Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
پنجشنبه ۱ مهر ۱۳۹۵ برابر با  ۲۲ سپتامبر ۲۰۱۶
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :پنجشنبه ۱ مهر ۱۳۹۵  برابر با ۲۲ سپتامبر ۲۰۱۶
متن کامل این بیانیه به شرح زیر است:

اعتراض ده ها فعال زن به

 "سکسیسم نرمالیزه‌ شده"

 در احزاب کُردستان

 

در روزهای اخیر فضای مجازی شاهد انتشار ویدیویی از چند پیشمرگه حزب دمکرات کردستان ایران (ح.د.ک.ا) بود که در آن بخشی از زنان مبارز را با الفاظی جنسیت‌زده و توهین‌آمیز مورد خطاب قرار می‌دهند. در بخشی از این ویدئو یکی از پیشمرگ‌ها با لحنی تحقیرآمیز از اصطلاح «هه والان بی گون (بدون خایه)» برای اشاره به زنان گریلا استفاده می‌کند. این نوع اهانت‌ها که اوج سکسیسم زبانی و تفکر مردمحور را در گفتمان این پیشمرگه‌ها آشکار می‌کند، از یک طرف ابزاری است در جهت تقلیل تمام هویت‌های سیاسی و مبارزاتی این زنان به ابژه‌های جنسی صرف و از طرف دیگر، نفی هرگونه تعریف مستقل از زنان بدون ارجاع به سکسوالیته مبتنی بر میل جنسی مردان.

البته چنین رویکردی تنها مختص این حزب نبوده و ما بارها شاهد چنین رویه‌ای در میان سایر احزاب کردستان نیز بوده‌ایم. واقعیت آن است که این افراد علیرغم تجربه کافی در رویارویی نمادین، سیاسی یا نظامی با دولت‌های مرکزی، نتوانسته‌اند در طی سالها مبارزه سیاسی خود از ساختارهای جنسیتی و مردسالار حاکم بر جامعه فراتر روند و همان گفتار مردمحور حاکمیت را به شکل دیگر بازتولید می‌کنند؛ نگاه آنان به زن و مقوله جنسیت، آلوده به همان کلیشه‌ها و برداشت‌های زن‌ستیزی است که ما در مردسالارترین و ناآگاهترین بخش‌های جامعه مشاهده می‌کنیم. هر چند با وجود ناسیونالیسم به عنوان دال مرکزی اکثر جریان‌های سیاسی در کردستان ایران، مواردی از این دست چندان غیرمنتظره به نظر نمی‌رسد چرا که ناسیونالیسم کردی و نگاه ابزاری و محدود آن به موضوع زنان، در تقویت این دیدگاه همواره نقش اساسی داشته است. به همین دلیل با گذشت بیش از یک قرن از آغاز مبارزات ملی‌گرایانه کردها، هنوز هم سکسیسم بخشی از جامعه‌پذیری مبارزین کُرد است. مبارزینی که باید سرمشق و الگوی دیگر افراد جامعه در منش و گفتار خود باشند در سیری واپس‌گرایانه نه تنها از الگو قرار دادن خود ناتوانند، بلکه در مواردی حتی از بدنه اصلی جامعه نیز عقب‌ مانده‌اند.

اما زنان در جامعه کردستان امروز به آن سطح از شعور و آگاهی رسیده اند که دیگر در مقابل بهانه‌هایی غیرواقعی و حزب‌گرایانه از قبیل «مسئله ملی، اولویت اصلی و نهایی است»، «رهایی زنان در گرو رهایی جنبش ناسیونالیسم است»، «با مطرح کردن میزان خشونت علیه زنان آب بر آسیاب دشمن می‌ریزیم»، « دیگر زنان هم در معرض چنین خشونت‌هایی هستند و تنها مختص ما نیست» و مواردی از این دست سکوت نکنند و چشمان خود را بر هر گونه توهین و تحقیری به زنان ببندند. چرا که انتخاب گزینه سکوت، نه تنها راه را بر هر نوع نقد و اعتراض سازنده می‌بندد، بلکه ضرورت تغییرات بنیادی در جامعه و نهادهای اقتدارگرا را قربانی اهداف کوتاه‌مدت حزبی می‌کند.

