Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
دوشنبه ۱۱۷۳ فروردين ۶۱۷ برابر با  ۰۱ ژانويه ۰۰۰۱
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۱۷۳ فروردين ۶۱۷  برابر با ۰۱ ژانويه ۰۰۰۱
حق و قانون طرف زنان بنگلادش را گرفته است

 

زنان بنگلادش در برابر فشارهای فزاینده جامعه برای تحمیل حجاب به آنها با موفقیت مقاومت می کنند

توماس برگر از روزنامه دنیای جوان

ترجمه از آزاده ارفع

 

 

زنان بنگلادش در برابر فشارهای فزاینده جامعه برای تحمیل حجاب به آنها با موفقیت مقاومت می کنند .

 

در سه حکم دادگاه عالی کشور که اساسا در موارد مشابه صادر شده است،زنان برنده شده و این امر نشان می دهد که دستگاه قضاوت به شکل روشن در کنار زنان بنگلادشی قرار دارد. فشار جامعه بر زنان بنگلادش برای رعایت پوشش اسلامی در حال افزایش است اما زنان قادرند در صورت نیاز از طرق قانونی از حق خود دفاع نمایند.مدیر یک مدرسه ابتدایی" سلطان ارجمن بانو" از شمار همین زنان است. تنها یک کارمند دولتی نیست که بطور باورنکردنی جرات می کند افکار به اصطلاح غربی خود را بیان کند بلکه قضات نیز از ناسزاگویی هایی مثل" فاحشه بی فرهنگ" هم شوکه شدند. هیچ قانونی در رابطه با پوشش حجاب در قوانین بنگلادش وجود ندارد، به همین دلیل ناسزاگویی اینچنینی به  زنان تحصیل کرده ای  چون مدیر یک مدرسه مطلقا غیر قابل درک است.

 

مردم بنگلادش اکثرا مسلمانان مومن هستند.برعکس کشورهایی مثل افغانستان، پاکستان و ایران و همچنین در کشورهای خلیج پوشش حجاب در این  قسمت از شبه قاره هند ریشه فرهنگی ندارد. اکثر زنان موی سر خود را باز می گذارند ، بعضی ها روسری سر می کنند و برخی چادر یا بورقه می پوشند.

 

خیلی از مردان از کشور خارج شده و بعنوان کارگرمهمان در شیخ نشین های ثروتمند خلیج فارس مشغول کار هستند. آنها آگاهانه یا نا آگاهانه از فرهنگ پوشش این کشورها بعنوان "پوشش درست" برای زنان و دختران خود الگوبرداری میکنند. در واقعیت خیلی از زنان در ملاء عام از پوشش چادر استفاده می کنند. دادگاه ها  مکررا تاکید دارند که هر فرد جامعه در انتخاب پوشش خود آزاد است. ومعتقدند که هیچ کس اجازه ندارد زنان را بخاطر عدم رعایت پوششی که از نظر خودش "قابل قبول" است تهدید ویا مورد توهین قرار دهد. بدین ترتیب  است که در ماه مارس چند پلیس  کارشان به محاکمه در دادگاه عالی کشور کشیده شد. آنها در یکی از شهرستان های شمالی کشور 9 دختر نوجوان را دستگیرنموده و آنها را مجبور به پوشیدن بورقه کرده بودند. و همینطور مدیریک کالج که تلاش کرده بود مقررات  حجاب  برای دانشجویان دختر را تحمیل کند دردادگاه شکست خورد.

 

فقط قضات بنگلادش نیستند که با موضوع پوشش حجاب سروکار دارند . درست به همین ترتیب ائتلاف حاکم حزب لیبرال (عوامی لیگ)  به نخست وزیری خانم شیخ حزینا واجد تلاش کرده است که  نیروهای اسلامی قوی شده در این کشور را مهار نماید. وزارت آموزش و پرورش در یک مراسم رسمی اعلام کرد که هر تلاشی در جهت  محدود کردن دختران در فعالیت های ورزشی، فرهنگی ویا ایجاد مقررات پوشش حجاب اجباری بعنوان جرم قابل تعقیب است.

 

 

وکیلی بنام سارا حسینی در مصاحبه ایی با خبرگزاری( آ ف پ ) گفت که البته مقاومت در برابر فشار برای تحمیل حجاب چندان هم آسان نیست. حتی زنان مخالف پوشش اسلامی با چادر خود را در خیابان  در امنیت بیشتری احساس می کنند. وی به وکالت از" سلطان ارجمن بانو" توانست در این دعوای حقوقی  پیروز شود  . اما این دلیل برآن نیست که هر زن تحت فشار پوشش اجباری به دادگاه مراجعه کند. در هر صورت این  پیروزی در دعوای حقوقی میتواند پیامی باشد برای دادن جرئت بیشتر  به زنان برای دفاع از حقوق خودشان.

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©