Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
جمعه ۱۳ اسفند ۱۳۹۵ برابر با  ۰۳ مارس ۲۰۱۷
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :جمعه ۱۳ اسفند ۱۳۹۵  برابر با ۰۳ مارس ۲۰۱۷
کمپين «بودجه عادلانه» به ايستگاه آخر رسيد

کمپين «بودجه عادلانه» به ايستگاه آخر رسيد

تقاضای ۱۱۰ هزار معلم برای تدوین منصفانه بودجه آموزش و پرورش

۳ میلیون تومان، کف یک حقوق عادلانه است

 

اعتراضات پيرامون بودجه آموزش‌وپرورش در لايحه بودجه ۹۶، سرانجام ۱۱۰ هزار معلم و فرهنگي را بسيج کرد تا در کارزاري مدني به فرايند اختصاص بودجه حداقلي براي اين وزارتخانه اعتراض کنند؛ کارزاري که از سه هفته پيش به‌راه افتاد، درواقع همگرايي معلمان و فرهنگيان به بودجه پيشنهادي دولت براي وزارت آموزش‌وپرورش بود که توانست اقبال عمومي را جلب کند. نقش ويژه شبکه‌هاي اجتماعي در سروسامان‌دادن به اين پويش مدني توانست، کمپين «بودجه عادلانه» را به يکي از فراگيرترين کارزارهاي مجازي تبديل کند که پايش به مجلس هم کشيده شد. دو روز پيش بود که جمعي از فرهنگيان از استان‌هاي مختلف کشور به مجلس شوراي اسلامي رفتند تا صداي معلمان را به گوش نمايندگان مجلس برسانند. تحويل امضاها و گفت‌وگو درباره ضرورت ايجاد اصلاحاتي در بودجه آموزش‌وپرورش از جمله مواردي بود که در ديدار فرهنگيان با نمايندگان مجلس مطرح شد. فعالان صنفي معلمان مي‌گويند با وجود استقبال خوب نمايندگان مجلس از افزايش بودجه آموزش‌وپرورش، به‌نظر مي‌رسد، همچنان نمي‌توان به اقدام دولت درباره افزايش بودجه خوشبين بود. اين درحالي است که در صورت عدم استقبال دولت از افزايش بودجه آموزش‌وپرورش، با توجه به بار مالي‌اي که افزايش بودجه به‌دنبال خواهد داشت، شوراي نگهبان نيز با افزايش آن مخالفت خواهد کرد.

 

۱۱۰ هزار نفري که به کمپين پيوستند

اين پويش مدني که از حدود يک ماه قبل از سوي تعدادي از معلمان و فعالان صنفي ايجاد شده بود، نسبت به بودجه پيشنهادي دولت براي وزارت آموزش‌وپرورش اعتراض داشت. آن‌چنان که گزارش‌ها نشان مي‌دهند، سهم اعتبارات وزارت آموزش‌وپرورش در لايحه سال آينده، حدود ۳۳ هزار و ۴۸۰ ميليارد ريال است؛ اين عدد بيانگر آن است که در مقايسه با کل بودجه سال ۹۶، سهم آموزش‌وپرورش از کل بودجه عمومي دولت، کمتر از ۱۰ درصد بوده درحالي‌که دست‌کم بايد در حدود ۱۵ درصد باشد. معلمان مي‌گويند، باوجود افزايش حدود ۵\۱۰ درصدي اعتبارات نسبت به سال ۹۵، سهم آموزش‌وپرورش از بودجه عمومي دولت در سال آينده، نسبت به سال‌هاي 94 و ۹۵ کاهش نيز داشته و اين موضوع بيش از هرچيز، تداوم نگاهي را نشان مي‌دهد که براي آموزش‌وپرورش، اولويتي را در سياست‌گذاري‌هاي کلان کشور قائل نيست.

