Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
دوشنبه ۱۱۷۳ فروردين ۶۱۷ برابر با  ۰۱ ژانويه ۰۰۰۱
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۱۷۳ فروردين ۶۱۷  برابر با ۰۱ ژانويه ۰۰۰۱
استان کردستان در رتبه چهارم طلاق

 

استان کردستان در رتبه چهارم طلاق

 

اتحاد داوطلبانه

 در حالی که مشکلات عدیده اجتماعی همچون اعتياد، بیکاری، گرانی و تورم جامعه کردستان را همچون دیگر بخش های کشور در چنگال خود گرفتار کرده است، به تدریج این معضلات اجتماعی بر خانواده ها نیز تاثیرات مخرب خود را بر جای می گذارد. در کنار این عوامل باید از فرهنگ مردسالار، و فشار شدید مذهب و سنت بر زنان نیز به عنوان عناصری تأثیرگذار بر جدائی ها نام برد. در بطن چنین وضعیتی است که آمار طلاق در کردستان نیز به تدریج در حال رشد است و طلاق را به یکی از معضلات اجتماعی این استان تبدیل کرده است.

عطاءالله رحماني آبيدر، مديرکل امور اجتماعي استانداري کردستان در گفت وگو با خبرنگار ايسنا گفت: رتبه استان کردستان از نظر تعداد طلاق چهارم است و در اين ميان شهرستان سقز نيز بيشترين تعداد طلاق را در استان به خود اختصاص داده است و پس از سقز شهرستان‌هاي سنندج و مريوان در رتبه‌هاي بعدي قرار دارند. وي از طلاق به عنوان يک آسيب اجتماعي اثرگذار در جامعه نام برد و افزود: اين پديده شوم مي‌تواند منشا آسيب‌هاي اجتماعي زيادي باشد، بنابراين بايد در راستاي کاهش و کنترل آن اقدامات اساسي صورت داد. رحماني آبيدر با اشاره به اينکه مجموعه‌اي از عوامل اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي در بروز طلاق موثر هستند، اظهار كرد: استانداري کردستان به همراه دستگاه‌هاي ذيربط در حال انجام تحقيقات درباره عوامل بروز طلاق در استان کردستان است تا بتوان بر مبناي اين عوامل برنامه‌ريزي‌هاي اساسي براي کنترل و کاهش آن صورت داد. مديرکل امور اجتماعي استانداري کردستان عنوان کرد: در سال‌هاي اخير تغيير و تحولات گسترده‌اي در اساس زندگي حادث شده است و اين تغييرات سبب افزايش سطح انتظارات و پيچيدگي‌هاي بيشتر در زندگي مردم شده است. وي ايجاد فاصله با ارزش‌هاي ديني و معنوي را در بروز پديده طلاق در کردستان مهم برشمرد و گفت: در گذشته و بنابر ارزش‌هاي سنتي جامعه کردستان، اساس زندگي داراي ثبات بيشتري نسبت به وضع موجود بوده است.

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری کردستان پدیده طلاق را عامل افزایش بسیاری از آسیب های اجتماعی مانند اعتیاد، قتل، دزدی و جنایت می داند. «سهیلا نصر صادقی» معتقد است: طلاق یکی از معضلات اجتماعی است که عامل بسیاری از آسیب های اجتماعی در جامعه به شمار می رود و تلاش در راستای کاهش میزان آن به اصلاح جامعه منجر می شود. وی با اشاره به کاهش ۷۳درصدی ازدواج در کردستان طی سال جاری نسبت به سال گذشته تصریح کرد: این امر زنگ خطری برای استان است و مسئولان و متولیان امر باید با ارائه راهکارهای اساسی به ترویج ازدواج در جامعه کمک کنند.وی آموزش های قبل از ازدواج را یک ضرورت خواند و با انتقاد از نبود این اصل مهم در برنامه های درسی مقاطع تحصیلی گفت: باید به آموزش های قبل از ازدواج توجه اساسی صورت گیرد.وی از برگزاری ۱۷ دوره آموزشی در رابطه با فرهنگ ازدواج صحیح توسط دفتر امور بانوان و خانواده استانداری کردستان با همکاری تمامی دستگاه های اجرایی استان خبر داد.وی نقش زنان را در تحکیم بخشیدن به نهاد خانواده با اهمیت دانست و اظهار داشت: زنان باید با انجام رسالت خود در راستای تربیت صحیح فرزندان وهمسرداری خانواده سالم و جامعه سالم را به وجود آورند.کارشناسان امور اجتماعی با دیدی نگران کننده موضوع بالارفتن سن ازدواج را دنبال می کنند و عقیده دارند: بالارفتن سن ازدواج در بین جوانان می تواند تاثیرات عمیقی بر فرهنگ، اقتصاد، آمار جرم و بزه و در نهایت امنیت اخلاقی جامعه داشته باشد.دکتر «علوی» جامعه شناس و مشاور خانواده معتقد است که مهم ترین عوامل موثر در بالارفتن سن ازدواج جوانان بیکاری و نبود ثبات شغلی جوانان، مشکلات اقتصادی، اشاعه نادرست بدعت ها و رسوم نوین، تاثیرپذیری جوانان از فرهنگ غرب منجر به وسواس در انتخاب ها، سخت گیری والدین و … است.

