Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
يكشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۲ برابر با  ۱۳ اکتبر ۲۰۱۳
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :يكشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۲  برابر با ۱۳ اکتبر ۲۰۱۳
موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

 

ایران در آئینه آمار(۱۴۴)

۱۹ مهر ۱۳۹۲ـ ۱۱ اکتبر ۲۰۱۳

تهيه و تنظيم از مريم اسکوئی

 

موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

ازدواج نزدیک به ۳۰ هزار دختر ایرانی زیر ۱۴ سال در یک سال

مرگ ۶۱۲ نفر بر اثر غرق شدگی در پنج ماه اول سال

۱۰آمارجالب درباره ازدواج:ازدواج 3 مرد بالای 75 سال با دختران زیر 15 ساله در سال91 »

افزایش آمار طلاق و گسترش آن به روستاها

هر تخت بیمارستان کم تر از یک پرستار دارد/ کمبود ۲۵۰-۲۰۰هزار پرستار در کشور

بانک مرکزی: نرخ تورم شهریور به ۱/۴۰درصد رسید

۱۲ مهر : ۵ هزار پزشک به کاری غیر از پزشکی مشغولند

صادرات غیرنفتی ۵۹.۱۳ درصد و واردات ۴.۲۵ درصد کاهش یافت/ امارات بزرگترین صادرکننده کالا به ایران

هزینه های درمانی سالانه ۷ درصد ایرانی ها را زیر خط فقر می برد

 

۱۹ مهر : ازدواج نزدیک به ۳۰ هزار دختر ایرانی زیر ۱۴ سال در یک سال

 صدای آلمان

سازمان عدالت برای ایران به مناسبت روز جهانی دختر بچه‌ها (۱۱ اکتبر / ۱۹ مهر) گزارشی از آمار ازدواج دختربچه‌ها منتشر کرده است. بر اساس این گزارش در سال گذشته، نزدیک به ۴۰ هزار ازدواج زیر ۱۸ سال در ایران ثبت شده است.

از سال ۲۰۱۱ مجمع عمومی سازمان ملل تصمیم گرفت که روزی را جدا از روز جهانی کودک به مناسبت روز جهانی دختربچه‌ها نام گذاری کند. این تصمیم به این دلیل اتخاذ شد که کارشناسان حقوق کودک به این نتیجه رسیده بودند که کودکان دختر مشکلاتی خاص خود دارند که جدا از مشکلاتی است که پسران به آن مبتلا هستند، به همین دلیل لازم است که روزی به طور جداگانه برای آنان در نظر گرفته شود.

۱۱ اکتبر (۱۹ مهر) به عنوان روز جهانی دختر بچه‌ها نامگذاری شد و یکی از عمده مسائلی که اکثر کشورهای جهان بر سر آن توافق کردند، مبارزه با ازدواج زودهنگام دختربچه‌ها بود.

البته اکثر کشورهای اسلامی از جمله ایران با ممنوعیت ازدواج زودهنگام دختران به دلیل مغایرت با قوانین شرعی مخالف هستند. طبق قوانین ایران سن ازدواج برای دختران ۱۳ سال و برای پسران ۱۵ سال است ولی پدر یا ولی قهری می‌تواند فرزند زیر ۱۳ سالش را با اجازه دادگاه به عقد کسی دربیاورد.

سازمان عدالت برای ایران، به مناست روز جهانی دختربچه‌ها گزارشی منتشر کرده از آمار ازدواج‌های ثبت‌شده زیر ۱۸ سال در ایران. بر اساس این گزارش که از آمار رسمی داخل ایران گرفته شده، تنها در سال گذشته، مجموعا ۳۹ هزار و ۸۳۱ دختر کمتر از ۱۸ سال در کل ایران ازدواج کرده‌اند. از این میان ۲۹ هزار و ۸۲۷ دختر، بین ۱۰ تا ۱۴ سال و ۱۵۳۷ دختر زیر ۱۰ سال بوده‌اند.

در میان استان‌های ایران، اردبیل بالاترین آمار ازدواج دختران زیر ۱۰ سال را در سال ۱۳۹۰ دارد. در همان سال خراسان رضوی رکورددار ازدواج دختران ۱۰ تا ۱۹ ساله است.

پایین‌ترین آمار ازدواج دختران زیر ۱۰ سال نیز مربوط به استان آذربایجان غربی است. استان مازندران کمترین تعداد ازدواج بین ۱۰ تا ۱۴ سال و آذربایجان شرقی کمترین تعداد ازدواج ۱۵ تا ۱۹ ساله را دارد.

شادی صدر، یکی از مسئولان سازمان عدالت برای ایران درباره اجازه ازدواج به کودکان کمتر از ۱۳ سال از سوی دادگاه به دویچه‌وله می‌گوید: «پیش فرض همه کسانی که روی حقوق کودک کار کرده‌اند و یا به‌هرحال به یک اصول اخلاقی اعتقاد دارند، این است که دادگاه‌ها اجازه‌ی این کار را نخواهند داد. اما متأسفانه آمارهای این تحقیق چیز دیگری را ثابت می‌‌کند و آن این است که هزاران کودک زیر سن ۱۳ سال و حتی زیر سن ۱۰ سال هر سال با اجازه‌ی دادگاه‌ها در ایران ازدواج می‌کنند».

