Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
پنجشنبه ۵ ارديبهشت ۱۳۹۲ برابر با  ۲۵ آوريل ۲۰۱۳
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :پنجشنبه ۵ ارديبهشت ۱۳۹۲  برابر با ۲۵ آوريل ۲۰۱۳
موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

ایران در آئینه آمار(۱۳۱)

۴ اردیبهشت ۱۳۹۲ـ24 آوریل۲۰۱۳

تهيه و تنظيم از مريم اسکوئی

 

موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

کاهش ۴۴ درصدی تولید خودرو

افزايش ۴۰۰ تا ۷۰۰ درصدی ويزيت پزشکان/هزينه های کمرشکن درمان

مرگ ۱۰۵ بيمار مبتلا به ايدز در مازندران

تعطيلی بيش از ۵۰۰ کارگاه کفاشی در اصفهان در سال گذشته

نرخ بيکاری بين ۲۰ تا ۳۰ درصد است/عدم محاسبه «اخراج» های ناشی از تعديل

تعطيلی گسترده آزمايشگاه‌های کشور/ ۹۰ درصد هزينه‌های درمانی از جيب مردم پرداخت مي‌شود

۳ ميليون بيکار طبق گزارش مرکز آمار ايران

افزايش نرخ بيکاری در ميان فارغ التحصيلان دانشگاهی/ استان‌های غربی بيشترين نرخ بيکاری را دارند

بازار کار و دورنمای اشتغال در ایران در سال جاری

سن متوسط ابتلای زنان ايرانی به پوکی استخوان:20 سال زودترازکشورهای پيشرفته

ازدواج 200،000 کودک زير 14 سال طی شش سال گذشته

بيش از دو هزار نفر در سال ۱۳۹۱ بازداشت شدند

 

۴ اردیبهشت : کاهش ۴۴ درصدی تولید خودرو

به گزارش ایسنا، دنیای اقتصاد در این باره نوشت: تولید انواع خودرو در سال 1391 به 921 هزار و 380 دستگاه رسید این در حالی است که در سال 90 یک میلیون و 641 هزار و 529 دستگاه خودرو تولید شده بود؛ بنابراین خودروسازان کشور در سال گذشته با افت 44 درصدی تولید روبه‌رو بودند.

در همین حین براساس آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال گذشته بالغ بر 788 هزار و 390 دستگاه انواع خودرو سواری در کشور به تولید رسیده است ، این در شرایطی است که سال 90 تعداد یک میلیون و 412 هزار و 220 دستگاه سواری از خط تولید خودروسازان خارج شده است، بنابراین اگر تولید سواری در کشور در سال 90 نسبت به سال 89 رشد 4 درصدی را تجربه کرده اما در سال 91 با افت 2 / 44 درصد همراه بوده است. از سوی دیگر تا پایان اسفند سال گذشته تولید وانت به 115 هزار و 545 دستگاه، کامیون به 16 هزار و 390 دستگاه، اتوبوس به 904 دستگاه و مینی‌بوس نیز به 151 دستگاه رسید.

طی 12 ماهه سال قبل همچنین پراید نسیم و صبا به تعداد 259 هزار و 18 دستگاه، سمند به تعداد 110 هزار و 480 دستگاه، پژو 405 بالغ بر 104 هزار و 314 دستگاه، تندر90 به تعداد 77 هزار و 416 دستگاه، پژوپارس به تعداد 60 هزار و 357 دستگاه، محصولات رنو به تعداد 55 هزار و 979 دستگاه، MVM به تعداد 44 هزار و 864 دستگاه، پژو206 به تعداد 27 هزار و 819 دستگاه، تیبا به تعداد 21 هزار و 991 دستگاه، مگان بالغ بر 12 هزار و 894 دستگاه ورانا به تعداد 12 هزار و 321 دستگاه تولید شد.

در سال گذشته سوزوکی به تعداد 2137 دستگاه، انواع مزدا بالغ بر 1788 دستگاه، پژو207 به تعداد 1849 دستگاه، تینا 1282 دستگاه و ماکسیما به تعداد 643 دستگاه تولید شد

 

۲ اردیبهشت :افزايش ۴۰۰ تا ۷۰۰ درصدی ويزيت پزشکان/هزينه های کمرشکن درمان

 

هزينه‌های درمانی طی ۱۱سال اخير به‌طور سرسام‌آوری افزايش يافته است.

