Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
چهارشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۵ برابر با  ۱۵ مارس ۲۰۱۷
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۵  برابر با ۱۵ مارس ۲۰۱۷
جنبش در حال رشد زنان علیه ترامپ

جنبش در حال رشد زنان علیه ترامپ

 

نویسندگان : امی گودمن ، دنیس موی نیهان

مترجم :صادق افروز

 

یک روز پس از آنکه پرزیدنت ترامپ قانون تجدید نظر شده در مورد شش کشور مسلمان را امضا کرد ، چراغ های مجسمه ی آزادی در سه شنبه خاموش شد . این خاموشی روز بعد هم که ۸ مارس و روز جهانی زن بود  ادامه یافت. این اقدام به این منظور صورت گرفت تا خاطر نشان کند یک روز بدون زن چه معنا و مفهومی می تواند داشته باشد . خانم آزادی (لیدی لیبرتی ) که به مدت ۱۳۰ سال اعلام کرده بود  : " توده های خسته و فقیر و ازدحام کرده را که در جستجوی آزادی هستند ، به من  بدهید  " (۱) حد اقل برای چند ساعت خاموش شد .

روز جهانی زن در ۸ مارس در یک صد سال اخیر جشن گرفته شده است . اما امسال این روز جهانی دلائل اضطراری ویژه ای برای جشن گرفتن داشت .

مردی که نمایش ویدیویی افتخار کردنش به تعدی جنسی به زنان ، میلیون ها بیننده را به تعجب واداشته بود ، حالا به مقام ریاست جمهوری رسیده است . در آن ویدیوی جنجالی ، ترامپ گفته بود : " من حتی صبر نمی کنم . وقتی شما یک ستاره هستید ، به شما اجازه ی هرکاری را می دهند . می توانید آلت جنسی زنان را لمس کنید یا هرکاری که دلتان می خواهد با آنها بکنید " این ها را ترامپ در مقابل دوربین خبرنگار سابق  ان بی سی ، بیلی بو ش در یک برنامه تلوزیونی (۲) بیان کرده بود . این ویدیو در ماه اکتبر ۲۰۱۶ در گرماگرم مبارزه انتخاباتی منتشر شد . پس از این افتضاح بیلی بوش از شبکه ی ان بی سی اخراج شد ولی چند ماه بعد از آن ، ترامپ به عنوان رئیس جمهور امریکا برگزیده شد .

یک روز پس از نطق افتتاحیه ترامپ ، ۴ میلیون نفر از ساحل شرقی تا غربی ایالات متحده امریکا علیه ترامپ تظاهراتی برپا داشتند . این تظاهرات شاید بزرگترین تظاهرات در تاریخ سیاسی ایالات متحده امریکا باشد .جمعیتی که تنها در واشنگتن در تطاهرات شرکت کرده بودند سه برابر بیش از جمعیتی بود که برای تماشای نطق افتتاحیه ترامپ گرد آمده بودند .

دو روز دیگر ترامپ لایحه ی ممنوعیت کمک نهاد های خارجی برای سقط جنین را امضا خواهد کرد . بر طبق این قانون کمک های های خارجی ایالات متحده به سازمان های غیر دولتی که سقط جنین انجام می دهند یا از آن دفاع می کنند قطع خواهد شد .ترامپ همچنین به قانونگزاران در دو مجلس قانونگزاری فشار وارد می کند تا قانون درمانی اوباما (۳) را کنسل کنند .قطع این قانون میلیونها امریکایی را از لحاظ خدمات درمانی در موقعیت بسیار دشواری قرار خواهد داد تنها ۳ درصد این خدمات شامل حال سقط جنین خواهد شد ، و هیچگونه کمک دولتی به سقط جنین اختصاص نخواهد یافت . تظاهرات گسترده در ۵۰ کشور ، بزرگترین جنبش زنان در تاریخ معاصر بوده است . ۸ مارس آغاز یک جنبش جهانی فمینیستی خواهد بود که نه تنها مقاومت علیه ترامپ و سیاست های زن ستیزانه ی او را سازمان می دهد ، بلکه بر شرایطی که به تولید امثال ترامپ منجر می شود نیز خواهد رزمید . این شرایط عباتند از : چند دهه نابرابری اقتصادی ، خشونت جنسی و نژادی و جنگ امپریالیستی در خارج از کشور . همین هفته مدرکی از اداره امنیت ملی (۴) به بیرون درز کرد دال بر اینکه این اداره پیشنهاد می کند هنگامی که مادران مکزیکی خواهان گذر از مرز امریکا و مکزیک هستند فرزندانشان را از مادران جدا کنند .

در یکی از ویدیوهایی که منتشر شد و مردم را به اقدام جهانی فرا می خواند شرکت کنندگان از جمله دلائل خود را برای حضور در چنین بر شمردند :

" من در جنبش ۸ مارس شرکت می کنم زیرا معتقدم زنان باید درباره اینکه چگونه در مورد بدن خود تصمیم بگیرند آزاد باشند . .........من در این جنبش شرکت می کنم زیرا معتقدم زنان باید دستمزد مساوی و فرصت مساوی با مردان داشته باشند زیرا کار زنان دیگر کارها را امکان پذیر می سازد و زمان آن فرا رسیده است که به کار زنان ارزش بگذاریم . ...... زیرا می خواهم وقتی از خانه بیرون می روم احساس آزادی کنم . ... زیرا زنان مطرح هستند .

هنگامی که غروب در ۸ مارس ۲۰۱۷ بر واشنگتن سایه افکند ، دونالد ترامپ در توئیترش نوشت : " من برای زنان احترام زیادی قائل هستم . زنان نقش بسیار حیاتی در جامعه و اقتصاد بازی می کنند " این گفته های کسی است که حد اقل توسط ۱۵ زن به آزار جنسی متهم شده است .

زنان جهان و متحدین مردشان ، ترامپ را نه از گفته هایش بلکه بر اساس اعمالش قضاوت می کنند . آنها روی این مسئله در حال سازماندهی هستند . از جمله شعارهایی که در تظاهرات دیده شد یکی هم این بود .

No gag . No ban , No wall

نه به محدودیت در مورد سقط جنین ، نه به قانون های ضد مهاجرین و نه به دیوار ( در مرز امریکا و مکزیک)

ترامپ هر روزه مشغول خرابکاری در دستاوردهای جنبش مترقیانه ای است که مردم سال های سال برای کسب آن جنگیده اند ، به زندان رفته و یا حتی جان خود را از دست داده اند . اما جنبش مقاومت در حال رشد است و در دوران وحشت و تاریکی بارقه ای از امید را در دل ها روشن می کند

 

توضیحات :

1.Give me your tiered, your poor, your  huddled masses yearning to breathe free .

این شعر از اما لازاروس است که در پای مجسمه ی آزادی حک شده است .مجسمه ی آزادی مظهر پذیرش مهاجرینی است که در جستجوی یک زندگی بهتر به امریکا می آیند .

2. Access Hollywood

3.Affordable care act

۴.Homeland security

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©