Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
چهارشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۱ برابر با  ۱۳ مارس ۲۰۱۳
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۱  برابر با ۱۳ مارس ۲۰۱۳
موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

ایران در آئینه آمار(۱۲۸)

۲۲ اسفند۱۳۹۱ـ12مارس۲۰۱۳

تهيه و تنظيم از مريم اسکوئی

 

موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

كاهش ۵/۳درصدی رشد اقتصادی طی ۷ سال

تورم ۳۰ درصد، افزايش حقوق ۱۸ درصد

دستمزد کارگران در سال آينده تعيين شد؛ ۴۸۷ هزار و ۱۲۵ تومان

همسرکشی در ايران / رشد ۳۳ درصدى قتل‌هاى خانوادگى

هر روز ۳۶۱ طلاق در کشور/ مزاحمت‌ برای زنان مطلقه

سازمان بهداشت جهانی: مرگ سالانه ۸۰ هزار ايرانی بر اثر آلودگي‌های محيطی

۳۰ درصد سقط جنين در دختران مجرد اتفاق می افتد

رئيس بانک مرکزی:اقتصاد کشور با تورمی فزاينده روبرو است:نرخ تورم تا پايان سال جاری به ۵/ ۳۱ درصد مي‌رسد

خلاء سلامت روان در برنامه‌های بهداشت جامعه :۳۰  درصد ايراني‌ها در معرض بيماری روانی

سه هزار مرگ در سال به علت سوختگی

جزئيات کشف ۱۱۰ ميليارد بشکه ذخاير نفت/ ايران تا ۱۰۰ سال نفت دارد

وزارت بهداشت: موج سوم ايدز همچنان در حال گسترش است

حوادث كار روزانه جان ۵/۷ کارگر ايرانی را مي‌گيرند

 

۲۲اسفند : كاهش ۵/۳درصدی رشد اقتصادی طی ۷ سال

 

ايلنا

طی 7 سال گذشته با افزايش درآمد نفتی ۳/۹درصدی رشد اقتصادی کشور كاهش يافته است.

به گزارش خبرنگار ايلنا، وابستگی به درآمد‌های نفتی و عدم سياستگذاری مناسب در تنظيم نرخ ارز اسمي، علت اصلی کاهش رشد اقتصادی کشور در طی ۷ سال گذشته بوده است.

بررسی تحولات رشد اقتصادی در دوره رونق نفتی اخير نشان مي‌دهد با وجود افزايش درآمدهای نفتي، رشد اقتصادی بالا و مستمر، به دليل بي‌توجهی به سياست‌های سمت عرضه حاصل نشده است.

نتايج مطالعات تجربی نشان مي‌دهد اگرچه اثر درآمدهای نفتی بر رشد اقتصادی مثبت است، ولی افزايش شديد درآمدهای نفتی بر رشد اقتصادی اثر کاهنده داشته است.

مطابق داده‌های بانک مرکزي، ميانگين رشد اقتصادی دوره‌های ۱۳۸۴-۱۳۷۹ و ۱۳۹۰-۱۳۸۵ به ترتيب معادل ۳/۶ و چهار درصد گزارش شده است. رشد اقتصادی ايران از ۱/۶ درصد در سال ۱۳۷۸ به ۶/۹ درصد در سال ۱۳۸۴ افزايش و سپس در يک روند نسبتا کاهنده به ۳ درصد در سال ۱۳۹۰ کاهش يافته است.

اين کاهش در حالی است که در اين دوره روند درآمدهای ارزی نفت فزاينده بوده است به طوری که درآمدهای ارزی حاصل از صادرات نفت به ۱۱۸/۲ميليارد دلار در سال ۱۳۹۰ گزارش شد.

تزريق درآمدهای نفتی به اقتصاد، افزايش نرخ تورم، کاهش ارزش پول ملی و در نتيجه افزايش شديد واردات، منجر به تضعيف بخش قابل تجارت (مانند بخش صنعت) و کاهش بهره وری شد.

