Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
يكشنبه ۳ شهريور ۱۳۹۲ برابر با  ۲۵ اگوست ۲۰۱۳
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :يكشنبه ۳ شهريور ۱۳۹۲  برابر با ۲۵ اگوست ۲۰۱۳
موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

ایران در آئینه آمار(۱۴۰)

۲ شهریور ۱۳۹۲ـ 2۴ اگوست ۲۰۱۳

تهيه و تنظيم از مريم اسکوئی

 

موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

خطر کوچ ۳ میلیون نفر در پی خشک شدن دریاچه ارومیه

آمار ابتلا به سرطان با شیب بسیار تند رو به افزایش است

نگرانی از افزایش ایدز بین زنان/بروز ایدز جنسی در برخی استان‌ها به ۲۰ درصد رسید

تهران و اصفهان؛ درصدر آمار “کلیه‌ فروشی” در ایران

کمبود 230 هزار پرستار در ایران

گزارش اکونومیست از اعتیاد در ایران

بانک مرکزی: نرخ تورم در تیرماه به ۴۴ درصد رسید

کسری اعتبار۶۰۰۰ میلیاردی وزارت بهداشت

وجود بیش از ۲۰۰ هزار دانش آموخته بیکار در حوزه کشاورزی

مرگ سالانه ۱۰ هزار مجروح تصادفات رانندگی در راه انتقال به بیمارستان

اختلاف ۷۰۰هزاری تعداد بیکاران اعلام شده از سوی مرکز آمار و وزارت کار

 

۲ شهریور : خطر کوچ ۳ میلیون نفر در پی خشک شدن دریاچه ارومیه

فرارو

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، با تاکید بر ضرورت احیای هرچه سریع‌تر دریاچه ارومیه، از تخصیص نیافتن اعتبارات به این دریاچه انتفاد کرد و گفت: بی‌توجهی به احیای دریاچه ارومیه منجر به کوچ ۳ میلیون نفر از جمعیت این شهر و از بین رفتن کل زمین‌های کشاورزی می‌شود.

به گزارش خانه ملت، نادر قاضی‌پور با مثبت ارزیابی کردن اقدام به موقع دولت در جهت احیای دریاچه ارومیه، افزود: تاکنون ۷۰ درصد آب دریاچه ارومیه خشک شده و متاسفانه ۳۰ درصد باقی‌مانده از آن نیز در حال خشک شدن است.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: بدون‌شک حیات و زندگی مردم آذربایجان به احیای دریاچه ارومیه وابسته است و امیدواریم با اقدامات جدید دولت شاهد احیای این دریاچه باشیم.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با بیان اینکه خشک‌شدن دریاچه ارومیه مشکلاتی را برای مردم این شهر ایجاد می‌کند، تصریح کرد: اگر به احیای این دریاچه توجهی نشود شاهد کوچ ۳ میلیون نفر از جمعیت این شهر و از بین رفتن کل زمین‌های کشاورزی منطقه هستیم.

 

۳۰ مرداد   : آمار ابتلا به سرطان با شیب بسیار تند رو به افزایش است

ایسنا.یکی از معضلات و مشکلاتی که تمام جوامع بشری بویژه کشور ما با آن مواجه هستند سرطان

است به طوری که این بیماری یکی از مهمترین بیماری‌هایی است که امروزه بشر با آن

درگیر است.

به گزارش ایسنا، دکتر فاطمه همایی عضو مرکز تحقیقات سرطان علوم

پزشکی مشهد با بیان این که بیماری‌ها در سیستم های بهداشتی و درمانی زمانی اهمیت

پیدا می‌کنند که دو ویژگی “شیوع” و “منجر به مرگ” را داشته باشند، تصریح کرد:

متأسفانه سرطان هر دو این ویژگی‌ها را دارد، بطوری که در سال ۲۰۰۸ میلادی، ۷٫۶

میلیون مرگ ناشی از این بیماری در دنیا گزارش شد.

وی با تأکید بر این که درصد قابل توجهی از میزان شیوع بیماری سرطان و مرگ و میر ناشی از آن مربوط به

کشورهای در حال توسعه است، اعلام کرد: بر اساس برآوردها، این اعداد و ارقام رشد

صعودی داشته تا آنجا که پیش بینی ها بیانگر آنست که در سال ۲۰۵۰ میلادی بیش از ۱۶

میلیون مرگ ناشی از سرطان در دنیا رخ دهد.

آمار ابتلا به سرطان با شیب بسیار تند رو به افزایش است

دانشیار گروه رادیوتراپی و انکولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با

بیان این که در حال حاضر ۲۰ میلیون نفر در دنیا با بیماری سرطان در حال دست و پنجه

نرم کردن هستند، اعلام کرد: برآورد می شود در سال ۲۰۲۰ میلادی، این آمار به ۳۰

میلیون نفرمبتلا به سرطان برسد و به این ترتیب آمار ابتلا به این بیماری با شیب

بسیار تند رو به افزایش بوده و نکته حایزاهمیت این که ۶۰ درصد از این میزان افزایش،

مربوط به کشورهای درحال توسعه است.

۱۲درصد کل مرگ و میرها در سراسر دنیا

به علت سرطان است

وی، ۱۲درصد کل مرگ و میرها در سراسر دنیا را به علت

سرطان دانست و اظهار کرد: متأسفانه با وجود همه پیشرفت هایی که در درمان سرطان حاصل

شده، اما همچنان سرطان در همه جای دنیا دومین عامل مرگ و میر است و بدلیل همین

اهمیت، باید در زمینه ریسک فاکتورها و پیشگیری در سطوح مختلف برنامه ریزی و تلاش

کرد.

سرطان معده در بیش از ۸۰ درصد موارد منجر به مرگ

می‌شود

وی از سرطان پستان و پروستات، معده و روده بزرگ به عنوان شایع

ترین سرطان ها در بین زنان و مردان ایرانی یاد کرد و افزود: در این میان سرطان معده

در مردان اولین سرطان شایع و در زنان دومین سرطان شایع است که متأسفانه بدلیل تشخیص

دیرهنگام ناشی از علایم مبهم گوارشی در بیش از ۸۰درصد موارد ابتلا منجر به مرگ می

شود.

