Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
دوشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۲ برابر با  ۰۳ ژوئن ۲۰۱۳
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۲  برابر با ۰۳ ژوئن ۲۰۱۳
موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

ایران در آئینه آمار(۱۳۴)

۱۲ خرداد ۱۳۹۲ـ ۲ ژوئن ۲۰۱۳

تهيه و تنظيم از مريم اسکوئی

 

موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

حوادث شغلی: تناقض در آمار فاجعه انسانی

کودکانی که در خیابان بزرگ می‌شوند / ۲۵۰ تا ۵۰۰ هزار کودک کار در کشور

مرکز آمار ایران از تورم ۴۰ درصدی سال گذشته خبر داد

وضعیت تاسف بار صدها کارگر بیکار شده کارخانه کاغذ سازی کارون

روزانه به طور متوسط بیش از پنج کارگر در سراسر ایران بر اثر حوادث ناشی از کار جان خود را از دست می‌دهند

رئیس انجمن دیابت ایران:۳۰درصد جمعیت کلان شهرها دیابتی هستند

نابودی یک ششم درختان بلوط غرب کشور

بالغ بر ۹ و نیم میلیون نفر در کشور بی‌سوادند

ایران به لحاظ تورم رتبه سوم را در جهان دارد

فزایش۲۰ تا۵۰۰ درصدی قیمت انواع دارو

۳۱  هزار کارگر ساختمانی کردستان بدون پوشش بیمه

واردات ۹۴ میلیون دلار پارچه چادر مشکی

مرگ ۵۹۸ نفر در سال ۹۱ بر اثر مصرف قرص برنج

 

۱۲ خرداد : حوادث شغلی: تناقض در آمار فاجعه انسانی

ایلنا.در حالیکه سازمان پزشکی قانونی کشور در آخرین آمار منتشره از افزایش ۱۴ درصدی حوادث حین کار در ده ماههٔ اول سال گذشته نسبت به مدت مشابه سال ۹۰ خبر داده بود، مدیرکل بازرسی وزارت کار دیروز با ارائهٔ آماری از کاهش۲۱/۷ درصدی حوادث شغلی خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، «محمد اصابتی» در خبری که منتشر شده است، بدون اشاره به بازهٔ زمانی آماری که ارائه می‌دهد گفت: ۵۱ درصد حوادث شغلی مربوط به حوزهٔ ساختمان است.

این در حالی است که سازمان پزشکی قانونی کشور اعلام کرده بود که در ده ماهه سال گذشته، یکهزار و ۵۱۷ نفر در کشور بر اثر حوادث ناشی از کار جان خود را از دست داده‌اند. این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۰ که تعداد متوفیان حوادث کار یکهزار و ۳۳۱ نفر بودند، ۱۴ درصد افزایش یافته است.

به گقتهٔ مدیرکل بازرسی وزارت کار، ۳۹ درصد از دلایل بروز حوادث حین کار به عدم نظارت برمی‌گردد.

وی در مورد عملکرد سازمان بازرسی وزارت کار اظهار داشت: نظارت بر حسن اجرای قوانین کار از وظایف ماست و با توجه به تعداد بازرسانی که داریم در سال گذشته نزدیک به ۴۰۰ هزار بازرسی ادواری و موردی در سطح کشور داشته‌ایم.

آقای اصابتی در خبر مذکور توضیحی نداد در حالی که قانون کار اختیارات گسترده‌ای را برای بازرسان وزارت کار تا حد ضابط قضایی قائل شده است، چه ارگانی و در چه محکمه‌ای باید جوابگوی مرگ خاموش ۳۹ درصد از کارگرانی باشد که در حوادث حین کار جان می‌بازند.

مطابق ماده ۱۰۱ قانون کار، گزارش بازرسان کار درموارد مربوط به حدود وظایف و اختیاراتشان در حکم گزارش ضابطین دادگستری است و مطابق تبصره ۲ ماده ۹۶، بازرسی باید به صورت مستمر، همراه با تذکر اشکالات و معایب و نواقص و در صورت لزوم تقاضای تعقیب متخلفان در مراجع صالح انجام گیرد.

آمار منتشر شده از سوی پزشکی قانونی به ما نشان می‌دهد که روزانه به طور متوسط ۵ کارگر، جان خود را در حوادث حین کار از دست می‌دهند. به نظر می‌رسد قدم اول برای جلوگیری از این فاجعهٔ انسانی و مرگ خاموش کارگران، تقویت بازرسی برای تامین امنیت محیط کار است. روشن است چنین امری با «ارائهٔ آمار صحیح و برنامه ریزی دقیق» برای آینده امکان پذیر خواهد بود.

 

۱۱ خرداد : کودکانی که در خیابان بزرگ می‌شوند / ۲۵۰ تا ۵۰۰ هزار کودک کار در کشور

سلامت نیوز : چند سالی می‌شود که دیدن کودکانی که سر چهارراه‌ها یا در متروها و مکان‌های عمومی کلان‌شهرها مشغول به کار هستند، عادی شده است؛ با این حال امسال مسئولان سازمان بهزیستی و سازمان رفاه شهرداری می‌گویند، طرح‌هایی تدوین کرده‌اند تا میزان آسیب به این کودکان که مطالعات نشان می‌دهد بخشی از آنان، جامعه بزهکار آینده را تشکیل می‌دهند، به حداقل برسد.

کودکانی که دلسوز ندارند

یک فعال حوزه کارگری با بیان این که روز به روز بر تعداد کودکان کار در کشور افزوده می‌شود، به «حمایت» می‌گوید: متأسفانه مشکلات اجتماعی، از جمله طلاق، با پایین آمدن سطح معیشت مردم و در کنار آن تغییر نوع نگرش آنان به زندگی، افزایش یافته است که این وضع در کلان‌شهرها باعث شده است آمار کودکان کار که اغلب بی‌سرپرست یا بد سرپرست هستند افزایش یابد. «حمید حاج اسماعیلی» معتقد است عاملی که به این مشکل دامن زده است، نبود متولی مشخص برای رسیدگی به امور کودکان کار در کشور است.