يکی از دلايل اين پديده در ايران تنظيم اشتباه نرخ ارز اسمی در گذشته بوده است. افزايش وابستگی توليد به درآمدهای نفتی را مي‌توان با روند نسبت واردات دلاری به توليد ناخالص داخلی يا با نسبت درآمد نفت به توليد ناخالص داخلی نشان داد.

 

۲۱اسفند : تورم ۳۰ درصد، افزايش حقوق ۱۸ درصد!

خراسان:

 

تورم ۳۰ درصد، افزايش حقوق ۱۸ درصد!

 

بر اين مبنا حقوق بازنشستگان در سال ۹۲ بايد حداقل ۳۰ درصد افزايش داشته باشد يعنى نرخى که بانک مرکزى به عنوان نرخ تورم اعلام کرده است. البته همه مى دانيم در سال ۹۱ ايران تورمى بالاتر از اين عدد را تجربه کرد اما حتى اگر به رقم رسمى اعلام شده هم دل خوش کنيم بايد ۳۰ درصد افزايش حقوق بازنشستگى را شاهد باشيم اما خبرها حاکى از افزايش ۱۸ درصدى حقوق بازنشستگان است.

۱۸ درصد را به هيچ عنوان قبول نداريم

به تازگى روابط عمومى سازمان تامين اجتماعى در توضيحاتى اعلام کرد که ميزان حداقل افزايش حقوق و مزاياى بازنشستگان در سال ۱۳۹۲ بر اساس پيشنهاد مديرعامل اين سازمان به اعضاى هيئت مديره ۱۸ درصد است. بر مبناى اين توضيح پيشنهاد مديرعامل سازمان به هيئت مديره حداقل افزايش از اول فروردين سال ۱۳۹۲ برابر ۱۸ درصد است و چنان چه حقوق فردى با اعمال اين ضريب کمتر از يک صد هزار تومان افزايش يابد، حداقل افزايش حقوق به ميزان صد هزارتومان اعمال مى شود. ضمن آن که اگر بر اساس اعلام بانک مرکزى و تصميم مراجع عالى درصد افزايش حقوق بيش از اين ميزان پيشنهاد شود، سازمان تامين اجتماعى آمادگى تامين اعتبارو پرداخت آن را خواهد داشت.

اگرچه اين توضيحات به تازگى در اختيار رسانه ها قرارگرفت و نرخ افزايش ۱۸ درصدى مطرح شد اما رئيس کانون عالى بازنشستگان و مستمرى بگيران تامين اجتماعى اين ميزان افزايش حقوق بازنشستگان را به هيچ عنوان قبول ندارد. على اکبر خبازها مى گويد: ۱۸ درصد افزايش حقوق نه از طرف ما پيشنهاد شده است و نه آن را قبول داريم. آن چه که توسط بانک مرکزى به عنوان نرخ تورم اعلام شده است مورد قبول ماست و ما اين عدد را پى گيرى مى کنيم و منتظريم تا با برگزارى جلسه شوراى عالى کار نرخ افزايش حقوق نيز مشخص شود.

 

۲۱ اسفند :دستمزد کارگران در سال آينده تعيين شد؛ ۴۸۷ هزار و ۱۲۵ تومان

 

مهر:حداقل دستمزد سال آينده يازده و نيم ميليون کارگر و مشمول قانون کار ۴۸۷ هزار و ۱۲۵ تومان شد.

در نشست امروز دوشنبه شورای عالی کار که با حضور نمايندگان کارگران، کارفرمايان و دولت در محل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد، حداقل دستمزد سال آينده يازده و نيم ميليون کارگر و مشمول قانون کار ۴۸۷ هزار و ۱۲۵ تومان شد که نسبت به دستمزد سال ۹۱ معادل ۹۷ هزار و ۴۲۵ تومان افزايش يافته است.