 

 

۳۰ مرداد : نگرانی از افزایش ایدز بین زنان/بروز ایدز جنسی در برخی استان‌ها به ۲۰ درصد رسید

سلامت نیوز : رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: هنوز الگوی ابتلای ایدز به روش تزریقی در کشور حرف اول را می‌زند اما همزمان الگوی انتقال جنسی در حال گسترش است به خصوص این مسئله در مورد زنان نگران کننده شده است و در برخی استان‌ها تا ۲۰ درصد موارد جدید از طریق جنسی بوده است.

محمد مهدی گویا در گفت و گو با فارس، در مورد درمان ایدز در نوزادانی که مادران مبتلا به HIV دارند، گفت: اگر ابتلای مادر به ویروس ایدز به موقع شناسایی شود و زنان باردار حتی قبل از بارداری تحت درمان با داروهای ضد ویروس قرار بگیرند، این امید هست که امکان تولد نوزاد بدون ویروس ایدز به حد صفر و بسیار ناچیز بشود.

وی گفت: این روش درمان در کشور ما هم وجود دارد و همین سال گذشته بیش از ۷۰ زن مبتلا به ویروس ایدز با تشخیص به موقع و شروع سریع درمان، فرزند سالم به دنیا آوردند. البته در این روش مهمترین مسئله تشخیص و شروع سریع درمان و ارائه آموزشهای لازم به آنهاست.

وی اضافه کرد: سالهاست که الگوی ابتلای جنسی ایدز در موارد جدید در اکثر استانهای کشور به حدود ۱۰ درصد موارد جدید رسیده است اما اکنون شاهد رشد این روش هستیم به طوری که در برخی استانها موارد جدید ابتلا به ایدز در بین خانمها به روش جنسی از ۲۰ درصد هم فراتر رفته است.

وی گفت: این مسئله هم ما را نگران کرده است و هم برنامه ریزی های وزارت بهداشت را تحت تأثیر قرار داده است، چون باید بر اساس شواهد برنامه ریزی کنیم و نمی‌توانیم چشم بسته برنامه ریزی کنیم.

 

۲۹ مرداد : تهران و اصفهان؛ درصدر آمار “کلیه‌ فروشی” در ایران

قطره

شفقنا زندگی- رییس انجمن پیوند اعضای خاورمیانه به تبیین وضعیت پیوند عضو در کشور پرداخت.

به گزارش “شفقنا زندگی” دکتر سید علی ملک حسینی در گفت‌وگو با ایسنا، در این باره توضیح داد: در حال حاضر وضعیت پیوند عضو بویژه پیوند کبد در شیراز مطلوب است. قدرت ایران در پیوند کبد بی نظیر است و شیراز هم جزو بهترین مراکز پیوند کبد منطقه است.

وی افزود: سال گذشته بیش از ۴۰۰ عمل پیوند کبد انجام شد. تاکنون که هنوز به نیمه سال نرسیده‌ایم، از آمار ۲۰۰ پیوند کبد فراتر رفته‌ایم.

پدر پیوند کبد ایران در ادامه به وضعیت نابسامان فروش کلیه در کشور اشاره کرد و گفت: پدیده “کلیه فروشی” حیثیت ما را در سطح جهان خدشه‌دار کرده است. این در حالیست که فروش کلیه در همه جای دنیا ممنوع است.

به گفته ملک حسینی، تهران بالاترین آمار مربوط به “کلیه فروشی” را به خود اختصاص داده است، پس از آن استان اصفهان و شهرهای دیگر قرار دارند.

 

۲۹ مرداد : کمبود 230 هزار پرستار در ایران

خراسان.معاون پرستاری وزارت بهداشت:‌گاهی در یک شیفت شب بیمارستان دو پرستار به ۴۰ بیمار خدمات رسانی می کنند

حدود ۱۹۰ هزار پرستار عضو سازمان نظام پرستاری هستند که بیشتر آنها شاغل در وزارت بهداشت هستند،اگر پرستاران بخش خصوصی و دستگاه های دیگر مانند نیروهای نظامی، وزارت نفت، بانک ها و … را نیز حساب کنیم، حدود ۲۳۰ هزار پرستار در کشور شاغل هستند و اگر بخواهیم به استاندارد ملی برسیم این تعداد باید حداقل ۲برابر (۴۶۰ هزار نفر)بشود تا بتوانیم ارائه خدمت با کیفیت و استاندارد مراقبتی را در بیمارستان ها شاهد باشیم.معاون پرستاری وزارت بهداشت با بیان این مطلب به فارس درباره میزان کمبود پرستار در کشور گفت: براساس استاندارد ملی باید به ازای هر تخت بیمارستانی  ۱٫۸ پرستار در کشور داشته باشیم درحالی که این میزان اکنون ۰٫۷ پرستار یعنی کمتر از نصف است. بنابراین تعداد پرستاران کشور باید حداقل ۲برابر بشود تا بتوانیم ارائه خدمت با کیفیت و استاندارد مراقبتی را در بیمارستان ها شاهد باشیم.مسعود فلاحی  افزود: به علت کمبود شدید پرستار شاهد این هستیم که گاهی در یک شیفت شب بیمارستان دو پرستار به ۴۰ بیمار خدمات رسانی می کنند.

اما در کلان شهرهایی مثل تهران شرایط کار متقاضیان به سرعت فراهم می شود مواردی هم که چنین نتیجه ای حاصل نمی شود به علت تقاضای فرد برای اشتغال در شهرستان های کوچک تر محل اقامت خود است.وی تصریح کرد: ۲۵۰هزار نیروی پرستار موجود از دانشجویان سال دوم تا رده بازنشستگی را شامل می شود و کمبود جدی ما در خدمات بالینی و بیمارستان است. زیرا نمی توانیم پرستاران را مجبور کنیم که در بخش خدمات بالینی مشغول به کار شوند، آن ها مختارند که در صورت تمایل، خودشان دفتر خدمات پیشگیرانه دایر کنند یا در سطح ارتقای سلامت مشغول به فعالیت شوند.

