Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
جمعه ۱۴ مهر ۱۳۹۶ برابر با  ۰۶ اکتبر ۲۰۱۷
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :جمعه ۱۴ مهر ۱۳۹۶  برابر با ۰۶ اکتبر ۲۰۱۷
کانال معلمان عدالت‌خواه:

روز جهانی معلم در ایران چه گونه برگزار شد؟

 

مقدمه سایت راه کارگر: روز جهانی معلم، روز سیزده مهر(پنج اکتبر) در بیش از بیست شهر کشور با شکوه تمام برگزار شد. گردهم آئی های این روز در تهران، یزد، آذربایجان شرقی، خراسان رضوی، خراسان شمالی، خوزستان، کردستان، فارس، اصفهان، چهارمحال و بختیاری، لرستان، همدان، کرمانشاه، مرکزی، قزوین، مازندران، گیلان، بوشهر، اردبیل و زنجان با حضور گسترده معلمان شاغل و بازنشسته، با حضور وسیع زنان و مردان معلم و دیگر زحمتکشان به شکل بسیار منظم و برنامه ریزی شده ای برگزار گردید. این گردهم آئی ها به دعوت شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران انجام گرفت و قطع نامه این گردهم آئی ها نیز نشان از خواست های روشن و دقیق معلمان شاغل و بازنشسته سراسر کشور دارد. حرکت های معلمان کشور به عنوان بخشی از زحمتکش ترین نیروهای کارگری کشور، به آن علت تداوم دارد که حاکمیت جمهوری اسلامی، تاکنون پاسخ روشنی به خواست های معلمان نداده است و نه تنها تلاشی برای حل مشکلات معلمان و آموزش و پرورش صورت نمی دهد  بلکه از یک سو با نگاه شریعت مدارانه  با آزادی آموزش مقابله کرده و تلاش می کند به جای علم، و خلاقیت ها و پرسشگری های علمی، خرافات را آموزش دهد  و از سوی دیگر با نگاه غارتگرانه و سودمحور، آموزش را به عرصه سودجوئی مشتی غارتگر تبدیل کرده است  و هم زمان  با نگاه امنیتی، فعالان صنفی معلمان را نیز به زندان می اندازد و تلاش دارد فضای ترس و وحشت را بر فعالان صنفی حاکم گردنند. اما شعارهای روشن شرکت کنندگان در گردهم آئی ها و بویژه شعار «معلم زندانی آزاد باید گردد» نشان می دهد که آنها به این سیاست حاکمیت به دیده تحقیر می نگرند. برگزاری این گردهم آئی ها با حضور گسترده زنان و مردان معلم در تمامی استان های کشور و بویژه در کردستان و خوزستان، نشان می دهد که حرکت های با شکوه و سازمانیافته معلمان سراسر کشور، اهرم بسیار قدرتمندی برای شکل دهی به هم آهنگی خواست های بخش های گوناگون جنبش های اجتماعی؛ جنبش کارگری، جنبش زنان و جنبش ملیت های سراسر کشور است و حضور نیروهای جوان در کنار بازنشستگان از یک سو و ارتباط تنگاتنگ معلمان با دانش آموزان، این نیروی جوان و آینده ساز کشور، می تواند جنبش جوانان را نیز به این جنش های هم سرنوشت و هم سو پیوند دهد. گام های استوار معلمان سراسر کشور و فریادهای حق طلبانه و آزادی خواهانانه شان، جوانه های امید برای فردائی بهتر را آبیاری می کند.  

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

گزارشات گوناگون از گردهم آئی های معلمان سراسر کشور به مناسبت روز جهانی معلم

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

 

..........................................................

ویدئوهای گردهم آئی های معلمان سراسر کشور

https://www.youtube.com/watch?v=6OmwIaQAWDk

................................................................................................................

گزارش پروين اسفندياري ، از تجمع شكوهمند و شورانگيز 13 مهر ( روز جهاني معلم )

http://radio-neda.blogspot.de/2017/10/13_6.html

...........................................................................................

گزارش هاشم خواستار از تجمع 13 مهر ( روز جهاني معلم ) در مشهد

http://radio-neda.blogspot.de/2017/10/13.html

...........................................................