 

۱۷ مهر : ازدواج نزدیک به ۳۰ هزار دختر ایرانی زیر ۱۴ سال در یک سال

 خبرگزاری موج – مشاور سرپرست کمیته امداد امام خمینی(ره) کشور گفت: بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار زن سرپرست خانوار در کشور شناسایی شدند.

به گزارش خبرنگار موج از خرم آباد، آذر اسماعیلی در کارگروه تخصصی بانوان و خانواده با محوریت بررسی مسائل و مشکلات زنان سرپرست خانوار استان که در محل سالن اجتماعات کمیته امداد امام خمینی(ره) لرستان برگزار شد، اظهار داشت: براساس آخرین آمار، یک میلیون و ۵۸۰ هزار زن سرپرست خانوار در کشور شناسایی شدند که از این تعداد بیش از یک میلیون نفر تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و مابقی تحت حمایت بهزیستی و تأمین اجتماعی هستند.

وی با بیان اینکه ۸۰ درصد زنان سرپرست خانواده در کشور شناسایی شدند که نیازمند ارائه خدمات هستند، اضافه کرد: سرپرستی زنان سرپرست خانواده مساوی با فقر و نیازمندی است و بر همه مسئولان و مصلحان اجتماعی واجب است که برای حل مشکلات این افراد اهتمام ویژه داشته باشند.

مشاور سرپرست کمیته امداد امام خمینی(ره) کشور با بیان اینکه متأسفانه سن طلاق در جامعه کاهش یافته است، بیان کرد: بر اساس آخرین امار، میانگین سن طلاق در جامعه بین ۲۰ تا ۲۴ سالگی است و این یک بحران اجتماعی و زنگ خطر است.

وی ادامه داد: متأسفانه سن طلاق در تهران از ۱۴ سالگی شروع شده است.

اسماعیلی با بیان اینکه ازدواج یک دختر ۱۵ ساله با مرد ۷۰ ساله، افزوده شدن یک زن سرپرست خانوار به جامعه است که باید این نگرش در برخی جوامع اصلاح شود، اذعان کرد: همچنین دختران خودسرپرستی که به دلیل عدم ازدواج نیز به چرخه سازمانهای حمایتی وارد و به جمع زنان سرپرست خانوار افزوده شدهاند.

وی با بیان اینکه زیر یک میلیون تومان درآمد، زیر خط فقر است، افزود: خانوادههای پشتیبان خانوادگی ندارند و باید از آنها حمایت شود تا دچار انزوا و مشکلات روحی روانی نشوند.

ین کارشناس مسائل خانواده و زنان با تأکید بر اینکه نظام رصد و شناسایی زنان سرپرست خانوار در کشور وجود ندارد، اضافه کرد: حتی سامانهای برای ثبت نام زنان سرپرست خانوار نداریم و نیاز است در این راستا متولیان فرهنگی جامعه ورود جدی پیدا کنند.

وی با اشاره به اینکه زنان سرپرست خانوار زیر ۵۰ سال تحت پوشش بیمه خدمات اجتماعی قرار دارند، یادآور شد: باید برای حمایت از این افراد، زنان سرپرست خانوار با مردان همکُف خود ازدواج کنند.

اسماعیلی گفت: به منظور حمایت از زنان سرپرست خانوار اقدامات ارزشمندی از سوی مرکز زنان و امور خانواده صورت گرفته و حتی ستاد ملی زن و خانواده در کشور تشکیل و سند جامع خانواده نیز تدوین شده اما باید ضمانت قانونی و اجرایی داشته باشد. –

 

۱۵ مهر : مرگ ۶۱۲ نفر بر اثر غرق شدگی در پنج ماه اول سال

 عصر ایران

سازمان پزشکی قانونی کشور اعلام کرد: ‌در پنج ماهه نخست سال جاری ۶۱۲ نفر بر اثر غرق شدگی در کشور جان خود را از دست دادند که از این تعداد ۵۱۵ نفر مرد و ۹۷ نفر دیگر زن بودند.

به گزارش ایرنا، این سازمان اعلام کرد: در پنج ماهه نخست سال جاری آمار مرگ بر اثر غرق شدگی در کشور ۱.۹ درصد کاهش یافته است. بر اساس آمارهای موجود تعداد متوفیات ناشی از غرق شدگی در مدت مشابه سال قبل ۶۲۴ نفر بوده که ۵۱۲ نفر از آنان مرد و ۱۱۲ نفر زن بودند.

طبق اعلام سازمان پزشکی قانونی کشور در این مدت استان های مازندران با ۱۴۷ فوتی، خوزستان با ۹۱ فوتی و گیلان با ۵۶ فوتی بیشترین آمار تلفات ناشی از غرق شدگی را داشتند؛ این سه استان در مجموع با ۲۹۴ فوتی، ۴۸ درصد از کل آمار تلفات غرق شدگی کشور را دربرمی گیرند.

در مرداد ماه امسال نیز ۱۸۹ نفر بر اثر غرق شدگی جان باختند که نسبت به مدت مشابه سال قبل با کاهش یک درصدی مواجه بوده همچنین در پنج ماهه امسال، مردادماه بیشترین آمار را در تلفات غرق شدگی داشته است.