میرزابیگی تاکید کرد: در دوره دولت های نهم ودهم بیمارستان سازی و بخش های درمانی گسترش زیادی یافت اما سالانه شاهد بازنشستگی تعدادی از پرستاران هستیم. از طرفی میزان ورودی دانشکده های پرستاری متناسب با این حجم گسترش نبوده و نیست. به همین سبب متاسفانه در بیمارستان ها باکمبود پرستار مواجهیم. وی اظهار کرد: باید دانست که حرفه پرستاری منحصر به بیمارستان ها نیست و به همین خاطر برخی از پرستاران در حوزه های دیگر خدمات پرستاری مشغول به کار می شوند.رئیس سازمان نظام پرستاری کشور با اشاره به افزایش ظرفیت دانشکده های پرستاری در طول چند سال اخیر بیان کرد: خوشبختانه هم اکنون ۱۶۰ دانشکده پرستاری در کشور وجود دارد که میانگین تعداد دانشجویان پرستاری در هر دانشکده ۴۰۰دانشجوست. از ۲۵۰هزار نفر جامعه پرستاری نیز ۱۶۰هزار نفر دانشجویان این دانشکده ها هستند.میرزابیگی گفت: در دنیا برای بخش های ویژه و خیلی ویژه حداقل ۲ تا ۴٫۶ پرستار به ازای هر تخت وجود دارد. یعنی در برخی بیمارستان ها یا بخش ها تا ۴ نفر در طول ۲۴ساعت نیرو برای هر تخت به کار می گیرند. در ایران در حال حاضر در بخش بالینی بین ۰٫۵ تا ۰٫۷ پرستار به ازای هر تخت  داریم.وی با تبیین وضعیت فعلی بیمارستان های کشور یادآور شد: در حال حاضر صبح ها حداقل برای هر ۱۰ تا ۱۵بیمار یک پرستار و شب ها به ازای ۲۰و گاهی ۴۰ بیمار یک پرستار حضور دارد که تعداد بیماران در مناطق محروم افزایش می یابد.

 

۲۸ مرداد : گزارش اکونومیست از اعتیاد در ایران

ایسنا.اکونومیست در گزارشی درباره‌ی اعتیاد در ایران نوشت: ایران همیشه با معضل معتادین دست به گریبان بوده است. یکی‌ از دلایل آن مرز طولانی‌ با بزرگترین تولیدکننده‌ی تریاک در جهان یعنی‌ افغانستان است. حساسیت دولت بر مشروبات الکلی باعث شده تا تریاک و مشتقات آن‌ به نظر در دسترس‌تر و کم خطرتر بیایند.

به گزارش ایسنا، به نقل از انصاف‌نیوز در ادامه‌ی این گزارش آمده است: از طرفی‌ در نتیجه تحریم‌های آمریکا و اروپا نرخ رسمی‌ بیکاری جوانان ۲۸% و نرخ تورم ۴۲% در سال هستند. نتیجه آنکه تعداد ایرانیانی که به اعتیاد روی آورده‌اند بیش از هر زمان دیگری است.

طبق آماری که خود ایران منتشر کرده است، ۲ میلیون از ۷۵ میلیون ایرانی‌ در بند اعتیاد گرفتارند. این بالاترین شاخص اعتیاد در جهان است. اما اکثر کارشناسان، آمار واقعی‌ را بالاتر از اینها تخمین می‌زنند.

کراک (ماده مخدری که ایرانی‌ها این نام را بر آن گذاشته‌اند) مشتقی از ترکیبات هروئین بوده و فوق‌العاده اعتیادآور است. این ماده مخدر در مناطق فقیرنشین بیش از کلان شهرها شایع است. ماده دیگری که به بازار مواد مخدر وارد شده و تولید خانگی می‌شود، از مشتقات کریستال و موسوم به شیشه است. این ماده طرفداران زیادی در میان فقرا، مردان جوان دچار افسردگی و برخی‌ از خانم‌های طبقه متوسط (جهت کاهش وزن) دارد. سال گذشته یکی‌ از نمایندگان مجلس خواستار مقابله با سالن‌های آرایش مو و زیبایی شد که مشتقات کریستال را به خانم‌ها می‌دادند بدون اینکه برخی‌ از آنها این دارو را بشناسند. بر طبق یک گزارش دوره‌های آموزشی تولید کریستال و شیشه در منزل در حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان (به قیمت زمانِ گزارش ۷۰ تا ۱۰۰ دلار) هستند.

دروازه غار، منطقه‌ای در جنوب بازار پر ازدحام تهران، یکی‌ از آلوده‌ترین مناطق این شهر است. د

 

۲۸ مرداد : بانک مرکزی: نرخ تورم در تیرماه به ۴۴ درصد رسید

عصرایران.طبق گزارش بانک مرکزی از شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران، نرخ تورم در تیرماه امسال، با ۱٫۶ درصد رشد نسبت به خرداد به ۳۷٫۵ درصد و تورم نقطه به نقطه با رشد ۰٫۲ درصدی به ۴۴ درصد رسیده است.

بانک مرکزی شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران در تیر ماه را منتشر کرد.

به گزارش عصرایران به نقل از بانک مرکزی، شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران (شاخص تورم) در تیرماه ١٣٩٢ به ۱۷۱٫۷ رسید که نسبت به ماه قبل ۱٫۴ درصد افزایش داشت. این تغییر از ۳٫۴ درصد افزایش مربوط به خردادماه کمتر بوده است. شاخص مذکور نسبت به ماه مشابه سال قبل ۴۴ درصد افزایش یافت.