ما بخشی از زنان روژهه‌لات ضمن اعتراض به سکسیسم نرمالیزه‌شده در جریانات مختلف سیاسی کردستان، گقته‌ها و نگاه زن‌ستیزانه در ویدئوی منتشر شده اخیر را صراحتا محکوم می‌کنیم و انتظار داریم که «اتحادیه زنان دموکرات کردستان ایران» بنا بر همان اصولی که بر اساس آن موجودیت یافته، صدای این اعتراض را آنگونه که درخور است، بشنود. این نمود مسئولیت‌پذیری و احساس تعهد زنان احزاب کوردستان، خصوصا در کمیتههایی با این عنوان، است که در مواردی از این دست حساسیت لازم را به خرج داده و با اتخاذ موضع‌گیری مناسب، نشان دهند که نه در برابر ستم جنسیتی سکوت میکنند و نه اجازه خواهند داد تحت هیچ شرایطی باورهای برابری‌خواهانه‌ مطالبه‌شده، قربانی منافع حزبی شود. علیرغم تفاوت‌های فکری و سیاسی، ضرورت دارد همه زنان کرد بر این امر اتفاق نظر داشته باشيم که هر آنچه به باز تولید ساختارهای نابرابر جنسیتی دامن بزند محل انتقاد است. بر همين اساس نیز امید داریم که این بیانیه با حسن نیت و بدور از منازعات حزبی، راهگشا بوده و پاسخی مناسب دریافت کند.

۱_ناهید مکری

۲_مهین شکرالله پور

۳_سحر دیناروند

۴_پروانه کریمی

۵_آوا انوری

۶_فاطمه کریمی

۷_روناک فرهنگ

۸_فرزانه جلالی

۹_بیان محمودی

۱۰_سما شاملوو

۱۱_سمیه رستم پور

۱۲_افسانه بهشتی زاده

۱۳_هاوژین بقالی

۱۴_آزاده رحمانی

۱۵_نگین ‌‌آذری

۱۶_سرگل حسنی

۱۷_فرمسک زاهدی

۱۸_نگین وطن دوست

۱۹_آذر طاهرآبادی

۲۰_هیوا خدری

۲۱_شیدا یوسف پور

۲۲_سرور فاتحی

۲۳_شهین غلامی

۲۴_مریم فتحی

۲۵_الهام رازیانی

۲۶_نگین وطنی

۲۷_فاطمه عبدی

۲۸_زینب بایزیدی

۲۹_هدا سلیمی

۳۰_ژیلا احمدی

۳۱_شهین محمدی

۳۲_سرشین قادری

۳۳_کژال حیدری

۳۴_زیبا اکبری

۳۵_کوهستان امینی

۳۶_چنور سعیدی

۳۷_فرزانه خالدی

۳۸_دریا منوچهری

۳۹_گلاله خضری

۴۰_شیدا مرادی

۴۱_ثمر فاطمی

۴۲_لیلا عنایت زاده

۴۳_فضیلت خدامرادی

۴۴_فرحناز میروانی

۴۵_چنور عنایت زاده

۴۶_فریدا نارین

۴۷_آرزو امامی

۴۸_فریده رحیمی

۴۹_فریده رضایی

۵۰_فرشتە بهمنی

۵۱_سمیره غفوری

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

اعتراض ده ها فعال زن به "سکسیسم نرمالیزه‌ شده" در احزاب کُردستان

 

NNSROJ: ده ها تن از فعالان حقوق زن با انتشار بیانیه ای ضمن اعتراض به خشونت های کلامی و جنسیت زده اعضای احزاب کُردستانی خواهان موضع گیری و واکنش زنان عضو این احزاب در قبال این خشونت ها شدند.

