Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
پنجشنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۲ برابر با  ۱۵ اگوست ۲۰۱۳
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :پنجشنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۲  برابر با ۱۵ اگوست ۲۰۱۳
ایران در آئینه آمار(۱۳۹)

ایران در آئینه آمار(۱۳۹)

۲۳ مرداد ۱۳۹۲ـ ۱۴ اگوست ۲۰۱۳

تهيه و تنظيم از مريم اسکوئی

 

موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

ایران، در جایگاه سوم تورم دنیا

رشد ۵۰۰ تا ۸۰۰درصدی هزینه های رادیولوژی

سالی ۱۹ میلیارد دلار کالای قاچاق وارد ایران می‌شود

ایرانی ها ۱۵ سال زودتر دیابت می گیرند/ دیابت در زنان بیشتر از مردان

جزئیات نرخ بیکاری در ۳۹۷ شهر/ مسجد سلیمان،ایرانشهر ۴۳٫۲

و زابل دارای بالاترین نرخ بیکاری

بیکاری بیش از ۵/۱ میلیون نفر در بخش اصناف

مرکز آمار ایران: ۴۳ درصد خانواده های ایرانی سال گذشته اصلا سفر نرفتند

افزایش حقوق، افزایش مزد نیست/ اعتراض کارگران به فاصله ۷ درصدی مزد و تورم

ایران دارای کند ترین سرعت اینترنت

افزایش ۹۳ درصدی غرق شدگی در دریای خزر

اعتیاد، دومین علت مرگ و میر بعد از تصادفات در ایران

آبیاری ۵۰ میلیون متر مربع از مزارع ایران با فاضلاب

 

۲۳ مرداد : ایران، در جایگاه سوم تورم دنیا

فارس

بانک جهانی در گزارشی شاخص تورم ایران در سال ۲۰۱۲ میلادی را ۲۷٫۳ درصد اعلام کرد که پس از بلاروس و سوریه رتبه سوم را دارد.

به گزارش  فارس، بانک جهانی در آخرین اعلام خود از وضعیت تورم و قدرت خرید مردم در فاصله ۴ ساله ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۲ بالاترین تورم کشورها را اعلام کرد.

بنابراین گزارش، بلاروس با ۵۹٫۲ درصد تورم در سال ۲۰۱۲ بالاترین شاخص تورم را در جهان داشته است.

همچنین جمهوری عربی سوریه با ۳۶٫۷ درصد جایگاه دوم و جمهوری اسلامی ایران با ۲۷٫۳ درصد جایگاه سوم تورم را دارد.

به گزارش فارس، نمودارهای تورم در این گزارش بانک مرکزی حکایت از آن دارد که تورم ایران و سوریه شیب صعودی داشته و تورم بلاروس به سمت ثبات حرکت می‌کند.

بنابراین گزارش، اتیوپی با ۲۳٫۴ درصد، مالاوی با ۲۱٫۳ درصد، ونزوئلا ۲۱٫۱ درصد، بروندی با ۱۸ درصد، یمن ۱۷٫۳ درصد، تانزانیا با  ۱۶ درصد، گینه با ۱۵٫۲ درصد، ۱۰ کشور اول با تورم بالا به حساب می‌آیند.

به گزارش فارس، گرجستان با منفی ۰٫۹، سوئیس با منفی ۰٫۷، ژاپن با صفر درصد تورم در انتهای این لیست قرار گرفته‌اند.

بنابراین گزارش، کویت با ۲٫۹ درصد، عمان ۲٫۹ درصد، چین ۲٫۷ درصد، ارمنستان ۲٫۶ درصد، عربستان سعودی با ۴٫۵ درصد، اردن با ۴٫۸ درصد، مصر ۷٫۱ درصد، ترکیه ۸٫۹ درصد، هند ۹٫۳ درصد، پاکستان ۹٫۷ درصد و افغانستان با  ۶٫۸ درصد از کشورهای مهم منطقه هستند.

به گزارش فارس، تورم ایران در سال ۲۰۱۱،  ۲۰٫۶ درصد، در سال ۲۰۱۰، ۱۰٫۱ درصد، در سال ۲۰۰۹، ۱۳٫۵ درصد و در سال ۲۰۰۸، ۲۵٫۵ درصد گزارش شده است.