گزارش تجمع سراسری 13 مهر

 

صبح امروز هزاران معلم بازنشسته و شاغل در پاسخ به فراخوان شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران دست به تجمع اعتراضی با محوریت " بودجه عادلانه" زدند در این تجمع که از ساعت 10 تا 12 روز پنجشنبه به طول انجامید معلمان خواستار افزایش بودجه آموزش و پرورش در بودجه سال 1397 شدند. این تجمع بصورت سراسری و در 20 استان کشور با شعارها و مطالبات یکسان برگزار شد. در پایان این تجمع سراسری قطعنامه شورای هماهنگی خوانده شد در بخش هایی از این بیانیه آمده است : ما در اینجا گرد هم آمده‌ایم تا به مسئولان و تصمیم سازان در ابتدای کار بگوییم «بودجه عادلانه برای آموزش‌وپرورش» یک مطالبه جدی و راهبردی برای تشکل‌های صنفی و معلمان ایران است لذا بر مبنای این خواسته اصلی مطالبات صنفی و آموزشی خود را به شرح زیر اعلام می‌داریم:

 

۱ ـ ما خواهان بودجه عادلانه، برای افزایش سرانه دانش آموزی در راستای تأمین آموزش رایگان، باکیفیت و عادلانه برای تمام کودکان بخصوص دانش آموزان مناطق محروم، بازمانده از تحصیل و مهاجر، طبق اصل ۳۰ قانون اساسی هستیم.

۲ ـ ما خواهان بودجه عادلانه برای کیفیت بخشی به امکانات و محتوای آموزشی در کلیه سطوح آموزشی از پیش دبستانی تا متوسطه هستیم. بایستی امکانات و محتوای آموزشی با توجه به نیازهای امروز کودکان به روز گردد، به نیازهای کودکان در مناطق مختلف با توجه به تنوع جغرافیایی، فرهنگی و قومی توجه شود و طبق اصل ۱۵ قانون اساسی زبان مادری در مناطق دوزبانه در مدارس تدریس گردد.

۳ ـ ما خواهان بودجه عادلانه  در راستای پیشگیری از آسیب های اجتماعی دانش آموزان هستیم. بایستی بودجه لازم برای تأمین نیروی مشاور، مددکار اجتماعی و مربی بهداشت در راستای کاهش آسیب های اجتماعی ازجمله خشونت در مدارس تأمین گردد.

۴ ـ ما خواهان بودجه عادلانه در راستای تحقق شعارِ روزِ جهانیِ معلم از طرف یونسکو یعنی «آموزش آزادانه، توانمندسازی معلمان» هستیم در این راستا باید نظام آموزش تربیت معلم بر مبنای آزادی و به اتکای شیوه های مشارکتی برای تربیتِ معلمانِ توانمند و قدرتمند اصلاح گردد، بایستی دوره های ضمن خدمت معلمان به صورت رایگان و با توجه به نیازهای معلمان و دانش آموزان کیفی سازی و بهروز گردد.

۵ ـ ما خواهان بودجه عادلانه برای گسترش و تأمین فضاهای آموزشی استاندارد و ایمن هستیم. کلیه مدارس خشتی و گلی و کپری باید فوراً برچیده شود و بودجه به صورت عادلانه به مناطق محروم و مرزی اختصاص یابد.

۶ ـ ما خواهان بودجه عادلانه برای تأمین معیشت و منزلت معلمان بازنشسته و شاغل هستیم به طوری که حقوق هیچ فرهنگی زیرخط فقر نباشد. توجه به وضعیت بازنشستگان و همسان سازی حقوق آنان با حقوق شاغلین مورد تأکید ماست. بیش از ۹ ماه است که حق الزحمه  اضافه کاری معلمان پرداخ نشده

است. در بودجه سال آینده بایستی دولت تمام بدهکاری های خود به معلمان و بازنشستگان را در کلیه سطوح تسویه نماید.

