Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
شنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۶ برابر با  ۰۹ سپتامبر ۲۰۱۷
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :شنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۶  برابر با ۰۹ سپتامبر ۲۰۱۷
نظرخواهی سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه

نظرخواهی سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه

در باره نحوه اعتراض به عدم آزادی رضا شهابی

 

همکاران گرامی و شریف شرکت واحد، رانندگان زحمت کش، سی و یک روز است که رضا شهابی راننده حق طلب شرکت واحد در زندان رجایی شهر در اعتراض به عدم آزادی خود پس از پایان پنج سال زندان، اعتصاب غذا کرده است.

 

رضا از سال ۸۳ بی وقفه و سخت کوش برای احقاق حقوق همکاران از خود فداکاری کرده است و با مبارزات رضا و دیگر اعضای سندیکا با همراهی خود شماها، در زمینه ارتقاء معیشت تان دستاوردهای بزرگی به دست آمده است.

 

به دلیل اعتصاب غذای طولانی امروز جان رضا شهابی خطرات جدی مواجه است. باید همه با هم برای حفظ جان این کارگر حق طلب تلاش کنیم و مظلومیت او را به گوش مسئولین کشور برسانیم.

 

سندیکا از کارگران و رانندگان درخواست دارد برای همراهی با رضا شهابی نظر خود را برای عملی کردن یکی از موارد ذیل با کلیک در @pvsyndica برای سندیکا ارسال کنند.

 

۱- اعتصاب در خطوط بی آر تی برای یک ساعت

 

۲- کم کردن سرعت اتوبوس های بی آر تی تا ۲۰ کیلومتر درساعت در یک روز مشخص

 

۳- روشن کردن چراغ اتوبوس ها در یک روز مشخص

 

۴- برگزار کردن اعتراض و تجمع در مقابل ساختمان نهادهای مرتبط

 

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

رضا شهابی را آزاد كنيد!

 

حسين اكبری فعال سندیکایی

 

رضا شهابی سالها تحمل حبس كرد. آسيب های شديد جسمی ديد. براي احقاق حقوق از دست رفته وبرای فراهم كردن امكان معالجه دست به اعتصاب غذا زد و اين خطر بزرگ را به جان خريد تا شايد اين رويه به غايت نادرست دستگاه قضا را به بازنگری درحال خود و ديگر زندانيان دربند وادارد. وقتي كه حال او رو به وخامت گراييد؛ وقتی اعتراضات وفشارهای داخلی وبين المللی به ويژه هشدار های سازمان های كارگری بين المللی و سازمان بين المللی كار افزايش يافت؛ ناگزير برای معالجه به يمارستانش فرستاديد و تحت عمل جراحي قرار گرفت. پزشكان معالج تشخيص دادند كه او توانايی تحمل حبس را ندارد و به مرخصی فرستاده شد. در حالی كه وزارت كار به سازمان بين المللی كار اعلام كرده بود نامبرده آزاد شده و حكم بازگشت به كارش صادر شده است؛ رضا شهابی با گذاشتن  وثيقه در مرخصی بود تا وقتی كه وثيقه گذار را فشار قرار داديد كه يا رضا شهابی براي گذران سه ماه باقيمانده خود را به زندان معرفي كند ويا وثيقه مصادره خواهد شد! رضا شهابی براي آزاد شدن وثيقه وتنها با اين انديشه كه به رغم ناعادلانه بودن تحمل سه ماه زندان بايد خود را به زندان معرفي كند و با اقدامات حقوقی پيگير آزادی هرچه زودتر خود و بازگشت به كارش به زندگی عادی برگردد؛ كه چنين كرد. اما اين بار نيز چون گذشته متاسفانه باموقعيت و رويه قضايی تعجب برانگيزی مواجه گرديد كه بنا برآن اکنون پس از مراجعه و بازگشت به زندان معلوم می شود که تمامی روزهای مرخصی استعلاجی ایشان و همچنین روزهای بستری بودنشان در بیمارستان غیبت منظور گشته و مشمول جریمه هم شده است؛ کوتاه سخن این که رضا دوباره محکوم به تحمل ۹۶۸ روز زندان شده است و همه ی این ها در حالی و در شرایطی رخ داده که رضا جز انجام وظایف سندیکایی خود و پیگیری مطالبات و حقوق صنفی خود و همکارانش هیچ عمل مجرمانه ای مرتکب نشده است.

