Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
جمعه ۱ دی ۱۳۹۶ برابر با  ۲۲ دسامبر ۲۰۱۷
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :جمعه ۱ دی ۱۳۹۶  برابر با ۲۲ دسامبر ۲۰۱۷
سرودی برای یلدا

سرودی برای یلدا

آسیه سپهری

 

نمیدانم آیا چشمک انارهای قرمز، و یا داغی تخمه های بو داده شب یلدا، توانایی فرو دادن این حجم از غم بنهفته در سینه را دارد.

قاچ های شیک هندوانه آیا، از گلویِ بغض فرو خورده پایین می رود؛ وقتی حجم نگاه های فقر، از دریچهٔ تنگ چشم های بودجه، به صورتم مُشت می کوبد.

آیا در کنار سفره گرم و مهرآگین، می توانم بدون بغض تخمه ای بشکنم، بی آنکه نگاه های سینا و دنیا و شینیار و مریم و ... را در چادرهای باران زدهٔ سرپل و کوئیک مرور نکنم و از بی تفاوتی «ما» مشت گره نکنم.

آیا خانواده های داغدار برادرانِ کولبرم

محمد و عثمان، که هنوز از نشستن گلوله بر سینه های پر امیدشان هفت روز نگذشته! آیا آنها هم، به گرمی ما شب یلدا را صبح می کنند یا نه؟!

سردی یلدا بیداد می کند٬ هر چند ما با تمام توانِ مانده در جان، سرما را به پشت درب های خانه هایمان می رانیم وهرچند با کوچکترین بهانه ها، برای باور کردنِ زنده بودن مان تخمه، انار، هندوانه را، به شب یلدا پیوند می زنیم و لبخند را چاشنی نگا ه ها.

اما در سینه، فریاد دیگریست که دور باد از ما فراموشیِ ؛

چادرهای سرما

 غم کولبرها

کارتن خواب ها

سفره های خالیِ کارگران بی معدن

و دربندهای آزادهٔ خیره بر آفتاب

از پشت پلک زندانبان ها.

 

هرچند رسانه و تلویزیون، ما را به بی رگی می خواند و به طرزی ابلهانه سرخوش مان می نمایانند!!! اما ما  همچنان در میان لبخندهای تلخِ مدام، زنده ایم و همچنان «باهم» سرودِ گذشتن از یلداها را فریاد میکنیم.

کانال کانون صنفی معلمان

..............................................................

شب یلدا بلندترین ودرعین حال سیاه ترین شب سال

 

به نام آفریننده نور.

 

در آستانه شب یلدا بلندترین ودرعین حال سیاه ترین شب سال، تولد فرشته روشنایی و مرگ اهریمن تاریکی را برهم میهنان گرامی بویژه فرهنگیان فرهیخته شادباش می گوییم.

شب یلدا که بلند ترین شب سال است و طول تاریکی و ظلمت آن از همه شب های سال بیشتر است و از آغاز فصل زمستان طول روز و مدت روشنایی ، روز به روز بیشتر می گردد را باستانیان شب زایش نور و روشنایی و مرگ ظلمت و تاریکی ، پیروزی فرشته نور و روشنایی و مرگ اهریمن ظلمت و تاریکی می نامیدند. در این شب گرد هم می آمدند تا طول تاریکی را به مدد هم کوتاه واین پیروزی را باصرف آجیل وشیرینی ومیوه های فصل جشن بگیرند.

اکنون ماهم به شیوه پیشینیان این شب را به شادمانی می پردازیم وتولد روشنایی و مرگ تاریکی را جشن می گیریم وشرنگ بر کام دشمنان شادمانی مردم فرو می ریزیم.

 

زایش  نور  است  یلدای  قشنگ

دشمن   اهریمن   بد نام  و ننگ

 

مرگ تاریکی در این شب می رسد

می  شود  بر کام  اهریمن  شرنگ

 

هیأت مدیره کانون صنفی فرهنگیان الیگودرز

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©