Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
جمعه ۲۴ شهريور ۱۳۹۶ برابر با  ۱۵ سپتامبر ۲۰۱۷
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :جمعه ۲۴ شهريور ۱۳۹۶  برابر با ۱۵ سپتامبر ۲۰۱۷
بیانیه شواری هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران

بیانیه شواری هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

به مناسبت  روزجهانی معلم

 

 

به نام خداوند جان و خرد

 

 سیزده مهر (پنج اکتبر)روز جهانی معلم ، را به معلمان ایران و جهان تبریک می گوییم.

 این روز نقطه ی عطفی است که می تواند مبنای همگرایی و اتحاد عمل معلمان سراسر ایران باشد.

نام گذاری این روز از سوی نهاد بین المللی یونسکو ،اهمیت این روز را در بعد بین المللی برجسته می سازد. دراین روز سازمان جهانی آموزش با شعار واحد، رویکردهای آموزشی را برای یکسال معین می کند.

 شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران، هرساله با گرامیداشت این روز ،تلاش می کند هماهنگ با معلمان سراسر جهان ، مطالبات آموزشی و صنفی معلمان و دانش اموزان ایرانی را مطرح و پیگیری نماید.

 

بر همین اساس ، در جلسه ی شهریور ماه ۱۳۹۶ شورای هماهنگی در استان خراسان شمالی ،براساس نظر اکثریت تشکلهای عضو ، تصویب شد که روز جهانی معلم ، به طرح مطالبه ی بودجه عادلانه برای آموزش و پرورش اختصاص یابد ، چرا که از نظر این شورا ،بخش اعظمی از مشکلات آموزش وپرورش در ایران به عدم تخصیص بودجه مناسب با نیازهای آموزشی دانش آموزان و معیشت معلمان شاغل و بازنشستگان فرهنگی ،ارتباط دارد.

شوربختانه ،فرادستان آموزشی بر این باور هستند که نهاد مدرسه یک نهاد مصرفی و برای دولت هزینه ساز است .از این رو به اشکال گوناگون می کوشند از رهگذر پولی سازی و خصوصی سازی آموزش ، در بودجه آموزش و پرورش صرفه جویی نمایند.

از نظر شورای هماهنگی ،این سیاست ها به بالندگی آموزشی دانش آموزان آسیب زده است. همچنین این رویکرد، منزلت و معیشت معلمان شاغل و بازنشسته را بامشکلات جدی روبرو ساخته است. لذا شورای هماهنگی ،در پیگیری مطالبات خود برای تامین خواسته های زیر به تمامی معلمان در سراسر ایران ،برای حضور گسترده در تجمع روز جهانی معلم  بر اساس اصل ۲۷ قانون اساسی ، با محوریت تقاضای بودجه عادلانه برای آموزش و پرورش فراخوان می دهد.

 

۱ - مطالبه ی حقوق بالای خط فقر، برخورداری از بیمه ی کار آمد، همسان سازی حقوق بازنشستگان و شاغلان و تامین معیشت و منزلت بازنشستگان متناسب با کرامت انسانی آنها ، برخورداری تمام کودکان از آموزش با کیفیت و رایگان به خصوص در مناطق محروم ،استاندارد سازی و ایمن سازی مدارس ، اختصاص سرانه دانش آموزی مکفی ، برگزاری دوره های ضمن خدمت رایگان و متناسب با نیاز معلمان و دانش اموزان ،برخورداری دانش اموزان از امکانات تفریحی و فرهنگی و توقف سیاست پولی سازی آموزش و ... همگی در گرو برخورداری سهم آموزش و پرورش از یک بودجه عادلانه است.

 

۲ - مطالبات فوق ، همان خواسته های حداقلی جامعه ی فرهنگیان کشور است که تاکنون برای تحقق آن فرهنگیان و فعالان صنفی کشور دچار هزینه های فراوانی شده اند.