 

 اين است وضعيت اسفباری كه نه تنها رضا شهابی بل كه ساير زندانيان به ويژه كارگران زندانی را دربر گرفته است ما همچنان شاهد احکام سنگین قضایی برای کارگرانی هستیم که جزبه عدالت نمی اندیشند و راهی جز دستیابی به آن از طریق رساندن پیام از طریق اعتراض مدنی به مسوولان را پی نگرفته اند. موضوعاتی که مضمون اعتراضات کارگران را شکل می دهد نیز واقعیت هایی هستند که هیچ کس نمی تواند آنرا انکار کند و شیوه هایی که برای بیان این اعتراض انتخاب میشود نیز نرم ترین و آرام ترین شیوه های ممکن است که با اصل  بیست وهفتم قانون اساسی مغایرت ندارد. این که استنباط قاضی از تشخیص جرم نیز باید با عنایت به قانون باشد و در عین حال مستندات موجود هم با توجه به قانون و حقی که برای متهم در قانون مستتر است در مراحل مختلف از لحظه بازداشت تا محاکمه مورد توجه قرار گیرد؛ نیز انتظاری است که جامعه از دستگاه قضا دارد. آیا در حال حاضر این انتظارات برآورده می شود؟

مشابه همين رويه ها و احکام در باره داوود رضوی و ابراهيم مددی ازکارگران سندیکای شرکت واحد اتوبوسرانی صادر شده است كه به موجب آن حكم زندان برای این کارگران صادر شده است. اگر چه ابلاغ این احكام فرصت قانونی را برای اعتراض در محاکم تجدید نظر به ايشان مي دهد اما اين نگرانی همچنان وجود دارد كه نظاير برخوردهايی شبيه آن چه  در مورد رضا شهابی رخ داده است در اين موارد هم تكرار شود. رضا شهابی به هيچ وجه استحقاق چنين رفتار و رويه های قضايی معمول و نادرست را ندارد.

 

 رياست جمهوري  در بدو دور دوم رياست خود بر قوه مجريه موظف است تا از حقوق شهروندی رضا شهابی و ديگر شهروندان زندانی در برابر اقدامات ناروای دستگاه های امنيتی _ قضایی دفاع كند!

وزارت كار و شخص وزير موظفند به جای ارائه گزارشات خلاف واقع به سازمان بين المللی كاردر باره آآزادی رضا شهابی و بازگشت به كار وی!! به واقع زمينه آزادی اين كارگر زندانی و به طريق اولی آزادی فعاليت های سنديكايی را فراهم سازند!

 

قوه قضاييه تنها مرجعی است كه علی الاصول بايد حق و داد بيگناهان را از آمرين و عاملين چنين اجحافاتی بگيرد و روا نيست كه زير مجموعه اين دستگاه خود مبادرت به تضييع حقوق كارگران و زندانيان دربند كند!

 

جان رضا شهابی به خاطر اعتصاب غذای اعتراضی به رويه نادرست قضايی اعمال شده بر او در خطر است؛  خانواده وی در معرض آسيب های جدی ناشی از اين ناروايی هايی است كه درحق او اعمال گرديده است ؟ رضا شهابی را آزاد كنيد!

 

حسين اكبری فعال سندیکایی

۹۶/۰۶/۱۸

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

طعم تلخ اعتصاب

 

سعید رضایی     

 

سیرصعودی روزهای اعتصاب زندانیان رجایی شهر و همچنین رضا شهابی،و سیر نزولی قوای جسمانی اعتصاب کنندگان سبب برآشفتن نگارنده شده است.

مرا می آزارد.

یک سوی مرگ تدریجی رویای تحقق نیافته ی زندانیان و از سوی دیگر گلوله هایی که بر جان خسته و قامت خمیده ی کولبرها نشست تا بارها به مقصد نرسند.

اعتصاب ها شکل و شیوه های گوناگون خود را گرفته است.

زندانیان رجایی شهر به دلیل وضعیت فجیع زندان و ضرب و شتم زندانیان دست به اعتصاب غذا زدند.

مردم بانه با مرگ دو کولبر دست به اعتصاب عمومی و تجمع زدند.

چه تلخ است طعم اعتصاب.

امروز شنیدم وضعیت رضا شهابی حاد است و نیمی از جسمش را حسی نیست.

و اتوبوس هایی که به انتظار رضا نشسته اند و بوق ها را به صدا در می آورند به نشانه ی اعتراض... .

 

امروز متنی میخواندم با این مضمون که دونالد ترامپ تنهاترین مرد دنیاست!

اما بر خلاف ترامپ حاکمان ما تنها نیستند بلکه لشکری به بزرگی سکوت کنندگان 40ساله دارند.

مشارکت نداشتن در اعتراض ها به وضعیت موجود از سوی طیف گسترده ای از وادادگان و منفعلین سبب ایجاد هزینه های بسیار از سوی فعالین سیاسی و مدنی میشود و در نهایت بهروزی و بهبودی نصیب دائمین در سکوت می شود.

بعد از آنکه جنبش ها تلاش کردند برده داری لغو شود،گروهی معتقد بودند که برده داری شکل جدیدی خواهد گرفت و برده داری پنهانی به شکل واقعیت درونی در ذهن ها ادامه می یابد و به معنای حقیقی کلمه به آزادی نخواهیم رسید.یعنی گروهی به آزادی حقیقی دست می یابد و گروهی همچنان در درون خود برده داری را صحه مینهند.