برای تعيين و تصويب حداقل دستمزد سال آينده، در هفته‌های اخير نشست‌ها و مذاکرات فراوانی بين گروه‌های کارگري، کارفرمايی و دولت برگزار شد اما در ‌نهايت ۳ گروه بر سر رقم ۴۸۷ هزار و ۱۲۵ تومان هزارتومانی مزد که از ابتدای سال ۹۲ بايد از سوی بنگاه‌ها و واحدهای توليدی مشمول قانون کار اجرا شود، به توافق رسيدند.

آخرين جلسه‌ای که پيش از اين توسط شورای عالی کار برای تعيين حداقل دستمزد ساليانه برگزار شده است، در پايان اسفندماه سال ۹۰ بود که در آن زمان حداقل دستمزد سال جاری به ميزان ۳۸۹ هزار و ۷۰۰ تومان تعيين شد.

 

۱۶اسفند : همسرکشی در ايران / رشد ۳۳ درصدى قتل‌هاى خانوادگى

فرارو

زمانه عوض شده است. پيش‌ترها فاميل گوشت را هم كه مي‌خورد، استخوان را دور نمي‌انداخت. اما طى يكي، دو سال گذشته آمار قتل‌هاى خانوادگى رشدى 33 درصدى را نشان مي‌دهد و آمار همسركشى با جسم برنده، يكه تاز اين ميدان بوده است.

 

۱۳اسفند : هر روز ۳۶۱ طلاق در کشور/ مزاحمت‌ برای زنان مطلقه

قطره

قانون: نگاهی به آمار ثبت احوال مي‌گويد که در ۱۰ ماه اول امسال ۱۰۸ هزار و ۴۵۵ مورد طلاق در کشور ثبت شده است. اين آمار يعنی هر روز ۳۶۱ طلاق و در هر ساعت از شبانه روز ۱۵ زوج در حال جدايی هستند و در ‌نهايت در هر شبانه روز ۷۲۲ نفر از هم جدا مي‌شوند. اين آمار تامل بر انگيز آنجا خبر ساز مي‌شود که يکی از طرف‌های طلاق را زنان تشکيل مي‌دهند و ورود ۱۰۸ هزار زن مطلقه جديد به کشور، مي‌تواند زمينه ساز بروز آسيب‌های اجتماعی بيشتر در کشور باشد. بر اساس آمار، طول زندگی بيشتر طلاق‌ها در سال ۹۱ زير يکسال بوده که از اين ميان سهم تهراني‌ها پنج برابر ساير استان هاست

 

آمار زنان مطلقه و دختران مجرد در ايران

 

آماری رسمی از زنان مطلقه در کشور ارائه نمي‌شود اما حدود 2 سال پيش بود که رئيس مجتمع قضايی شماره 2 خانواده آمار زنان مطلقه را ۶ ميليون نفر اعلام کرد. آماری که در صورت صحت و افزوده شدن زنان مطلقه در دو سه سال گذشته، مرز آمار زنان مطلقه را به شش و نيم ميليون نفر مي‌رساند که در نوع خود کم نظير و البته تامل بر انگيز است.

 

مشکلات اقتصادی در راس مشکلات زنان مطلقه

 

دکتر «انور صمدی راد» مددکار اجتماعی با اشاره به آسيب‌های زنان ايرانی پس از طلاق مي‌گويد که مسائل اقتصادی مهم‌ترين بحران اين گروه از زنان پس از طلاق است. چراکه حدود ٧١ درصد زنان مطلقه و بيوه با فرزند يا فرزندان خود تنها ١۶ درصد از آنان شاغل هستند.

پس از مشکلات اقتصادي، فرزند پروری نيز از مشکلات عمده زنان مطلقه ايرانی پس از طلاق است. آمار‌ها نشان مي‌دهد که ٩٠ درصد زنان مطلقه دارای فرزند نسبت به آينده فرزندان خود نگرانی زيادی دارند. ٣٣ درصد زنان سرپرست خانوارعنوان کردند که فرزندانشان به خاطر جدايی از پدر به ميزان «زياد» و «بسيار زياد» احساس حقارت مي‌کنند؛ اين در حالی است که اين مسئله مي‌‌تواند اين کودکان را به انسان‌هايی افسرده، جامعه گريز و جامعه ستيز تبديل کند.