وی خاطرنشان می‌کند: شهرداری، نیروی انتظامی و بهزیستی هر یک به شکلی مسئول رسیدگی به این کودکان به شمار می‌روند؛ اما به دلیل این که ستاد مشخصی برای تصمیم‌گیری در خصوص نحوه ساماندهی و مراقبت از کودکان کار وجود ندارد، همچنان این پدیده در جامعه رو به گسترش است و بر شمار کودکان کار بویژه در کلانشهر‌ها افزوده می‌شود.

۵۰ هزار کودک کار داریم

حاج اسماعیلی یادآور می‌شود که این کودکان در مترو بیشتر دیده می‌شوند و در اختیار زنان و مردانی هستند که از آنان سوء استفاده می‌کنند و گروه های خاصی نیز وجود دارند که این کودکان را صبح زود در سطح شهر توزیع و در پایان روز جمع‌آوری می‌کنند.

وی آمار کنونی کودکان کار در کشور را، به طور تخمینی، بین ۲۵۰ تا ۵۰۰ هزار نفر اعلام می‌کند و می‌افزاید: از آنجا که هنوز نهادی آمار دقیقی از تعداد این کودکان تهیه نکرده است، نمی‌توان آمار این کودکان را با دقت اعلام کرد.

 

۱۰ خرداد : مرکز آمار ایران از تورم ۴۰ درصدی سال گذشته خبر داد

 

جرس: مرکز آمار ایران می گوید شاخص تورم در اسفندماه گذشته با افزایش بیش از ۴۰ درصدی نسبت به سال ۹۰ همراه بوده است.

به گزارش ایسنا طبق اعلام مرکز آمار ایران شاخص قیمت کالا و خدمات مصرفی در مناطق شهری کشور (شاخص تورم) در اسفند‌ماه ۹۱ براساس سال پایه ۸۱ به ۶۰۱.۴ رسید که نسبت به ماه قبل سه و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۴۰.۶ درصد افزایش داشته است.

این درحالی است که میزان رشد شاخص قیمت کالا و خدمات مصرفی در مناطق شهری کشور در ۱۲ ماه منتهی به اسفند‌ماه ۹۱ (نرخ تورم) نسبت به ۱۲ ماه منتهی به اسفند‌ماه ۹۰ به ۳۱.۵ درصد رسیده است.

افزایش ۵۸.۵ درصدی شاخص خوراکی‌ها

در اسفند‌ماه سال ۹۱ شاخص خوراکی‌ها، آشامیدنی و دخانیات به ۸۹۵.۶ رسید که نسبت به ماه قبل ۶.۷ درصد افزایش و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۵۸.۵ درصد افزایش یافته است.

در این گروه شاخص‌های چای، قهوه، کاکائو، نوشابه و آب‌ میوه با ۴.۵، دخانیات با ۴.۱، ماهی‌ها و صدف‌دار‌ها با ۵.۷، نان و غلات با ۵.۱، روغن‌ها و چربی‌ها با یک، محصولات خوراکی طبقه‌بندی نشده در جای دیگر با ۴.۱، قند و شکر و شیرینی‌ها با ۱.۴ درصد، گوشت قرمز و سفید و فرآورده‌های آن با ۹.۴، سبزی‌ها و حبوبات با ۱۱.۳، شیر، پنیر و تخم‌مرغ با ۱.۷، میوه و خشکبار با ۲.۹درصد نسبت به ماه قبل با افزایش مواجه بوده است.

جزییات شاخص قیمت کالاهای غیرخوراکی و خدمات در اسفند ۹۱

براساس این گزارش در اسفند‌ماه سال ۹۱ شاخص قیمت کالاهای غیرخوراکی و خدمات به ۴۹۳.۹ رسید که نسبت به ماه قبل ۰.۷ درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۳۰.۸ درصد افزایش یافته است.

پوشاک و کفش

شاخص گروه پوشاک و کفش در اسفند‌ماه ۹۱ به ۴۲۶.۳ رسید که نسبت به ماه قبل ۴.۸درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۴۹ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

در این گروه شاخص پوشاک نیز ۴۳۶.۷ بود که نسبت به ماه قبل ۴.۸ درصد و نسبت ماه مشابه سال قبل ۴۹.۳ درصد افزایش یافته است.

همچنین شاخص انواع کفش نیز در این ماه به ۳۸۶.۸ بود که نسبت به ماه قبل ۴.۸ و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۴۷.۷ درصد افزایش یافت.

اما نرخ تورم ۱۲ ماه منتهی به اسفند‌ماه ۹۱ نسبت به دوره مشابه سال قبل گروه پوشاک و کفش ۳۵.۸ درصد است.

مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوخت‌ها

شاخص این گروه در اسفند سال گذشته ۵۶۶.۱ است که بیانگر ۰.۳ افزایش نسبت به ماه قبل و ۱۸.۸ درصد افزایش نسبت به ماه مشابه سال قبل است.

میزان افزایش شاخص در ۱۲ ماه منتهی به اسفند‌ماه سال گذشته نسبت به دوره‌ مشابه سال قبل ۱۶.۹ درصد است.

هم‌چنین شاخص قیمت مسکن در این ماه به ۵۱۸.۹ رسید که نسبت به ماه قبل ۰.۴ افزایش داشته و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۲۰.۵ درصد است.

بر این اساس شاخص قیمت آب، برق، گاز و سایر سوخت‌ها در این ماه به ۹۳۴ بود که نسبت به ماه قبل ۰.۳ کاهش و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۱۲ درصد افزایش داشته است.

