Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
پنجشنبه ۶ مهر ۱۳۹۶ برابر با  ۲۸ سپتامبر ۲۰۱۷
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :پنجشنبه ۶ مهر ۱۳۹۶  برابر با ۲۸ سپتامبر ۲۰۱۷
---------------------------------

بیانیه کانون صنفی معلمان خمینی شهر(شعبه اصفهان)

به مناسبت اغاز سال تحصیلی

 

به نام خداوند جان و خرد

 

فرا رسیدن سال تحصیلی ۱۳۹۶ ـ ۱۳۹۷ را به تمام فرهنگیان، دانش آموزان و اولیای آنها و تمامی کسانی که به نوعی با آموزش و پرورش این سرزمین ارتباط مستقیم و غیر مستقیم دارند، شادباش عرض می نماییم.

 

از نگاه ما اساس رشد و توسعه انسانی کشور، داشتن آموزش و پرورشی باکیفیت، زنده و پویا است. در صورت با کیفیت بودن آموزش و پرورش، قطار توسعه کشور روی ریل واقعی خود قرار گرفته و شاخص های توسعه کشور رو به رشد می نهد.

 

با آغاز سال تحصیلی، بیش از ۱۳میلیون کودک و نوجوان به مدارس ما پا می گذارند. این ها انتظار دارند که تا پایان سال تحصیلی به هدف آموزش و پرورش که رسیدن به " زندگی بهتر" است در حد خودشان دست یابند. یعنی زندگی امسال آنها نسبت به سال تحصیلی گذشته، بهتر و با کیفیت تر شود.

 

 اگر اندکی ژرف تر به شرایط آموزش و پرورش کشور بیندیشیم، نمی توانیم نگرانی خود را از سرنوشت این کودکان ابراز ننماییم و از این که رشد و شکوفایی همه جانبه ی انسان در آموزش و پرورش به فراموشی سپرده شده است، اظهار تاسف نکنیم. نیز متاسفیم که چند دهه است که بودجه آموزش و پرورش سال به سال نسبت به کل بودجه کاسته می شود و همه چیز دست در دست هم داده است تا کیفیت آموزش و پرورش به پایین ترین حد خود در منطقه برسد و با استانداردهای جهانی هر روز بیشترفاصله بگیرد.

 

 کمبود و کسری شدید بودجه، نظام آموزشی متمرکز و متکی به کتاب درسی واحد، مافیای خطرناک کنکور و اتکا به آزمون و تست، ساختارمدیریتی ضعیف و آسیب پذیر و قشری اندیشیدن به آموزش و پرورش، از طرفی ذهن کودکان ما را با تفکر علمی و انتقادی بیگانه ساخته و از طرفی وقتی به برون داد آموزش و پرورش نگاه می کنیم، بیشتر دانش آموختگان این سیستم، نه فرهنگ اندیشه درست؛ نه فرهنگ گفتار درست؛ نه فرهنگ رفتار درست؛ نه فرهنگ کار گروهی؛ نه آداب درست غذا خوردن و پوشیدن؛ نه آداب ادب؛ نه روش درست زیستن؛ نه روش درست هزینه کردن؛ نه روش های روی پای خود ایستادن و نه هیچ یک از آموزش ها و تمرین های عملی را که در دنیای پیشرفته دانش آموزان می آموزند، آموخته اند که بتواند در جامعه بروز دهند. برای همین آمار آسیب های اجتماعی، در این چند دهه نجومی شده است و ظاهرا کسی برای کاستن آن هیچ نگاهی به آموزش و پرورش نمی نماید.

