Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
دوشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۱ برابر با  ۱۱ فوريه ۲۰۱۳
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۱  برابر با ۱۱ فوريه ۲۰۱۳
ایران در آئینه آمار(۱۲۶)

ایران در آئینه آمار(۱۲۶)

۲۱بهمن ۱۳۹۱ـ۹فوریه  ۲۰۱۳

تهيه و تنظيم از مريم اسکوئي

 

موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

۹ ميليون بيسواد مطلق زيرسايه حکومت آخوندها

افزايش ۳۰ درصدی کلاهبرداری در کشور/ تشکيل بيش از ۱۷ هزار پرونده

پيش‌بينی بانک مرکزی: نرخ متوسط تورم سال ۹۱ معادل ۳۲ درصد

اعلام ساعت کار مفيد در ايران؛ روزانه ۲۲ دقيقه

رشد ميل به «طلاق و زندگی مجردی»/ يک طلاق به ازای ۳. ۲ ازدواج

افزايش ۳۵ درصدی اعتياد زنان

۳۵ درصد کودکان تهرانى علائم آسم وآلرژى دارند: وزارت بهداشت آمارمرگهاى آلودگى هوا را اعلام کند

مرگ ماهانه ۵۰ نفر با قرص برنج

۷۰‌هزار ايرانی هر سال سرطان مي‌گيرند

واردات ۱۵۰۰ دستگاه بنز به ارزش ۱۰۱ ميليون دلار/سود ۶۰ درصدی واردکنندگان

مرگ سالانه ۴۲۰۰ نفر در ايران به دليل سوء‌ مصرف مواد

به دليل آلودگی هوا نوزادان تهرانی کوچک و کم وزن شده بدنيا می آيند

ثبت ۱۰ هزار مورد سکته قلبی از شهريور ماه

۴۰ درصد مردم قصرشيرين بيکارند

 

۲۱بهمن :۹ ميليون بيسواد مطلق زيرسايه حکومت آخوندها

 

ايلنا

به گزارش خبرنگار ايلنا حسين کمالی در مراسم جشن دانشجويان دانشگاه کار به مناسبت دهه فجر گفت: طی چند سال اخير تغييراتی در قيمت نفت صورت گرفت و درآمد کشور افزايش پيدا کرد و از لحاظ درآمد موقعيت خوبی پيدا کرديم. طی ۶ يا ۷ سال گذشته نزديک به ۶۵۰ ميليارد دلار درآمد نفتی کشور بوده است. با اين درآمد مي‌شد صنعت و کشاورزی کشور را بازسازی و بازآفرينی کرد. اما اتفاقی که امروز افتاده است اتفاق متفاوتی است.

وزير کار دولت‌های سازندگی و اصلاحات گفت: امروز همزبانی به جای همدلی نشسته است و برخی مسئولين با خود را دلسوز مردم نشان دادن رفتاری را پيشه کرده‌اند که پسنديده نيست. در حالی که حدود ۴ ميليون بيکار در کشور وجود دارد، اشتغال ايجاد نمي‌شود، پولی که بايد برای اشتغال هزينه شود برای رضايت زود گذر مردم به صورت نقد در اختيار آن‌ها قرار مي‌دهند. طی ۱۹ ماه گذشته ۴۵ هزار ميليارد تومان صرفه جويی دولت از محل افزايش قيمت حامل‌های انرژی بوده است و ۵۰ هزار ميليارد تومان از محل درآمدهای نفتی به آن اضافه شده است.

حسين کمالی تصريح کرد: حدود ۹۵ هزار ميليارد تومان بين مردم توزيع شده است و با اين پول مي‌شد ۹۵ هزار کارخانه و موسسه توليدی و خدماتی يک ميليارد تومانی در روستا‌ها و شهر‌ها ايجاد کرد. با اين کار مي‌شد مشکل اشتغال ازدواج مسکن، تدريس و درمان جوانان را رفع و يا ميزان آن را کاهش داد.

وی در ادامه گفت:نزديک به ۲۵۰ هزار زندانی در کشور وجود دارد. ۲۸ درصد از اين‌ها به خاطر سرقت وارد زندان شده‌اند.

وزير کار دولت اصلاحات و نماينده دوره‌های اول تا سوم مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در خصوص ديگر زندانيان کشور گفت: ۴۳ درصد از همين زنداني‌ها معتادين هستند. آيا اين افراد به خاطر خوشگذرانی معتاد شده‌اند؟ افسردگی ناشی از مسائل و مشکلات اجتماعی و اقتصادی ضرر و زيان‌های جبران ناپذيری را به جامعه اسلامی وارد مي‌سازد. متاسفانه فقط اطراف خودمان و مسائل و مشکلات خويش را مي‌بينيم.