مبلمان، لوازم خانگی و تعمیر و نگهداری آنها

۴۵۵.۱شاخص این گروه در ماه مورد بررسی بوده که نسبت به ماه قبل چهار درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۶۲.۱ درصد افزایش دارد.

هم چنین میزان افزایش این گروه در ۱۲ ماه منتهی به اسفند‌ماه ۹۱ نیز نسبت به دوره‌ مشابه سال قبل ۳۸.۲ درصد است.

در این گروه شاخص مبلمان و اثاث، فرش و سایر کف‌پوش‌ها با ۲.۷ درصد افزایش نسبت به ماه قبل به ۳۸۹.۶، شاخص وسائل عمده برقی و غیربرقی با ۳.۷ درصد افزایش به ۳۹۵.۸ و انواع ظروف غذاخوری و سایر لوازم خانگی با ۵.۱ درصد افزایش نسبت به ماه قبل به ۴۴۰.۵ رسیده است.

اما شاخص لوازم پارچه‌ای خانگی با ۳.۹ درصد رشد نسبت به ماه قبل به ۴۶۲.۶ و شاخص هزینه‌ تعمیر و اجاره وسائل برقی و غیربرقی با دو درصد نسبت به ماه قبل به عدد ۴۲۵.۸ و شاخص ابزار و تجهیزات منزل و باغ با ۳.۵ درصد رشد ماهانه به ۳۹۲ افزایش یافت.

هم‌چنین شاخص وسائل کوچک برقی با پنج درصد افزایش نسبت به ماه قبل به ۳۹۲.۴ رسیده است.

بهداشت و درمان

شاخص گروه بهداشت و درمان در ماه اسفند‌ماه گذشته، ۴۳۱.۸ اشت که نسبت به ماه قبل ۰.۸ درصد و نسبت به مشابه سال قبل ۲۹.۸ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

این در حالی است که میزان افزایش شاخص قیمت در ۱۲ ماه منتهی به اسفند‌ماه سال گذشته نسبت به دوره‌ مشابه سال قبل ۲۲.۳ درصد بوده است.

هم‌چنین در این گروه شاخص محصولات وسائل و لوازم پزشکی با رشد ۱.۳ درصدی نسبت به ماه قبل به ۳۹۸.۱ و شاخص خدمات پزشکی و درمانی با ۰.۷ درصد رشد ماهانه به ۴۴۰.۹ افزایش یافت.

حمل‌ونقل

شاخص گروه حمل‌ونقل در اسفند‌ماه ۹۱ برابر با ۳۶۶.۹ بوده که نسبت به ماه قبل ۱.۲ درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۴۲.۲ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

هم‌چنین میزان افزایش شاخص حمل‌ونقل در ۱۲ ماه منتهی به اسفند‌ماه گذشته نسبت به دوره‌ی مشابه سال قبل ۲۲.۱ بوده است.

ارتباطات

شاخص قیمت گروه ارتباطات در اسفند‌ماه ۹۱، ۱۵۹.۴ است که نسبت به ماه قبل با ۰.۳درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۱۸.۶ درصد افزایش داشته است.

این درحالی است که میزان افزایش شاخص ارتباطات در ۱۲ ماه منتهی به اسفند‌ماه ۹۱ نسبت به دوره‌ی مشابه سال قبل ۱۰ درصد را نشان می‌دهد.

تفریح و فرهنگ

شاخص قیمت گروه تفریح و فرهنگ در اسفند‌ماه ۹۱، ۳۷۵.۶ بوده که نسبت به ماه قبل ۳.۸ درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۵۴.۴ درصد افزایش یافته است.

هم‌چنین میزان افزایش شاخص این گروه در ۱۲ ماه منتهی به اسفند‌ماه سال ۹۱ نسبت به مشابه سال قبل ۳۹.۳ درصد است.

آموزش

شاخص قیمت گروه آموزش در ماه مورد بررسی به ۲۳۵.۸ رسید که نسبت به ماه قبل ۰.۱درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۹.۳ درصد افزایش داشته است.

براین اساس میزان افزایش شاخص این گروه در ۱۲ ماه منتهی به اسفند‌ماه سال ۹۱ نسبت به دوره‌ی مشابه سال قبل ۹.۷ درصد است.

هتل و رستوران

۵۱۷.۹، شاخص قیمت هتل و رستوران در اسفند‌ماه ۹۱ است که نسبت به ماه قبل ۲.۹درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۳۹.۹ درصد افزایش یافته است.

همچنین افزایش شاخص این گروه طی ۱۲ ماه منتهی به اسفند‌ماه سال ۹۱ نسبت به دوره‌ی مشابه سال قبل ۳۱ درصد بوده است.

اما شاخص قیمت خدمات تهیه و ارائه‌ غذا در اسفند‌ماه ۹۱ به ۵۵۰.۹ رسید که نسبت به ماه قبل ۳.۴ درصد و نسبت به ماه قبل مشابه سال قبل ۴۳.۲ درصد افزایش داشت.

از سویی دیگر شاخص گروه خدمات تامین جا به ۳۸۱.۳ افزایش یافته که نسبت به ماه قبل ۰.۱ و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۲۳.۱ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

کالا و خدمات متفرقه

شاخص قیمت کالا و خدمات متفرقه در ماه مورد بررسی ۱۱۳۱.۵ است که نسبت به ماه قبل ۴.۱ درصد کاهش و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۶۳.۱ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

افزایش شاخص قیمت این گروه در طی ۱۲ ماه منتهی به اسفند‌ماه سال ۹۱ نسبت به دوره‌ مشابه سال گذشته ۶۸.۷ درصد بوده است.