در چهارماه اول سال جاری شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی نسبت به دوره مشابه سال قبل ۴۳٫۳ درصد افزایش داشته است.

میزان تورم در ۱۲ ماه منتهی به تیرماه ۱۳۹۲ نسبت به ۱۲ ماه منتهی به تیرماه ۱۳۹۱ معادل ۳۷٫۵ درصد است.

شاخص کل بهای کالاها و خدمات مصرفی در تیرماه ۱۳۹۲ پس از حذف نوسانات فصلی نسبت به ماه قبل ۲٫۰ درصد افزایش یافت.

شاخص کل بهای کالاها و خدمات مصرفی در تیرماه ۱۳۹۲ در تمام استان‌های کشور با افزایش همراه بود. بیشترین میزان افزایش متعلق به استان البرز معادل ۲٫۹ درصد و کمترین آن مربوط به استان‌های اصفهان و قزوین هر یک معادل ۰٫۴ درصد بود. شاخص مذکور در استان تهران معادل ۲٫۱ درصد افزایش داشته است.

گروه‌های اصلی

*خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها

در تیرماه ۱۳۹۲ شاخص بهای گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در مقایسه با ماه قبل معادل ۰٫۳ درصد کاهش یافت. این کاهش بیشتر ناشی از پایین آمدن شاخص بهای تعدادی از اقلام و گروه‌ها مانند میوه‌های جالیزی معادل ۱۴٫۵ درصد، گوجه‌فرنگی ۱۲٫۰ درصد، انگور ۲۳٫۳ درصد، سبزی‌های ریشه‌ای ۹٫۸ درصد، هلو ۱۸٫۷ درصد، بادنجان ۱۶٫۷ درصد، موز ۵٫۶ درصد، آلبالو و گیلاس ۲۱٫۲ درصد، خیار ۵٫۱ درصد، گوشت دام ۰٫۵ درصد، سیب درختی ۲٫۶ درصد، تخم‌مرغ ۳٫۳ درصد، لیموترش ۷٫۴ درصد، روغن نباتی مایع ۰٫۸ درصد و برنج خارجی ۰٫۱ درصد بوده است.

در این ماه شاخص بهای برخی از اقلام و گروه‌ها مانند گوشت مرغ معادل ۷٫۲ درصد، برنج ایرانی درجه یک ۴٫۵ درصد، نوشابه، آبمیوه و شربت ۵٫۳ درصد، سبزی‌های برگی ۴٫۲ درصد، قند، شکر، مربا، عسل، شکلات و محصولات قنادی ۲٫۱ درصد، بیسکویت، کیک و شیرینی خشک ۳٫۶ درصد، مغز گردو ۵٫۹ درصد، فرآورده‌های سبزی ۳٫۹ درصد، انواع ماهی آب‌های جنوب ۴٫۸ درصد، انواع ماست ۲٫۰ درصد، انواع کره ۵٫۹ درصد، برنج ایرانی درجه دو ۳٫۳ درصد، انواع شیر ۱٫۲ درصد، نمک و ادویه، سس‌ها و چاشنی‌ها و ترکیبات خوراکی ۳٫۵ درصد، انواع خرما ۷٫۷ درصد، انواع پنیر ۱٫۰ درصد، ماکارونی ۴٫۷ درصد، لوبیاچیتی ۴٫۵ درصد، کنسرو ماهی ۲٫۷ درصد، لوبیا قرمز ۷٫۹ درصد، انواع ماهی آبهای شمال ۵٫۰ درصد و انواع کالباس ۱٫۸ درصد افزایش داشت.

در مقایسه با ماه مشابه سال قبل شاخص بهای گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها معادل ۵۲٫۱ درصد افزایش نشان می‌دهد. در گروه مذکور شاخص بهای خوراکی‌ها ۵۱٫۳ درصد و آشامیدنی‌ها ۷۱٫۴ درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش داشته است. شاخص بهای گروه مذکور پس از حذف نوسانات فصلی نسبت به ماه قبل ۲٫۱ درصد افزایش داشت.

*دخانیات

در ماه مورد بررسی، شاخص بهای گروه دخانیات نسبت به ماه قبل معادل ۰٫۳ درصد افزایش یافت. این افزایش بیشتر در اثر بالا رفتن شاخص بهای انواع سیگار خارجی معادل ۰٫۳ درصد بود. در مقایسه با ماه مشابه سال قبل شاخص بهای گروه دخانیات معادل ۹۵٫۴ درصد افزایش داشته است.

*پوشاک و کفش

در تیرماه ۱۳۹۲، شاخص بهای گروه پوشاک و کفش نسبت به ماه قبل معادل ۲٫۱ درصد افزایش یافت. این افزایش بیشتر ناشی از بالا رفتن شاخص بهای گروه پوشاک آماده معادل ۱٫۸ درصد بود. همچنین در این ماه شاخص بهای گروه‌های انواع کفش معادل ۲٫۸ درصد، پارچه برای تهیه پوشاک ۲٫۱ درصد و اجرت دوخت و شستشوی لباس ۳٫۰ درصد افزایش داشت. شاخص بهای گروه مذکور نسبت به ماه مشابه سال قبل معادل ۶۳٫۵ درصد افزایش داشته است.

*مسکن، آب، برق و گاز و سایر سوخت‌ها

در تیرماه ۱۳۹۲، شاخص بهای گروه مسکن، آب، برق و گاز و سایر سوخت‌ها نسبت به ماه قبل با افزایشی معادل ۲٫۷ درصد همراه بود. افزایش فوق در اثر بالا رفتن شاخص بهای ارزش اجاری مسکن شخصی و اجراه بهای مسکن غیرشخصی هریک معادل ۳٫۰ درصد و تعمیرات و خدمات ساختمانی ۲٫۱ درصد بوده است. در مقایسه با ماه مشابه سال قبل شاخص بهای گروه مسکن، آب،‌ برق و گاز و سایر سوخت‌ها ۲۱٫۸ درصد افزایش داشته است.