سازمان پزشکی قانونی کشور یادآور شد در سال گذشته یکهزار و ۷۴ نفر بر اثر غرق شدگی در کشور جان خود را از دست داده اند که ۸۹۲ نفر آنان مرد و ۱۸۲ دیگر زن بودند.

همچنین در مرداد ماه سال گذشته با ۱۹۱ فوتی بیشترین و آذر ماه با ۳۰ مورد کمترین آمار تلفات غرق شدگی را داشتند.

 

۱۵ مهر : ۱۰آمارجالب درباره ازدواج:ازدواج 3 مرد بالای 75 سال با دختران زیر 15 ساله در سال91 »

 پارسینه

 داناخبر نوشت: امروز در تقویم رسمی کشور روز ازدواج است. برای بررسی پدیده های اجتماعی چون ازدواج هیچ چیز بهتر از عدد و رقم نیست زیرا نمایی روشن به انسان می دهد. پس بد نیست نگاهی داشتیم به ده عدد و رقم در مورد وضعیت ازدواج در ایران.

۱٫ در سال گذشته، در ایران ۸۲۹ هزار و ۹۶۸ ازدواج ثبت شده است. این بدان معناست که حداکثر یک میلیون و ۶۵۹ هزار و ۹۳۶ ایرانی سال گذشته به خانه بخت رفتند. (چند همسری را هم باید در نظر گرفت) (منبع)

 

۲٫ این تصور که همیشه میزان ازدواج در کشور رو به افزایش است تصور غلطی است. سالنامه های آمار نشان می دهد در سال ۱۳۴۶ ایران میزان ازدواج کمتر از سال قبل بوده است. هم چنین در سال های اخیر، سال ۱۳۹۱ نسبت به ۱۳۹۰ و این سال نسبت به ۱۳۸۹، سال ۱۳۸۵ نسبت به سال ۱۳۸۴ و سال ۱۳۸۰ نسبت به سال ۱۳۷۹ کاهش ازدواج را شاهد هستیم. در ستون رشد ازدواج هم سال ۱۳۵۸ قابل توجه است. در این سال پس از انقلاب اسلامی، ۳۹ درصد رشد ازدواج را شاهد بوده ایم. (منبع در اینجا و اینجا)

۳٫ ایرانیان در چه سنی ازدواج می کنند؟ مرکز آمار می گوید در سال ۱۳۳۵ مردان به طور میانگین در ۲۵ سالگی و زنان در ۱۹ سالگی ازدواج می کردند. سن ازدواج مردان تا سال ۱۳۶۵ یک سالی کم می شود و یک سال هم بر میانگین سن ازدواج زنان اضافه می شود اما از آن پس هر دو جنس ترجیح می دهند در سنین بالاتری ازدواج کنند. آخرین آمار می گوید میانگین سن ازدواج مردان در ایران، ۲۶٫۷ و میانگین سن ازدواج زنان ۲۳٫۴ بوده است. همانطور که انتظار دارید و داریم، سن ازدواج در مناطق روستایی برای هر دو جنس کمتر از مناطق شهری است. (منبع)

۴٫ اما این نکته را باید در نظر داشت که پسران در چه سنی با دختران در چه سنی ازدواج می کنند؟ در سال ۱۳۹۱ بیشترین ازدواج مربوط به پسران ۲۰ تا ۲۴ ساله با دختران ۱۵ تا ۱۹ ساله بوده است. (منبع)

۵٫ شنیده اید که می گویند سر پیری و معرکه گیری؟ معمولا این عبارت برای سالمندانی که قصد ازدواج دارند به کار برده می شود. یعنی همین ۱۱هزار زوج و ۲ هزار زوجه ای که به خانه بخت رفتند. ما برای بدست آوردن این آمار تعداد مزدوجین بالای ۶۰ سال را محاسبه کردیم. (منبع)

۶٫ از آن معرکه گیری ازدواج بالاتر این معرکه گیری است که در سال ۱۳۹۱، ۳ مرد با سن ۷۵ سال و بیشتر با دختران زیر ۱۵ سال ازدواج کردند. از آن طرف هم ۳ خانم با سن ۷۵ و بیشتر با ۳ پسر ۱۵ سال و کمتر ازدواج کرده اند. به غیر از آن سه مرد، ۳ پیرمرد دیگر با سن ۶۰ تا ۷۰ هم چنین کاری را انجام داده اند. (منبع)

۷٫ به طور کلی ازدواج کودکان زیر ۱۵ سال در کشور ریشه عمیقی دارد. آمار ثبت احوال نشان می دهد. ۴۳ هزار و ۹۰۵ داماد زیر ۲۰ سال و ۴۰ هزار و ۶۵۳ عروس زیر ۱۵ سال در کشور مراسم عروسی خود را در سال گذشته جشن گرفتند. جالب است بدانید که در این سال ۷۳۰۰ ازدواج میان دامادهای زیر ۲۰ سال و عروس های زیر ۱۵ سال اتفاق افتاده است. سن ازدواج در کشور ما برای مردان ۱۵ سال و برای دختران ۱۳ سال است ولی زیر این سن هم با مصلحت سنجی ولی آن ها ممکن است. (منبع) (قانون مدنی؛ ماده ۱۰۴۱؛ سن ازدواج)

