Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
چهارشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۶ برابر با  ۰۴ اکتبر ۲۰۱۷
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۶  برابر با ۰۴ اکتبر ۲۰۱۷
اطلاعیه شماره 2

اطلاعیه شماره ۲

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران

 

همکاران فرهنگی گرامی  بازنشسته ـ شاغل

 

دروودها برشما

 

تا رسیدن به لحظه ی تجمع  روز جهانی معلم زمان زیادی باقی نمانده است.

درین ساعات پایانی یادآوری چند نکته برای تک‌تک مان ضروری به نظر میرسد.

هر چند که میدانیم اما تاکید بر احتیاط ها همیشه مفید بوده است.

1. باز هم به خود و دیگر همکاران یادآوری کنیم که این تجمع صرفا  فرهنگی_صنفی میباشد. پس مراقب افراد هدف دار و شعارهای نامربوط باشیم.

 

2. فراخوان  شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران برپایی تجمعی قانونی در مکانهایی مربوط به آموزش و پرورش میباشد (تهران و البرز:سازمان برنامه وبودجه)، مبادا فرد یا گروهی با هدفی خاص بخواهد از جمعیت سوءاستفاده کرده و تجمع را به جاهایی غیر از موارد ذکر شده در فراخوان بکشاند.

 

3. در فراخوان شورای هماهنگی فرهنگیان ذکر نام  تجمع آمده است، پس مراقب هرگونه حرکت، راهپیمایی، سد معبر کردن خیابان های اصلی، شعارهای هنجار شکنانه و خارج از چارچوب فراخوان شورا باشیم.

 

4. حتما از تعدادی از همکاران شناخته شده و دلسوز بخواهیم مراقب تحرکات و حرفهای غیر  صنفی ـ فرهنگی باشند و هر حرف یا حرکت غیر صنفی را با تذکری دوستانه برطرف نموده ویا به اعضای تشکلهای صنفی گزارش دهند. از  درگیری با افراد ولو هنجار شکنان پرهیز کنیم.

 

5. برادران و خواهران نیروی  انتظامی صرفا برای حفظ امنیت همکاران و تجمع در اطراف مکان تجمع یا بین افراد حاضر میشوند ضمن  قدردانی از آنها با احترام شایسته ی معلمی با آنها رفتار کنیم.

 

6. شعارها و مطالبات متناسب با هدف تجمع و کاملا صنفی، برای درج بر روی پلاکارد ها و بنرها طی فایل هایی از طریق کانال شورا پخش شده و میشود. از بکار بردن شعارهایی خارج ازین چارچوب خودداری کرده و اگر هم کسی سرخود شعاری غیرصنفی با خود آورده بود در کمال آرامش و خواهش آنرا جمع کنیم.

 

7. زمان  تجمع معلمان 10 تا 12 میباشد، پس نیازی نیست خیلی زودتر به محل برپایی تجمع برویم و یا خیلی دیرتر محل را ترک کنیم!! همراه و همسو با تمام استانها و شهرستانها زمان تجمع را مدیریت کنیم.

 

8. از همه مهمتر به همکاران  شاغل و جوان سفارش اکید کنیم که چون  بازنشستگان عزیز و بعضا  سالخورده و بیمار نیز درین تجمع همراه هستند، حتما مراقب احوال و شرایط این پیشکسوتان گرامی باشیم. آنها را به مکانهایی خلوت تر و راحت تر هدایت کنیم و مراقب سلامتی شان باشیم.

 

 بیکران سپاس از شما همکارانی که درتجمع فردا شرکت میکنید و حتما به همکاران نزدیک خویش نیز خبر را میرسانید.

 

قرارمان:  پنجشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۶ مصادف با ۵ اکتبر

ساعت  : ساعت ۱۰ تا ۱۲

 

مکان: تهران و البرز  سازمان_برنامه_بودجه

 

استانها:  ادارات کل آموزش وپرورش

 

شهرستانها:  ادارات_شهرستان

(شهرستانهایی که قبلا باهماهنگی استان اعلام تجمع کرده اند)

--------------------------------------------------------------

بیانیه مشترک کانون‌های صنفی معلمان استان تهران و البرز

به مناسبت روز جهانی معلم

 

به نام خداوند جان و خرد

 

یونسکو شعار امسال روز جهانی معلم را،"آموزش آزادانه، توانمندسازی (قدرت افزایی) معلمان تعیین کرده است. این شعار نشان می‌دهد که جهت‌گیری آموزش جهانی در سال پیش رو باید به کدام سمت‌وسو باشد.

بدون شک تأکید بر آموزش آزادانه و حق اختیار معلمان در انتخاب جایگاه آموزشی از یک‌سو و تلاش در جهت افزایش توانمندی‌ها و حضور در عرصه تصمیم‌گیری‌ها، نشان‌دهنده جایگاه ویژه‌ای است که، سازمان جهانی آموزش و یونسکو، همچنان برای معلمان، به‌عنوان یک عنصر محوری در آموزش مدرن قائل هستند.

اما آموزش در آزادی، بیش از هر چیز نیازمند فضایی است که در آن معلمان خارج از قیدوبندهای دولت‌ها و چارچوب‌های ایدئولوژیک مسلط بتوانند، آموزشی در جهت تربیت شهروندان مدرن و اخلاق مدار ارائه کنند.

 بر مبنای چنین رو یکردی است که تشکل‌های صنفی معلمان در ایران تلاش می‌کنند با گرامیداشت هرساله روز جهانی معلم ، همگام با سایر معلمان جهان، مسیر آموزش در کشور را با آگاهی سازی‌های لازم به معلمان ایران، با آموزش مدرن جهانی در پیوند قرار دهند و پرواضح است که در این مسیر با تنگناها و مشکلات عدیده‌ای نیز روبرو هستند.

امسال نیز به‌رسم هرساله کانون‌های صنفی معلمان استان تهران و البرز ضمن تبریک روز جهانی معلم به همه معلمان جهان و به‌ویژه معلمان و بازنشستگان فرهنگی ایران‌زمین، حمایت خود را از فراخوان شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران پیرامون تجمع سیزدهم مهرماه، با محوریت بودجه عادلانه اعلام کرده و در همین رابطه موارد زیر را به‌عنوان محور مطالبات آموزشی، معیشتی و صنفی اعلام می‌دارد :

 

۱ - بودجه آموزش‌وپرورش در هر کشور نشان‌دهنده اهمیتی است که دولتمردان به بخش آمورش می‌دهند. باوجود اعتراضات متعدد از سوی تشکل‌های صنفی و فعالان رسانه‌ای، در طول این سال‌ها نسبت به کمبود بودجه آموزش عمومی کشور، همواره شاهد بی‌توجهی تصمیم گیران دولتی، نسبت به این اعتراضات بوده‌ایم. در طول چهار سال گذشته هم میانگین بودجه آموزش‌وپرورش نسبت به بودجه عمومی کشور کمتر از ده درصد بوده است. درحالی‌که در همین فاصله شاهد افزایش ۱۵۰ درصدی بودجه نهادهای نظامی و افزایش ۷۵ درصدی بودجه وزارت بهداشت بوده‌ایم. درنتیجه ی چنین عدم توجهی است که هرساله شاهد کسری بودجه میلیاردی در آموزش‌وپرورش و عقب‌افتادگی مطالبات فرهنگیان هستیم.

