Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
سه-شنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۲ برابر با  ۰۵ نوامبر ۲۰۱۳
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :سه-شنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۲  برابر با ۰۵ نوامبر ۲۰۱۳
موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

 

 

ایران در آئینه آمار(۱۴۶)

۱۳ آبان ۱۳۹۲ـ ۴ نوامبر ۲۰۱۳

تهيه و تنظيم از مريم اسکوئی

 

موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

سهم سلامت ایرانیان از درآمد ناخالص ملی ۴ درصد

 سرانه درمان کشورهای همسایه ۱۰ برابر ایران

موج ۵.۸میلیون نفری بیکاری در راه است

بیکاری ۴۵۰۰ نفر در صنایع خودروسازی قزوین

بیکاری ۳۳درصد از قطعه سازان در اصفهان

نرخ تورم مهرماه به ۴۰.۴ درصد رسید

جدول نرخ بیکاری استان ها در بهار و تابستان ۹۲

بحران تازه ای به نام زنان مطلقه/ روزانه ۴۱۱ زن مطلقه می شوند

بحران آب، کاهش ۲۰ در صدی ورودی ۵۵ سد کشور

گزارش جدید بانک مرکزی از گرانی مواد خوراکی/ میوه ۷۶ درصد گران شد

مرگ بیش از دو هزار و ۵۰۰ ایرانی به علت آلودگی هوا

شیوع ۲۰ درصدی همسرآزاری در کشور

بانک جهانی: سقوط ایران به رده ۱۵۲در رده‌بندی جهانی کسب و کار

وزیر اقتصاد و دارایی: کسری شدید ۱۱۰ هزار میلیارد تومانی دولت

معتادان در کشور به بیش از سه‌ میلیون‌ نفر رسیدند

وزیرتعاون و کار:۲۶درصد جوانان بیکارند

 

۱۳ آبان : سهم سلامت ایرانیان از درآمد ناخالص ملی ۴ درصد/ سرانه درمان کشورهای همسایه ۱۰ برابر ایران

 سلامت نیوز : وزیر بهداشت گفت: اینکه می‌گویند سهم سلامت ایرانیان از درآمد ناخالص ملی ۵.۶ درصد است را من قبول ندارم و زیر ۴ درصد است، سرانه درمان حتی در کشورهای اطراف ما نیز ۱۰ برابر ایران است.

وزیر بهداشت در پاسخ به این پرسش که برای اصلاح سرانه درمان در کشور چه اقداماتی انجام شده است، توضیح داد: گروهی از کارشناسان با مدیریت دکتر دانش جعفری در حال بررسی و جمع بندی سهم مطلوب سلامت از درآمد ناخالص ملی هستند که بعد از اتمام کار کارشناسی اعلام می کنند. در گذشته نیز هم در زمان وزارت دکتر دستجردی و هم در ادامه در دوره وزارت دکتر طریقت کارهای کارشناسی بسیار خوبی در این زمینه انجام شده است، سازمان نظام پزشکی نیز در این زمینه کارشناسی های قوی دارد.

 

۱۳ آبان : موج ۵،۸میلیون نفری بیکاری در راه است

 خراسان

سونامی ۸٫۵ میلیون نفری

خبرها از در راه بودن سونامی ۸٫۵ میلیون نفری بیکاری حکایت دارد. خبری که مرد اول اقتصاد کشور اعلام کرده است.

به گفته «علی طیب نیا»، به زودی بازار کار کشور با بحران ۸٫۵ میلیون کارجو مواجه خواهد شد و با رسیدن آمار متقاضیان کار کشور به این میزان، کشور با تقاضای تاریخی کار در ۱۰۰ سال گذشته مواجه می شود. چرا که آمار و اطلاعات سالیان گذشته نشان می دهد در هیچ دوره ای تعداد تقاضا برای شغل در ایران به این میزان نرسیده است.

به گفته وزیر اقتصاد، ما یک جمعیت انبوه آماده کار داریم، حدود ۵ میلیون نفر که یا از دانشگاه دانش آموخته شده اند یا در حال تحصیل در دانشگاه ها هستند و به زودی وارد بازار کار خواهند شد و باید بتوانیم برای این جمعیت، کار مناسب فراهم کنیم. علاوه بر این حدود۳٫۵ میلیون بیکار در کشور وجود دارد که اگر این تعداد را به آن ۵ میلیون نفر اضافه کنیم، معنایش این است که حدود ۸٫۵ میلیون نفر در آینده نزدیک جویای شغل خواهند بود.

