Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
دوشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۵ برابر با  ۱۲ دسامبر ۲۰۱۶
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۵  برابر با ۱۲ دسامبر ۲۰۱۶
زنان

زیر پوست خبر

 

شما درد نکشیده اید،‌آقای مدیری!

 

تمسخرِ یک حق بدیهی

 

نیلوفرفرحناک

 

برنامه‌ی طنزی تلویزیونی، سبب شد توجه طیفی از مردم در فضای مجازی- که دیگر سهم عمده‌ای را در زیست ما دارد- به مسئله‌ی حق طلاق زنان، دوباره جلب کند. مجری و سازنده‌ی برنامه که اتفاقا از پیشروان طنزِ تلویزیونی در کشور ماست، حق طلاق را دست‌مایه‌ی طنز خود می‌کند.  او  مردانی  را که راضی می‌شوند حق طلاق زنان را تایید و مقدمات اجرایی شدنش را در عقدنامه و دفترخانه فراهم کنند، تلویحا تحقیر می‌کند.

 

به دنبال تفسیر و نقد این برنامه‌ی تلویزیونی نیستم، چرا که همه عملکرد صداوسیما را می‌دانیم. ابعاد حقوقیِ حق طلاق زنان نیز منظور و در حیطه‌ی تخصص این یادداشت نیست؛ بلکه نگاهی اجمالی به جامعه‌ای است که در آن دو انسانِ بالغ قراردادی را امضا می‌کنند اما قانونش می‌گوید فسخ قرارداد تنها در صلاحیت طرفِ مذکر است. درست است که زن هم می‌تواند تقاضای طلاق دهد و مرد هم نمی‌تواند از حق طلاق خود به آسانی و بدون نظر قاضی استفاده کند ولی هیچ یک از این‌ها از نقصان قانونی نمی‌کاهد که حق ابتدایی و اولیه‌ی یک انسان را از او سلب می‌کند. بدیهی بودن این حق به سبب نقض شدنش در قانون، برای افکار عمومی چندان قابل‌درک نیست. اثبات بدیهیات همیشه دشوار است و گرفتن امتیازی که نابرابر به نیمی از جامعه اهدا شده است دشوارتر. قانون که به نفع نیمی دیگر سنگینی کند، مهریه- از نظر نویسنده سنتی است که بهتر است حذف شود- تبدیل به مشکلی می‌شود که عده‌ای از زنان، امیدِ نجات با طنابِ پوسیده‌اش را در سر می‌پرورانند.

 

می‌گویند: حق طلاق زن، نهاد خانواده را سست می‌کند. این نهاد، سلامتِ روان نمی‌خواهد؟ صِرفِ افزایش کمیتش کافیست؟ جامعه‌ی سالم در گرو بالا بردن کیفیتِ هسته‌های اولیه نیست؟ ازدواج امری مقدس نیست. پشت تمام احساسات و عواطفی که شالوده‌ی اصلی ازدواج است، قراردادی نوشته می‌شود. چگونه می‌توان دو نفر را تشویق به بستن قرارداد، تشویق به ایجاد خانواده کرد درصورتی‌که یک نفر از ابتدا بداند مالک خانواده‌ای که به وجود می‌آورد نیست، چون حق حضانت از آنِ او نیست. به محض امضا، حق خروج از خودِ قرارداد و کشور، از آنِ او نیست؟

 

این است که مثلا کاربری می‌نویسد، همسری پیدا کنید که از ابتدا این حقوق را به شما  «اهدا» کند. و گویا تنها راه‌حل باقی‌مانده همین است. به مانند سیستمی که دچار اختلال است و شما مجبوری کد را دستی وارد کنی. در جایی که قانون به وقتِ اضطرار حامی تو نیست و آن‌چنان صریح و برابر نیست که به‌عنوان یک شهروند زن وقتی مجبوری بدان متوسل شوی از سرانجام کار اطمینان داشته باشی به سیستم اجراییِ خودکار اعتماد نمی‌کنی… خودت وارد عمل می‌شوی. همسری پیدا می‌کنی که حقوق اولیه‌ات را در دفترخانه به تو اهدا می‌کند. آنچه مالِ توست از تو گرفته‌اند و حالا به طور رسمی اهدا می‌کنند. آن حسی که در ناخودآگاه مردم است اینجا بروز می‌کند. جامعه باید بداند این لطف نیست که مردی در قبال همسرش می‌کند، او در حال انجام وظیفه است.

 

و حالا با طیف وسیعی از شهروندان مرد و زن مواجهیم که یا به این انجام وظیفه می‌خندند و یا در برابرش مقاومت می‌کنند. وقتی قانون، درست نباشد؛ سلیقه است که حکومت می‌کند.

منبع: سایت بیدارزنی

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

ه‍.ش. ۱۳۹۵ آذر ۲۱, یکشنبه

 

شما درد نکشیده اید،‌آقای مدیری!

 

وقتی مهران مدیری با آن خنده تمسخر آمیز و نگاه دلسوزانه به مردی که به همسرش وکالت در طلاق داده است می گوید«ماهیچه هام برام سوخت» و یا به زن می گوید«قول بده اذیتش نکنی»، تمام وجودم پر می شود از خشم، پر می شود از بغض، از درد...