در این گروه شاخص قیمت خدمات شخصی به ۵۵۸ رسید که نسبت به ماه گذشته ۴.۷ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

هم‌چنین شاخص لوازم برقی برای خدمات شخصی ۳۲۱.۶ بوده که بیانگر افزایشی ۳.۲ درصدی نسبت به ماه قبل است.

در اسفند‌ماه سال ۹۱ شاخص کل کالاها و شاخص کل خدمات به ترتیب ۷۰۴.۵ و ۴۷۵.۱که به ترتیب نسبت به ماه قبل ۴.۳ و ۰.۸ درصد افزایش و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۵۲.۹ و ۲۲.۸ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

هم‌چنین درصد تغییرات این دو گروه در ۱۲ماه منتهی به اسفند‌ماه ۹۱ نسبت به مدت مشابه سال قبل به ترتیب ۴۱ و ۱۸.۹ درصد بوده است

۸ خرداد : وضعیت تاسف بار صدها کارگر بیکار شده کارخانه کاغذ سازی کارون

ایلنا.یک عضو شورای اسلامی کار کارخانه کاغذ‌سازی کارون کارخانه کاغذ سازی کارون وضعیت کارگران بیکار شده را «تاسف‌بار» توصیف کرد و گفت: ازسال ۸۹، به دلیل وجود برخی مشکلات تعطیل شده و۲۳۰ کارگر قرار دادی شاغل بیکار شدند .

وی وضعیت کارگران بیکار شده را «تاسف‌بار» توصیف کرد و افزود: از سال ۸۹ که این کارخانه تعطیل شد، ۲۳۰ کارگر قرار دادی شاغل بیکار شدند و هم اکنون تنها ۲۰ نگهبان در این کارخانه مشغول بکار هستند.

این فعال کارگری درباره معوقات حقوق و سنواتی کارگران نیز گفت: از سال ۸۰ تا ۸۵ سنوات هیچ یک از کارگران پرداخت نشده است و از سال ۸۵ تا ۸۹ نیز با توجه به تعطیلی کارخانه کارگران بیکار و بلاتکلیف بودند.

این نماینده کارگری با بیان اینکه فعالیت مجدد کارخانه زمینه اشتغال بیش از هزار و ۱۰۰ کارگر را فراهم می کند، افزود: در طول این سالها، کارگران و نمایندگان‌شان برای بازگشایی کارخانه و از سر گیری تولید پی گیری و تلاش زیادی کرده اند که تا به امروز بی نتیجه مانده است.

 

۶ خرداد : روزانه به طور متوسط بیش از پنج کارگر در سراسر ایران بر اثر حوادث ناشی از کار جان خود را از دست می‌دهند.

ایلنا:طبق گزارش رسمی سازمان پزشکی قانونی، روزانه به طور متوسط بیش از پنج کارگر در سراسر ایران بر اثر حوادث ناشی از کار جان خود را از دست می‌دهند.

به گزارش ایلنا، سازمان پزشکی قانونی در گزارشی که اسفندماه سال گذشته منتشر کرد از کشته شدن یک هزار و ۵۱۷ کارگر در کشور بر اثر حوادث ناشی از کار در ده ماهه نخست سال گذشته خبر داد که این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از آن ۱۴ درصد افزایش یافته است.

بر اساس آمارهای پزشکی قانونی مهم‌ترین علت حوادث ناشی از کار به ترتیب سقوط از بلندی، اصابت اجسام سخت، برق‌گرفتگی، سوختگی و کمبود اکسیژن گزارش شده و تاکید شده است: بیشترین قربانیان حوادث ناشی از کار را «کارگران ساختمانی» تشکیل می‌دهند.

هر چند مشاغل ساختمانی در نقاط دیگر جهان نیز با سهم ۱۷ درصدی از مجموع حوادث شغلی، در زمره حادثه‌خیزترین مشاغل شناخته می‌شوند اما سهم کارگران ساختمانی ایران ۲۹ درصد بیش از همکاران‌شان در سایر نقاط دنیاست. در سال گذشته ۴۶ درصد از مجوع حوادث شغلی ایران در مشاغل ساختمانی رخ داده است که این آمار تنها یک نما از فاجعه‌ای است که هر روز در کارگاه‌های ساختمانی اتفاق می‌افتند.

- سهم کارگران ساختمانی از مجموع حوادث کار در کشور چقدر است؟

حوادث رخ داده در حوزه ساختمان در کشور طبق آمار پزشکی قانونی میانگین حدود ۴۶ درصد است که کشورمان از لحاظ پیشگیری حوادث کار در مقایسه با سایر کشورهای دنیا یکی از عقب مانده‌ترین کشورهاست.

کشورهای پیشرفته با رعایت اصول ایمنی در حوزه ساختمان این رقم را به زیر ۱۰ درصد کاهش داده‌اند، این در حالیست که در کشور ما بر خلاف کشورهای پیشرفته هر ساله آمار حوادث کار بویژه در بخش ساختمانی، رو به افزایش است.

بی‌توجهی به افزایش حوادث درحین کار و عدم برنامه ریزی برای جلوگیری از بروز این حوادث در کشور سبب افزایش این حوادث شده است.

- با توجه به تنوع حرفه‌های خطرناک در کشور، وقوع ۴۶ درصد حوادث تنها برای یک حرفه، آمار وحشتناکی است. می‌توان عامل مشخصی را برای چنین آمار وحشتناکی ذکر کرد؟

مهم‌ترین عامل افزایش حوادث کار در بخش ساختمان در چند سال اخیر، در پیش گرفتن سیاست‌ ساخت و ساز بدون توجه به تمامی مختصات این حرفه خطرناک، از سوی دولت بوده است.