امضا کنندگان این بیانیه ضمن اشاره به ویدیوی منتشر شده چند تن از اعضای حزب دموکرات کُردستان ایران که " در آن بخشی از زنان مبارز با الفاظی جنسیت‌زده خطاب قرار می گیرند این نوع رفتارها را محدود به این حزب نمی دانند. "البته چنین رویکردی تنها مختص این حزب نبوده و ما بارها شاهد چنین رویه‌ای در میان سایر احزاب کردستان نیز بوده‌ایم. واقعیت آن است که این افراد علیرغم تجربه کافی در رویارویی نمادین، سیاسی یا نظامی با دولت‌های مرکزی، نتوانسته‌اند در طی سالها مبارزه سیاسی خود از ساختارهای جنسیتی و مردسالار حاکم بر جامعه فراتر روند و همان گفتار مردمحور حاکمیت را به شکل دیگر بازتولید می‌کنند؛ نگاه آنان به زن و مقوله جنسیت، آلوده به همان کلیشه‌ها و برداشت‌های زن‌ستیزی است که ما در مردسالارترین و ناآگاهترین بخش‌های جامعه مشاهده می‌کنیم".

فعالین زن در ادامه این بیانیه با انتقاد شدید از مبارزین کُرد عضو این احزاب تاکید می کنند که زنان در جامعه کردستان امروز به آن سطح از شعور و آگاهی رسیده اند که دیگر در مقابل بهانه‌هایی غیرواقعی و حزب‌گرایانه سکوت نکنند و چشمان خود را بر هر گونه توهین و تحقیری به زنان ببندند.

اعتراض فعالان زن زمانی آغاز شد که تصویر ویدیوی شماری از اعضای حزب دموکرات که در آن با شوخی های جنسیتی گریلاهای زن عضو حزب کارگران کُردستان را خطاب قرار می دهند در شبکه های اجتماعی منتشر شد.

پس از انتشار این ویدئو بسیاری از فعالان زن با هشتگ کردن جمله "نە بۆ نێر سالاری / نه به نر سالاری" به رفتار و سخنان پیشمرگه های این حزب اعتراض کردند.

به نظر می رسد این فایل ویدیویی پیش از درگیری میان گریلاهای پ.ک.ک و حزب دموکرات در بهار سال گذشته ضبط شده باشد. در جریان این درگیری یک عضو حدکا جان خود را از دست داد و شمار دیگری از پیشمرگه های این حزب نیز مجروح شدند.

علی رغم اعتراض های صورت گرفته تا کنون حزب دموکرات کُردستان ایران و اتحادیه زنان دموکرات کردستان ایران هیچ واکنشی نسبت به این اعتراض ها از خود بروز نداده است.

با این حال شماری از اعضا و هواداران این حزب در شبکه های اجتماعی با انتقاد از فعالان زن آنان را متهم کرده اند که اعتراض آنان دارای مقاصد و سوگیری سیاسی است.

شمار دیگری نیز ضمن برحق دانستن اعتراض های صورت گرفته شدت اعتراض فعالان زن را زیر سوال برده و رفتار و شوخی های جنسیت زده آنان را امری رایج در فضای کُردستان و خاورمیانه جلوه داده اند که در مدت کوتاهی نمی توان آنها را از فضای اجتماعی حذف و یا از بین برد.

امضا کنندگان این بیانیه در پایان با خطاب قرار دادن اتحادیه زنان دموکرات کردستان ایران ابراز امیدواری کرده اند که "بنا بر همان اصولی که بر اساس آن موجودیت یافته، صدای این اعتراض را آنگونه که درخور" بشنوند.