کمالی وجود تعداد زياد بيسوادان کشور را مايه تاسف دانست و گفت: در کشوری که علما حکومت مي‌کنند پسنديده نيست که نزديک به ۹ ميليون بي‌سواد مطلق وجود داشته باشد. در همين منطقه در قزاقستان بيسوادی مطلق صفر است. حتی در ترکمنستان و ليبی افريقايی بيسوادی مطلق صفر است. در حالی که در کشور ما بيش از ۹ ميليون نفر بيسواد مطلق وجود دارد که ۳۰۰ هزار نفر از اين افراد کارفرما‌ها هستند اين‌ها چگونه مي‌خواهند برای بنگاه‌های اقتصادی خود برنامه ريزی کنند و کار را پيش ببرند؟

کمالی گفت: وزير صنايع چند هفته قبل اعلام کرده که قرار است ۶ هزار ميليارد تومان پول بين واحدهای توليدی برای افزايش سرمايه در گردش توزيع کنند و فکر مي‌کنند اين کار درمان درد است. متاسفانه کارگران دارند تاوان اشتباهات کسانی را مي‌دهند که اين گونه سياست‌ها را دنبال کرده‌اند.

 

۲۱بهمن: افزايش ۳۰ درصدی کلاهبرداری در کشور/ تشکيل بيش از ۱۷ هزار پرونده

آفتاب: سرهنگ مهرداد اميدی در تشريح اقدامات اين پليس در حوزه کلاهبرداری گفت: طی ۱۰ ماهه گذشته، هفده هزار و ۳۵۳ پرونده با موضوع کلاهبرداری مورد رسيدگی قرار گرفت که منجر به دستگيری ۶ هزار و ۸۰۰ نفر و صدور قرار تامين قضايی برای آنان شد.

وی با اشاره به اينکه پرونده های رسيدگی شده دارای ۱۷ هزار و ۱۰۰ نفر شاکی بودند، افزود: ۴۵ درصد از پرونده ها به شناسايی و دستگيری کلاهبرداران و معرفی آنان به مراجع قضايی منجر شد. ۲۱ درصد از پرونده ها قبل از صدور قرار، منجر به رضايت شاکی شد، در ۲۸ درصد پرونده ها نيز کلاهبرداران شناسايی و به مراجع قضايی معرفی شدند اما از حکم اتخاذ شده برای آنان بی اطلاع هستيم و ۶ درصد از پرونده ها نيز نتيجه مثبتی به دست نيامده است.

 

استان های رکورددار وقوع کلاهبرداری

معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پليس آگاهي، يادآور شد: بيشترين پرونده های کلاهبرداری به ترتيب در استان های تهران بزرگ، آذربايجان شرقي، البرز، اصفهان، مازندران و استان مرکزی تشکيل شده است.

 

افزايش ۳۰ درصدی کلاهبرداری در کشور

 

به گفته سرهنگ اميدي، در ۱۰ ماهه امسال ميزان کلاهبرداری در مقايسه با مدت مشابه در سال قبل ۳۰ درصد افزايش يافته است که عمده آن مربوط به کلاهبرداری های تلفنی و پيامکي‏، بوده است.

وی ادامه داد: اين درحالی است که ميزان کشف به وقوع در جرم کلاهبرداری طی ۱۰ ماهه گذشته در مقايسه با مدت مشابه در سال قبل، ۴ درصد افزايش يافته است.

 

بيشترين کلاهبرداری های کشور

 

اين مقام انتظامی در تشريح عناوين کلاهبرداری نيز گفت: ۲۴ درصد از کلاهبرداری ها در پوشش فروش املاک و وسائط نقليه،۲۰ درصد مربوط به کلاهبرداری های تلفنی و پيامکي، ۱۰ درصد در پوشش فروش اقساطی يا پيش فروش ملک، واحدهای مسکوني، تجاری و وسائط نقليه، ۱۶ درصد مربوط به امور بازرگانی و تجاری ، ۴ درصد مربوط به دلالی و واسطه گري، ۳ درصد مربوط به فروش اجناس بدلي، ۳ درصد مربوط به اجاره ملک، ۲ درصد کاريابی و استخدام و بقيه شامل ساير عناوين کلاهبرداری مانند رمالي، خواستگاری و امور خيريه بود.