حال امروزه در این چالش با حکومت گروهی به معنای حقیقی کلمه به آزادگی رسیده اند و در مقابله با ستم ها با آنکه لب بر غذا میبندند اما جام تلخ اعتصاب می نوشند تا به حقوق انسانی خویش و دیگران برسند.(صرف اعتصاب فضیلت نیست )

اما طیف وسیعی همچنان در سکوت های متداول خویش اصرار میورزند چون همچنان در واقعیت درونی آنها آزادگی تعریف نشده است.

از چشم به غارت سرطان رفته ی علیرضا رجایی تا جان نیمه جان رضا شهابی،غرامت تمام لحظاتیست که باید فریاد میزدیم............

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

تشکل کارگری هماهنگ کننده سراسری حمل و نقل ایتالیا

در نامه ای شدیدا نسبت به حبس رضا شهابی اعتراض کرد

 

(ترجمه نامه)

 

به:

رهبر جمهوری اسلامی ایران، آیت الله سید علی خامنه ای

رئیس جمهوری اسلامی ایران، حسن روحانی

شورای عالی حقوق بشر، قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران

نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل 

دادستانی تهران،

 شرکت اتوبوسرانی تهران

مدیر اجرایی، شرکت حمل و نقل "اف اس آی" ایتالیا

دولت ایتالیا:

نخست وزیر ایتالیا

وزیر امور خارجه ایتالیا

وزیر حمل و نقل ایتالیا

پارلمان ایتالیا:

رئیس مجلس سنای ایتالیا

رئیس مجلس نمایندگان ایتالیا

 

موضوع: رضا شهابی فوری آزاد باید گردد

 

"هماهنگ کننده ملی کارگران حمل و نقل عمومی ۲۷ مارس ۲۰۱۵" یک تشکل هماهنگ کننده سراسری در بخش حمل و نقل ایتالیا است که شامل بسیاری از اتحادیه های کارگری ایتالیا در بخش حمل و نقل می شود.

 

با این نامه ما به تداوم اذیت و آزار رضا شهابی، عضو هیئت مدیره و خزانه دار سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، که از تاریخ ۹ اگوست ۲۰۱۷ دوباره زندانی شده است، اعتراض می کنیم. بنابه اظهارات دادستانی، که به همسر رضا شهابی گفته شده است، شهابی باید تا ۲۲ دسامبر ۲۰۱۸ در زندان محبوس بماند.

 

رضا شهابی در ماه ژوئن ۲۰۱۰ در حین رانندگی سر کار و درحضور مسافران اتوبوس بطور خشونت آمیز مورد حمله قرار گرفت و در بند ۲۰۹زندان اوین محبوس شد. بعد از ۱۹ ماه حبس در سلول انفرادی، به ۶ سال زندان، ممنوعیت از فعالیت سندیکایی به مدت ۵ سال و پرداخت هفت و نیم میلیون تومان جریمه نقدی توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب محکوم شد. به دلیل فشار شدید جسمی و شکنجه در دوران بازجویی، آقای شهابی دچار آسیب دیدگی از ناحیه دیسک گردن و کمر شد و مجبور به دو عمل جراحی گردید. پس از چند سال تحمل حبس، او در مرخصی پزشکی به توصیه پزشک قانونی به سر می برد. لازم به ذکر است آقای شهابی در دوران حبس مجبور گردید که در چهار نوبت مجزا در اعتراض به عدم مراقبت های پزشکی لازم، نسبت به بدتر شدن سلامتی اش و بی حسی سمت چپ بدنش، دست به اعتصاب غذا بزند.  آخرین اعتصابش (در آندوره) در اعتراض به  به انتقالش به زندان رجایی شهر در کرج ۵۲ روز طول کشید.  آقای شهابی در ژانویه ۲۰۱۵ دوباره دادگاهی شد و با اتهام "تبلیغ علیه نظام" – که مربوط به یورش نیروهای انتظامی به بند ۳۵۰ زندان بدنام اوین در تاریخ ۱۷ آوریل ۲۰۱۴ بود – به یک سال دیگر حبس محکوم شد و این حکم در دادگاه تجدید نظر نیز مورد تایید قرار گرفت.

 

ما تداوم هدف قرار دادن رضا شهابی و حبس مجدد و ناعادلانه رضا شهابی را شدیدا محکوم می کنیم.

 

ما همچنین استمرار اذیت و آزار و بازداشت فعالین کارگری در ایران را، که وضعیتی بسیار جدی و غیرقابل انکار است را محکوم می کنیم؛ همه بازداشت شدگان ضروری است فوری و بدون قید و شرط آزاد گردند.