به نوشته روزنامه شرق، تعرفه‌های درمانی پزشکان عمومی در بخش دولتی در سال جاری در مقايسه با تعرفه‌های درمانی پزشکان عمومی در سال ۱۳۸۳، ۴۰۰درصد و تعرفه‌های پزشکان عمومی در بخش خصوصی در سال جاری در مقايسه با سال ۱۳۸۳، ۷۰۰درصد افزايش داشته است. افزايش قابل‌توجهی که به شکل نگران‌کننده زمينه‌ساز افزايش پرداخت هزينه‌های درمانی از سوی مردم مي‌شود.

بر اساس اطلاعات موجود قيمت ويزيت پزشکان عمومی در بخش دولتی در سال ۱۳۸۳، هزارو۱۰۰تومان بود که در سال جاری به پنج‌هزار و ۵۰۰ تومان رسيده است. همچنين ويزيت پزشکان عمومی در بخش خصوصی در سال ۱۳۸۳، هزارو۴۴۰تومان بود که در سال جاری به ۱۱هزار و ۵۰۰تومان رسيده است. افزايش ۴۰۰ تا ۷۰۰درصدی تعرفه‌های درمانی پزشکان عمومی از سال ۸۳ تا به امروز در حالی است که ميزان افزايش تعرفه‌ها در ميان پزشکان متخصص، فوق متخصص و روان‌پزشکان نيز با افزايش بسيار زيادی همراه بوده است. به‌طوري‌که تعرفه‌های پزشکان متخصص در بخش دولتی از سال ۸۳ تا به امروز ۳۰۰درصد و در بخش خصوصی ۴۵۷ درصد، تعرفه پزشکان فوق‌تخصص در بخش دولتی از سال ۸۳ تا به امروز ۲۸۰درصد و در بخش خصوصی ۶۰۱ درصد و همچنين تعرفه روانپزشکان در بخش دولتی از سال ۸۳ تا به امروز در بخش دولتی ۴۳۶ درصد و در بخش خصوصی ۶۹۱ درصد افزايش داشته است.

در مجموع تعرفه پزشکان عمومی در بخش دولتی و خصوصی از سال ۸۳ تا ۹۲، ۵۵۰ درصد، متخصص ۷۵۷درصد، فوق تخصص ۸۸۱ درصد و روانپزشک ۱۱۲۶درصد افزايش يافته است.

در اين شرايط بر اساس بررسی «شرق» اگر اين افزايش بسيار زياد هزينه‌های درمانی را با ميزان افزايش حقوق کارمندان و کارگران مقايسه کنيم، هزينه‌های تحميلی به مردم در دولت‌های نهم و دهم بيش از پيش مشخص مي‌شود. به‌طوري‌که بر اساس آمار مندرج در روزنامه رسمی ارگان دولت «ايران» (در تاريخ ۲۲ فروردين سال ۹۲) حقوق کارمندان از سال ۱۳۸۴ آغاز فعاليت دولت نهم تا به امروز ۱۰۸درصد افزايش يافته است و حقوق کارگران از سال ۱۳۸۴ تا به امروز ۱۵۳درصد افزايش يافته است که به‌هيچ‌وجه مطابقتی با ميزان افزايش ۴۰۰ تا ۷۰۰درصدی هزينه‌های درمانی نداشته است.

هزينه‌هايی که قرار بود کاهش پيدا کند.

افزايش ۴۰۰ تا ۷۰۰درصدی تعرفه پزشکان از سال۱۳۸۳ تا سال ۱۳۹۲ در حالی به شکل مستقيم منجر به افزايش سرسام‌آور هزينه‌های درمانی برای مردم شده است که بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه دولت موظف است هزينه‌های درمانی پرداخت شده از جيب مردم را کاهش دهد و به زير ۴۰درصد برساند. هم‌اکنون بر اساس آمار‌های دولتی مردم بيش از ۷۵درصد از هزينه‌های درمانی را از جيب خود پرداخت مي‌کنند. هم‌اکنون بر اساس آمار ارايه‌شده از سوی نماينده سازمان بهداشت جهانی در خاورميانه در اکثر کشورهای دنيا، سهم مردم از پرداخت هزينه‌های سلامت در حدود ۱۸درصد است اما اين عدد در کشور ما بيش از ۸/۵۴درصد است که با احتساب منابع بيمه‌ای اين عدد به بالای ۷۰درصد مي‌رسد.