به عنوان مثال طبق آمار مراجع رسمی رقم ساخت ساز در کشورمان در سال ۹۰ با ۳۰ درصد افزایش حدود ۲۰ میلیون متر مربع افزایش یافته است، این در حالیست که میزان افزایش حوادث در کارگاه‌های ساختمانی به تناسب توسعه ساخت وساز‌ها، افزایش می‌یابد.

هم اکنون ۷۰ درصد از حوادث ناشی از کار که در پروژه‌های ساختمانی اتفاق می‌افتد مربوط به سقوط از ارتفاع است که بخش عمده‌ای از آن مربوط به کارگران «آرماتور بند» و «قالب بند» است که متاسفانه درصد زیادی از آن منجر به مرگ و میر نیروی کار می‌شود.

هم اکنون هشت صد هزار نفر از خانواده یک و نیم میلیونی کارگران ساختمانی بیمه شده‌اند.

در قانون بیمه کارگران ساختمانی ذکر شده است ۷ درصد از حق بیمه را کارگر و ۲۰ در صد مابقی را از طریق عوارض پروانه‌های ساختمانی که از سوی کارفرمایان پرداخت می‌شود وصول کنند.

 

در ماده ۸۷ قانون کار آمده است که «کارفرما موظف است نقشه‌های ساختمانی و‌ طرح‌های مورد نظر از لحاظ پیش بینی در امر حفاظت فنی و بهداشت کار را برای اظهار نظر و تایید به واحد کار و امور اجتماعی محل ارائه دهد

متاسفانه بر خلاف تصریح قانون، ۹۰ درصد از کارگاه‌های ساختمانی موارد ایمنی پیش بینی شده را رعایت نمی‌کنند.

 

۳ خرداد : رئیس انجمن دیابت ایران:۳۰درصد جمعیت کلان شهرها دیابتی هستند

ایلنا: رئیس انجمن دیابت ایران گفت: تقریبا ۳۰ درصد جمعیت کلان شهرها یا دیابتی هستند یا در آینده به دیابت مبتلا می شوند.

دکتر اسدالله رجب در گفت وگو با خبرنگار ایلنا افزود: در حال حاضر بیش از ۳۷۱ میلیون دیابتی در سراسر جهان وجود دارد و تا سال ۲۰۳۰ این رقم به بیش از نیم میلیارد نفر نیز خواهد رسید.

وی با اشاره به اینکه تقریبا بیش از ده درصد از جمعیت ایران مبتلا به دیابت هستند، افزود: بیش از ۷ میلیون نفر در کشور ابتلا به دیابت دارند که اکثر آنها اطلاعی از دیابت خود ندارند.

رئیس انجمن دیابت ایران خاطرنشان کرد: بر اساس بررسی های انجام شده در تهران و برخی شهرستان ها، بیش از ۱۴ درصد جمعیت بالای ۲۰ سال مبتلا به دیابت هستند و در همین اندازه یا کمی بیشتر افرادی هستند که دیابت پنهان دارند و یا در آینده به دیابت مبتلا می شوند.

وی با اشاره به اینکه درصد ابتلا به دیابت در روستاها کمتر است، افزود: شهرنشینی به دلیل کاهش فعالیت جسمی، تغذیه نامناسب در معرض استرس قرار گرفتن از عوامل موثر بروز بیماری دیابت است.

رجب با اشاره به اینکه در شهرهای بوشهر و یزد درصد ابتلا به دیابت بیش از ۱۶ درصد است، افزود: البته افزایش دیابت در این شهرها دلیل خاصی ندارد و ممکن است مربوط به مسائل ژنتیک باشد اما به طور کل نمی توانیم علتی را برای آن پیدا کنیم.

وی با اشاره به اینکه دیابت در شهرهای شمالی نسبت به گذشته بیشتر شده است، افزود: البته دلیل عمده این است که شمالی ها در گذشته در شالیزارها مشغول به کار بودند اما امروزه بیشتر به آپارتمان نشینی روی آورده اند.

 

۱ خرداد : نابودی یک ششم درختان بلوط غرب کشور

ایلنا: مدیر پروژه ملی طرح زاگرس، گفت: خشکیدگی درختان بلوط غرب کشور آن هم به دلیل ریزگرد ها موجب شده است تا یک ششم از درختان جنگل های بلوط غرب کشور ازبین بروند.

مدیر پروژه ملی طرح زاگرس با بیان اینکه ۱۵۰ گونه پروانه در منطقه زاگرس شناسایی شده است که ۳۴ گونه آن انحصاری ایران است، ادامه داد: ۶۱ پستاندار نیز در این منطقه زنگی میکنند اما هنوز مطالعات دقیقی در ارتباط با گونه‌های بومی پستانداران زاگرس انجام نشده است.

ابوالقاسمی با اشاره به اینکه ۲۲۳ گونه پرنده در منطه زاگرس وجود دارد که ۷۰ درصد آن مهاجر و بقیه آن بومی‌اند، اعلام کرد: متاسفانه درباره خزندگان و دوزیستان مطالعات جامعی در کشور صورت نگرفته است. در سال ۸۹ قراردادی برای مطالعه بر روی خزندگان و دو زیستان انجام شد که با اجرای آن در سال ۹۰، تاکنون ۳۷ گونه خزنده و ۳ گونه دو زیست در زاگرس مرکزی شناسایی شد که از این تعداد یک گونه سوسمار یاسوجی بومی انحصاری ایران و دو زیرگونه ماهی وجود دارد.