 

۲۰ بهمن : پيش‌بينی بانک مرکزی: نرخ متوسط تورم سال ۹۱ معادل ۳۲ درصد

 

جرس: پيش‌بيني‌ها و برآوردهای بانک مرکزی ايران نشان مي‌دهد که نرخ تورم در سال ۹۱ به ۳۲ درصد خواهد رسيد.

به گزارش مهر، روند نرخ تورم از فرورين تا دی ماه امسال همواره افزايشی بوده و اين نرخ از ۲۱.۸ درصد ابتدای سال به ۲۸.۷ درصد در دوازده ماهه منتهی به اولين ماه زمستان ۹۱ رسيده است.

در همين حال، برآوردهای بانک مرکزی حاکی از آن است که به احتمال زياد، نرخ تورم در دوازده ماهه منتهی به اسفندماه ( متوسط سال ۹۱ ) به ۳۲ درصد خواهد رسيد. البته برآوردهای گذشته نشان ميداد که نرخ تورم در سال ۹۱ به ۳۷ درصد خواهد رسيد اما با اتخاذ تدابيري، اين رقم برآوردی تعديل شده است.

پيش از اين، بانک مرکزی نرخ تورم در دوازده ماه منتهی به آذر ماه را ۲۷.۴ درصد، آبان ماه را ۲۶.۱ درصد، مهرماه را ۲۴.۹ درصد، شهريورماه را ۲۴ درصد، مردادماه ۱۳۹۱ را ۲۳.۵ درصد، تيرماه را ۲۲.۹ درصد، خردادماه را ۲۲.۴ درصد، ارديبهشت ماه را ۲۲.۲ درصد و فروردين ماه را ۲۱.۸ درصد اعلام شده بود.

 

۲۰بهمن : اعلام ساعت کار مفيد در ايران؛ روزانه ۲۲ دقيقه

 

جرس: در حالی که طبق گزارش مرکز پژوهش های مجلس اين رقم در ايران روزانه به 22 دقيقه رسيده است، در مقايسه با سال پيش که يک ساعت و 4 دقيقه اعلام شده بود به طور چشم گيری کاهش يافته است.

در جايی که قانون 8 ساعت کار را برای کارمندان خود قرار داده اما غير از تعريف ساعت کار،يک واقعيت به عنوان ساعت کار مفيد در ادارات دولتی نيز بايد وجود داشته باشد.

بنا به اين گزارش ،در ابتدا بهتر است با يک تعريف کلی از مدت زمان معين کار طبق تعريفی که قانون ارائه کرده است وارد اين موضوع شويم. طبق ماده51 قانون کار :ساعت کار در اين قانون مدت زمانی است که کارگر نيرو يا وقت خود را به منظور انجام کار در اختيار کارفرما قرار می دهد.در تبصره يک اين قانون اشاره شده است که مجموع کار در هفته نبايد از 44 ساعت تجاوز کند.که جمعه را از اين مجموع کم کنيم تقريبا روزی هشت ساعت کار برای کارمندان منظور شده است .

اين در حالی است که ساعات کار مفيد در ايران با ساير کشور های پيشرفته قابل مقايسه نمی باشد.در واقع در کشورهای پيشرفته از 44 ساعت کار در هفته ،نزديک به 30 ساعت کار مفيد انجام می دهند.که اين رقم در ايران به 10 ساعت در هفته می رسد.به طور کلی تر طبق آمار، ساعت کار به طور سالانه در ژاپن به 2420 ساعت در کره جنوبی به 1900 ساعت در امريکا به 1360 ساعت ،المان 1600 ساعت و در ايران به 800 ساعت می رسد.

در حالی که طبق گزارش مرکز پژوهش های مجلس اين رقم در ايران روزانه به 22 دقيقه رسيده است، در مقايسه با سال پيش که يک ساعت و 4 دقيقه اعلام شده بود به طور چشم گيری کاهش يافته است.

 

 

کارشناسان علت های متعددی را برای بروز اين مشکل بر شمرده اند.که جميع نظرات بر اين موارد استوار است.

 پايين بودن دستمزد ها و حقوق

 ضعف مديريت و نظارت

 سيستم فرسوده ی اداری

 ضعف فرهنگی و اموزشی کارکنان

و بی انگيزه بودن انها از مهمترين دلايل بر شمرده کارشناسان می باشد.