 

آقای مدیری، من، فقط من به تنهایی، می توانم برای شما زندگی حداقل ۵۰ زن را تعریف کنم که می دانم نداشتن حق طلاق چه بلایی بر سر آنها آورده است. داستانهایی که هرکدامشان برای اینکه شب، چشمهایتان را راحت نبندید و به سوژه تمسخر آمیز برنامه بعدی فکر نکنید، کافی خواهند بود.

 

زن ۲۲ ساله ای که از همسر نجیب و سر به زیرش کتک می خورد، و هیچکس حرفش را باور نمی کند.

 

زن ۳۰ ساله ای که همسرش معتاد به داروی روانگردان است و در هربار مصرف او و کودکش را به حد مرگ می زند.

 

زن ۵۰ ساله ای که با هزار زحمت و از راه خیاطی خرج خودش و فرزندانش را در می آورد، و همسرش هر شب در آغوش زن دیگری به خواب می رود.

 

زن ۲۶ ساله ای که از پس خیانتهای متعدد همسرش از او متنفر شده است، اما راهی برای رفتن ندارد

 

زن ۴۰ ساله ای که نگران پسر ۱۲ ساله اش است که این روزها پیش از پیش خودش را سپر بلای مادر می کند تا مورد فحاشی و توهین پدر قرار نگیرد.

 

زن ۶۰ ساله ای که همسرش را از ابتدا دوست نداشته و به اجبار خانواده تن به ازدواج داده و به خاطر فرزندانشان سوخته و ساخته و حالا که آنها بزرگ شده اند، قصد دارد جدا شود.

 

زن ۳۴ ساله ای که ۴ سال است حاضر نیست با همسرش زیر یک سقف زندگی کند، و همسرش هم قسم خورده تا زمانی که موهایش رنگ دندانهایش نشود، طلاقش ندهد.

 

زن ۳۷ ساله ای که عاشق مرد دیگری است و هر روز و شبش با خیال رسیدن به او می گذرد اما هیچ کس برای او حق رفتن قایل نیست

 

هنوز بگویم آقای مدیری؟ برای من سخت نیست، این لیست می تواند تا ابد ادامه پیدا کند.

 

هنوز هم می توانید لبخند بزنید و دلتان برای مردان «جوگیری» که وکالت در طلاق به زنانشان می دهند بسوزد؟

 

شما هرگز زندانی بوده اید؟ هرگز مجبور شده اید هر روز صبح به زندانبانتان لبخند بزنید، صبحانه درست کنید، با لبخند او را راهی کنید؟ شب لباس زیبا بپوشید، آرایش کنید و با زندانبانتان به تخت بروید؟

 

شما هرگز می دانید، تهمت «زیر سرش بلند شده یعنی چه؟» می دانید بی اغراق، اکثریت زنانی که قصد طلاق گرفتن دارند از سوی همسرانشان با این تهمت روبرو می شوند و بسیاری از آنها، برای فرار از درد تهمت و توهین پا پس می کشند و می مانند در خانه ای که برایشان جهنم است؟

 

شما هیچکدام این دردها را نکشیده اید! حتی توقع هم ندارم این دردها را شنیده باشید. اگرچه طنز پرداز یک جامعه کارش این است که رنجهای جامعه ش را به تصویر بکشد، اما شما ظاهرا فقط در برابر رنجهای نیمی از مردم جامعه تان خود را مسوول می دانید. انتخاب با شماست. حق شماست که به هر موضوعی که می خواهید بپردازید. اما شما حق ندارید، زن و مردی که مسوولانه راه درست برای زندگیشان انتخاب کرده اند را به سخره بگیرید.

شما حق ندارید، از کسی که مال دزدی خود را پس گرفته است «بپرسید چرا پس گرفته ای؟ فکر می کنی فایده اش چیه؟»

بله آقای مدیری

حق طلاق زنان از آنها دزدیده شده است، نه توسط مردان، که توسط قانون! و حالا که قانون این امکان را به مردان داده است تا آنچه را متعلق به آنها نیست برگرداند، شما حق ندارید، آنها را تمسخر کنید.تشویق کردن پیش کشتان!

