Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
يكشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۰ برابر با  ۱۵ ژانويه ۲۰۱۲
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :يكشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۰  برابر با ۱۵ ژانويه ۲۰۱۲
اعتصاب عمومی در نیجریه

اعتصاب عمومی در نیجریه!

 اتحادیه های کارگری در راس جنبش عمومی توده ای در برابر حذف یارانه های سوخت!

آوای کارگر

از روز دوشنبه نهم ژانویه در اعتراض به حذف یارانه های بنزین توسط رئیس جمهور نیجریه ًگودلوک جوناتانً  Goodluck Jonathan اعتصاب عمومی در سراسر نیجریه، برای لغو افزایش قیمت های سوخت، شروع شده است. نیجریه بزرگترین تولید کننده نفت قاره آفریقا با تولید روزانه 2.5 میلیون بشکه نفت خام  با جمعتی بالغ بر 160 میلیون نفر است. اما با حذف یارانه های سوخت قیمت بنزین ناگهان دو برابر خواهد شد و تنها بخش کوچکی از مردم این کشور پرجمعیت قادر به بر آمدن این افزایش خواهند بود.

از اثرات دیگر افزایش قیمت سوخت و بنزین افزایش قیمت کالاهای مصرفی اساسی اکثریت جمعیت نیجریه می باشد که حاصل افزایش هزینه حمل ونقل خواهد بود. هفتاد در صد مردم نیجریه در زیر خط فقر با درآمدی معادل یک دلار و سی سنت در روز زندگی می کنند. درچنین شرایطی روشن است که انتفال دو برابر شدن قیمت حامل های سوخت بر روی کالاهای اساسی مورد نیاز مردم، چه فشار عظیمی بر روی اکثریت محروم جامعه، وارد خواهد کرد. از پی اجرای سیاست های ًتعدیل ساختاریً  که توسط ً صندوق بین المللی پولً دیکته شده است ده ها میلیون نفر از مردم نیجریه خانه خراب شده و به زیر خط فقر رانده شده اند. سیاست های ً صندوق بین المللی پولً موجب شده است که در سطح حقوق های امسال یعنی سال 2012 به  35% درصد حقوق های سال 1970 سقوط کند.  بیکاری به صورت جهشی افزایش پیدا کرده است و نرخ آن در میان جوانان تقریبا" به پنجاه درصد رسیده است. این سیاست ها شکاف میان فقر و ثروت را به  شدت افزایش داده است. در حالی که هشتاد در صد مردم نیجریه به آب آشامیدنی سالم دسترسی ندارند یک اقلیت کوچک به ثروت های افسانه ای دست یافته است  و امروز شهر ًلاگوسً محل زندگی و استقرار بیشترین تعداد میلیاردرهای قاره آفریقا می باشد. حدف یارانه سوخت در پی سفر آفریقای غربی ًکریستیان لاگارد" Christine Lagarde, رئیس جدید صندوق در ماه دسامبر انجام گرفت.  ً صندوق بین المللی پولً علاوه بر نیجریه به کشورهای گینه، کامرون، غنا و چاد نیز دستور داده است تا یارانه های سوخت دولتی را حذف کنند. دولت چاد نیز همزمان با نیجریه اقدام به حذف یارانه دولتی سوخت نمود.

اعتصاب عمومی علیه حذف یارانه حامل های سوخت در نیجریه توسط دو جنبش اتحادیه ای به نام ٌ کنگره کار نیجریهٌ (Nigerian Labor Congress) و ً کنگره اتحادیه های کارگریً فراخوانده شد. اقدامات اعتراضی در صبح ها توسط راهپیمائی هائی که اتحادیه های کارگری در راس سازماندهی آن هستند شروع می شود. در جلوی صف تظاهرکنندگان رهبران سرشناس اتحادیه های کارگری، هنرمندان، وکلا با لباس وکالت  و چهره های سرشناس فرهنگی و اجتماعی، فعالان حقوق بشر حرکت می کنند. اکثریت جمعیت شرکت کننده را جوانان محلات کارگری و زحمتکش نشین تشکیل می دهند که با ریتم های آفریقائی خوانند ه معرف نیجریائی ًفلا کوتیً Fela Kuti که، به صورت مارش تظاهرات در آمده است، شور و هیجان شگفت انگیزی به تظاهرات می دهند به طوری که مردمی که در کنار خیابان هستند با آنها هم آوا می شوند. پس از پایان راهپیمائی ها جوانان در خیابان هائی که خلوت است فوتبال بازی کرده و به تدریج به جمع های بزرگتری مبدل می شوند که در بسیاری از موارد به جنگ و گریز با نیروهای امنیتی منجر می شود. با شروع شب گروه های جوانان شروع با اقدامات نمایشی در طول شب می کنند. نکته بسیار قابل توجه این است که در تمامی این تظاهرات مسلمانان همراه با مسیحیان به طور مشترک در اقدامات اعتراضی شرکت کردند.

تظاهرات و اعتصاب به شهرپانزده میلیون نفری ًلاگوسً بزرگترین شهر آفریقا گسترش پیدا کرده است. گسترش اعتصاب در روز چهارشنبه منجر به بسته شدن فرودگاه ها و نیز بنادر اصلی کشورشد. همچنین در چند روز گذشته تظاهرات گسترده ای در پایتخت نیجریه شهر ًآبوجاً Abuja و همچنین شهر پرجمعیت  ًکانوً Kano صورت گرفت. در شهر جنوبی ًواریً Warri که بسیاری از شرکت های نفت در آن قرار دارند تظاهرکنندگان جاده هائی که از طریق آن ها نفت را به بنادر حمل می کنند، بستند.