 

۱۱بهمن : رشد ميل به «طلاق و زندگی مجردی»/ يک طلاق به ازای ۳. ۲ ازدواج

سلامت نيوز : روند افزايشی طلاق در خانواده‌های ايرانی همچنان سير صعودی دارد. آمار‌ها مي‌گويد در 6‌ماه نخست امسال ۷۰ هزار و ۸۴۱ طلاق در کشور ثبت شده که اين تعداد در مقايسه با سال قبل از آن 6 درصد افزايش يافته است. اين يعنی اينکه همچنان دادگاه‌های خانواده و مراکز قوه قضاييه سرريز از زنان و مردانی است که متقاضی جدايي‌اند و اين جدايی زنگ خطری بر فروپاشی ساختار خانواده ايرانی. افزايش 6 درصدی طلاق و کاهش پنج درصدی ازدواج طی 6 ماهه اول سال جاری آماری نگران کننده و بي‌توجهی جامعه از افزايش رشد سالانه آن نگران کننده‌تر است.

آمار طلاق و ازدواج

به گزارش سلامت نيوز به نقل از قانون ؛ آمار‌های سازمان ثبت احوال مي‌گويد که «در ۲ استان تهران و البرز در سال گذشته نيز به ازای ۳. ۲ ازدواج يک طلاق به ثبت رسيده که نگران کننده است».

طلايی گفته‌ گزارش‌هايی مبنی بر تشکيل زندگي‌های مجردی در شمال شهر تهران داريم که در آن دختر و پسر دانشجو بدون ازدواج رسمی زير يک سقف زندگی مي‌کنند. اگرچه ‌هنوز آمار رسمی در اين خصوص اعلام نشده است اما اين معضل و پديده جديد قطعا مي‌تواند يکی از عوامل تاثيرگذار در ساختار خانواده و افزايش طلاق باشد.

 

۱۰بهمن : افزايش ۳۵ درصدی اعتياد زنان

سلامت نيوز : يک روانشناس و کارشناس مشاوره اعتياد ازرسيدن ميزان اعتياد زنان به ۳۵ درصد خبرداد.

ابراهيم رفيعی در گفت‌و‌گو با ايلنا در مورد ميزان موفقيت درمان معتادان درکشور گفت: در خوش بينانه‌ترين حالت ۲۵ تا ۳۰ درصد درمان معتادان با موفقيت روبرو بوده است به نحوی که ديگر درگير اعتياد نشده‌اند.

اين روان‌شناس و کار‌شناس مشاوره رقم ۲۵ تا ۳۰ درصدی موفقيت در درمان اعتياد را قابل قبول عنوان کرد و افزود: برای اينکه درمان ديگر معتادان نيز با موفقيت روبرو شود بايد شرايط و امکانات بيشتری برای آن فراهم شود.

وی در مورد ميزان اعتياد در بين زنان و مردان گفت: در يک زمانی ۸۵ درصد ازمعتادان؛ مرد و ۱۵ درصد زن بودند اما اکنون اعتياد خانم‌ها به ۳۵ درصد رسيده است.

رفيعی با اشاره به اينکه سن اعتياد کاهش و به ۱۳ سال رسيده است، افزود: گروه بزرگی شامل دانش آموزان راهنمايی و دبيرستانی در معرض خطر اعتياد هستند از همين رو بايد آموزش‌های پيشگيرانه در اين ارتباط انجام شود.

 

۹بهمن : ۳۵ درصد کودکان تهرانى علائم آسم وآلرژى دارند: وزارت بهداشت آمارمرگهاى آلودگى هوا را اعلام کند

 

ايرن:استاد دانشگاه علوم پزشکى با اشاره به تاثيرات آلودگى هوا بر روى چشم، قلب و اعصاب، گفت: آخرين تحقيق نشان مي‌دهد 35 درصد کودکان تهرانى علائم آسم و آلرژى دارند که بخش قابل توجهى از آن به دليل آلودگى هواست.

