد در اين زمينه بگويم اگر افرادي به عنوان رهگذر يا ساكنان اين ساختمان در اين حادثه كشته شده باشند يا حتي همسايگان ساختمان اگر خسارت ديده باشند، هيات مديره و مالكان ساختمان بايد در مورد اين افراد پاسخگو باشند.

اين وكيل دادگستري با اشاره به اينكه در تهران ساختمان‌هاي فرسوده زيادي وجود دارد كه اگر اقدامات قانوني به موقع انجام نگيرد شاهد اقدامات ناگواري در آينده خواهيم بود، يادآور شد: در اين زمينه لازم است مسئولان به وظايف قانوني خود عمل كنند و نكته بعد اينكه هميشه پيشگيري ازران‌تر و بهتر از درمان است. اگر در مورد ساختمان پلاسكو اقدامات قانون به درستي انجام مي‌شد و نهادهاي مسئول به وظايف خود عمل مي كردند، امروز شاهد كشته شدن تعداد زيادي از عزيزان‌مان و وارد شدن اين حجم از خسارت به افراد و صاحبان مشاغل نبوديم.

وعده هاي مسئولان فراموش نشود

بر اين اساس بايد گفت اين حادثه اولين حادثه نبوده و قطعا آخرين هم نخواهد بود. با توجه به اينكه بسياري از مناطق شهر تهران (به عنوان پايتخت) داراي بافت فرسوده زيادي هستند كه هر آن ممكن است برخي از ساختمان‌ها بر سر ساكنين‌شان فرو بريزند، لازم است دولت، مجلس و تمامي ارگان‌ها و نهادهاي ذي‌ربط و به‌ويژه شهرداري در اين زمينه تميهداتي بينديشند كه اين بافت‌هاي فرسوده نوسازي شوند تا شاهد از بين رفتن جان و مال شهروندان نباشيم. حادثه پلاسكو را بايد زنگ خطري براي ساختمان‌هاي زيادي در شهر دانست كه هركدام قدمت چندين ساله دارند. در اين زمينه بايد گفت شهرداري به عنوان نهادي كه مسئول اداره امور شهري است، وظيفه خطيري در قبال جان افراد دارد.

اما نكته‌اي كه نمي‌توان از كنار آن گذشت اينكه در بسياري از موارد اينچنيني و حوادثي كه اتفاق افتاده، مسئولان، وعده‌ها و قول‌هاي زيادي به مردم مي‌دهند اما پس از اينكه تب حادثه فروكش كرد ، تمامي اين وعده ها را فراموش مي‌كنند و قصه از نو آغاز مي‌شود كه البته پس از حدثه اخير نيز وعده هاي زيادي از سوي مسئولان به مردم و افراد زيان ديده داده اند كه اميدواريم اين وعده ها به بوته فراموشي سپرده نشود زيرا بسياري از افراد در حادثه پلاسكو كل سرمايه چندين ساله زندگی خود را از دست داد‌ه‌اند و به تعبير بهتر به خاك سياه نشسته‌‌اند.

-------------------------------------------

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©