از طرف دیگر مقایسه حقوق معلمان با سایر کارمندان هم‌ترازشان در دستگاه‌های دولتی با در نظر گرفتن همه شاخص‌های مشترک، نشان‌دهنده یک تبعیض آشکار و تبعیض فزاینده است. این در حالی است که طبق قانون مدیریت خدمات کشوری افزایش حقوق کارکنان دولت بر اساس نظام هماهنگ پرداخت تعریف‌شده است ولی عملاً در اجرا، شاهد تداوم شکاف دستمزدی میان معلمان و سایر کارمندان دولت هستیم.

در این شرایط است که کانون صنفی معلمان استان تهران و کانون صنفی معلمان استان البرز ضمن تأکید برافزایش بودجه آموزش‌وپرورش به میزان حداقل ۱۵ درصد از بودجه کل کشور، خواهان رفع شکاف دستمزدی میان معلمان و سایر کارمندان دولت می‌باشند.

در این میان معلمان حق‌التدریس و آزاد با تنگناهای بیشتری مواجه هستند و همواره حقوق قانونی آن‌ها مورد بی‌توجهی قرارگرفته است. ما به‌عنوان تشکل‌های صنفی خواهان توجه ویژه دولت نسبت به امنیت شغلی این همکاران و ارائه بیمه درمانی مناسب هستیم.

 

۲ - به گفته خود مسئولان آموزشی، بیش از ۹۲ درصد از بودجه آموزش‌وپرورش صرف پرداخت حقوق و مزایای کارکنان این وزارت خانه می‌شود. در این شرایط است که عملاً هیچ توان مالی در راستای بهبود آموزش کشور در این وزارت خانه باقی نمی‌ماند. تصمیمات غیرمسئولانه تصمیم گیران نیز در این سال‌ها که به بهانه صرفه‌جویی در هزینه‌ها انجام می‌شود، ابعاد بحران پیش روی در حوزه آموزش عمومی را افزایش داده است. مواردی همچون، تجمیع کلاس‌های درسی و کاهش ساعات حق‌التدریس در مدارس، عدم واریز سرانه مدارس و عدم تجهیز و نوسازی مدارس کشور و عدم توجه کافی به مناطق محروم آموزشی کشور، همگی ساختار آموزشی کشور را در شرایط بحرانی قرار داده است. در این میان دانش آموزان و کودکان و نوجوانان این سرزمین هستند که بیشترین آسیب‌ها، از شرایط کنونی متوجه آن‌ها می‌شود. امری که به نظر می‌رسد موردتوجه کافی مسئولان آموزشی قرار ندارد.

لذا کانون صنفی معلمان استان تهران و کانون صنفی معلمان استان البرز، ضمن یادآوری وظیفه قانونی دولت بر اساس اصل ۳۰ قانون اساسی کشور، نسبت به فراهم کردن آموزش رایگان برای تمام فرزندان این سرزمین، خواهان اختصاص بودجه عادلانه برای آموزش عمومی کشور بوده تا حدی که بتواند به افزایش کیفیت آموزشی در کل کشور کمک کند.

شاید تفکیک بودجه آموزش‌وپرورش به دو بخش بودجه دستمزدی و بودجه آموزشی از مبدأ تصمیم‌گیری‌ها یعنی سازمان برنامه‌و بودجه به شفافیت بودجه این وزارت خانه و شفاف سازی هزینه ها در هر بخش یاری رسان باشد.

۳ - بازنشستگان فرهنگی باوجود بیش از سی سال تلاش و کوشش در جهت توانمندسازی کودکان و نوجوانان این سرزمین، به‌جای فراغت در دوران بازنشستگی، مجبور به تحمل شرایط سخت معیشتی و مادی هستند. در طول سال‌های اخیر هم شاهد تجمعات گسترده این مو سپیدان عرصه فرهنگ و دانش در سراسر کشور بوده‌ایم. بااین‌حال همواره شاهد بی‌توجهی نسبت به خواسته‌ها و مطالبات این عزیزان بوده‌ایم.

اهم خواسته‌های این عزیزان، اجرای کامل قانون مدیریت خدمات کشوری که ده سال مغفول مانده است که بخش‌هایی از این قانون شامل همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و شاغلین، افزایش بیمه‌های حمایتی و ... می‌باشد.در این راستا وظیفه دولت و سازمان برنامه بودجه کشور می‌باشد که نسبت به خواسته‌های بر حق بازنشستگان فرهنگی توجه کافی را نشان دهد. بی‌شک مایه شرمساری یک نظام سیاسی است که سالخوردگان آن کشور بعضاً در شرایط نامناسب جسمی، برای پیگیری خواسته‌های برحق خود و بهبود وضعیت معیشتی، روزها و ساعت‌ها مجبور به اعتراض عمومی باشند.

۴ - درحالی‌که بر اساس قانون اساسی، فعالیت‌های مدنی و صنفی حق همه شهروندان این سرزمین است و باوجود وعده‌های مکرر مسئولان دولتی نسبت به جایگزینی امنیت فرهنگی به‌جای فرهنگ امنیتی، همچنان شاهد احضار فعالان صنفی در شرایط مختلف، از طرف حراست‌های آموزش‌وپرورش و نهادهای امنیتی هستیم. علاوه بر آن تداوم و اعمال محکومیت‌های قضایی، همچون زندان و تبعید نسبت به فعالان صنفی، از طرف نهادهای قضایی، نشان‌دهنده رویکرد امنیتی این نهادها نسبت به فعالیت‌های صنفی است.

کانون صنفی معلمان استان تهران و البرز ضمن محکوم کردن تداوم فشارها چه از طرف دولت و چه از طرف قوه قضاییه نسبت به فعالین صنفی، خواهان تغییر رویکردهای کنونی و برچیده شدن نگاه امنیتی از فضای فعالیت‌های صنفی بوده و خواهان آزادی هر چه سریع‌تر معلمان زندانی می‌باشند.

کانون‌های صنفی معلمان استان تهران و البرز ۹۶/۷/۱۱

----------------------------------------------------------------

بیانیه کانون صنفی فرهنگیان استان قزوین به مناسبت ۱۳ مهر ، 5 اکتبر

« روز جهانی معلم »

 

بنام خدا

5 اکتبر برابر با ۱۳ مهرماه از سوی سازمان علمی - فرهنگی یونسکو وابسته به سازمان ملل متحد به عنوان روز جهانی معلم نامگذاری شده و هر ساله در این روز معلمان جهان با گردآمدن به دور هم سعی می کنند نگاه جهانیان را به خود معطوف دارند.

 

دیر سالی است که معلمان این مرز و بوم نیز برای پیگیری مطالبات خود در این روز گرد هم می آیند و با تجمع خود همگان را به یاری می طلبند تا سرنوشت محتوم آن ها را تغییر دهند و نگذارند انسان سازان جامعه ، گرفتار پیچ و خم های اداری ، برای پیگیری مطالبات خود باشند که نتیجه آن تبعیض و شرایط دشوار اقتصادی برای معلمان است.

با این وجود متاسفانه در تمام این سال ها هرگاه که کور سوی امیدی ایجاد شده و اندک گشایشی در حقوق و مطالبات فرهنگیان بوجود آمده ،با توطئه دست های پنهان و آشکار، تورم شدت گرفته و همان اندک مطالبه محقق شده نیز در مغاک جامعه حریص بازار بلیعده شده و باز این فرهنگیان جامعه بوده اند که با انبوهی از مشکلات خواستار مطالبه حقوق و دستمزد به حق و قانونی خود شده اند اما هیهات که نه گوش شنوایی هست و نه قدمی فراخور.