۷ ـ ما خواهان بودجه عادلانه برای اجرای کامل قانون مدیریت خدمات کشوری هستیم قانونی که دولت ها از ۱۰ سال پیش تاکنون به صورت تعمدی و غیرقانونی از اجرای آن امتناع ورزیده اند.

۸ ـ ما خواهان بودجه عادلانه برای تحقق یک بیمه درمانی و تکمیلی کارآمد و جامع هستیم. ازنظر ما بیمه ای جامع است که پوشش بیمه ای مناسبی داشته با مراکز درمانی متعدد و معتبر طرف قرارداد باشد. سقف درمان برداشته شود و برای بیمه تکمیلی بازنشستگان سقف سنی نداشته باشد.

۹ ـ ما خواهان بودجه عادلانه برای گسترش چتر حمایتی دولت از کودکان پیش دبستانی هستیم، در حال حاضر حدود ۱۰۰ درصد آموزش پیش دبستانی به بخش خصوصی واگذارشده است و مربیان این دوره از امنیت شغلی و حمایت بیمه ای برخوردار نیستند.

۱۰ ـ ما خواهان بودجه عادلانه برای تأمین امنیت شغلی و روانی تمام معلمان هستیم. تراکم دانش آموزان در کلاس ها باعث بروز ناهنجاری و خشونت در مدرسه است. از سوی دیگر بسیاری از معلمان شاغل در بخش خصوصی، نیروهای حق التدریس و آزاد از امنیت شغلی و روانی برخوردار نیستند و خدمات بیمه ای به آنان تعلق نمی گیرد.

کانال کانون صنفی معلمان

............................................

گزارش اولیه تجمع 13 مهر

 

بنابر گزارشات ارسالی ،امروز 13 مهر  هزاران معلم و بازنشسته در پاسخ به فراخوان شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران تجمع نمودند.

خواسته اصلی این تجمع " بودجه عادلانه برای آموزش و پرورش " بود. در پایان تجمع  قطعنامه شورا قرائت شد.

این تجمع توسط معلمان استان  البرز و تهران مقابل سازمان برنامه و بودجه و در سایر استان ها مقابل ادارات کل و اداره آموزش و پرورش برگزار شد.

خبرهای منتشر شده نشان می دهد تجمع امروز در استان های تهران، یزد، آذربایجان شرقی، خراسان رضوی، خراسان شمالی، خوزستان، کردستان، فارس، اصفهان، چهارمحال و بختیاری، لرستان، همدان، کرمانشاه، مرکزی، قزوین، مازندران، گیلان، بوشهر، اردبیل و زنجان برگزار شده است.

................................................

گرامیداشت روزجهانی معلم در زندان اوین

 

عصر روز 5شنبه 13مهر 1396 , مراسمی به مناسبت پنجم اکتبر , روز جهانی معلم دربند هفت زندان اوین با حضور جمعی از زندانیان سیاسی وچندتن از زندانیان دیگر برگزار گردید.

این مراسم با اجرای تصنیف مرغ سحر آغاز گردید, و در ادامه محمودبهشتی لنگرودی سخنگوی کانون صنفی معلمان گزارشی از مطالبات آموزشی و معیشتی معلمان و اخبار مربوط به برگزاری مراسم این روز از آغاز تاکنون ارایه نمود.

 

پس از آن آقای سوادا آغاسر هنرمند و آموزگار ارمنی زندانی در این بند با ارایه مقاله ای با موضوع "کاستی ها و نواقص در حوزه آموزش هنر و موسیقی در مدارس" برنامه را ادامه داد و بعد از ایشان آفای یوسف عمادی خواننده و آهنگساز زندانی با اجرای تصنیفی باشعری از حسین منزوی و تقدیم این تصنیف به تمامی معلمان, زینت بخش این برنامه شد.

همچنین آقای علی شریعتی یکی دیگر از زندانیان سیاسی با ارایه مقاله ای با عنوان "نقش معلمان در تربیت شهروند مسوول "به تاثیر معلمان در آموزش حقوق شهروندی در مدارس پرداخت.

 

در انتهای برنامه نیز سرود یار دبستانی با اجرای هماهنگ آقایان بهشتی لنگرودی, سوادا آغاسر, علی شریعتی,  یوسف عمادی و سهیل عربی بصورت جمعی خوانده شد وتقدیم به معلمان سراسر کشور شد.

