Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
سه-شنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۰ برابر با  ۰۱ نوامبر ۲۰۱۱
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :سه-شنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۰  برابر با ۰۱ نوامبر ۲۰۱۱

 

تبعیض جنسی از نام ناخواسته تا  دستچین کردن جنین!

آزاده ارفع

تاریخ بشری از جمله قرن بیستم شاهد کشتارهای نژادی(Genocide) فاجعه باری بوده است.اولین قتل عام قومی یا نژادی قرن بیسم قتل عام یک و نیم میلیون ارمنی به دست ترک های جوان بود. دومین قتل عام قومی توسط دولت فاشیستی هیتلر سازماندهی شد که طی آن بیش از هفت میلیون یهودی دراطاق های گاز نابود شدند .سومین قتل عام قومی- نژادی در رواندا صورت گرفت و هشصدهزار نفر از اقلیت قومی توتسی قربانی آن شدند.همانگونه که در این نوشته آمده است تنها در سالیان اخیر در هندوستان به خاطر سقط جنین دست چین شده 12 میلیون زن  از فرصت زندگی محروم شده اند. شکی نیست که سقط جنین یکی از بنیادهای اساسی حقوق زنان برای کنترل بدن خود می باشد که مرتجعین مردسالار همواره با آن مخالفت می ورزند. اما سقط جنین به دلیل زن بودن جنسیت جنین یک قتل عام جنسی است که تنها در هندوستان بر اساس مطالعه یاد شده در بالا 12 میلیون قربانی گرفته است. اگر سقط جنین های دست چین شده در کشورهای چین، بنگلادش، پاکستان.... کشورهای آفریقائی و سایر نقاط جهان را به آن بیافزایم ابعاد این فاجعه انسانی روشن خواهد شد. مبارزه علیه تبعیض جنسی حتی در سطح برابری حق زندگی میان دو جنس هنوز یکی از چالش های بزرگی است که در برابر بشریت قرن بیست و یکم قرار دارد.

زن موجودی ناخواسته که نام "ناخواسته" را با خود یدک می کشد! 

در هندوستان حدود 300 دختر اسم خود را تغییر داده و با نام جدید، زندگی جدیدی را آغاز کردند. این دختران همه  "ناکوزا"  یا "ناکوشی" نامیده می شدند که به زبان هندی به معنی" ناخواسته" می باشد. به همین خاطر روز  تغییر نام شان  به  روز شادی شان مبدل شده بود.

 این  روی داد در اداره منطقه "ساتارا"  در شهر "ماهاراشترا"  سازماندهی شده و 285 نفر از دختران حاضر در این مراسم مدرک شناسایی با نام جدید دریافت کردند. برخی از دختران اسامی هنرپیشگان "بالی وود"  را برای خود انتخاب می کردند. برخی هم  از اسامی سنتی مثل "وایشالی" که به معنی "زیبا" ، "خوب" و "متمول"  است، برای نام جدیدشان استفاده کردند.

دختر 15 ساله ای می گوید که حالا در مدرسه مرا با نام جدید صدا می کنند. پدر بزرگ او که از دختر بودن نوه اش سرخورده شده بود نام وی را "ناکوزا" گذاشته بود ولی او بعدها "آشمیتا" نامیده شد که به معنی" قوی هیکل" یا "مثل سنگ" است.دختران بعد از عوض کردن نام،  شأن و منزلت شان را دوباره به دست می آورند. جنبش "تغییر نام های تحمیلی به دختران" در هندوستان در حال گسترش است.

12 میلیون قربانی سقط جنین دستچین شده!

نتیجه  سرشماری امسال هندوستان  نشان می دهد که در برابر هر هزار پسر زیر شش سال فقط 914 دختر چشم به جهان گشوده است. در ده سال گذشته این تعداد 927 دختر بود. در شهر "ماهاراشترا" تناسب جنسی به 883 دختر در برابر هزار پسر  تنزل پیدا کرده است.در دهه 80 جنین زن حامله از طریق "اولتراشال" تشخیص داده شده و بلافاصله سقط می شد و یا فرزندان دختر بعد از بدنیا آمدن به دلیل عدم رسیدگی کافی به مرگ زودرس دچار می شدند. به خاطر همین زن کشی بیرحمانه  شناسایی جنسیت جنین در بیمارستان ها ممنوع  و علاوه بر آن، شناسائی جنسیت جنین از طریق "اولتراشال" و سقط جنین به دلیل دختر بودن جنین از سال 1990 ممنوع شده است. با این حال مقررات تعیین شده اغلب رعایت نمی شود.

علت این زن کشی مانند همه جا کم ارزش دانستن  نوزاد دختر از یک طرف و هزینه فوق العاده دختر هنگام ازدواج از طرف دیگر میباشد. هزینه عروسی به رسم هندوها برای یک خانواده بسیار بالا میباشد علاوه بر آن  شیربها و  جهیزیه نیز در هنگام ازدواج یکی از هزینه های سنگین است.

 در همان حال سقط جنین غیر قانونی یک کار پر درآمدی برای پزشکانی است که این عمل را انجام می دهند. به خاطر بالا بودن هزینه عمل، تنها خانواده های متمول هستند که قادرند از به دنیا آمدن  نوزادان دختر ناخواسته جلوگیری کنند.

آمار های تازه نشان می دهد  که برای ارزیابی از نتیجه بخش بودن فعالیت های روشنگرانه در سال های گذشته  نهادهائی مانند  "نجات فرزندان دختر" (Save the Girl Child)  باید هنوز منتظر ماند زیرا تعداد زنانی که اکنون در سنین زاد و ولد هستند بخاطر سقط جنین های گذشته به طور چشم گیری کاهش یافته است.  مطالعه تحقیقی مشترک بین محققان هندی و کانادایی که امسال منتشر شده است نشان می دهد که در شبه قاره هند در بین سال های 1980 و 2010 تا  12 میلیون دختر به علت سقط جنین های زنانه  متولد نشده اند.   آنها زمانی می توانستند چشم به جهان بگشایند که انتخاب جنس خاصی با" دستچین کردن " و یا به سخن دیگر با کشتن جنین های زنانه صورت نمی گرفت. همین مطالعه نشان میدهد که بالا رفتن سطح آموزش ، روشنگری در مورد تبعیض جنسی و افزایش رفاه  متاسفانه نتوانسته است به  جنین کشی زنانه  نقطه پایان بگذارد .... واقعیت تلخی که یک تراژدی بزرگ بشریت قرن بیست و یکم است.

سه-شنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۰ برابر با ۰۱ نوامبر ۲۰۱۱

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©