مدیر پروژه ملی طرح زاگرس با اشاره به اینکه ۴۰ درصد از آب کشور توسط زاگرس مرکزی تامین می شود، گفت: بر اساس مطالعات در زاگرس مرکزی ۲۷ گونه ماهی در این منطقه شناسایی شده است که ۶ گونه آن بومی انحصاری ایران است و ۵ گونه آن نیز غیربومی است که به عنوان تهدید منطقه محسوب می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه بزرگترین تهدیدات البرز مرکزی بهره برداری ناپایدار از اراضی جنگل و تبدیل آن زمین‌های کشاورزی است، افزود: روند تخریب و بهره برداری ناپایدار از پوشش جنگلی در این منطقه بالاست و موجب شده است تا به بهانه‌های مختلف از جمله جاده کشی بسیاری از اراضی جنگلی منطقه نابود شوند که البته تمامی این اقدامات توسط سازمان جنگل ها صورت می‌گیرد.

مدیر پروژه ملی طرح زاگرس با اشاره به اینکه به دلیل مدیریت غلط در برخی نقاط عرض جاده ها به به جای ۵ متر ۱۷۰ متر شده، گفت: این نمونه مدیریت اشتباه به صورت مستند در محدوده دنا دیده می شود که متاسفانه ریشه در ضعف نظارت و پایش سازمان متولی(جنگل‌ها و مراتع) دارد.

ابوالقاسمی با بیان اینکه مشکل اصلی البرز مرکزی خشک شدن درختان بلوط آن هم به دلیل آفتی بین المللی است، تاکید کرد: خشکیدگی درختان بلوط غرب کشور آن هم به دلیل ریزگرد ها موجب شده است تا یک ششم از درختان جنگل های بلوط غرب کشور ازبین بروند. در حال حاضر در این منطقه ۶ میلیون هکتار جنگل بلوط وجود دارد که تا کنون ۹۲۰ هزار هکتار آن دچار آفت شده اند و تنها راهکار مقابله با آن قطع این درختان است.

 

۱ خرداد : بالغ بر ۹ و نیم میلیون نفر در کشور بی‌سوادند

ایلنا-یزد: معاون وزیر آموزش و پرورش و رییس سازمان نهضت سواد آموزی گفت: ۹ میلیون و ۷۱۹ هزار بی‌سواد در گروه سنی بالای شش سال، در کشور وجود دارد.

به گزارش ایلنا از یزد، علی باقرزاده صبح امروز در سفر به یزد در گفتگو با خبرنگاران اظهار داشت: جمع کل باسوادان غیر محصل بالای شش سال بر اساس سرشماری ۹۰، ۴۰ میلیون و ۱۲۲ هزار و ۲۳۶ نفر است.

وی تعداد افراد بی‌سواد در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ ساله را ۳ میلیون و ۴۵۶ هزار نفر بیان کرد و اظهار داشت: از این تعداد یک میلیون و ۶۰۱ هزار نفر مربوط به جمعیت شهری و مابقی روستایی است.

باقر زاده اضافه کرد: از مجموع این افراد در این گروه سنی، ۲ میلیون و ۲۲۵ هزار نفر زن و مابقی مرد هستند که بیشترین گروه بی‌سوادی در کشور مربوط به زنان روستایی است.

وی همچنین تعداد افراد باسواد در گروه سنی یاد شده را ۴۷ میلیون و ۸ هزار و ۱۹۲ نفر بیان کرد و گفت: از این تعداد ۲۴ میلیون و ۱۸۱ هزار نفر مرد و مابقی زن هستند.

وی با اشاره به اینکه اطلاعات اسمی یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر در این بانک ثبت شده، گفت: از این تعداد یک میلیون و ۳۵۰ هزار نفر پالایش شده است.

باقرزاده به برون سپاری فعالیت‌های سوادآموزی در کشور اشاره کرد و گفت: ۵۹ درصد برنامه سال گذشته این سازمان با مشارکت بخش غیردولتی انجام شده است.

معاون وزیر آموزش و پرورش درخصوص روند فعالیت ها در استان یزد، گفت: استان یزد رتبه ششم را به لحاظ باسوادی در کشور داراست.

باقرزاده با تاکید بر اینکه نباید به امر سوادآموزی به عنوان یک کار ساده و معمولی نگاه کرد، گفت: تجربه نشان می‌دهد این کار، کاری بسیار سخت، حرفه‌ای و پرهزینه است.

 

۱ خرداد : ایران به لحاظ تورم رتبه سوم را در جهان دارد

 

دویچه وله :محمد نهاوندیان، رئیس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به فشارهایی که بر واحدهای تولیدی تحمیل شده می‌گوید اقتصاد کشور دچار رکود تورمی است. مطابق گزارش بانک جهانی، ایران به لحاظ شدت تورم در جهان به رتبه سوم رسیده است.

رکود فعالیت‌های تولیدی و افزایش کم‌سابقه میزان تورم اوضاع اقتصادی ایران را بحرانی کرده است. میزان تورم در سال گذشته نیز روندی رو به افزایش داشت و در اسفند ماه از مرز ۳۰ در صد گذشت.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی ایران محمد نهاوندیان رئیس این نهاد در نشست “هم‌اندیشی سیاست‌های پولی” اعلام کرد: «طبق آمار موجود، ایران در بین کشورهایی که از سوی بانک جهانی مورد مطالعه قرار می‌گیرند، با صعود یک پله، رتبه سوم در شدت تورم را به خود اختصاص داده است

رکود تولید و کاهش ارزش ریال

روزنامه اعتماد، چهارشنبه اول خرداد به نقل از گزارش نهاوندیان نوشت: «طی سنوات اخیر در اقتصاد ایران شاهد یک پدیده به ظاهر متناقض هستیم؛ در حال حاضر نقدینگی، رشد فاحشی دارد و در عین حال در تولید و بخش واقعی کشور با انقباض نقدینگی مواجه هستیم.» او این وضعیت را به معنای حاکم شدن “شرایط رکودتورمی” بر اقتصاد کشور ارزیابی می‌کند.