-----------------------------------

امروز ۱۳مهر، روز قشنگ جهانی معلم تقریب ارو باتمام است

حدودا ۲۰۰۰ تن از پیشکسوتان و شاغلهای همیشه پر تلاش در تجمع شرکت داشتند

دراکثر شهر ها تجمع صورت گرفت و اخبار آمار بالایی را نشان میدهد  باحضور شاغل وبازنشسته فرهنگی وغیر فرهنگی  ودرتهران نه تنها شاغلین وپیشکسوتان فرهنگی حتی کشوری ها وتعدادی لشکری وگروهی کارگر  حضور داشتند وبسیار هم عالی برگزار شد

همه نوع شعاری داده شد:  

 جای معلم درزندان نیست

خط فقر وحقوق ما.....یک اختلاس کم بشه.......بودجه عادلانه حق مسلم ماست.

شعارهای پیشکسوتان و شاغلها در هم آمیخته بود، از اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری و همترازی حقوق پیشکسوتان و شاغلها گرفته تا اصلاح سیستم بیمار آ.پ و آزادی معلم‌های زندانی و بازگشت به کار معلم از خود گذشته جناب بداقی ...

امروز اتحاد فرهنگیان پیشکسوت و شاغل به زیباترین شکل خود به منصه ظهور نشست و باز هم نشان از همبستگی فرهنگیان داشت .

توماردرخواست بازگشت جناب بداقی به مدرسه توسط حاضرین امضا شد ..

خوب بود وعالی وهماهنگی بین همه بود قطعنامه پایانی هم درمورد بودجه آموزش وپرورش وبازسازی مدارس حتی وضعیت حقوق بازنشستگان دریکی ازبندهای آن آمده بود وبا سرود زیبای ای ایران وهم خوانی حاضرین تجمع به پایان رسید اما........

در قبل ازتجمع وخیلی جلوتر ازاین حرکت زیبا ...گروهی مخالفت کردند وحتی یکنفر گفت آقاخط مشی تجمع ۱۳ از تلویزیون منافقین اعلام شده ....دیگری گفت گویا خیلی امنیتی خواهد شد ودیگری داد زد آقا شورای هماهنگی مانع ازحضور غیر فرهنگیان خواهد شد ودیگری خواستار تجمعی درجایی دیگر شد تا این تجمع را کمرنگ کند تا به قشر فرهیخته بازنشسته آسیبی نرسد درگوشه ای دیگر یکی نجواکنان میگفت ما دیگر بازنشسته ایم وجز معلمان نیستیم مارا چه به روز جهانی معلم ودوستی توخصوصی نوشت با این حمایت ما را بیچاره کردین وجالب تر اینجاست صدای یکی پیچید مگر امروز روز معلمه !!!!!!!

اما نه خط مشی بیگانه بود ونه بگیر وببند ونه خبری ازامنیتی شدن وغیر فرهنگی ها هم بودند چون دردمشترک بود و پیشکسوتان بیشتر از شاغلین فرهنگی بودند واصلا بیچارگی ودرماندگی تو بازنشسته ها نبود ......نگاهی کنجکاوانه کردم اونی که داد امنیتی شدن را میزد وازرسانه بیگانه میگفت کنار بنرها عکس یادگاری میگرفت.

با بارش باران پاییزی تمام آلودگی های طبیعت ازبین رفت ولطافت خاصی به این تجمع داده شد .

زمستان تموم میشه اما روسیاهیش واسه ذغال میمونه .

خسته نباشید همراهان تجمع ۱۳ مهرروز جهانی معلم مبارک همه معلم های جدید وقدیم  

درود و هزاران درود بر همت و شرفتان

----------------------------------------

گزارش تجمع ۱۳ مهر روز جهانی معلم

 

در روز ۱۳ مهر ۹۶ و روز جهانی معلم ، تجمع مشترک فرهنگیان شاغل و بازنشسته با شکوه مثال زدنی بر گزار شد

تعداد شرکت کنندگان حدود ۲۰۰۰ تن تخمین زده شده و حضور پیشکسوتان مانند همیشه چشمگیر بود

در این تجمع مثل همیشه دوستان از شهر های مختلف حضور به هم رسانده بودند ، هرچند که طبق اخبار واصله تجمع در سایر شهرها نیز بسیار با شکوه برگزار گردیده بود.