 

در حالی که تمام دنیای خردمند از راه آموزش و پرورش باکیفیت آسیب های اجتماعی خود را به کمترین حد خود رسانده و می رسانند. به عنوان فعالان صنفی و مدنی براین باوریم آموزش و پرورش ما به دلیل عدم سرمایه گذاری و عدم توجه شایسته مردم و مسئولین دچار کسری بودجه مزمن، ضعف و بی ثباتی مدیریت، و بی توجهی به برنامه های بلند مدت شده است. مسلم است که نخستین قربانی آن دانش آموزان و جگر گوشه های مردم و پس از آن معلمان و همه فرهنگیان و در نهایت کل جامعه ما است. آموزش و پرورشی که به خاطر مشکلات بازشمرده، از همگامی با تحولات جهانی بازمانده است.

 

 بی سبب نیست که علی رغم همه ی آسان گیری هایی که برای عبور دانش آموزان از مقاطع تحصیلی مختلف در نظر گرفته می شود، میزان افت تحصیلی همواره رو به افزایش بوده و مدرسه به محیط کسالت باری برای دانش آموزان تبدیل شده است که بیشتر آن ها در پی گریز از فضای بسته آن می باشند.

ناچاریم جملاتی را که دست کم در سه دهه ی گذشته بارها تکرار کرده ایم بار دیگر بیان نماییم: نگاه مردم و مدیران ارشد کشور به آموزش و پرورش به عنوان یک دستگاه مصرفی، قرار دادن آن در رده های آخر از نظرتخصیص بودجه و بی توجهی در به کارگیری نیروهای متخصص در سطوح مختلف آن، هزینه های تلخ مهار آسیب های اجتماعی را روی دست مردم و حاکمیت گذاشته که باید و می بایست روزی به شیرینی صرف آموزش و پرورش می کردند و نکردند و اگر از اشتباهات گذشته درس نگیریم تاریخ به عبث تکرار می شود و تکرار اشتباهات هزینه های بی جا و جبران ناپذیری روی دست مردم و حاکمیت می گذارد.

 

همان گونه که بهترین کشورها از نظر کمبود آمارهای آسیب های اجتماعی ثابت کرده اند، راه برون رفت کشور از بسیاری از مشکلات فرهنگی،اجتماعی و اقتصادی که هم اکنون درگیر آن است، پرداختن به آموزش و پرورش در یک چارچوب ملی و ایجاد تحولات ساختاری و محتوایی بنیادی در آن است. سرکوب یا تضعیف نهادهای صنفی منتقد و تهدید حساب کردن آنها به جای فرصت دانستن و اتاق فکر پنداشتن آنها! چاره ی دردهای آموزش و پرورش نیست.

 

بنابر این در آغاز سال تحصیلی جدید، نخست از مردم ایران چه آنهایی که به هر گونه درگیر آموزش و پرورش فرزندانشان هستند و چه آنهایی که مستقیم با آموزش و پرورش ارتباط ندارند، در خواست داریم به آموزش و پرورش به عنوان شاه کلید رفاه و آسایش خود نگاه کنند و اجازه ندهند، کیفیت آن از تمام کشورهای منطقه پایین تر آید و دوم از دولت و مجلس محترم و سایر نهادهای جمهوری اسلامی خواهشمندیم در تنظیم بودجه، آموزش و پرورش را از آخرین اولویت های خود به نخستین اولویت بیاورند و مطمئن باشند مانند کشورهای مرفه دنیا ، در آینده نزدیک میوه شیرین آن را خواهند چید. امروز، آموزش و پرورش و مسائل آن فراتر از محدوده ی یک وزارت خانه است وحل مشکلات روز افزون آن نیاز به عزمی ملی و تصمیم جدی دارد .

۵ مهر ۱۳۹۶ برابر با ۲۷ سپتامبر ۲۰۱۷

 

کانون صنفی معلمان شهرستان خمینی شهر- شعبه اصفهان

-----------------------------

اطلاعیه کانون صنفی فرهنگیان استان بوشهر

به مناسبت روز جهانی معلم

 

      به نام خداوند ایران زمین

 

فرهنگیان دلیر و فرهیخته استان بوشهر درود

 

بدنبال بیانیه شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران،جهت برگزاری تجمع در روز جهانی معلم در 13 مهرماه( 5 اکتبر), با تبریک این روز خدمت بازنشستگان و شاغلین گرانقدر فرهنگی ،کانون صنفی فرهنگیان استان بوشهر،همگام با معلمان ایران زمین و دیگر کشورهای جهان با حضور گرم خود در این مراسم،مطالبات آموزشی و صنفی معلمان و دانش آموزان را پیگیری می نماید.