هدفمندی يارانه‌ها و افزايش هزينه‌های درمان

دلايل متعددی را مي‌توان برای افزايش ۴۰۰ تا ۷۰۰درصدی هزينه‌های درمانی در دولت‌های نهم و دهم ذکر کرد، اما در صدر آنها اجرای قانون هدفمندی يارانه، سهم اندک مراکز درمانی و وزارت بهداشت از بودجه عمومی کشور و عدم تعيين تعرفه‌های درمانی واقعی برای بهداشت و درمان کشور، سه دليل اصلی افزايش بالای هزينه‌های درمانی طی سال‌های اخير است. به طوري‌که تعرفه‌های درمانی از سال ۸۳ تا ۸۹ به‌طور ميانگين سالانه ۱۰ تا ۱۵درصد افزايش داشته است که پس از سال ۱۳۸۹ همزمان با اجرای قانون هدفمندی يارانه‌ها اين ميزان به ۲۵ تا ۳۵درصد رشد سالانه رسيد.

افزايش هزينه‌های کمرشکن درمان

هزينه‌های کمرشکن درمانی اصطلاحی است که کارشناسان حوزه سلامت برای توصيف وضعيت آن دسته از افرادی به‌کار مي‌برند که بر اثر پرداخت هزينه‌های سنگين درمان، دچار شرايط اقتصادی دشوار مي‌شوند. بر اساس آمار دولتی در حال حاضر ارزيابی مي‌شود، درصدی در حدود ۵/۷ تا ۱۰درصد از افراد جامعه در اين وضعيت قرار دارند و پرداخت هزينه‌های سنگين درمان بيماري‌های سخت و صعب‌العلاج، در شرايط عادی برای آنها ممکن نيست و مجبورند با فروش وسايل زندگی و ، هزينه‌های درمان را تامين کنند.

در سال‌های ۸۸ تا ۸۹ آماری که در ارتباط با خانواده‌هايی که توان پرداخت هزينه‌های سنگين درمان بيماري‌های سخت را نداشته و ناگزير با فروش وسايل زندگی به زير خط‌ فقر رفته‌اند، در حدود ۵/۲تا ۴درصد از کل جمعيت کشور اعلام شده بود. اما اين آمار در سال‌های ۹۰ تا ۹۱ به مرز ۵/7 در صد رسیده است.

 

۳۱فروردين : مرگ ۱۰۵ بيمار مبتلا به ايدز در مازندران

آفتاب: رئيس مرکز مديريت بيماريهای واگير وزارت بهداشت گفت: متاسفانه 105 بيمار مبتلا به ايدز طی سال گذشته در مازندران جان خود را از دست دادند.

به گزارش مهر، محمد مهدی گويا عصر شنبه در جلسه کارگروه سلامت مازندران در ساري، از وجود 282 بيمار ايدزی در استان خبر داد و گفت: تاکنون 105 نفر بيمار مبتلا به اين ويروس در استان جان خود را از دست دادند.

رئيس مرکز مديريت بيماريهای واگير وزارت بهداشت با اعلام اينکه حدود هزار و 500 بيمار مبتلا به ويروس اچ آی وی در استان وجود دارد، اظهار داشت: از اين تعداد حدود يک پنجم شناسايی و چهار پنجم بقيه در استان زندگی و بيماری را به افراد های سالم منتقل می کنند.

اين مقام مسئول با بيان اينکه مازندران جزو پنج تا شش استانهای پرخطر کشور در زمينه ويروس ايدز است، اظهار داشت: استانهای کرمانشاه، فارس، هرمزگان، خراسان رضوي، اصفهان و تهران جزو استانهای پرخطر محسوب می شوند.

وی با اعلام اينکه امکانات مشاوره ای در شهرهای غرب استان برای کنترل بيماری ايدز فعال تر شود، گفت: برای پيشگيری از اين ويروس خطرناک بايد امکانات مراکز مشاوره در سطح دانشگاهها و بهزيستی افزايش يابد.

گويا، به راه اندازی مرکز نگهداری زنان مبتلا به ايدز در مازندران  اشاره کرد و گفت: 186 نفر تحت پوشش اين مرکز قرار دارند که از اين تعداد 165 نفر به صورت منظم برای درمان و پيشگيری به مرکز مراجه می کنند.

 

 

۳۱فروردين : تعطيلی بيش از ۵۰۰ کارگاه کفاشی در اصفهان در سال گذشته

ايلنا

 

معاون اتحاديه کفاشان استان اصفهان گفت: سال گذشته بيش از ۵۰۰ کارگاه کفاشی در اصفهان تعطيل شد.