کمپين «بودجه عادلانه» درواقع دو موضوع مهم يعني «افزايش حقوق معلمان» و «بهبود کيفيت آموزش در مدارس» را مورد توجه قرار داد؛ مواردي که مي‌تواند با توجه به اولويت‌هاي آموزشي در ساختار آموزش‌وپرورش و تلاش براي بهبود کيفيت ارائه خدمات آموزشي در سطح کلان مورد توجه قرار گيرند. با اين همه، عدم موفقيت وزارت آموزش‌وپرورش در چانه‌زني براي افزايش بودجه باعث شد تا فرهنگيان خود دست به کار شوند و در يک اقدام مدني، نسبت به بودجه پيشنهادي اعتراض کنند.

فعالان صنفي معلمان، يکي از دلايل ايجاد اين کمپين را تلاش براي بالابردن قدرت چانه‌زني آموزش و پرورش براي افزايش بودجه پيشنهادي مي‌دانستند و معتقدند چنانچه آموزش‌وپرورش، خود را ناتوان در چانه‌زني براي افزايش بودجه ببيند، به‌دنبال راهکارهايي براي تأمين کسري بودجه خود خواهد بود. آنها با درنظرگرفتن مطالبات انباشته‌شده فرهنگيان بر اين باورند که، بودجه‌اي که تقريبا در پايان هر سال، اضافه بر بودجه مصوب از سوي دولت در اختيار اين نهاد قرار مي‌گيرد، بيشتر براي پرداخت مطالبات معوق حقوقي نظير پاداش بازنشستگان، حق‌التدريس‌ها و... خواهد بود. از اين رو، نه‌تنها نمي‌توان انتظار داشت که دولت، بودجه‌اي را افزون بر بودجه مصوب براي فعاليت‌هاي کيفيت‌بخشي و عدالت آموزشي به اين نهاد اختصاص دهد بلکه بعيد نيست همان مقدار بودجه اندکي که براي چنين فعاليت‌هايي در لايحه بودجه ديده شده است، صرف موارد ديگري از جمله مطالباتِ انباشته شود.

 

حداقل حقوق معلم بايد ۳ ميليون تومان باشد

کمپين «بودجه عادلانه» در راستاي مطالبه جدي معلمان از مجلس درباره لايحه پيشنهادي براي بودجه ۹۶ آموزش‌وپرورش، در کانال‌هاي تلگرامي و شبکه‌هاي اجتماعي راه‌اندازي شد. ۱۱۰هزار نفر از فرهنگيان به‌صورت مجازي به اين کارزار مدني پيوستند و

۳۰ هزار امضا نيز به‌صورت دستي از مدارس جمع‌آوري شده است. در اين نامه اذعان شده است که بودجه‌اي که براي آموزش‌وپرورش بسته شده، پاسخگوي مطالبات فرهنگيان و نظام آموزش کشور نخواهد بود. در نامه‌اي که به امضاي اين ۱۱۰ هزار نفر رسيده بود، از مجلس شوراي اسلامي خواسته شد تا در بودجه پيشنهادي سال ۹۶ وزارت آموزش‌وپرورش، ارائه‌شده از سوي دولت، تجديدنظر کند. محتواي نامه اين کمپين به مسئله کمبود بودجه ارسالي دولت به مجلس براي این وزارتخانه اشاره داشته و تأکيد دارد که حداقل حقوق پايه براي هر معلم، مبلغ ۳۰ ميليون ريال در نظر گرفته شود. در نامه مذکور همچنين از مجلس شوراي اسلامي درخواست شده بودجه‌اي براي کيفيت‌بخشي آموزش مدارس در نظر گرفته شود تا مشکل کنوني مدارس حل‌وفصل شود.