 

این غیر قابل قبول است که یک فرد به خاطر مبارزه برای حقوق خود، شرایط زندگی انسانی و شرایط کار بهتر برای همکاران خود در حبس باشد. این اقدام سرکوبگرانه نقض جدی حقوق انسانی و تهاجمی غیرقابل تحمل به مفاهیم پایه ای تمدن و عدالت است.

 

ما همچنین مطلعیم که شرکت حمل و نقل ایتالیایی، "راه آهن دولتی ایتالیا"، در حال همکاری اقتصادی با شرکتهای حمل و نقل ایران، "شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران" است؛ چنین چیزی در شرایطی که کارگران ایران در بخش حمل و نقل نیز سرکوب می شوند و حقوقشان نقض می گردد، قابل تحمل نیست.

 

ضروری است تا رهایی رضا شهابی وهمه کارگرانی که ناعادلانه حبس شده اند، از همکاری با شرکت های ایرانی جلوگیری شود؛ در غیراینصورت ما آماده اعلام اعتصاب در تمام شرکتهای اتوبوسرانی "اف اس آی"* در ایتالیا هستیم.

 

ما از تک تک اتحادیه های کارگری، سازمان های سیاسی و احزاب، و سازمان های اجتماعی در سراسر ایتالیا می خواهیم که از این درخواست و اقدام برای آزادی رضا شهابی و دیگر فعالان کارگری بازداشت شده در ایران حمایت کنند.

 

۲۶ اگوست ۲۰۱۷-ایتالیا

"هماهنگ کننده ملی کارگران حمل و نقل عمومی ۲۷ مارس ۲۰۱۵"

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

نامه  اتحادیه خدمات همگانی آلمان، (اتحادیه کارگری “وردی”)

به مقامات ایران برای آزادی رضا شهابی

به نمایندگی از اتحادیه کارگری “وردی” ( اتحادیه خدمات همگانی آلمان) ما خواهان آزادی فوری رضا شهابی هستیم. ما با تمام وجود حمایت و همبستگی خود را با رضا شهابی، که هم اکنون در اعتراض به شکنجه و بدرفتاری که نسبت به او به عنوان یک فعال کارگری و دمکراتیک انجام گرفته در اعتصاب غذا بسر می برد، اعلام می داریم.

اتحادیه کارگری وردی، عضو فدراسیون کارگران حمل و نقل اروپا (ای تی اف) می باشد. این فدراسیون، تشکلی اتحادیه ای و فراگیر در اروپا است و اتحادیه های کارگری در کشورهای عضو اتحادیه اروپا، “منطقه اقتصادی اروپا”، اروپای مرکزی و اروپای شرقی را تحت پوشش خود دارد. این فدارسیون بیش از سه میلیون و پانصد هزار کارگر متشکل در ۲۳۰ اتحادیه حمل و نقل در ۴۱ کشور اروپایی را در بر می گیرد که در بخش های زیر به کار اشتغال دارند: راه آهن، حمل و نقل جاده ای و لجیستیک، حمل و نقل دریایی، آبراهای درون مرزی، هواپیمایی، بنادر، ماهیگیری و جهانگردی. ما خواهان به رسمیت شناخته شدن و ارج گذاری به تلاش انسان ها هستیم.

بهمین دلیل ما از مقامات ایران می خواهیم همه اقدامات لازم را برای آزادی فوری و بی قید و شرط رضا شهابی که بعلت کوشش هایش در دفاع از حقوق کارگران در زندان بسر می برد، انجام دهند.

رضا شهابی عضو هیئت مدیره سندیکای کارگران اتوبوسرانی تهران و حومه، در تاریخ ۹ اگوست ۲۰۱۷، مجددا بازداشت شده است. بنا به اظهارات دادستانی به همسر رضا شهابی، او باید تا ۲۲ دسامبر سال ۲۰۱۸ در زندان بسر ببرد. تداوم حبس رضا شهابی، نقض آشکار تعهدات بین المللی دولت ایران است. بازداشت فعالین کارگری به دلیل فعالیت های آنان در دفاع از منافع کارگران، آشکارا به معنی دست درازی به حقوق مدنی بطور کلی و حقوق سندیکایی بطور اخص محسوب می شود. “کمیته آزادی انجمن” سازمان جهانی کار پیش از این از شما خواسته بود که حکم آقای شهابی را منتفی اعلام کنید و او را بیش از این در زندان نگاه ندارید.

ما از شرایط وخیم زندان که بازداشت شدگان در آن قرارداده شده اند، سخت نگرانیم و بیم به خطر افتادن جان آنها را داریم. ما دولت شما را پاسخگو و مسئول بدتر شدن وضعیت بازداشت شدگان می دانیم.

به بازداشت خاتمه دهید! رضا شهابی را آزاد کنید.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©