امروز شعارهای پیشکسوتان و شاغلین در هم آمیخته و همه یکصدا آزادی معلمین زندانی و تبعیدی، بازگشت به کار معلم دلسوز و فداکار ، جناب بداقی ، برداشتن چتر امنیتی از سر فعالان صنفی ، اصلاح سیستم بیمار آ.پ و همچنین اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری برای پیشکسوتان ، همترازی حقوق پیشکسوتان و معلمین شاغل ، بیمه مناسب با موقعیت پیشکسوتان و ... را خواستار شدند

تعدادی معدود علیرغم تذکرهای فراوان  اقدام به تکروی و سردادن شعارهای سیاسی کرده و بنر هایی با موضوعات سیاسی به همراه داشتند که سریعا توسط دوستان متوقف شده و با دوستان همراه شدند .

امروز فرهنگیان پیشکسوت و شاغل به زیباترین شکل اتحاد و همبستگی خود را به منصه ظهور نشاندند.

قطعنامه تجمع توسط یکی از همکاران  قرائت شده و با تأیید و استقبال دوستان همراه شد و در نهایت با سرود دسته جمعی ای ایران تجمع خاتمه یافت .

این تجمع یکی از منظم ترین و بارشکوهدترین تجمع های مشترک پیشکسوتان و شاغلین بود .   

درود و هزاران درود بر همت و شرفتان

-----------------------------------

تجمع 13 مهربرابر 5 اکتبر روز جهانی معلم در مشهد

در حالیکه قرار بود معلمان از ساعت 10 صبح تجمع داشته باشند که در ساعت ده دقیقه به ده که به جلو اداره ی کل رسیدم تعداد زیادی از معلمان در جلو اداره ی کل جمع و با هم گفتگو داشتند.بتدریج جمع همکاران بیشتر و بیشتر که شعارها و پوسترهایی نیز به در و دیوار می چسباندند.در میان عکس معلمان زندانی یعنی اقایان اسماعیل عبدی ،محمود بهشتی لنگرودی ،محسن عمرانی، مختار اسدی و علی اکبر باغانی (تبعید)عکس اقای عبدالفتاح سلطانی وکیل افتخاری معلمان هم وجود داشت که نشان میداد که معلمان هیچوقت زحمات اقای عبدالفتاح سلطانی را که اکنون نزدیک 7 سال است زندان میباشند فراموش نکرده اند.حضور بازنشسته ها بیشتر از شاغلین وحضور خانمها بسیار پر رنگ تر از آقایان و تقریبا رهبری در دست خانمها بود و بارها گفته ام در هر جنبشی که خانمها به صورت محسوس وارد عمل شوند ان جنبش بزودی پیروز خواهد شد.در بین از حراست اداره ی کل با من تماس گرفتند که معلمان به داخل اداره ی کل بیایند. گفتم در سال 86 به همین دلیل که معلمان در جلو اداره ی کل تجمع داشتند و از چشم من میدیدند که چنین نبوده و نیست ، بلکه خود معلمان اگاه و فهیم هستند به کسر یک هشتم حقوق محکوم شدم و اکنون چنین جرئتی ندارم که از همکاران بخواهم که به داخل اداره ی کل بروند.معلمان هر از چند مدتی شعار میدادند:معلم زندانی آزاد باید گردد ،معلم بیدار است از تبعیض بیزار است،خط فقر 4 ملیون حقوق ما یک ملیون ، یک اختلاس کم بشه مشکل ما حل میشه و....در پایان ،قطع نامه خوانده شد که بخاطر ازدحام جمعیت صدا به همه جا نمیرسید، اما شنیدم که خواهان بازگشت رسول بداغی به خدمت شدند و همینطور خواهان اموزش با زبان مادری و افزایش بودجه ی اموزش و پرورش و....در پایان از نیروی انتظامی تشکر وسپس متفرق شدند.

