Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
يكشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۲ برابر با  ۱۹ می ۲۰۱۳
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :يكشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۲  برابر با ۱۹ می ۲۰۱۳
موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

 

ایران در آئینه آمار(۱۳۳)

 

۲۸اردیبهشت ۱۳۹۲ـ ۱۸ می ۲۰۱۳

تهيه و تنظيم از مريم اسکوئی

 

موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

 

تفاوت ۴ درصدی نرخ بیکاری در گزارش مرکز آمار و اکونومیست

مرکز آمار: ۲۸ درصد جوانان ۲۴-۲۰ ساله بیکارند

۴۰ هزار پزشک، غیرفعال یا بیکارند

کاهش ۱۰ برابری سهمیه بیمه کارگران ساختمانی

افزایش تعدادکودکان کار

هر ۶۶ دقیقه یک ایرانی بر اثر سرطان معده می میرد

سال گذشته، منوکسیدکربن جان ۶۹۷ نفر را گرفت

افزایش ۱۰۰ درصدی مرگ‌‌های ناشی از کار در بوشهر

موضوع بیکاری جوانان به ویژه در بخش فارغ التحصیلان

افزایش بیش از ۹۰ درصدی کشته شدگان حوادث کار در کرمانشاه

رشد اقتصادی امسال منفی و نرخ تورم ۳۲ درصد

۷٫۵میلیون ایرانی با آسم دست و پنجه نرم می‌کنند

افزایش ۱۹ درصدی مرگ ناشی از حوادث کار / یک‌هزار و ۷۹۵ کشته در یک سال

بر اساس آمار تازه وزارت بهداشت ایران، شمار کسانی که در سال ۱۳۹۱ از طریق روابط جنسی به ویروس عامل بیماری ایدز آلوده شده‌اند، در جهشی قابل توجه، به یک‌سوم مبتلایان رسیده است.

آخرین آمار مبتلایان به هیو و ایدز: ۲۶۱۲۵ نفر/ ۱۰٫۲ درصد زنان

 

۲۸اردیبهشت : تفاوت ۴ درصدی نرخ بیکاری در گزارش مرکز آمار و اکونومیست

ایلنا،در حالی که مرکز آمار ایران دیروز با انتشار نتایج طرح آمارگیری نیروی کار در پاییز نرخ بیکاری جمعیت ۱۰ ساله و بیشتر را ۱۱/۲ درصد براورد کرد، تازه‌ترین گزارش واحد اطلاعات اکونومیست از نرخ بیکاری ۱۵/۳ درصدی در سال جاری خبر می‌دهد. واحد اطلاعات اکونومیست در گزارش ماه آوریل ۲۰۱۳ خود نیروی کار ایران در سال گذشته را ۲۷ میلیون نفر و نرخ بیکاری را ۱۵/۵ درصد اعلام و پیش‌بینی کرد که این شاخص‌ها در سال جاری به ترتیب ۲۷ میلیون ۷۰۰ هزار نفر و ۱۵/۳ درصد خواهد بود.

بر اساس گزارش اکونومیست انتظار می‌رود طی سال آینده نیروی کار ایران معادل ۲۸ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر باشد و این در حالی است که نرخ بیکاری در این سال برابر با ۱۵ درصد پیش‌بینی شده است.

بر این اساس در سال ۱۳۹۴ شمار افراد دارای شغل ایران به ۲۹ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر خواهد رسید که این میزان برای سال ۱۳۹۵ معادل ۲۹ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر پیش‌بینی شده است.

 

۲۸ اردیبهشت : مرکز آمار: ۲۸ درصد جوانان ۲۴-۲۰ ساله بیکارند

آفتاب: در مجموع، در گروه سنی ۱۵ تا ۲۴ سال بیش از ۲۹ درصد جوانان کشور بیکارند.

در میان استان‌ها هم استان لرستان با بیکاری ۵۹ درصدی جوانان، رتبه اول بیکاری را در سطح کشور دارد. استان گیلان با ۵۴ درصد و ایلام با ۴۶ درصد در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

در مجموع، نرخ بیکاری در کل کشور در پاییز سال ۱۳۹۱ نیز ۱۱٫۲ درصد اعلام شده است.