 

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

"بیانیه این چند زن برای ضدیت با جنبش کُرد و حزب دموکرات است"ا

 

NNSROJ: شاخه زنان حزب دموکرات کُردستان ایران با انتشار بیانیه ای به شدت به بیانیه شماری از زنان کُرد در خصوص اظهارات زن ستیزانه شماری از اعضای این حزب واکنش نشان داد.

 

اتحادیه زنان دموکرات کُردستان ایران امروز ۳۱ شهریور، با انتشار بیانیه ای ضمن اعلام ضدیت خود با "دست کم گرفتن و توهین" به زنان، بیانیه شماری از فعالان زن را در اعتراض به توهین اعضای این حزب به زنان را "سفارشی و هدفدار" می نامد.

در بخشی از این بیانیه آمده است "تعدادی از زنان زیر پوشش عنوان زنان فعال روژهلات مثل آنکه کشف بزرگی کرده باشند این مساله را بهانه کرده تا ضدیت خود را با جنبش کُرد و فعالیت مداوم و تاثیرگذار حزب دموکرات کُردستان ایران عیانتر ساخته و نفرت و کینه خود از این جنبش را بر این حزب ببارانند".

این بیانیه در حالی است که روز شنبه ۲۷ شهریور، بیش از ۵۰ تن از فعالان حقوق زن با انتشار بیانیه ای ضمن اعتراض به خشونت های کلامی و جنسیت زده اعضای احزاب کُردستانی خواهان موضع گیری و واکنش زنان عضو این احزاب در قبال این خشونت ها شده بودند.

اعتراض فعالان زن زمانی آغاز شد که تصویر ویدیوی شماری از اعضای حزب دموکرات که در آن با شوخی های جنسیتی گریلاهای زن عضو حزب کارگران کُردستان را خطاب قرار می دهند در شبکه های اجتماعی منتشر شد.

اتحادیه زنان دموکرات کُردستان ایران با "این چند زن" خطاب کردن امضا کنندگان بیانیه اعتراضی اظهارات اعضای حزب دموکرات را یک گفتگوی "خودمانی در محفلی چند نفری" می نامد و تاکید می کند که هیچ فردی نباید این اظهارات را مبتنی بر سیاست های کلی این حزب تلقی کند.

در بخش دیگری از این بیانه اتحادیه زنان دموکرات کُردستان ایران بدون نام بردن از حزب و یا یک جریان سیاسی معترضان را متهم می کند که به صورت گزینشی با مساله نقض حقوق زنان رفتار می کنند و در مقابل توهین های صورت گرفته از سوی دیگر جریان های سیاسی سکوت پیشه می کنند. "این موضوع این حقیقت را به اثبات می رساند که مساله این زنان نه تنها حقوق زنان نبوده بلکه در مفهومی عام بهانه ای برای ضدیت با جنبش کُرد و و خصوصا حزب دموکرات است، بیانیه آنها نیز با سفارش و اهداف مشخص و در وضعیتی پیش کشیده شده که فعالیت حزب دموکرات کُردستان ایران در شرق کُردستان در حال پیشرفت و گسترش بوده که برخی از جریان ها چشم دیدن آن را ندارد".

 

پس از انتشار ویدئوی اعضای حزب دموکرات کُردستان ایران بسیاری از فعالان زن با هشتگ کردن جمله "نە بۆ نێر سالاری / نه به نر سالاری" به رفتار و سخنان پیشمرگه های این حزب اعتراض کردند.

به نظر می رسد این فایل ویدیویی پیش از درگیری میان گریلاهای پ.ک.ک و حزب دموکرات در بهار سال گذشته ضبط شده باشد. در جریان این درگیری یک عضو حدکا جان خود را از دست داد و شمار دیگری از پیشمرگه های این حزب نیز مجروح شدند.

با این حال شماری از اعضا و هواداران این حزب در شبکه های اجتماعی با انتقاد از معترضان، آنان را متهم کرده اند که اعتراض آنان دارای مقاصد و سوگیری سیاسی است.