 

ما فرهنگیان استان قزوین اکنون از شدت بی توجهی دولتمردان به خواسته های خود به تنگ آمده ایم و گوش هایمان از وعده و وعیدها آگشته شده و لبریز از مطالبات بحق و قانونی خود دوباره فریاد می زنیم : آیا کسی هست ما را یاری کند ؟

آیا مسلمانی صدای تظلم خواهی ما را می شنود ؟

آیا کسی درد ما را می بینید ؟

این چه ستمی است که جامعه ای به سفیران تعلیم و تعلم خود می کند و آن ها را شرمنده همسر و فرزندان و این و آن و همگان می سازد تا با قد خمیده و رنجور خود در کلاس درس ،فرزندانی را تربیت کند که در چهره او یاس و ناامیدی و زردی و بی خونی و نیاز می بینند؟

این چه عدالتی است که سازمان مدیریت و برنامه ریزی بر ما روا می دارد و هر موقع صدای اعتراض ما را می شنود، از نداشتن و بی پولی می نالد اما چون به دیگران می رسد گشاده دستی می کند ؟

آن بوق و کرنا های حقوق هماهنگ ،آن یکسان نگری کارکنان دولت ،آن امسال اقدام می کنیم ها و...به کجا رفت ؟

 

کانون صنفی فرهنگیان استان قزوین ، پیرو مصوبه شورای هماهنگی کانون های سراسر کشور ،ضمن دعوت از همه فرهنگیان استان قزوین ، شاغلان و پیشکسوتان، به حضور در جلوی اداره کل آموزش و پرورش در روز جهانی معلم برابر با ۱۳ مهرماه ساعت ۱۰ صبح ، از مقامات عالیه استان ، مدیران کل آموزش و پرورش و سازمان برنامه و بودجه می خواهد با حضور در جمع فرهنگیان حداقل به درد دل آن ها گوش فرا بدهند و با انتقال آن به مقامات فرادست ، اگر کاری نمی توانند بکنند لااقل تسکین بخش آلام آن ها باشند .

 

اهم درخواست های تجمع فرهنگیان استان قزوین به قرار زیر است:

1 - از سازمان مدیریت و برنامه ریزی اقتصادی کشور می خواهیم اگر نمی خواهند نگاه ویژه ای به فرهنگ سازان و معلمان جامعه داشته باشند، حداقل با نگاه عادلانه شرایطی را ایجاد کنند تا آموزش و پرورش بتواند تن نحیف و لاغر خود را با این خانواده بزرگ و پرجمعیت استوار و سرزنده نگه دارد.

2- از قوه قضاییه می خواهیم با فعالان صنفی مانند متهمان پرونده های امنیتی برخورد ننماید و یقین داشته باشد آن هایی که برای برآورده شدن مطالبات بحق و قانونی فرهنگیان  فعالیت می کنند ،بیش از هرکس دل در گرو دین و میهن دارند.بنابراین آزادی فعالان صنفی در بند ،خواست جامعه فرهنگیان بخصوص فرهنگیان استان قزوین است.

3 - از وزیر آموزش و پرورش ،مدیران ستادی وزراتخانه و مدیران آموزش وپرورش استان می خواهیم اولا قبل از هر چیز خود را یک فرهنگی و معلم تلقی نمایند .ثانیا همراه با فعالان صنفی برای بهتر شدن شرایط زندگی فرهنگیان تلاش کنند و یقین داشته باشند که این کار هم به جایگاه آن ها افزوده خواهد کرد و هم به افرایش امید در بین فرهنگیان خواهد انجامید.

4- از دولت می خواهیم هر چه زودتر نسبت به اجرای کامل نظام حقوق هماهنگ با تمام بند ها و تبصره ها اقدام نماید و این همراهان همیشگی خود را بیش از این دلسرد و ناامید نسازد.

 

کانون صنفی فرهنگیان استان قزوین

-------------------------------------------------------------------

بیانیه کانون صنفی معلمان خمینی شهر(شعبه اصفهان)

به مناسبت اغاز سال تحصیلی

 

به نام خداوند جان و خرد

 

فرا رسیدن سال تحصیلی ۱۳۹۶ ـ ۱۳۹۷ را به تمام فرهنگیان، دانش آموزان و اولیای آنها و تمامی کسانی که به نوعی با آموزش و پرورش این سرزمین ارتباط مستقیم و غیر مستقیم دارند، شادباش عرض می نماییم.

 

از نگاه ما اساس رشد و توسعه انسانی کشور، داشتن آموزش و پرورشی باکیفیت، زنده و پویا است. در صورت با کیفیت بودن آموزش و پرورش، قطار توسعه کشور روی ریل واقعی خود قرار گرفته و شاخص های توسعه کشور رو به رشد می نهد.

 

با آغاز سال تحصیلی، بیش از ۱۳میلیون کودک و نوجوان به مدارس ما پا می گذارند. این ها انتظار دارند که تا پایان سال تحصیلی به هدف آموزش و پرورش که رسیدن به " زندگی بهتر" است در حد خودشان دست یابند. یعنی زندگی امسال آنها نسبت به سال تحصیلی گذشته، بهتر و با کیفیت تر شود.

 

 اگر اندکی ژرف تر به شرایط آموزش و پرورش کشور بیندیشیم، نمی توانیم نگرانی خود را از سرنوشت این کودکان ابراز ننماییم و از این که رشد و شکوفایی همه جانبه ی انسان در آموزش و پرورش به فراموشی سپرده شده است، اظهار تاسف نکنیم. نیز متاسفیم که چند دهه است که بودجه آموزش و پرورش سال به سال نسبت به کل بودجه کاسته می شود و همه چیز دست در دست هم داده است تا کیفیت آموزش و پرورش به پایین ترین حد خود در منطقه برسد و با استانداردهای جهانی هر روز بیشترفاصله بگیرد.

 

 کمبود و کسری شدید بودجه، نظام آموزشی متمرکز و متکی به کتاب درسی واحد، مافیای خطرناک کنکور و اتکا به آزمون و تست، ساختارمدیریتی ضعیف و آسیب پذیر و قشری اندیشیدن به آموزش و پرورش، از طرفی ذهن کودکان ما را با تفکر علمی و انتقادی بیگانه ساخته و از طرفی وقتی به برون داد آموزش و پرورش نگاه می کنیم، بیشتر دانش آموختگان این سیستم، نه فرهنگ اندیشه درست؛ نه فرهنگ گفتار درست؛ نه فرهنگ رفتار درست؛ نه فرهنگ کار گروهی؛ نه آداب درست غذا خوردن و پوشیدن؛ نه آداب ادب؛ نه روش درست زیستن؛ نه روش درست هزینه کردن؛ نه روش های روی پای خود ایستادن و نه هیچ یک از آموزش ها و تمرین های عملی را که در دنیای پیشرفته دانش آموزان می آموزند، آموخته اند که بتواند در جامعه بروز دهند. برای همین آمار آسیب های اجتماعی، در این چند دهه نجومی شده است و ظاهرا کسی برای کاستن آن هیچ نگاهی به آموزش و پرورش نمی نماید.

 

در حالی که تمام دنیای خردمند از راه آموزش و پرورش باکیفیت آسیب های اجتماعی خود را به کمترین حد خود رسانده و می رسانند. به عنوان فعالان صنفی و مدنی براین باوریم آموزش و پرورش ما به دلیل عدم سرمایه گذاری و عدم توجه شایسته مردم و مسئولین دچار کسری بودجه مزمن، ضعف و بی ثباتی مدیریت، و بی توجهی به برنامه های بلند مدت شده است. مسلم است که نخستین قربانی آن دانش آموزان و جگر گوشه های مردم و پس از آن معلمان و همه فرهنگیان و در نهایت کل جامعه ما است. آموزش و پرورشی که به خاطر مشکلات بازشمرده، از همگامی با تحولات جهانی بازمانده است.