از سويي، وجود نگاه مردسالارانه موجب شده که ٣٩ درصد از زنان در پيدا کردن مسکن و اجاره آن، اسکان و اقامت در هتل‌ها و مهمانسرا‌ها با مشکل مواجه شوند. اين در حالی است که اغلب اينگونه زنان در وهله اول با مشکلات اقتصادی تهيه مسکن دست به گريبان هستند.

 

۱۰اسفند: سازمان بهداشت جهانی: مرگ سالانه ۸۰ هزار ايرانی بر اثر آلودگي‌های محيطی

فرارو

رئيس مرکز سلامت محيط و کار وزارت بهداشت گفت: طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی سالانه ۸۰ هزار ايرانی جان خود را بر اثر عوامل محيطی از دست مي‌دهند که اين رقم متوسط ميانگين جهانی است.

وی با اشاره به اينکه بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی سالانه حدود 80 هزار مرگ در کشور ما ناشی از عوامل محيطی که در محيط کار و اطراف وجود دارد اتفاق مي‌افتد افزود: اين آمار 21 درصد از مرگ و مير کشور را به خود اختصاص داده در حالی که متوسط مرگ و مير ناشی از آلودگی محيطی در دنيا 15 تا 30 درصد است.

 

۱۰اسفند  ۳۰:  درصد سقط جنين در دختران مجرد اتفاق می افتد

کلمه

 

در حالی که پيش از اين نسبت به افزايش زندگی زوج های جوان بدون ازدواج ابراز نگرانی شده بود، اينک آمار نشان می دهد که ۳۰ درصد سقط جنين ها از سوی دختران مجرد اتفاق می افتد.

اين آمار در حالی عنوان می شود که رابطه جنسی قبل از ازدواج و سقط جنين هر دو در ايران غيرقانونی است و سقط جنين تنها با شرايط خاصی امکانپذير است.

به گزارش مهرخانه، دکتر سيد حسن حسينی با موضوع «نظام گسيختگی خانواده و طلاق در ايران» در ابتدا به وضعيت آمار طلاق در ايران طی سال های گذشته اشاره کرد و گفت: اولين آمار رسمی طلاق و ازدواج در دهه ۳۰ شمسی ارائه شد، اين آمارها طی سال های ۴۰ تا ۵۰ موثق تر شد و پس از پيروزی انقلاب اسلامی مدتی اين آمار مخدوش شد، ولی بعد از آن به درستی ثبت گرديد. اگر آمار مرکز ثبت احوال را در نظر بگيريم متوجه می شويم که در دهه اخير به دليل انفجار جمعيتي، ميزان ازدواج ها افزايش يافته و به همان ميزان نيز با رشد طلاق مواجه هستيم.

 

افزايش قابل توجه آمار طلاق در جوامع روستايی از دهه ۶۰ به بعد

 

حسينی به مقايسه آمار طلاق در استان های مختلف طی سال های ۸۳ و ۹۰ پرداخت و ادامه داد: بر طبق اين آمارها در کل ايران نسبت طلاق به ازدواج از ۱۰٫۲ در سال ۸۳ به ۱۶ در سال ۹۰ رسيده است و نشان دهنده روند افزايش طلاق در همه استان هاست. البته برخی استان ها چون سيستان و بلوچستان در اين سال ها روند ثابت طلاق را طی کرده اند.

مدير گروه آسيب هابی اجتماعی انجمن جامعه شناسی به روند طلاق در جامعه روستايی اشاره کرد و افزود: ميزان طلاق ها در جامعه روستايی طی سال های ۱۳۳۰ تا ۱۳۶۵ خيلی کم افزايش داشته است، اما در همين جامعه از دهه ۶۰ به بعد افزايش قابل توجهی داشته است.

به گفته وی هميشه استان های البرز، تهران، قم، خراسان رضوي، کرمانشاه و کردستان در صدر آمار طلاق قرار دارند و نسبت ازدواج به طلاق از در اين استان ها از ميانگين ۱۶ بالاتر است.