۸٫ موضوع ازدواج سالمندان با کودکان پای یک بحث دیگر را هم باز می کند. تفاوت سنی زوج و زوجه. در سال ۱۳۹۱ بیشترین ازدواج در میان عروس و دامادهای هم سن بوده است. ۳ سال بزرگتر بودن مرد و بعد از آن ۲ سال بزرگتر بودن، ترجیح های بعدی مردم برای ازدواج بوده است. اما نکته جالب آمار ثبت احوال، ۹۸۶۲ ازدواج مردان با بیش از ۲۰ سال بزرگتر بودن از عروس و ۳۱۶ ازدواج زنانی است که بیش از ۲۰ سال از داماد بزرگتر بودند. (منبع)

۹٫ همه می دانند که برای ثبت ازدواج و ثبت نهایی طلاق پس از حکم دادگاه باید به دفاتر مراجعه کرد. در حال حاضر ۳ هزار دفتر ثبت ازدواج و طلاق در کشور وجود دارد. یعنی سهم هر دفترخانه در هر سه روز، دو ازدواج است. (منبع)

۱۰٫ اما بد نیست برای آخرین آمار به فضای مجازی مراجعه کنیم. آمار گوگل نشان می دهد برای کلمه ازدواج ۲۴ میلیون نتیجه و برای کلمه طلاق ۹ میلیون نتیجه وجود دارد. در مورد ازدواج و طلاق در سامانه گوگل ترند هم آمار جالبی وجود دارد. در حال حاضر شاخص جستجوی ازدواج در این سامانه ۹۷ و جستجوی طلاق ۱۷ است که نشانگر فاصله زیادی است.

 

۱۶ مهر : افزایش آمار طلاق و گسترش آن به روستاها

 قطره

ناگفته پیداست بیشترین آمار طلاق در سال‌های اخیر مربوط به گروه سنی ۲۰ تا ۲۵ سال بوده و هرچه پیش آمده‌ایم زنان این گروه نسبت به مردان گوی سبقت را ربوده‌اند.

محمد مطلق / سازمان ثبت احوال کشور ۹۴ هزار و ۳۹ مورد طلاق در سال ۸۵ به ثبت رسانده است. همچنین آمار رویدادهای حیاتی این سازمان میزان طلاق در سال ۹۱ را ۱۵۰ هزار و ۳۲۴ مورد برآورد کرده که افزایش ۵۶ هزار و ۲۸۵ موردی را در این مقطع زمانی نشان می‌دهد.

در سال ۸۵ بیشترین آمار طلاق با ۲۴ هزار و ۶۶۷ مورد مربوط به استان تهران و کمترین میزان با ۲۲۹ مورد مربوط به ایلام بوده است. پس از ایلام استان‌های یزد با ۵۶۹ مورد، کهگیلویه و بویراحمد ۵۳۹ مورد، سمنان ۵۱۸ مورد، خراسان جنوبی ۵۲۲مورد، چهارمحال و بختیاری ۵۰۳مورد و سیستان و بلوچستان با ۸۸۹ مورد کمترین آمار طلاق را به خود اختصاص داده‌اند. همچنین رکوردداران طلاق در این سال پس از تهران، استان‌های خراسان رضوی با ۹۲۶۶ مورد، اصفهان با ۶۰۷۹ مورد، فارس با ۵۷۰۱ مورد، خوزستان با ۴۳۶۹ مورد، آذربایجان شرقی با ۳۹۴۴ مورد و آذربایجان غربی با ۳۴۳۰ مورد بوده‌اند.

این اعداد و ارقام در نگاه نخست نشان می‌دهد استان‌های برخوردار با اقتصاد قوی‌تر و سطح رفاهی بیشتر در زمینه طلاق نیز در پله‌های نخست ایستاده‌اند و البته عکس این موضوع برای استان‌های محروم نیز صادق است.

تهران با ۳۲ هزار و ۷۱۳ مورد طلاق در سال ۹۱ بازهم در رأس می‌درخشد و ایلام با ۶۳۷ مورد اگرچه تقریباً سه برابر رشد را در مقایسه با سال ۸۵ نشان می‌دهد اما هنوز در انتهای جدول است.

توزیع سنی طلاق

بیشترین طلاق ثبت شده در سال ۸۳ مربوط به مردان گروه سنی ۲۵ تا ۲۹ ساله بوده که زنانی ۲۰ تا ۲۴ ساله داشته‌اند و تعداد فراوانی آن ۹ هزار و ۴۵۷ مورد است. اگر مطابقت سنی را در نظر نگیریم مردان این گروه سنی ۲۱ هزار و ۲۰۰ مورد و زنان ۲۰ تا ۲۴ ساله ۱۹ هزار و ۹۹۶ مورد طلاق را به خود اختصاص داده‌اند. همچنین در سال ۱۳۸۴ بیشترین آمار طلاق مربوط به مردان گروه سنی ۲۵ تا ۲۹ ساله با فراوانی ۲۲ هزار ۷۲۵ مورد، در سال ۸۵ زنان ۲۰ تا ۲۴ ساله با فراوانی ۲۶ هزار و ۴۵۸مورد، در سال ۸۶ مردان ۲۵ تا ۲۹ ساله با فراوانی ۲۸ هزار و ۳۴۳ مورد، در سال ۸۷ مردان ۲۵ تا ۲۹ساله با فراوانی ۳۱ هزار و ۷۸۱ مورد، در سال ۸۸ زنان ۲۰ تا ۲۴ ساله با فراوانی ۳۲ هزار و ۲۰۵ مورد، در سال ۸۹ زنان ۲۰ تا ۲۴ ساله با فراوانی ۳۳هزار و ۵۴۵ مورد، در سال ۹۰ زنان ۲۰ تا ۲۵ساله با فراوانی ۳۳ هزار و ۱۲۳ مورد و در سال ۹۱ زنان ۲۰ تا ۲۴ ساله با فراوانی ۳۳ هزار و ۶۱۹ هزار مورد بوده است.