وی می افزاید: به طور طبیعی جمعیت بیکاران و نرخ بیکاری در میان زنان و قشر جوان و تحصیل کرده بالاتر است و شاید ما بالاترین نرخ بیکاری را میان زنان جوان داریم که این ها اهمیت و حساسیت موضوع را برای ما بیشتر روشن می کند بنابراین در شرایط رکود قرار گرفته ایم به نحوی که ایجاد شغل برای این جمعیت جویای کار با سختی مواجه است و همزمان با یک تورم سنگین ۲ رقمی نیز مواجه ایم.

 

به گفته معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، براساس آمار و اطلاعات مرکز آمار ایران در جمع فصول سال ۹۱ نرخ بیکاری کشور ۱۲٫۲ و نرخ مشارکت اقتصادی کشور ۳۷٫۷ درصد بوده است. با توجه به این آمار حدود ۳ میلیون نفر بیکار داریم.

«علی اکبر لبافی نژاد» با اشاره به نرخ دانشجویان و ارزیابی بیکاری این قشر از جامعه می گوید: در سال۹۰-۱۳۸۹ تعداد دانشجویان در مجموع حدود ۴ میلیون و ۱۱۷ هزار و ۲۰۸ نفر بوده است که ۴۵ درصد آن ها در گروه تحصیلی علوم انسانی، ۳۳ درصد در گروه تحصیلی علوم مهندسی، حدود ۷٫۴ درصد در گروه تحصیلی علوم پایه، کشاورزی و دام پزشکی ۵٫۸ و گروه تحصیلی هنر ۴٫۵ درصد و در گروه تحصیلی علوم پزشکی ۴٫۳ درصد تحصیل کرده اند.این در حالی است که در سال های ۸۴ و ۸۵ در مجموع ۲ میلیون و ۳۸۹ هزار و ۸۶۷ نفر دانشجو تحصیل کرده اند که با مقایسه این آمار رشد ۷۰ درصدی تعداد دانشجویان مشخص می شود.

به گفته «لبافی نژاد»، میانگین میزان تقاضای کار در کشور ۳۹ درصد بوده که امسال این رقم به ۴۳ درصد رسیده است و ماه به ماه هم افزایش پیدا می کند. ضمن آن که در کشور بین ۷۰۰-۸۰۰ هزار نفر درسال از طریق شبکه ملی بازار و کاریابی ها، تقاضای درخواست کار خود را ثبت کرده اند و جویای کارند.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون ،کار و رفاه اجتماعی همچنین زنان سرپرست خانواده را یکی دیگر از چالش های بازار کار کشور ذکر می کند و می گوید: بر اساس سرشماری سال ۹۰،حدود ۲٫۵ میلیون خانوار توسط زنان سرپرست خانوار اداره می شوند که حدود ۱٫۵ میلیون نفر آن ها یک تا ۷ نفر را تحت سرپرستی خود دارند و حدود یک میلیون نفر هم زنان سرپرست خانواده هستند.

وی با بیان این که ۳۳ درصد جویندگان کار کشور در ۶ ماه امسال زنان و ۶۷ درصد مردان هستند، ادامه می دهد: براساس اطلاعات مرکز آمار ایران در سال ۹۱ استان خراسان رضوی جزو ۵ استان کشور است که کمترین نرخ بیکاری را داشته و بیشترین نرخ بیکاری نیز در استان های لرستان و کردستان به ثبت رسیده است.

