Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
سه-شنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۲ برابر با  ۰۷ می ۲۰۱۳
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :سه-شنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۲  برابر با ۰۷ می ۲۰۱۳
موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

 

ایران در آئینه آمار(۱۳۲)

۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۲ـ ۶ می   ۲۰۱۳

تهيه و تنظيم از مريم اسکوئی

 

موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

نبود جراح کودک در ۱۳ استان کشور

هر ایرانی ۹ سال یکبار سینما می‌رود / ۱۰۸۱ شهر فاقد سینما

پزشکی قانونی: سال گذشته ۱۹ هزار و ۸۹ تن در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند

نظام پزشکی: بیش از دو سوم ماماهای کشور بیکارند

هفتاد و شش درصد از بیکاران کشور، مدرک لیسانس و بالاتر دارند

کاهش سن ابتلا به سرطان در کشور/ثبت ۸۰هزار مورد سرطان جدید

افزایش دوبرابری بیکاری زنان

ایران از نظر آزادی مطبوعات در میان ۱۹۷ کشور در رتبه ۱۹۱ جهان قرار گرفت

مرگ دست کم ٣٠۵٠ ایرانی در پی مصرف مواد مخدر در سال گذشته

افزایش روز افزون کودکان کار در ایران با افزایش فشارهای اقتصادی

: وضعیت نا مناسب اقتصادی، کفاف ندادن درآمد خانواده برای امرار معاش :۱۴۰ هزار کودک ایرانی از تحصیل باز مانده اند

آخرین آمار مبتلایان به هیو و ایدز: ۲۶۱۲۵ نفر/ ۱۰٫۲ درصد زنان

ثبت یک واقعه طلاق از هر ۶ ازدواج

 

۱۶اردیبهشت : نبود جراح کودک در ۱۳ استان کشور

خراسان :در حالی که رئیس انجمن جراحان کودکان ایران از نبود جراح کودک در ۱۳ استان کشور به دلیل سخت بودن رشته جراحی کودکان خبر داد، یک عضو کمیسیون بهداشت اذعان داشت که توزیع ناعادلانه پزشکان از جمله پزشکان متخصص در کشور و تمایل نداشتن گروهی از پزشکان به خدمت در مناطق کمتر برخوردار از دیگر دلایل این کمبودهاست. به گفته رئیس انجمن جراحان کودکان ایران ما باید ۱۵۰ جراح کودک داشته باشیم چرا که ۳۰ تا ۴۰ درصد جمعیت ایران زیر سن بلوغ هستند اما متأسفانه با داشتن جمعیت جوان هنوز در ۱۳ استان کشور جراح کودک وجود ندارد. خالق‌نژاد افزود: خوشبختانه در ایران حدود ۴۰ سال است که آموزش جراحی کودکان را داریم و ۸۰ جراح کودک در سراسر کشور فعالیت می‌کنند. وی با بیان این مطلب که ۳۰ تا ۴۰ درصد جمعیت ایران زیر سن بلوغ هستند افزود: ما باید ۱۵۰ جراح کودک داشته باشیم اما متأسفانه با داشتن جمعیت جوان هنوز در ۱۳ استان کشور جراح کودک وجود ندارد. رئیس انجمن جراحان کودکان ایران استان‌های سمنان، اردبیل، کردستان، کهگیلویه و بویراحمد، ایلام، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، بوشهر، چهارمحال و بختیاری و سیستان و بلوچستان را از جمله استان هایی دانست که جراح کودک ندارند.

رئیس انجمن جراحان کودکان ایران تصریح کرد: در ایران در سال ۵۵ هزار کودک با نقص تکاملی به دنیا می‌آیند که تعداد زیادی از این کودکان نیازمند مداخله جراحی برای درمان نقص تکاملی خود هستند.

 

۱۶ اردیبهشت : هر ایرانی ۹ سال یکبار سینما می‌رود / ۱۰۸۱ شهر فاقد سینما

به گزارش خبرنگار مهر، امیرحسین علم الهدی کارشناس سینما با مروری بر وضعیت سالن‌های سینما در شهرهای مختلف کشور و پراکندگی آنها به بررسی میزان دسترسی جمعیت کشور به سینما و امکان دیدن فیلم روی پرده پرداخته است.

یکی از شاخصه‌های مهم رشد و توسعه فرهنگ و هنر در هر کشوری وضعیت سینما در آن کشور است. تعداد تولید فیلم، مخاطبان و تعداد سالن‌های سینما سه پارامتر مهم در این ارزیابی‌هاست. استانداردهای جهانی به ازای هر ۱۰ هزار نفر یک سالن سینما است در حالیکه در ایران به ازای هر ۳۰۳ هزار نفر یک سالن سینما وجود دارد.

در تعاریف شهرنشینی “سینما” یکی از مظاهر اصلی شهر است و جای تعجب دارد که در کشور ما چطور ۱۰۸۱ مکانی که خیابان دارند و تعداد زیادی ساکن، بدون سینما ملقب به “شهر” شده‌اند.

در حدود ۲۲ میلیون نفر شهرنشین در ایران دسترسی به سینما ندارند و با جمعیت روستایی این عدد به ۴۳ میلیون نفر می‌رسد. از منظر سرانه مخاطب هم که سال ۹۱ به پایین‌ترین میزان ۳ دهه مخاطب سینما رسیدیم و در این سال حدود ۸.۵ میلیون نفر مخاطب سینما داشته‌ایم که بر این اساس هر ایرانی به طور میانگین هر ۹ سال یکبار به سینما می‌رود.