محمد نايب‌پور، معاون اتحاديه صنف کفاشان اصفهان با بيان اينکه توليدکنندگان کفش انگيزه‌ای برای توسعه فعاليت خود ندارند، به ايلنا گفت: ابتدای سال ۹۱ با افزايش نرخ ارز، نرخ مواد اوليه وارداتی که اغلب از کشورهای اروپايی و چين وارد کشور مي‌شدند به طرز چشم گيری افزايش يافت و افزايش ۳۰ تا ۴۰ درصدی نرخ زيره کفش و مواد اوليه منجر به رشد ۶۰ درصدی قيمت نهايی کفش شد و با كاهش قدرت خريد مردم، در ايام پايانی سال استقبال خوبی از خريد کفش ايرانی نشد.

وی در خاتمه با بيان اينکه در سال گذشته بيش از ۵۰۰ کارگاه توليد کفش در اصفهان تعطيل شد تصريح کرد: اگر در هر کارگاه هم ۵ نفر مشغول بوده باشند مي‌بينيم تعداد زيادی از اين افراد يا بيکار شده‌اند و يا در کارهای خدماتی نظير رانندگی مشغول شده‌اند.

۳۰فروردين : نرخ بيکاری بين ۲۰ تا ۳۰ درصد است/عدم محاسبه «اخراج» های ناشی از تعديل

ايلنا

يک عضو شورای عالی کار با اعلام اينکه نرخ بيکاری بين ۲۰ تا ۳۰ درصد است، گفت: علت نادرست بودن نرخ بيکاري، در عدم محاسبه ميزان خروجي‌های مبتنی بر تعديل و کاهش نيروی کار را از سوی مراکز آماری است.

به گزارش ايلنا، فرامرز توفيقی با اعلام اينکه آمار دقيقی از شروع به کار بنگاه‌ها در سال جديد وجود ندارد گفت: بنگاه‌های توليدی در انتظار آمار همسان سازی نرخ از سوی بانک مرکزی هستند.

وی در مصاحبه با راديو گفت و گو اظهار داشت: در حوزه کار برخی مراجع تنها آمار ورودي‌ها را اعلام مي‌کنند و ميزان خروجي‌های مبتنی بر تعديل و کاهش نيروی کار را محاسبه نمي‌کنند تا آمار دقيقی از ميزان اشتغال بدست آيد.

توفيقی نرخ بيکاری را بين ۲۰ تا ۳۰ درصد تخمين زد افزود: مادامی که اين آمار را به بعنوان يک بحث پنهان قلمداد کنيم و به درستی آن را در اختيار مراکز قرار ندهيم و نمي‌توانيم آمار را سنجش کنيم و قطعا گمانه زني‌ها نمي‌تواند به بار بنشيند

 

۲۷فروردين : تعطيلی گسترده آزمايشگاه‌های کشور/ ۹۰ درصد هزينه‌های درمانی از جيب مردم پرداخت مي‌شود

کلمه :رئيس يازدهمين کنگره کشوری ارتقا کيفيت خدمات آزمايشگاهی تشخيصی پزشکی ايران با اشاره به سونامی تعطيلی آزمايشگاه‌های کشور به دليل نوسانات ارز گفت: با تعرفه جديد وزارت بهداشت بيماران بايد ۹۰ درصد هزينه‌های درمانی را از جيب بپردازند.

وی افزود: مواد و تجهيزات آزمايشگاه‌ها به شدت وابسته به ارز است و اين درحالی است که از اين به بعد به گفته وزير بهداشت ديگر ارز مرجع برای تجهيزات پزشکی و آزمايشگاهی اختصاص نمي‌يابد و از سال گذشته تاکنون نيز قيمت‌های مواد، کيت‌ها و تجهيزات آزمايشگاهی بيش از ۳ برابر افزايش يافته است.

او با اشاره به اينکه در حال حاضر مردم بالغ بر ۷۰ درصد هزينه‌های درمانی و آزمايشی را از جيب مي‌پردازند و نقش بيمه‌ها در اين زمينه کم رنگ است، گفت: در صورت اجرای تعرفه‌های جديد وزارت بهداشت که از ۲۵ تا ۲۹ درصد را اعلام کردند نقش بيمه کم رنگتر خواهد شد بطوريکه مردم بايد با اين تعرفه‌ها ۹۰ درصد هزينه‌های درمانی را از جيب بايد بپردازند.

 

۲۶فروردين : ۳ ميليون بيکار طبق گزارش مرکز آمار ايران

خبرگزاری مهر-گروه اقتصادی: حدود 3 ميليون نفر در زمستان 91 در استانهای کشور بيکار بوده اند و نرخ بيکاری در 23 استان دورقمی بود. از سويي، نرخ بيکاری در 7 استان بالای 15 درصد و در مورد 16 استان نيز بيش از 12 درصد بوده است.

