Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
يكشنبه ۷ مهر ۱۳۹۲ برابر با  ۲۹ سپتامبر ۲۰۱۳
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :يكشنبه ۷ مهر ۱۳۹۲  برابر با ۲۹ سپتامبر ۲۰۱۳

بزرگترین اعتصاب کارگران زن نساجی بنگلادش

در بنگلادش طلیعه یک جنبش کارگری نیرومند شروع شده است!

آزاده ارفع

 

مبارزات کارگران بنگلادش وارد مرحله جدیدی شده و سپیده دم یک جنبش کارگری نیرومند را رقم زده است. کارگران سیصد کارخانه نساجی درشهر"داکا" پایتخت بنگلادش و چندین شهر دیگر دست به تظاهرات  گسترده ای زده اند.دوره جدیدی از مبارزات کارگران نساجی بنگلادش که اکثر آن ها را زنان تشکیل میدهند ازروزشنبه شروع شد. تظاهرات با سخنرانی "نظمه اختر"زنی که  رهبر"فدراسیون اتحادیه های کارگری نساجی بنگلادش"( United Garments Workers' Federation)    می باشد شروع شد. این فدراسیون 52 اتحادیه بخش نساجی را متحد می کند. "نظمه اختر" اعلام کرد:" پشت ما به دیوار است و ما چاره نداریم به جز آن که صدایمان را با قدرت بلند کنیم". پنجاه هزار زن در تظاهرات روز شنبه شرکت کردند. ده هزار کارگرزن نساجی بزرگترین اتوبان "داکا" را به طول پانزده مایل مسدود کرده و ترافیک پایتخت را متوقف کردند.چهل هزار زن اعتصاب کننده کارخانه های نساجی دیگر را محاصره کرده و موجب توقف تولید شدند.براساس گزارشات پلیس از روز دوشنبه اعتصاب و تظاهرات به همه مناطق صنایع نساجی بنگلادش سرایت کرد و حدود دویست هزار نفر به تظاهرات در سراسر بنگلادش پرداختند.

پس از یک هفته اعتصاب پی گیر کارگران، دولت بنگلادش، در روز پنج شنبه بیست و هفتم سپتامبر، نیروهای انتظامی  و سرکوب خود را در محل کارگاه های نساجی مستقر کرد. در این روز درگیری شدیدی بین کارگران و نیروهای سرکوب بوجود آمد. کارگران خشمگین  برخی از کارگاه های نساجی را به ویرانه تبدیل کردند و کار حدود 100 کارگاه نساجی مختل و به  تعطیلی کشید. فقط در روز دوشنبه بیش از ده هزار کارگر به خیابان ها آمده و دست به تظاهرات زدند  بطوری که شهر از حالت عادی خارج شد.  روزنامه دیلی ستار خبر داد که 150 نفر در این تظاهرات زخمی و 120 ماشین سواری و اتوبوس تخریب شدند و ده ها کارگاه نساجی  در این روز در داکا بسته ماندند.

علت اصلی این ناآرامی ها پائین بودن دستمزد کارگران نساجی می باشد. دستمزد کارگران در سال 2010 به میزان 3000 تاکا (30 یورو) بود. شرکت ها اکنون مبلغ 600 تاکا  (20 درصد) به دستمزد کارگران افزوده اند. اما "فدراسیون اتحادیه های کارگران نساجی" تقاضای افزایش دستمزد تا مبلغ 8000 تاکا ( 170 درصد) را مطرح کرده اند. ارزیابی حداقل دستمزد توسط "اتحادیه کارگری" بر مبنای محاسبه افزایش قیمت  نیاز های اساسی زندگی کارگران مانند اجاره خانه، هزینه بهداشت و پزشکی و... صورت گرفته است. قرار است تا ماه  دسامبر کمیسیون ویژه ای حداقل دستمزد جدید را تعیین کند اما کارگران نساجی که فاجعه آتش سوزی"رناپلازا" را پشت سر نهاده اند حاضر نیستند تا ماه دسامبر دستمزدهای ناچیزی که معنائی جز گرسنگی  و فقر مطلق ندارد، تحمل کنند. هنوز اختلاف طرفین بسیار زیاد است و پیرامون هسته اصلی اختلافات که همان میزان افزایش دستمزدها میباشد نزدیکی حاصل نشده است.

اعضای "اتحادیه صاحبان صنایع نساجی" در هر فرصتی تلاش می کنند تقاضای کارگران برای افزایش دستمزد را غیر واقعی جلوه داده و تلاش های اتحادیه کارگران برای بهبود شرایط زندگی شان را بدنام سازند. آن ها ادعا می کنند که از 4000 شرکت نساجی بیش از 2200 شرکت، کارگاه های کوچک و متوسطی هستند که  توان پرداخت افزایش دستمزد مطالبه شده توسط کارگران را ندارند و در صورت پرداخت این اضافه دستمزد قدرت رقابتی خود را از دست  داده، ورشکسته شده و ناچار خواهند شد کارگران را به خانه بفرستند. حرف سرمایه داران بنگلادش مانند سرمایه داران همه نقاط جهان این است که به حقوق ما قانع شوید اگر بیشتر بخواهید وضع تان از این هم بدتر خواهد شد.