به گزارش خبرنگار «محيط زيست» خبرگزارى دانشجويان ايران (ايسنا)، دکتر ابراهيم رضي، فوق تخصص ريه و استاد دانشگاه علوم پزشکى در کارگاه تخصصى اينورژن که براى خبرنگاران برگزار شد با اشاره به اينکه هواى پاک بايد 21 درصد اکسيژن و 78 درصد نيتروژن داشته باشد، گفت: هر انسان روزانه 15 تا 20 هزار ليتر هواى پاک نياز دارد. وى با اشاره به اينکه آلودگى هوا بر روى چشم، قلب و اعصاب تاثيرگذار است، افزود: آمارها نشان مي‌دهد سالانه سه ميليون نفر در جهان بر اثر آلودگى هوا جان خود را از دست مي‌دهند. اين فوق تخصص ريه و استاد دانشگاه علوم پزشکى با اشاره به اينکه آسم يک زمانى آمارش زير شش درصد بود، گفت: متاسفانه آخرين تحقيق نشان مي‌دهد 35 درصد کودکان تهرانى علائم آسم و آلرژى دارند که بخش قابل توجهى از آن به دليل آلودگى هواست. از سوى ديگر بر اساس آمارهاى سال 2002 ميلادى حدود 30 درصد کودکانى که آسم دارند، ناشى از تماس با گازهاى محيطى بوده است. وى با اشاره به پديده نوظهور آسم ناشى از ترافيک، گفت: تحقيقات نشان مي‌دهد خانه‌هايى که در کمتر از 75 مترى بزرگراه‌هاى اصلى واقع‌اند، کودکان ساکن در آنها از شانس بيشترى در ابتلا به آسم برخوردارند.

نقش آلاينده‌هاى مختلف هوا در بروز بيماري‌ها

10.7 درصد از سرطان‌هاى ريه در ارتباط با آلودگى هواست و اين سرطان در دنيا به شايع‌ترين سرطان خصوصا در کشورهاى صنعتى تبديل شده است. رضى به فاکتورهاى مرگ اعلام شده توسط سازمان بهداشت جهانى اشاره کرد و گفت: علاوه بر فشار خون، مصرف سيگار، قند، ورزش نکردن، چاقى و کلسترول امروزه آلودگى هوا در شهرها به عنوان يکى از عوامل و فاکتورهاى مرگ انسان‌ها تبديل شده است.

رشيدى با بيان اينکه اگر نگاهى به وضعيت آلودگى هوا بين سال هاى 81 تا 82 بياندازيم مى بينيم نوع و ميزان آلاينده ها با امروز متفاوت است گفت: در آن زمان ميزان مونواکسيد کربن در هواى تهران بيش از حد استاندارد و بالا بود به گونه اى که شاخص اين آلاينده در روزهايى از سال بين 170،180 و حتى تا 237 مى رسيد اما امروز بيشتر شاهد آن هستيم که ذرات کمتر از 2.5 ميکرون در هواى شهر بالا تر از حد استاندارد است.

 

۹بهمن : مرگ ماهانه ۵۰ نفر با قرص برنج

انتخاب

قرص برنج همچنان در کشور قربانی مي‌گيرد و آمار مرگ با آن طی 9 ماهه امسال 26 درصد افزايش داشته است. اين در حالی است که فروش اين قرص مرگبار در کشور ممنوع است.

به گزارش مهر، قرص برنج که به نام فسفيد آلومينيوم نيز شناخته می شود قرصی است که يک عدد آن قادر است هزاران شته را از بين ببرد. اين قرص از خود گاز فسفيد توليد می کند و از آن برای جلوگيری از آفت زدگی برنج در انبار استفاده می شود.

بر اساس آمار سازمان پزشکی قانونی کشور طی 9 ماه اول امسال 449 نفر که 245 نفر آنها مرد و 204 نفر زن بوده اند به علت استفاده از قرص برنج جان خود را از دست داده اند. اين در حالی است که در 9 ماه سال 1390 ، 354 نفر جان باخته بودند (198 نفر مرد و 156 نفر زن) و مقايسه آمار 9 ماهه سال 1390 با سال جاری نشان می دهد آمار مرگ های ناشی از مسموميت با قرص برنج 26.8 درصد افزايش داشته است.

در 9 ماهه امسال بيشترين تعداد مرگ های ناشی از مسموميت با قرص برنج با 185 مورد در استان تهران اتفاق افتاد و پس از آن، در گيلان با 69، مازندران با 53 مورد و لرستان با 41 مورد، بيشترين آمار اين قبيل مرگ ها ثبت شده است.

وی در مورد زمان مسموميت و مرگ بر اثر مصرف اين قرص گفت: معمولا افراد زير 24 ساعت فوت می کنند که زمان مرگ بستگی به ايرانی يا خارجی بودن قرص، تاريخ مصرف، ميزان مقاومت فرد و تعداد آن دارد.

طی سال های 1387 تا 1390 در ايران هزار و 311 نفر به علت مسموميت با قرص برنج کشته شدند که از اين تعداد 696 نفر مرد و 615 نفر زن بودند.

