Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۶ برابر با  ۲۱ اکتبر ۲۰۱۷
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۶  برابر با ۲۱ اکتبر ۲۰۱۷
خانه فید خبری شناسنامه روزنامه میثاق نامه روزنامه نگاران ارتباط با ما

انتصاب در امارات؛

 استقبال در ایران

 

محمد بلوچ‌‌زهی

 

 در ادامه اصلاحات ساختاری و تحولات به‌وجود آمده در حوزه زنان توسط کشورهای عربی، انتصاب یک‌باره ۹ زن به‌عنوان وزرای جدید توسط دولت امارات متحده عربی توجهات بسیاری را به خود جلب کرد.

اما آنچه که این اقدام دولت امارات متحده را در ایران با استقبال گسترده مواجه کرده و با اقدامات مشابه در کشورهای عربی متمایز؛ انتصاب یک بانوی جوان سی ساله بلوچ اصالتاً ایرانی به‌عنوان وزیر علوم این کشور است که در رسانه‌های ایران و نیز در میان کاربران هم‌وطن شبکه‌های اجتماعی انعکاس گسترده‌تری نسبت به سایر تحولات در این راستا داشته است.

با انتشار خبر انتصاب این بانوی دانشمند بلوچ به‌عنوان وزیر در امارات از سوی کاربران شبکه‌های اجتماعی پرسش‌های متعددی مطرح که با مطالعه این یادداشت به برخی از سوالات و ابهامات مطروحه پاسخ گفته خواهد شد.

در حال حاضر بلوچ‌های ایرانی بسیاری در کشورهای عربی حاشیه خلیج همیشه فارس مقیم و ساکن هستند که بیشترین مهاجرت بلوچ‌ها از ایران به کشورهای عربی در دوره صفویه صورت گرفته و از عمده دلایل این مهاجرت‌ها می‌توان به خشکسالی و ضعف معیشت اشاره کرد و نیز همین‌طور در آن دوره اختلافات و شکاف فراوانی میان شیعیان و اهل سنت به‌وجود آمده بود که همه این عوامل مزید ‌بر علت شد تا زمینه بیشترین مهاجرت بلوچان کشورهای مختلف فراهم شود.

اما ساره امیری متعلق به طایفه امیری بلوچ‌های ایران است که پیش‌تر رئیس دانشکده فضا سازمان فضایی و رئیس شورای دانشمندان امارات متحده عربی بوده است.

باید افزود که طوایف بسیار متعددی از قوم بلوچ، ازجمله در دبی، شارجه ، العین، ابوظبی و نیز در محلات و روستاهای مختلف این کشور سکنی گزیده‌اند.

در ایران، بیشترین تمرکز و تجمع طایفه امیری در شهرستان‌های نیک‌شهر، فنوج، قصرقند، ایرانشهر و در استان سیستان و بلوچستان است که این طایفه، یکی از پرجمعیت‌ترین طوایف بلوچ به‌شمار می‌رود و نه‌تنها بسیاری از بلوچ‌های طایفه امیری در کشورهای عربی ساکن هستند؛ بلکه انبوهی از ایشان به آفریقا، ازجمله تانزانیا مهاجرت کردند.

بیشترین مهاجران بلوچ ایرانی در کشورهای عمان،امارات، بحرین، قطر، ارمنستان و عربستان بوده و در سوئد و نروژ نیز شمار قابل‌توجهی از بلوچ‌های البته باسابقهِ سکونت و مهاجرت کمتر نسبت به سایر کشورها، روزگار می‌گذرانند.

گرچه بلوچ‌ها در سایر کشورها تا حدودی دارای مقام و منصب دولتی بوده و فعالیت اقتصادی مهمی دارند اما بیشترین انتصابات در کشورهای حاشیه خلیج همیشه فارس و در بالاترین درجات اداری و دولتی ازجمله وزیر، شهردار، رئیس پلیس و دیگر مناصب است.

پراکنش سکونتی بلوچ‌ها محدود به آسیا نیست اما بیشترین سکونت‌گاه‌های مردم بلوچ در این بخش است که پاکستان، ایران، افغانستان، ارمنستان و عمان بالاترین جمعیت بلوچ‌ها را داراست.

بسیاری از بلوچ‌های پاکستان و همین‌طور هندوستان نیز معتقدند که اصالت آنان ایرانی است و اجداد ایشان در دوره‌های مختلف براساس ضروریات به این کشورها مهاجرت کرده‌اند.

در تحولی در ایران نیز، به‌ویژه در دولت دکتر روحانی، انتصاب شایستگان بلوچ به مناصب مهمی چون فرماندار، بخشدار و... به معاون، مشاور وزیر، معاون استاندار و... ارتقا یافته است.

.................................

برگرفته از:«همدلی»

۲۹ مهر ۱۳۹۶  - 30 محرم 1439 - 21 اکتبر 2017

http://www.hamdelidaily.ir/?newsid=38891

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©