زمان گردهمایی:

پنجشنبه13 مهر ماه96 از ساعت 10 الی 12

محل گردهمایی،بوشهر خیابان شهید عاشوری اداره کل آموزش و پرورش استان بوشهر

------------------------------------

اطلاعیه کانون صنفی فرهنگیان یزد

به مناسبت گردهمایی فرهنگیان در روز جهانی معلم

 

       به نام آفریدگار اندیشه

معلمان آگاه و فرهنگیان فرهیخته استان یزد

پیرو بیانیه شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران، در خصوص گردهمایی روز جهانی معلم، سیزدهم مهرماه( پنجم اکتبر)، ضمن تبریک این روز خدمت شما پیشکسوتان عزیز و شاغلین گرانقدر، خواهشمند است همگام با معلمان ایران و دیگر کشورها با حضور گرم خود در این مراسم،  مطالبات آموزشی و صنفی معلمان و دانش آموزان را مطرح و پیگیری نمایید.

 زمان گردهمایی:

پنج شنبه سیزدهم مهرماه ۹۶ از ساعت ۱۰ الی ۱۲

مکان گردهمایی:  اداره کل آموزش و پرورش استان یزد

کانون صنفی فرهنگیان یزد

------------------------------------

اطلاعیه ی شماره 1

 

هیات مدیره شورای هماهنگی

تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران

 

قابل توجه فرهنگیان گرامی بازنشسته و شاغل سراسر ایران

 

تجمع فرهنگیان سراسرکشور در روزجهانی معلم حرکتی کاملا صنفی در حوزه ی آموزش و پرورش (فرهنگیان و دانش آموزان ) میباشد.

دربرخی گروه های مجازی شاهدیم که درآگهی ها و تبلیغات تجمع ازسوی افرادی صنف های دیگر مانند بازنشستگان لشکری و کشوری و... را نیز مورد خطاب قرار میدهند. شایان ذکرست که این تجمع  برای روز پنجشنبه

13مهرماه (5 اکتبر)

 حاصل نشست شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران در شهریور ماه 96، بجنورد، میباشد و در فراخوان این شورا اهداف این تجمع بصورت آشکار بیان شده است. بنابراین هرگونه آگهی که افراد و اصناف غیر فرهنگی را نیز مورد خطاب قرار بدهد، مورد تایید شورای هماهنگی فرهنگیان نیست و اکیدا از همکاران فرهنگی تقاضا میشود که از پخش آگهی نامه ها و تراکت هایی که به تایید این شورا نرسیده است خودداری کرده و همکاران را نیز ازین موضوع مطلع سازند.

 

   با سپاس فراوان از شما فرهنگیان آگاه

 

------------------------------------------

موضع گیری هوشمندانه شورای هماهنگی

محمدتقی سبزواری

 

همانطور که پیش بینی می شد شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان بمناسبت پنج اکتبر بیانیه صادر کرد و ضمن احترام و پای بندی به شعار اموزش بین الملل در سال تحصیلی جدید ، خواستار بودجه عادلانه در آموزش‌وپرورش شد.

این عمل شورای هماهنگی بسیار خردمندانه و در راستای رسالت و تعهد به ماهیت شکل گیری خود بوده است. پس از این تصمیم و دعوت شورای هماهنگی از فرهنگیان برای حضور مسالمت‌آمیز​ در مکان های مشخص مطابق با قوانین مصرح ، تراکت ها و دعوت نامه هایی مبنی بر حضور دیگر اقشار از جمله بازنشستگان کشوری و لشکری در فضای مجازی منتشر شد.