به گزارش خبرنگار مهر، گزارش وضعيت بيکاری استان های کشور در زمستان سال گذشته و حدود يکماه پس از سال جديد منتشر شد که بر پايه آن اعلام شد 36.8 درصد جمعيت 10 ساله و بيشتر کشور در زمستان جزو جمعيت فعال اقتصادی محسوب شده اند که تعداد آنها نيز 23 ميليون و 628 هزار و 323 نفر بوده است.

همچنين به صورت کلی نرخ مشارکت اقتصادی در شهرها نسبت به روستاها و در مورد مردان نسبت به زنان بيشتر بوده است. با اين حال اين نرخ نسبت به فصل پاييز سال گذشته 7 دهم درصد کاهش داشته است. با اين اوصاف در پايان سال گذشته 12.4 درصد جمعيت کشور بيکار بوده اند که تعداد آنها به ميزان 2 ميليون و 918 هزار و 509 نفر بود. نسبت بيکاری مردان به زنان بيشتر و نرخ بيکاری زمستان نسبت به پاييز سال گذشته به ميزان 1.2 درصد افزايش داشته است.

9.2 درصد از فعالان اقتصادی دارای اشتغال ناقص بوده اند که در اين بخش نيز سهم مردان بيشتر از زنان است. در زمستان 91 بخش خدمات به ميزان 48.7 درصد اشتغال را در کشور ايجاد کرد و در اين بين سهم بخش کشاورزی 16.9 و بخش صنعت نيز 34.4 درصد بوده است.

در بخش مربوط به بيکاری جوانان 15 تا 24 ساله 26.1 درصد بيکاری وجود داشت که اين ميزان به نسبت پاييز سال قبل 3 دهم درصد بيشتر بود. در اين بين 24.2 درصد هم بيکاری برای جوانان رده سنی 15 تا 29 ساله وجود داشت که نسبت به فصل پاييز 91 به ميزان 1.2 درصد افزايش نشان می دهد.

طبق گزارش مرکز آمار ايران، 39 درصد شاغلان در زمستان 91 به طور متوسط بيشتر از 49 ساعت در هفته کار کرده اند که اين موضوع نشان می دهد درصد بسيار زيادی از شاغلان بيشتر از استاندارد کار می کنند. تنها در 7 استان هرمزگان، مرکزي، گلستان، کرمان، قم، خراسان رضوی و خراسان جنوبی نرخ بيکاری تک رقمی بود که آن هم در 6 استان بالای 8 درصد بوده است.

از کل 2 ميليون و 918 هزار و 509 نفر بيکار فصل زمستان گذشته 2 ميليون و 104 هزار و 800 نفر مرد و 813 هزار و 708 نفر نيز زن بوده اند. 2 ميليون و 267 هزار و 387 نفر از بيکاران در شهرها و 651 هزار و 121 نفر نيز در روستاهای کشور ساکن بوده اند.

تمرکز جمعيت بيکاران در رده سنی 15 تا 29 سال وجود دارد که 1 ميليون و 877 هزار و 828 نفر بوده اند. بخش کشاورزی در زمستان سال گذشته 3 ميليون و 496 هزار و 52 نفر اشتغال زايی داشته و بخش صنعت هم 7 ميليون و 118 هزار و 912 نفر را در خود جای داده است. در اين بين بخش خدمات با بيشترين تاثيرگذاری در بازار کار کشور برای 10 ميليون و 948 هزار و 849 نفر اشتغال ايجاد کرده است.

طبق ارقام موجود، در زمستان سال 91 در 23 استان کشور نرخ بيکاری دورقمي، در 7 استان بالای 15 درصد و در 16 استان نيز بالای 12 درصد بوده است. بر اين اساس با وجود نرخ بيکاری 12.4 درصدی در زمستان گذشته، نرخ بيکاری در استان های مختلف کشور طبق جدول زير بوده است.

 

درصد نرخ بيکاری در استان ها -زمستان 91

آذربايجان شرقی 12.3

آذربايجان غربی 15.7

اردبيل 16.3

اصفهان 13.4

البرز 13.8

ايلام 19.2

بوشهر 11.9

تهران 10.1

چهارمحال و بختياری 11.1

خراسان جنوبی 7.7

خراسان رضوی 8.3

خراسان شمالی 13

خوزستان 13.8

زنجان 11.6

سمنان 11.6

سيستان و بلوچستان 12.7

فارس 13.9

قزوين 12.6

قم 8.7

کردستان 18.8

کرمان 8.2

کرمانشاه 18.9

کهکيلويه و بويراحمد 12.3

گلستان 9.8

گيلان 18.2

لرستان 20.4

مازندران 10.3

مرکزی 9.5

هرمزگان 9.6

همدان 10.3

يزد 11.1

 