جا دارد در بررسی وضعیت سالن‌های سینما در کشورمان نگاهی به تقسیم‌بندی جغرافیایی و پراکندگی جمعیت کشور بر اساس دسترسی به سالن‌های سینما داشته‌ باشیم:

تعداد شهرهای کشور : ۱۱۴۱

• ۲۴۷ سالن سینما (پرده) در کشور به فعالیت نمایش فیلم مشغول هستند.

تعداد شهرهای دارای سینما : ۶۰

تعداد شهرهای فاقد سینما: ۱۰۸۱

جمعیت کشور : ۷۵۰۹۳۴۴۴

جمعیت کشور بر اساس دسترسی به سینما : ۳۱۸۱۹۶۷۹

جمعیت کشور بر اساس عدم دسترسی به سینما: ۴۳۲۷۳۷۶۵

جمعیت شهری که به سینما دسترسی ندارند: ۲۱۸۲۶۹۸۲

جمعیت روستایی: ۲۱۴۴۶۷۸۳

بیشترین جمعیت شهری در استان که به سینما دسترسی ندارند : استان تهران با جمعیت ۲۶۳۴۶۲۷

استان قم تنها استانی است که تمام جمعیت این استان به سینما دسترسی دارند

بیشترین تعداد سینما در شهر تهران با ۱۰۶ سالن سینما است

بیشترین تعداد سینما در استان تهران با ۱۱۰ سالن سینما است

استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان شمالی و کهکیلویه و بویراحمد فاقد سینما هستند

استان مازندران با ۷ شهر بالاترین سرانه شهری دارای سینما را به خود اختصاص داده است.

اطلاعات این گزارش از آخرین امار مرکز آمار ایران و گزارش سالانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی استخراج شده است.

 

۱۵ اردیبهشت : پزشکی قانونی: سال گذشته ۱۹ هزار و ۸۹ تن در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند

ایسنا:رییس سازمان پزشکی قانونی با اشاره به کاهش ۴٫۹ درصدی تلفات حوادث رانندگی در سال گذشته گفت: آمار تلفات حوادث رانندگی پس از ۱۲ سال، به زیر ۲۰ هزار تن در سال گذشته رسید؛ به نحوی که در سال ۱۳۹۱ بر اساس آمارهای موجود ۱۹ هزار و ۸۹ تن در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند.

به گزارش ایسنا، دکتر احمد شجاعی در سی و هفتمین جلسه کمیته عملیات و اجرای مقررات با بیان اینکه مطابق بررسی‌های صورت گرفته در سال ۱۳۸۰ آمار تلفات حوادث رانندگی در کشور ۱۹ هزار و ۷۲۷ تن بود و پس از آن هر سال با تعداد کشته‌های بالای ۲۰ هزار تن در حوادث رانندگی مواجه بودیم، گفت: این در حالی است که آمار تلفات حوادث رانندگی در سال گذشته پس از ۱۲ سال مجددا به زیر ۲۰ هزار تن رسید.

رییس سازمان پزشکی قانونی با بیان اینکه در سال گذشته آمار تلفات حوادث رانندگی در کشور ۱۹ هزار و ۸۹ تن بود که از این تعداد ۱۴ هزار و ۹۸۸ مرد و ۴۱۰۱ زن بودند، افزود: بر اساس آمارهای موجود در سال گذشته استان های تهران با ۱۵۷۷ فوتی، فارس با ۱۴۷۱ فوتی و خراسان‌رضوی با ۱۳۳۰ فوتی بیشترین و استان‌های ایلام با ۱۳۹ فوتی، کهگیلویه و بویراحمد با ۱۵۱ و خراسان‌جنوبی با ۲۰۹ کمترین آمار تلفات حوادث رانندگی را داشتند.

به گفته وی همچنین ۵۴۰۴ مورد از تلفات حوادث رانندگی سال گذشته در محورهای درون‌شهری، ۱۱ هزار و ۸۱۱ مورد در محورهای برون شهری، ۱۷۶۴ مورد در مسیرهای روستایی و ۱۱۰ مورد نامعلوم گزارش شد.

رییس سازمان پزشکی قانونی با اشاره به آمار مصدومان حوادث رانندگی در سال ۱۳۹۱ خاطرنشان کرد: در سال گذشته ۳۱۸ هزار و ۸۰۲ تن در حوادث رانندگی مصدوم شده و به مراکز پزشکی قانونی مراجعه کردند که از این تعداد ۲۳۲ هزار و ۴۹ مرد و ۸۶ هزار و ۷۵۳ زن بودند که این آمار در مقایسه با سال ۱۳۹۰ که تعداد مصدومان حوادث رانندگی مراجعه کرده به پزشکی قانونی ۲۹۷ هزار و ۲۵۷ تن بود، ۷٫۲ درصد افزایش داشته است.

افزایش تلفات حوادث رانندگی در بهمن و اسفندماه ۹۱

رییس سازمان پزشکی قانونی با بیان اینکه در دو ماهه پایانی سال گذشته آمار تلفات و مصدومان حوادث رانندگی با افزایش مواجه بود، ادامه داد: در بهمن ماه سال گذشته در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از آن آمار تلفات حوادث رانندگی ۱۱٫۱ درصد و آمار مصدومان ۱۶٫۷ درصد افزایش یافت و بر اساس آمارهای موجود در اسفندماه سال گذشته نیز تعداد فوتی‌های حوادث رانندگی با افزایش ۳٫۱ درصدی و تعداد مصدومان با افزایش ۱۱ درصدی مواجه بود.

