Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
چهارشنبه ۹ اسفند ۱۳۹۶ برابر با  ۲۸ فوريه ۲۰۱۸
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :چهارشنبه ۹ اسفند ۱۳۹۶  برابر با ۲۸ فوريه ۲۰۱۸
تیتر یک فمینیسم و جنبش‌های زنان

آخرین وضعیت دختران خیابان انقلاب

 

 در گفت و گو با وکیل شان نسرین ستوده

شهرزادهمتی- کانون زنان ایرانی

 

نسرین ستوده، وکیل دادگستری و فعال مدنی وکالت چهار نفر از دختران خیابان انقلاب را برعهده دارد. از چهار موکل او ویدا موحد و نرگس حسینی آزاد شده‌اند. اما شاپرک شجری زاده و مریم شریعتمداری در زندان به سر می‌برند. گفت‌وگو با نسرین ستوده در شرایطی انجام شد که او هنوز موفق به دیدار با موکلین خود و امضای وکالت‌نامه نشده و همچنین یکی از موکلین او یعنی شاپرک شجری کهن چهار روز است که در اعتصاب غذا به سر می‌برد. در این گفت‌وگو نسرین ستوده فرآیند پیش آمده در این چهارپرونده را برای ما شرح می‌دهد

 

در حال حاضر شما را به عنوان وکیل دختران انقلاب می‌شناسند. چه شد که تصمیم گرفتید وکالت دختران انقلاب را بر عهده گرفتید؟

 

البته من وکیل همه دختران خیابان انقلاب نیستم. بلکه وکیل چهار نفراز آن‌ها به در خواست خودشان هستم و دو نفر از آن‌ها موفق شدند که با من وکالت نامه را امضا کنند. و علیرغم درخواست خود مریم شریعتمداری و مادرش برای اینکه وکالت این کار به من سپرده شود، هنوز موفق نشدیم که وکالت نامه را امضا کنند. اما چون خواسته‌اند که وکیلشان من باشم، قانونا موکل من هستند.

 

آن دونفری که وکالت‌نامه را امضا کردند چه کسانی بودند؟

 

نرگس حسینی و فاطمه شجری‌زاده که اسم مستعارشان شاپرک است.

 

 برای گرفتن وکالتنامه از مریم شریعتمداری چه مشکلاتی دارید که هنوز این وکالتنامه امضا نشده؟ و وضعیت شاپرک شجری‌زاده را چطور می‌بینید؟

 

اولین مشکل این است که طی پنج-شش روزی که از بازداشت این دو نفر می‌گذرد، خانواده این دو نفر برای پیگیری اینکه پرونده این‌ها به کجا ارسال شده سردرگم هستند. حتی خانواده‌ها تا همین دیروز-پریروز هم از محل نگه‌داری زندانی خود مطمئن نبودند و خانواده مریم نمی‌دانستند او به کدام زندان منتقل شده. روزشنبه مادر مریم توانسته است به زندان قرچک ورامین برود و با دخترش ملاقات کند و این ملاقات ما را متقاعد کرد که او در زندان قرچک است. اما هنوز هم خانواده این دو زندانی نمی‌دانند که پرونده آن‌ها در کدام دادسرا مطرح است. گاهی گفته می‌شود در دادسرای اوین است و گاهی در دادسرای ارشاد. دیروز طبق آخرین صحبت همسر خانم شجری زاده به ایشان گفته شده که پرونده به مجتمع قضایی ارشاد واقع در خیابان مطهری ارجاع شده است و این برای خانواده‌هایی که روزهای اول بازداشت عضوی از خانواده‌اش را می‌گذراند، درد و شکنجه بزرگی است. باز هم همسر ایشان امروز به این مجتمع قضایی مراجعه کرد تا از ارجاع این پرونده اطمینان حاصل کند. با این حال برای رفع این ابهامات روز گذشته به زندان قرچک ورامین رفتم تا با هردوی آن‌ها ملاقات کنم و از جزئیات اتهامات آن‌ها با خبر شوم. همان‌طور که می‌دانید مرحله تحقیقات مقدماتی برای متهم مرحله مهمی است، اما به من و همکارم اجازه ملاقات با موکلانمان داده نشد.