حسينی با اشاره به پژوهشی در خصوص آمار طلاق ايرانيان مقيم کشور سوئد، اضافه کرد: مطالعه ای طی سال های ۸۰ تا ۹۰ در خصوص طلاق ايرانيان مقيم سوئد صورت گرفته است که نشان می دهد آمار طلاق در ميان خانواده های ايرانی مقيم آن کشور چند برابر همان وضعيتی است که در ايران رخ می دهد.

 

 

۷اسفند : رئيس بانک مرکزی:اقتصاد کشور با تورمی فزاينده روبرو است:

نرخ تورم تا پايان سال جاری به ۵/ ۳۱ درصد مي‌رسد

 

دويچه وله :رئيس بانک مرکزی تاييد کرد که اقتصاد کشور با تورمی فزاينده روبرو است. اين بدين معناست که شمار خانوارهای زيرخط فقر در ايران افزايش مي‌يابد. به گفته بهمنی بانک مرکزی برای جمع‌آوری نقدينگی سکه پيش‌فروش مي‌کند.

محمود بهمني، رئيس بانک مرکزی ايران اعلام کرد که نرخ تورم تا پايان سال جاری به ۵/ ۳۱ درصد افزايش مي‌يابد. بهمنی در دومين همايش سياست‌های پولی و چالش‌های بانکداری و توليد تصريح کرد که طبق آخرين داده‌ها، نرخ تورم "در دی ماه سال جای به ۷/ ۲۸ درصد" رسيده و بر اساس پيش‌بيني‌های موجود تا پايان سال ۹۱ نرخ تورم به ۵/ ۳۱ درصد مي‌رسد.

بهمنی اعتراف کرد که حجم نقدينگی در سال جاری بطور فزاينده‌ای رو به رشد بوده و "پايه پولی در پايان دی ماه ۸۸۶ هزار ميليارد ريال رسيده که ۸ / ۱۵ درصد" نسبت به اسفند ماه سال ۹۰ افزايش و رشد داشته است.

کارشناسان مستقل اقتصادی مي‌گويند که عيدانه ۷۰ هزار تومانی دولت کمکی به خانوار‌های ايرانی نخواهد کرد و حتی يارانه ۷۰۰ هزار تومانی نيز مشکل‌گشا نخواهد بود.

اختلاف بر سر آمار و ارقام

دولت و نمايندگان مجلس بر سر آمار اعلام شده اختلاف نظر دارند. آمارهای بانک مرکزی تنها منبع رسمی قابل استناد برای نرخ تورم است. کارشناسان و منتقدان دولت مي‌گويند که فضای جامعه و مقايسه ميان بهای کالا‌های اساسی و قيمت ارز نشان مي‌دهد که ميزان تورم بيش از ارقام ذکرشده از سوی بانک مرکزی است.

مرکز پژوهش‌های مجلس در تازه‌ترين گزارش خود تورم را يکی از "مهم‌ترين چالش‌ها و معضلات اقتصادی" کشور خواند. بر اساس اين گزارش ايران با نرخ تورمی ۸/ ۲۱ درصدی در سال ۲۰۱۲ ميلادی رتبه ششم در جهان و رتبه نخست در منطقه را داشته است. حال آنکه رئيس بانک مرکزی تورمی بيش از ۵/ ۳۱ درصد را برای سال ۹۱ اعلام کرده است.

 

 

۷اسفند : خلاء سلامت روان در برنامه‌های بهداشت جامعه :

۳۰  درصد ايراني‌ها در معرض بيماری روانی

قانون:سرانه هر شهروند برای سلامت روان بايد بين سه دهم تا ۵ دهم دلار باشند که به اين ترتيب بايد هزينه‌ای بالغ بر ۲۱۰ ميليارد دلار برای سلامت روان کشور در نظر گرفته شود. اين در حالی است که يک دهم اين هزينه هم در نظر گرفته نشده و از سويی روند ابتلا به بيماري‌های روانی در کشور رو به فزونی است.