ناگفته پیداست بیشترین آمار طلاق در سال‌های اخیر مربوط به گروه سنی ۲۰ تا ۲۵ سال بوده و هرچه پیش آمده‌ایم زنان این گروه نسبت به مردان گوی سبقت را ربوده‌اند. آمار نگران‌کننده این‌که بیشترین فراوانی خودکشی و اعتیاد نیز در همین گروه سنی است. در حال حاضر میانگین سن اعتیاد ۲۱ سال و بیشترین فراوانی خودکشی ۱۸ تا ۲۵سال است که باز میانگین آن ۲۱ سال خواهد بود، اما نباید این نکته را فراموش کرد که اگر از تهران به عنوان شهری مملو از آسیب‌های اجتماعی بگذریم، بیشترین میزان اعتیاد و خودکشی متعلق به استان‌هایی است که از کمترین میزان طلاق برخوردارند. بنابراین این دو آسیب را نباید در یک سطح و با ویژگی‌های یکسان تحلیل کرد. از سوی دیگر مقایسه آماری ازدواج و طلاق نیز نکته جالب توجهی را نشان می‌دهد به این معنا که در استان‌هایی با کمترین طلاق ثبت شده کمترین ازدواج نیز رخ داده است.

نسبت ازدواج و طلاق

در سال ۸۳ تعداد ۷۲۳ هزار و ۹۷۶ ازدواج و تعداد ۷۳ هزار و ۸۸۲ طلاق به ثبت رسیده است. در این میان بیشترین ازدواج ثبت شده مربوط به استان تهران با رقم ۹۶ هزار و ۵۸۷ مورد و کم‌ترین ازدواج ثبت شده مربوط به ایلام با رقم ۵ هزار و یکصد و ۸ مورد بوده است. در این سال بیشترین طلاق ثبت شده نیز مربوط به استان تهران با رقم ۱۶ هزار و ۵۶۷ مورد و کمترین آن مربوط به ایلام با رقم ۱۷۸ مورد بوده است. بنابراین نسبت طلاق و ازدواج‌های ثبت شده در تهران ۸/۵ و در ایلام ۷/۲۸ ثبت شده است. به عبارت دیگر از هر ۵ ازدواج در تهران یکی به طلاق منجر شده و در ایلام این نسبت یک به ۲۸ بوده است.

سال بعد سمنان جایگاه ایلام را با ثبت ۵ هزار و ۱۳۰ ازدواج و ۴۵۰ طلاق به خود اختصاص داده است. در سال ۸۵ سمنان کمترین ازدواج را با رقم ۵ هزار و ۴۳۶ مورد به خود اختصاص داده اما چهارمحال و بختیاری با ۱۰ هزار و ۴۰۱ ازدواج کمترین آمار طلاق را با ۵۰۳ مورد داشته است. سال بعد سمنان باز هم رتبه کمترین ازدواج را کسب کرده و در زمینه طلاق پایین‌ترین فراوانی را با رقم ۵۰۱ مورد به طور مشترک با چهارمحال و بختیاری کسب کرده است.

اگر از تفکیک سال به سال بگذریم در سال ۹۱ اوضاع نگران‌کننده شده است. به این معنی که به نسبت هر ۵ و نیم ازدواج در کشور یک طلاق ثبت شده که این روند در مقایسه با سال ۸۳ با نسبت ۸/۹ تقریباً رشد دو برابری را نشان می‌دهد. شاید بتوان گفت نسبت طلاق و ازدواج سال ۸۳ تهران در مدت زمانی کمتر از یک دهه به الگوی کل کشور تبدیل شده و ادامه این روند می‌تواند هشداردهنده باشد.

آستانه تحمل همسران

در سال ۹۱ از ۱۵۰ هزار و ۳۲۴ مورد طلاق که ۱۳۶ هزار و ۹۱۳ مورد آن مربوط به مناطق شهری و ۱۳ هزار ۴۱۱ مورد آن مربوط به مناطق روستایی است، بیشترین میزان طلاق در زندگی‌های کمتر از یک سال با فراوانی ۲۱ هزار و ۱۲۷ اتفاق افتاده است. پس از آن ۱۷ هزار و ۷۱۹ مورد مربوط به زندگی مشترک یک تا دو سال و نیز کمترین میزان مربوط به زوج‌هایی با تجربه بیش از ۲۹ سال بوده که رقم آن ۳ هزار و ۹۳۶ مورد است.