سید هاشم خواستار نماینده ی معلمان ایران

.................................................

سلام بر همکاران همیشه همراه

نادر قدیمی دبیرکانون صنفی معلمان همدان

 

درودتان باد که همواره در فراز و فرودهای حرکت صنفی حضور موثری داشته اید و نگذاشته اید صدای حق طلبی و عدالت خواهی در فرهنگی ترین لایه ی جامعه خاموش شود.

حضور امروز شما درس آموز بود . هم برای آنها که گوشه ی عافیت را به میدان حق طلبی ترجیح دادند و هم برای کسانی که گمان می کردند با برقراری  فضای حراستی می توانند سکوت گورستانی بر  آموزش و پرورش حاکم کنند .

دست فرد فرد شما عزت مندترین فرزندان این سرزمین را می بوسم که معلمی را شان و منزلتی والا دادید.

دوستان عدالت خواه !

 اگر می بینید که در حرکت های حق طلبانه مشارکت فرهنگیان حداکثری نیست بخشی از علت آن را در نوع پرورش ما ایرانی ها باید بجویید .

 عافیت اندیشی ، اطاعت پذیری ، تکلیف مداری، نقدناپذیری ، مداح پروری، بزدل سالاری، منفعت جویی های حقیرانه ی شخصی ، دروغ گویی ، ریا کاری به شاخصه های تربیتی جامعه ی ما تبدیل شده است.

اگر می خواهیم از این باتلاق به در آییم و این سرزمین را به محل زیست شرافتمندانه تبدیل کنیم راهی جز این نیست که در شیوه های تربیتی و آموزشی مان تجدید نظر کنیم.

هرچند سهم ما معلمان در تربیت تام و تمام نیست و رفته رفته این سهم کمتر می شود ولی به اندازه سهم مان  باید سعی مان را بکنیم.

ما در کلاس درس علاوه بر آموزش دقیق مفاهیم علمی که وظیفه مهم ماست باید مسئولیت پذیری ، نوع دوستی ،مهربانی ، فداکاری ، تفکر انتقادی ، نقدپذیری ، حق گویی ، عدالت خواهی، صداقت ، شفافیت ، تساهل و تسامح را بیاموزیم و بی شک این آموزش زمانی موثر خواهد بود که تجلی این آموزه ها را در رفتار ما ملاحظه کنند.

بی تردید آینده ی این کشور با وجود شما آموزگاران حق طلبی ، فداکاری  و شجاعت روشن است.

--------------------------------------------------------------

کد خبر: 543048  ۱۳۹۶/۰۷/۱۳ ۱۲:۰۳:۳۹  

ایلنا گزارش می‌دهد؛

 

تجمع معلمان در روز جهانی معلم/«تخصیص بودجه عادلانه» زیربنای مطالبات است

 

گزارش: نسرین هزاره مقدم

 

در تجمع معلمان که به دعوت شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان سراسر کشور برگزار شده، در تهران بیش از پانصد نفر شرکت کرده‌اند؛ در استان‌های مختلف نیز این تجمع با حضور معلمان شکل گرفته‌است. معلمان، چه شاغل و چه بازنشسته، خواستار این هستند که مسئولان به مطالباتشان رسیدگی کنند.

 

به گزارش خبرنگار ایلنا، «آموزش آزادانه راهی برای توانمندسازی معلمان»، شعار روز جهانیِ معلم امسال است؛ هر ساله پنجم اکتبر برابر با سیزدهم مهر، روز جهانی معلم است؛ روزی که معلمان سراسر جهان به مطالبات و نیازهای خود و دانش آموزانشان می‌اندیشند و راهی پیدا می‌کنند تا این مطالبات را به گوش مسئولان برسانند.

 

امروز (سیزدهم مهر) معلمان شاغل و بازنشسته در تهران و شهرستان‌ها تجمع برگزار کردند. معلمان استان تهران و استان البرز از ساعت ده صبح مقابل سازمان برنامه و بودجه تجمع کرده‌اند؛ معلمان سایر استانها نیز مقابل ادارات آموزش و پرورش جمع شدند.