 «لبافی نژاد» با بیان این که اولویت امسال ما تکمیل ظرفیت خالی بنگاه های اقتصادی است توضیح می دهد: در کشور ما بیش از ۵۰ هزار واحد بنگاه اقتصادی وجود دارد که یا با ظرفیت خالی فعالند یا واحدهایی ناتمام هستند و با تزریق منابع می توانند تکمیل شوند. بنگاه هایی که در صورت تکمیل ظرفیت ها می توانند در بازارهای داخلی و خارجی رقابت کنند. وی با بیان این که این واحدها به حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات نیاز دارند، ادامه می دهد: اطلاعات مربوط به این بنگاه ها تکمیل شده و به عنوان اولویت اول در دستور کار شورای عالی اشتغال قرار گرفته است. ضمن آن که باید تاکید کنم در دنیا یک بنگاه اقتصادی ۱۹٫۵ ساعت در شبانه روز کار می کند به عبارتی کشورهای توسعه یافته از یک سرمایه گذاری، ۱۹٫۵ ساعت بهره مند می شوند. ولی در کشور ما بنگاه های اقتصادی از ۲۴ ساعت شبانه روز ۵٫۵ ساعت کار می کنند آن هم با ۳۰ – ۴۰ درصد ظرفیت. این نشان می دهد که ما نه تنها به سرمایه گذاری جدید نیاز نداریم بلکه در مورد سرمایه گذاری در کشور اسراف می کنیم. اگر همین ظرفیت های خالی را تکمیل کنیم مشکلمان حل می شود. ما با تکمیل ظرفیت ها می توانیم برای ۶۰۰ – ۷۰۰ هزار نفر شغل ایجاد کنیم.

وی از تهیه طرح قانون بیمه بیکاری و حمایت از بیکاران متقاضی کار از طریق اجرای طرح کارورزی توام با کار و پی گیری آن خبر می دهد و می گوید: در قالب این طرح به جای آن که به بیکاران واجد شرایط پرداخت نقدی داشته باشیم آن ها را به بازار کار وارد می کنیم و تمام کسانی را که جویای کار هستند به بنگاه های اقتصادی معرفی می‌کنیم. بنگاه های اقتصادی نیز بر اساس نوع فناوری مورد استفاده خود می توانند از ۶ ماه تا یک سال این افراد را جذب کنند و از طریق منابعی که پیش بینی شده ۳۰ تا ۵۰ درصد حداقل مزد را به آن ها بدهند تا پس از آشنایی با کار و کسب مهارت در بنگاه های اقتصادی مشغول به کار شوند. بر این اساس پیش بینی می کنیم بیش از ۵۰ – ۶۰ درصد این افراد در بنگاه های اقتصادی جذب شوند و افرادی هم که از این طریق جذب نشدند توانمند شده و می توانند در بخش های دیگر کار کنند.

«ابهری» نیز در این باره می گوید: وقتی ۸۰ درصد دانشجویان در ۲۰ رشته متمرکز شده اند طبیعی است این موضوع نتیجه بیکاری گسترده در دانش آموختگان شود و کاهش ارزش مدرک تحصیلی را نیز به دنبال خواهد داشت ضمن آن که با توجه به این که ۸۰ درصد دانش آموختگان دانشگاه ها صرفا تحصیلات نظری داشته و فاقد مهارت شغلی هستند بنابراین روحیه پشت میزنشینی بین آن ها توسعه یافته و به کمتر از آن رضایت نمی دهند.

 الگوی آموزشی کنونی ناکارآمد است

هم اکنون ۳ گروه بیکار جدی در کشور وجود دارد می گوید: دانش آموختگان دانشگاهی، زنان سرپرست خانوار و جوانان جویای کار بدون شغل معمولا از اقشار آسیب پذیرهستند که از این میان هم اکنون بیش از یک میلیون نفر دانش آموخته دانشگاهی جویای کارند. لبافی نژاد ادامه می دهد: نسبت تعداد دانش آموختگان جویای کار به کل جویندگان کار کشور نشان می دهد طی ۶ ماه گذشته بیش از ۴۳ درصد جویندگان کار کشور فارغ التحصیل دانشگاه هستند. این در حالی است که در برنامه اول و دوم توسعه حدود ۴ درصد کل جویندگان کار از فارغ التحصیلان دانشگاه بوده اند. وی خاطرنشان می کند: این نکته چالشی است که بر مبنای ساختار شکل گیری مشاغل صنعتی، خدماتی و کشاورزی کشور به ازای هر ده فرصت شغلی ایجادی و یا فرصت شغلی بر اساس جابه جایی نیروی کار اتفاق می افتد.