شمار دیگری نیز ضمن برحق دانستن اعتراض های صورت گرفته شدت اعتراض فعالان زن را زیر سوال برده و رفتار و شوخی های جنسیت زده آنان را امری رایج در فضای کُردستان و خاورمیانه جلوه داده اند که در مدت کوتاهی نمی توان آنها را از فضای اجتماعی حذف و یا از بین برد.

شاخه زنان حزب دموکرات کُردستان ایران در پایان بیانیه خود تاکید می کند که "برای دفاع از کرامت زن و احقاق حقوق انسانیشان فعالیت" می کنند و در ادامه تصریح می کنند که کرامت زن و کرامت ملت کُرد از یک درجه اهمیت برخوردار بوده و "فعالیت ملی هرگز به عاملی برای تضعیف اراده زن کُرد در راستای تلاش برای برابری و حقوقش مبدل نشده است."

 

متن کامل بیانیه اتحادیه زنان دموکرات کُردستان ایران به شرح زیر است:

(برگردان از کُردی NNSROJ)

 

اتخاذ یک موضع و یک پاسخ

 

در چند روز گذشته و پس از انتشار هدف دار یک فایل ویدئویی از اعضای حزب دموکرات کُردستان ایران، تعدادی از زنان زیر پوشش عنوان زنان فعال روژهلات مثل آنکه کشف بزرگی کرده باشند این مساله را بهانه کرده تا ضدیت خود را با جنبش کُرد و فعالیت مداوم و تاثیرگذار حزب دموکرات کُردستان ایران عیانتر ساخته و نفرت و کینه خود از این جنبش را بر این حزب ببارانند.

ما به عنوان اتحادیه زنان دموکرات کُردستان ایران علاوه بر اینکه ضدیت خود را با هرگونه دست کم گرفتن و توهین به زن اعلام کرده و آن را عملی ناشایست می دانیم، همزمان این موضوع را نیز مغایر با اخلاق سیاسی و روند فعالیت های واقعی زن تحت هر عنوان و گروهی می بینیم که بهانه ای اینچنین را به ابزاری برای تشویش اذهان و حمله به جنبش ملی دموکراتیک کُردستان و حزب قابل اعتماد مردم کُردستان کند.

چیزی که در بیانیه این چند زن مشخص است و آشکارا خود را نشان می دهد، بهانه گیری های واهی برای ضدیت با جنبش ملی کُردستان و احزاب این بخش از کُردستان است.

نخست: گفتگوی خودمانی و هرچند ناشایست عضو یک حزب در محفلی چند نفری و در شرایط ویژه ای، از سوی هیچ انسان سیاسی و واقعبینی به عنوان سیاست کلی هیچ حزبی تلقی نمی شود.

اگر این چند زن موارد اینچنینی را سیاست یک حزب قلمداد می کنند، پس نظر و مواضع آنها در قبال اظهارات مسئولان رده اول برخی از احزاب شناخته شده علیه زنان و حقوقشان چیست؟

دوم: موضوع مورد اشاره توسط حزب دموکرات کُردستان ایران نه تنها به دلیل یاوه های دیگران بلکه بر اساس اصول حزب مورد بازخواست قرار گرفته و تحقیق را نیز درپی داشته است، و خارج از این سیاست و مواضع حزب دموکرات در مواجهه با زن و حقوق زن از آغاز تاسیس این حزب مشخص و آشکار بوده است.

چیزی که برخی از جریان ها تنها از آن دم می زنند و [به واسطه آن] نمایش بازی می کنند، حزب دموکرات در عمل انجام داده است و راه و تاثیرگذاری این عملکرد و گام ها در جامعه کُردی در شرق کُردستان آشکارا نمایان است، و به همین دلیل به آن افتخار می کند.

