Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
پنجشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۰ برابر با  ۱۶ ژوئن ۲۰۱۱
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :پنجشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۰  برابر با ۱۶ ژوئن ۲۰۱۱
جنایت سازمانداده شده بخشی از دولت است

 

 

در مکزیک  جنایت سازمان یافته علیه زنان بخشی از کارکرد دولت است!

 

خشونت سیستماتیک علیه زنان همواره بخشی از کارکرد دولت های مرتجع می باشد. تجاوز جمعی صورت گرفته در خمینی شهر علیه زنان نیز بخشی از عملکرد دولت اسلامی حاکم  بر ایران است . رژیم اسلامی با تبلیغ فرهنگ ارتجاعی و ضد زن،  با دستگیری وکلائی مانند نسرین ستوده که مدافع حقوق زنان هستند، زن ستیزی، زن کشی و جنایت علیه زنان را هموار می سازد. ترجمه حاضر نقش دولت ها در برانگیختن خشونت علیه زنان را مورد بررسی قرار می دهد!

 

 

"اییملدا مارروفو"  Imelda Marrufo و" آندرا مدینا" Andrea Medina  در باره جنایت زنان در "سیوداد جوارز " Ciudad Juárez مکزیک سخن می گویند!

 

مصاحبه "گئورگینا فاکونماجو" از روزنامه "نویس دویچلند" با "اییملدا مارروفو"  و" آندرا مدینا"

 

 

ترجمه آزده ارفع

 

بیش از بیست سال است که در مرز شمالی مکزیک زنان  به طور سازمان یافته به قتل می رسند. قتل زنان رو به افزایش است:  تنها در سال 2010 تعداد 304 زن  کشته و  هزاران نفر نیز ناپدید شده اند.  با توجه به   بی قانونی حاکم در مکزیک  این دولت نبود که برای روشنایی بخشیدن به دلائل این قتل ها  تلاش کرد بلکه جنبش نیرومند زنان مکزیک این وظیفه را در برابر خود قرار داده است.

 

 سوال : از سال 1993 در "سیواداد جوارز" خشونت علیه زنان بطور سیستماتیک اعمال می شود. این خشونت ها توسط عناصر زن ستیز  به دلائل شخصی انجام می شود و یا یک پدیده ساختارمند است؟

 

مدینا: ما زن کشی را یک تبعیض ساختاری  علیه زنان  به دلیل جنسیت شان می دانیم. زن کشی همیشه منجر به قتل نمی شود اما این پدیده  زندگی زنان را دچار مخاطره می کند. البته اعمال خشونت در سطح فردی نیز ظاهر می شود. اما در درجه اول ساختارهائی وجود دارند که نه تنها از قتل جلوگیری نمی کنند  بلکه شرایط ارتکاب به آنها را هموار می سازند.

 

سوال: این ها کدام ساختار های اجتماعی و سیاسی هستند؟

 

مارروفو: قربانیان اغلب زنان جوان کارگر کارخانه ها می باشند. دولت طی 40 سال گذشته در شمال کشور به شرکت های صادراتی خارجی اجازه سرمایه گذاری داده است و البته شرایط کار کارگران، که اغلب کارگران  فقیر خارجی میباشند،  بسیار وخیم است. از طرف دیگر نوعی هماهنگی بین  دولت و سیاست مداران منطقه ای که از شرکت های صادراتی و همچنین از تجارت مواد مخدر و اسلحه و تجارت انسان سود می برند،  وجود دارد.

 

سوال : تا کنون کمتر قتلی مورد تعقیت قضائی قرار گرفته است ؟

 

مارروفو: جنایت سازمان یافته بخشی از کارکرد دولت است . درصد بالایی از این مجرمین  به مجازات نمی رسند. تا کنون تنها چهار درصد از مجرمین مورد پی گیری قانونی قرار گرفته و به مجازات رسیده اند . در اغلب موارد حتی مراحل مقدماتی بررسی قتل ها صورت نمی گیرد.