بررسی گذرای آمار طلاق از دریچه تعداد سال‌های زندگی مشترک نشان می‌دهد بیشترین میزان جدایی مربوط به زوج‌هایی است که حداکثر یک تا ۲ سال توانایی تحمل یکدیگر را داشته‌اند. این اتفاق به عنوان الگویی ثابت در یک دهه گذشته مدام تکرار شده و با یک ضریب ثابت فاصله خود را از دیگر بخش‌های جدول مدت زمان زندگی مشترک حفظ کرده است. اما جالب آن‌که کمترین میزان طلاق در میان زوج‌هایی اتفاق افتاده که بیش از ۱۸ سال اختلاف سنی داشته‌اند. به عبارت دیگر در دهه گذشته همسالان کمتر توانسته‌اند یکدیگر را تحمل کنند اما زوج‌هایی که یکی از آن‌ها با میانگین ۱۸ سال از دیگری بزرگتر و یا کوچکتر بوده‌اند، توانسته‌اند به ضرب‌المثل « یکی من، یکی نیم من» بهتر عمل کنند. بنابراین اختلاف سن را به عنوان یکی از زمینه‌های طلاق باید نادیده گرفت.

آمار حاکی از آن است که در یک دهه گذشته تمایل زنان به ازدواج با مردانی با اختلاف سنی بیش از ۱۵ سال بزرگتر رو به افزایش بوده اما این ازدواج‌ها کمتر از نوع برعکس خود یعنی مردانی با زنان بزرگتر دوام داشته است. در این میان بیشترین تمایل از سوی زنان ۲۰ تا ۲۴ ساله برای ازدواج با مردان ۴۰ ساله بوده است. تمایل ازدواج از سوی زنان این گروه سنی با مردان ۳۵ تا ۳۹ساله در رتبه دوم قرار دارد.

در سال ۸۳ از میان ۷۳ هزار و ۸۸۲ طلاق بیشترین آمار با فراوانی ۶ هزار و ۸۱۰ مورد مربوط به طلاق‌هایی است که در آن زن و مرد همسن بوده‌اند و کمترین فراوانی با ۱۱۶ مورد متعلق به مردانی بوده که از همسر خود ۱۶ تا ۲۰سال کوچکتر بوده‌اند.

مناطق شهری و روستایی

به‌طور میانگین می‌توان گفت نسبت طلاق در شهر و روستا در ابتدای یک دهه گذشته یک به ۴۰ بوده است یعنی به نسبت هر ۴۰ طلاق در شهر یک طلاق در روستا اتفاق افتاده اما این نسبت در سال‌های بعد به هم خورده و تمایل به طلاق در روستا نیز افزایش یافته است. در سال ۸۳ از ۷۳هزار و ۸۸۲ طلاق ۶۳ هزار و ۴۰۶ مورد در شهر و ۱۶۰۰مورد آن در روستا اتفاق افتاده است، در حالی که آمار سال ۹۱ نشان می‌دهد در کنار ۱۳۶ هزار و ۹۱۳ طلاق شهری شاهد ۱۳هزار و ۴۱۱ طلاق در روستا بوده‌ایم. //۲۸

 

۱۲ مهر : هر تخت بیمارستان کم تر از یک پرستار دارد/ کمبود ۲۵۰-۲۰۰هزار پرستار در کشور

 ایلنا: رئیس انجمن علمی پرستاران ایران از کمبود ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار نفری پرستار در کشور خبر داد.

ابوالفضل جاریانی” در گفت و گو با خبرنگار ایلنا به کمبود پرستار برای اجرای ارتقای بهره وری خدمات بالینی اشاره کرد و افزود: برای اجرای این قانون نیاز به جذب ۲۳ هزار پرستار داشتیم که تنها ۱۷ تا ۱۸ هزار پرستار جذب شده‌اند.

وی تصریح کرد: از این تعداد پرستاری که جذب شده‌اند ۱۰ تا ۱۲ هزار پرستار جدید اضافه شده‌اند اما مابقی تغییر وضعیت پیدا کرده‌اند به این معنی که شرکتی یا آزمایشی بودند و اکنون رسمی شده‌اند.

جاریانی با اشاره به اینکه برای تعیین میزان پرستار دو شاخص جمعیت و تخت بیمارستان باید مدنظر قرار گیرد افزود: تقریبا ۱۱۰ تا ۱۱۵ تخت بیمارستان اعم از بیمارستان‌های دولتی و خصوصی در کشور وجود دارد که تنها ۷۰ تا ۸۰ هزار پرستار برای این تعداد تخت بیمارستانی داریم. که این به این معنی است به ازای هر تخت بیمارستان زیر یک پرستار یا به عبارتی ۷ دهم تا ۸ دهم پرستار وجود دارد.

رئیس انجمن علمی پرستاران تأکید کرد: یک و نیم تا دو برابر تعداد پرستاران در حال حاضر به نیروهای جدید پرستار نیاز داریم.

 

۱۳ مهر : بانک مرکزی: نرخ تورم شهریور به ۱/۴۰درصد رسید

 بانک مرکزی نتایج شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران را اعلام کرد که بر اساس آن نرخ تورم در دوازده ماهه منتهی به شهریورماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۴۰٫۱ درصد رسید.