۲۶فروردين : افزايش نرخ بيکاری در ميان فارغ التحصيلان دانشگاهی/ استان‌های غربی بيشترين نرخ بيکاری را دارند

کلمه : استان‌های غربی کشور رکورددار بيکاری در سال ۹۱ نام گرفتند. بنابر گزارش مرکز آمار، در زمستان سال گذشته استان‌های لرستان، ايلام، کرمانشاه و کردستان به ترتيب بالاترين نرخ‌های بيکاری را داشته‌اند تا بيشترين سهم از نرخ بيکاری ۱۲/۲درصدی سال ۹۱ را به خود اختصاص دهند.

آماری که نشان مي‌دهد، نزديک به سه‌ميليون نفر از جمعيت ۱۰‌ساله و بيشتر کشور بيکارند و در اين ميان، بررسی نرخ مشارکت اقتصادی يا نرخ فعاليت نشان مي‌دهد که ۳۴/۷‌درصد جمعيت در سن کار يعنی ۱۰‌ساله و بيشتر از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند. همچنين نرخ مشارکت اقتصادی در بين زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستايی کمتر بوده است.

در عين حال بررسی نرخ بيکاری حاکی از آن است که ۱۲/۲درصد از جمعيت فعال بيکار بود و نرخ بيکاری در بين زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستايی بيشتر بوده است. طبق آمار ارائه شده ۸/۹‌درصد از جمعيت کشور دارای اشتغال ناقص بوده‌اند که اين شاخص در بين مردان بيشتر از زنان و در نقاط روستايی بيشتر از نقاط شهری بوده است. اما بخش خدمات با ۴۷/۵‌درصد در بين بخش‌های عمده اقتصادی بيشترين سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است که براين اساس بخش‌های صنعت با ۳۳/۶درصد و کشاورزی با ۱۸/۹‌درصد در مراتب بعدی قرار دارند. نرخ بيکاری جوانان ۱۵ تا ۲۴ سال نيز بيانگر آن است که ۲۶/۹درصد از جمعيت فعال در اين گروه سنی بيکار بوده‌اند که اين شاخص در بين زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستايی بيشتر بوده است.

به گزارش بهار، همچنين ۲۴/۵‌درصد از جوانان ۱۵ تا ۲۹‌ساله در سال ۹۱ بيکار بوده‌اند که اين شاخص نيز بين زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستايی بيشتری بوده است. بررسی سهم شاغلان ۱۵‌ساله و بيشتر با ساعت کار معمول ۴۹ ساعت و بيشتر نشان مي‌دهد که ۴۰/۶‌درصد شاغلان به‌طور معمول بيش از ۴۹ ساعت در هفته کار مي‌کنند و از آنجايی که اين شاخص يکی از نماگرهای کار شايسته است، نمايانگر آن است که سهم زيادی از شاغلان کشور بيش از ساعت استاندارد کار مي‌کنند.

براساس اين گزارش، استان‌های لرستان، ايلام، کرمانشاه و کردستان به ترتيب با داشتن ۲۰/۴، ۱۹/۲، ۱۸/۹ و ۱۸/۸ بيشترين نرخ بيکاری را در زمستان سال گذشته داشته‌اند.

 

۲‌ميليون فرصت‌های شغلی نابود شد، کدام اشتغالزايي؟

مرکز آمار در حالی سير حرکتی نرخ بيکاری را نزولی به نمايش مي‌گذارد تا بتوان آن را به معنای موفقيت‌آميز بودن برنامه‌های اشتغالزايی دولتي‌ها دانست که نمايندگان مجلس از نابود‌شدن فرصت‌های شغلی در سال گذشته خبر داده و معتقدند که دو‌ميليون فرصت شغلی در يک سال گذشته در واحدهای توليدی از بين رفته و آماری که درباره ايجاد اشتغال از سوی دولت منتشر شده به دليل وضعيت بحرانی واحدهای توليدی معکوس بوده و غيرواقعی است. محمد حسن‌نژاد، عضو کميسيون اقتصادی مجلس، با اشاره به اين‌که نحوه آمارگيری در مورد اشتغال توسط دولت غلط است، به خانه ملت مي‌گويد: متاسفانه نحوه آمار‌گيری در مورد اشتغال به‌گونه‌ای است که حتی اگر فردی با گرفتن وام خواهان بافت قالی در خانه خود باشد، به عنوان وام خود‌اشتغالی يا افزايش نرخ اشتغال در کشور محسوب مي‌شود.