اشتغالزایی میلیونی

مقامات دولتی معتقدند دولت توانسته است در بازار کار حدود ۵ میلیون فرصت جدید شغلی ایجاد کند و از این طریق جوانان زیادی امکان ورود به بازار کار کشور را پیدا کرده‌اند. قضاوت منطقی این است که نباید گفت به صورت مطلق دولت هیچ‌گونه شغلی ایجاد نکرده و همه منابع صرف شده در این بخش به انحراف رفته است، اما مجموعه اقدامات و آمارهای ارائه شده از سوی استان‌ها درباره عملکردهای سالانه اشتغالزایی؛ نتوانسته است نیاز واقعی بازار کار را پوشش دهد.

 

۲۵ اردیبهشت : ۴۰ هزار پزشک، غیرفعال یا بیکارند

سلامت نیوز : دکتر «علیرضا زالی» رییس جدید سازمان نظام پزشکی کشور، در گفت‌وگو با «شرق»، سیاست‌زدایی و بررسی و رفع مشکلات و مطالبات جامعه پزشکی کشور را جزو برنامه‌های اصلی خود در این سازمان می‌داند. او همچنین در گفت‌وگو با «شرق» از غیرفعال‌بودن و یا بیکاربودن ۴۰هزار پزشک در کشور خبر می‌دهد و می‌گوید: «هم‌اکنون بیش از هشت‌هزار پزشک عمومی در کشور بیکار هستند و چیزی در حدود ۱۰هزار و ۵۰۰ پزشک عمومی در نظام آماری ما ثبت نشده‌اند و از طرف دیگر ۲۰هزار پزشک عمومی فاقد مطب هستند و در بخش‌های اداری کشور در حال فعالیت هستند که آمار نگران‌کننده‌ای در نوع خود است

 

 

 

۲۵ اردیبهشت :کاهش ۱۰ برابری سهمیه بیمه کارگران ساختمانی

ایلنا

عضو هیئت رئیسه انجمن صنفی کارگران و استادیاران ساختمانی استان تهران از کاهش ۱۰ برابری سهمیه ی بیمه ی کارگران ساختمانی استان تهران انتقاد کرد.

«محمد باقری» در این باره به ایلنا گفت: هر سال در استان تهران بیش از ۳۱ هزار و ۵۰۰ نفر سهمیه برای بیمه ی تامین اجتماعی کارگران ساختمانی اختصاص داده می شد که در سال جاری به ۳ هزار نفر کاهش پیدا کرده است.

وی با اشاره به قانون «رفع موانع اجرایی بیمه تامین اجتماعی کارگران ساختمانی» که سازمان تامین اجتماعی را مکلف می کند با دریافت حق بیمه، کارگران شاغل در کارهای ساختمانی را به طور کامل و با نظارت دقیق بیمه کند بیان کرد: از سال جاری قرار بود محدودیت سهمیه ی بیمه ی کارگران ساختمانی برداشته شود.

رئیس انجمن صنفی گچ کاران استان تهران گفت: هر فردی که با کارت مهارت و تاییدیه ی انجمن صنفی که در آن شاغل است به سازمان تامین اجتماعی مراجعه می کند باید بیمه شود.

به گفته ی آقای باقری، در دو روز گذشته بیش از ۵۰۰ کارگر ساختمانی به شعبات سازمان تامین اجتماعی در شرق و غرب تهران مراجعه کرده بودند تا خود را بیمه کنند اما هر شعبه تنها ۱۰۰ نفر را بیمه کرده است.

 

۲۴اردیبهشت : افزایش تعدادکودکان کار

ایلنا

یک فعال اجتماعی کودکان کار و خیابان می‌گوید: در نتیجه وخامت اوضاع اقتصادی تعداد بیشتری از کودکان روانه بازارهای غیر رسمی کار شده اند.

حسین میربهاری با اعلام این مطلب به ایلنا گفت: به دلیل افزایش غیر متعارف هزینه‌های زندگی و نا کافی بودن دستمزدهای تعیین شده، از ابتدای سال جاری عرضه و تقاضا برای اشتغال کودکان افزایش یافته است.

عضو جمعیت دفاع از کودکان کار و خیابان افزود: برهمین اساس ابتدای امسال شمار بیشتری از کودکان خانواده‌های مستمند و نیازمند برای تامین معاش خانواده از مدارس راهی محیط‌های کاری شده‌اند بطوری که در برخی موارد شمار کودکان کار در خانواده‌های کم درآمد افزایش یافته است.