به گزارش خبرنگار مهر، اداره آمار اقتصادی بانک مرکزی با اعلام شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران؛ خلاصه نتایج به‌ دست آمده براساس سال پایه ۱۰۰=۱۳۹۰ را اعلام کرد. بر این اساس، شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران در شهریورماه ۱۳۹۲ به عدد ۶٫۱۷۶ رسید که نسبت به ماه قبل ۱٫۷ درصد افزایش یافت.

همچنین شاخص مذکور در شهریورماه ۱۳۹۲ نسبت به ماه مشابه سال قبل معادل ۶٫۴۱ درصد افزایش داشته است. نرخ تورم در دوازده ماه منتهی به شهریور‌‌ماه ۱۳۹۲ نسبت به دوازده ماه منتهی به شهریورماه ۱۳۹۱ معادل ۴۰٫۱ درصد است.

گفتنی است، بانک مرکزی نرخ تورم مردادماه را معادل ۳۹ درصد اعلام کرده بود.

 

۱۲ مهر : ۵ هزار پزشک به کاری غیر از پزشکی مشغولند

 کلمه

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: هزینه های کمرشکن درمان سالانه هفت درصد جمعیت کشور را زیر خط فقر می برد.

به گزارش ایسنا، دکتر سید حسن قاضی زاده هاشمی در سفر به استان کرمانشاه و در مراسم افتتاح ۱۴ پروژه دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، اولویت کاری وزارت بهداشت را ایجاد آرامش در بازار دارو تا پایان سال عنوان و ابراز امیدواری کرد این اولویت زودتر از موعد محقق شود و مشکل دارو در ماه های آینده برطرف می شود.

وی با نامناسب دانستن اوضاع وزارتخانه در زمینه دریافت اعتبارات، اظهار داشت: در حال حاضر از ۱۳ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بودجه وزارت تنها ۲۶۰۰ میلیارد تومان آن تخصیص یافته است که این مسئله به علت اشتباه در بودجه ریزی است.

به گفته وزیر بهداشت، از مجموع ۲۱۰ هزار میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته شده برای سال جاری کشور ۱۲۷ هزار میلیارد تومان آن از منابعی است که امکان تحقق آن وجود ندارد. ضمن آنکه بر اساس بودجه نیز کارهایی پیش بینی شده که با این کسری فعلی امکان انجام آنها میسر نیست.

۱۵ هزار پزشک به کاری غیر از پزشکی مشغولند

وزیر بهداشت در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر ۱۵ هزار پزشک به دلیل وضعیت معیشتی به کاری غیر از پزشکی اشتغال دارند، یادآور شد: این در حالیست که با کمبود پزشک مواجه‌ایم و به حداقل ۲۰۰۰ پزشک در کشور نیار داریم.

وی به مصوبه مجلس در خصوص اختصاص ۱۰ درصد از درآمدهای هدفمندی یارانه‌ها به بخش بهداشت و درمان اشاره کرد و اظهار داشت: باید سال گذشته ۵۰۰۰ میلیارد تومان و امسال نیز ۶۰۰۰ میلیارد تومان از این محل به بخش بهداشت و درمان واریز می شد که تاکنون هیچ مبلغی واریز نشده است.

۱۲ مهر : صادرات غیرنفتی ۵۹.۱۳ درصد و واردات ۴.۲۵ درصد کاهش یافت/ امارات بزرگترین صادرکننده کالا به ایران

 به گزارش ایسنا، در مدت یاد شده در مجموع ۱۷ میلیارد و ۹۷۲ میلیون دلار انواع کالا از کشور صادر و ۱۹ میلیارد و ۹۳۵ میلیون دلار وارد کشور شد. ارزش صادرات غیرنفتی با احتساب میعانات گازی ۱۳٫۵۹ درصد و واردات کشورمان ۲۵٫۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته است.

همچنین وزن کالاهای صادراتی و وارداتی در شش ماهه اول سال جاری به ترتیب به ۴۱ میلیون و ۶۵۹ هزار تن و ۱۳ میلیون و ۲۴۱ هزار تن رسید که از این نظر نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ترتیب ۹٫۴۱ درصد افزایش و ۳۱٫۲۶ درصد کاهش داشته است.

برنج به ارزش یک میلیارد و ۲۸۹ میلیون دلار و اختصاص سهمی معادل ۶٫۴۷ درصد از کل واردات در رتبه اول جای گرفته است و کنجاله و سایر آخال‌های جامد از سویا جایگاه دوم را با ۷۵۵ میلیون دلار و سهم ارزشی ۳٫۷۹ درصد به خود اختصاص داده است.

همچنین دانه ذرت دامی با ۵۰۵ میلیون دلار و اختصاص سهمی معادل ۲٫۵۳ درصد، گندم با ۴۴۷ میلیون دلار و سهم ارزشی ۲٫۲۴ درصد و وسایل نقلیه با موتور پیستونی درونسوز با ارزش ۳۷۱ میلیون دلار و سهم ارزشی ۱٫۸۶ درصد به ترتیب رتبه‌های بعدی را در بین عمده‌ترین اقلام وارداتی کشور به خود اختصاص دادند.

در شش ماهه اول سال جاری امارات متحده عربی عمده‌ترین شریک تجاری ایران در حوزه واردات بود.