 

۹بهمن: ۷۰‌هزار ايرانی هر سال سرطان مي‌گيرند

سلامت نيوز : «حدود 70‌هزار نفر در کشور سالانه به بيماری سرطان مبتلا مي‌شوند. اين سونامی سرطان، بدون شک نتيجه سوءمديريت دولت است؛ به همين دليل اگر با روند کنونی پيش برويم به‌طور حتم در آينده، آمار نگران‌کننده‌ای را در زمينه بيماران سرطانی شاهد خواهيم بود

نماينده مردم آستانه ‌اشرفيه ادامه مي‌دهد: «به طور حتم بخش عمده‌ای از بروز سرطان ريه، دهان و خون در کشور به‌علت تثبيت آلودگی هوا در شهرهای پرجمعيت اتفاق مي‌افتد. از ديگر طرف بسياری از روستاهای کشور قادر به تامين آب شرب سالم نيستند؛ هم‌اکنون در بعضی از روستاهای کشور به‌ويژه روستاهای شمال کشور به‌علت آلوده بودن محيط، رنگ آب به سبز تغيير پيدا کرده است

 

 ۸بهمن : واردات ۱۵۰۰ دستگاه بنز به ارزش ۱۰۱ ميليون دلار/سود ۶۰ درصدی واردکنندگان

آفتاب: گران‌قيمت‌ترين خودروی بنز وارداتی به کشور در ۹ ماهه سال جاری بدون احتساب تعرفه واردات و ديگر هزينه‌های مربوطه بنز S۵۰۰L مدل ۲۰۱۲ به ارزش تقريبی ۳۲۰ هزار دلار بوده است.

نکته جالب در آمار گمرک ايران اين است که در ۹ ماهه امسال يک دستگاه خودروی بنز به ارزش تنها ۲۸۸۵ دلار از طريق هلند وارد کشور شده است.

خبرگزاری ايسنا مرداد ماه امسال با انتشار گزارشی از حاشيه سود ۶۰ درصدی واردکنندگان خودروی بنز خبر داده بود. از سوی ديگر براساس تازه‌ترين اخبار منتشر شده از اواخر هفته گذشته خودروهای با حجم موتور کمتر از ۲۵۰۰ سي‌سی برای واردات مشمول دريافت ارز مبادله‌ای شده‌اند. به اين ترتيب برخی از مدل‌های خودروی بنز نيز مي‌توانند برای واردات ارز مبادله‌ای بگيرند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران،روند صعودی کالاهای لوکس به کشور با وجود محدوديت‌های ارزی نشان مي‌دهد که وارد‌کنندگان اين خودروها قبل از اولويت‌بندی ده‌گانه کالاهای وارداتی با حجم گسترده ثبت سفارش سود کسب‌وکار خود را دست کم برای چند ماه آينده تضمين کرده‌اند و به نظر نمي‌رسد فعلا شاهد کاهشی در واردات اين خودروها به کشور باشيم. در همين حال رشد ۱۳.۵ درصدی واردات خودروهای لوکس در ۹ ماهه امسال با کاهش ۴۵ درصدی توليد خودرو در کشور همزمان شده است.

 

۷بهمن : مرگ سالانه ۴۲۰۰ نفر در ايران به دليل سوء‌ مصرف مواد

آفتاب: بابک دين‌پرست در حاشيه نخستين نشست راهبردی مشترک اعضای کميته‌ فرهنگی و پيشگيری و روسای کميته فرهنگی و پيشگيری استان‌های سراسر کشور با بيان اين مطلب گفت: مواد مخدر حوزه پيچيده‌ای است و جزو چهار بحران اصلی دنيا قرار دارد و سالانه ۲۰۰ هزار نفر در دنيا و ۴۲۰۰ نفر در ايران جان خود را به خاطر سوء‌ مصرف مواد از دست مي‌دهند.

دين پرست تاکيد کرد: وزارت آموزش و پرورش در راستای بند ۵ تفاهم‌نامه سال ۱۳۹۰ مي‌بايست به درج محتوای پيشگيری از اعتياد در کتب درسی و تهيه نقشه خطرپذيری مدارس اقدام کند و همچنين سازمان بهزيستی کشور نيز بانک اطلاعاتی را از سازمان‌های مردم نهاد فعال در عرصه پيشگيری از اعتياد تهيه کند.