وی خاطرنشان ساخت: سستی بنیان اعتقادی در خانواده، نبود شناخت کامل طرفین از همدیگر، مسئولیت ناپذیری و وظیفه نشناسی، نرسیدن زوجین به بلوغ روانی، عاطفی و اجتماعی، مشکلات اقتصادی، ناپختگی یا رشد ناقص اجتماعی، فاصله کم میان خواستگاری تا ازدواج، اعتیاد و بیکاری از علل اساسی رشد طلاق است.یکی از افرادی که برای ارائه دادخواست طلاق به دادگستری مراجعه کرده است، گفت: در آموزه های اخلاقی دین مبین اسلام از طلاق با عنوان حلال مبغوض یاد شده است در عین حال طلاق یکی از راهکارهای اساسی در مواقع ضروری است که برای جلوگیری از انحراف اخلاقی و جلوگیری از افزایش آمار جرم و بزه و هم چنین حفظ امنیت روانی فرد، خانواده و جامعه ضرورت می یابد. این فرد که نخواست نامش فاش شود ادامه داد: از طرفی نباید به سادگی از کنار اختلافات قومی، مذهبی، فرهنگی و اعتقادی زوجین گذشت و بسیاری از جوانان اغلب با هدف و آرزوی زندگی مشترک زیر یک سقف از بسیاری از ایده آل های خود، عرف خانواده و جامعه و توصیه و هشدار کارشناسان امور اجتماعی چشم پوشی می کنند و با در نظرگرفتن ظواهر، انتخاب هایشان را براساس اصولی می بینند که برای یک زندگی ایده آل و پایدار مناسب نیست.در این که از قبح و تاثیر زیان های طلاق بر فرد و جامعه بسیار نوشته اند و گفته اند شکی نیست اما این تنها راه مقابله با این معضل اجتماعی نیست و مسئولان باید چاره ای بیندیشند.

براساس آمارهای موجود در دادگستری کردستان ۶۰درصد از درخواست کنندگان طلاق در این استان را زنان تشکیل می دهند و ۳۰درصد نیز مردان و ۱۰درصد هم به صورت توافقی به دادگاه ها مراجعه می کنند.در بررسی آمارهای صادره از سوی ثبت احوال کردستان متاسفانه هم چون سال های گذشته شاهد کاهش آمار ازدواج و از طرفی افزایش آمار طلاق در این استان هستیم.به طوری که در سال گذشته با وجود ثبت ۱۴هزار و ۹۱۵ مورد ازدواج، آمار این سنت ۷۳ دهم درصد کاهش نشان می دهد و از سویی ۴هزار و ۸۱۲ نفر با جدایی از هم آمار افزایش ۹۸/۶ درصد میزان طلاق را رقم زدند.«یونس حسین پناهی»یکی از کارشناسان علوم اجتماعی که با دیدی نگران کننده آمار ثبت این وقایع را دنبال کرده معتقد است افزایش آمار طلاق و از سویی کاهش ازدواج با توجه به رشد سریع جمعیت و جوان بودن جمعیت کشور می تواند باعث بروز مشکلات و معضلاتی نظیر ترس جوانان و در نتیجه بالارفتن سن ازدواج، افزایش فساد و جرم در جامعه، از بین رفتن تدریجی آموزه های اعتقادی، اخلاقی و عرفی خانواده ها و در نتیجه جامعه شود.

او می افزاید: آمار نشان می دهد ۸۵درصد از مراجعه کنندگان طلاق به دادگاه ها که در نخستین سال های ازدواج تصمیم به طلاق و جدایی گرفته اند، ازمشکلات اقتصادی رنج می برند، تحصیلات کمتر از دیپلم دارند، از همان ابتدای ازدواج باهم اختلاف داشته و از همدیگر شناخت کافی نداشته اند. کارشناس مشاور خانواده اداره کل بهزیستی مستقر در دادگستری هم گفت: سستی بنیان اعتقادی در نرسیدن زوجین به بلوغ روانی، عاطفی و اجتماعی، مشکلات اقتصادی، اعتیاد، ناپختگی یا رشد ناقص اجتماعی زوجین، فاصله کم میان خواستگاری تا ازدواج و بیکاری از علل اساسی رشد آمار طلاق در کردستان است. «فریده امین الاسلامی» کارشناس و مشاور خانواده و از فعالان حوزه زنان کردستان ضمن اظهار تاسف از افزایش میزان طلاق در کردستان اظهار داشت: اختلاف عمیقی میان زنان امروز و نسل های گذشته یعنی مادران این نسل وجود دارد که یکی از دلایل اصلی افزایش آمار طلاق نسبت به نسل های گذشته است.شایان ذکر است ۲/۱۴ درصد ازدواج های صورت گرفته در استان کردستان به طلاق ختم می شود و در این میان شهرستان های مرزی استان بالاترین میزان طلاق را در سال های اخیر داشته اند.

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©