بی توجهی به سرانه های درمان

 

ابتلای 30 درصدی ايرانی ها به بيماري‌های روانی

 

در حالی که برپايه مصوبه دولت، وزارت بهداشت موظف است، هر پنج سال، در زمينه شيوع بيماري‌های روانی در سطح کشور مطالعاتی انجام دهد اما اين مصوبه، به صورت پی درپی اجرا نشده است، از اين رو آخرين آمار از شيوع بيماري‌ها و اختلالات رواني، در سال ١٣٨٤انجام شده و رقم ٢١‌ درصد را نشان مي‌دهد.با اين حال، عليرضا مصداقي‌نيا، معاون سابق بهداشتی وزارت بهداشت می گويد که "برپايه مطالعات انجام شده از سال ١٣٩٠ تا ١٣٩٤، نزديک به ٢٠ تا ٣٠ درصد از جمعيت کشور دچار مشکلات روانی خواهند شد." اين در حالی است که ايرانی ها به استقبال سال 92 رفته و به زودی تا کمتر از 2 سال ديگر، 30 درصد ايرانی ها دچار مشکلات روانی می شوند.

 

 

آمار بيماری های رواني، مردان ۲۰.۸ درصد و زنان ۲۶.۵ درصد

 

روند رو به رشد بيماری های روانی در ايران اما به گونه ای است که مديرکل سلامت روان وزارت بهداشت اعلام کرده که بر اساس آخرين تحقيق وزارت بهداشت که بعد از 10 سال ا‌نجام شد، 26.5 درصد زنان و 20.8 درصد مردان در طول يکسال به يک نوع اختلال روانی مبتلا مي‌شوند که رتبه اول بار بيماري‌های زنان را دارد.به گفته ناصحي، آخرين بررسی شيوع شناسی بيماريهای روانی در کشور بعد از 10 سال طی سال‌های 89 و 90 در سراسر کشور و در جمعيت 15 تا 64 انجام شد که نتايج نهايی آن‌ها به تازگی جمع بندی شده است.وی گفت: اين تحقيق فقط بار کلی بيماريهای روانی را در بين مردان و زنان برآورد کرد و بار تک‌تک بيماري‌های روان مانند روانپريشي، افسردگي، اضطراب، وسواس، دوقطبي، اسکيزوفرنی و ... را به تفکيک نشان نمي‌دهد.نتايج اين تحقيق نشان مي‌دهد که به طور متوسط شيوع بيماري‌های روانی در جامعه ما 23.6 درصد است که اين ميزان در زنان 26.5 درصد و در مردان 20.8 درصد است که البته نسبت به آ‌مار 20 سال قبل رشد چندانی را نشان نمي‌دهد.مديرکل سلامت روان وزارت بهداشت تأکيد کرد: اين بررسی همچنين نشان داد که بيمار ي‌های روانی در زنان کشور رتبه اول بار بيماري‌ها را دارد و در مردان بعد از حوادث عمدی و غير عمدی که عمدتاً حوادث ترافيکی است دومين بار بيماري‌ها را از نظر مرگ و ناتوانی باعث مي‌شود.

 

۶اسفند : سه هزار مرگ در سال به علت سوختگی

 

ايلنا: متخصص جراحی عمومی و فلوشيب سوختگی گفت: در ۱۰ سال اخير متوسط سه هزار مرگ در سال به علت سوختگی رخ داده است.

به گزارش خبرنگار ايلنا، محمد رضا مبين در نشست خبری دومين همايش بين المللی سوختگی در کشور که امروز در بيمارستان سوانح سوختگی مطهری برگزار شد، گفت: براساس اعلام سازمان بهداشت ۱۰ قطب سوختگی و ۴۵ مرکز درمان سوختگی در کشور وجود دارد.

وی با اشاره به اينکه پيش از ۲۰۰ هزار مورد سوختگی در سال به مراکز درمانی مراجعه مي‌کنند، افزود: ساليانه ۱۵ هزار مورد بستری در اين مراکز درمانی صورت مي‌گيرد.