رئیس اتاق بازرگانی ایران می‌گوید: «در گذشته، واحدهای تولیدی به هنگام گشایش اعتبار ۱۰ درصد به بانک‌ها می‌پرداختند که امروز این رقم به ۱۳۰ درصد افزایش یافته و فشار به نقدینگی بنگاه‌های تولیدی ۱۳ برابر رشد داشته است؛ بنا‌بر‌این یکی از عوامل رکود در تولید به کمبود امکان دسترسی به منابع مالی مربوط می‌شود

بانک جهانی در گزارش وضعیت اقتصادی ایران در سال ۲۰۱۲ ، که نیمه دوم فروردین ماه منتشر شد، رشد اقتصادی این کشور را منفی اعلام کرد و نوشت:«افزایش قیمت کالاهای وارداتی به دلیل افزایش قیمت انرژی و کاهش ارزش ریال نیز بر عملکرد بخش صنعتی و غیر نفتی اقتصاد ایران اثر منفی گذاشت

مطابق برآورد بانک جهانی ریال در یک سال منتهی به اسفند ۹۱ حدود ۸۰ درصد ارزش خود را از دست داده است.

بانک مرکزی مسئول “نهادینه شدن تورم”در نشست یاد شده عقیلی کرمانی، مدیرعامل بانک خاورمیانه ریشه اصلی مشکلات ایران را تورم خوانده و گفت: «امروز سپرده‌گذاران بانکی صدمه می‌بینند چرا که نرخ سود کمتر از تورم، اجحاف در حق آنهاست

کرمانی در مورد دخالت بانک مرکزی یا شورای پول و اعتبار در تعیین میزان بهره بانکی می‌گوید: «در کشورهای دیگر چنین تجربه‌یی وجود ندارد. در حقیقت بانک مرکزی می‌تواند در تعیین نرخ سود سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت دخالت کند و اجازه دهد نرخ سود سایر سپرده‌ها براساس عرضه و تقاضا و در نظام بازار تعیین شود

مدیرعامل بانک خاورمیانه در بخش دیگری از اظهاراتش ابراز تاسف می‌کند که «طی سالیان اخیر این مساله به هیچ‌وجه مورد توجه نبوده و بانک مرکزی با دخالت خود و بالا و پایین کردن نرخ بهره‌ها باعث نهادینه شدن تورم در اقتصاد ایران شد

 

۳۱ اردیبهشت : افزایش۲۰ تا۵۰۰ درصدی قیمت انواع دارو

قانون:درحالی که هنوز دارو به صورت رسمی با ارز مبادله‌ای وارد کشور نشده، جو روانی ایجادشده ناشی از حذف ارز مرجع واردات دارو باعث افزایش ۲۰ تا ۵۰۰ درصدی قیمت انواع دارو بازار شده‌است. اوایل اردیبهشت ماه سال جاری بانک مرکزی با صدور بخشنامه‌ای اعلام کرد که دارو دیگر برای واردات ارز مرجع نخواهد گرفت. سازمان غذا و دارو نیز از آغاز روند اختصاص ارز مبادله‌ای به واردات دارو از چند روز پیش خبر داده‌است. در همین حال بانک مرکزی اعلام کرد که هیچ مشکلی برای تخصیص ارز برای کالاهای اساسی و مواد اولیه دارویی وجود ندارد و از آغاز سال ۱۳۹۲ تا ۱۶ اردیبهشت‌ ماه ۱۵۷ میلیون دلار برای دارو، مواد اولیه دارویی و تجهیزات پزشکی اختصاص داده‌است.

کمبود ۷۰ درصد داروها در کشور

تبریزی دانا با بیان اینکه شاهد کمبود در مورد ۷۰ درصد از داروها در بازار هستیم، می‌گوید: مجلس در حالی تصویب کرده است که تا پایان خرداد ماه ارز مرجع همچنان به واردات دارو داده شود که بانک مرکزی با صدور بخشنامه‌ای عملا خلاف این مصوبه کار کرد. وی با اشاره به اینکه برخی شرکت‌های دارویی مجبور به تعدیل بخشی از نیروهای کار خود شده‌اند، در پاسخ به این سوال که آیا ادعای خودکفایی در تولید ۹۵ درصد از داروی موردنیاز کشور صحت دارد یا خیر، اظهار می‌دارد: اگرچه ۹۵ درصد از داروی موردنیاز کشور در داخل تولید می‌شود اما همان پنج درصد باقیمانده ارزشی معادل آن ۹۵ درصد دارد. از سوی دیگر ۸۰ درصد از مواد اولیه داروهای تولید داخل وارداتی هستند و به همین دلیل نوسان نرخ ارز روی قیمت آنها اثر می‌گذارد.

واردات دارو ۵۴ درصد کاهش یافت

واردات محصولات دارویی به کشور در نخستین ماه سال جاری با کاهش ۵۴٫۷ درصدی به حدود ۳۴٫۲ میلیون دلار رسید. براساس تازه‌ترین آمار گمرک ایران در فروردین ۱۳۹۲ بالغ بر ۵۴۹٫۷ تن انواع محصولات دارویی وارد کشور شد. این میزان واردات نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش ۱۸٫۶ درصدی را نشان می‌دهد. همچنین در همین مدت صادرات محصولات دارویی کشور از نظر وزنی و ارزشی به ترتیب ۸۲ و ۶۰٫۸ درصد کاهش یافت و به ۱۰۱٫۶ تن و ۱٫۲ میلیون دلار رسید. در بین محصولات دارویی وارداتی به کشور در نخستین ماه سال جاری مکمل‌های دارویی فاقد تولید داخل به میزان ۱۱٫۴ میلیون دلار، داروهای حاوی آنتی‌بیوتیک فاقد تولید داخل به میزان ۷٫۴ میلیون دلار، آنتی‌سرمک‌ها دیگر مشتقات خونی و محصولات مصونیت بخش به میزان ۶٫۵ میلیون دلار بیشترین سهم را به خود اختصاص دادند.