 

دلیل فرستادن این معترضین به زندان قرچک چیست؟

 

من نسبت به اتهام این دو نفر جدید نمی‌توانم اظهار نظر کنم، چون هنوز نمی‌دانم چه اتهامی به آن‌ها تفهیم شده. اما دلیل انتقال نرگس حسینی به زندان قرچک این بود که اتهام او را سیاسی تشخیص نداده بودند. برای نرگس حسینی اتهامات اخلاقی سنگینی مطرح کردند. در واقع نرگس حسینی با زنانی که خانه‌های تیمی را اداره می‌کنند و معمولاً هم سن و سالی دارند یک جا نگهداری می‌شد. اما در مورد خانم شریعتمداری و شجری زاده نمی‌توانم اظهارنظری بکنم.

 

گویا شب دوشنبه گذشته بعد از اعلام ساعت خاموشی زندان شاپرک (فاطمه) شجری زاده و مریم شریعتمداری را برای بازجویی فراخوانده‌اند. از نظر قانونی آیا این کار صحیح است؟

 

این دو نفر دوشنبه شب ساعت ۱۱ برای تفهیم اتهام به بازپرسی فرخوانده شده‌اند. اول اینکه تمام این روزها همسر خانم شجری‌زاده مصرانه پیگیر پرونده در دادسراهای اوین، ارشاد، زندان اوین و… بودند و به او هیچ پاسخی داده نشد. ناگهان شبانه او را برای تفهیم اتهام برده‌اند. در حالی که من به قانون حفظ حقوق شهروندان اشاره می‌کنم که بازجویی را در ۵ حالت از پشت سر، با چشم‌بند، روبه‌دیوار، طولانی مدت و یا شب‌هنگام ممنوع اعلام کرده است. یعنی هر بازجویی یکی از این پنج ویژگی را داشته باشد، کلاً قابل استناد نیست. اعزام موکلین من بعد از ساعت خاموشی زندان خلاف قانون بوده است.

 

بازجویی نیمه شب با توجه به طولانی بودن بازجویی‌ها به صورت معمول، آیا آثار روحی هم برای موکلین شما در پی داشته؟

 

دو موضوع را از هم تفکیک کنیم. این دو نفر برای بازپرسی فراخوانده شدند نه بازجویی. بازجویی را مأمور اطلاعات انجام می‌دهد، اما بازپرسی توسط بازپرس که مرجع قضایی بوده انجام می‌شود. شوهر خانم شاپرک (فاطمه) شجری زاده نیز اعلام کرد که او را نزد بازپرس کشیک برده‌اند. قطعاً اعزام یک متهم آن‌هم در حالی که با شرایط سختی بازداشت شده و این چند روز ملاقات نداشته و ارتباطش با بیرون نیز کامل قطع بوده، همه این‌ها شرایطی است که قانونی بودن آن بازپرسی را زیر سئوال می‌برد.

 

در حال حاضر وضعیت جسمانی مریم شریعتمداری چگونه است؟

 

مادر مریم همان شب دستگیری به بازداشتگاه وزرا مراجعه کرده و جویای حال دخترش شد و شاید که مین پیگیری‌ها باعث شد که همان شب مریم را که از ناحیه ساق پا به شدت آسیب دیده بود و برای مادرش تعریف کرده که اساساً تمام گوشت و عضله‌های داخل پایش به شدت جراحت دیده  و به همین دلیل همان شب اول او را به بیمارستان منتقل کرده‌اند. او ۴ ساعت تحت عمل جراحی قرار گرفته و دو لایه بخیه خورده که یک لایه مربوط به لایه داخلی پا بوده و بخیه‌های دیگر روی پای او انجام شده و با این حساب وضعیت جسمی خوبی ندارد و متاسفانه او را به جای انتقال به بیمارستان به بازداشتگاه وزرا منتقل کرده‌اند. طبق اظهارات بستگان مریم، مریم مورد ضرب و شتم در بازداشتگاه وزرا قرار گرفته و ما حتماً این موضوع و اقدام پلیسی که باعث شکستن پای او شد را در مراجع قضایی پیگیری می‌کنیم. مادر مریم پس از ملاقات با دخترش به من گفت که او بسیار تکیده و لاغر شده اما من این را از قول موکلم اعلام کنم که مریم حاضر به سپردن وثیقه برای آزاد شدن نیست. دلیلش واضح است. او می‌گوید من مرتکب جرمی نشده‌ام که وثیقه سنگین برای آزادی بگذارم.