نماينده مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی با بيان اين موضوع که دولت حتی تغيير تراکتور کشاورزان را نيز اشتغالزايی مي‌داند، افزود: ميليون‌ها فرصت شغلی در يک سال گذشته در واحدهای توليدی نابود شده است و آماری که اخيرا درباره ايجاد اشتغال از سوی دولت منتشر شده، به دليل وضعيت بحرانی واحدهای توليدی معکوس بوده و صحيح نيست. وی تصريح کرد: فردی ممکن است بيش از ۵۰‌ميليون تومان هزينه کرده و شرکتی تاسيس کند تا بتواند روند اشتغالزايی در کشور را افزايش دهد، درحالي‌که همين شرکت شايد بتواند کمتر از ۲۰۰ نفر را جذب کند، حال چگونه دولت مي‌تواند ادعا کند که با يک‌ميليون تومان، برای چندين‌هزار نفر شغل ايجاد کرده است.

 

 

۲۵فروردین : بازار کار و دورنمای اشتغال در ایران در سال جاری

مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری سال گذشته را اعلام کرد که نشان می دهد، بیش از ۲ میلیون و نهصد هزار نفر در ایران بیکارند. با آنکه نرخ بیکاری نسبت به پارسال یک دهم درصد کاهش یافته اما شمار بیکاران نسبت به پارسال بیشتر شده است.

 

۲۵فروردين : سن متوسط ابتلای زنان ايرانی به پوکی استخوان:20 سال زودترازکشورهای پيشرفته

 

ايسنا - يک پژوهشگر و مشاور ارشد در زمينه بررسی کيفيت شير با اشاره به اين مطلب که عمر استخوانی ايراني‌ها و ابتلا به پوکی استخوان به خصوص در زنان ايرانی 20 سال کمتر از کشورهای پيشرفته است، گفت: يکی از علت‌های اين مسأله نبود مواد مغذی در جيره غذايی افراد برای استحکام استخوانهاست.

وی با اشاره به اين مطلب که عمر استخوانی ايراني‌ها و ابتلا به پوکی استخوان به خصوص در زنان ايرانی 20 سال کمتر از کشورهای پيشرفته است، ادامه داد: يکی از علت‌های اين مسأله نبود مواد مغذی در جيره غذايی افراد برای استحکام استخوانهاست.

عضو هيئت علمی سازمان آموزش و تحقيقات وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد: در ايران خانم ها در سن 35 سالگی دچار قوز کمر می شوند اما اين سن در اروپا 55 سالگی و پس از يائسگی است.

اين متخصص متابوليسم انرژی و پروتئين همچنين سرانه مصرف شير در ايران را کمتر از ميانگين جهانی عنوان و گفت: سرانه مصرف شير و فرآورده های لبنی در ايران 75 کيلوگرم و در جهان 162 کيلوگرم است.

دکتر کمال زاده يکی از دلايل کاهش مصرف سرانه شير را کاهش مصرف آن در سطح مدارس به ويژه در دو سال اخير دانست و افزود: ميزان مصرف شير در مدارس کشور از 70 نوبت در سال به 20 نوبت درسال رسيده است.

وی ميزان جذب کلسيم از شير را بيشتر از سبزی عنوان و تأکيد کرد: قابليت جذب کلسيم شير 50 درصد و اين ميزان در سبزيجات حدود پنج درصد است.

اين پژوهشگر و مشاور ارشد در زمينه بررسی کيفيت شير گفت: بزرگترين برنامه توزيع شير مدارس در دنيا که در کشور ما در حال اجرا بود به کوچکترين برنامه در سال 91 تبديل شد. توزيع شير در مدارس هزينه کردن نيست بلکه يک سرمايه گذاری است و جامعه سالم را در پی دارد.

دکتر کمال زاده ابراز کرد: گزارش‌هايی که در مورد اين طرح می رسد نااميد کننده است چرا که در سال تحصيلی آينده 100 تا 120 ميليارد تومان به اين طرح اختصاص خواهند داد اين در حالی است که اعتبار مورد نياز اين طرح 250 ميليارد تومان

 

۲۵فروردين : ازدواج ۲۰۰۰۰۰ کودک زير ۱۴ سال طی شش سال گذشته

قطره

وضعيت ازدواج در ميان دختران زير 14 سال بسيار نامناسب است

به گزارش شفقنا به نقل از تابناک ، گفته يک فعال حقوق کودکان از سال 85 تا سال گذشته، 85 هزار و 200 واقعه طلاق بين افراد زير 19 سال کشور صورت گرفته که از اين تعداد 4000 واقعه مربوط به کودکان دختر زير 14 سال است.