 

۲۳ مرداد : رشد ۵۰۰ تا ۸۰۰درصدی هزینه های رادیولوژی

مهر

رئیس سه دوره انجمن رادیولوژی ایران، به تشریح وضعیت هزینه های تصویربرداری پزشکی از سال ۸۳ تا ۹۲ پرداخت و گفت: در حالی که هزینه های رشته تصویربرداری پزشکی در این سالها بین ۵۰۰ تا ۸۰۰ درصد افزایش داشته است اما تعرفه های رادیولوژی تنها ۲ تا ۳ برابر رشد داشته اند.

دکتر عبدالرسول صداقت در گفتگو با خبرنگار مهر اظهارداشت: هزینه های رشته تصویربرداری پزشکی در سه بخش تعریف می شود.

وی افزود: بخش اول مربوط به هزینه های ساختمانی است. به طوریکه هزینه تهیه مطب از اواخر سال ۸۳ تا سال ۹۲، بین ۵ تا ۸ برابر افزایش داشته و به عبارتی ۵۰۰ تا ۸۰۰ درصد قیمت ساختمان گران شده است.

عضو هیئت مدیره انجمن رادیولوژی ایران با تاکید بر اینکه در رشته رادیولوژی بر خلاف سایر رشته های پزشکی امکان استفاده از ساختمان استیجاری وجود ندارد، تصریح کرد: چون ساختمان مورد استفاده برای این نوع خدمات، باید تغییراتی بکند که مالک هرگز اجازه نمی دهد در ساختمانش چنین تغییراتی انجام شود. بنابراین، معتقدم که صد درصد رادیولوژیست مالک مطب خود هستند.

صداقت در ادامه به تجهیزات مصرفی و سرمایه ای در رشته تصویربرداری پزشکی اشاره کرد و گفت: بیش از ۹۰ درصد تجهیزات این بخش در خارج از کشور تولید و وارد کشور می شود. به طوریکه رشته تصویربرداری پزشکی وابستگی نزدیک و ۱۰۰ درصدی به منابع ارزی دارد.

وی همچنین به تاثیر تحریمها بر افزایش هزینه های تجهیزات رادیولوژی اشاره کرد و افزود: تحریمها اثر تصاعدی بر قیمت تجهیزات داشته است. به عنوان مثال در بخش مواد مصرفی قیمت گاز هلیم که در ام آر آی مصرف زیادی دارد، از لیتری ۱۳ هزار تومان به ۱۸۵ هزار تومان افزایش یافته که قیمت آن نزدیک به ۱۵ برابر شده است.

رئیس سه دوره انجمن رادبولوژی ایران گفت: در سایر موارد مصرفی نیز قیمتها بین ۳ تا ۴ برابر افزایش یافته که عمده این افزایش ها بین سالهای ۹۰ تا ۹۲ بوده است.

صداقت تاکید کرد: در زمینه تهیه فیلم رادیولوژی نیز قیمت ها در ۵ سال گذشته در حدود ۶ تا ۷ برابر شده که ۶۰۰ تا ۷۰۰ درصد تورم را نشان می دهد.

وی در ادامه به افزایش تعرفه ها در این سالها اشاره کرد و افزود: در اواخر سال ۸۳ ، انجام یک رادیوگرافی قفسه سینه ۶ هزار تومان بود که در حال حاضر به ۱۳ هزار تومان رسیده است. یعنی بعد از ۸ سال در حدود ۲ برابر شده است.

صداقت تاکید کرد: اگر با توجه به نرخ تورم در این سالها و رشد قیمتها، خیلی خوشبینانه به این افزایش تعرفه ها نگاه کنیم، می توان ادعا کرد بین ۱۰ تا ۱۵ درصد زیان می بینیم.

وی با اعلام اینکه تعرفه سی تی اسکن از سال ۸۴ تا ۹۲ در حدود ۳٫۳ برابر افزایش داشته است، افزود: تعرفه ام آر آی نیز ۲٫۲ برابر شده که نشان می دهد این افزایش تعرفه های به هیچ عنوان منطبق با نرخ تورم نبوده است. در کنار آنها، چیزی که ما را رنج می دهد، وضعیت لجام گسیخته ناشی از عدم نظارت وزارت بهداشت بر انجام سونوگرافی توسط افراد غیر رادیولوژیست بوده است.

صداقت با بیان این مطلب که انجام سونوگرافی توسط غیر رادیولوژیست ها چند زیان دارد، گفت: چون نظارت بر کار این افراد وجود ندارد، تعرفه ها گاها تا ۱۰ برابر تعرفه رسمی از بیمار دریافت می شود. ضمن اینکه این افراد دوره های تخصصی را ندیده اند و کار ناقص انجام می دهند که منجر به تکرار خدمت می شود.