*اثاث، لوازم و خدمات مورد استفاده در خانه

در ماه مورد بررسی، شاخص بهای گروه اثاث، لوازم و خدمات مورد استفاده در خانه نسبت به ماه قبل معادل ۳٫۳ درصد افزایش داشت. این افزایش بیشتر ناشی از بالا رفتن شاخص بهای گروه‌های مبلمان، اثاث، فرش و انواع کفپوش معادل ۷٫۱ درصد، وسایل خانگی ۱٫۹ درصد، ظروف و لوازم آشپزخانه ۲٫۲ درصد، کالاها و خدمات مورد استفاده در خانه و خدمات خانگی ۲٫۱ درصد، منسوجات مورد استفاده در خانه ۱٫۷ درصد و ابزار و وسایل برای خانه ۱٫۶ درصد بوده است.

در ماه مورد گزارش نسبت به ماه مشابه سال قبل شاخص بهای گروه اثاث، گروه و خدمات مورد استفاده در خانه معادل ۸۲٫۱ درصد افزایش داشته است (جداول شماره ۱، ۴ و ۵).

*بهداشت و درمان

در تیرماه ۱۳۹۲، شاخص بهای گروه بهداشت و درمان نسبت به ماه قبل با افزایشی معادل ۵٫۲ درصد مواجه شد. افزایش فوق بیشتر در اثر بالا رفتن شاخص بهای گروه‌های محصولات دارویی معادل ۱۰٫۴ درصد، خدمات پزشکی، دندانپزشکی و پیراپزشکی ۳٫۸ درصد و هزینه‌های بیمارستانی ۴٫۵ درصد بوده است.

در مقایسه با ماه مشابه سال قبل شاخص بهای گروه بهداشت و درمان معادل ۴۵٫۸ درصد افزایش داشته است. شاخص بهای گروه مذکور پس از حذف نوسانات فصلی نسبت به ماه قبل ۴٫۹ درصد افزایش نشان می‌دهد.

*حمل و نقل

در ماه مورد گزارش، شاخص بهای گروه حمل و نقل نسبت به ماه قبل معادل ۱٫۷ درصد افزایش یافت. این افزایش بیشتر ناشی از بالا رفتن شاخص بهای گروه‌های کرایه مسافرت زمینی معادل ۳٫۳ درصد، اتومبیل سواری ۱٫۴ درصد، تعمیرات و سوخت وسایل نقلیه شخصی ۰٫۸ درصد و کرایه مسافرت ریلی داخل شهر (کرایه مترو) ۲۲٫۱ درصد بوده است.

در تیرماه ۱۳۹۲ نسبت به ماه مشابه سال قبل شاخص بهای گروه حمل و نقل معادل ۵۱٫۷ درصد افزایش داشته است. شاخص بهای گروه مذکور پس از حذف نوسانات فصلی نسبت به ماه قبل معادل ۱٫۷ درصد افزایش داشته است

*ارتباطات

در تیرماه ۱۳۹۲، شاخص بهای گروه ارتباطات نسبت به ماه قبل معادل ۱٫۵ درصد کاهش داشت. در مقایسه با ماه مشابه سال قبل شاخص بهای گروه ارتباطات ۱۰٫۷ درصد افزایش داشته است

*تفریح و امور فرهنگی

در ماه مورد بررسی، شاخص بهای گروه تفریح و امور فرهنگی نسبت به ماه قبل معادل ۰٫۳ درصد کاهش داشت. این کاهش بیشتر ناشی از پایین آمدن شاخص بهای گروه‌های وسایل صوتی، تصویری، عکاسی و فیلمبرداری و کامپیوتر معادل ۲٫۵ درصد و هزینه مسافرت با تور ۰٫۶ درصد بوده است. در ضمن در این ماه شاخص بهای گروه‌های لوازم تفریح، بازی و ورزشی معادل ۲٫۲ درصد، خدمات تفریحی و فرهنگی ۲٫۱ درصد و نوشت‌افزار ۲٫۷ درصد افزایش داشت.

در مقایسه با ماه مشابه سال قبل شاخص بهای گروه تفریح و امور فرهنگی معادل ۵۲٫۰ درصد افزایش داشته است.

* تحصیل

در تیرماه ۱۳۹۲، شاخص بهای گروه تحصیل نسبت به ماه قبل معادل ۰٫۳ درصد افزایش یافت. این افزایش در اثر بالا رفتن شاخص بهای کلاس‌های تقویتی معادل ۲٫۵ درصد بوده است.

در مقایسه با ماه مشابه سال قبل شاخص بهای گروه تحصیل ۱۱٫۷ درصد افزایش داشته است (جداول شماره ۱، ۴ و ۵).

*رستوران و هتل

در ماه مورد گزارش، شاخص بهای گروه رستوران و هتل نسبت به ماه قبل معادل ۱٫۵ درصد افزایش یافت. این افزایش بیشتر ناشی از بالا رفتن شاخص بهای گروه هزینه غذای آماده در خارج از خانه معادل ۱٫۶ درصد بود. همچنین در این گروه شاخص بهای غذا آماده جهت مجالس و مراسم معادل ۰٫۹ درصد و هزینه هتل و مهمان‌پذیر ۳٫۱ درصد افزایش داشت.

در مقایسه با ماه مشابه سال قبل شاخص بهای گروه رستوران و هتل ۷۴٫۳ درصد افزایش داشته است. (جداول شماره ۱، ۴ و ۵)

*کالاها و خدمات متفرقه

در تیرماه ۱۳۹۲، شاخص بهای گروه کالاها و خدمات متفرقه نسبت به ماه قبل با افزایشی معادل ۱٫۵ درصد مواجه شد. افزایش فوق بیشتر تحت تأثیر بالا رفتن شاخص بهای گروه‌های لوازم بهداشتی و آرایشی و خدمات شخصی معادل ۲٫۰ درصد و لوازم شخصی ۲٫۲ درصد بوده است. در ضمن در ماه مذکور شاخص بهای اجرت ساخت طلای ۱۸ عیار معادل ۰٫۹ درصد کاهش یافت. شاخص بهای گروه فوق در مقایسه با ماه مشابه سال قبل معادل ۶۹٫۱ درصد افزایش داشته است.