 

 بی سبب نیست که علی رغم همه ی آسان گیری هایی که برای عبور دانش آموزان از مقاطع تحصیلی مختلف در نظر گرفته می شود، میزان افت تحصیلی همواره رو به افزایش بوده و مدرسه به محیط کسالت باری برای دانش آموزان تبدیل شده است که بیشتر آن ها در پی گریز از فضای بسته آن می باشند.

ناچاریم جملاتی را که دست کم در سه دهه ی گذشته بارها تکرار کرده ایم بار دیگر بیان نماییم: نگاه مردم و مدیران ارشد کشور به آموزش و پرورش به عنوان یک دستگاه مصرفی، قرار دادن آن در رده های آخر از نظرتخصیص بودجه و بی توجهی در به کارگیری نیروهای متخصص در سطوح مختلف آن، هزینه های تلخ مهار آسیب های اجتماعی را روی دست مردم و حاکمیت گذاشته که باید و می بایست روزی به شیرینی صرف آموزش و پرورش می کردند و نکردند و اگر از اشتباهات گذشته درس نگیریم تاریخ به عبث تکرار می شود و تکرار اشتباهات هزینه های بی جا و جبران ناپذیری روی دست مردم و حاکمیت می گذارد.

 

همان گونه که بهترین کشورها از نظر کمبود آمارهای آسیب های اجتماعی ثابت کرده اند، راه برون رفت کشور از بسیاری از مشکلات فرهنگی،اجتماعی و اقتصادی که هم اکنون درگیر آن است، پرداختن به آموزش و پرورش در یک چارچوب ملی و ایجاد تحولات ساختاری و محتوایی بنیادی در آن است. سرکوب یا تضعیف نهادهای صنفی منتقد و تهدید حساب کردن آنها به جای فرصت دانستن و اتاق فکر پنداشتن آنها! چاره ی دردهای آموزش و پرورش نیست.

 

بنابر این در آغاز سال تحصیلی جدید، نخست از مردم ایران چه آنهایی که به هر گونه درگیر آموزش و پرورش فرزندانشان هستند و چه آنهایی که مستقیم با آموزش و پرورش ارتباط ندارند، در خواست داریم به آموزش و پرورش به عنوان شاه کلید رفاه و آسایش خود نگاه کنند و اجازه ندهند، کیفیت آن از تمام کشورهای منطقه پایین تر آید و دوم از دولت و مجلس محترم و سایر نهادهای جمهوری اسلامی خواهشمندیم در تنظیم بودجه، آموزش و پرورش را از آخرین اولویت های خود به نخستین اولویت بیاورند و مطمئن باشند مانند کشورهای مرفه دنیا ، در آینده نزدیک میوه شیرین آن را خواهند چید. امروز، آموزش و پرورش و مسائل آن فراتر از محدوده ی یک وزارت خانه است وحل مشکلات روز افزون آن نیاز به عزمی ملی و تصمیم جدی دارد .

۵ مهر ۱۳۹۶ برابر با ۲۷ سپتامبر ۲۰۱۷

 

کانون صنفی معلمان شهرستان خمینی شهر- شعبه اصفهان

-----------------------------

اطلاعیه کانون صنفی فرهنگیان استان بوشهر

به مناسبت روز جهانی معلم

 

      به نام خداوند ایران زمین

 

فرهنگیان دلیر و فرهیخته استان بوشهر درود

 

بدنبال بیانیه شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران،جهت برگزاری تجمع در روز جهانی معلم در 13 مهرماه( 5 اکتبر), با تبریک این روز خدمت بازنشستگان و شاغلین گرانقدر فرهنگی ،کانون صنفی فرهنگیان استان بوشهر،همگام با معلمان ایران زمین و دیگر کشورهای جهان با حضور گرم خود در این مراسم،مطالبات آموزشی و صنفی معلمان و دانش آموزان را پیگیری می نماید.

زمان گردهمایی:

پنجشنبه13 مهر ماه96 از ساعت 10 الی 12

محل گردهمایی،بوشهر خیابان شهید عاشوری اداره کل آموزش و پرورش استان بوشهر

------------------------------------

اطلاعیه کانون صنفی فرهنگیان یزد

به مناسبت گردهمایی فرهنگیان در روز جهانی معلم

 

       به نام آفریدگار اندیشه

معلمان آگاه و فرهنگیان فرهیخته استان یزد

پیرو بیانیه شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران، در خصوص گردهمایی روز جهانی معلم، سیزدهم مهرماه( پنجم اکتبر)، ضمن تبریک این روز خدمت شما پیشکسوتان عزیز و شاغلین گرانقدر، خواهشمند است همگام با معلمان ایران و دیگر کشورها با حضور گرم خود در این مراسم،  مطالبات آموزشی و صنفی معلمان و دانش آموزان را مطرح و پیگیری نمایید.

 زمان گردهمایی:

پنج شنبه سیزدهم مهرماه ۹۶ از ساعت ۱۰ الی ۱۲

مکان گردهمایی:  اداره کل آموزش و پرورش استان یزد

کانون صنفی فرهنگیان یزد

--------------------------------------------------------------------

اطلاعیه کانون صنفی مستقل فرهنگیان استان آذربایجان شرقی

 

همراه شو  عزیز 

کاین درد مشترک

هرگز جدا جدا

درمان نمی شود

 

فرهنگیان شاغل و بازنشسته  گرامی

 چنانکه می دانید 5 اکتبر برابر با 13 مهر از سوی یونسکو به عنوان  «روز جهانی معلم» اعلام شده است.   هدف از اعلام چنین روزی، توجه کردن به وضعیت معلمان و قدردانی از نقش اجتماعی آنها و بررسی مشکلات آنان در سراسر جهان است.   امسال شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران طی  فراخوان سراسری، خواهان تجمع عظیم فرهنگیان با شعار  "#بودجه_عادلانه_کیفیت_آموزشی_و_بهبود_معیشت_فرهنگیان " شده است.    کانون صنفی فرهنگیان استان  ضمن اعلام همراهی و حمایت  از این فراخوان از همه شاغلین و بازنشستگان عزیز فرهنگی استان آذربایجان شرقی دعوت می نماید تا در این  روز همراه با فرهنگیان سراسر کشور ٬  مشارکت فعالانه عظیمی را در دفاع از حقوق قانونی و اولیه خود به ثبت برسانند .

 

   وعده ی ما پنج شنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۶

 

   تبریز  - مقابل اداره ی کل آموزش وپرورش استان

 

 ساعت ۱۰ تا ۱۲

 

کانون صنفی مستقل  فرهنگیان استان آذربایجان شرقی

--------------------------------------------------------------------

 

فراخوان انجمن صنفی فرهنگیان خراسان_شمالی به مناسبت روزجهانی_معلم

       

          ((به نام خداوند جان و خرد))

 

فرهنگیان بازنشسته وشاغل در استان خراسان شمالی میدانیم که میدانید حال و روز آموزش و پرورش خوب نیست.مدتهاست که پیشکسوتان فرهنگی مقابل سازمانهای مختلف،مجلس، برنامه وبودجه، ریاست جمهوری و سازمانهای بازنشستگی در تهران و سایر استانها دست به تجمعهای اعتراضی مختلفی زدند تا شاید گوش شنوایی برای شنیدن فریادشان و چشم بینایی برای دیدن دردهایشان پیدا شود!!!