 

 

۷بهمن: به دليل آلودگی هوا نوزادان تهرانی کوچک و کم وزن شده بدنيا می آيند

 

سلامت نيوز : به گفته برخی پزشکان، تولد نوزادان کم وزن، در کلانشهرهای کشور رو به افزايش است. هر چند پژوهش علمی درباره شيوع تولد نوزادان کم وزن صورت نگرفته، ولی برخی کارشناسان، علت اين امر را آلودگی هوا در کلانشهرها می دانند،

به گزارش سلامت نيوز به نقل از خبرآنلاين ؛ آمار رسمی اعلام شده از وزارت بهداشت و درمان می گويد سال گذشته نزديک به 110 هزار نوزاد نارس در کشور به دنيا آمده، يعنی به ازای هر 100 تولد، نزديک به 8 درصد نوزادان ايراني، زودتر از موعد مقرر، پا به جهان گذاشته اند. اين در حالی است که آلودگی هوا باعث می شود جنين نتواند از اکسيژن کافی برخوردار شود و به همين دليل لاغر و زودتر از موعد مقرر، به دنيا می آيد.

تحقيقی که اخيرا اداره سلامت کودکان، وابسته به معاونت سلامت وزارت بهداشت و درمان منتشر کرده، نشان می دهد در 18 استان کشور، عامل "نارسی و کم وزنی" علت اول و موثرترين دليل مرگ و مير نوزادان است. ا

برخی پزشکان نيز می گويد آلودگی هوا می تواند خطر تولد نوزادان نارس را بين 10 تا 25 درصد نسبت به تولد در هوای پاک، بيشتر کند. سهيلا‌ عارفی متخصص زنان و زايمان، تنفس گازهای CO2 ، مونوکسيد کربن و همچنين آلاينده‌هايی مثل سرب توسط مادر را بر تکامل جنين، موثر می داند و می گويد اين گازها می تواند اکسيژن‌رسانی به جنين را مختل کند.

اين استاد دانشگاه می افزايد: آمارها نشانگر اين است کە مواجه با آلاينده های موجود در هوا همچون سرب و آرسنيک و ديگر فلزات سنگين و نيز در معرض اشعه و پارازيت قرار گرفتن تا 30برابر خطر تولد نوزاد معلول و عقب مانده ذهنی را افزايش می دهد و اين زنگ خطری است برائ شهروندان پايتخت کە هر روزه در معرض اين آلودگی های محيطی قرار دارند.

نوزاد نارس و مشکلات پس از تولد

نتايج مطالعه‌ای از کاليفرنيا نشان مي‌دهد که کيفيت هوای تنفسی و هوای آلوده در اثر ترافيک تاثير مستقيمی بر تولد نوزادان نارس دارد. نتايج اين مطالعه حاکی از آن است که آلودگی هوای مرتبط با ترافيک، خصوصا وجود PAH تا 30 درصد ميزان بروز تولدهای نارس نوزادان را افزايش مي‌دهد. تغييرات فصلی و مجاورت با ساحل هم غلظت آلاينده‌های سمی را در هوا متاثر کرده است. در اين مطالعه، 100 هزار تولد در داخل شعاع 5 مايلی از دستگاه نظارت بر کيفيت هوا مورد بررسی قرار گرفتند. در اين بررسي، محققان 3 منبع آلودگی را تحت‌نظر داشتند: مدل آلودگی ترافيک، آلودگی ناشی از مواردی مانند توليد مونواکسيدکربن و مواد شيميايی سمی و بعضی آلاينده‌ها که منحصر به مناطق خاصی هستند که کارخانه‌های صنايع بيشتری داشتند. در مجموع مواجهه با آلاينده‌های بحرانی مانند PAH از همه بيشتر خطرناک بودند. ديگر مواد سمي، مانند بنزن و ذرات ريز با افزايش 10درصدی خطر تولدهای نارس نوزادان و ذرات ريز آمونيوم نيترات با افزايش 21 درصدی خطر در زايمان زودرس همراه بودند.

از لحاظ علمي، بيشتر نوزادان نارس بين 32 تا 37 هفتگی زمان بارداری متولد مي‌شوند. آنها عموما دچار مشکلاتی مانند کمبود اکسيژن،‌عفونت شديد، يا آسيب مغزی يا ريوی هستند و احتمال معلوليت يا تاخير رشد در اين نوزادان زياد است.