وی یادآورشد: تعداد فوتی‌های حوادث رانندگی در بهمن سال گذشته ۱۲۵۹ و در اسفندماه۳۱۰ ۱مورد بوده است.

 

۱۵ اردیبهشت : نظام پزشکی: بیش از دو سوم ماماهای کشور بیکارند

آفتاب: عضو شورای عالی نظام پزشکی کشور با اشاره به اینکه بیش از دو سوم ماماهای کشور با مشکل بیکاری مواجهند، خاطرنشان کرد: در حال حاضر در کشور سالانه یک میلیون و ۳۰۰ هزار تولد رخ می دهد که اگر به ازای هر هزار زایمان حداقل استاندارد تعداد ماماها را در نظر بگیریم، هیچ مامایی در کشور بیکار نمی ماند.

نوشین زنده زبان در گفت وگو با ایسنا، افزود: بر اساس استانداردها به ازای هر هزار تولد وجود ۳۰ تا ۵۰ ماما ضروری است که در ایران حتی در صورت استفاده از ۳۰ ماما به ازاء هر هزار تولد، هیچ مامایی بیکار نخواهد ماند.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۵۰ هزار ماما در کشور داریم، افزود: از این تعداد ۳۰ هزار نفر در مراکز دولتی و خصوصی مشغول به کار بوده و مابقی این افراد که جمعیت زیادی نیز هستند، با مشکل بیکاری مواجهند.

عضو هیات مدیره سازمان نظام پزشکی استان کرمانشاه، تعداد ماماهای استان را نیز بین ۴۵۰ تا ۵۰۰ نفر عنوان کرد و افزود: در حال حاضر از این تعداد تنها ۲۵۰ نفر مشغول به کار هستند.

 

۱۵ اردیبهشت : هفتاد و شش درصد از بیکاران کشور، مدرک لیسانس و بالاتر دارند

جرس: معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، گفت: هفتاد و شش درصد از بیکاران کشور، مدرک لیسانس و بالاتر دارند.

سحرخیز در مراسم تجلیل از معلمان کشوری و استانی در زنجان، ابراز کرد: رهبری معتقدند که جوانان امروز چیزی کمتر از جوانان دفاع‌مقدس ندارند و همه در حال ساختن ایران هستند، ولی با این وجود طبق آمارهای اعلام شده ۷۶ درصد از بیکاران کشور، مدرک لیسانس و بالاتر دارند، ولی دارای مهارت نیستند، لذا تنها راه شکستن بن‌بست بیکاری، توسعه فنی و حرفهای است که بر مبنای آن سال گذشته ۱۷۰۰ هنرستان فنی و حرفهای به مجموعه اضافه شد و در پی آن باید به فکر اصلاح قوانین استخدام و عدم ترویج مدرکگرایی بود و یک نگاه اساسی به موضوع هدایت تحصیلی داشت که در چند سال اخیر مراکز استعدادهای درخشان دو برابر شد و ۱۶۲۰ مدرسه نمونه دولتی در ۴۵۰ منطقه آموزشی وجود دارد.

 

۱۴ اردیبهشت : کاهش سن ابتلا به سرطان در کشور/ثبت ۸۰هزار مورد سرطان جدید

 

سلامت نیوز : حسین فودازی در گفت‌وگو با پانا، با اشاره به این‌که تماس امواج ماوراء البنفش با پوست، احتمال ایجاد سرطان پوست را بیشتر می‌کند، یادآور شد: بارش امواج ماوراء البنفش در ابتدای خرداد ماه بیشترین حجم را دارد؛ به همین دلیل به افراد توصیه می‌شود در فصل گرما از ساعت ۱۱ تا ۱۶ در معرض مستقیم نور آفتاب قرار نگیرند.

وی یکی دیگر از امواج مضر برای انسان را امواج ماهواره‌ای و امواج سیستم تلفن همراه عنوان کرد و افزود: امواجی ماهواره‌ای و تلفن همراه احتمالا در افزایش برخی تومورها به ویژه تومور مغزی موثر هستند، اما هنوز این امر توسط محققان به اثبات نرسیده است که امیدواریم در سال‌های آینده به نتیجه قاطعی در این باره برسیم.

فودازی،شایع ترین سرطان در دنیا را سرطان ریه در هر دو جنس عنوان کرد و گفت: شایع‌ترین سرطان در ایران سرطان دستگاه گوارش و به‌ویژه سرطان معده است؛ این در حالی است که سرطان دستگاه گوارش ششمین سرطان رایج در دنیا است.

این متخصص سرطان شناس با اشاره به این‌که سرطان معده در دنیا در دهه هفتم زندگی افراد ظاهر می‌شود، ادامه داد: متاسفانه به دلیل تغذیه نامناسب در کشور شاهد بروز این سرطان در سنین پایین هستیم.

وی، مصرف زیاد روغن و ترکیبات نیترات را مهمترین عامل سرطان دستگاه گوارش عنوان کرد و گفت: طبق آمار، میزان کودهای شیمیایی و آفت‌کش‌ها در کشاورزی ۴ برابر استانداردهای جهانی است و این امر باعث ناسالم بودن تغذیه مردم وافزایش بروز بیمار‌هایی از جمله سرطان شده است.