پس از جمع‌آوري امضاها، روز يکشنبه، هشتم اسفند، تعدادي از فرهنگيان از استان‌هاي مختلف همچون کردستان، زنجان، قزوين، البرز، کرمانشاه و تهران در ديدار با نمايندگان کميسيون‌هاي تلفيق و آموزش‌وتحقيقات مجلس، امضاي فرهنگيان در انتقاد به بودجه پيشنهادي سال ۹۶ را در اختيار نمايندگان قرار داده و با جمعي از آنها ديدار کردند. محمد حبيبي، فعال صنفي معلمان مي‌گويد: نمايندگان در اين ديدار نيز ضمن انتقاد درباره بودجه پيشنهادي دولت براي آموزش‌وپرورش اعلام کردند که به‌طور معمول، بودجه‌اي که از سوي دولت ارائه مي‌شود، چندان قابل‌تغيير نيست اما تلاش خود را براي برخي تغييرات به‌کار مي‌گيرند.

عضو کانون صنفي معلمان گفت: نمايندگان معتقد بودند که اگر دولت به‌صورت مستقيم، لايحه‌اي براي افزايش بودجه وزارت آموزش‌وپرورش ارائه دهد، مجلس با آن موافقت مي‌کند و اگر فقط يک درصد از بودجه ديگر نهادها و دستگاه‌ها صرفه‌جويي شده و به آموزش‌وپرورش اختصاص يابد، تمامي مشکلات اين وزارتخانه حل خواهد شد. حبيبي با بيان اينکه در بودجه ارائه‌شده براي سال ۹۶، بودجه‌اي براي پرداخت مطالبات معلمان بازنشسته سال ۹۵ و اجراي مرحله دوم طرح رتبه‌بندي معلمان اختصاص نيافته، گفت: پيش از ارائه اين امضاها به نمايندگان مجلس، تشکل‌هاي صنفي فرهنگيان در ديدار با مسئولان آموزش‌وپرورش و همچنين در قالب بيانيه، تمامي تنگناهاي بودجه وزارت آموزش‌وپرورش را تشريح کرده بودند اما در نهايت بودجه‌اي که به مجلس رفت، مدنظر فعالان صنفي و معلمان نبود.

توجه به حقوق دانش‌آموز هم مطالبه جدي ماست

در بخشي از نامه اين کمپين که همراهي گسترده فرهنگيان را به‌دنبال داشت، آمده است: «ما امضا‌کنندگان اين نامه، به‌عنوان جمعي از معلمان ايران، ضمن اعتراض به بودجه پيشنهادي دولت به‌خاطر ناديده‌گرفتن سهم شايسته براي آموزش‌وپرورش، خواهان افزايش سهم اين وزارتخانه در بودجه مصوب سال ۱۳۹۶ هستيم؛ به‌طوري‌که براي پرداخت حداقل حقوق پايه هر معلم شاغل، بازنشسته و کارمند اداري و خدماتي به مبلغ سه ميليون تومان، اعتبار لازم پيش‌بيني شود.»با اين‌حال آن‌چنان که فعالان صنفي اين کمپين مي‌گويند، همه خواسته‌هاي اين کمپين، معطوف به بحث معيشت معلمان نبود؛ چيزي که علاوه بر فراگيري، اين کمپين را از ديگر پويش‌هاي مدني معلمان در گذشته متمايز مي‌کرد، توجه ويژه آن به کيفيت آموزش عمومي و توجه به حقوق دانش‌آموزان بود. وضعيت نابسامان مدارس به‌لحاظ کيفيت و کميت ارائه امکانات آموزشي و تجهيز و به‌روز‌رساني واحدهاي آموزشي در مناطق محروم از جمله مطالبات جدي اين کمپين بود که به‌نظر مي‌رسد با وجود بودجه ۱۰ درصدي پيش‌بيني‌شده براي آموزش‌وپرورش قابل تحقق نباشد. در بخش ديگري ازاين نامه با اشاره به نيازهاي آموزشي مدارس به‌ويژه در مناطق محروم آمده است: «ما از نمايندگان مجلس مي‌خواهيم که در بودجه پيشنهادي دولت، اصلاحات لازم را اعمال کند و آن را با توجه به نيازهاي آموزش‌وپرورش باکيفيت و توجه ويژه به مدارس، به‌ويژه دانش‌آموزان مناطق محروم افزايش دهد.»

