Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
پنجشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۱ برابر با  ۰۷ مارس ۲۰۱۳
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :پنجشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۱  برابر با ۰۷ مارس ۲۰۱۳
بيانيه ی کانون نويسندگان ايران به مناسبت هشت مارس

 

 

بيانيه ی کانون نويسندگان ايران  به مناسبت هشت مارس

 

رهيدن از زنجيرها

 

هشت مارس روز جهانی زن در حالی فرا می رسد که زنان در جای جای جهان همچنان در اسارت قوانين ، رسوم و فرهنگ مردسالاری به سر می برند. با اين همه ، سال گذشته در ايجاد وحدت ميان مردمان جهان برای مبارزه با ستم ، تبعيض و فرودستی زن گام هايی بزرگ برداشته شد.

 

هنوز می توان طنين صدای ميليونها زن و مرد را در کشور هند شنيد که يکی از قربانيان تجاوز جمعی را «دختر هند» نام نهادند و برای ابراز انزجار از توهين آشکار و جنايتکارانه به زن، پا به خيابان گذاشتندد و شهرهای هند را از فرياد اعتراض خود پر کردند؛ هنوز می شود مارش جنبش يک ميليارد نه به خشونت عليه زنان، و صدای ميليونها انسان برابری طلب در شهرهای مختلف جهان را شنيد که با فرياد «نه به خشونت عليه زنان» و با شعار برقصيم و زنجيرها را پاره کنيم، به خيابان آمدند. اينها فقط دو فراز از پيشروی های جنبش زنان در چند ماه اخير است. اين حرکت ها، که در مناسبت های ديگر نيز در يک سال گذشته انجام گرفته است، نشان می دهد زنان در کشورهای مختلف به اشکال و در اندازه های متفاوت تحت ستم قرار دارند و همين امر به اعتراضات مخالفان زن ستيزی ماهيتی جهانی بخشيده است. جهانی بودن هشت مارس و جهانشمول بودن حقوق زنان را در مضامين مشترکی درمی يابيم که همه ی طرف داران رهايی و برابری زن و مرد در همه جای جهان فرياد می کنند. ويژگی دوران اخير فقط در گستردگی اعتراض ها نيست بلکه در متحد بودن آنها نيز هست.

 

زنان در ايران تحت ستم های فردی و اجتماعی بيشتری قرار داشته اند . اين ستم در گذر بيش از سی سال هر روز افزون تر شده است. اما به موازات فزونی حمله به  حقوق زنان مبارزه ی آنها نيز اوج گرفته است. از سال 57 تا کنون گستره و عمق اين مبارزه وسعت يافته و به رغم تمام مفابله های حاکمان برای خاموش کردن صدای اين جنبش و به رغم تقلاهايشان برای سانسور کردن و حذف صدای زن از جامعه، جنبش حقوق زن توانسته است دستاوردهای نسبتا قابل توجهی کسب کند. هم اکنون زنان ِ بسياری در عرصه های گوناگون، به ويژه در عرصه ی ادبيات و هنر، برای رهايی خود از قيد قوانين ، سنت ها، سياست ها و فرهنگ اسارت آور و سرکوب گرجاری فعال اند و در بيشتر جنبش های اجتماعی نقشی جدی دارند. نگاهی به زندان های سياسی و حضور پر تعداد زنان در اين زندان ها نشان می دهد که آنها بر احقاق حقوق خود مصر ند و اين موج را سر باز ايستادن نيست. موجی که بارها پيوستگی خود را به دريای جنبش جهانی رهايی زن نشان داده ؛ به آن نيرو بخشيده و از آن نيرو گرفته است. جامعه بدون آزادی زنان آزاد نخواهد شد.

 

کانون نويسندگان ايران هشتم مارس روز جهانی زن را به زنان و مردان آزادی خواه ايران و جهان، خاصه زنان اهل قلم، تبريک می گويد و همراه هميشگی کوشش زنان نويسنده برای گسترش آزادی بيان در همه ی عرصه هاست .

 

مارس 6, 2013

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©