وی با اشاره به مضر بودن سیگار برای سلامتی خاطرنشان کرد: در سال ۱۳۹۰ حدود ۸۰ هزار مورد جدید سرطان در کشور ثبت شده که مهمترین دلیل بروز آن مصرف دخانیات بوده است.

این متخصص سرطان شناسی با بیان این‌که اگر ایرانیان مصرف سیگار را کنار بگذارند، حدود ۲۵ هزار مرگ و میر ناشی از سرطان در کشور کاهش می‌یابد، گفت: توجه شرایط زندگی و اصلاح نوع تغذیه و همچنین ورزش روزانه می‌تواند در جلوگیری از سرطان موثر باشد.

 

۱۲ اردیبهشت : افزایش دوبرابری بیکاری زنان

شرق:   فاطمه جمال‌پور:«بیکاری زنان طی هشت سال گذشته و در طول دولت‌های نهم و دهم دو برابر شده است. نرخ اشتغال کارگران زن نسبت به کل آمار کارگران در سال‌های اخیر از ۱۵ تا ۱۷‌درصد در نوسان است؛ آماری که در عین افزایش ورود زنان به بازار کار، تغییر نکرده است.» حسین محجوب، دبیرکل خانه کارگر، با اعلام این خبر به «شرق» می‌گوید: «خانه‌ کارگر مرجع رسمی اعلام نرخ اشتغال و بیکاری نیست؛ اما بیکاری، به‌خصوص درباره زنان، افزایش یافته است و آمار رسمی مرکز آمار می‌گوید بیکاری زنان در سال‌های اخیر دو برابر شده است.» حسن صادقی، معاون دبیرکل خانه‌کارگر، درباره اعلام نشدن آمارهای رسمی در زمینه بیکاری زنان و وضعیت اشتغال آنها به «شرق» می‌گوید: «دولت فعلی نسبت به سایر دولت‌ها پنهان‌کار است و این موضوع سبب شده تا گروه‌های اجتماعی روابط کار نتوانند آمار دقیقی از نرخ بیکاری و دسته‌بندی آن به دست آورند.» وی ادامه می‌دهد: «اما به‌طور کلی شرایط کار به سمت کارهای سخت و افزایش ساعات کار سوق یافته، میزان اخراج زنان افزایش یافته و قدرت جذب مردان بیشتر شده است.» صادقی تاکید می‌کند: «اینها همه سبب شده تا استثمار کارگران زن افزایش یابد و حتی در کارگاه‌های کوچک مشاهده می‌شود که کارگران زن، کار مشخص و تعریف‌شده‌ای ندارند و از شاگردپادویی تا دگمه‌زنی و دوخت و… را انجام می‌دهند و این شرایط، بهره‌برداری و سوءاستفاده از کارگران زن نسبت به مردان را افزایش داده است.» اینها همه در حالی است که در سال‌های اخیر احمدی‌نژاد وعده‌های مختلفی در حمایت از زنان شاغل داده است. حالا گوش زنان از وعده‌های احمدی‌نژاد پر شده است؛ از وعده افزایش مرخصی تا نیمه وقت شدن کار و غیره. وعده‌هایی که نه‌تنها برای آنها نان نشده، بلکه دودش به چشم آنها رفته است.   پروین محمدی، عضو اتحادیه آزاد کارگران ایران، نیز دراین‌باره به «شرق» می‌گوید: «درست است که آمار رسمی از دوبرابرشدن آمار بیکاری کارگران زن حکایت می‌کند، اما این موضوع سبب شده است که کارگران اخراج‌شده به سمت کارگاه‌های زیر پنج نفر و کارگاه‌هایی سوق یابند که از شمول قانون کار خارج است؛ ساعات‌های طولانی کار را متحمل شوند و وضعیت معیشتی خانواده‌های فرودست و اعتیاد و اقتصاد بحرانی موجب شده زنان بیشتری سرپرست خانوار شده یا وارد بازار کار شوند.» وی در ادامه تاکید می‌کند: «شرایط فعلی باعث سوءاستفاده کارفرمایان از زنان شده است و در حال حاضر ۷۰درصد زنان کارگر در شرایط نامساعدی مشغول به کار هستند و این موضوع شامل زنان تحصیلکرده شاغل در بیمارستان‌ها، معلمان حق‌التدریس و ساعتی مراکز آموزشی هم می‌شود و حتی دختران لیسانسه با ساعتی ۱۵۰۰تومان مزد، تدریس و بدون بهره‌مندی از بیمه مشغول به کار هستند.» محمدی در ادامه می‌گوید: «بسیاری از تولیدی‌های لباس دارای چنین شرایطی هستند و به‌راحتی از زیر بار قانون کار شانه خالی می‌کنند.» به گفته این عضو اتحادیه آزاد کارگران ایران میانگین حقوق این کارگران ۲۰۰ تا ۲۵۰‌هزارتومان و ساعات کاری آنها بیش از ۱۰ ساعت است و حتی در برخی از این کارگاه‌ها کارفرما میزان تولید را ملاک خروج روزانه کارگران قرار می‌دهد.

 

۱۲اردیبهشت : ایران از نظر آزادی مطبوعات در میان ۱۹۷ کشور در رتبه ۱۹۱ جهان قرار گرفت

 جرس: خانه آزادی در گزارش سالانه خود از وضعیت آزادی مطبوعات در جهان، ایران را به روال سال‌های قبل در شمار بدترین کشورها قرار داد که حکومت آن حق دسترسی مردم به رسانه آزاد را از آنان سلب می‌کند.