بر این اساس ساختار مشاغل کشور در بخش های مختلف اقتصادی نشان می دهد ماهیت فرصت های شغلی به شکلی است که به ازای هر ده فرصت شغلی امکان جذب فقط یک فارغ التحصیل در بخش کشاورزی، ۱٫۵ فرصت شغلی در بخش صنعت و حدود ۲ فرصت شغلی در بخش خدمات وجود دارد به عبارتی به طور میانگین ماهیت فرصت های شغلی موجود به نحوی است که ۲۰ درصد آنها پذیرنده جذب فارغ التحصیل دانشگاهی هستند در حالی که عدد مورد نیاز ما ۵۰ درصد است و از همه مهم تر آن که در ۳ سال آینده حدود ۴٫۵ میلیون نفر فارغ التحصیل دانشگاهی خواهیم داشت. وی می افزاید: گرچه بعضی از دانشجویان در عین حالی که شاغل هستند به دانشگاه هم می روند ولی در نهایت وضعیت ایجاد فرصت های شغلی ما به طور کلی در ۲ سال آینده نسبت به گذشته متفاوت خواهد شد به نحوی که احتمال دارد بیش از ۷۰ درصد از جویندگان کار فارغ التحصیل دانشگاه باشند در حالی که فرصت هایی که اکنون در حال شکل گیری است یا از گذشته وجود داشته است، تنها پذیرنده ۲۰ درصد از فارغ التحصیلان دانشگاهی است. فاتح هم بر این اعتقاد است که تحصیلات دانشگاهی در شرایط کنونی جامعه به جای آن که از دوران علم آموزی در دانشگاه فرصتی استثنایی و بزرگ برای جوانان ایجاد کند تبدیل به تهدیدی برای جوانان، خانواده ها و جامعه شده است چرا که شرایط موجود گواه آن است که تعدادی از داوطلبان ورود به دانشگاه به دلیل بی برنامگی و برای رهایی از بیکاری، سربازی و مدرک گرایی به دانشگاه می روند و بخشی از آن ها حتی بدون آن که به رشته تحصیلی خود علاقه داشته باشند وارد دانشگاه می شوند و شغلی هم که پس از تحصیل به آن مشغول می شوند هیچ ارتباطی به تحصیلات آن ها ندارد.

در هر صورت با وجود تناقضات شدید آماری در کشور مشخص است که روند اوج تقاضا برای کار در کشور تا سال های آینده نیز ادامه خواهد یافت و در صورتی که دولت نتواند به هر طریقی موفق به مهار نرخ بیکاری و تک رقمی کردن آن شود، آثار مخرب بیکاری، کشور را با لطمات فراوانی مواجه خواهد کرد.

 

۱۲ آبان : بیکاری ۴۵۰۰ نفر در صنایع خودروسازی قزوین/بیکاری ۳۳درصد از قطعه سازان در اصفهان

 ایلنا

 به گزارش خبرنگار ایلنا، حسن زارع‌نژاد عضو هیات رئیس انجمن قطعه سازان در اولین نشست این شورا گفت: آزادسازی قیمت‌ها در دولت گذشته موجب تورم و گرانی‌های شدیدی شد و اینکه قرار بود درصدی از یارانه‌ها را به تولید اختصاص دهند تا به امروز اجرایی نشدو هر سال حدود ۲۰ درصد از ارزش مواد اولیه افزایش یافت و ۳۰ درصدی که دولت باید پرداخت می‌کرد تا خودرو فلج نشود پرداخت نکرد و به جایی رسیدیم که ۵۰ درصد از قطعه سازی‌ها تعطیل و از بین رفتند.

وی با اشاره به آماری از شهر قزوین گفت: از ۶ هزار نفری که در صنعت خودرو در این شهر فعالیت می‌کردند حدود ۱۵۰۰ نفر باقی مانده‌اند و تیراژ تولید خودرو به یک پنجم کاهش یافته است و تولید خودرو، از ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه در ماه به ۱۵ هزار دستگاه تقلیل یافته است. دولت باید مسئله یارانه‌ها و هزینه‌های ناشی از آن را جبران کند تا سازندگان قطعات خودرو بتوانند به بقای خود ادامه دهند.