 

۲۲ مرداد : سالی ۱۹ میلیارد دلار کالای قاچاق وارد ایران می‌شود

دویچه وله .براساس آمارهای ستاد مبارزه با قاچاق کالا، سالانه حدود ۱۹ میلیارد دلار کالای قاچاق وارد ایران می‌شود. این رقم برابر با ۳۵ درصد کل واردات کشور است. دولت تاکنون توانسته است تنها ۳ درصد کالاهای قاچاق را کشف کند.

خبرگزاری مهر به نقل از وزارت اقتصاد گزارش داده است که برپایه آمارهای ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، سالانه حدود ۱۹ میلیارد دلار کالای قاچاق وارد کشور می‌شود.

قاچاق کالا، یک مشکل قدیمی

بحث کالاهای قاچاق در ایران سال‌ها است ادامه دارد، اما دولت نتوانسته است راه حلی برای آن بیابد. ارقامی که اکنون ستاد مبارزه با کالای قاچاق اعلام کرده، مشابه آماری است که قبلا برای سال ۸۷ نیز اعلام شده بود. روز ۲۱ اردیبهشت سال ۱۳۸۹ رئیس وقت ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز اعلام کرد که حجم کالای قاچاق وارداتی در سال ۱۳۸۷ نود میلیارد دلار بوده و تنها ۳ درصد آن کشف شده است.

ستاد مبازه با قاچاق کالا و ارز، پیش‌تر حجم کالاهای قاچاق را در سال ۱۳۸۹ بیست میلیارد دلار و در سال ۱۳۹۰ چهارده میلیارد دلار اعلام کرده بود. اما رسانه‌های داخلی در گزارش‌هایی که بعدا منتشر کردند نسبت به درستی این ارقام تردید نشان دادند.

روز ۳۱ اردیبهشت سال گذشته گزارش تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی در نشست مجلس قرائت شد. در این گزارش حجم کالایی که هر سال به‌صورت قاچاق وارد ایران می‌شود بین ۱۵ تا ۱۹ میلیارد دلار برآورد شده بود.

 

۲۱ مرداد : ایرانی ها ۱۵ سال زودتر دیابت می گیرند/ دیابت در زنان بیشتر از مردان

ایسنا

رییس اداره غدد متابولیک وزارت بهداشت نسبت به کاهش سن ابتلا به دیابت به دلیل سبک زندگی ناسالم هشدار داد.

سن شروع دیابت از ۳۰ سالگی است

علوی‌نیا با اشاره به برنامه غربالگری دیابت گفت: از آنجا که سن شروع دیابت نوع ۲ تقریبا از ۳۰ سالگی است، غربالگری این بیماری نیز برای سنین ۳۰ سال به بالا انجام می‌شود. البته شیوع اصلی این نوع از دیابت از ۴۵ سالگی به بالاست.

علوی‌نیا در مقایسه بروز دیابت در روستاییان با ساکنین شهرها گفت: میزان بروز این بیماری در جمعیت بالای ۳۰ سال کلانشهرها حدود ۱۰ تا ۱۲ درصد است؛ البته میزان ابتلا به این بیماری در روستاها کمتر از شهرها و بر اساس مطالعات اولیه، حدود ۸ درصد است. هرچند امروزه مقداری تعادل شهر و روستا برهم خورده است اما در مجموع در روستاها هنوز سبک زندگی روستایی حاکم است.

وی با بیان این که میزان بروز دیابت در زنان مقداری بیشتر از مردان است، درباره میزان بروز این بیماری در پایتخت نیز گفت: میزان بروز دیابت در تهران نیز مانند دیگر کلانشهرهاست.

 

۲۱ مرداد : جزئیات نرخ بیکاری در ۳۹۷ شهر/ مسجد سلیمان،ایرانشهر ۴۳٫۲ و زابل دارای بالاترین نرخ بیکاری

مهر.پس از انتشار آمار جنجال برانگیز عملکرد ۸ ساله دولت های نهم و دهم در حوزه اشتغال زایی و بیکاری، نرخ بیکاری ۳۹۷ شهر کشور اعلام شد که بر اساس آن، فاصله بیکاری در بین شهرهای کشور به ۴۸٫۸ درصد رسید.