در این مدت امارات متحده عربی در مجموع چهار میلیارد و شش میلیون دلار انواع کالا به ایران صادر کرد و ۲۰٫۱ درصد از کل ارزش واردات کشورمان را به خود اختصاص داد. پس از آن چین با سه میلیارد و ۷۴۲ میلیون دلار و با اختصاص ۱۸٫۷۷ درصد سهم ارزشی، هند با یک میلیارد و ۹۳۷ میلیون دلار و ۹٫۷۱ درصد، جمهوری کره با یک میلیارد و ۷۴۴ میلیون دلار و ۸٫۷۵ درصد و ترکیه با یک میلیارد و ۷۲۴ میلیون دلار و ۸٫۶۵ درصد سهم ارزشی در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

عمده کالاهای صادراتی به ترتیب شامل سنگ‌آهن به ارزش ۶۵۲ میلیون دلار، اوره به ارزش ۶۰۹ میلیون دلار و متانول به ارزش ۵۵۹ میلیون دلار بود.

در شش ‌ماهه نخست سال جاری از مجموع صادرات غیرنفتی، سه میلیارد و ۳۸۵ میلیون دلار به میعانات گازی، چهار میلیارد و ۸۴۱ میلیون دلار به محصولات پتروشیمی و ۹ میلیارد و ۷۴۶ میلیون دلار به سایر کالاها اختصاص داشته است.

در این مدت بیشترین میزان کالای صادراتی به کشور چین صادر شد. واردات چین از ایران در نیمسال اول سال جاری به میزان سه میلیارد و ۸۵ میلیون دلار انواع کالا بوده است و در مجموع ۲۱٫۱۵ درصد از ارزش کل صادرات کشورمان را به خود اختصاص داد. عراق با دو میلیارد و ۸۶۸ میلیون دلار و ۱۹٫۶۶ درصد سهم در رتبه دوم جای گرفت و پس از آن کشورهای امارات متحده عربی با یک میلیارد و ۷۶۲ میلیون دلار و سهمی معادل ۱۲٫۰۸ درصد، افغانستان با یک میلیارد و ۲۴۶ میلیون دلار و ۸٫۵۴ درصد سهم و هند با یک میلیارد و ۲۱۷ میلیون دلار و سهم ۸٫۳۵ درصدی جایگاه‌های بعدی را به خود اختصاص دادند.

۱۲ مهر : هزینه های درمانی سالانه ۷ درصد ایرانی ها را زیر خط فقر می برد

 سلامت نیوز: وزیر بهداشت با عنوان این مطلب که سالانه ۷ درصد جمعیت کشور برای تامین هزینه های کمرشکن درمان به زیر خط فقر سقوط می کنند، از اشتباه در بودجه ریزی وزارت بهداشت انتقاد کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، دکتر سید حسن هاشمی، اولویت کاری وزارت بهداشت را ایجاد آرامش در بازار دارو تا پایان سال عنوان کرد و افزود: امیدواریم مشکل دارو ظرف ماههای آینده برطرف می شود.

وی بخشی از مشکلات اصلی بخش بهداشت و درمان را مشکلات مدیریتی دانست و همچنین گفت: ورود بخش خصوصی می تواند کمکهای بسیاری را در زمینه توسعه خدمات درمانی ایجاد کند .

هاشمی با غیرمنصفانه دانستن تعرفه های پزشکی، افزود: چنانچه بتوانیم سهم سلامت را از خزانه بگیریم تعرفه ها تغییر کرده و درآمد بیمارستانهای دولتی افزایش می یابد. همین موجب آرامش هر چه بیشتر پرسنل و ارتقاء تجهیزات درمانی شده و در نهایت موجب افزایش رضایتمندی و کاهش فاصله سطح کیفی خدمات در بخش دولتی و خصوصی خواهد شد.

وی با نامناسب دانستن اوضاع وزارت بهداشت در تامین اعتبارات، اظهار داشت: در حال حاضر از ۱۳ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بودجه وزارت تنها ۲۶۰۰ میلیارد تومان آن تخصیص یافته که این مسئله به علت اشتباه در بودجه ریزی است.

به گفته وزیر بهداشت، از مجموع ۲۱۰ هزار میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته شده برای سال جاری کشور ۱۲۷ هزار میلیارد تومان آن از منابعی است که امکان تحقق آن وجود ندارد. ضمن آنکه بر اساس بودجه نیز کارهایی پیش بینی شده که با این کسری فعلی امکان انجام آنها میسر نیست.

وی در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر ۱۵ هزار پزشک به دلیل وضعیت معیشتی به کاری غیر از پزشکی اشتغال دارند، یادآور شد: این در حالیست که با کمبود پزشک مواجه‌ایم و به حداقل ۲۰۰۰ پزشک در کشور نیار داریم.

وی به مصوبه مجلس در خصوص اختصاص ۱۰ درصد از درآمدهای هدفمندی یارانه‌ها به بخش بهداشت و درمان اشاره کرد و گفت: باید سال گذشته ۵۰۰۰ میلیارد تومان و امسال نیز ۶۰۰۰ میلیارد تومان از این محل به بخش بهداشت و درمان واریز می شد که تاکنون هیچ مبلغی واریز نشده است.

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©