http://zanvarahaee.blogspot.de/2016/12/blog-post_11.html

--------------------------

شرق ـ شماره ۲۷۴۷ -  شنبه ۲۰ آذر۱۳۹۵   

سوژه پنجشنبه‌شب برنامه طنز ‌تلویزیون حاشیه‌ساز شد

مدیری، دورهمی و حق طلاق

شهرزاد همتی

 مهران مدیری، دستش را به مبل استیل روی صحنه تکیه داده و پیراهن آبی مردانه‌ای به تن دارد. در میکروفون با همان حالت همیشگی و صورتی که نمی‌خندد، اما بشاش است، دیالوگ‌های طنزی را بر زبان می‌آورد. این‌بار اما بر نقطه حساسی دست می‌گذارد. ماجرا را از میهمانی‌های خانوادگی و حرف‌های عاشقانه همسران به حق طلاق تعمیم می‌دهد. درواقع او مردانی را که در میهمانی‌ها به همسرانشان توجه می‌کنند، مردانی توصیف می‌کند که در ابتدای ازدواج «جوگیر» شده‌اند و حق طلاق را به همسرانشان داده‌اند. بعد صدای قهقهه حضار با چشم‌های گردشده آقای مجری در هم می‌آمیزد. حضار دست می‌زنند و مدیری از آنها می‌پرسد که در جمع چه کسی است که حق طلاق دارد. از آن عده کثیر که در استودیو حضور دارند، تنها یک زوج دستشان را بالا می‌برند. بقیه یا پیش از ازدواج درباره حق طلاق صحبتی نکرده‌اند یا جرئت نمی‌کنند که طبق حرف‌های مدیری «سند زن‌ذلیلی»شان را رو کنند و سیل حرف‌های درشت مدیری را جلو چندین ‌میلیون بیننده تلویزیونی به جان بخرند. زوج بالا می‌روند و مدیری مردی که به نظرش مظلوم واقع شده را به آغوش می‌کشد و از آنها درباره حقی سؤال می‌کند که هیچ‌چیزی درباره‌اش نمی‌دانند؛ مرد حق طلاق داده چون شرط خانواده عروس بوده و زن نیز برای رسیدن به مرد دلخواهش، شرط مادر را به خورد همسر داده است. هیچ‌کدامشان فلسفه این حق را نمی‌دانند. مردی که در دیدگاه مدیری مظلوم این ماجرا شده، با وساطت آقای مجری مورد عطوفت همسر قرار می‌گیرد و زن در میان خنده‌های سرخوشانه‌اش قول می‌دهد همسرش را به خاطر ریش‌گروگذاشتن کمدین محبوب اذیت نکند. این آیتم چهاردقیقه‌ای در ٢٤ ساعت گذشته در شبکه‌های اجتماعی چندین‌بار دست‌به‌دست شد و محل مناقشه فعالان حقوق زنان قرار گرفت. نگاه‌ها به ماجرا متفاوت بود، آنها که سعی می‌کردند میانه‌رو باشند، اظهارنظرشان مبنی‌بر این بود که در فضایی که ما به پزشکان خرده می‌گیریم که فضای نقد را برنمی‌تابند و برخی از قومیت‌ها نیز حاضر نیستند درباره‌شان طنز ساخته شود، چرا خودمان به‌عنوان فعالان مدنی این اجازه را به طنازی چون مدیری نمی‌دهیم تا با حق طلاق شوخی کند؟ آنها بر این عقیده‌اند که مهران مدیری با این آیتم، از قصه‌ای ممنوعه در تلویزیون سخن گفته و آن حق طلاق بوده و همین که مردم از زمان پخش این آیتم درباره حق طلاق حرف می‌زنند و فکر می‌کنند، می‌تواند یک شروع باشد. عده‌ای دیگر اما می‌گفتند حق طلاق شوخی‌بردار نیست، در شرایطی که تنفیذ یک حق طبیعی به زنان محل مناقشه است، نباید این‌همه تلاش را به سخره گرفت.

پردیس عامری، پژوهشگر حوزه جنسیت و زنان و دانشجوی دکترای مطالعات زنان، در گفت‌وگو با «شرق» درباره این موضوع می‌گوید: «اگر کاستی وجود دارد، در ناآگاهی اجتماعی و فرهنگی حتی میان برنامه‌سازان مدرن مانند مهران مدیری است که شاید اطلاع کافی از دادن «حق طلاق به‌عنوان مشخصه تفکیک مردانی که همسرانشان را با خودشان از نظر انسانی برابر می‌بینند»، ندارند! و‌ از سویی نشانه ضعف در سیاست‌های فرهنگی است که نمی‌توانند برنامه‌سازان را ملزم به رعایت خط قرمزهای حوزه جنسیت کنند. اگرچه که در رسانه ملی همین طرح گفتمان‌ شروط ضمن عقد و‌حق طلاق هم‌ می‌تواند به‌منزله آغاز بحث‌ها و دامن‌زدن به آگاهی‌سازی اجتماعی باشد، البته اگر متخصصان حوزه جنسیت و ‌فعالان مدنی پشت این موج پیش‌آمده را بگیرند». البته عامری در ادامه تصریح می‌کند: «گرچه نمی‌توان انکار کرد که استفاده از واژگانی مانند «جوگیری» برای دادن یا مطالبه حق طلاق زن نامناسب و جنسیت‌زده بود، اما برای محققان حوزه جنسیت و زنان و حتی فعالان این حوزه اتفاق مبارکی است، چراکه عمق شکاف میان فضای اقلیت روشنفکر و آنچه در میان اکثریت جامعه حقیقی و مردم از نظر آگاهی وجود دارد و غالبا در حوزه زنان نادیده گرفته می‌شود آشکار شد». دکتر عالیه شکربیگی، جامعه‌شناس و استاد دانشگاه، نیز در گفت‌وگو با شرق به واکاوی برنامه دورهمی پرداخت و گفت: «من اساسا نسبت به حق طلاق در ابتدای زندگی این نقد را دارم و نمی‌دانم چرا در ابتدای زندگی که مسیر باهم‌بودن شکل می‌گیرد، از طلاق صحبت می‌کنیم، اما در برابر حفره‌های قانونی نسبت به حقوق زنان، دادن چنین حقی به زنان تنها می‌تواند کمی از مشکلات را حل کند و فکر می‌کنم مهران مدیری با به‌کاربردن واژه جوگیرشدن مردان، نشان داد که در ذهنش هم یک سیستمی به‌عنوان فرادست و فرودست وجود دارد و زنان در ذهن او در طبقه فرودست قرار دارند».