فرشيد يزدانی ، با استناد بر آمارهای اعلام شده از سوی سازمان ثبت احوال اظهار کرد: از سال 85 تا 90، 616 هزار واقعه طلاق در کشور رخ داده است که 81 هزار و 500 واقعه از اين تعداد مربوط به دختران زير 19 سال و7700 واقعه مربوط به پسران زير 19 سال است، بنابراين طبق اين آمار 13 درصد طلاق‌های کشور طی آن سالها مربوط به دختران زير 19 سال و 1.5 درصد مربوط به پسران زير 19 سال است.

وی با اشاره به پيامدها و آثار منفی طلاق کودکان زير 14 سال است، عنوان کرد: طی پنج سال عنوان شده در آمار 63 نفر از کودکان پسر زير 15 سال و 4000 نفر از دختران زير 14 سال طلاق گرفته‌اند که اين آمار در بين کودکان دختر بسيار بالا بوده و به هيچ وجه آمار مناسبی نيست.

يزدانی همچنين به آمار ازدواج کودکان در طول سالهای 85 تا 90 اشاره کرد و گفت: يک ميليون و 859 هزار واقعه ازدواج در ميان افراد زير 19 سال طی آن سالها صورت گرفته است که از اين تعداد يک ميليون و 589 هزار کودک دختر و 270 هزار کودک پسر وجود بوده‌اند.

اين فعال حقوق کودکان با بيان اينکه از ميان ازدواج‌های صورت گرفته در سالهای ياد شده، 201 هزار و 200 واقعه مربوط به کودکان زير 15 سال بوده است، اظهار کرد: 196 هزار واقعه ازدواج از اين تعداد مربوط به کودکان دختر زير 14 سال و پنج هزار و 200 واقعه مربوط به پسران زير 15 سال ثبت شده است.

وی وضعيت ازدواج در ميان دختران زير 14 سال را بسيار نامناسب دانست و خواستار ممنوعيت ازدواج در بين کودکان، به ويژه کودکان زير 14 سال شد

يزدانی افزود: اين موضوع بايد توسط نهادهای مدنی و حاکميتی مورد توجه قرار گيرد و با ايجاد قانون به شکل جدی با آن برخورد شود.

اين فعال حقوق کودکان در تعريف کودک بيان کرد: کودک، طبق ماده اول پيمان نامه جهانی حقوق کودک که در کشور ما نيز پذيرفته شده است به هر فرد زير 18 سال اطلاق مي‌شود.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اينکه آمار تفکيک شده به نسبت سن افراد در کشور وجود ندارد ، نمي‌توانيم آمارها را تا سن 18 سال محاسبه کنيم، بنابراين آمار لحاظ شده برای افراد زير 19 سال در نظر گرفته شده است.

 

۲۴فروردين : بيش از دو هزار نفر در سال ۱۳۹۱ بازداشت شدند

خبرگزاری هرانا -نهاد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران، ليست بازداشت شدگان در طول يک سال شمسی (۱۳۹۱) را منتشر کرد.

 

بر اساس اين گزارش ۲۴ صفحه‌ای در طی يکسال گذشته نيروهای امنيتی ۲۱۷۹ تن از فعالين را بازداشت نموده‌اند که از اين تعداد ۶۴۹ مورد آن به صورت موردی و ۱۵۳۰ مورد آن به صورت بازداشت فله‌ای يا موردی بدون مشخص شدن هويت بازداشت شده بوده است.

در اين رابطه، اصناف ۷۶ مورد بازداشت، اقليت‌های قومی ۱۱۸ مورد، اقليت مذهبی ۳۴۱ مورد، انديشه و بيان ۳۷۷ مورد، دانشجويان ۳۷ مورد، زنان ۴ مورد، فرهنگی ۵۱ مورد، کارگران ۷۶ مورد، کودکان ۲ مورد را شامل مي‌شوند.

لازم به ذکر است بازداشت‌های فله‌ای شهروندان در طرح امنيت اجتماعی و اخلاقی نيروی انتظامی نيز بالغ بر ۲۰۹۵ مورد شده است که اکثر آن مربوط به بازداشت خرده فروشان مواد مخدر و برخوردهای تحت نام اراذل و اوباش بوده است،. هم چنين ۲۷۲ نفر از شهروندان نيز به دليل شرکت در جشن و ميهماني‌های شبانه بازداشت شدند.

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©