به گزارش رادیو فردا، این ارزیابی وضعیت رسانه‌های ۱۹۷ کشور جهان پرداخته و ایران همراه با کوبا در رتبه ۱۹۱ قرار دارد و تنها کشورهای ترکمنستان، کره شمالی، ازبکستان، اریتره و بلاروس هستند که وضعیتی بدتر از ایران دارند.

گزارش سالانه فریدم هاوس، کشورهای جهان را از نظر سطح آزادی مطبوعات به سه دسته آزاد، نسبتا آزاد و غیرآزاد تقسیم می‌کند که البته ایران در شمار کشورهای دسته سوم یا غیرآزاد محسوب می‌شود.

فریدم هاوس می‌گوید، از میان ۱۹۷ کشوری که وضعیت رسانه‌های آن در سال ۲۰۱۲ میلادی مورد مطالعه قرار گرفته است، ۶۳ کشور در شمار کشورهای آزاد قرار می‌گیرند، ۷۰ کشور در شمار کشورهای نسبتا آزاد و به ۶۴ کشور هم برچسب کشورهای غیرآزاد می‌خورد.

این گزارش می‌افزاید، تنها ۱۴ درصد مردم جهان در کشورهایی زندگی می‌کنند که رسانه‌های آن آزاد هستند در حالی که ۴۳ درصد جمعیت جهان در کشورهای نسبتا آزاد و باز ۴۳ درصد در کشورهای غیرآزاد سکونت دارند.

البته این ارقام به شدت تحت تاثیر جمعیت‌های دو کشور چین و هند قرار دارند که در مجموع، یک سوم جمعیت هفت میلیاردی جهان را شامل می‌شود.

فریدم هاوس کشور چین را در شمار کشورهای غیرآزاد معرفی می‌کند و هند را نیز در شمار کشورهای نسبتا آزاد قرار داده است.

این گزارش همچنین نشان از آن دارد که جهان رسانه در سال ۲۰۱۲ بدترین رتبه را از نظر آزادی در ۱۶ سال اخیر داشته‌ که این امر تحت تاثیر جنگ‌ در کشور مالی، سقوط یونان و تشدید کنترل رسانه‌ها در آمریکای لاتین بوده است.

تنها در آمریکای لاتین، آمار کشورهایی که رسانه‌های آن غیرآزاد بوده‌اند، به بالاترین حد از سال ۱۹۸۹ تاکنون رسیده است، از آن رو که دو کشور اکوادور و پاراگوئه وضعیت سقوط به دسته کشورهای غیرآزاد را تجربه کرده‌اند.

خاورمیانه هم که تحت تاثیر بهار عربی دستاوردهایی در زمینه آزادی مطبوعات داشته، سال گذشته میلادی شاهد جابه‌جایی رتبه‌ها و بسته شدن دوباره فضای مطبوعات در کشور مصر بوده است به‌طوری که مصر اکنون در شمار کشورهای غیرآزاد قرار دارد.

در نقطه مقابل، تونس و لیبی همچنان توانسته‌اند دستاوردهای بهار عربی را تا حدی حفظ کنند و در شمار کشورهای نسبتا آزاد باقی بمانند.

اما گزارش فریدم هاوس کشورهای نروژ و سوئد را که در حوزه اسکاندیناوی قرار دارند، به عنوان آزادترین کشورها از نظر رسانه‌‌ای معرفی کرده است.

پس از این دو نیز کشورهای بلژیک، فنلاند، هلند، دانمارک، لوکزامبورگ، سوئیس، آندورا، ایسلند و لیختن اشتاین قرار دارند.

رتبه آمریکا هم ۲۳ عنوان شده و در کنار کشورهای باربادوس، کاستاریکا و جامائیکا قرار گرفته است.

فریدم هاوس که سال ۱۹۴۱ در آمریکا تاسیس شد، سازمانی غیردولتی است که از دموکراسی، آزادی سیاسی و حقوق بشر در جهان دفاع می‌کند و دراین‌باره به تحقیق می‌پردازد.

 

۱۰ اردیبهشت : مرگ دست کم ٣٠۵٠ ایرانی در پی مصرف مواد مخدر در سال گذشته

جرس: سازمان پزشکی قانونی اعلام‌کرد: ۳۰۵۶ تن بر اثر مصرف موادمخدر در کشور جان خود را از دست دادند که از این تعداد ۲۸۵۷ تن مرد و ۱۹۹ نفر زن بودند.

به گزارش ایسنا، سازمان پزشکی قانونی کشور در گزارشی اعلام کرد: آمار مرگ ناشی از مصرف موادمخدر در سال گذشته در مقایسه با سال قبل از آن (۹۰) با کاهش ۱۴٫۹ درصدی مواجه بوده‌،به گونه‌ای که تعداد فوتی موادمخدر در سال ۹۰، ۱۳۹۰، (۳۳۹۴ مرد و ۱۹۹ زن) گزارش شده بود.

همچنین روند نزولی مرگ ناشی از مصرف موادمخدر که از سال ۱۳۸۶ در کشور آغاز شد، در سال گذشته نیز ادامه یافت به نحوی که سال گذشته شاهد کاهش قابل توجه این آمار بودیم و میزان کاهش مرگ ناشی از مصرف موادمخدر در سال ۱۳۹۰ در مقایسه با سال ۱۳۸۹ برابر با ۱٫۷ درصد بود که این سیر نزولی در سال گذشته به عدد ۱۴٫۹ درصد رسید.