در ادامه رضا طباطباییان یکی دیگراز اعضای این شورا تصریح کرد: اجرای طرح ضربتی احیای خودرو از اهمیت بالایی برخوردار است در ۳ ساله اخیر با بحران خودروسازی در کشور مواجه بودیم و به همه جا درخواست کردیم که این صنعت را اندازه گیری کند و به اندازه آن قوانین را تصویب کند. خودروسازی بزرگ‌ترین حرکت صنعتی و تاریخی کشور بوده و به عنوان سرمایه ملی باید به آن ارج نهاد.

وی با اشاره به آماری از تولید خودرو در سال ۹۰ افزود: در پایان سال ۹۰ در زمینه تولید خودرو در جایگاه سیزدهم جهان و در خاورمیانه از لحاظ تعداد تولید رتبه نخست را داشتیم. این در حالی است که هم اکنون جایگاه ما به شدت سقوط کرده است.

وی گفت: در افق ۱۴۰۴ حداقل‌ها بیان شده اما اکنون آن‌ها نیز به رؤیا تبدیل شده و در صورتی که بحرانی به وجود نمی‌آمد در سال ۱۴۰۰ به همه برنامه‌های خودرو دست پیدا می‌کردیم.

کارخانجات قطعه سازی بیشتر تعدیل شده‌اند

در ادامه نشست ابراهیم احمدی عضو انجمن قطعه سازان اصفهان گفت: کارخانجات قطعه سازی بیشتر از اینکه تعطیل شده باشند تعدیل شده‌اند و این بزرگ‌ترین ضربه به این صنعت بود.

وی گفت: هر چند آمار دقیقی از این تعدیل‌ها وجود ندارد اما در شهر اصفهان حدود ۳۳ درصد از نیروی انسانی دراین حوزه بیکار شده‌اند و اگر امروز می‌بینیم که تولید خودرو به یک سوم تقلیل یافته قطعات خودرو نیز به همین میزان تولیدشان کاسته شده است.

 

۱۲ آبان : نرخ تورم مهرماه به ۴۰ درصد رسید

 مهر. نرخ تورم در دوازده ماه منتهی به مهر ماه ۱۳۹۲ نسبت به دوازده ماه منتهی به مهر ماه ۱۳۹۱ معادل ۴۰.۴ درصد شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، بانک مرکزی، شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران در مهر ماه ۱۳۹۲ را اعلام کرد.

بر اساس خلاصه نتایج بدست آمده از شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران بر اساس سال پایه ۱۰۰=۱۳۹۰ به شرح ذیل است:

شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران در مهر ماه ۱۳۹۲ به عدد ۱۷۸.۷ رسید  که نسبت به ماه قبل ۱.۲ درصد افزایش یافت.

شاخص مذکور در مهر ماه ۱۳۹۲ نسبت به ماه مشابه سال قبل معادل ۳۶.۶ درصد افزایش داشته است.

نرخ تورم در دوازده ماه منتهی به مهر ماه ۱۳۹۲ نسبت به دوازده ماه منتهی به مهر ماه ۱۳۹۱ معادل ۴۰.۴ درصد می‌باشد.

در همین حال، نرخ تورم در دوازده ماه منتهی به شهریور‌‌ماه ۱۳۹۲ نسبت به دوازده ماه منتهی به شهریورماه ۱۳۹۱ معادل ۴۰.۱ درصد و نرخ تورم نقطه به نقطه شهریورماه معادل ۴۱.۶ درصد اعلام شده بود.

مرکز آمار ایرن نیز نرخ تورم شهری در دوازده ماه منتهی به مهر ماه سال ۹۲ نسبت به دوره مشابه سال قبل را ۳۶.۲ درصد و تورم نقطه به نقطه مهر ماه را ۳۲.۳ درصد اعلام کرده است .

۱۲ آبان : جدول نرخ بیکاری استان ها در بهار و تابستان ۹۲

 انتخاب.نرخ بیکاری در تابستان امسال به ۱۰.۴ درصد رسید و تعداد بیکاران کشور هم بر این اساس حدود ۲.۶ میلیون نفر است. با این وجود، بالاترین نرخ بیکاری در بین استان ها در کهکیلویه و بویراحمد با ۱۵.۶ و کمترین نیز در آذربایجان غربی و گلستان با ۶ درصد به ثبت رسیده است. ایلام، خوزستان، سیستان و بلوچستان، فارس، کردستان، کهگیلویه و بویراحمد و لرستان بیکارترین استان های کشور هستند.