به گزارش خبرنگار مهر، نرخ بیکاری و وضعیت ۳۹۷ شهرستان کشور که بر اساس آخرین سرشماری کشور در سال ۹۰ از سوی مرکز آمار ایران انجام شده است، از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پس از آمارهای جنجال برانگیز عملکرد ۸ ساله دولت ارائه شد.

بشاگرد؛ بیکارترین شهر کشور

بررسی آمارهای مربوط به ۳۹۷ شهرستان کشور نشان می دهد که نرخ بیکاری در شهرستان بشاگرد به میزان ۵۳٫۲ درصد و بالاترین نرخ بیکاری کشور است. همچنین شهر جوانرود با ۴۶٫۹ درصد و سراوان در استان سیستان و بلوچستان با ۴۴٫۸ درصد به ترتیب دومین و سومین شهر با نرخ بیکاری بالا در کشور است.

۲۰ شهر اول بیکار

مسجد سلیمان با ۴۳٫۴ درصد، ایرانشهر ۴۳٫۲، زابل ۴۳ درصد، سیب و سوران با ۳۸٫۸ درصد، باوی با ۳۷٫۷ درصد، هیرمند با ۳۷٫۳، دشت آزادگان ۳۶، زهک با ۳۵٫۹ درصد، شادگان با ۳۵٫۹ درصد، اندیمشک با ۳۴٫۲ و خرامه با ۳۱٫۸ درصد جزو ۲۰ شهر بیکار اول کشور محسوب می شوند. مریوان با ۳۰٫۶ درصد، سرپل ذهاب ۳۰٫۴، اندیکا ۳۰٫۳، پاوه ۳۰٫۲ درصد، خرمشهر با ۳۰٫۲ و سرباز با ۳۰ درصد در گروه ۲۰ شهر اول بیکار کشور قرار دارند.

۲۰ شهر دارای بهترین وضعیت بیکاری

در بین ۳۹۷ شهر کشور، نرخ بیکاری در ۲۰ شهر کشور کمترین میزان در بین تمام شهرهای کشور است. بر اساس آمار ارائه شده، نرخ بیکاری در مه ولات ۴٫۸ درصد، بستان آباد ۴٫۸، ایجرود، شبستر و خنداب ۴٫۷ درصد، بشرویه ۴٫۶ درصد و تیران و کرون نیز ۴٫۵ درصد است.

همچنین نرخ بیکاری در شهر انار ۴٫۵ درصد، خداآفرین ۴٫۳ درصد، آران و بیدگل و ماهنشان ۴٫۲ درصد، طارم ۴، جوین و سربیشه ۳٫۹ درصد، کنگان ۳٫۸، بجستان ۳٫۶ درصد، خوشاب ۳، خور و بیابانک ۲٫۷ درصد، خلیل آباد ۲٫۵ درصد، سرایان ۲٫۲ و ابوموسی ۱٫۲ درصد است.

وضعیت بیکاری در مراکز استان ها

در میان شهرستان های کشور، نرخ بیکاری در برخی از مراکز استان ها نیز جالب توجه است. نرخ بیکاری در خرم آباد ۲۹ درصد، زاهدان ۲۵٫۵ درصد، رشت ۱۶٫۶، کرج ۱۷٫۱ درصد، شیراز ۱۷٫۹، بندرعباس ۱۵٫۵ شهرکرد ۱۵٫۴ درصد، اصفهان ۱۴، کرمان ۱۴٫۳، اراک ۱۵٫۴، تهران ۱۳٫۵ و زنجان نیز ۱۳٫۲ درصد است. بر پایه این گزارش، نرخ بیکاری در قزوین ۱۳٫۲ درصد، ساری ۱۲٫۸، مشهد ۱۰٫۸، کرمانشاه ۲۳٫۸ درصد و در شهر اردبیل نیز ۱۴٫۷ درصد اعلام شد.

فاصله نرخ بیکاری در شهرها ۴۸٫۸ درصد

به صورت کلی، برررسی ها نشان می دهد در حال حاضر فاصله نرخ بیکاری در بیکارترین شهر کشور به میزان ۵۳٫۲ درصد با ابوموسی با نرخ بیکاری ۱٫۲ درصد به میزان ۴۸٫۸ درصد است.

فاصله حدود ۴۹ درصئدی نرخ بیکاری در شهرهای کشور نشان دهنده توزیع نامتوازن فرصت ها در کشور از سویی و توسعه نیافتگی مناطقی از کشور به لحاظ بهره مندی از صنعت، کارخانجات و تولید است.