ارقام به درصد

گروه تیر ماه ۹۲ نسبت به ماه مشابه سال قبل چهار ماه اول سال ۹۲ نسبت به دوره مشابه سال قبل دوازده ماه منتهی به تیر ماه نسبت به دوازده ماه منتهی به تیر ۹۱ تغییر نسبت به ماه قبل

شاخص کل ۴۴ ۴۳٫۳ ۳۷٫۵ ۱٫۴

خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها ۵۲٫۱ ۵۴٫۴ ۵۰٫۴ ۰٫۳

دخانیات ۹۵٫۴ ۹۲٫۷ ۹۵٫۹ ۰٫۳

پوشاک و کفش ۶۳٫۵ ۶۳٫۵ ۵۷٫۴ ۲٫۱

مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوخت‌ها ۲۱٫۸ ۱۸٫۹ ۱۵٫۷ ۲٫۷

اثاث، لوازم و خدمات مورد استفاده در خانه ۸۲٫۱ ۸۰٫۸ ۶۸٫۶ ۳٫۳

بهداشت و درمان ۴۵٫۸ ۳۸٫۷ ۳۱٫۶ ۵٫۲

حمل و نقل ۵۱٫۷ ۵۰ ۴۱٫۳ ۱٫۷

ارتباطات ۱۰٫۷ ۱۲٫۵ ۱۰٫۳ ۱٫۵

تفریح و امور فرهنگی ۵۲ ۵۴٫۹ ۵۰٫۷ ۰٫۳

تحصیل ۱۱٫۷ ۱۱٫۶ ۱۲٫۶ ۰٫۳

رستوران و هتل ۴۷٫۳ ۴۹٫۹ ۴۶ ۱٫۵

کالاها و خدمات متفرقه ۶۹٫۱ ۶۹٫۷ ۵۹٫۳ ۱٫۵

گروه‌های اختصاصی:

کالا ۵۶٫۳ ۵۷ ۵۰٫۸ ۰٫۷

خدمت ۲۸٫۴ ۵۲٫۷ ۲۱٫۶ ۲٫۷

مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوخت‌ها ۲۱٫۸ ۱۸٫۹ ۱۵٫۷ ۲٫۷

بیشترین افزایش قیمت مربوط به گروه‌هایی کالایی دخانیات و اثاث، لوازم و خدمات مورد استفاده در خانه به ترتیب با ۹۵٫۴ درصد و ۸۲٫۱ درصد است. کمترین رشد هم در بخش‌های ارتباطات با ۱۰٫۷، تحصیل با ۱۱٫۷ و مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوخت‌ها با ۸/۲۱ در صد است.

 

 

۲۸ مرداد: کسری اعتبار۶۰۰۰ میلیاردی وزارت بهداشت

ایسنا.معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت از کسری اعتبار حدود شش هزار میلیارد تومانی این وزارتخانه در سال جاری خبر داد.

دکتر سیدعباس حسنی در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: امسال وزارت بهداشت با کسری اعتباری حدود شش هزار میلیارد تومان روبروست.

وی افزود: ما در وزارت بهداشت حدود ۳هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان کسری‌ها و مطالبات پرسنلی داریم. تا سقف ۵ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان نیز کسری‌های امسال از قبال اجرای برنامه‌های سلامت است.

حسنی با اشاره به رشد حدود ۱۰ درصدی در مجموع بودجه وزارت بهداشت در حوزه‌های جاری ادامه داد: پیش بینی‌های لازم در بودجه وزارتخانه به عمل آمده است؛ هم برای تامین مابه التفاوت نرخ ارز دارو و هم برای اجرای برنامه‌های سلامت. در مجموع اعتبارات خوبی پیش بینی شده که امیدواریم محقق شود.

به گفته وی تاکنون حدود ۱۵ تا ۳۰ درصد بودجه‌های مربوطه به برنامه‌های مختلف تخصیص داده شده است.

 

 

۲۷ مرداد : وجود بیش از ۲۰۰ هزار دانش آموخته بیکار در حوزه کشاورزی

 

جرس: عضو مرکز تحقیقات سازمان جنگل ها، مراتع کشور گفت: با وجود دانش آموختگان بی شمار رشته های کشاورزی در کشور سهم افراد متخصص و مشغول بکار در بخش کشاورزی بسیار ناچیز است.

به گزارش ایرنا محمد درویش با بیان این که یکی از معضلات پیش رو در حوزه کشاورزی کم سوادی یا بیسوادی افراد مشغول به کار در این بخش است، افزود: باید ترتیبی اتخاذ شود تا با ورود بدنه متخصص به بخش کشاورزی معضلات این بخش حل شود.

وی با اشاره به این که کشور بیش از ۲۰۰ هزار دانش آموخته بیکار در حوزه کشاورزی دارد ، اظهارکرد: برای مرتفع کردن مشکل کم سوادی افراد مشغول به کار در بخش کشاورزی، باید از بدنه متخصص کشور در این خصوص استفاده شود.

 

۲۵ مرداد : مرگ سالانه ۱۰ هزار مجروح تصادفات رانندگی در راه انتقال به بیمارستان

عصر ایران .رییس پلیس راهور ناجا ضمن انتقاد از تولیدات بی‌کیفیت و ناایمن خودروهای داخلی از کاهش تصادفات کشور به ازای هر ۱۰ هزار وسیله نقلیه به ۷ نفر خبر داد.