در سال گذشته بیشترین آمار مرگ ناشی از مصرف موادمخدر به ترتیب در استان‌های تهران با ۸۲۰ تن (۷۶۹ مرد و ۵۱ زن)، اصفهان با ۲۲۴ تن (۲۱۰ مرد و ۱۴ زن)، فارس با ۱۸۵ تن (۱۷۸ مرد و هفت زن) و خراسان‌رضوی با ۱۸۵ تن (۱۵۸ مرد و ۲۷ زن) ثبت شد. همچنین استان‌های کهگیلویه و بویراحمد با دو فوتی، بوشهر و آذربایجان‌غربی هر کدام با ۱۵ فوتی و خراسان‌جنوبی با ۱۶ فوتی کمترین مرگ ناشی از موادمخدر را در سال گذشته داشتند.

 

۱۰ اردیبهشت : افزایش روز افزون کودکان کار در ایران با افزایش فشارهای اقتصادی

ایلنا: یکی از اعضای هیات مدیره انجمن حمایت از حقوق کودکان نسبت به بغرنج شدن وضعیت کودکان کار در ایران هشدار داد و خواستار توجه هر چه بیشتر مسوولان ذی ربط در این زمینه شد.

وی افزود: شاید سود حاصل از زحمت این کودکان و نوجوانان باعث شده است که تمام قوانین و لوایح موجود دردی از دردهای بیشمار این کودکان کار دوا نکند.

اسماعیل پور تاکید کرد: کشور ما درسال ۱۳۷۳ پیمان نامه جهانی حقوق کودکان را که بر ممنوعیت اشتغال کار کودکان درماده ۳۲ تکیه دارد پذیرفته و در سال ۱۳۸۰ نیز مقابله نامه ۱۸۲ سازمان جهانی کار را که بر ممنوعیت اشتغال کودکان و تلاش برای شناسایی و محو بد‌ترین نوع اشتغال کودکان اختصاص داشت را امضا کرده است ضمن اینکه ماده ۷۹ قانون کارجمهوری اسلامی ایران نیز بر ممنوعیت اشتغال کودکان زیر ۱۵ سال دلالت دارد اما متاسفانه تمام قوانین موجود درتناقض کامل و روشن با یکی از قوانین مصوب شده در مجلس ششم شورای اسلامی است.

وی در مورد این قانون افزود: طبق این قانون مصوب، بازرسی از کارگاه‌های زیر ۱۰ نفر کارگر، ممنوع شده است در حالیکه اکثر کودکان در همین کارگاه‌های مخفی و زیر زمینی کوچک مشغول به کار سخت هستند.

افزایش روز افزون کودکان کار با افزایش فشارهای اقتصادی این فعال حقوق کودکان در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه آیا اعداد و ارقام رشد کمی کودکان کار نسبت به سال گذشته دسترسی وجود دارد یا خیر خاطر نشان ساخت: متاسفانه آمار‌های موجود، اعداد و ارقام قابل اتکایی نیستند و تنها آمار رسمی به آمار سرشماری سال ۸۵ اختصاص دارد که طبق آن یک میلیون و ۶۰۰ تا یک میلیون و ۸۰۰ هزار کودک کاردر کشور وجود دارد در حالیکه به طور حتم اگر این آمار را مبنای خود قرار دهیم، به طور حتم وضعیت کار کودکان اسفناک‌تر خواهد بود.

به گفته وی، متاسفانه طرح‌های اجرایی موجود در زمینه ساماندهی کودکان کار و خیابان با وجود برخی از معضلات اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و… ناموفق و جوابگو نبوده‌اند.

 

۹ اردیبهشت : وضعیت نا مناسب اقتصادی، کفاف ندادن درآمد خانواده برای امرار معاش :۱۴۰ هزار کودک ایرانی از تحصیل باز مانده اند

قانون:فرشید اسحاقی : وضعیت نا مناسب اقتصادی، کفاف ندادن درآمد خانواده برای امرار معاش و فرهنگ‌های غلط سنتی در سال‌های اخیر سبب شده تا گروهی از کودکان ایرانی، رنگی از میز و نیمکت مدرسه ندیده و از تحصیل باز بمانند. کودکانی که آمارهای مختلف و متناقضی از تعداد آنها داده می‌شود اما هرچه هست، کودکان بازمانده از تحصیل در کشور، زیاد شده اند. طبق آمار رسمی که آموزش و پرورش از کودکان بازمانده از تحصیل داده، تعداد این گروه از کودکان قریب به ۱۴۱ هزار نفر است. این آمار واقعیتی است که وجود کودکان باز مانده از تحصیل را غیرقابل انکار می‌کند. کودکانی که به دلیل شرایط اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی از تحصیل بازمانده‌ و در این میان کودکان کار و مهاجران افغانی بیشترین سهم در بازماندگان از تحصیل را به خود اختصاص داده‌اند. کودکان بازمانده از تحصیل گروهی از دانش آموزانی هستندکه در سن مدرسه یعنی ۶ تا ۱۸ سال بوده اما در کلاس درس حضور ندارند. این کودکان یا وارد چرخه آموزش نشده‌اند یا پس از مدتی چرخه آموزش را ترک کرده‌اند و همواره در‌خصوص آمار دقیق از این کودکان تناقض‌های آشکاری وجود دارد و تعداد دقیق آنها هنوز مشخص نیست.