وی گفت: براین اساس و با توجه به حداقل دستمزد ۴۸۷ هزار تومانی مصوب شورایعالی کار، درآمد هر کودک کار بسته به نوع کار بطور متوسط از ۱۶۰ تا ۲۵۰ هزار تومان متغییر است که این پول در بیشتر مواقع به سرپرت کودک پرداخت می‌شود.

به گفته این عضو جمعیت دفاع از کودکان کار و خیابان هرچه کار کودکان سخت‌تر باشد درآمد آنهانیز بیشتر خواهد بود اما هیچگاه درآمد انها با کارگران بالغ برابری نمی‌کند و این درحالی است که این کودکان در محیط‌های کار پا به پای کارگران بالغ فعالیت می‌کنند.

این فعال اجتماعی با بیان اینکه چون طبق قوانین جاری اشتغال کودکان زیر ۱۵ سال عملی مجرمانه تلقی می‌شود گفت: به همین دلیل کودکان کار در زمان کار از هیچ حق بیمه‌ای و حمایت اجتماعی برخوردار نیستند.

 

۲۳ اردیبهشت : هر ۶۶ دقیقه یک ایرانی بر اثر سرطان معده می میرد

آفتاب: به گزارش پایگاه خبری فریادگر، چند روز پیش رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی تهران اعلام کرد که سرطان معده عامل اصلی علت مرگ و میر بیماران سرطانی است.

متخصصان می‌گویند که سرطان معده از شایع‌ترین و کشنده‌ترین انواع سرطان است که هر سال ده هزار نفر در کشور به این بیماری مبتلاء می‌شوند و شایع‌ترین نوع سرطان هم در بین مردان است. به گفته وزارت بهداشت کشور ما بیشترین بیماری سرطان معده را در جهان دارد و مهم‌ترین دلیل بالابودن میزان مرگ و میرهای سرطان معده، این است که اغلب دیر تشخیص داده می‌شود.

روزانه ۲۲ نفر می‌میرند

این روزها خبر مرگ و میر سرطان برای مردم عادی شده است. انواع سرطان‌ها دامن مردم را گرفته و سالانه تعداد زیادی را هم به کام مرگ می‌کشاند. طبق آمار سالانه حدود ۴۰ هزار ایرانی بر اثر انواع سرطان می‌میرند.

آمار دیگری می‌گوید بروز سرطان تا کمتر از ۲۰ سال آینده تا ۹۰ درصد افزایش می‌یابد. اما بیشترین میزان مرگ و میر این آمار به سرطان معده اختصاص دارد. این کشنده‌ترین سرطان سالانه جان هشت هزار نفر را می‌گیرد؛ یعنی روزانه ۲۲ نفر و هر یک ساعت و ۱۰ دقیقه یک نفر. سرطان معده سالانه با به کام مرگ کشاندن بیش از ۷۰۰ هزار نفر در جهان دومین سرطان مهلک محسوب می‌شود و در این میان کشور ما با آماری که ذکر شد، صاحب یک رکورد بین المللی است.

 

۲۲ ازدیبهشت : سال گذشته، منوکسیدکربن جان ۶۹۷ نفر را گرفت

ایلنا: در سال گذشته ۶۹۷ نفر بر اثر مسمومیت با گاز منوکسیدکربن در کشور جان خود را از دست دادند، این آمار در مقایسه با سال ۱۳۹۰ که تعداد فوتی های ناشی از مسمومیت با گاز ۹۶۵ نفر بود، ۸ / ۲۷ درصد کمتر شده است.

به گزارش ایلنا به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پزشکی قانونی کشور، از کل فوتی های مسمومیت با گاز در سال گذشته ۴۹۰ نفر مرد و ۲۰۷ نفر دیگر زن بودند. این در حالی است که تعداد مردان فوت شده بر اثر مسمومیت با گاز در سال ۱۳۹۰، ۷۱۲ نفر و تعداد زنان ۲۵۳ نفر بود.

بر اساس آمارهای موجود در تمام ماه های سال گذشته آمار تلفات ناشی از مسمومیت با گاز کاهش قابل توجهی داشت و تنها در مرداد سال گذشته (در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از آن) با افزایش ۱ / ۲۶ درصدی این آمار مواجه بودیم. همچنین تلفات ناشی از مسمومیت با گاز در خرداد سال گذشته با ۸ / ۶۷ درصد، بیشترین کاهش را در مقایسه با دیگر ماه های سال به خود اختصاص می دهد.