 

 سوال : فعالیت سازمان زنان در این ارتباط تا چه حد موثر بوده است؟

 

ماروفو: جنبش زنان در" سیواداد جوارز" از روند پی گیری دادرسی  سربرآورده، برای آن که مدارک بیش از بیست سال جنایت را جمع آوری کرده و آنها را افشاء کند. این شیوه مداخله در هیچ جای دیگر وجود ندارد.

 

مدینا: معروفیت "سیواداد جوارز" به این خاطر نیست که اکثر جنایت زنان در این جا صورت گرفته است. در خیلی از مناطق دیگر وضعیت به مراتب بدتر است. توجه بین المللی به "سیواداد جوارز" مرهون جنبش شهروندی و فعالیت  ده ها ساله مردم این منطقه است . بدون یک جامعه مدنی قوی این همبستگی نمی توانست وجود داشته باشد.

 

سوال: فعالان و وکلای زن همیشه مورد تهدید قرار  گرفته و در سال گذشته سه تن از فعالان حقوق بشر در" سیواداد جوارز" به قتل رسیده اند.

 

مدینا: پیکار برای عدالت کار فعالان را بویژه خطرناک تر میکند. دولت حس می کند که از سوی این فعالان مورد تعرض قرار گرفته است. علیرغم اشراف دولت  به تهدیداتی که متوجه ما می باشد هیچ تضمینی برای امنیت فعالیت ما نمی دهد و به این ترتیب به مجرمان گمنام اجازه می دهد که این قتل ها را انجام دهند.

 

مارروفو: جنایت در مکزیک و بویژه در شهر" سیواداد جوارز" امری کاملا" قابل درک است.هیچ حمایتی وجود ندارد و هیچ کس نمی داند که فردا نوبت چه کسی است که به قتل برسد. اما ما میدانیم که دولت مکزیک شریک جرم قاتلان است . ما هیچ شکی  نداریم که مسئولیت این قتل ها به عهده دولت است.

 

سوال : در 6 نوامر 2009 دادگاه عالی قاره آمریکا ، که معادل دادگاه عالی اتحادیه اروپا می باشد، در حکم صادره  زن کشی را بعنوان نقض حقوق بشر شناخته  و دولت مکزیک را در سه مورد قتل زنان مجرم تشخیص داد.

 

مدینا: بله، دولت مکزیک مجرم شناخته شد برای آن که امنیت، سلامت و آزادی سه زن،  مادران وخانواده هایشان را تامین نکرده بود.

 

 سوال : این حکم باعث دستگیری قاتلین نشد. چرا؟

 

مدینا: دادگاه های بین المللی برای مجرمین مشخص حکم صادر نمی کنند. آنها مسئولیت دولت ها را در تامین حقوق بشر مورد بررسی قرار می دهند. حکم صادره دولت مکزیک را موظف می کرد که بدون فوت وقت قاتلین را تحت تعقیب قضائی قرار دهند. در دادگاه بین المللی دولت مکزیک اینطور وانمود کرد که حکم صادره را به اجراءخواهد نهاد. ما اما در کشورمان می بینیم که این واقعیت ندارد. اولین شاخص اجرای قولی که دولت مکزیک داده بود باید در کاهش قتل ها و پی گرد قاتلین زنان ظاهر می شد. ولی بر عکس، پس از حکم صادره تعداد جرائم صورت گرفته باز هم بیشتر شده است . به همین دلیل ما به حمایت های بین المللی نیاز داریم.

 

سوال : این حکم تا چه حد می تواند در مورد (کامپو آلگودونرو) کمک کند، که توجه به حقوق بشر در مکزیک در آینده  بطور جدی صورت گیرد؟

 

مدینا: قبل از صدور حکم دادگاه، نمایندگان سازمان های بین المللی به" سیواداد جوارز" آمدند.آنها به دولت صدها توصیه برای تغییر وضعیت انجام دادند. با حکم دادگاه عالی قاره آمریکا ما حالا برای اولین بار ابزاری مشخص در دست داریم که علیه نقض حقوق بشر در مکزیک اقدام کنیم . ولی باز هم تاکید میکنیم که این تنها از طریق فشار   بین المللی امکان پذیر خواهد بود.

                

    پنج شنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۰  برابر با ۱۶ ژوئن ۲۰۱۱                                                                                                                                                                                                                            

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©