گرچه شرایط ارتباطی شاغلین و بازنشستگان کشوری و لشکری به گونه ای است که پیام این تراکت ها هرگز به گوش خواندگان نخواهد رسید ولی روح پیام تراکت ها به دو دلیل خطرناک بود .

یکم ، عدول از مصوبات شورای هماهنگی بعنوان مرجع تصمیم گیری و خرد جمعی فرهنگیان را دچار سردرگمی و چکنم کاری می  کند و دیگر باعث گسترش سطح اعتراض صنفی و مطالبات آموزشی به سطح اعتراضات ملی خواهد شد. پر واضح است که در کشوری مانند ایران کشاندن سطح اعتراضات به یک اعتراض ملی و میدانی، بلافاصله شائبه امنیتی بودن را ایجاد می کند.

در همین راستا لازم است اقدام به موقع و هوشمندانه شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان را ستود.

--------------------------------------------

افتراق یا اتحاد؟ کدام یک معنای معلمی است؟

 (صوفی شهر بین که چون لقمه شبهه می خورد)

عزیز قاسم زاده عضو هیات مدیره و سخنگوی کانون صنفی فرهنگیان گیلان

 

عده ای این روزها تلاش های حساب شده ای در تفکیک معلم شاغل و بازنشسته در پیش گرفته اند.آن ها در صدد این شبهه هستند که مساله سیزدهم مهر مساله شاغلین است. سیزدهم مهر اما اتحاد شاغل و بازنشسته است. مساله با چند پرسش ابتدایی معلوم می شود که آیا تفکیک شاغل و باز نشسته وجاهت صنفی، شغلی، معلمی واخلاقی دارد و یا اساسا کسانی در پی گل آلود کردن تلاش های کنشگران صنفی از اوایل دهه ی  80 و خنثی کردن همه ی زحمات آن ها هستند1_آیا بازنشستگان معلم، دیگر خود را معلم نمی دانند؟ آیا به اقتضای شغل معلمی نمی خواهند به معنی واقعی کار پیامبرانه کنند؟ آیا وضعیت دردناک شاغلین که فرزندان و شاگردانشان تلقی می شوند، مسئولیت آموزگارانشان را بر نمی خیزاند که به یاریشان بشتابند؟ و اما شاغلین مگر نه اینکه بازنشستگان آیینه ی فردای شمایند و مگر نه اینکه معلمان پیشکسوت و رنج دیده ی بازنشسته همیشه با تو هم صدا و همراه بوده اند؟ و به بی عدالتی در حق تو اعتراض کرده اند؟ حالا باز بحث شاغل و بازنشسته مشروعیت طرح دارد و یا معلم و غیر معلم؟ 13 مهر روز جهانی معلم است.پس هرکس خود را معلم می داند در خجسته باش نمادین روزش عاشقانه شرکت می کند تا از دردهایش بگوید و در عین حال از امید.آری سیزده مهر یعنی اتحاد شاغل و بازنشسته در پاسداشت مفهوم معلم بودن.سیزده مهر یعنی اهتزاز مفهومی معلم بودن شاغلان و معلم ماندن بازنشستگان و اتحاد میان این دو برای استمرارها تلاش ها در جهت بالا بردن کیفیت آموزش در ایران،حق تشکل یابی مستقل و غیر دولتی، حق مرجعیت معلمان برای تصمیم سازی های فرهنگی و اجتماعی چه که لشکر عظیم آینده سازان تحت تعالیم پیامبرانه ی معلمانند.مگر پیامبران چه می گفتند غیر از روشنگری جامعه پیرامونشان و دفاع از عدالت و کرامت انسان و اعتراض به ستم اجتماعی؟ حالا چرا عده ای معلمانی را به خاطر عمل به این وظیفه ی معلمانه و پیامبرانه زندانی می کنند. نیم نگاهی به معلمان زندانی و ترکیب شاغل و بازنشسته بهترین سنجش و معیار برای اثبات نادرستی این تفکیک است. محمود بهشتی لنگرودی( بازنشسته و زندانی) اسماعیل عبدی(شاغل و زندانی) علی اکبر باغانی(بازنشسته و تبعیدی به زابل) محسن عمرانی(شاغل و زندانی) مختار اسدی(شاغل و زندانی)