ابهام در آمار دقیق کودکان

ابهام در آمار کودکان بازمانده از تحصیل از جمله نکاتی است که توجه به این گروه از افراد جامعه را بیشتر می‌کند. تناقض‌های بسیاری در‌خصوص ارائه آمار از تعداد کودکان بازمانده از تحصیل میان حرف‌هاو آمارهای مسئولان دولتی وجود دارد. این تناقض‌ها نه میان آمار ارائه شده از سوی وزارت آموزش و پرورش با آمار سازمان ثبت احوال است بلکه حتی در بدنه وزارت آموزش و پرورش نیز آمار متناقضی از تعداد این کودکان ارائه می‌شود. سال گذشته مرکز پژوهش‌های مجلس اعلام کرد که بیش از ۳٫۵ میلیون کودک بین ۶ تا ۱۷ساله از تحصیل بازمانده‌اند که یا اصلا به مدرسه نرفته‌اند یا در طول سال‌های تحصیل به دلایل مختلف از تحصیل بازمانده‌اند. این درحالی است که در بسیاری از روستا‌ها به عنوان مثال تا پایان دوره ابتدایی یا راهنمایی مدرسه وجود دارد و همین موضوع باعث می‌شود که عملا تعدادی از دانش‌آموزان روستایی از چرخه تحصیل بازبمانند.با این حال مسئولان وزارت آموزش و پرورش، مبنای آمار کودکان برای استخراج تعداد افراد بازمانده از تحصیل را قانون آموزش و پرورش می‌دانند که شورای عالی آموزش و پرورش آن را تعیین می‌کند.

 ملاک، آمار آموزش و پرورش است

تعداد کل دانش‌آموزان ابتدایی در مهر سال گذشته ۶ میلیون و ۷۰۰‌هزار نفراعلام شد از سوی دیگر بر اساس آمار رسمی سازمان ثبت‌احوال حدود ۶ میلیون و ۸۹۰‌هزار نفر در سنین ۶ تا ۱۱ سال قرار دارند که باید در ۶ پایه ابتدایی مشغول به تحصیل باشند بنابراین با مقایسه این آمار ۱۹۰ هزار دانش آموز ۶ تا ۱۱ ساله در مدارس حاضر نیستند.اما حتی اگر ۱۴۱ هزار کودک بازمانده از تحصیل در سنین ۶ تا ۱۱ سال را به عنوان واقعیت بپذیریم این سوال مطرح است که چه تلاش‌هایی از سوی وزارت آموزش و پرورش برای بازگرداندن آنها به مدارس صورت می‌گیرد؟ ۱۴۱ هزار دانش آموز بازمانده از تحصیل فقط مربوط به گروه سنی ۶تا ۱۱ سال است در حالی که در گروه‌های سنی و مقاطع تحصیلی بالاتر ترک تحصیل بیشتری انجام می‌شود و اصولا دلیل تناقض گویی‌ها در اعلام آمار دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل چیست؟ اینها همه پرسش‌های است که مسئولان وزارت آموزش و پرورش پاسخی برای آن ندارند و با پیش کشیدن وظایف سایر دستگاه‌ها، ابهامات سرنوشت کودکان بازمانده از تحصیل را بیشتر می‌کنند.تناقضات آمارهای مسئولان باعث شده تا کودکان بازمانده از تحصیل، قربانی وظایفی شوند که از سوی دستگاه‌ها مغفول واقع شده و کک کسی هم برایشان نمی‌گزد.

 

۸ اردیبهشت : آخرین آمار مبتلایان به هیو و ایدز: ۲۶۱۲۵ نفر/ ۱۰٫۲ درصد زنان

ایلنا: آخرین گزارش موارد ثبت شده HIV/AIDSتا پایان سال ۱۳۹۱ در کشور اعلام شد.

به گزارش ایلنا، بر اساس آمار جمع‌آوری شده از دانشگاه‌های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی، تا تاریخ ۱/۱/۱۳۹۲ مجموعاً ۲۶ هزار و ۱۲۵ نفر افراد مبتلا به HIV/AIDS در کشور شناسایی شده‌اند که ۸ / ۸۹ درصد آنان را مردان ۲ / ۱۰ درصد را زنان تشکیل می‌دهند.

بنابر اعلام اداره ایدز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکنون ۴۴۳۸ نفر مبتلا به ایدز شناسایی شده و ۵۱۸۲ نفر از افراد مبتلا فوت کرده‌اند. ۱ / ۴۶ درصد از مبتلایان به HIV در زمان ابتلا در گروه سنی ۳۴-۲۵ سال قرار داشته‌اند که بالا‌ترین نسبت در بین گروه‌های سنی را به خود اختصاص می‌دهند. علل ابتلا به HIV در بین کل مواردی که از سال ۱۳۶۵ تاکنون در کشور به ثبت رسیده‌اند به ترتیب، تزریق با وسائل مشترک در مصرف‌کنندگان مواد (۶ / ۶۸ درصد)، رابطه جنسی (۱۲ درصد)، دریافت خون و فرآورده‌های خونی (۱ درصد) و انتقال از مادر به کودک (۱ / ۱ درصد) بوده است. راه انتقال در ۳ / ۱۷ درصد از این گروه نامشخص مانده است.