 

فرهنگیان_شاغل بارها و بارها از طریق تجمعات، مذاکره و رایزنی و...ازطریق تشکلهای صنفی و کنشگران صنفی فرهنگی بر رفع کمبودهای حوزه ی آموزش و پرورش و جایگزینی امنیت فرهنگی بجای فرهنگی امنیتی درسایه ی توجه بیشتر به آموزش و معلمان را به مسوولان مربوطه تذکر داده اند.

بودجه عادلانه و آموزش رایگان و برابر،  آسایش فکری و شغلی حق مسلم دانش آموزان و فرهنگیان است.

شورایهماهنگیتشکل‌هایصنفیفرهنگیانایران برای اعتراض به شرایط حاکم بر حوزه ی آموزش و پرورش برای روزجهانی معلم در سراسر کشور فراخوان تجمع داده است.

 

انجمن_صنفی_فرهنگیانخراسانشمالی  به عنوان عضو و ریاست شورای هماهنگی فرهنگیان ایران دراین دوره همگام با سایر تشکلهای صنفی کشور بابرگزاری تجمع دراستان از فراخوان شورا حمایت میکند.

 

همکار گرامی بازنشسته_شاغل برای اعتراض به شرایط موجود و ارایه مطالبات صنفی در #روزجهانی_معلم گردهم می آییم تا باهم سرود همدلی و همبستگی را بار دیگر تکرار کنیم.

 

از شمافرهنگیان استان خراسان شمالی بجنورد شیروان ـ اسفراین ـ  مانه ـ سملقان ـ رازوجرگلان ـ گرمه ـ جاجرم از تمام شهرها و روستاهای استان میخواهیم که در تجمع بزرگ فرهنگیان در اداره کل آموزش وپرورش شرکت نمایید.

 

هیات مدیره انجمن صنفی فرهنگیان استان خراسان شمالی

 

زمان: پنجشنبه 13مهرماه (5 اکتبر) روزجهانی معلم ساعت 10 تا 12

 

مکان: اداره کل آموزش و پرورش

آدرس: بجنورد،خیابان طالقانی شرقی، میدان بازرگانی.

 

تصمیم بگیریم، راه بیفتیم،شرکت کنیم،از من و تو،ما بسازیم و همه باهم عدالت را طلب نماییم.

---------------------------------------------------------------------------

در بیانیه تشکل‌های صنفی معلمان در آستانه روز جهانی معلم مطرح شد؛

 

«معلمان» محور اصلی آموزش در جهان مدرن/تخصیص بودجه عادلانه به بخش آموزش یک مطالبه کلیدی است

 

به گزارش خبرنگار ایلنا، در آستانه روز جهانی معلم (13 مهر) کانون صنفی معلمان استان تهران و کانون صنفی معلمان استان البرز بیانیه‌ای مشترک منتشر کردند.

در بخشی از این بیانیه آمده‌است: یونسکو شعار امسال روز جهانی معلم را،«آموزش آزادانه، توانمندسازی (قدرت افزایی) معلمان» تعیین کرده است. این شعار نشان می‌دهد که جهت‌گیری آموزش جهانی در سال پیش رو باید به کدام سمت‌وسو باشد. بدون شک تأکید بر آموزش آزادانه و حق اختیار معلمان در انتخاب جایگاه آموزشی از یک‌سو و تلاش در جهت افزایش توانمندی‌ها و حضور در عرصه تصمیم‌گیری‌ها، نشان‌دهنده جایگاه ویژه‌ای است که، سازمان جهانی آموزش و یونسکو، همچنان برای معلمان، به‌عنوان یک عنصر محوری در آموزش مدرن قائل هستند.

در ادامه بیانیه می‌خوانیم: بودجه آموزش‌وپرورش در هر کشور نشان‌دهنده اهمیتی است که دولتمردان به بخش آمورش می‌دهند. باوجود اعتراضات متعدد از سوی تشکل‌های صنفی و فعالان رسانه‌ای، در طول این سال‌ها نسبت به کمبود بودجه آموزش عمومی کشور، همواره شاهد بی‌توجهی تصمیم‌گیران دولتی، نسبت به این اعتراضات بوده‌ایم. در طول چهار سال گذشته هم میانگین بودجه آموزش‌وپرورش نسبت به بودجه عمومی کشور کمتر از ده درصد بوده است. در این میان معلمان حق‌التدریس و آزاد با تنگناهای بیشتری مواجه هستند و همواره حقوق قانونی آن‌ها مورد بی‌توجهی قرارگرفته است. ما به‌عنوان تشکل‌های صنفی خواهان توجه ویژه دولت نسبت به امنیت شغلی این همکاران و ارائه بیمه درمانی مناسب هستیم.

در بخشی دیگر از این بیانیه به مطالبات بازنشستگان فرهنگی پرداخته شده و آمده‌است: بازنشستگان فرهنگی باوجود بیش از سی سال تلاش و کوشش در جهت توانمندسازی کودکان و نوجوانان این سرزمین، به‌جای فراغت در دوران بازنشستگی، مجبور به تحمل شرایط سخت معیشتی و مادی هستند. در طول سال‌های اخیر هم شاهد تجمعات گسترده این مو سپیدان عرصه فرهنگ و دانش در سراسر کشور بوده‌ایم. بااین‌حال همواره شاهد بی‌توجهی نسبت به خواسته‌ها و مطالبات این عزیزان بوده‌ایم.

اهم خواسته‌های این عزیزان، اجرای کامل قانون مدیریت خدمات کشوری که ده سال مغفول مانده است که بخش‌هایی از این قانون شامل همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و شاغلین، افزایش بیمه‌های حمایتی و ... می‌باشد. در این راستا وظیفه دولت و سازمان برنامه بودجه کشور می‌باشد که نسبت به خواسته‌های بر حق بازنشستگان فرهنگی توجه کافی را نشان دهد.

 

http://www.ilna.ir/fa/tiny/news-542541

-----------------------------------------------------

دل نوشته ای به مناسبت 13 مهر 5 اکتبر روز"" جهانی معلم""

 

نسرین بهمن پور/ معلم

 

 این روز ها غوغایی عجیبی در درونم بر پاست غوغایی که شاید پاییز آن را دوچندان کرده و بازگشایی مدارس مزیدی بر علت که مرابه یاد دانش آموزان اولی می اندازد که با شوق فراوان اولین های خود را شروع می کنند ،گاهی ازروی شوق وگاهی با فکرترک عزیزانش ،ودلبستگی هایش اشک ریزان راهی می شوند ، هیجانی که توصیف آن برایم بسیارسخت است، وباعث شده سوالهایی در ذهنم نقش ببند.

آیا همه ی فرزندان میهنم توان وهزینه مدرسه رفتن را دارند ، آیا می توانم جوابی برای کودکان ونوجوانانی که حتی یک کلاس درس استاندارد ندارند داشته باشم، واورا با مدارس شهریه های نجومی مقایسه نکنم ، وزیر سوالش نبرم ، آیا انگیزه های تحصیلی اورا نگرفته ام  ، آیا اورا برای جامعه ای سالم تربیت کرده ام، چرا تمایلی به ادامه تحصیل ندارند ، واز هم اکنون به  دنبال روز های تعطیل  در تقویم هستند، آیا او مفهوم اختلاف طبقاتی را با پوست وگو شت واستخوان خود احساس می کند که اینگونه رفتار می کند ؟

گاهی در تخیلم به دنبال مدینه فاضله وعده داده شده می گردم  نه کودک کاری، نه غم نانی ، نه تبعیضی ، نه خشونتی، نه جنگی  و....