به گزارش مهر، مرکز آمار ایران نتایج طرح آمارگیری نیروی کار در تابستان امسال و همچنین نتایج بررسی نرخ بیکاری استان ها در فصل بهار امسال را منتشر کرد که بررسی ها نشان می دهد نرخ بیکاری تابستان با ۱۰.۴ درصد نسبت به ۱۰.۶ درصدی بهار امسال، ۲ دهم درصد کاهش نشان می دهد.

همچنین نرخ مشارکت اقتصادی در تابستان امسال با ۳۹.۱ درصد نسبت به ۳۹.۳ درصدی بهار امسال، کاهش نشان می دهد. ۷ استان ایلام با نرخ ۱۳.۴ درصدی، خوزستان با ۱۴.۵ درصدی، سیستان و بلوچستان ۱۴.۲، فارس ۱۴، کردستان ۱۳.۴ درصدی، کهکیلویه و بویراحمد با ۱۵.۶ و در نهایت لرستان با ۱۴.۷ درصد؛ بالاترین نرخ بیکاری را در بین استان های کشور داشته اند.

از سویی، آذربایجان غربی با ۶ درصد، خراسان جنوبی ۶.۸، خراسان رضوی ۶.۶، گلستان ۶ درصد، همدان ۶.۵ و یزد نیز با ۶.۷ درصد؛ کمترین نرخ بیکاری را در بین استان های کشور داشته اند. به صورت کلی گزارش مرکز آمار ایران نشان می دهد نرخ بیکاری در کشور در روند رو به بهبودی قرار گرفته، اما هنوز هم بر اساس ۱ ساعت کار در هفته و قرار دادن آن در مرز بین بیکاران و شاغلان؛ کشور حدود ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر بیکار دارد.

جدول نرخ بیکاری استان ها در بهار و تابستان ۹۲

استان

نرخ بیکاری تابستان

نرخ بیکاری بهار

کل کشور

۱۰٫۴

۱۰٫۶

آذربایجان شرقی

۹٫۸

۱۲٫۷

آذربایجان غربی

۶

۸٫۲

اردبیل

۱۱٫۳

۱۲٫۵

اصفهان

۹٫۸

۹

البرز

۱۱

۱۲٫۸

ایلام

۱۳٫۴

۱۹٫۲

بوشهر

۸٫۸

۶٫۹

تهران

۱۱٫۱

۱۰٫۷

چهارمحال و بختیاری

۹٫۸

۱۱٫۳

خراسان جنوبی

۶٫۸

۱۰٫۷

خراسان رضوی

۶٫۶

۷٫۹

خراسان شمالی

۱۱٫۸

۱۱٫۷

خوزستان

۱۴٫۵

۲۰٫۸

زنجان

۸٫۱

۷٫۴

سمنان

۷٫۶

۹٫۸

سیستان و بلوچستان

۱۴٫۲

۸٫۶

فارس

۱۴

۱۴

قزوین

۹٫۸

۱۰٫۲

قم

۷٫۶

۸٫۱

کردستان

۱۳٫۴

۹٫۵

کرمان

۷٫۲

۶٫۶

کرمانشاه

۱۰٫۵

۱۱٫۴

کهگیلویه و بویراحمد

۱۵٫۶

۱۷٫۶

گلستان

۶

۵٫۱

گیلان

۱۱٫۸

۸٫۴

لرستان

۱۴٫۷

۱۵٫۲

مازندران

۱۲٫۷

۹٫۴

مرکزی

۱۱٫۴

۷٫۲

هرمزگان

۷٫۶

۸٫۱

همدان

۶٫۵

۵٫۸

یزد

۶٫۷

۷٫۲

 

۱۱ آبان : بحران تازه ای به نام زنان مطلقه/ روزانه ۴۱۱ زن مطلقه می شوند

 به گزارش خبرنو به نقل از مهر؛دکتر مجید ابهری اظهار داشت:با توجه به افزایش ۱۳ درصدی طلاق و کاهش ۱٫۵ درصدی ازدواج در کشور آمار زنان مطلقه و مردان جدا شده به مرز هشدار رسیده است. در حال حاضر میزان زنان مطلقه نسبت به مردان جدا شده دو برابر است.