شاید بد نباشد بدانیم با تنفیذ حق طلاق به زنان، این حق از مردان گرفته نمی‌شود، بلکه مرد با وکالت‌دادن این حق به همسرش، با او در قراردادی وارد می‌شود که دو طرف در داشتن یک حق شبیه هم خواهند بود.

-------------------------

۱۹ آذر ۱۳۹۵

 

دورهمی مهران مدیری علیه حق طلاق زن ایرانی

 

مهران مدیری کمدین ایرانی در برنامه تلویزیونی دورهمی پنج شنبه شب ۱۸ آذر، مردانی را که حق طلاق به همسرشان داده‌اند، «جوگیر» نامیده و مسخره کرده است. این برخورد او با انتقاد کاربران شبکه‌های اجتماعی روبه‌رو شده است.

 

مهران مدیری از حاضران در سالن که ۳۰۰ زن و مرد ایرانی هستند می‌پرسد که آیا کسی از میان زنان حق طلاق دارد؟ تنها یک زن اعلام می‌کند که حق طلاق دارد و او هم می‌گوید که این خواسته، خواسته مادرش بوده است. همسر زن دلیل این تقاضا را «محکم کاری» زنان می‌داند که اگر مشکلی پیش آمد بدون دردسر بتوانند طلاق بگیرند. او می‌گوید که «بالطبع» خود این موضوع را آسان نپذیرفته و بحث‌هایی داشته اما در نهایت همسرش گفته به خاطر رضایت خانواده‌اش این کار را بکند. او در پاسخ به این پرسش که چرا خانم‌ها می‌خواهند حق طلاق داشته باشند، می‌گوید که «اگر مشکلی پیش آمد بتوانند طلاق بگیرند.»

 

مهران مدیری با شنیدن گفته‌های مرد می‌گوید که ماهیچه‌هایش برای او «سوخته» است و چند بار می‌گوید که می‌خواهد او را بغل کند.

 

پخش این برنامه واکنش‌هایی را در میان کاربران شبکه‌های اجتماعی که برآیندی از افکار عمومی جامعه هستند و دست کم بخشی از جامعه ایران را نمایندگی می‌کنند برانگیخت. کاربران با اشاره به گفته‌های مهران مدیری و ناآگاهی‌اش از موضوع برابری جنسیتی و حق طلاق، تاکید کرده‌اند که برای مقابله با خشونت علیه زنان و نارنجی کردن جهان، باید از نو اقدام کرد.

 

برنامه دورهمی به دلیل سبک و سیاق طنز خود، یک برنامه پرمخاطب است و مهران مدیری به عنوان یک کمدین پرسابقه در تلویزیون و سینمای ایران علاقه‌مندان زیادی دارد. چنین برنامه و چنین هنرمندی به دلیل دسترسی به افکار عمومی و رسانه بیش از بسیاری از روش‌ها و برنامه‌های دیگر می‌تواند در انتقال ارزش‌های حقوق بشری، برابری جنسیتی و مطالبه سازی موثر باشد اما به نظر می‌رسد نقش و عمل هنرمندان وابسته به رسانه‌های رسمی جمهوری اسلامی به تایید و تحکیم مبانی نابرابر حقوقی و اجتماعی تقلیل یافته و به بخشی از گفتمان زن‌ستیز و سنتی تبدیل شده است.

 

یکی از کاربران توییتر نوشته: «معمولا هنرمندان مملکت باید آوانگارد و سنت‌ستیز باشن که خب طبق معمول در کشور گل و بلبل برعکسه. خودشون متحجّر تمام عیارن.»

 

توییت کاربر دیگری به فاصله هنرمندان جامعه از دغدغه‌های مردم اشاره می‌کند: «واسه من مهران_مدیری از همون وقتی که تحصن نماینده‌های #مجلس ششم رو به مسخره گرفت تموم شد.به نظرم یه #هنرمند باید بخشی از دغدغه‌ش مردم باشن.»

 

و یک کاربر دیگر که به سابقه این نوع اظهارنظرها در برنامه‌های مهران مدیری تاکید می‌کند: «برای بار هزارم تو کارهای مهران مدیری… کارهاش رو می‌شه یکی یکی به عنوان مثال‌های سکسیسم و زن‌ستیزی تدریس کرد.»

 

حق طلاق: «جوگیری» دور از دسترس

 

با اینکه تمایل به داشتن حق طلاق در بین برخی از زنان ایرانی در سال‌های اخیر به دلیل فعالیت‌های حقوقدانان و مدافعان حقوق زنان بیشتر شده، اما دریافت حق طلاق برای زنان آسان نیست و بسیاری از آنها نه تنها از امکان گرفتن آن باخبر نیستند بلکه آن را اقدامی ناپسند و مغایر با ارزش‌های نظام خانوادگی در ایران می‌دانند.

 

 این باور که گرفتن حق طلاق نشانه زیاده‌خواهی زن و تعرض او به حقوق مرد است، آن چنان رسوخ کرده که بسیاری از خانواده‌های ایرانی طرح چنین خواسته‌ای را غیراخلاقی می‌دانند و به همین دلیل از نظر عرفی، مردی که این حق را به زن بدهد، «مظلوم» و «زن ذلیل» خوانده می‌شود که به گفته مهران مدیری، باید او را به خاطر این مظلومیت «بغل کرد.»