حاکمیت نگاه امنیتی بر هر گونه فعالیت  اجتماعی حداقلی حتی فعالیت های صنفی ، موجب برخورد نهادهای امنیتی و قضایی با چهره های شناخته شده ی فعالان صنفی معلمان شده است.

از آنجا که یکی از سخنان محوری رییس جمهور در پنج سال اخیر رفع نگاه امنیتی به فعالیت های اجتماعی بوده است و این امر از جمله  مطالبات فرهنگیان ایران در دو دهه اخیر نیز می باشد بر این مبنا خواسته ی موکد جامعه فرهنگیان کشور رفع نگاه امنیتی به فعالیت های صنفی و صیانت از حقوق فعالان صنفی معلمان و توقف پرونده سازی علیه ایشان و آزادی نمایندگان صنفی فرهنگیان کشور  آقایان اسماعیل عبدی ، محمود بهشتی و محسن عمرانی از زندان و لغو تبعید آقای علی اکبر باغانی  هستند.

 

۳ -  از نظر شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران ،اختصاص بودجه به آموزش و پرورش به تنهایی کافی نیست بلکه مدیریت صحیح منابع و امکانات در این وزارت خانه ی عظیم، امری ضروری است . بدون یک مدیریت کار آمد نمی توان بر معضلات پیش رو غلبه کرد و تنها راه برون رفت از فضای سترون و بسته مدیریت فعلی آموزش و پرورش، که ناکار آمدی خود را در این سالها به عینه نشان داده است ،ایجاد زمینه ی مشارکت جمعی برای ذی نفعان اموزش در کشور است .

 ما معتقدیم معلمان ، دانش آموزان و والدین آنها باید در تصمیم گیری ها وارد شوند، باید نهادهایی چون انجمن اولیا و مربیان، شورای دانش آموزی و تشکل های صنفی بصورت مستقل اجازه فعالیت داشته باشند. شورای هماهنگی باور دارد ظرف مناسب برای مشارکت عمومی در تصمیم سازی ها ، ایجاد بستر مناسب برای فعالیت تشکل‌های مستقل صنفی و رفع موانع موجود است . متاسفانه دولت تدبیر و امید با استانی کردن حوزه ی فعالیت تشکل‌های صنفی، عدم صدور مجوز برای برگزاری مجامع عمومی در برخی استان ها و تعلل در صدور پروانه ی فعالیت برخی دیگر از تشکل‌های صنفی ، موانع جدی برای مشارکت معلمان در فعالیت های آموزشی و صنفی فراهم نموده است.

 

لذا شورای هماهنگی با توجه به مطالبات بر حق و محقق نشده فرهنگیان ایران، محل و زمان برگزاری تجمع صنفی روز جهانی معلم را به شرح زیر اعلام می دارد:

 

زمان تجمع :

 ۱۳ مهر ۱۳۹۶ مصادف با ۵ اکتبر

ساعت  : ساعت ۱۰ تا ۱۲

 

مکان تجمع :

 استان های سراسر کشور :  در ادارات کل آموزش و پرورش

 

تهران : میدان بهارستان ، مقابل سازمان برنامه و بودجه

 

لازم به ذکر است با توجه به وضعیت گستردگی جغرافیایی برخی استانها  و مشکلات احتمالی رفت و آمد همکاران ، تشکلهای صنفی استانی می توانند در مقابل ادارات شهرستانها نیز  تجمع برگزار نمایند.

در مورد استان هایی که دارای تشکل  صنفی فعال نمی باشد ، فعالان صنفی با مشورت و خرد جمعی می توانند محل تجمع را در مرکز استان یا مرکز شهرستانها معین کنند.

 

شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران  ۹۶/۶/۲۳

-------------------------------------------------------------------------

علام حمایت فعالین صنفی گروه نوزده اسفند

از فراخوان شورای هماهنگی تشکلهای صنفی معلمان (نشست بجنورد)

"  5 اکتبر مصادف با سیزدهم مهرماه روزجهانی معلم  "

 5 اکتبر مصادف با 13مهرماه روزجهانی معلم در حالی دربیشتر کشورجهان گرامی داشته می شود که الزامات معلمی همچنان نیازمندتوجه و نقد بیشتر است .