بر اساس این گزارش در سال گذشته استان‌های تهران با ۱۸۱، خراسان رضوی با ۶۴ و اصفهان با ۵۸ مورد، بیشترین و استان های کهگیلویه و بویراحمد با یک، سیستان و بلوچستان با سه و استانهای ایلام و خراسان جنوبی هر یک با چهار مورد کمترین تلفات ناشی از مسمومیت با گاز منوکسید کربن را در سال گذشته داشته اند.

یادآور می شود، بیشترین فوتی های ناشی از مسمومیت با گاز در سال گذشته با ۱۳۵ مورد مربوطه به دی ماه بوده و کمترین آن با هفت فوتی در شهریور ماه ثبت شده است.

 

۲۲ اردیبهشت : افزایش ۱۰۰ درصدی مرگ‌‌های ناشی از کار در بوشهر

ایلنا:اداره کل پزشکی قانونی استان بوشهر اعلام کرد: در سال گذشته ۴۶ نفر در استان بوشهر بر اثر حوادث ناشی از کار جان خود را از دست دادند.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی اداره کل پزشکی قانونی بوشهر، در سال گذشته مرگ‌های حوادث ناشی از کار در استان بوشهر افزایش یافت.

در سال گذشته ۴۶ نفر در این استان بر اثر حوادث ناشی از کار جان خود را از دست دادند، در حالی که این رقم در سال قبل از آن ۲۰ نفر بود.

بر اساس این گزارش در سال ۱۳۹۰ در استان بوشهر همگی ۲۰ فوتی مرد بودند، در حالی که در سال ۱۳۹۱، ۴۵ مرد و یک زن در حوادث کار این استان جان باختند.

 

۲۲ اردیبهشت : موضوع بیکاری جوانان به ویژه در بخش فارغ التحصیلان

مهر: ریشه کن کردن بیکاری یکی از بزرگترین و در عین حال مهم ترین وعده هایی بود که در زمان فعالیت دولتهای نهم و دهم داده شد و این موضوع در سفرهای استانی هیئت دولت به دفعات مطرح شده است.

گواه نوعی شکست در برنامه های اشتغال زایی دولت در ۸ سال گذشته، آمارهای مستندی است که مرکز آمار ایران از تعداد بیکاران و شاغلان کشور ارائه کرده است به نحوی که تعداد بیکاران کشور در سال ۸۴ (آغاز فعالیت دولت نهم) ۲ میلیون و ۶۷۴ هزار و ۸۶۶ نفر بوده است و این تعداد در پایان سال گذشته به ۲ میلیون و ۹۴۴ هزار و ۱۵۸ نفر افزایش یافته است!

آمارهای بیکاری

همچنین تعداد شاغلان کشور در اولین سال فعالیت دولت نهم ۲۰ میلیون و ۶۱۸ هزار و ۵۷۹ نفر بوده که در پایان سال ۹۱ به ۲۱ میلیون و ۱۶۰ هزار و ۸۸۷ نفر رسیده است و در این فاصله ۸ ساله، آمار شاغلان تنها ۵۴۲ هزار و ۳۰۸ نفر افزایش نشان می دهد.

نه تنها تعداد بیکاران کشور از سال ۸۴ تا پایان ۹۱ در حدود ۳ میلیون نفر حفظ شده بلکه در سال ۸۹ این تعداد به ۳ میلیون و ۲۱۸ هزار و ۳۲۹ نفر بالغ شد که نسبت به همه سال های فعالیت دولت های نهم و دهم آمار بالاتری محسوب می شود. با این حال، هیچگاه دولت نتوانست تعداد بیکاران کشور را در یکسال از ۲ میلیون و ۳۹۲ هزار و ۱۷۹ نفر کمتر کند.

 

۲۲ اردیبهشت : افزایش بیش از ۹۰ درصدی کشته شدگان حوادث کار در کرمانشاه

ایلنا، پزشکی قانونی کرمانشاه روز یکشنبه گزارش داد: ۶۱ نفر سال گذشته در استان بر اثر حوادث ناشی از کار جان خود را از دست دادند که این رقم در سال قبل از آن (سال ۱۳۹۱) ۳۲ نفر بوده است.

براساس این گزارش، در سال ۱۳۹۰ در استان کرمانشاه ۳۱ مرد و یک زن و در سال ۱۳۹۱، ۵۷ مرد و سه زن در حوادث کار جان باختند.