 

طلاق در قوانین مدنی ایران آشکارا حق مرد دانسته شده است. ماده ۱۱۳۳ قانون مدنی ایران مصوب سال ۱۳۱۴ می‌گوید که مرد می تواند هر وقت که بخواهد زن خود را طلاق دهد. در توضیح این قانون آمده که مرد می‌تواند با رعایت شرایط مقرر در این قانون با مراجعه به دادگاه تقاضای طلاق همسرش را کند و در تبصره می‌گوید که زن نیز می‌تواند با وجود شرایط مقرر در مواد ۱۱۱۹، ۱۱۲۹ و ۱۱۳۰ این قانون، از دادگاه تقاضای طلاق کند.

 

ماده ۱۱۱۹ به شرایط ضمن عقد به عنوان روشی برای برخورداری از حق طلاق اشاره می‌کند و می‌گوید: «طرفین عقد ازدواج می‌توانند هرشرطی که مخالف با مقتضای عقد مزبور نباشد در ضمن عقد ازدواج یا عقد لازم دیگر بنماید مثل اینکه شرط شود هرگاه شوهر زن دیگر بگیرد یا در مدت معینی غائب شود یا ترک انفاق نماید یا برعلیه حیات زن سوءقصد کند یا سوءرفتاری نمایدکه زندگانی آنها با یکدیگر غیرقابل تحمل شود، زن وکیل و وکیل در توکیل باشد که پس از اثبات تحقق شرط در محکمه و صدور حکم نهایی خود را مطلقه سازد.»

 

گرچه طبق قوانین ثبتی کشور، سند ازدواج یک سند رسمی است و مندرجات آن لازم الاجراست اما این سند ضمانت اجرایی لازم را ندارد.

 

هر شرطی را که خلاف قواعد آمره یا ماهیت عقد ازدواج نباشد می‌توان در این سند ثبت کرد اما درج شرایطی که زن متقاضی آن است مثل حق طلاق، اشتغال، تحصیل و … در عقدنامه، گاه به دلیل اعمال سلیقه شخصی قضات و برخی رویه‌های نادرست قضایی، ضمانت اجرایی کافی را ندارد و برخی از قضات از پذیرش و اجرای آن شروط خودداری می‌کنند. به همین دلیل به زنان توصیه می‌شود که بعد از انجام عقد برای ثبت شروط به دفاتر ثبت اسناد رسمی مراجعه کنند و برای هر شرط سند مناسب آن را تنظیم کنند. طبق قانون کلیه دفاتر اسناد رسمی موظفند هر سندی را که مخالف قوانین کشور نباشد ثبت کنند اما حتی این دفاتر هم گاه به دلایل شخصی از ثبت این شروط خودداری می‌کنند.

 

اگر حق طلاق برای زن در سند ازدواج یا دفاتر رسمی ثبت نشده باشد، تنها در شرایط خاصی زن می‌تواند تقاضای طلاق کند. ماده ۱۱۲۹ حقوق مدنی می‌گوید که درصورت استنکاف شوهر از دادن نفقه و عدم امکان اجرای حکم محکمه و الزام اوبه دادن نفقه زن می‌تواند برای طلاق به حاکم رجوع کند و حاکم شوهر او را اجبار به طلاق می‌کند. همچنین است در صورت ناتوانی شوهر از دادن نفقه.

ماده ۱۱۳۰ هم به شرایط دیگری اشاره می‌کند که در آن زن می‌تواند به حاکم شرع مراجعه و تقاضای طلاق کند: «در صورتی که برای محکمه ثابت شود که دوام زوجیت موجب عسر و حرج است می‌تواند برای جلوگیری از ضرر و حرج زوج را اجبار به طلاق کند و در صورت میسر نشدن به اذن حاکم شرع طلاق داده می‌شود.»

 

عسر و حرج موضوع این ماده عبارت است از به وجود آمدن وضعیتی که ادامه زندگی را برای زن با مشقت همراه کند و تحمل آن مشکل باشد. موارد خاصی با تایید دادگاه مصداق عسر وحرج محسوب می‌شود؛ مواردی مانند ترک زندگی خانوادگی توسط زوج حداقل به مدت شش ماه متوالی یا ۹ ماه متناوب در مدت یک سال بدون عذر موجه، اعتیاد زوج به یکی از انواع مواد مخدر یا ابتلای او به مشروبات الکلی که به اساس زندگی خانوادگی خلل وارد آورد و امتناع یا عدم امکان الزام او به ترک آن در مدتی که به تشخیص پزشک برای ترک اعتیاد لازم بوده است. در صورتی که زوج به تعهد خود عمل نکند و یا پس از ترک، مجددا به مصرف موارد روی آورد، بنا به درخواست زن، طلاق انجام خواهد شد.