 

۱۴اردیبهشت : ۳۱  هزار کارگر ساختمانی کردستان بدون پوشش بیمه

ایلنا

دبیر خانه کارگر استان کردستان ضمن اعلام اینکه هنوزسهمیه بیمه کارگران ساختمانی این استان مشخص نشده است، خواستار حذف سهمیه بیمه این کارگران درسال جاری شد.

«عباسعلی صفری» با بیان اینکه در چند سال اخیر تعداد کارگران ساختمانی که در استان متقاضی دریافت بیمه تامین اجتماعی بوده‌اند بیش از ۳۴ هزار نفر بوده است، به ایلنا گفت: از سال ۸۸ حدود ۱۹ هزار کارگر در صنعت ساختمان تحت پوشش بیمه قرار گرفته و مابقی در انتظار هستند.

این فعال کارگری در کردستان افزود: در سالهای ۹۱,۹۰,۸۹,۸۸ به ترتیب ۷هزار، ۵هزار، ۴هزارو ۶ هزار و ۱۰۰ سهمیه بیمه کارگران ساختمانی به استان کردستان تعلق گرفته است، این در صورتی است که این میزان سهمیه در مقایسه با تعداد ثبت نام کنندگان در هر سال، بسیار ناچیز است.

دبیر خانه کارگر در این باره اضافه کرد: از مجموع کارگران ساختمانی که متقاضی بیمه تامین اجتماعی در استان کردستان، حدود دو سوم آنان تحت پوشش بیمه قرار گرفته اند و سایر کارگران ساختمانی که تعداد آنان به ۱۴ هزار نفر می رسد در انتظار به سر می‌برند.

 

۳۰ اردیبهشت : واردات ۹۴ میلیون دلار پارچه چادر مشکی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، براساس آمار گمرک ایران واردات پارچه چادر مشکی به کشور در سال گذشته با افت سه درصدی نسبت به سال ۱۳۹۰ به ۹۴ میلیون و ۸۰۷ هزار و ۹۰۸ دلار رسید. همچنین وزن پارچه‌های وارداتی به بیش از ۲۰ هزار تن رسید. پارچه چادر مشکی در سال قبل عمدتا از طریق امارات، کره‌جنوبی، چین و هند وارد کشور شد.

براساس اعلام انجمن صنایع نساجی در حال حاضر ۹۵ درصد از نیاز بازار پارچه چادر مشکی از طریق واردات تامین می‌شود. چند سال پیش یکی از کارخانه‌های داخلی براساس نتایج تحقیقاتی که انجام داده بود اعلام کرد که موفق به تولید بافت پارچه چادر مشکی و دسترسی به تکنولوژی رنگ این نوع پارچه شده است. با این وجود تولید تولید پارچه چادر مشکی در این کارخانه عملا به جایی نرسید.

براساس آمار منتشر شده نیاز سالانه کشور به پارچه چادر مشکی حدود ۴۰ میلیون متر برآورد می‌شود که از این مقدار تنها حدود دو میلیون متر آن از طریق تولیدات داخل تامین می‌شود.

همچنین برخی محاسبات در گذشته نشان داده بود که با در نظر گرفتن قیمت ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان برای هر متر پارچه چادر مشکی سالانه سودی معادل یک میلیارد دلار به جیب واردکنندگان پارچه چادر مشکی می‌رود.

 

۳۰ اردیبهشت : مرگ ۵۹۸ نفر در سال ۹۱ بر اثر مصرف قرص برنج

صدای آلمان

بر اساس آمار پزشکی قانونی ۵۹۸ نفر در ایران در سال ۹۱ جان خود را به دلیل مسمومیت با قرص برنج از دست دادند که نشان از رشد ۲۳ درصدی نسبت به سال پیش از آن داشته است. سال ۹۰ قرص برنج در ایران ۴۶۳ نفر را به کام مرگ کشاند.

تهران، مازندران، گیلان و لرستان به ترتیب بیشترین شمار قربانیان قرص برنج در ایران را به خود اختصاص داده‌‌اند. آمارهای رسمی حاکی از آن هستند که میزان مرگ و میر بر اثر مصرف قرص برنج در پنج سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است.

در سال‌های ۸۷ تا ۹۱ به ترتیب ۲۱۴، ۲۲۸، ۴۰۶، ۴۶۳ و ۵۹۸ نفر در ایران جان خود را بر اثر خوردن این قرص کشنده از دست دادند.

.

خبرگزاری مهر می‌نویسد که طی ده سال گذشته، دستکم ۴۳۸ هزار نفر در ایران در اثر برق گرفتگی، مسمومیت با گاز، سوختگی یا غرق‌شدگی و سانحه از دنیا رفته‌اند. مسمومیت دارویی مرگبار نیز در این مدت روندی افزایشی داشته است.

افزایش ۱۴ درصدی مرگ ناشی از مسمومیت با قرص برنج در ایران

خوردن قرص برنج در بزرگسالان امروزه یکی از عوامل خودکشی شمرده می‌شود. واردات و خرید و فروش این قرص در ایران ممنوع است اما رئیس پزشکی قانونی سال گذشته گفته بود که به دلیل تمایل کشاورزان برای نگهداری محصولات کشاورزی این قرص به صورت قاچاق از کشور‌های همسایه وارد می‌شود.

به گفته دکتر غلامعلی جعفری، پزشک بخش مسمومین بیمارستان الغدیر در مسمومیت با قرص‌های دیگر ۹۹ درصد بیماران زنده می‌مانند، اما در مسمومیت با قرص برنج ۹۹ درصد بیماران جان خود را از دست می‌دهند.

 

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©