 

 

۲۱ اردیبهشت : رشد اقتصادی امسال منفی و نرخ تورم ۳۲ درصد

 

سحام نیوز: مرکز پژوهشهای مجلس پیش بینی کرد نرخ تورم سال جاری ۳۲ درصد، نرخ رشد اقتصادی بین ۰٫۷ دهم تا منفی ۴ درصد و نرخ رشد نقدینگی بیش از ۳۰ درصد باشد.

به گزارش مهر، مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی نکات مهم و محورهای تصمیم گیری لایحه بودجه سال ۱۳۹۲ کل کشور را مورد بررسی قرار داد.

دهه ۱۳۸۰ و دو سال اول دهه ۱۳۹۰ شمسی را از نظر اقتصادی می توان به ۳ دوره متفاوت می توان تقسیم کرد، در این تقسیم بندی میانگین منابع حاصل از صادرات نفت، میانگین نرخ های رشد اقتصادی، بیکاری و تورم و ارزش نفت خام مصرفی در داخل کشور (به قیمت نفت خام صادراتی) و صادرات و واردات آمده است.

طبق گزارش های موجود مشخصه چهار سال اول دهه ۱۳۸۰، بالاتر بودن نرخ رشد اقتصادی و کمتر بودن واردات نسبت به سال های بعد است. مشخصه های اصلی ۶ سال بعدی (سال های ۱۳۸۴-۱۳۸۹) رشد بیش از دو برابری منابع حاصله از صادرات نفت و جهش واردات به همین میزان نسبت به چهار سال اول است. مشخصه دو سال اخیر (۱۳۹۰-۱۳۹۱) نیز نوسان شدید متغیرهای اقتصاد کلان به ویژه کاهش نرخ رشد اقتصادی و افزایش شدید نرخ تورم بوده است.

لایحه بودجه سال ۱۳۹۲ در شرایطی تهیه و به مجلس شورای اسلامی تقدیم شده است که پیش بینی ها درباره وضعیت متغیرهای کلان اقتصادی در سال جاری مطلوب نیست. پیش بینی های انجام شده حاکی از آن است که نرخ رشد اقتصادی بین ۰٫۷ دهم تا منفی ۴ درصد، نرخ تورم حدود ۳۲ درصد و نرخ رشد نقدینگی بیش از ۳۰ درصد باشد.

 

 

۱۸اردیبهشت : ۷٫۵میلیون ایرانی با آسم دست و پنجه نرم می‌کنند

سلامت نیوز : آسم، یک بیماری التهابی مزمن و غیرواگیر ریه است که به‌دلیل شیوع زیاد این بیماری در جهان، از آن به‌عنوان یک معضل جهانی یاد می‌شود.

از نظر آماری شیوع بیماری آسم در دنیا و ایران به چه میزان است؟

براساس آمار سازمان بهداشت جهانی، بیش از ۳۰۰میلیون نفر در جهان، به آسم مبتلا هستند و پیش‌بینی می‌شود که تا ۲۰سال آینده، ۲۰درصد به تعداد مبتلایان افزوده شود. در ایران آمارهای متفاوتی اعلام شده است اما مهم‌ترین آن مربوط به سه سال پیش است که براساس آن، متوسط شیوع آسم در کودکان ایرانی حدود ۱۳درصد اعلام شده است و براساس مطالعه‌ای که من و همکارانم در مرکز تحقیقات ایمونولوژی، آسم و آلرژی انجام دادیم، شیوع آسم در بزرگسالان نیز حدود پنج تا ۱۰در صد برآورد شد. به‌عبارت بهتر می‌توان گفت که در ایران ۷٫۵میلیون نفر به آسم مبتلا هستند.

 

۱۸ اردیبهشت : افزایش ۱۹ درصدی مرگ ناشی از حوادث کار / یک‌هزار و ۷۹۵ کشته در یک سال

سلامت نیوز :روند تصاعدی مرگ‌های ناشی از حوادث کار در کشورهمچنان بالاست و به تازگی براساس آمار سازمان پزشکی قانونی فوتی‌های حوادث ناشی از کار در سال گذشته نسبت به سال قبل از آن ۱/۱۹ درصد بیشتر شده است. بر این اساس در سال گذشته یک‌هزار و ۷۹۵ نفر در حوادث ناشی از کار جان خود را از دست دادند که این رقم در مقایسه با سال قبل از آن که تعداد فوتی‌های حوادث کار یک‌هزار و ۵۰۷ نفر بود، ۱/۱۹ درصد بیشتر شده است. در حالی که در سال ۱۳۹۰ با بیشترین تعداد تلفات حوادث ناشی از کار (در مقایسه با ده سال قبل از آن) مواجه بودیم، اما در سال ۱۳۹۱ نیز با رشد ۱/۱۹ درصدی این آمار، روند افزایش مرگ‌های حوادث ناشی از کار افزایش یافت.