۲۵ شهر زیر ۵ درصد و ۲۸۱ شهر بالای ۱۰ درصد بیکاری

۲۸۱ شهر از مجموع ۳۹۷ شهر کشور دارای نرخ بیکاری دو رقمی و بالای ۱۰ درصد است و تعداد شهرهای با نرخ بیکاری تک رقمی ۱۱۶ شهر است. همچنین تعداد شهرهای دارای نرخ بیکاری زیر ۵ درصد که نشان دهنده وضعیت مناسب آن شهرها به لحاظ وجود فرصت های شغلی برای کارجویان است تنها ۲۵ شهر کشور اعلام شد

 

۲۱ مرداد : بیکاری بیش از ۵/۱ میلیون نفر در بخش اصناف

ایلنا

شورای اصناف کشور و کلیه صنوف از وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت حمایت خواهند کرد و انتظار می‌رود ایشان نیز در خصوص تنظیم بازار، ایجاد اشتغال و رونق در تولید تصمیمات عملی اتخاذ کند چرا که امروز باید فشار اقتصادی که بر دوش خانواده‌ها وجود دارد کاسته شود.

وی افزود: اصناف کشور به دو بخش تولیدی و توزیعی تقسیم می‌شوند که هم در زمینه بازرگانی و هم در زمینه صنعت فعالیت دارند و مسلما حمایت از اصناف حمایت از کل جامعه، صنعت و اقتصاد کشور است.

نوده فراهانی تصریح کرد: اصناف کشور ۱۷. ۵ درصد از تولید ناخالص ملی و ۲۱ میلیون از جمعیت کشور را در برمی گیرد که حمایت از ایشان حمایت از اشتغال و رونق کسب و کار در کشور است همچنین حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار واحد تولیدی در حوزه صنعت در کشور فعالیت دارند که هم اکنون اکثرا با مشکلاتی نظیر عدم نقدینگی و ارائه تسهیلات کم بهره از سوی بانک‌ها برای نوسازی ماشین آلات فرسوده و نیز واردات بی‌رویه و نیز قاچاق کالا‌ها روبرو هستند.

فراهانی بی‌توجهی به واردات کالا را از عواملی عنوان کرد که به بیکاری جمعی از فعالین انجامید و گفت: نیاز سنجی و زمان سنجی واردات از مواردی است که باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد و به نیاز کشور در مورد مصرف کالایی خاص در بلند مدت توجه شود نه اینکه در هر مقطعی واردات صورت گیرد و به تولید داخل ضربه وارد شود.

وی با ابراز تاسف از بیکاری برخی از اصناف طی سالیان گذشته گفت: طی ۱۰ سال گذشته بیش از ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از افراد شغل خود را از دست داده‌اند و به جرگه بیکاران پیوسته‌اند که اگر از آن‌ها حمایت موثری می‌شد این اتفاق نمی‌افتاد.

رییس شورای اصناف در خاتمه تاکید کرد: شورای اصناف کشور و کلیه صنوف از وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت حمایت خواهند کرد و انتظار می‌رود ایشان نیز در خصوص تنظیم بازار، ایجاد اشتغال و رونق در تولید تصمیمات عملی اتخاذ کند چرا که امروز باید فشار اقتصادی که بر دوش خانواده‌ها وجود دارد کاسته شود.

 

۲۱ مرداد :مرکز آمار ایران: ۴۳ درصد خانواده های ایرانی سال گذشته اصلا سفر نرفتند

 

خبرآنلاین ـ جامعه > گردشگری – مرکز آمار ایران نتایج طرح آمارگیری از گردشگران ایران در سال ۹۱ را منتشر کرد که بر این اساس در سال گذشته ۴۳ درصد از خانواده های ایرانی هیچ سفری نداشته اند و ۶۷ درصد از مسافران در خانه بستگان خود اقامت داشته اند.

