Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
چهارشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۳ برابر با  ۱۸ فوريه ۲۰۱۵
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۳  برابر با ۱۸ فوريه ۲۰۱۵
مصاحبه با شهیدا عدالت

مصاحبه با شهیدا عدالت!

توماس شمید ینگر

ترجمه آزاده ارفع

شهیدا عدالت،اسم جنگی فرمانده یگان توگا (Toga) داریا (Daria) از یگان های مدافع زنان (Yekineyen Parastina Jin, YPG) ، در 21 فوریه 2014.

س: از چه زمانی یگان توگا داریا وجود دارد؟

ج: بیش از یک سال.ما به میدان های جنگی گوناگونی اعزام شدیم و از جمله در "سری کانیه"، "حسکه" و یا "تال هامیس" جنگیدیم .

س: برخورد جامعه بسیار پدرسالار کردستان به حضور زنان جوان در جبهه جنگ چگونه بود؟

ج: در ابتدا خیلی سخت بود تا در جامعه مورد پذیرش قرار بگیریم. ولی ما به تنهایی با این واقعیت مواجه شدیم که به عنوان زن  می جنگیم و جامعه را هم تغییر می دهیم. امروز دیگر کسی نیست که ما را جدی نگیرد.

س: بخش بزرگی از مخالفان شما ،یعنی نیروهای دولت اسلامی که از بدترین نوع جهادی ها هستند در عراق و سوریه میباشند (ISIS) . زمانی که آنها  زنان مسلح را در مقابل خودشان دیدند  قطعا بسیار  غافلگیر شدند.

ج: بله آنها در ابتدا ما را اصلا جدی نگرفتند و ما را مسخره کردند. ما به آنها نشان دادیم که ما هم مثل مردان همسنگرمان قادریم به هدف بزنیم. بعد از اینکه چند بار از ما شکست خوردند دیگر ما را جدی گرفتند. اکنون آنها نیز یگان زنان تشکیل دادند، که البته بیشتر جنبه تبلیغی دارد و تا کنون وارد عملیات نشدند.

س:خیلی سربازان شما زنان بسیار جوانی هستند. آیا شما کودکان را به سربازی گرفتید؟

ج: خیر . همرزمان ما 18 ساله هستند. قبلا ما جوانتر ها را هم می پذیرفتیم اما اکنون از 17 سالگی شروع به آموزش نظامی می کنند ولی از 18 سالگی می توانند وارد عملیات شوند. ما اکنون تلاش می کنیم که در این رابطه قاطع عمل کنیم.

س: آیا شما هنگام جنگ از جنگجویان دولت اسلامی (ISIS)که از اروپا آمده بودند دستگیر کرده اید، و آیا در بین آنها اتریشی هم  بوده است ؟

ج: بله، در (ISIS) از همه نقاط دنیا هستند از لیبی، یمن، عراق، چچن، انگلیس ، آلمان، فرانسه واتریش. ما در جنگ (Tal Tamar) یک اتریشی را دستگیر کردیم.

س: چه اتفاقی با اسیران جنگی می افتد؟ آیا آنها را در اردوگاه های جنگی نگه می دارید؟

ج: خیر، بطور معمول زندانی هایمان را با هم تعویض می کنیم.

س: آیا همرزمان شما فقط از زنان کرد هستند یا از اقوام دیگر روژاوا نیز میباشند؟

ج: در یگان های ما زنان مسیحی و عرب نیز هستند که برخی خیلی جدی دارند زبان کردی را هم یاد می گیرند.

س: چرا در یگان شما زنان و مردان با هم قاطی نیستند، و جدایی جنسیتی سفت و سختی را رعایت می کنید؟

ج: تنها به این شکل است که ما زنان یاد می گیریم که خودمان هدایتگری خود را بعهده بگیریم .یگان زنان ما بر خودباوری ویژه ای از فمینیسم سیاسی استوار است و اگر یگان ما با مردان قاطی می شد  شاید دوباره مردان هدایت یگان را در دست می گرفتند.

*******************************

 توماس شمید ینگر دانشمند قوم شناس اطریشی، استاد دانشگاه، پژوهشگر جنبش کرد و مسائل قومی و ملی است. او بارها به کردستان سوریه سفر کرده و ضمن ارائه تحلیل از اوضاع کنونی کردستان سوریه مصاحبه های زیادی با مسئولین گوناگون روژاوا، فعالین زنان،هنرمندان، رهبران اقلیت های دیگر قومی و مذهبی، رهبران جنبش های مستقل و نیز نیروهای سیاسی مخالف حزب اتحاد دمکراتیک انجام داده است تا تصویری واقعی و همه جانبه از وضعیت کنونی کردستان سوریه برای داوری مستقل در اختیار خواننده قرار گیرد. این مصاحبه از کتاب جدید او تحت عنوان " جنگ و انقلاب در کردستان سوریه، تحلیل و صداهای گوناگون از روژاوا" صفحات 216-215 گرفته شده است.

Thoms Schmidinger: Krieg und Revolution in Syrisch-Kurdestan

Analysen und Stimmen aus Rojava

Verlag: mandelbaum kritik& utopie 

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©