اصلا مگرما به درستی مهارت " نه" گفتن را یاد گرفته ایم ؟نه هاییکه اگر به موقع گفته می شد ما را سالها اسیر درماندگی ها نمی کرد ، نه هایی که از کودکی یاد نگرفته ایم ، تا هر بی سروپایی به یک شکلا ت مجانی مارا گول نزند ،ودر بزرگسالی با هر وعده دروغین معیشتی ، یا احساسی،اجتماعی، سیاسی فریبمان ندهد . گریزی نیست چه باید کرد ؟مگر ما چه یاد گرفته ایم ،جزترس! یا حتی ترساندن خود ودرونی کردن آن با نمادی از درماندگی ! چون مهارت مقابله را هم نیاموختیم .

ولی با نیم نگاهی که به دنیای آموزش می اندازیم ، انسان های جسوری را دیده ایم که با تمام وجودشان نه گفته اند وسالها وقرن ها سمبل هایی مانند روز جهانی معلم را نماد کرده اند ، نمادی از جسارت وحق خواهی ومطالبه گری وبه تربیت انسانهایی پرداخته اند که دنیا به آنها می بالد. پس چه شده که امروز دانش آموزم با تمام توانایی ها واستعداد خوبش می خواهد ترک تحصیل کند ،وتمام هم وغمش فرا ر از مدرسه هست .

ایا ترس از گنگی ونا معلوم بودن آینده ،یا ناامیدی از نداشته هایش ،یا فقر، ویا حتی بخاطر نداشتن حامی ویژه اورا مستاٌصل کرده ویا نظام آموزشی بلااستفاده ای که تحصیل کردگان  ناکار آمد تربیت کرده، شاید باید کلان فکر کرد از خانواده ،از من معلم، از سیستم جامعه ،از دولتیان و... شروع کرد . ولی می دانم برای اولین گام باید تغییر را از خودم شروع کنم ، من معلم، عزت نفسم ،حرمتم،دانسته هایم، جسارتم ، مطالباتم،مهارت نه به تمام تبعیض های زندگیم ، چرا که من یک آموزش دهنده هستم، باید دانسته هایی  داشته باشم تا آن را بیاموزانم.

صفحات شبکه های مجازی توجهم را جلب می کند " روز جهانی معلم 13 مهر 5 اکتبر " مگر در این روز چه اتفاقی افتاده که این روز را جهانی کرده !! روزی که در سراسر جهان به گرامی داشت آن جشن می گیرند . "تجلیل ازمعلم " معلمی که شاید خیلی از آنها ندانند که این روز چه روزیست ! وباز شاید ما هنوز در حداقل های زندگیمان دست وپا می زنیم وفرصتی برای توجه به شعار های آن ندا ریم . چون ما دانش آموزان خوبی نبودیم!! ودانش آموزان خوبی تربیت نکردیم !! تا اسطوره های حرفه خودمان را بشناسیم وبشناسانیم مثل کسانی که جانشان را به خاطر مطالبه گری واحقاق حقوق از دست دادند. وهنوز هستند ،که تاوان می دهند . آنها هم مثل من وشما معلم بودند ، نه فوق بشری  فقط معلمانی ناب ، از جنس  مطالبه گری ، عدالت پیشه، عاشق، عشق به فرزندان میهن ، با تفاوت ، قهر با خرافات و جهل ودروغ ، بله آنها اسطوره های این تفکر بوده اند . حالا زمانش رسیده منِ معلم ، شمایِ معلم، مایِ معلم ، تک تکِ مان قهرمان زندگیمان باشیم ومنتظر قهرمان های خیالی نباشیم . 13 مهر روز تمام معلم های قهرمانیست که "نه" های مانده در دل را فریاد می زنند وتجدید میثاقی با تمام معلمان جهان که در راه ار تقای بشریت جان هاداده اند وفداکاری ها کرده اند  ، تجدید میثاق با معلم روستایی که جانش را به خاطر دانش آموزانش اهدا می کند . معلمی که خرد ورزی را می آموزدومی آموزاند . 

وسالهاست در بهارستان ها در اوج نجابت وآبرو با سکوتش فریاد می زند هنوز خرد زنده است وخردمندان فکر می کنند ، حتی اگر در محبس وتبعید وتعلیق واخراج  و...باشند. چون او معلم است، ما معلم هستیم ،واولین کسی هستیم که الفبای عشق، ایثار، وطن، نوع دوستی،بخشش را آموزش می دهیم  .

وعده ما همه ما با هم روز جهانی معلم 13 مهر 5 اکتبر

----------------------------------------------------------

روز جهانی معلم و تجمعی با محوریت مطالبه بودجه عادلانه برای آموزش و‌ پرورش

 

حسین  کرمی  

عضو‌ هسته  کنشگران  صنفی  فرهنگیان  استان  مازندران 

 

سال  هاست  که فرهنگیان   کشور  برای ارتقای  مسائل مختلف  که با  آموزش  و پرورش در ارتباط تنگاتنگ  است  تلاش می کنند .اما ساختار ها و  ضوابط و قواعد و نگرش هاو  شیوه نامه  های متفاوت  نتوانسته اند  اجرای   سیاست های کلان   و  افق های  چشم انداز را در ماموریت ها و کارکردهاو قابلیتهای  آموزش و پرورش  ببینند.اساسا باید گفت  یکی از محورهای  رسیدن  به یک  جامعه  سالم  و دارای  توسعه پایدار  تغییر سبک زندگی  و تغییر نگرش است  . تغییر سبک زندگی  اقشار محروم بدون آموزش و  انگیزش  تا حدودی  دور از دسترس است .تغییر نگرش  نیاز  به انگیزش  و  رضایت  شغلی  دارد  .محرومیت  بخودی خود عامل هدر دادن منابع انسانی  دارای مهارت خواهد بود .براساس  گزارش سرشماری نفوس و مسکن سال 95،میانگین سنی جمعیت کشور در استان سیستان و بلوچستان، جوان‌ترین استان به لحاظ میانگین سنی، معادل 23.5 سال است؛ بعد از استان سیستان و بلوچستان استان‌های هرمزگان و کهکیلویه وبویر احمد به ترتیب با میانگین سنی 27.1 و 28.6 سال جوان‌ترین استان‌های کشور به لحاظ میانگین سنی هستند. این در حالی است که میانگین سنی در پیرترین استان کشور، گیلان، برابر با 35.5 سال گزارش شده است که بعد از گیلان، استان‌های مازندران و تهران به ترتیب با میانگین سنی 34 و 33.2 سال، پیرترین استان‌های کشور محسوب می‌شوند.به گزارش «دنیای اقتصاد» استان سیستان و بلوچستان و همچنین استان‌های هرمزگان و کهکیلویه و بویر احمد به واسطه مسائلی همچون سطح بالای محرومیت (محرومیت‌های شغلی، بهداشتی، آموزشی، درمانی و. . . ) و همچنین نامساعد بودن شرایط آب و هوایی جزو استان‌های مهاجر فرست  محسوب می‌شوند و همین موضوع یکی از عواملی است که منجر به پایین بودن میانگین سنی در این استان‌ها شده است، البته نرخ زاد و ولد در این استان‌ها نیز به‌طور قطع یکی از مهم‌ترین عوامل جوان‌تر بودن جمعیت در آنها در مقایسه با سایر استان‌ها می‌تواند باشد. بنا بر اعلام مرکز آمار، هم‌اکنون کمتر از 50 درصد جمعیت در استان سیستان و بلوچستان شهرنشین هستند.این درحالی است که همچنین مهاجرت‌پذیری برخی دیگر از استان‌ها مانند استان‌های مازندران و گیلان که به دلیل شرایط مناسب آب و هوایی یکی از اصلی‌ترین مقصد‌های مهاجرت معکوس از پایتخت و نواحی با شرایط آب وهوایی نامساعد هستند نیز می‌تواند به‌عنوان یکی از دلایل قوی در افزایش میانگین سنی این استان‌ها موثر باشد. هم‌اکنون بسیاری از متقاضیان مهاجرت معکوس از شهرهای آلوده وصنعتی به شهرهای شمالی، بازنشستگان و سالمندانی هستند که تمایل دارند در شهرهای خوش آب و هوای شمالی سکونت کنند و این عامل به‌طور قطع یکی از عوامل موثر در افزایش میانگین سنی در این استان‌ها محسوب می‌شود.

