Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
دوشنبه ۱۱۷۳ فروردين ۶۱۷ برابر با  ۰۱ ژانويه ۰۰۰۱
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۱۷۳ فروردين ۶۱۷  برابر با ۰۱ ژانويه ۰۰۰۱
ما دست آوردهائی داشته ایم

ما دست آوردهائی داشته ایم!

مبارزه متشکل زنان فقیر هند

از توماس برگر

ترجمه آزاده ارفع

سازمان مبارزه برای حقوق زنان هند "سه وا"، بعد از دهه ها مبارزه دست آوردهای چشم گیری را کسب کرده است." سوا" به مثابه اتحادیه کارگری از حقوق کارگران غیر رسمی دفاع می کند.

 

وقتی از جنبش زنان هند صحبت می شود همیشه به نام  "سه وا" برخورد می کنیم. تقریبا از چهار دهه "  قبل "انجمن زنان خودکفا"  اولین سازمان زنان محسوب می شد که هر زنی را که در مشاغل غیر رسمی شاغل بود  به خود جذب می کرد ."سه وا" که مرکز اصلی آنها در شهر میلیونی  "احمدآباد" در ایالت "گجرات"  است هنوز هم به مثابه جنبش اتحادیه ای برای حقوق کسب و کارهای مستقل وکوچکی که سرسختانه برای بقای  خود می کوشند، مبارزه میکند.

 

"پراتیبا پاتل"  که ۲۲ سال است که در" سه وا" بوده و اکنون در حقیقت مدیر و هماهنگ کننده فعالیت های آن می باشد می گوید " ما به یک چیزهایی دست پیدا کرده ایم". تعداد اعضاء از زمان تاسیس "سه وا" از سال ۱۹۷۲ تا۲۰۰۰ رو به افزایش بوده و اکنون "سه وا" تنها در گجرات نیم میلیون عضو دارد.به این تعداد می شود چهارصد هزار نفر در "مدحیا پرادش" دومین منطقه نفوذ قوی "سه وا" را نیز اضافه کرد. همچنین باید به اعضای "سه وا" در" اوتار پرادش" ، "راجستان"، "کرالا در جنوب هند" و جدیدا حتی شعبه ای در افغانستان نیز اشاره کرد.حق عضویت سالانه "سه وا" هفت روپیه(هفت سنت) می باشد که فقیرترین افراد هم می توانند آن را پرداخت کنند. همه امور بر اساس دموکراسی از پائین  اداره می شود  شورای انتخابی "سه وا" ۲۴۰۰ نفر  عضو دارد که ماهانه یک بار با هم  نشست دارند. یک هیئت مدیره ۲۵ نفره که بالاترین ارگان "سه وا" است برای دوره  سه ساله انتخاب می شود.

 

از زمانی که" الا بات" موسس اصلی "سه وا" به دلیل پیری از مسئولیت خود کناره گرفته است  "پراتیبا پاتل" به عنوان مدیر جدید اداره امور را در دست گرفته و فعالیت ها را در عرصه های گوناگون با هم هماهنگ می کند. فقط هفت درصد از کارگران در هندوستان دارای کاررسمی با تامین اجتماعی هستند." بدین ترتیب ۹۳ درصد کارگران باید بدون هیچ گونه تامین اجتماعی و بدون هیچگونه حمایتی کار کرده و با این وضعیت  بسازند. حدود ۶۰ تا ۷۰درصد از این کارگران  – منظور کارگران شاغل بدون تامین اجتماعی- را زنان تشکیل میدهند. در میان کارگران غیر ماهر و بدون هیچگونه کارآموزی حرفه ای درصد زنان باز هم بالاتر از ۷۰ درصد میباشد.

 

یکی از دستاوردهای"سه وا" این است که قادر شده است قوانینی را برای کارگران بخش عظیم غیر رسمی تحمیل کند.  مدیر "سه وا" می گوید در کنار این فعالیت ها  "سه وا" در تاسیس بیش از صد "تعاونی" و بیش از سه هزار گروه مستقل همیاری شرکت فعال داشته است . علاوه بر این ها "سه وا " تلاش کرده است که برای زنان موقعیت بهتری در حوزه تولید و خدمات فراهم آورد. بالاخره دو سوم اعضاء "سه وا"  نه از میان شهر نشینان بلکه از روستائیان هستند. معمولا تجار بزرگ محصولات تولید شده روستائیان را پیش خرید کرده  و از این راه برای خود کسب درآمد می کردند. نظام آلترناتیو بنگاه داری قیمت عادلانه را برای تولید کنندگان زن تضمین می کند و همین امر موجب می شود که  مصرف کنندگان از قیمت های مناسب بهره گیرند. 

 

"سه وا" بعد از سی و هشت سال بعنوان یک شبکه وسیع کمک رسانی فعالیت میکند و  اعضاء آن  میتوانند از آن کمک ها استفاده کنند. سه تعاونی برای نگه داری کودکان ، زایمان زنان و برنامه آموزش بهداشت و سلامتی و نیز تعاونی دیگری برای تهیه مسکن نیز از امکاناتی است که "سه وا" ایجاد می کند.  بانک "سه وا" هم زمانی که هیچگونه بنگاه پولی برای فقرا وجود نداشت در سال ۱۹۷۴ تاسیس شد . " پراتیبا پاتل می گوید در میان  بانک های تعاونی هند ما نمره اول  هستیم. او اضافه می کند در روستاها  جایی که دسترسی به خدمات بانکی به طور مستقیم همیشه ممکن نیست "سه  وا" در چهارچوب برنامه وام های کوچک،  تعداد زیادی گروه های پس انداز ایجاد کرده است که به اعضاء خود از صندوقی که به طور جمعی اداره می شود وام اعطاء می کنند

 زمانی که ما شروع به فعالیت کردیم کسانی که در بخش غیررسمی کار می کردند اصلا"مورد توجه نبودند .  اما اکنون در این بخش تعداد زیادی از اتحادیه ها فعال شده اند. حتی دولت هم  وادار به عکس العمل شده و در بخش خانه سازی و مسکن برای کارگران حداقل دستمزد قانونی مقرر کرده است.

 

همچنین "سه وا" عموما" همراه با گروه های دیگربرای حقوق زنان و دختران -  مقابله با سقط جنین هدفمند( منظور سقط جنین مونث )، علیه ازدواج کودکان و حقوق مساوی برای آموزش دو جنس پیکار می کند.  پراتیبا نتیجه می گیرد :" آگاهی آرام آرام در حال دگرگونی است"!

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©