مبين همچنين به ارايه آماری از وضعيت درمان سوختگی در بيمارستان مطهری پرداخت، و افزود: سالانه ۱۵ هزار مراجعه سرپايی سوختگی حاد به بيمارستان مطهری داريم.

وی با اشاره به اينکه بين ۱۳۰۰ تا ۱۵۰۰ بستری سوختگی حاد نيز داريم، افزود: ۵/ ۱۷درصد از اين بستري‌ها نيز فوت مي‌شوند.

متخصص جراحی عمومی و فلوشيب سوختگی خاطرنشان کرد: در دنيا زنان بيشتر از مردان دچار سوختگی مي‌شوند اين درحالی است که در ايران اين نسبت ۵۴ به ۴۶ درصد است.

مبين در ادامه به علل وقوع سوختگی اشاره کرد و افزود: علت سوختگی شعله و آتش ۴۵ درصد، مايعات داغ۳۰ درصد، تماس با اجسام داغ ۳۰ درصد، الکتريکی ۴ درصد و شيميايی ۳ درصد است.

متخصص جراحی عمومی و فلوشيب سوختگی خاطرنشان کرد: کودکان ۷۵ تا ۸۵ درصد با مايعات داغ دچار سوختگی مي‌شوند.

مبين با اشاره به هزينه درمان سوختگی گفت: متوسط هزينه درمان يك بيمار در بيمارستان مطهری ۲ ميليون و ۴۰۰ هزار تومان است درحالی که در بيمارستان خصوصی هر درصد سوختگي۲ تا ۴ ميليون تومان است به طور مثال بيماری با سوختگی ۳۰ درصد هزينه درمانش بالای ۶۰ ميليون تومان مي‌شود.

 

 

۶اسفند: « جزئيات کشف ۱۱۰ ميليارد بشکه ذخاير نفت/ ايران تا ۱۰۰ سال نفت دارد »

 

آفتاب: معاون وزير نفت با اشاره به افزايش ذخاير گاز ايران به ۳۴ تريليون مترمکعب از کشف بيش از ۱۱۰ ميليارد بشکه نفت خبر داد و گفت: ايران تا ۱۰۰ سال آينده نفت برای توليد و صادرات در اختيار دارد.

محسن خجسته مهر در گفتگو با مهر درباره آخرين وضعيت کشف ذخاير جديد نفت و گاز طبيعی در ايران، گفت: در حال حاضر حجم ذخاير هيدروکربور مايع درجای کشور به بيش از ۸۰۰ ميليارد بشکه افزايش يافته است.

معاون برنامه‌ريزی و نظارت بر منابع هيدروکربوری وزارت نفت با اعلام اينکه در شرايط فعلی ايران بيش از ۱۵۷ ميليارد بشکه ذخاير قابل برداشت نفت خام در اختيار دارد، تصريح کرد: همچنين حجم ذخاير گاز ايران به ۳۴ تريليون مترمکعب افزايش يافته است.

اين مقام مسئول با يادآوری اينکه هم اکنون ايران بزرگترين دارنده ذخاير گاز طبيعی در بين کشورهای عضو اوپک است، بيان کرد: در شرايط فعلی حدود ۳۳۰ مخزن نفت و گاز در کشور وجود دارد که برخی توسعه و برخی از مخازن در حال توسعه تکميلی هستند.

جزئيات کشف ۱۱۰ ميليارد بشکه ذخاير نفت

معاون وزير نفت با تاکيد بر اينکه از سال ۱۳۸۴ تاکنون بالغ بر ۱۱۰ ميليارد بشکه نفت خام در ايران کشف شده است، يادآور شد: همچنين در اين مدت بيش از ۶ تريليون مترمکعب ذخاير گاز طبيعی کشف شده است.

به گزارش مهر، بر اساس اهداف اکتشافی نفت و گاز طبيعی وزارت نفت در برنامه پنجم توسعه بايد سالانه ۲.۵ ميليارد بشکه به حجم ذخاير نفت خام کشور افزوده شود، ضمن آنکه تا پايان سال ۱۳۹۴ بايد سالانه ۶۳۰ ميليارد متر مکعب ذخاير جديد گاز طبيعی در ايران کشف شود.