سوم: در بیانیه این چند زن اشاره شده که مواردی اینچنین تنها محدود به یک حزب نمی شود، بلکه از سوی جریان های دیگری نیز بوده و وجود دارد، بنابراین اگر این مدعا حقیقت دارد، این سوال پیش می آید که چرا غیر از این موضوع و حزب دموکرات کُردستان ایران این زنان هیچ نوع اعتراضی به هیچ جریان دیگری نکرده اند، بنابراین این موضوع این حقیقت را به اثبات می رساند که مساله این زنان نه تنها حقوق زنان نبوده بلکه در مفهومی عام بهانه ای برای ضدیت با جنبش کُرد و و خصوصا حزب دموکرات است، بیانیه آنها نیز با سفارش و اهداف مشخص و در وضعیتی پیش کشیده شده که فعالیت حزب دموکرات کُردستان ایران در شرق کُردستان در حال پیشرفت و گسترش بوده که برخی از جریان ها چشم دیدن آن را ندارد.

چهارم: اگر چشم دیدن و خوانش درستی وجود داشته باشد، این چند زن نباید با دیدگاه های "پیشوا قاضی محمد" و "دکتر قاسملو" و "دکتر شرفکندی" و دیگر رهبران این حزب بیگانه باشند، اما این [خانم های] محترم اینان را سیاست های کلی حزب قلمداد نمی کنند، حرف های یکی از اعضای حزب را در یک محفل کوچک چند نفری را بهانه ای برای حمله به حزب دموکرات می کنند.

 

در مقابل نباید این خانم های محترم از دیدگاه و نظرات رهبر یکی از جریان های کُردی که خود اذعان کرده و نوشته است [که] چگونه کرامت زن را خرد می کند و جایگاه انسانی این افراد را تنزل می دهد مطلع نباشند و این را سیاست این جریان قلمداد نکنند.

 

آیا این سیاست یک بام و دو هوا نیست؟!

 

با این حال این زنان محترم در پایان بیانیه خود می خواهند به این بیانیه به دور از تفسیر حزبی و مسائل حزبی پاسخی درخور داده شود.

به همین سیاق [مدعی می شوند که] بیانیه خود آنها فارغ از حزبی گری و مسائل حزبی نوشته شده است.

ما به عنوان اتحادیه زنان دموکرات کُردستان برای دفاع از کرامت زن و احقاق حقوق انسانیشان فعالیت می کنیم، صراحتا در مقابل هرگونه بی حرمتی به [مقام] زن خواهیم ایستاد، اما هرگز اینگونه نخواهیم بود که موردی را با ذره بین تفحص کرده و چشمانمان را بر مواضع بزرگتر ضد زن ببندیم.

صراحتا اعلام می داریم به همان سیاق که کرامت زن کُرد و حقوقش دارای اهمیت است، به همان اندازه کرامت ملت کُرد و حقوقش برای ما مهم است، چراکه فعالیت ملی هرگز به عاملی برای تضعیف اراده زن کُرد در راستای تلاش برای برابری و حقوقش مبدل نشده است.

بهتر آن است که بر این باور اصرار بورزیم که هرگاه نصف جامعه چه مرد و چه زن، دارای حقوق و قدرت خود باشد و نصف دیگر هیچ، هیچگاه جامعه ای خوشبخت را نخواهیم داشت.

 

آن چیزی که می تواند جامعه را خوشبخت کند انسان محوری است.

 

امیدواریم سازمان های مدافع کرامت زن بیش از پیش با یکدیگر در ارتباط باشیم و مسائل را با هم به بحث بگذاریم و از تمام زاویه ها و واقعبینانه به مشکلات بنگریم و یک درخت تمام درختان را از پیش چشمانمان پنهان نکند.

اتحادیه زنان دموکرات کُردستان ایران

شهریور ۱۳۹۵ شمسی

ع.گ

http://www.nnsroj.com/fa/detiles.aspx?id=100836

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©