براساس این گزارش از کل تلفات حوادث ناشی از کار در سال گذشته یک هزار و ۷۷۰ نفر مرد و ۲۵ نفر زن بودند. همچنین مطابق سال‌های گذشته سقوط از بلندی با ۷۹۰ مورد و برخورد اجسام سخت با ۳۶۹ مورد در صدر دلایل مرگ حوادث ناشی از کار قرار داشتند.

بازرس تایید کند که استانداردها رعایت می‌شود و سپس دوره‌ای گواهی صادر کند. در کارگا‌ه‌ها هم سلامت نیروی کار باید تامین شود. همچنین بازرسی دوره‌ای اصول ایمنی در موارد پرخطر می‌تواند از ایجاد این حوادث جلوگیری کند. باید در نظر داشت که سلامت نیروی کار از هرچیز دیگری در تولید از اهمیت بیشتری برخوردار است. با این حال آمارها نشان می‌دهد در سال گذشته استان‌های تهران با ۲۷۱ فوتی، اصفهان با ۱۴۳ فوتی و خراسان رضوی با ۱۰۷ فوتی بیشترین تلفات حوادث ناشی از کار را داشته‌اند.

بر اساس آمارهای موجود شهریور سال گذشته با ۱۷۷ فوتی و فروردین با ۱۰۹ فوتی به ترتیب بیشترین و کمترین تلفات حوادث کار را داشته‌اند. یادآور می‌شود در بهمن ماه سال گذشته آمار تلفات حوادث ناشی از کار با ۹/۱۳۳درصد بیشترین رشد را نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن داشته و از ۵۹ مورد به ۱۳۸ مورد رسیده است.

 

7اردیبهشت :بر اساس آمار تازه وزارت بهداشت ایران،

 شمار کسانی که در سال ۱۳۹۱ از طریق روابط جنسی به ویروس عامل بیماری ایدز آلوده شده‌اند، در جهشی قابل توجه، به یک‌سوم مبتلایان رسیده است.

خبرگزاری‌های ایران با استناد به آمار تازه وزارت بهداشت گزارش داده‌اند که در سال ۱۳۹۱ بیش از ۳۳ درصد مبتلایان، از طریق روابط جنسی حفاظت نشده به ویروس اچ‌آی‌وی یا عامل بیماری ایدز مبتلا شده‌اند.

آمار پیشین وزارت بهداشت از سال ۱۳۶۵ تا سال ۱۳۹۱ نشان می‌داد که فقط ۱۲ درصد از کل مبتلایان در ایران از راه روابط جنسی مبتلا شده‌اند.

وزارت بهداشت ایران آمار رسمی مبتلایان به ویروس اچ‌آی‌وی تا اول فروردین ۱۳۹۲ را ۲۶ هزار و ۱۲۵ نفر اعلام کرده که نسبت به آخرین آمار تا تابستان سال گذشته حدود ۱۴۰۰ نفر افزایش داشته است.

کارشناسان حوزه بهداشت کلیک تخمین می‌زنند که شمار کل مبتلایان در ایران بیش از ۹۰ هزار نفر باشد.

موج جدید ایدز

مقام‌های مسئول اداره کنترل ایدز وزارت بهداشت پیش‌تر درباره شیوع موج جدید ایدز در ایران هشدار داده بودند.

عباس صداقت، رئیس اداره کنترل ایدز وزارت بهداشت گفته بود که آمار مبتلایان از طریق اعتیاد تزریقی به تدریج کاهش می‌یابد و نقش روابط جنسی در جامعه جوان ایران پررنگ‌تر می‌شود.

کلیک وزیر بهداشت وقت ایران هم در آذرماه ۱۳۹۱ اعلام کرده بود که شمار مبتلایان به ویروس عامل ایدز از طریق روابط جنسی، در آن زمان تقریبا دوبرابر شده و به ۲۱ درصد رسیده است.