ما معلمان بر این باوریم که باید مفهوم یادگیری مستمر را در کلیه فرایندهای زندگی اجتماعی واقتصادی ادغام کرد وبه سوی شکل گیری جامعه یادگیرنده گام برداشت که تمام سلولهای اجتماعی بهمدیگر یاد بدهند ویادبگیرند ، دراین رابطه دولتها مسولیت دارند فرصتهای یادگیری را برای همه فراهم کند تا جامعه پایدار بعنوان ضرورتی در زندگی قرن حاضر تحقق یابد .

ما معلمان برای رسیدن به جامعه ای هدفمند و توسعه یافته نیاز به شهروندانی آگاه ، متعهد و مسئول داریم و تازمانی که معلمان فرهیخته از انگیزه کافی ومنزلت درخور و معیشت ورفاه برخوردار نباشند تربیت چنین نسلی ازشهروندان ممکن نخواهد شد .

بر کسی پوشیده نیست که برای بالا بردن کیفیت آموزش وپرورش درهرکشوری باید کیفیت کار ومعیشت معلمان ارتقایابد ومعلمان از جایگاه مناسب اجتماعی برخوردار باشند .

درشرایطی به استقبال سال تحصیلی جدید و روزجهانی معلم می رویم که اسماعیل عبدی عضو هیئت مدیره کانون صنفی معلمان ایران برای دومین سال متوالی درزندان به سر می برد همچنین محسن عمرانی معلم فرهیخته بوشهری به اتهام فعالیت صنفی در زندان به سر می برد . آقای باغانی در تبعیدبه سر می برد،آقای رسول بداقی با بیش از 25سال سابقه تدریس ،از کار اخراج گردیده است ،آقای قاسم زاده سال تحصیلی را با تبعید شروع می کنند ،آقای بهشتی با حکم سنگین 14سال حبس در منزلش بازداشت می شود،آقای قادر زاده با حکم  قضایی  مواجه شده  است ،آقای رضا مسلمی با حکم پنج  سال تعلیقی تهدید شده اند،آقای مختار اسدی از فعالین صنفی عضو کانون صنفی کردستان بازداشت و به زندان فرستاده  شد.

 زندگی معلمان درایران  باوجود بی توجهی حاکمیت ودولتها نسبت وضع معیشت آنان هرروز به پایین تر از خط فقر می رود.

ضمن تبریک مجدد روز جهانی معلم به تمامی  معلمان در سراسر جهان ، اعتقاد داریم دست یابی به توسعه پایدارنیازمند توجه به امر آموزش و متناسب بودن بودجه آموزش و پرورش با  حجم و گستردگی این وزارتخانه ، تخصیص بودجه عادلانه و توجه به معیشت و منزلت معلمان محقق می شود ،اهداف صنفی ما تنها در سایه همدلی و پیوستن به تشکلهای صنفی معلمان میسر می شود ، تازمانی که به انتظار دیگران برای استیفای حقوق قانونی خود باشیم اوضاع بهتر از این نخواهد شد .

براین اساس ضمن حمایت از تصمیم نشست اخیر شورای هماهنگی کانونهای صنفی معلمان ایران مبنی بر برگزاری تجمع سراسری و گرامیداشت 5 اکتبر ( سیزدهم مهرماه  96 ) یکبار دیگر صدای عدالتخواهی مان را به گوش حاکمیت می رسانیم و پیمان می بندیم تا رسیدن به خواسته های بر حق مان ازتلاش  دست برنمی داریم .

 

فعالین صنفی گروه نوزده اسفند

جمعه ۳۱ شهريور ۱۳۹۶ برابر با ۲۲ سپتامبر ۲۰۱۷

-------------------------------------

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©