وی با اشاره به آمار کشته‌شدگان در تصادفات جاده ای در سال ۸۵ با توجه به شش میلیون خودرو در کشور که بالغ بر ۲۷ هزار و ۸۵۰ نفر کشته شدند، افزود: این آمار نشان می‌داد به ازای هر ۱۰ هزار وسیله نقلیه ۲۵ انسان در کشور کشته می‌شوند ولی در سال‌های اخیر و بر اساس آخرین آمار تصادفات در کشور تعداد کشته شدگان به ۱۹ هزار نفر رسید در حالی که تعداد خودروها ۱۰ میلیون دستگاه افزایش یافته است.

مومنی با اشاره به عوامل موثر تصادفات از جمله انسان، خودرو، راه و سیستم امداد و نجات گفت: متاسفانه حدود ۵۰ درصد کشته‌های تصادفات در مسیر انتقال به بیمارستان رخ می‌دهد و نیمی از ۱۹ هزار کشته تصادفات کنونی کشور در راه انتقال به مراکز درمانی جان خود را از دست می‌دهند که می‌توان با ارتقای سیستم امداد و نجات جان ۱۰ هزار نفر را از مرگ نجات داد.

وی ادامه داد: اگر عامل “انسان” که ۷۰ درصد در تصادفات نقش دارد حذف شود، می‌تواند تمام عوامل دیگر تصادفات از جمله راه و خودرو را پوشش داده و برطرف کرد البته عدم ایمنی خودروهای تولید داخل نیز مساله قابل توجهی است.

 

 

۲۵ مرداد : اختلاف ۷۰۰هزاری تعداد بیکاران اعلام شده از سوی مرکز آمار و وزارت کار

فرارو

به تازگی دو گزارش مختلف از سوی مرکز آمار و وزارت کار دولت دهم درباره عملکرد اشتغالی این دولت منتشر شد. نکته جالب و حائز اهمیت اینکه در گزارش اول که توسط مرکز آمار ارائه شد، تعداد بیکاران سال ۹۰ حدود ۲٫۹ میلیون نفر و در گزارش دوم که توسط وزارت کار ارائه شد، تعداد بیکاران این سال ۳٫۵ میلیون نفر اعلام شد، به عبارتی بین دو گزارش رسمی ارائه شده ۷۰۰ هزار اختلاف آماری وجود دارد.

به گزارش مهر، به تازگی آماری از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی منتشر شد که به بررسی وضعیت بیکاری استان های کشور بر پایه نتایج سرشماری نفوس و مسکن سال ۱۳۹۰ مرکز آمار ایران تنظیم شده است. همچنین در گزارش این وزارتخانه به تعداد کل بیکاران کشور اشاره شده است که با گزارش اخیر مرکز آمار ایران تفاوت قابل توجهی دارد.

به نظر می رسد از نتایج آخرین سرشماری کشور در سال ۹۰ از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و همچنین مرکز آمار ایران برداشت های متفاوتی صورت گرفته است و این موضوع متاسفانه به ابهام آلود بودن وضعیت بیکاری کشور در زمان فعالیت دولت های نهم و دهم دامن می زند.

اختلاف آمار ارائه شده در دو مرکز دولتی!

در روزهای گذشته نیز وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با انتشار آمار جداگانه ای از وضعیت استان ها در حوزه بازار کار و اشتغال، ابهامات جدیدی را درباره اشتغال زایی ۷ میلیونی دولت های سابق ایجاد کرد تا جایی که اگر مبنای گزارش وزارت تعاون، کار و رفاه را عملکرد اشتغال زایی دولت دهم در سال ۹۰ قرار دهیم، بین آمار بیکاری مرکز آمار و وزارت کار ۶۸۲ هزار و ۴۱۴ نفر اختلاف وجود دارد!

همچنین اگر مبنای محاسبه وزارت تعاون، کار و رفاه را عملکرد سال ۹۱ دولت دهم در اشتغال زایی تلقی کنیم، بین آمار ارائه شده از سوی مرکز آمار ایران و این وزارتخانه ۶۱۵ هزار و ۸۶۴ نفر اختلاف وجود دارد. در گزارش مرکز آمار ایران تعداد بیکاران کشور در سال ۹۰ به میزان ۲ میلیون و ۸۷۷ هزار و ۶۰۸ نفر و در گزارش وزارت تعاون، کار و رفاه این تعداد ۳ میلیون و ۵۶۰ هزار و ۲۲ نفر اعلام شده است!

با این حال، اگر مبنای بررسی وزارت کار را سال ۹۱ قرار دهیم در این سال نیز تعداد بیکاران اعلام شده از سوی مرکز آمار ۲ میلیون و ۹۴۴ هزار و ۱۵۸ نفر و در گزارش این وزارتخانه ۳ میلیون و ۵۶۰ هزار و ۲۲ نفر اعلام شده و همانگونه که ذکر شد در این بخش نیز بیش از ۶۱۵ هزار نفر اختلاف آماری وجود دارد.

به صورت کلی در گزارش وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مجموع تعداد بیکاران زن کشور بر مبنای آخرین سرشماری کشور ۸۶۳ هزار و ۷۸۲ نفر و تعداد بیکاران مرد نیز ۲ میلیون و ۶۹۶ هزار و ۲۴۰ نفر اعلام شده است.