محمدمهدی گویا، رئیس مرکز بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت استان‌های مازندان، کرمانشاه، فارس، هرمزگان، خراسان رضوی ، اصفهان و تهران را از استان‌های پرخطر در ایدز معرفی کرده بود.

کامیار علایی از پزشکان فعال در حوزه بیماری ایدز به بی‌بی‌سی کلیک گفته است، در استان‌های شمالی و جنوبی ایران که در آن رفت و آمد بیشتری با کشورهای حاشیه وجود دارد، خط ابتلا به ایدز از طریق روابط جنسی بیشتر است.

زنان و جوانان در معرض خطر

آمار سال ۱۳۹۱ نشان می‌دهد که حدود نیمی از مبتلایان (۵۲ درصد) از طریق تزریق مشترک مواد مخدر به ویروس اچ‌آی‌وی شده‌اند؛ در حالی آمار کل بیماران مبتلا به ایدز از طریق سرنگ از سال ۱۳۶۵ حدود ۶۸ درصد بوده است.

تا پایان سال ۱۳۹۱ از شمار کل مبتلایان به ویروس عامل بیماری ایدز، کمی بیش از ۸۹ درصد مردان و حدود ۱۰ درصد زنان هستند. آمار زنانی که به ویروس آلوده شده‌اند، نسبت به قبل حدود یک درصد بیشتر شده است.

به گفته مسئولان بهداشت ایران، در موج تازه ابتلا به ایدز که عامل گسترش آن روابط جنسی حفاظت نشده است، زنان بیش از گذشته آسیب خواهند دید.

بیشترین گروه سنی مبتلایان، یعنی چیزی حدود ۴۶ درصد، در رده سنی ۲۵ تا ۳۴ سال هستند.

وزارت بهداشت ایران می‌گوید تا کنون بیش از ۵ هزار نفر در اثر ابتلا به ایدز در ایران از دنیا رفته‌اند.

 

۷اردیبهشت : آخرین آمار مبتلایان به هیو و ایدز: ۲۶۱۲۵ نفر/ ۱۰٫۲ درصد زنان

ایلنا: آخرین گزارش موارد ثبت شده HIV/AIDSتا پایان سال ۱۳۹۱ در کشور اعلام شد.

به گزارش ایلنا، بر اساس آمار جمع‌آوری شده از دانشگاه‌های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی، تا تاریخ ۱/۱/۱۳۹۲ مجموعاً ۲۶ هزار و ۱۲۵ نفر افراد مبتلا به HIV/AIDS در کشور شناسایی شده‌اند که ۸ / ۸۹ درصد آنان را مردان ۲ / ۱۰ درصد را زنان تشکیل می‌دهند.

بنابر اعلام اداره ایدز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکنون ۴۴۳۸ نفر مبتلا به ایدز شناسایی شده و ۵۱۸۲ نفر از افراد مبتلا فوت کرده‌اند. ۱ / ۴۶ درصد از مبتلایان به HIV در زمان ابتلا در گروه سنی ۳۴-۲۵ سال قرار داشته‌اند که بالا‌ترین نسبت در بین گروه‌های سنی را به خود اختصاص می‌دهند. علل ابتلا به HIV در بین کل مواردی که از سال ۱۳۶۵ تاکنون در کشور به ثبت رسیده‌اند به ترتیب، تزریق با وسائل مشترک در مصرف‌کنندگان مواد (۶ / ۶۸ درصد)، رابطه جنسی (۱۲ درصد)، دریافت خون و فرآورده‌های خونی (۱ درصد) و انتقال از مادر به کودک (۱ / ۱ درصد) بوده است. راه انتقال در ۳ / ۱۷ درصد از این گروه نامشخص مانده است.

در مقایسه این آمار با مواردی که ابتلا آنان در سال ۱۳۹۱ گزارش شده است، اعتیاد تزریقی ۱ / ۵۲ درصد، برقراری روابط جنسی ۶ / ۳۳ درصد و انتقال از مادر مبتلا به کودک ۲ / ۳ را تشکیل داده است. در ۱ / ۱۱ درصد از موارد شناسایی شده در این سال، راه انتقال نامشخص بوده و هیچ مورد جدید ابتلا از راه خون و فرآورده‌های خونی گزارش نشده است.

 

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©