برعکس ادعاهای سرمایه داران، کارگران نساجی بنگلادش، که اکثر آن ها را زنان تشکیل می دهند، میزان دستمزد پیشنهادی خود را برحق دانسته و اعلام کردند که برخی از کارگاه های نساجی حتی حداقل حقوق 3000 تاکایی را که سه سال پیش بعنوان دستمزد رسمی تعیین شده بود، پرداخت نمی کنند. استدلال کارگران برای برحق بودن درخواست شان اشاره به نتایج بدست آمده از تحقیق مخفیانه ریچارد بیلتون  گزارشگر بی بی سی  میباشد. بیلتون موفق شد که در (Ha Meem) تولیدی لباس های ورزشی  بدون جلب توجه وارد شده و فیلمبرداری نماید . در این فیلم که بطور مخفیانه تهیه شده  روشن شد که هر شیفت  کاری تا 19 ساعت ادامه دارد . سپس وی خود را بعنوان نماینده یکی از شرکت های خارجی معرفی کرده و در باره ساعات کار از شرکت مربوطه سوال کرد. در جواب  وی گفته شد که ساعت کار تا  پنج بعد از ظهر میباشد. در صورتی که بیلتون خود از کارگران  زنی که  تا ساعت 2 نصف شب  در محل کارشان با درهای قفل شده مشغول  به کار بودند فیلمبرداری کرده بود. همانطور که می دانیم، چندی پیش ساختمان کارگاه نساجی "رنا پلازا" در یکی از حومه های شهر "داکا" سوخته و با خاک یک سان شد و جان 1100 تن از کارگران را که در آن روز در این کارگاه مشغول بکار بودند، گرفت.

طبق گزارشی که روزنامه های "دیلی ستار" و "کانال اخبار" (bdnews24) منتشر کردند فیلمی را که بیلتون بطور مخفیانه و شبانه از کارگاه نساجی تهیه کرده بود مربوط به تولیدی لیدل (Lidl)آلمان بوده است.  کارخانه های دیگری که در آنها اضافه کاری بی حد و حصر  صورت می گیرد  عبارتند از(Gap) و(H&M) اگرچه این شرکت ها بعد از  فاجعه "رنا پلازا"  به  دلیل فشارهای بین المللی که به   انحصارات چندملیتی  وارد شد مجبور به  توجه بیشتر به وضعیت امنیت محل کار شدند.  البته این شرکت ها تاکنون از دادن خسارت به بازماندگان قربانیان"رناپلاز" که در آپریل 2013  در آتش سوختند، و یا به خانواده های  قربانیان 112  نفری که  در نوامبر 2012  جانشان را از دست دادند، سرباززده اند ."فدراسیون جهانی اتحادیه بین المللی" خواهان آن  است که مبلغ 58  میلیون یورو برای بازماندگان این قربانیان توسط انحصارات بین المللی  که بانی و عامل این جنایت ها هستند، پرداخت شود. اما در گردهمائی ژنو که برای بررسی همین مسئله در دو هفته پیش تشکیل شد از 29  انحصارچندملیتی دعوت شده حتی بیش از نیمی از نمایندگان  انحصارات دعوت شده  در نشست شرکت نکردند.  تردیدی نمی توان داشت که در بنگلادش طلیعه یک جنبش کارگری نیرومند شروع شده است

شنبه ۶ مهر ۱۳۹۲ برابر با ۲۸ سپتامبر ۲۰۱۳


 

منابع مورد استفاده:

 

*- فیلم برداری مخفیانه ریچارد میلتون گزارشگر بی بی سی از کارگاه های نساجی بنگلادش   

 

http://www.bbc.co.uk/news/business-24195441

*-

Hundreds of Bangladesh Garment Factories Shut Down as Women Take to Streets in Daka

by Laura Gottesdiener      zmag.org

*-

Tages des Yornes

 Thomas Berger   jungewelt  27 Sept.2013

*-

Wage Wars: Bangladeshi Workers Reach a Boiling Point

Michelle Chen

 

 

*************************************************************************************************

مطالب قبلی در این باره از آزاده ارفع!

 

اجناس ارزان برای کشورهای غربی/ سالانه صدها کشته و زخمی کارگران نساجی بنگلادش

 نوشته هیلمار کونیگ / ترجمه آزاده ارفع

http://rahekargar.net/browsf.php?cId=1073&Id=172&pgn=1

 

شرایط وحشتناک کار در صنایع پوشاک، استثمار بی رحمانه زنان کارگر، برای انحصارات معروف مد در دنیا!

 تهیه و تنظیم: آزاده ارفع

http://rahekargar.net/browsf.php?cId=1069&Id=396&pgn=1

 

لباس های کثیف!  توماس برگز ترجمه ،  آزاده ارفع

http://rahekargar.net/browsf.php?cId=1059&Id=365&pgn=2

 

مبارزات زنان کارگر بنگلادش برای زندگی بهتر! آزاده ارفع

http://rahekargar.net/browsf.php?cId=1036&Id=31&pgn=3

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©