 

براستی  باید دست روی دست بگذاریم تا  شرایط بحرانی شود؟

 آموزش  و پرورش  کارکردها و قابلیت  های خودش را دارد  اما  بخش  های دیگر کشور  که باید  به این    قابلیت  ها کمک  کنند  ارتباط موثر و  یا  کمک  موثر   ندارند  .  مهاجرت  روستائیان  از روستا به شهر   پدیده  ای  آشناست  که   علت های متفاوت دارد  یکی  از آنها   بحث عدالت  آموزشی  است  تقاضا  برای  مدارس دولتی  با کیفیت  به شدت در حال  رشد است   و منجر به تراکم  دانش آموزی در کلاس ها شده است.

------------------------------------------------------------

رنجنامه انجمن اسلامی معلمان سبزوار خطاب به رییس جمهوری اسلامی ایران

 

جناب آقای دکتر  روحانی

 

با سلام و تحیت

 

در آستانه روز جهانی معلم قرار گرفته ایم! در سال های گذشته این روز مجالی برای طرح مطالبات فرهنگیان از دولت هایی بوده است که اگر چه همواره در سخن از اهمیت معلمان و رسالت پیامبر گونه آن ها سخن می گویند، ولی همین که نوبت به وفای به عهد می رسد، مشکلات بی شمار کشور را گواه می گیرند تا کاستی های خود را توجیه نمایند! این گونه است که پس از گذشت حدود چهار دهه، آموزش و پرورش نه تنها به محور توسعه کشور تبدیل نشده است بلکه روز به روز شاهد افت کیفیت آموزش، بحران پرورش، کاهش منزلت فرهنگیان، و افزایش آسیب های اجتماعی در کشور هستیم! فرهنگیان؛ امروزه به فراست دریافته اند که به رغم شعارهای پرطمطراق، آموزش و پرورش؛ هر روز بیشتر از گذشته از مدار توجه دولت و سایر تصمیم سازان کشور خارج شده و در رقابت با سیاست و بازار، به حاشیه رانده می شود. حتی اگر بپذیریم که اولویت دولت در وضعیت فعلی؛ اقتصاد، اشتغال، و رشد سرمایه گذاری خارجی در کشور می باشد، پرسش اینجاست که کدام نیروهای متخصص و با کدام پشتوانه از اخلاق، مهارت، تعهد و احساس هویت قرار است چرخ های در گل فرو رفته این اقتصاد را به چرخش وادارند؟ آیا اتکای شما به دانش آموزانی است که معلمانشان قادر نیستند حتی از معیشت و منزلت خود نزد خانواده خویش دفاع قابل قبولی داشته باشند؟ همان کسانی که سرمایه عمر خویش را تاراج شده، و خود را در مقابل تبعیض های مختلف بی پناه تر از هر زمانی احساس می کنند؛ فرهیختگانی که نمادی از مظلومیت دانش، اخلاق و مسئولیت پذیری تلقی شده و حتی پس از برگزاری تجمعی مدنی و آرام نیز باید تاوانی سنگین از جنس حبس و تبعید بپردازند!

 

جناب آقای دکتر روحانی

 

در سالیان گذشته به قدری از مشکلات آموزش و پرورش و لزوم تغییر نگاه به اهمیت این نهاد سخن گفته و دردهای خود را واگویه کرده ایم که خسته و فرسوده شده ایم! به امید توجه بیشتر کشور به عرصه فرهنگ در همه بزنگاه های حساس مانند انتخابات، حاضر و مردم را به مشارکت سیاسی فراخوانده ایم ولی هر بار ناباورانه خود را حاشیه ای تر و فراموش شده تر از گذشته یافته ایم! در کلاس های مان همواره از صداقت، تعهد، و رعایت حقوق دیگران با دانش آموزان سخن گفته ایم ولی بیش از همه شاهد پایمال شدن حقوق خود از سوی دولت های مختلف بوده ایم! تناقضی بزرگ جان مان را می آزارد و جسم مان را می فرساید! قرار نبود هر که بیشتر تلاش کند مغبون تر باشد! قرار نبود که پیشاهنگان اخلاقی یک جامعه را به جای فراغت جهت تحقیق و پژوهش، در کسوت مشاغل دوم و سوم ببینیم! قرار نبود هر که آگاه تر و دردمند تر، نیازمند تر و درمانده تر باشد! و اینک ما مانده ایم با هزاران درد ناگفتنی! پیمانی بستید و شکستید! وعده ای دادید و وفا نکردید! اکنون به حرمت فرهنگی که شریان حیات تاریخی یک ملت بود و ما را با فردوسی، مولوی و حافظ در جهان بلندآوازه ساخت، شما را می خوانیم تا آینده فرزندان این سرزمین را جدی بگیرید. فرزندانی که در کنار شغل، به مقولاتی از جمله امید، معنا، نشاط و مسئولیت پذیری هم نیاز مبرم دارند. همان ارزش هایی که صرفا" در کلاس درس و به وسیله معلمان"الهام بخش" خواهند آموخت! بگذارید فرهنگیان این دیار نقش شما در ساختن آموزش و پرورشی"تراز ایران" پرافتخار را تا سالیان سال در گوش فرزندان این سرزمین به نیکی زمزمه کنند. به امید آن روز...

 

روابط عمومی انجمن اسلامی معلمان سبزوار

---------------------------------------------------------

مطالبه گری و روحیه ی پرسشگری

 

کتایون خزعلی

 

مطالبه گری یکی از حقوق شهروندی ست برای احقاق حقوق فردی و اجتماعی ، که به مرور منجر به عدالت اجتماعی خواهد شد.

نخستین گام برای مطالبات اجتماعی ، فراهم کردن زمینه ی گفتگو می باشد .بدین ترتیب می توان روحیه ی پرسشگری را در شهروندان ارتقا داد.شهروندان نباید نسبت به مسائل و آسیب های اجتماعیِ اطراف خود ، بی تفاوت باشند.بین کنشگری اجتماعی و حل مشکلات جامعه ، رابطه ی منطقی  وجود دارد .افراد جامعه نباید فقط ناظرِ بی طرف باشند ، بلکه از حق خود در همه ی شرایط دفاع کنند.افراد جامعه با تعاملی سازنده و به دور از تنش ، میتوانند خواسته های خود را بیان کنند و نهادهای دولتی را وادار به حل معضلات کنند .