----------------------------------------------

برای کانون صنفی همدان

 

رسول بداقی

 

کانون ارجمند صنفی معلمان همدان

 

اینجانب رسول بداقی سالهاست درنقش یک معلم وفعال صنفی خدمت شمابزرگان آشنایی نزدیک دارم،کانون همدان یکی از فعالترین کانونهای صنفی معلمان ایران است،که خرد فردی وجمعی بررفتارهای صنفی آنان بارزترین ویژگی این کانون می باشد،دروصف این کانون وپایبندی آنان به خرد جمعی ورفتاراندیشمندانه همان بس که دردوران اصلاح طلبها ۴۵ تن ازآنان را یک شب درجلسه ی مشورتی دستگیر و راهی بازداشتگاههای امنیتی ومخوف همدان می کنند.

برای بسیاری ازآنان احکام زندان وتبعیدصادر می کنند،تعلیق ،انفصال ازخدمت ،محرومیت ازتدریس درآموزش وپرورش ودانشگاه های معتبر کشور ومحرومیت ازحق تحصیل نشان از توانمندی وتاثیرگذاری این تشکل ارجمند دارد، کمکهای مالی منسجم وپیوسته به معلمان فعال زندانی واخراجی نشانه ی دیگری از برنامه ریزی ومسئولیت پذیری ودلسوزی آن تشکل می باشد.

حضورموثروهمراهی همیشگی وخردمندانه ی کانون همدان در جلسات شورای هماهنگی وهم صدایی شماباسایر تشکلهای کشور درهمه ی دوره ها بیان کننده ی بخش دیگری از توجه شما به خرد جمعی و احساس مسئولیت شمانسبت به تعلیم وتربیت فرزندان این آب وخاک است.

گویا یکی ازفعالان ۱۷ سال پیش که سالهاست، درخارج ازکشورستاره ی اقبال خویش رادنبال می کند،و با یک تن ازاعضای جداافتاده وفراموش شده ی یکی از کانونها درداخل کشور ارتباطاتی دارد، اندکی سبب تکدرخاطرشما شده است،شایسته است ، بیتی ازحافظ شیرین سخن رایادآورری کنم:

دربیابان گربه شوق کعبه خواهی زد قدم

سرزنشها گرکند،خارمغیلان غم مخور

شگفتا چه کسی دیگران رابه خردجمعی دعوت می کند!

ایشان بیش از۱۲ سال است،که متاسفانه  با خودمحوری نمایندگی یک سازمان جهانی راکه حقوق معلمان یک کشور است، درقبضه خواهش خودبه انحصار گرفته وهرگاه شورای هماهنگی و تشکلهای صنفی ازایشان خواسته اند، که این حق ارتباط رابه خردجمعی واگذار کند،به شیوه هایی فریبکارانه سرباززده و بنا به اراده ی حضرتشان به فردی این حق راواگذارمی کند، که حس می کند، اراده ی او رادرچنگ خویش دارد.

خردجمعی معلمان بویژه شورای هماهنگی و تشکلهای سراسر کشور می دانند، که کانون صنفی معلمان همدان چه جایگاه ارزشمندی درروند عدالت خواهی معلمان دارد.

اینجانب مراتب ارادت خویش را خدمت تک تک اعضای محترم وهیات مدیره ی کانون صنفی معلمان ایران ( همدان)عرض نموده وبرای شما پیروزی آرزو می کنم ، وبراندیشه ی پاک شما بوسه میزنم.

: --------------------------------------------

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©