 محمد حسین نجاتی: هدف کلی از اجرای این طرح، تهیه آمار و اطلاعات مربوط به سفرهای گردشگری خانوارهای کشور در سال ۱۳۹۱ است. جامعه هدف، شامل همه خانوارهای معمولی ساکن در مناطق شهری و روستایی کشور در سال ۱۳۹۱ است. آمارگیری این طرح در فصل های تابستان و پاییز انجام شده است. زمان آمارگیری این طرح در فصل تابستان، ۵ تا ۲۵ تیرماه ۱۳۹۱ و در فصل پاییز، ۱۰ تا ۳۰ مهرماه ۱۳۹۱ بوده است. بر اساس آمار مندرج در این طرح در فصل تابستان سال ۱۳۹۱ ، حدود ۵۷ درصد خانوارهای کشور که معادل ۱۲۴۸۵۳۱۶ خانوار هستند، حداقل یک سفر داشته اند. در مقابل حدود ۴۳ درصد یعنی ۹۲۶۳۶۸۴ خانوار در این فصل سفری نداشته اند. از سوی دیگر نتایج نشان می دهد که تعداد سفرهای داخلی در فصل تابستان ، ۷۰۸۷۱۱۳۶ بوده است . ۶۰ درصد از سفرهای داخلی در فصل تابستان، با اقامت شبانه و ۴۰ درصد بدون اقامت شبانه بوده است.

همچنین بیش ترین سفرهای با اقامت شبانه در فصل تابستان سال ۱۳۹۱ ، با هدف دیدار دوستان و بستگان ( ۵۶ درصد) و سپس با هدف های گردش و تفریح ( ۲۰ درصد) و زیارت ( ۱۵ درصد) انجام پذیرفته است. سفرهای با اهداف فوق در مجموع ۹۱ درصد از سفرها را تشکیل داده است. حدود ۹ درصد از سفرها در فصل تابستان با اهدافی نظیر درمان، آموزش، خرید صورت گرفته است.

از سوی دیگر بیش ترین اقامتگاه اصلی مورد استفاده در سفرهای داخلی با اقامت شبانه خانوارها در فصل تابستان سال ۱۳۹۱ ، منزل بستگان و آشنایان با ۶۷ درصد، ویلا و آپارتمان اجاره ای با ۱۱ درصد و ویلا و آپارتمان شخصی با ۶ درصد بوده است.

 

۸ مرداد : افزایش حقوق، افزایش مزد نیست/ اعتراض کارگران به فاصله ۷ درصدی مزد و تورم

ایلنا.رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی سراسر کشور با بیان اینکه نباید افزایش حق مسکن و بن کارگری را به منزلهٔ افزایش مزد دانست گفت: افزایش ۱۰ هزار تومانی حق مسکن که برخی مقام‌های دولتی با سرافرازی مژده می‌دهند برای جامعهٔ کارگری بی‌ارزش است.

«‌فتح الله بیات» در این باره به ایلنا گفت: اصل اعتراض کارگران به افزایش کمتر از میزان قانونی حداقل مزد سال جاری است. کارگران و تشکل‌های رسمی و مستقل کارگری نسبت به تعیین مزد غیر قانونی به دیوان عدالت اداری شکایت برده‌اند و پیگیر نتیجه شکایتشان هستند.

گفتنی است بر اساس مصوبه امروز جلسه شورای عالی کار، حق ماهانه مسکن کارگران با افزایش صد در صدی از ۱۰ هزار تومان در هر ماه به ۲۰ هزار تومان و بن کارگری با افزایش ۱۵ هزار تومانی از ۳۵ هزار تومان به ۵۰ هزار تومان رسید.

رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی سراسر کشور در ادامه افزود: افزایش ۲۵ درصدی حداقل مزد ۹۲ در شرایطی صورت گرفت که نرخ تورم رسمی اعلام شده از سوی بانک مرکزی ۳۱/۷ درصد و نرخ تورم واقعی ۴۰ درصد بود بنابراین افزایش مزد با تورم واقعی فاصلهٔ قابل توجهی پیدا کرده است و هرچه این فاصله بیشتر باشد قدرت خرید کارگران کمتر می‌شود، در نتیجه معیشت‌شان به خطر می‌افتد و آن‌ها را به زیر خط فقر هدایت می‌کند.

به گفتهٔ آقای بیات، عقب افتادگی ۷ درصدی کارگران از رقم قانونی حداقل مزد ۹۲ در حقوق پایه سال‌های آینده‌شان به صورت تصاعدی تاثیر منفی می‌گذارد.

این فعال کارگری تاکید کرد: قانون کار صراحت دارد حقوق پایه کارگران باید با درصد تورمی که بانک مرکزی اعلام می‌کند و حداقل معیشت یک خانوادهٔ ۴ نفره کارگری متناسب باشد.