 

همچنین در صورت محکومیت قطعی زوج به حبس پنج سال یا بیشتر  و ضرب و شتم یا هرگونه سوء استفاده مستمر زوج که عرفا با توجه به وضعیت زوجه قابل تحمل نباشد یا ابتلای زوح به بیماری‌های صعب العلاج روانی یا ساری یا هر عارضه صعب العلاج دیگری که زندگی مشترک را مختل کند، زن حق طلاق دارد.

https://www.radiozamaneh.com/312636

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

کد خبر: 3521تاریخ انتشار: دوشنبه 22 آذر 1395 - 12:46 ف    

 

دورهمیِ مهران مدیری و مسأله طلاق

 

این آیتم کوتاه، طی ساعات گذشته، در شبکه‌های اجتماعی مورد توجه فعالان زن و اجتماعی قرار گرفته و اعتراضاتی را برانگیخته است. اما تمام برنامه دورهمی روز 5 شنبه، در همین آیتم خلاصه نمی‌شود. مدیری پس از این آیتم، از یکی از حضار که دفتردار بود دعوت کرد و از او درباره دلایل مراجعه برای طلاق و میزان مراجعه سؤالاتی پرسید. این دفتردار جوان، در بیان دلایل مراجعه زوجین برای طلاق، زنان را مقصر اصلی دانست و انگشت اتهام را به سمت آن‌ها نشانه رفت.

به گزارش «بهداشت نیوز» مهران مدیری طنزپرداز پیشکوست کشورمان که سابقه تولید سریال‌های طنز و پربیننده را برای تلویزیون و شبکه نمایش خانگی دارد و همواره در طنزهای خود، به موضوعات اجتماعی و سیاسی پرداخته، چندصباحی است با برنامه دورهمی به تلویزیون آمده است. او در این برنامه مانند سبقه ورود خود به موضوعات اجتماعی، به این مسائل ورود کرده و موضوعاتی از قبیل استفاده از شبکه‌های اجتماعی، حفاظت از محیط‌زیست، مسئولیت اجتماعی، ازدواج و... را مورد توجه قرار داده است.

 روز 5 شنبه، طلاق موضوع محوری برنامه دورهمی بود. مهران مدیری در این برنامه با همان حالت همیشگی و صورت گشاده و بشاش خود، با بیان دیالوگ‌های طنز، از آسان‌شدن طلاق برای زوج‌ها و دلایل پیش‌پاافتاده برخی، گفته و آن را به نقد کشید. اما در بخشی از این برنامه که مورد توجه فعالان زن قرار گرفت و اعتراضاتی را برانگیخت، او پس از بیان ماجرایی از میهمانی‌های خانوادگی، مردانی را که در میهمانی‌ها به همسرانشان توجه می‌کنند، مردانی توصیف کرد که در ابتدای ازدواج «جوگیر» شده و حق طلاق را به همسرانشان داده‌اند. مدیری سپس از حضار سؤال کرد که آیا در جمع خانمی هست که حق طلاق داشته باشد؟، از میان تعداد کثیر حضار، خانم جوانی به بالای سن آمد و گفت که حق طلاق دارد. پس از دعوت از همسر او برای آمدن روی سن، مدیری با نگاهی ترحم‌انگیز و بیان جملاتی دلسوزانه، با آن مرد برخورد کرد. در این میان خانم جوان که حق طلاق داشت و گویا از این حق هم چیزی نمی‌دانست، با خنده‌های خود، مدیری را همراهی کرد و در انتها به او قول داد که همسر خود را اذیت نکند. مرد جوان هم توضیح داد که شرط اعطای حق طلاق، شرط مادر همسرش بوده و زن برای رسیدن به مرد دلخواهش، شرط مادر را به او قبولانده است.

 

این آیتم کوتاه، طی ساعات گذشته، در شبکه‌های اجتماعی مورد توجه فعالان زن و اجتماعی قرار گرفته و اعتراضاتی را برانگیخته است. اما تمام برنامه دورهمی روز 5 شنبه، در همین آیتم خلاصه نمی‌شود. مدیری پس از این آیتم، از یکی از حضار که دفتردار بود دعوت کرد و از او درباره دلایل مراجعه برای طلاق و میزان مراجعه سؤالاتی پرسید. این دفتردار جوان، در بیان دلایل مراجعه زوجین برای طلاق، زنان را مقصر اصلی دانست و انگشت اتهام را به سمت آن‌ها نشانه رفت.

 

ورود صدا و سیما و به‌ویژه برنامه‌های طنز، به موضوعات اجتماعی و بررسی آن‌ها، قطعاً قابل توجه بوده و می‌تواند اثرگذاری بالایی در اصلاح رویه‌های غلط اجتماعی داشته باشد. اما پرداخت بی‌مهابا و غیرکارشناسانه به این موضوعات، اتفاقاً طی روندی معکوس می‌تواند آثار منفی داشته باشد. این‌که به مهم‌ترین مسأله اجتماعی کشور که همان طلاق است، پرداخته شود با توجه به رسالت صدا و سیما ضروری است، اما این‌که در همین برنامه، این مسأله مهم بدون پیشینه مطالعاتی طراحی شده و دست‌مایه هجو قرار گیرد، جای سؤال و تأمل دارد. این امر که مهم‌ترین عامل طلاق در جامعه امروز چیست؟ نقش هرکدام از زوجین در این واقعه اجتماعی به چه میزان است؟ برای حل این مسأله چه راهبرد یا راهبردهایی باید مدنظر قرار بگیرد؟ تغییر عرف‌ها بر این امر چقدر مؤثر بوده است؟ آیا با گسترش وکالت در حق طلاق زنان مواجه‌ایم و این امر بر آمار طلاق مؤثر بوده است؟ و سؤالاتی از این دست، اگر بدون بررسی این موارد، برنامه‌ای طنز با مضمون اجتماعی به مسأله طلاق بپردازد، قطعاً بیراهه رفته و باعث می‌شود به جای قدمی مثبت درباره حل این مسأله اجتماعی با طوفانی از هشتک‌های شبکه‌های اجتماعی مواجه باشیم که جانبدارانه یا منتقدانه در حال طرفداری یا نفی مسأله هستند.