معمولا نوزادان بسيار نارس (قبل از هفته 26 بارداری به دنيا آمده است) يا وزنش بسيار کم بوده است (800 گرم يا کمتر)، با احتمال بيشتری ممکن است دچار معلوليت شديد شود. در مورد نوزادان بسيار نارس يا با وزن بسيار کم،‌اين معلوليت‌ها ممکن است رخ دهد: معلوليت ذهني، فلج مغزي، نابينايي، ناشنوايی برخی از نوزادانی که با وزن بين 1500 تا 2500 گرم متولد مي‌شوند، در مقايسه با نوزادان رسيده بعدها دچار تفاوت در ضريب ‌هوش مي‌شوند. نوزادان نارسی که با وزن بالای 2500 گرم متولد مي‌شود،‌تنها در معرض خطر اندک معلوليت‌های رشدی هستند. نوزادانی که دارای نشانه‌های تاخير رشدی هستند،‌ احتمالا با کمک يک زندگی خانگی غنی و مراقبانی که به نوزاد توجه دارند، بهبود پيدا مي‌کنند. البته اگر باز هم در معرض آلودگی هوا، تشعشعات و امواج مختل کننده جريان حيات قرار نگيرند.

 

۷بهمن :ثبت ۱۰ هزار مورد سکته قلبی از شهريور ماه

جرس: رئيس مرکز مديريت :کوروش اعتماد با اشاره به اينکه سامانه ثبت سکته‌های قلبی در شهريورماه راه‌اندازی شده و ۱۰ هزار مورد را نشان مي‌دهد افزوده احتمال مي‌رود تا همين لحظه به ۱۱ هزار مورد نيز رسيده باشد.

وی ادامه داد: سامانه ثبت سکته های قلبی در ۸۳ درصد بيمارستان‌های کشور مستقر شده اما هنوز ارزيابی مناسبی از اينکه چند درصد بيماران در اين سامانه ثبت‌ شده‌اند، وجود ندارد.

اعتماد اظهار کرد: در اکثر نظام‌های مراقبتی کم‌شماری وجود دارد و هم‌اکنون ثبت سامانه سرطان با ۱۵ سال قدمت ۷ درصد کم‌شماری دارد.

رئيس مرکز مديريت بيماري‌های غيرواگير وزارت بهداشت در رابطه با سامانه ثبت سرطان نيز گفت: هيچ نرم‌افزاری ثبت پوشش صد درصدی را ندارد چراکه ممکن است بيماری در منزل فوت ‌کند و يا بيماري‌اش تشخيص داده نشود بنابراين ثبت دقيق با مشکلاتی مواجه می شود. با اين وجود سامانه ثبت سرطان کشورمان در خاورميانه بی رقيب است و در بهترين‌ نظام‌های ثبت حداقل ۵ درصد کم‌شماری وجود دارد.

 

 

۴بهمن: ۴۰ درصد مردم قصرشيرين بيکارند

ايلنا ـ کرمانشاه: نماينده مردم قصرشيرين، سرپب ذهاب و گيلانغرب گفت: شهرهای سر پل ذهاب، گيلانغرب و قصر شيرين سال های طولانی جنگ تحميلی در اشغال دشمن بود يا به طور مستقيم درگير جنگی تمام عيار شد که در نهايت منجر به ويرانی و تخريب منطقه گرديد که هنوز هم آثار اين تخريب ها در آن منطقه مشهود است.

حسينی ادامه داد: با وجود برخورداری مناطق قصر شيرين از پتانسيل ها و ظرفيت های غنی و ارزشمند، بيش از ۴۰ درصد مردم شريف اين منطقه بيکار هستند.

اين نماينده مردم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به برخورداری کشور از منابع غنی نفت و گاز تأکيد کرد: با وجود اين منابع شهرهای قصرشيرين، سرپل ذهاب وگيلانغرب که وارث دردناک ترين آثار جنگ هستند تنها ۲۰ درصد مردم اين منطقه از نعمت گاز برخوردار هستند و تمام روستاهای اين شهرها از داشتن گاز محرومند در حالی که لوله انتقال گاز ايران به عراق از ميان روستاهای قصر شيرين عبور کرده است.

وی در تشريح مشکلات حوزه انتخابيه خود گفت: بيمارستان شهرهای قصرشيرين، گيلانغرب و سرپل ذهاب با وجود داشتن ۳ هزار و ۴۰۰ جانباز شيميايي، اعصاب و روان، فاقد تجهيزات و متخصص درمانی هستند و ساکنين اين شهرها برای امور درمانی تخصصی خود به شهرهای ديگر می روند.

حسينی با بيان اينکه جاده های مواصلاتی اين شهر مورد بی توجهی قرار گرفته است توضيح داد: نفت شهر با وجود ۲۴ سال پس از جنگ و اشغال از سوی عراق، هنوز بازسازی نشده در حالی که بسياری از مردم اين منطقه آرزوی برگشت به وطن خود را دارند.

 

 

 

 

 

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©