 

 

 

شما اعتصاب غذای شاپرک (فاطمه شجری‌زاده) را تأیید می‌کنید؟

 

بله. بستگان شاپرک اعتصاب غذای او رااز سه روز پیش به من اعلام کردند. اما من چون قصد ملاقات با شاپرک (فاطمه) را داشتم تصمیم داشتم بعد از ملاقات با او اعلام کنم اما ضمن اینکه امروز اجازه ملاقات به من را ندادند خانواده هم مجدداً به من گفتند او تاکید کرده که در اعتصاب غذا به سر می‌برد.

 

دلیل اعتصاب غذای خانم شجری زاده چیست؟

 

عدم دسترسی به وکیل، شرایط بد نگهداری در انفرادی و عدم دسترسی به کتاب‌هایی است که همراهش بوده و در اختیارش قرار نداده‌اند.

 

ماجرای تزریق‌ها به موکلتان شاپرک (فاطمه) شجری زاده را تأیید می‌کنید؟

 

شاپرک گفت ۲۴ ساعت اولیه بازداشت هم مورد ضرب و شتم قرارگرفته (به گفته یکی از بستگانی که با او تماس گرفته) و هم ۴ آمپول به او بدون رضایتش تزریق شده.

 

نام داروی تزریقی را می‌دانید؟

 

نه.

 

آیا حالتش بعد از تزریق‌ها عوض شده؟

 

چیزی در این باره به من نگفته است

 

وضعیت پرونده او را چطو می‌بینید؟

 

یک سری صحبت‌هایی از طرف رسانه‌های اصولگرا درباره شاپرک شجری‌زاده شده. آن‌ها گفته‌اند که او دوستان خارجی داشته و پسرش در مدرسه ایتالیایی درس می‌خوانده. باید بگویم شاپرک مثل هرکسی به مسافرت خارج از کشور می‌رفته و مطابق قرار و مدار با دوستانش، آن‌ها در مراجعه به کشورهای دیگر متقابلاً می‌توانند از خانه‌های هم‌دیگر در آن کشور برای چند شب استفاده کنند (CouchSurfing)، این کار چیز عجیب و ناآشنایی نیست. همینطور مدرسه ایتالیایی که وابسته به سفارت ایتالیا در ایران قانونی مشغول به کار است. سالیانه دانش‌آموزان ایرانی زیادی در این مدارس ثبت‌نام می‌کنند و این هم نشانه ارتباط با خارج نیست. ولی طبق سناریویی که اصولاً همه مخالفان حتماً باید با دولت‌های خارجی در ارتباط باشند، مطلبی با این مضمون در برخی رسانه‌ها منتشر شده بود که هیچ کدام مبنا ندارد و بی‌اساس است و دلیل این نیست که موکلم با موضوع خارجی در ارتباط باشد. شاپرک (فاطمه) شجری زاده یک خواسته خیلی مشخص داشته، او به حجاب اجباری معترض است و دوست دارد تلاش کند تا پوشش خود را انتخاب کند.

 

از ویدا موحد خبری دارید؟

 

هیچ خبری از او ندارم.

......................

برگرفته از:«کانون زنان ایرانی »        

۹ اسفند ۱۳۹۶ 

http://ir-women.com/16207

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©