در این تجمع که به دعوت شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان سراسر کشور برگزار شده، در تهران حدود پانصد نفر شرکت کرده‌اند؛ در استانهای مختلف نیز تجمعاتی با حضور معلمان شکل گرفته‌است. معلمان، چه شاغل و چه بازنشسته، خواستار این هستند که در روز جهانی معلم، مسئولان صدای آنها را بشنوند و به مطالباتشان رسیدگی کنند.

 

در این تجمعات، معلمان پلاکاردها و پوسترهایی در دست دارند که روی آنها از خواسته‌ها و مطالباتشان نوشته‌اند.

 

مطالبات صنفی معلمان، طیف گسترده‌ای دارد؛ از درخواست افزایش بودجه آموزشی و ارتقای سطح معیشتی معلمان گرفته تا بهبود سطح کیفی آموزش و رسیدگی به وضعیت مدارس مناطق محروم. در این میان، معلمان غیررسمی، که شامل معلمان حق‌التدریس در مدارس دولتی و معلمان آزاد در مدارس غیرانتفاعی می‌شود، خواستار توجه ویژه به شرایط شغلی خود هستند.

 

یکی از معلمان حق‌التدریس که در تجمع امروز شرکت کرده ولی نمی‌خواهد اسمش در این گزارش بیاید؛ می‌گوید: تمام تابستان را بدون درآمد سر کردیم؛ الان هم که سال تحصیلی آغاز شده، به اندازه ساعات تدریسمان دستمزد می‌گیریم که حتی از حداقل مزد وزارت کار هم کمتر است؛ بیمه هم به تناسب همین ساعت‌ها واریز می‌شود؛ او در مورد خودش طنز تلخی به کار می‌برد و می‌گوید: به گمانم اگر 50 سالی درس بدهم،  آن وقت می‌توانم بازنشسته ‌شوم!

 

و اما خواسته‌های معلمان بازنشسته، از جنسی دیگر است؛ گرچه فرهنگیان بازنشسته، همانند همکاران شاغل خود دغدغه کیفیت سطح آموزش و تامین امکانات آموزش کیفی و رایگان برای همه دانش‌آموزان را دارند، در سنین کهولت و میانسالی، با مشکلات معیشتی هم دست و پنجه نرم می‌کنند. آنها می‌خواهند مسئولان، به بازنشستگانی بیندیشند که سی سال تمام وظیفه آموزش و پرورش ِ فرزندان این مرزوبوم را برعهده داشته‌اند.

 

‌یکی از بازنشسته‌ها می‌گوید سی سال پای تخته سیاه بودیم ؛ خاکِ گچ خوردیم و به بچه‌های این ممکلکت درس دادیم؛ حالا نباید نگران مشکلات معیشتی و تامین هزینه‌های درمان باشیم. او می‌گوید: معلمان بازنشسته بارها تجمعات اعتراضی برگزار کرده‌اند و خواهان اجرای همسان‌سازی مستمری‌ها، اجرای دقیق قانون خدمات مدیریت کشوری و همچنین ارتقای سطح خدمات بیمه هستند.

 

محمد حبیبی (عضو هیات مدیره کانون صنفی معلمان استان تهران) در ارتباط با این تجمع و خواسته‌های آن می‌گوید: بودجه عادلانه برای آموزش و پرورش، آن گونه که در فراخوان شورای هماهنگی آمده است، تعریف مشخصی دارد؛ بودجه عادلانه یعنی بودجه لازم برای تامین آموزش رایگان و با کیفیت برای همه دانش‌آموزان ایرانی و همچنین تخصیص یک دستمزد عادلانه برای فرهنگیان شاغل و بازنشسته کشور.

 

حبیبی در ادامه، به دیگر خواسته‌های تجمع اشاره می‌کند و می‌گوید: در فراخوان این تجمع همچنین از ایجاد شرایط بهینه برای معلمان حق‌التدریس و آزاد نیز حمایت شده است و تاکید کلی بر ایجاد شرایط لازم برای فضایی است که معلمان سراسر کشور، بدون دغدغه‌های معیشتی در راستای بهبود آموزش عمومی کشور فعالیت کنند.