 

مديران آموزش‌وپرورش هم امضا کردند

محمدرضا مرادي از مديران اين کمپين و از فعالان صنفي استان کردستان، در مورد روند فعاليت‌های انجام‌شده مي‌گويد: «کمپين بودجه عادلانه در فضاي مجازي توانست، بخش زيادي از فرهنگيان را با خود همراه کند. ما در بيش از ۲۵ استان کشور، گروه‌هاي استاني کمپين را راه‌اندازي کرديم و توانستيم علاوه بر ۱۱۰ هزار امضاي مجازي، بيش از ۳۰ هزار امضاي دستي نيز در مدارس جمع‌آوري کنيم. هدف ما، کشاندن فعاليت‌هاي صنفي از سطح فضاي مجازي به درون مدارس بود که خوشبختانه با استقبال و همراهي همکاران مواجه شد؛ علاوه بر مدارس ما حتي در ادارات آموزش‌وپرورش نيز به جمع‌آوري امضا پرداختيم و بعضا رؤساي ادارات آموزش‌وپرورش هم نامه کمپين را امضا کردند.»

با پايان کمپين و جمع‌آوري امضا‌ها، روز يکشنبه، تعدادي از فعالان کمپين از استان‌هاي مختلف، راهي تهران شدند و امضا‌هاي جمع‌آوري‌شده را تحويل نمايندگان مجلس دادند. سميه شهريسوند، يکي از همين فعالان و از معلمان اليگودرز که در ديدار با نمايندگان مجلس حضور داشت، مي‌گويد: «ما با نمايندگان زيادي به‌ويژه نمايندگان کميسيون‌هاي آموزش و بودجه ديدار کرده و امضاها را تحويل آنها داديم. نمايندگان با استقبال از اين حرکت گسترده، اشاره داشتند که قبل و بعد ارسال بودجه به مجلس، کاستي‌های آموزش‌وپرورش و مشکلات معلمان شاغلان و بازنشسته را بارها به مسئولان دولتي گوشزد کرده‌اند. بااين‌حال، از نظر همين نمايندگان هم، اين بودجه فعلي، امکان رفع مشکلات کنوني را نمي‌دهد.»

شهريار نادري، يکي ديگر از فعالان کمپين و از فعالان صنفي کردستان، به نظرات مشابه نمايندگان در مورد مشکلات آموزش‌وپرورش اشاره کرده و مي‌گويد: «تقريبا با هرنماينده‌اي که ديدار کرديم، هم از کمپين مطلع و هم به مشکلاتي که بيان مي‌کنيم واقف بودند. درواقع نمايندگان از طيف‌هاي مختلف سياسي، سخن يکساني درباره آموزش‌وپرورش و مشکلات آن مي‌گفتند. همگي اشاره داشتند که بودجه فعلي ارائه‌شده از سوي دولت براي سال بعد، به هيچ عنوان نمي‌تواند گرفتاري‌هاي معيشتي معلمان و مشکلات کنوني ساختار آموزشي را حل کند. آقاي ميرزاده، سخنگوي کميسيون آموزش و آقاي خجسته، نماينده همدان به‌صراحت اشاره داشتند که راه‌حل نهايي افزايش بودجه به ميزان مناسب در دستان دولت است و متأسفانه دولت با وجود هشدارهاي لازم در اين مورد کوتاهي مي‌کند.»

وقایع اتفاقیه ـ ٠ ٠ شناسه خبر: ٦٢٣٩٦ | تاریخ مخابره: ۱۳۹۵/۱۲/۱۱ - ٠١:٠٠

لینک کوتاه: http://vaghayedaily.ir/fa/News/62396

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©