منبع: مهرخانه

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

وقتی برنامه مهران مدیری علیه طلاق خبرساز می شود

 

دورهمی پنج شنبه شب، با موضوع محوری «طلاق» روی آنتن شبکه نسیم رفت. موضوعی که طی سالیان اخیر از چالش های جدی در حوزه خانواده و سبک زندگی در ایران است.

به گزارش روز پلاس، جنجال شبه روشنفکری علیه «دورهمی». برنامه آقای «مهران مدیری» پنج شنبه شب، دوباره او را به صدر چهره های خبرساز و جنجالی برد. این بار اما، نه به خاطر حضور مهمانان ویژه و حواشی حضور آنها بلکه به خاطر بخشی از برنامه و دعوت زوج تماشاگری که در میان آن همه بیننده حاضر در محل اجرای برنامه، ویژگی منحصر به فردی داشتند. یعنی «حق طلاق خانم از آقا». موضوعی که با واکنش های تند و تیز شبه روشنفکران در فضای مجازی رو به رو و سبب ساز برچسب های جدید توسط آنان علیه مدیری و برنامه دورهمی شد.

 

دورهمی پنج شنبه شب، با موضوع محوری «طلاق» روی آنتن شبکه نسیم رفت. موضوعی که طی سالیان اخیر از چالش های جدی در حوزه خانواده و سبک زندگی در ایران است. «مهران مدیری» در این برنامه که با حضور آقایان «هادی کاظمی» بازیگر سینما و تلویزیون و «بهداد سلیمی» قهرمان وزنه برداری جهان و المپیک همراه بود، در میانه یکی از بخش های برنامه، طبق معمول در پلاتوهایش به شوخی با موضوع محوری برنامه پرداخت. از شوخی با مدت زمان غیبت، حبس و بیماری مرد که حق طلاق غیابی را به زن می دهد گرفته تا موضوعی که البته به مذاق بعضی از فعالان فضاهای مجازی خوش نیامد. مدیری در این بخش از برنامه گفت: « 250 نفر در مهمانی هستند. آقا هی خانمش را صدا می زند و در گوشش می گوید لطفاً از جلوی چشم من دور نشو. ای ماه و ستاره من و ای هستی من. از جلوی چشم من دور نشو! این ها همان مردانی هستند که موقع ازدواج، جوگیر شده اند و حق طلاق را داده اند به خانم هایشان.»

 

جمله ای که با استقبال تماشاچیان هم مواجه شد؛ اما جنجالی ترین بخش برنامه پنج شنبه شب «دورهمی» وقتی رقم خورد که مدیری از تماشاچیان حاضر در محل ضبط برنامه خواست تا زنانی که حق طلاق در شناسنامه با آنهاست، دست هایشان را بلند کنند. اتفاقی که فقط برای یک زن جوان افتاد و مدیری، از او خواست به جایگاه اجرای برنامه بیاید و پس از آن، از همسر او نیز خواست تا با حضور در جایگاه، پاسخگوی پرسش های مدیری باشد. نکته قابل توجه، نه پرسش های مدیری، بلکه پاسخ های این زوج جوان بود که این بخش را خبرسازتر کرد. زوجی که به گفته خودشان، یک سال و چهار ماه از ازدواجشان می گذشت و حق طلاق زوجه، نه به درخواست زن جوان، بلکه با اصرار مادر او در شروط عقدنامه این زوج، ذکر شده بود.

بخشی از پرسش و پاسخ های مدیری با این زوج را بخوانید؛

مدیری: این شرط حق طلاق، شرط شما بود یا همسرتان؟

زن: شرط مادرم بود.

مدیری: چرا به نظر شما این شرط وجود دارد؟

مرد: به عنوان محکم کاری. اگر مشکلی پیش آمد، بدون دردسر بشود طلاق گرفت.

مدیری: شما راحت پذیرفتید؟

مرد: بالطبع نه. بحث کردیم. بحث که شد خانمم فرمودند به خاطر این که پدر و مادرم رضایت بدهند، قبول کن.

خانم: چون دوستش داشتم.

مدیری: چرا خانم ها حق طلاق را مایلند داشته باشند؟

زن: چون مثلاً اگر مشکلی از شوهرشان ببینند راحت طلاق بگیرند.

مدیری: مثلاً چه مشکلی؟

مرد: عیب و ایرادی چیزی؛ چه از نظر شخصیتی و چه اخلاقی.

مدیری: ماهیچه هایم سوخت برایت؛ -خطاب به زن و تماشاگران- : خیلی مظلوم است. خانم! کاریش نداشته باشید. به خاطر من. هرکاری هم کرد، کاریش نداشته باشید. امیدوارم که هیچ وقت از این حق طلاق استفاده نشود. تا سن 100 سالگی. بعد هم مدیری از زوج جوان می پرسد: « راضی هستید که همه این ها پخش شود؟» و جواب « بله!» را هم از آنان می گیرد تا کار از محکم کاری عیب نکند. اما بلافاصله پس از این بخش کوتاه حدود چهاردقیقه ای، سیل پیام ها و پست های تخریبی شبه روشنفکران علیه مدیری به راه می افتد. این، بخشی از واکنش ها به این آیتم کوتاه چهاردقیقه ای در برنامه دورهمی 18 آذرماه است؛

#مهران_مدیری چند روز دیگه تو #دورهمی چهار تا تیکه به مسوولان می ندازه و ملت از ذوق کف و خون قاطی می کنن و این برنامه امشب رو می شوره می بره.