در مقایسه این آمار با مواردی که ابتلا آنان در سال ۱۳۹۱ گزارش شده است، اعتیاد تزریقی ۱ / ۵۲ درصد، برقراری روابط جنسی ۶ / ۳۳ درصد و انتقال از مادر مبتلا به کودک ۲ / ۳ را تشکیل داده است. در ۱ / ۱۱ درصد از موارد شناسایی شده در این سال، راه انتقال نامشخص بوده و هیچ مورد جدید ابتلا از راه خون و فرآورده‌های خونی گزارش نشده است.

 

۸ اردیبهشت : ثبت یک واقعه طلاق از هر ۶ ازدواج

 

ایلنا: رئیس سازمان ثبت و املاک از ارائه آماری درباره میزان افزایش نرخ طلاق در سال گذشته امتناع کرد و گفت: سال گذشته از هر ۶ ازدواج یک ازدواج به طلاق منجر شده است وضعیت آمار طلاق در کشور ما در مقایسه با سایر سکشور‌ها خوب است اما نسبت به گذشته خودمان رشد نگران کننده‌ای دارد.

وی با بیان اینکه سالانه ۲۵۰ میلیون سند رسمی صادر می‌شد، اظهار کرد: در مجموع سالانه ۵۰ میلیون برگ اوراق بهادار برای این کار چاپ می‌شد همچنین سامانه اداره اجرای اسناد رسمی به شکل مکانیزه موفق شده است تا ۲ هزار میلیارد تومان از مطالبات بانک‌ها را وصول کند.

رئیس سازمان ثبت اسنا د و املاک کشور با بیان اینکه در سال گذشته تمامی مراجعات برای ثبت اختراعات به صورت غیرحضوری و از طریق سامانه انجام شده است گفت: در سال گذشته ۴ هزار و ۴۶۸ اختراع به ثبت رسیده است.

معاون رئیس قوه قضاییه درباره سامانه بانک شناسنامه اشخاص حقوقی به خبرنگاران گفت: در سال ۹۱ تمامی اشخاص حقیقی دارای کدملی شده‌اند و هرکدام ازاین اشخاص دارای یک کد یونیک هستند و هم اکنون یک میلیون و ۶۰۰ هزار شناسنامه حقوقی صادر شده است.

تویسرکانی با بیان اینکه در سال گذشته ۷۹۱ هزار و ۶۵۶ واقعه ازدواج و ۱۵۱ هزار و ۷۶۳ واقعه طلاق به ثبت رسیده است، گفت: ازدواج در سال گذشته ۷ درصد کاهش داشته و از هر ۶ ازدواج یک ازدواج به طلاق منجر شده است وضعیت آمار طلاق در کشور ما در مقایسه با سایر کشور‌ها خوب است اما نسبت به گذشته خودمان رشد نگران کننده‌ای دارد.

معاون رئیس قوه قضاییه همچنین درباره میزان خدمات ثبتی سازمان ثبت اسناد و املاک در سال گذشته گفت: ۳۶ میلیون و ۳۶۳ هزار و ۴۴۷ خدمت ثبتی در سال گذشته انجام شده است که از این تعداد ۷ میلیون و ۹۱۲ هزار و ۴۴۸ خدمت به صورت مجازی بوده است در واقع ۲۲ درصد کل خدمات سازمان در سال گذشته الکترونیکی انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه ۲ میلیون ۱۹۱ هزار و ۷۸۰ سند مالکیت در سال گذشته به ثبت رسیده است، تصریح کرد: این اقدام به نسبت سال ۹۰، ۳۰ درصد افزایش یافته است همچنین ۹۹ درصد از این اسناد مالکلیت در سیستم کاداست ثبت شده است به عبارتی می‌توان گفت که هم اکنون بیش از ۴ میلیون سند تحت سیستم کاداست الکترونیکی و در اختیار مردم قرار گرفته است.

وی درباره انواع معاملات ثبتی در سال ۹۱ نیز گفت: بیش از ۲۱ و نیم میلیون سند رسمی در دفا‌تر اسناد رسمی به ثبت رسیده است همچنین در سال گذشته ۱۱ هزار و ۴۰۴ برند تجاری ثبت شده است که از این تعداد ۳ هزار و ۲۵۰ برند از طریق متقاضیان ثبت بین المللی نیز شده است. میزان طرح‌های صنعتی ثبت شده در سال ۹۱، هزار و ۵۵۳ طرح است.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک با بیان اینکه زیرساخت‌های لازم برای مستندسازی و سند کردن تمامی املاک عمومی و دولتی فراهم شده است گفت: این کار در راستای حفظ اموال بیت المال است.

معاون رئیس قوه قضاییه درباره آرشیو اسناد و املاک کشور نیز گفت: اطلاعات تمامی ۱۹۰ هزار دفتر املاک و ۲۵ میلیون سند ملکی در سامانه به ثبت رسیده است وامیدواریم با الکترونیکی کردن آرشیو‌های دیگر آرشیو اسناد املاک جامعی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه در سال گذشته شرکت‌های دولتی با رشد ۲۱ درصدی صدور پروانه همراه بودند گفت: برای شرکت‌های دولتی در سال گذشته ۶ هزار و ۸۷۰ سند مالکیت، نهادهای عمومی ۱۳ هزار و ۸۶۰ سند مالکیت، طرح مسکن مهر ۳۸ هزار و ۵۳۰ سند مالکیت صادر کرده‌ایم.

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©