جدول بیکاری در ۳۱ استان به تفکیک زنان و مردان به روایت وزارت کار

استان   تعدادبیکاران    تعدادزنان‌بیکار تعدادمردان‌بیکار

آذربایجان‌شرقی ۱۲۴۷۲۱       ۳۰۷۶۳         ۹۳۹۵۸

آذربایجان غربی         ۱۱۶۳۰۴       ۱۸۱۷۰         ۹۸۱۳۴

اردبیل  ۶۰۸۲۴         ۱۵۲۲۲         ۴۵۶۰۲

اصفهان          ۲۱۴۷۰۹       ۵۵۹۹۲         ۱۵۸۷۱۷

البرز   ۱۳۳۷۹۳       ۳۶۳۰۲         ۹۷۴۹۱

ایلام    ۴۳۰۶۶         ۱۲۹۵۲         ۳۰۱۱۴

بوشهر  ۴۰۳۱۷         ۸۳۵۱ ۳۱۹۶۶

تهران  ۵۲۹۵۶۶       ۱۴۸۱۲۷       ۳۸۱۴۳۹

چهارمحال‌و‌بختیاری    ۴۵۵۲۷         ۹۱۱۵ ۳۶۴۱۲

خراسان جنوبی ۱۵۰۳۳         ۵۱۳۶ ۹۸۹۷

خراسان رضوی         ۱۷۹۷۴۸       ۴۴۸۵۲         ۱۳۴۸۹۶

خراسان شمالی ۲۸۷۴۵         ۸۷۴۸ ۱۹۹۹۷

خوزستان        ۳۳۰۰۴۴       ۵۶۷۷۶         ۲۷۳۲۶۸

زنجان  ۳۷۵۱۷         ۱۰۸۷۷         ۲۶۶۴۰

سمنان  ۱۹۹۸۰         ۵۸۴۰ ۱۴۱۴۰

سیستان‌و‍‌بلوچستان       ۱۵۸۹۷۹       ۲۵۸۰۷         ۱۳۳۱۷۲

فارس   ۲۴۹۵۵۶       ۶۴۹۱۳         ۱۸۴۶۴۳

قزوین  ۴۹۹۴۷         ۱۰۱۹۹         ۳۹۷۴۸

قم       ۳۷۳۱۴         ۶۸۵۰ ۳۰۴۶۴

کردستان         ۷۶۳۰۴         ۱۲۹۷۸         ۶۳۳۲۶

کرمان  ۱۶۷۳۱۵       ۴۵۴۳۱         ۱۲۱۸۸۴

کرمانشاه         ۱۵۳۹۲۱       ۳۱۷۰۹         ۱۲۲۲۱۲

کهگیلویه و بویراحمد   ۴۰۱۵۶         ۱۰۶۵۷         ۲۹۴۹۹

گلستان ۷۲۹۰۲         ۱۶۰۶۱         ۵۶۸۴۱

گیلان   ۱۳۵۰۱۶       ۴۴۶۷۸         ۹۰۳۳۸

لرستان ۱۳۳۷۹۲       ۳۲۲۶۵         ۱۰۱۵۲۷

مازندران        ۱۲۲۲۴۷       ۳۷۳۴۵         ۸۴۹۰۲

مرکزی ۵۵۲۶۱         ۱۳۷۴۲         ۴۱۵۱۹

هرمزگان        ۷۲۶۱۰         ۱۲۱۱۵         ۶۰۴۹۵

همدان  ۷۶۸۷۸         ۱۵۰۱۹         ۶۱۸۵۹

یزد     ۳۷۹۳۰         ۱۶۷۹۰         ۲۱۱۴۰

جمع    ۳۵۶۰۰۲۲     ۸۶۳۷۸۲       ۲۶۹۶۲۴۰

طبق گزارش وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نرخ بیکاری کشور بر مبنای نتایج سرشماری نفوس و مسکن سال ۱۳۹۰ به میزان ۱۴٫۸ درصد بوده که این نرخ در گزارش مرکز آمار ایران برای سال ۹۰ به میزان ۱۲٫۳ درصد برآورد شده است. در آمار این دو دستگاه دولتی ۲٫۵ درصد اختلاف وجود دارد.

با این حال، اگر محاسبات وزارت کار از نتایج سرشماری سال ۹۰ برای وضعیت بازار کار در سال گذشته باشد، نرخ بیکاری وزارت کار ۱۴٫۸ درصد و نرخ اعلام شده از سوی مرکز آمار ایران نیز ۱۲٫۲ درصد است که در این حالت نیز ۲٫۶ درصد اختلاف آماری مشاهده می شود.

اختلاف بیکاری استان ها به ۲۲٫۵ درصد رسید

طبق اعلام وزارت کار نرخ بیکاری زنان ۲۴٫۲ درصد و نرخ بیکاری مردان نیز ۱۳٫۱ درصد است. مرکز آمار ایران این آمار را به ترتیب در سال ۹۰ به میزان ۲۰٫۹ و ۱۰٫۵ درصد می داند. همچنین مرکز آمار ایران نرخ بیکاری زنان در سال ۹۱ را ۱۹٫۹ درصد و نرخ بیکاری برای مردان را نیز ۱۰٫۵ درصد اعلام کرد.

در آمار ارائه شده از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سیستان و بلوچستان با ۲۹٫۲ درصد بیکارترین استان کشور و خراسان جنوبی با ۶٫۷ درصد دارای بهترین وضعیت اشتغال در کشور است که در این صورت بین بیکارترین و پرکارترین استان کشور ۲۲٫۵ درصد اختلاف وجود دارد.

البرز با ۱۶٫۷ درصد، ایلام ۲۲٫۸ درصد، چهارمحال بختیاری ۱۵٫۹ درصد، خوزستان ۲۵٫۷، سیستان و بلوچستان ۲۹٫۲، فارس ۱۶٫۹ درصد، کردستان ۱۵٫۴، کرمان ۱۸٫۱ درصد، کرمانشاه ۲۴٫۶، کهگیلویه و بویراحمد ۲۱٫۳، گیلان با ۱۵٫۱ درصد، لرستان ۲۳٫۹ و هرمزگان با ۱۵٫۳ درصد دارای بالاترین درصد بیکاری در کشور هستند.

طبق این گزارش، تنها استان های خراسان جنوبی با ۶٫۷ درصد، خراسان رضوی ۹٫۴ و سمنان با ۹٫۹ درصد دارای نرخ بیکاری تک رقمی و پایین هستند. در بخش زنان کرمانشاه با ۳۸٫۷ درصد دارای بالاترین درصد بیکاری زنان در کشور است و در بخش مردان نیز سیستان و بلوچستان با ۲۸٫۷ درصد قرار دارد.

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©