بر اين اساس اخيرا ۱۴ بسته سرمايه‌گذاری برای توسعه فعاليت‌های اکتشاف نفت و گاز طبيعی تعريف شده است که حجم کل اين بسته‌های سرمايه‌گذاری شامل ۱۲ بلوک اکتشافی خشکی و ۲ بلوک اکتشافی دريايی حدود يک ميليارد و ۴۰۰ ميليون دلار برآورد مي‌شود.

 

 

۶اسفند : وزارت بهداشت: موج سوم ايدز همچنان در حال گسترش است

 

آفتاب: وزارت بهداشت با برنامه های کاهش آسيب توانست موج دوم ايدز را کنترل کند ولی گسترش موج سوم نگرانی جديد مسئولين است.

دکتر عباس صداقت، رئيس اداره کنترل ايدز وزارت بهداشت در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: تا پايان تابستان سال جاری حدود ۲۴ هزار مبتلا به HIV در کشور ثبت و گزارش شده است ولی بر اساس آمار تخمينی در کشور حدود ۹۰ هزار مورد ابتلا وجود دارد.

وی گفت: در موج اول ايدز، فرد ناخواسته به دليل تزريق فرآورده های خونی آلوده مبتلا شد ولی موج دوم ايدز مربوط به رفتارهای خود فرد يعنی از طريق تزريق در اعتياد و ارتباطات جنسی محافظت نشده است.

صداقت با بيان اين که اگر کسی اين دو رفتار را داشته باشد صرف نظر از اين که چه شخصيتی و يا چه موقعيتی در جامعه داشته باشد در معرض ابتلا به اين ايدز قرار می گيرد اظهار داشت: رنج سنی ابتلا به HIV در کشور ما بين ۲۵ تا ۳۵ سال است و اين يک نگرانی بزرگ محسوب می شود که جوانان کشور در معرض خطر قرار دارند.

 

 

 

۵اسفند : حوادث كار روزانه جان ۵/۷ کارگر ايرانی را مي‌گيرند

 

به گزارش خبرنگار ايلنا، سازمان پزشکی قانونی امروز (۵ اسفند) از کشته شدن يک هزار و ۵۱۷ کارگر در کشور بر اثر حوادث ناشی از کار در ده ماهه نخست سال جاری خبر داده که اين آمار در مقايسه با مدت مشابه سال قبل که تعداد کشته شدگان حوادث کار يک هزار و ۳۳۱ نفر بود، ۱۴ درصد افزايش يافته است.

همچنين بر اساس آمارهای موجود به ترتيب سقوط از بلندي، اصابت اجسام سخت، برق‌گرفتگي، سوختگی و کمبود اکسيژن مرگ آور‌ترين حوادث حين کار را به خود اختصاص داده‌اند.

بر اساس تحليل ايلنا از گزارش سازمان پزشكی قانوني، ده ماه نخست سال جاری ۳۰۶ روز را شامل مي‌شود که با کم کردن روز‌های تعطيل کارگران از آن (ماهی ۴ روز به طور متوسط)، ۲۶۶ روز کاری باقی مي‌ماند. حال اگر تعداد کشته شدگان ده ماه نخست را بر تعداد روزهای کاری تقسيم کنيم عدد ۵/۷ بدست مي‌آيد که ميزان مرگ و مير روزانهٔ کارگران در حوادث حين کار را ما نشان مي‌دهد.

لزوم توجه مسئولان به مرگ خاموش کارگران

 

افزايش ۱۴ درصدی تعداد جان باختگان حوادث حين کار نشان از بي‌توجهی مسئولان دولتی و کارفرمايان بخش خصوصی به اين مساله دارد. گويا از تمامی مسائل و مشکلات مربوط به روابط کار، ايمنی کارگران در پايين‌ترين مرتبهٔ اهميت قرار دارد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©