 

۸ مرداد: ایران دارای کند ترین سرعت اینترنت

مهر.موسسه آمار و ریاضیات “آکامی” با بررسی نرخ سرعت اینترنت جهانی، کشورهایی را که دارای سریع ترین نرخ دسترسی به اینترنت هستند را معرفی کرده است.

به گزارش مهر، موسسه آکامی در گزارش جدید ۲۰۱۳ خود درباره وضعیت اینترنت جهانی آورده است که هنگ کنگ، ژاپن، رومانی و کره جنوبی در صدر پرسرعت ترین اینترنتهای دنیا قرار می گیرند و پس از این ۸ مورد ایالات متحده آمریکا در جایگاه نهم قرار دارد که خدمات اینترنتی آن نسبت به سایر کشورهای دارای فناوری با قیمت بیشتر و سرعت کمتر عرضه می شود.

در این گزارش هنگ کنگ بار دیگر با سرعت ۶۳.۶ مگابایت سرعت و افزایش ۹ درصدی نسبت به سه ماه گذشته در صدر جدول قرار گرفت.

در سه ماه نخست امسال کره جنوبی با سرعت ۴۴.۸ مگابایت به رده چهارم سقوط کرد و از ژاپن و رومانی با سرعت اینترنتهای ۵۰ و ۴۷.۹ مگابایت در ثانیه عقب ماند.

در جدول امسال جایگاه آمریکا و سوئد تغییر کرده است، سال گذشته سوئد در رده نهم و آمریکا در رده هشتم قرار داشت.نمودار میانگین اوج سرعت اینترنت از سه ماهه سوم سال ۲۰۰۷ تا سه ماهه اول ۲۰۱۳

آکامی برای ارائه این گزارش خدمات اینترنتی ۲۴۳ کشور جهان را بررسی کرده است.براساس این گزارش مشترکان در سه ماهه اول سال ۲۰۱۳ با ۲۰۸ حمله DDoS ( محروم سازی از سرویس) رو به رو بوده اند که این میزان اندکی نسبت به سه ماه گذشته آن بیشتر است، چرا که تعداد این حملات در سه ماه چهارم سال ۲۰۱۲ به ۲۰۰ مورد رسیده بود. از این تعداد حمله ۳۵ درصد مشتریان تجاری، ۲۲ درصد مشتریان رسانه ای، ۷ درصد مشتریان با فناوری بالا، ۴ درصد بخش عمومی را هدف گرفته بودند. این حملات توسط ۱۵۴ سازمان مختلف گزارش شده است.میانگین اوج سرعت اینترنت جهانی ۱۸.۴ مگابایت است که این امر نسبت به سه ماهه گذشته ۹.۲ درصد و نسبت به سال گذشته ۳۶ درصد تغییر داشته است.

میانگین اوج سرعت اینترنت در ایران کندترین مورد در سه ماهه نخست بوده که در این دوره به ۳.۲ مگابایت در ثانیه رسیده است.

 

۸ مرداد : افزایش ۹۳ درصدی غرق شدگی در دریای خزر

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از پایگاه اطلاعرسانی سازمان پزشکی قانونی؛ در تیر ماه امسال ۸۳ نفر در دو استان مازندران و گیلان بر اثر غرق شدگی جان خود را از دست دادند.

از کل موارد غرق شدگی تیر ماه امسال در این دو استان، ۶۴ نفر(۶۱ مرد و سه زن) در استان مازندارن و ۱۹ نفر (۱۷ مرد و دو زن) در استان گیلان جان باختند.

بر اساس آمارهای موجود تعداد فوتی های ناشی از غرق شدگی تیر ماه سال گذشته در استان های مازندران و گیلان ۴۳ نفر بوده که در تیر ماه امسال با رشد ۹۳ درصدی به ۸۳ نفر افزایش یافته است.

گفتنی است در تیر ماه سال گذشته ۲۷ نفر در استان مازندران و ۱۶ نفر در استان گیلان بر اثر غرق شدگی جان باخته بودند.

 

۵ مرداد : اعتیاد، دومین علت مرگ و میر بعد از تصادفات در ایران

ایسنا.معاون کاهش تقاضا و مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: استفاده از برنامه‌های حمایتی گروه همتا (گروه‌هایی که با هم ترک اعتیاد می‌کنند) در کنار برنامه درمانی اصلی، می‌تواند برای معتاد بسیار مفید باشد.

