Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
جمعه ۲۰ اسفند ۱۳۹۵ برابر با  ۱۰ مارس ۲۰۱۷
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :جمعه ۲۰ اسفند ۱۳۹۵  برابر با ۱۰ مارس ۲۰۱۷
گزارش آكسيون روز زن در آمريكا

 

 

گزارش آكسيون «روز جهانی زن» در آمريكا!

 

«يك روز بدون زنان»

 

گزارش از : داریوش ارجمندی

 

امسال روز جهانى زنان، در دهها شهر بزرگ و كوچك ايالات متحده آمريكا با عنوان "يك روز بدون زنان" با شركت و همراهمى ميليونها زن و مرد برگزار شد. اين حركت در هماهنگى با آكسيون "اعتصاب جهانى زنان" كه همزمان در پنجاه كشور سازماندهى شده بود ، صورت گرفت و هدف از آن نمايش نقش و قدرت زنان در تمامى عرصه هاى اجتماعى عنوان شده بود. به همين دليل موضوعاتى كه در جريان اين حركت مورد توجه زنان قرار داشت، بسيار وسيع بود: دفاع از اتحاديه ها و برابرى حقوقى زنان، دستمزد برابر براى كار برابر، مبارزه با مردسالارى و زن ستيزى (بويژه با در نظر داشت رفتار و سياست هاى دانالد ترامپ)، دفاع از حقوق پناهندگان و مبارزه با انواع راسيسم و بيگانه ستيزى، مبارزه با برترى طلبى نژادى سفيد پوستان، تأكيد بر حق زنان در حاكميت بر بدن خود (ازجمله حق سقط جنين)، خواست برقرارى نظام بهداشت همگانى، مبارزه با خصوصى سازى ها(در نظام آموزشى و بهداشتى و...)، مبارزه با نابودى محيط زيست و.... از ديگر ويژگى هاى بارز مراسم هشت مارس امسال، بايد به نقش اتحاديه هاى پرستاران و آموزگاران در ملموس كردن قدرت و جايگاه زنان در جامعه اشاره كرد. در برخى مناطق كل مدارس دولتى در غياب زنان آموزگار، تعطيل شدند. بعنوان نمونه در ماريلند، ويرجينيا و كاروليناى شمالى و نيويورك، بخش ها و يا تمامى آموزگاران از حضور در محل مار خود سر باز زدند. همزمان، دهها شهر آمريكا شاهد برپايى راهپيمايى هاى وسيع زنان بود. در نيويورك هزاران نفر با حضور در برابر برج ترامپ، مخالفت خود با "رئيس جمهور زن ستيز" را اعلام داشتند. در جريان اين راهپيمايى چندين نفر از سازمان دهندگان، به اتهام برهم زدن نظم عمومى بوسيله پليس نيويورك دستگير شدند.

 

 به گفته مارگارت پرسكاد يكى از اعضاى كميته هماهنگى اعتصاب جهانى زنان در آمريكا "گستردگى خواست ها و شعارهاى اين حركت، نشان دهنده نفش مهمى ست كه زنان در عرصه هاى سياسى اقتصادى و اجتماعى برعهده دارند". مارگارات پرسكاد در ارتباط با چگونگى شكل گيرى اين حركت ميگويد كه "ريشه هاى اعتصاب زنان در امروز را بايد در تاريخ مبارزات آنها در صد سال گذشته جستجو كرد، از حركت زنان در روسيه تا اعتصاب پانزده هزار زن كارگر در نيويورك در سال ١٩٠٨ براى افزايش دستمزد و كاهش ساعات كار، و در ادامه اعتصاب زنان در ايسلند در دهه هشتاد و اعتراضات زنان در كشورهاى آمريكاى لاتين، هند، لهستان و بريتانيا، و بالاخره حركت كارگران مهاجر آمريكا در سال گذشته تحت عنوان يك روز بدون مهاجرين، همگى در جهت دادن به حركت امروز زنان و خصلت جهانى دادن به آن نقش آفرين بوده اند. حركت امسال براستى حركتى جهانى و انترناسيونال بود."

جمعه ۲۰ اسفند ۱۳۹۵ برابر با ۱۰ مارس ۲۰۱۷

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©