اما دولت نیجریه به سرعت به خشونت علیه تظاهرکنندگان متوسل شد. در ایالت هائی مانند ًنیحرً Niger و ًکادوناً Kaduna حکومت نظامی بیست و چهار ساعته اعلام شد. در ًمیناً Minna پایتخت ایالت ًنیجرً جوانان تظاهر کننده دفاتر حکومتی و احزاب سیاسی را به آتش کشیدند. روز قبل از آن هزاران تظاهرکننده تلاش کرده بودند به ساختمان های دولتی وارد شوند.

در شهر لاگوس تظاهر هزاران تظاهرکننده در خیابان ها بودند که ناگهان پلیس به تظاهرات مسالمت آمیز آن ها یورش برد وشروع به تیراندازی به روی تظاهر کنندگان کرد که در یک تظاهر کننده زخمی شد. صدها نفر یک راه اصلی را که به جزایر منتهی می شود با پرچم " نیجریه را اشغال کنیم" بستند. ظهور شعار " نیجریه را اشغال کنیم" نشانه تاثیرات جهانی جنبش اشغال است که در اولین روز گسترش تظاهرات در نیجریه خود را نشان داد. در شهرهای دیگر نیجریه جوانان تظاهرکننده نام میادین را " میدان تحریر" یا " میدان آزادی" نام گذاری کردند. در مجموعه در نتیجه حکومت نظامی و گشودن آتش بر روی تظاهرکنندگان در روز دوشنبه اولین روز تظاهرات چندین نفر به کشته و ده ها نفر زخمی شدند.

درروز سه شنبه،  تظاهرات ابعاد سراسری به خود گرفت. بسیاری از مردم که در تظاهرات روز دوشنبه شرکت نکرده بودند در روز سه شنبه برای نشان دادن خشم خود در برابر اقدامات سرکوبگرانه دولت که منجر به کشته شدن چند جوان در اولین روز تظاهرات شده بود به خیابان ها آمدند. برخی از تظاهرکنندگان تابوت هائی که بر روی آنها نام رئیس جمهور نوشته شده بود حمل می کردند. در پایتخت تظاهرکنندگان خواهان بسته شدن دفاتر کمپانی های بزرگ نفی ًشلً Shell و ً اگزونً Exxon  شدند

اما مهم ترین حادثه که ابعاد جدید و بی همتائی به جنبش اعتصاب عمومی داده است پیوستن کارگران صنعت نفت نیجریه به اعتصاب عمومی است.  روز سه شنبه ًاتحادیه کارگران نفت نیجریهً The Union of Oil Workers of Nigeria (NUGPEN تصمیم گرفت که به اعتصاب عمومی به پیوندد. اتحادیه کارگران نفت اعلام کرد چنانچه دولت نیجریه تصمیم خود دائر بر حذف یارانه سوخت را پس نگیرد  اتحادیه کارگران نفت از روز یکشنبه پانزدهم ژانویه تولد نفت و گاز نیجریه را متوقف خواهد کرد.

روزچهارشنبه و  روز پنج شنبه و جمعه نیز شاهد گسترش اعتصابت عمومی  و تظاهرات در شهرهای گوناگون نیجریه و از جمله در لاگوس و ابوجا بود.  کشور نیجریه اکنون در نتیجه گسترش اعتصاب عمومی به حالت تعطیل در آمده است. در زیر فشار اعتصاب عمومی دولت دو بار با نمایندگان اتحادیه های کارگری وارد مذاکره شد که آخرین آن دیروز، روز شنبه، بود. اتحادیه های کارگری اعلام کردند مذاکرات روز شنبه به خاطر عدم جدی بودن دولت به شکست انجامیده است. اتحادیه کارگران نفت اکنون در حال تشکیل جلسه برای پیوستن به اعتصاب و  متوقف ساختن تولید نفت وگاز هستند. بی شک ورود کارگران نفت نیجریه به اعتصاب ضربه قطعی و نهائی را به دولت وارد خواهد آورد.

 اتحادیه های کارگری توانسته اند کشور صدوشصت میلیونی نیجریه را به حرکت در آورند و ظرفیت عظیم اعتراضی و انفجاری جوانان را در مسیر یک حرکت عمومی بسیار تعیین کننده جهت دهند. اعتصاب عمومی همچنین توانسته است تلاشهای جریانات بنیادگرای اسلامی برای دامن زدن به اختلافات مذهبی با مسیحیان- و راه انداختن جنگ فرقه ای مذهبی  را- تا حد زیادی خنثی ساخته و مسلمانان ومسیحیان را در مبارزه مشترک برای هدف واحد متحد سازد. اعتصاب عمومی نیجریه نمونه بسیار درخشان حرکتی است که نشان می دهد می توان از طریق تشکل های اتحادیه های جنبش عمومی توده ای مردمی را به علیه سیاست های ریاضت اقتصادی را به تمام توان به حرکت در آورد.

منبع: آوای کارگر

يكشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۰ برابر با ۱۵ ژانويه ۲۰۱۲

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©