بابک دین‌پرست در این رابطه افزود: برای هر بیمار معتاد با توجه به شرایطی که دارد یک روش درمانی سرپایی، اقامتی یا بستری مناسب بوده و تشخیص این که بیمار به چه رژیم درمانی مانند درمان نگهدارنده، سم‌زدایی نیاز دارد به عهده درمانگران متخصص آموزش دیده یعنی پزشک و روانشناس است.

دین‌پرست ادامه داد: باید تهدیدات ناشی از موادمخدر صنعتی و ‏سنتی در کشور به‌خوبی مشخص و ضمن بررسی علل افزایش مصرف موادمحرک در بین جوانان و زنان، چگونگی ‏تغییر الگوی مصرف موادپرخطر به مواد کم خطرتر، شناسایی شود.

به گفته دین‌پرست، براساس سند جامع پیشگیری اولیه از اعتیاد تا پایان سال ۹۴، باید ۴۰ درصد از جمعیت سالم جامعه تحت پوشش برنامه‌های پیشگیری اولیه از اعتیاد قرار گیرند.

وی با بیان اینکه بر اساس گزارش‌های دفتر مبارزه با موادمخدر و جرم سازمان ملل ، بیش از ۲۰۰ میلیون تن از جمعیت ‏بزرگسال دنیا موادمخدر مصرف می‌کنند و کشور ما نیز از این امر مستثنی نیست، گفت: باید روش‌های جلوگیری از تغییر الگوی ‏مصرف از مواد کم‌خطر به موادپرخطر در کشور مشخص شود تا اولویت‌های مقابله با موادمخدر نیز بر همان اساس تبیین ‏شود.

 

۷مرداد : آبیاری ۵۰ میلیون متر مربع از مزارع ایران با فاضلاب

دویچه وله .رئیس مرکز سلامت وزارت بهداشت می‌گوید به رغم اقدامات انجام شده همچنان ۵۰ میلیون مترمربع از مزارع ایران با فاضلاب خام آبیاری می‌شود. به گفته وزیر بهداشت ایرانیان بیش از دیگران “گرفتار تغذیه غیرسالم” هستند.

محمد کاظم ندافی، رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت ابراز تاسف می‌کند که تا سال ۸۹-۹۰ حدود ۸۰۰۰ هکتار زمین کشاورزی (۸۰ میلیون متر مربع) در ایران با فاضلاب خام آبیاری می‌شد. او می‌گوید وزارت بهداشت با روش‌های حقوقی و قضایی این موضوع را پیگیری کرده و آبیاری با فاضلاب را ۴۰ درصد کاهش داده است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا ندافی روز یکشنبه (۱۶ تیر/ ۷ ژوئیه) گفته جلوگیری از آبیاری مزارع با فاضلاب برای وزارت بهداشت “کاری بسیار سنگین و دشوار” بوده و این روش همچنان در ۵ هزار هکتار (۵۰ میلیون متر مربع) از زمین‌های کشاورزی انجام می‌شود.

آبیاری با فاضلاب در ۱۱ استان

آبیاری زمین‌های کشاورزی با فاضلاب در جنوب تهران و برخی دیگر از شهرها موضوعی قدیمی است که هر سال در فصل گرما دوباره مطرح می‌شود. به گفته‌ی محمد کاظم ندافی اکنون ۱۱ استان کشور با پدیده آبیاری مزارع با فاضلاب خام مواجه هستند.

زباله‌های بیمارستانی و آلودگی آب‌های زیرزمینی

مسئولان یاد شده از استان‌هایی که آبیاری با فاضلاب خام در آنها انجام می‌شود نام نبرده‌اند اما ظاهرا بخشی بزرگی از اینگونه مزارع در استان تهران قرار دارند.

در اغلب مناطق ایران پس‌مانده‌ی کارگاه‌های تولیدی و زباله‌های بیمارستانی از فاضلاب شهری به خوبی جدا نمی‌شوند و در مواردی نیز کارگاه‌های تجزیه زباله‌های بیمارستانی در نزدیکی زمین‌های کشاورزی قرار دارند و پساب آنها آبهای زیرزمینی را آلوده می‌کند.

سایت خبری بازتاب هشتم اردیبهشت در گزارشی نوشت: «سن مبتلا شدن به سرطان در ایران به‌شدت رو به کاهش است و سرطان معده کشنده‌ترین نوع سرطان در ایران محسوب می‌گردد که مواد غذایی ناسالم به‌ویژه دارای مواد شیمایی غیرمجاز از عوامل اصلی آن به شمار می‌رود

 

 

 

 

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©