 

میگه تو این جمع کدوم زنی حق طلاق داره. فقط یکی بوده اونم شوهرشو آورد روی سن و قاه قاه خندیدن بهش و ابراز دلسوزی کردن، مهران جان مدیری #دورهمی

معمولاً هنرمندان مملکت باید آوانگارد و سنت ستیز باشن که خب طبق معمول در کشور گل و بلبل برعکسه. خودشون متحجّر تمام عیارن!

اولیه ترین حقوق زن ها مایه تمسخره تو سیمای میلی! اینکه یه زن حق طلاق داره دلیلی برای تحقیر همسرش نمی شه جناب مدیری.

مهران مدیری داره تو برنامه ش تیکه می ندازه به مردهایی که حق طلاق رو به خانومشون دادن؛ می گه اینا سر سفره عقد جوگیر شدن. / خاک بر سرت!

#مهران _مدیری تو برنامه #دورهمی به مردی که حق طلاق رو به همسرش داده میگه بیا بغلم و با یک حالتی انگار چقدر مورد ظلم واقع شده و حتی تحقیر شده.

هی همه گفتن #دورهمی ببین خوبه. حالم بد شد بس که این مدیری ضدزنه.

از جمعیت پرسید کیا حق طلاق دارن، یک خانم بلند شد که اون هم مادرش گفته بود حق رو بگیره، خلاصه که از ماست که بر ماست.

برای بار هزارم تو کارهای مهران مدیری. کاره اش رو می شه یکی یکی به عنوان مثال های #سکسیسم، زن ستیزی تدریس کرد.

مهران مدیری تو تمام سریال هاش و خود شخصیتش به شدت زن ستیزه.

تو #دورهمی مهران مدیری می پرسه دلیل طلاق چیه به نظرتون؟ میگه دلیلش اینه خانوما فکر می کنند طلاق بگیرند یه شوهر بهتر می کنند. آقا دوباره نارنجی ش کنیم.

جالب این جاست که واکنش های توییتری به پخش این آیتم، بلافاصله مورد توجه و استقبال سایت «رادیو فردا» نیز قرار می گیرد. نویسنده این سایت با تیتر «دورهمی مهران مدیری علیه حق طلاق زن ایرانی» به پخش این برنامه و آن آیتم حمله کرده و می نویسد: « پخش این برنامه واکنش هایی را در میان کاربران شبکه های اجتماعی که برایندی از افکار عمومی جامعه هستند و دست کم بخشی از جامعه ایران را نمایندگی می کنند برانگیخت. کاربران با اشاره به گفته های مهران مدیری و ناآگاهی اش از موضوع برابری جنسیتی و حق طلاق، تاکید کرده اند که برای مقابله با خشونت علیه زنان و نارنجی کردن جهان، باید از نو اقدام کرد.»

 

نویسنده این گزارش در ادامه، با حمله به قوانین مدنی ایران می نویسد: « این باور که گرفتن حق طلاق نشانه زیاده خواهی زن و تعرض او به حقوق مرد است، آنچنان رسوخ کرده که بسیاری از خانواده های ایرانی طرح چنین خواسته ای را غیراخلاقی می دانند و به همین دلیل از نظر عرفی، مردی که این حق را به زن بدهد، «مظلوم» و «زن ذلیل» خوانده می شود که به گفته مهران مدیری، باید او را به خاطر این مظلومیت «بغل کرد.» این در حالی است که آمار نگران کننده طلاق در ایران، با افزایشی قابل تأمل روبه روست.

 

مطابق آمار سازمان ثبت احوال در سه ماهه نخست سال جاری، 39 هزار و 981 واقعه طلاق طی سه ماه امسال به ثبت رسیده است که نسبت بـه مـدت مشـابه سـال قبـل 5/17 درصـد افـزایش داشته است. بیشترین طلاق ثبت شده مردان در گروه سنی 29-25  ساله با 9 هزار و 855 واقعه بوده است و بیشترین طلاق ثبت شده زنان نیز در گروه سنی 29-25 ساله با 9 هزار و 394 واقعه بوده است. در سه ماهه نخست سال جاری بیشترین ترکیب طلاق ثبت شده ، مربوط به ترکیب سنی مردان 34-30 ساله است با زنان 29-25 سـاله بوده که تعداد آن برابر با 4 هزار و 32 واقعه است. به هرحال جسارت مدیری، در پرداختن به سوژه پرچالشی چون طلاق و علل آن، موضوعی قابل تقدیر است؛ اما هجمه به طرح چنین موضوع هایی می تواند نشانگر ظهور دشمنان تازه ای علیه مدیری باشد. دشمنانی که البته این بار او را بهانه کرده اند تا علیه نظام جمهوری اسلامی ایران بتازند.

منبع: صبح نو

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

http://dl.dlroozane.com/dlroozane/95/9/Talagh%20Modiri.mp4

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©