گفتگوهای سازنده و چانه زنی،مشکلات جامعه را حل خواهند کرد .کنش  جمعی می تواند هزینه های کنش  فردی را کاهش دهد.و جامعه را به سمت پرسشگری هدایت کند.کنش جمعی به دور از رفتارهای خشونت آمیز ، جامعه ای پیشرفته را به ارمغان می آورد و داشتن روحیه ی تعاملی برای افراد جامعه و کنش های مدنی ، رابطه ای دوستانه بین ملت و دولت بر قرار خواهد کرد .

نبودِ روحیه ی پرسشگری در یک جامعه، افسردگی و آسیب های اجتماعی را در پی خواهد داشت.به امید روزی که همه ی افراد جامعه در حل مشکلات و معضلات اجتماعی و رفع بی عدالتی ها ، مسئولیت پذیر باشند.

۹۶/۷/۱۲

------------------------------------------------------

برای فروغ بیشتر

 

امید باباخانی

 

همکاران و دوستان گرامی! درین اندک فرصت های باقیمانده تا لحظه ی برگزاری تجمع ۱۳مهر شایسته و بایسته است همگی از تمام ظرفیت های معقول و مقدور و درهم آمیختن بیان منطقی، احساس،هنر و...با هم نهایت استفاده را ببریم.اعجاز احساس را دستکم نگیریم.

 

چگونه است که دردمندانه در مواقع انتخابات فضای یخ بسته جامعه با پیشقراولی و محوریت فرهنگیان از حالت انجماد و رکود خارج میگردد ولی برای کرامت و منزلت خود(جایگاه معلم) همان انگیزه و همت بکار گرفته نمیشود؟!!این اندوه انبوه و ملالت بار را چگونه باید از جان زدود؟!!

 

برای آنکه هشدارها و پیش بینی های نگران کننده برخی از همکاران دلسوز که پر بیراه هم نیست مبنی بر مشارکت پایین و دلسرد کننده معلمین در روز تجمع اتفاق نیفتد بیایم همه و همه فارغ از هر دسته بندی و تنگ نظری سیاسی با نگاهی نو و واقع بینانه و البته زیرکانه از لحظه لحظه ساعت های باقیمانده سود جسته و حضوری شکوهمند و خیره

--------------------------------------------------------

روز جهانی معلم و بودجه آموزش و پرورش

  بازنشسته فرهنگی

 

پیش بینی افزایش 5 درصدی حقوق کارمندان، ادامه سیاست تهاجم به مزد و معیشت است

پیش بینی افزایش 5 درصدی حقوق کارمندان در سال 97 در حالی که حتی نرخ رسمی تورم نزدیک به دو برابر و نرخ واقعی فراتر از آن است، نشانه ادامه سیاست تحمیل ریاضت و فشار معیشتی به مزدبگیران  و حقوق بگیران ومعلمان جامعه از سوی دولت است.  پیش بینی افزایش 5 درصد یعنی آن که کسر بودجه آموزش و پرورش تامین نمی شود و حقوق ها به اندازه تورم بالا نمی رود؛ مرثیه ای که نوبخت در مورد میزان بودجه آموزش و پرورش به عنوان «بودجه خوارترین» وزارتخانه دولت راه انداخت نشان می دهد که رفع کسر بودجه 37 هزار میلیاردی هم در چشم انداز نیست. یعنی بحران نیروی انسانی در نهاد آموزش نه تنها با استخدام های جدید برطرف نمی شود که حتی معلوم نیست حقوق معلمان را همین سال جاری بتوانند پرداخت کنند، سال 97 که جای خود دارد.

پیام پیش بینی افزایش 5 درصدی این هم هست که مطالبات بازنشستگان، خاصه همسان سازی تامین نمی شود و قدرت خرید ما کمتر از قبل خواهد شد. خانه خرابی مردم. ومعلمان مخصوصا معلمان باز نشسته  که نتیجه اعمال چند دهه سیاست های ریاضتی در ترکیب با پیامدهای فساد ساختاری و ناکارایی فلج کننده نظام مدیریتی است ارتقا نمی یابد.

بهانه دولت که نوبخت هم بارها به شکل های مختلف مورد تاکید قرار داده این است که دولت با کسر منابع مالی روبروست. معلوم نیست دولت اگر با تنگناهای مالی روبروست چرا هزینه های کمرشکن به سوریه و لبنان. ویمن  را قطع نمی کند؟ چرا از بنیاد های خاص   مالیات نمی گیرد؟ چرا بودجه بریز وبپاش های دولتی کم نمی شود ولی ریاضت فقط برای. معلمان وحقوق بگیران در نظر گرفته می شود

ادامه سیاست تحمیل ریاضت به عموم مردم و حقوق بگیران کشور ومعلمان شاغل وباز نشسته را فقط با سراسری شدن مطالبه گری و به هم پیوستن معلمان. سراسر کشورمی توان متوقف کرد.برای اعتراض به این سیاست ریاضت کشی که علیه ما است ; همه با هم روز 13 مهر.  مقابل سازمان برنامه وبودجه.  چه کسی می خواهد من وتو تو ما نشویم!!!

-----------------------------------------------------------

غافلان همسازند,

تنها توفان کودکان ناهمگون میزاید.

محمد صادق وفایی

 

۱۳مهر، روز جهانی معلم,فرصت بزرگیست تا بگوییم که باید به این وضع خاتمه داد. اینجا فرزندان ما از نگرانی نداشتن پول کمک به مدرسه ,مدرسه را رها میکنند و آنسوتر بچه هایی هستند که در بهترین مدارس جولان میدهند. اینجا معلمان هم آینده خوبی ندارند و درآاتش فرق و تبعیض جزغاله شده اند.

هرزمان که دم بر میاوریم تا از حق خود و دانش اموزان بگوییم هر گاو گند چاله دهانی ما را به باد مصرفی و طفیلی میگیرد و به هزار بهانه از تمکین ان سرباز میزند. آنسوتر ها کلاس های کنکور مافیایی درست کرده اند تا به بهانه های واهی آرزوهای جوانان این وطن را بدست بگیرند و در باغ سبز به آ نها نشان دهند.

از هرسو که مینگری زخم ها بیشمار  است که ناسور شده اند و امیدی به درمان آ نان نیست.

حالا من وتو با چشمان حیرت اور همه این تحقیر ها رابه نظاره نشسته ایم و صدایی از ما بیرون نمیاید و دل خوش کرده ایم به روزهایی که دیگران میخواهند برای ما رقم بزنند.

۱۳مهر را باید نقطه عطفی بدانیم برای تلنگر زدن به خودمان و دیگرانی که برای سرنوشت ما تصمیم میگیرند و از همه مهمتر فرزندان این سرزمین که آتیه شان دستخوش پولی شدن و خصوصی سازی شده است.

هر چقدر حضورمان بیشتر باشد ، صدایمان رساتر میشود. دیگران را تنها نگذاریم تا خودمان تنها نمانیم. بیاییم و بگوییم که ما فقط دلاوران عرصه مجازی نیستیم، بلکه صحنه ها با ما به اهتزاز در خواهند آمد و هیمنه ما به آنها بگوید که چشمان ما باز است و نمیگذاریم این سیل ویرانگر فرق پل های امیدمان را ببلعد.

بیاییم بی انکه بهانه ای داشته باشیم,تاریخ برای ما تکرار نخواهد شد ولی نام ماست که تکرار خواهد شد, از ان جهت که در بزنگاههایش توانسته باشیم نقش خود را نمایان کنیم.

پنج شنبه ۱۳ مهر یکی از همان روزهاست که میتواند برگ زرینی از تاریخ باشد از ان غافل نشویم.

-------------------------------------------------------------

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©