Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
يكشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۰ برابر با  ۰۱ ژانويه ۲۰۱۲
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :يكشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۰  برابر با ۰۱ ژانويه ۲۰۱۲
اجاره "مادر" در برابر پول ، شاخه ایی از تجارت انسان در هندوستان

 

  "مادر"اجاره ای،  تجارت پررونق انسان در هندوستان

 

نوشته توماس برگر از نشریه یونگه ولت

 

تهیه و تنظیم از آزاده ارفع

 

در هندوستان دادو ستد" مادران اجاره ایی"  برای زوج های کشورهای غربی که قادر به بچه دار شدن نیستند گسترش پیدا کرده است. مادران تنها، اغلب از درآمد حاصل از شغل" مادر اجاره ای"  هزینه زندگی و مدرسه کودکان خود را تامین می کنند.  روال زندگی برای همه یکسان نیست . چندین سال است که برخی از زنان باید برای سیر کردن شکم خود و کودکانشان "شکمشان" را برای مدتی اجاره دهند. در اوایل عده ایی با عذاب وجدان و با خجالت و مخفیانه این کار را می کردند. اما اکنون همین کار از شکل فردی در آمده و به شکل شرکت های تجاری که مشغول تولید کودک از طریق مادران اجاره ایی برای متقاضیان غربی میباشند ، تکامل پیدا کرده است.

 

یک مادر اجاره ایی هندی مبلغ 7 هزار دلا ر آمریکا پول دریافت می کند. این مبلغ برای هندی ها مبلغ گزافی میباشد وبیش از ده برابر درآمد یک سال آنان محسوب می شود. آنان با این پول ،زندگی  راحت تر و امکان آموزش بهتری را برای فرزندان خود مهیا می نمایند.  اغلب زنان تنها از این امکان شغلی استفاده می کنند.

 

"هاسو ماتو" یکی از مادران اجاره ای،زن29 ساله  بیوه ای است، که در مصاحبه با بی بی سی می گوید او از این امکان استفاده کرده است تا  بتواند هزینه مدرسه پسر خود را تامین نماید. به مادرانی که حامله می شوند تنها مبلغ 7 هزار دلار تعلق می گیرد که البته مبلغ کمی است و باید به آن هزینه  پزشکی و بیمارستان را نیز اضافه کرد که در مجموع حدود 15 تا 20 هزار دلار  هزینه برای سفارش یک کودک از هند تمام می شود. این مبلغ در برابر 70 هزار دلاری که برای همین کار در کشورهای غربی و آمریکا _ که بعد از بحث های فراوان اجازه آن داده شده است_ برای سفارش دهندگان هزینه بر می دارد، مبلغ ناچیزی میباشد.

 

طبق گزارش رسانه های هندی  درآمد حاصل از این کسب و کار حدود نیم میلیارد دلار در سال میباشد. دکتر "ناینا پاتل" از"کلینیک بارداری آکانکشا" (Akanksha Infertility Clinic)مبتکراین تجارت است. این کلینیک درحومه آناند (Anand) از استان  گوجارات (Gujarat) در غرب هندوستان  با 150 هزار جمعیت قرار دارد و نام خود را به عنوان خاستگاه  " مادران اجاره ای" ثبت کرده است. برای اولین بار دکتر"پاتل" در این زایشگاه پی برد که زنی نوه های دوقلوی خود را در رحم اش برای دخترش که در انگلیس زندگی می کند، پرورش می دهد.این ماجرا در رسانه ها انعکاس پیدا کرد و در پی آن زوجی از خارج از کشور نیز از "پاتل" خواستند که همین کار رابرای آنان انجام دهد، زیرا که خود قادر به بچه دار شدن نبودند. اکنون در این کلینیک سالانه  100  مادر اجاره ای تحت  مراقبت پزشکی قرار داند.

 

کلینیک روتوندا (Rotunda Clinic)دومین کلینک معتبر برای کودکان سفارشی در شهر مومبای قرار داشته و مراجعه کننده زیادی دارد. "لیزا سویز" زن چهل ساله آمریکائی از مشتریان کلینیک روتوندا می باشد. او در مصاحبه ای با "نیویورک تایمز" در سال 2008می گوید: "پزشکان، وکلا، مشاوران مالیاتی و افرادی از این قبیل قادرند مشکل خود را در کشور خود حل کنند . اما منشی ها، معلمان، پرستاران ، خلاصه خانواده های کم درآمد برای داشتن فرزند باید به هندوستان بروند. علت این که خیلی از مشتریان  به مومبای می روند  تنها پائین بودن هزینه نیست بلکه زوج های هم جنس گرای مرد  نیز می توانند در مومبای کودک سفارش دهند. علت دیگر جذب مشتریان به هندوستان فقدان بوروکراسی دست و پا گیر برای سفارش دهندگان است."

 

قانون گذاران در هندوستان از سال 2002 هیچ گونه  مانعی در دادوستد مادارن اجاره ای ایجاد نکرده اند. نهادی به نام "شورای تحقیقات پزشکی هندوستان" در مورد اجاره مادران فقط به چند توصیه مبهم  حقوقی -اخلاقی  بسنده کرده که بسیار قابل تفسیراست. مادران اجاره ای باید از طریق امضاء تائید کنند که ازهر حقی نسبت به کودکی که در رحم خود پرورش می دهند صرفنظر می کنند. "ناینا پاتل" از مادران اجاره ایی و از الگوی کار خود دفاع کرده و می گوید:" آنها کار غیر اخلاقی نمی کنند بلکه یک کار خیرانجام می دهند؛ آنها زوجی را بچه دار می کنند. حتی نمایندگان این کسب و کار خودشان طرفدار یک سلسله مقررات هستند". "رودی روپاک" یکی از بنیان گزاران آژانسی در کالیفرنیا که برای زوجینی که فرزند ندارند با هندوستان ارتباط بر قرار می کنداین خطر را می بیند که بی حقی های زیادی توسط دست اندکاران در این کسب درقبال مادران اجاره ای  صورت گرفته  و در مراقبت های پزشکی لازم برای آن ها، قصور شود .

 

 

11 دی 1390 برابر با 1 ژانویه 2012

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©