 

به گفته حبیبی، از آنجا که نهاد اصلی بودجه‌گذاری، سازمان برنامه و بودجه است، مخاطب اصلیِ این تجمع، این نهاد است و خواست معلمان، اختصاص یک بودجه عادلانه برای آموزش و پرورش کشور است تا بدون دغدغه‌های معیشتی، بتوانند به آینده‌سازان این کشور خدمت کنند.

 

حبیبی معتقد است اگر مشکل بودجه مرتفع شود، بسیاری از مشکلاتی که این روزها گریبانگیرِ آموزش و پرورش و معلمان شده، حل خواهد شد. اما بایستی منتظر ماند و دید  آیا این اعتراضات، رایزنی‌ها و  تجمعات می‌توانند معادله تخصیص بودجه‌های دولتی را به گونه‌ای تغییر دهند که از نارضایتی نیروی کار در بخش آموزش تا حد قابل توجهی کاسته شود؟ آیا روزی فراخواهد رسید که عدالت در پرداخت دستمزد معلمان آزاد و حق‌التدریس رعایت شود؟ که مدارسِ غیراستاندارد کشور  بازسازی شود و دیگر خبری از کلاس‌هایِ درسى کپری و حصیری نباشد؟ روزی که فرهنگیان سالمند، برای بیان خواسته‌هایشان مجبور نباشند به خیابان‌ها بیایند.

..................................................................................

تسنیم گزارش می‌دهد

تجمع معلمان قزوینی در مقابل آموزش و پرورش قزوین

شناسه خبر: 1537358 سرویس: استانها

 ۱۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۵

جمعی از معلمان و فرهنگیان استان قزوین لحظاتی پیش با تجمع در مقابل اداره‌کل آموزش و پرورش قزوین اعتراض خود نسبت به وضع موجود را رسما اعلام کردند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قزوین، جمعی از معلمان و فرهنگیان استان قزوین لحظاتی پیش با تجمع در مقابل اداره‌کل آموزش و پرورش قزوین اعتراض خود نسبت به وضع موجود را رسما اعلام کردند.

برطرف کردن مشکلات معیشتی معلمان، اعتراض به نحوه خصوصی‌سازی در آموزش پرورش و بودجه پایین و محدود این وزارتخانه مهمترین محوریت اعتصاب معلمان قزوینی در اعتراض به نابرابری‌ها بوده که همزمان با روز جهانی معلم صورت گرفته است.

این تجمع اعتراضی در حالی صورت گرفته است که شب گذشته انجمن صنفی معلمان قزوین به صورت رسمی در فراخوانی از معلمان و فرهنگیان قزوینی خواسته بود تا در این تجمع حضور یابند.

این در حالی است که هنوز نخستین ماه از سال تحصیلی جدید نیز به نیمه نرسیده است.

...............................................................

شعری از محمود ناظران پور

به مناسبت 13 مهر

 

نیست زمانه اگر به کام معلم

سیزدهء مهر شد به نامِ معلم

 

گرچه معلم قرینِ رنجِ معاش است

باز بر آموزش است گـــام معلم

 

در پیِ تعلیـــمِ کودکان و جوانان

هست همه کارِ صبح و شام معلم

 

عشقِ وطن حظّ بی مثالِ حیاتش

رفع ستــم شیوه و مرامِ معلم

 

هرکه در او بهره ای است از خرد و علم

ارج نهـد حُرمت و مقـــام معلم

 

این همه آموزگــــارِ مرد و زن امروز

با ادب و نظم و انسجام معلم

 

خواستهء ساده شان : " رهائیِ یاران

حفظ کرامت و احترام معلم"

 

یاور و همکارمـان ز بند رها کن

ای که ندانی غمِ مدام معلم

 

هست یکی گوشِ حق شنو که نیوشد

این سخنِ حقّ و این کلام معلّم ؟

 

بو که نشیند همای مهـــر و سعادت

برسرِ کاشانه و به بــام معلم ....

.....................................................................

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©