علت این موضوع از نگاه رفتار شناسان نیز تجدید فراش مردان بعد از طلاق است.

وی ادامه داد: در حال حاضر سالانه ۷۰ هزار طلاق در کشور ثبت می شود که براین اساس هر ساعت ۱۷ طلاق در کشور رخ می دهد. این درحالی است که از این میزان ۱۲ هزار طلاق در تهران به ثبت می رسد.

به گفته این رفتار شناس این معظل اجتماعی با همایش،جلسه،مقاله و مصاحبه حل نمی شود و دلیل وقوع این طلاق ها نیز همسرگزینی اشتباه،مشکلات اقتصادی ،تورم، اعتیاد و کمبود مسکن است.

وی با اعلام اینکه تنش ناشی از اخبار داخلی در سطح جامعه تاثیر گذار است، تاکید کرد: به عنوان مثال وقتی مقامات اعلام می کنند آمار رسمی تورم ۴۰ درصد است،دیگر نمی توان بهانه نقطه به نقطه یا خط به خط را برای توجیه آن آورد و این مسئله در جدایی زوج ها تاثیر گذار می شود.

 

۹ آبان : بحران آب، کاهش ۲۰ در صدی ورودی ۵۵ سد کشور

 خبرآنلاین

به گزارش وزارت نیرو، حجم آب ۷۷ سد کشور ازجمله سدهای سفیدرود، لار، وشمگیر، گلستان ۱ و ۲، کرخه، سیمره، سیوند، زاینده رود، ساوه، ۱۵ خرداد، ملاصدرا، کارده، مهاباد، علویان و استقلال تا پایان نخستین ماه سال آبی جاری، به کمتر از ۳۰ درصد ظرفیت مخزن این سدها رسید.

همچنین ۴۷ سد کشور در زمان حاضر با کاهش ۲۰ درصدی حجم آب خود در مقایسه با مهرماه گذشته مواجه هستند که سدهای سفیدرود، لار، وشمگیر، تهم، لتیان، اکباتان، بوکان، زاینده رود، آبشینه، دوستی و کارده از آن جمله محسوب می شوند.

براساس اعلام شرکت مدیریت منابع آب ایران، ۲۵ سد کشور در زمان حاضر از افزایش بیش از ۲۰ درصدی ورودی آب در مقایسه با زمان مشابه پارسال برخوردار هستند که سدهای قشلاق، جگین و البرز از آن جمله محسوب می شوند.

همچنین ۵۵ سد کشور در پایان مهرماه جاری با کاهش بیش از ۲۰ درصدی ورودی آب خود در مقایسه با زمان مشابه پارسال مواجه هستند که سدهای سفیدرود، ستارخان، وشمگیر، بارزو، تهم، کرخه، عباسپور، کارون ۳، پیشین، بوکان، علویان، ساوه، کرج، لتیان، طرق، چاه نیمه ها، دوستی و کارده از آن جمله محسوب می شوند.

 براساس این گزارش، ۴۲ درصد از کل ورودی های آب به مخازن سدهای کشور و ۶۴ درصد از کل آب های خروجی از سدهای کشور تا پایان نخستین ماه سال آبی جاری متعلق به سدهای استان خوزستان است.

 

۸ آبان : گزارش جدید بانک مرکزی از گرانی مواد خوراکی/ میوه ۷۶ درصد گران شد

 مهر

اقتصادی > اقتصاد خرد

گزارش جدید بانک مرکزی از گرانی مواد خوراکی/ میوه ۷۶ درصد گران شد

بانک مرکزی متوسط قیمت خرده فروشی برخی از مواد خوراکی در تهران در هفته منتهی به ۳ آبان ماه امسال را در ۱۱ گروه کالایی اعلام کرد، همچنین نرخ میوه های تازه با افزایش ۷۵٫۹ درصدی و سبزی‌های تازه با افزایش ۸۸٫۱ درصدی در یکسال مواجه شد.

به گزارش خبرنگار مهر، بانک مرکزی متوسط قیمت خرده فروشی برخی از مواد خوراکی در تهران در هفته منتهی به ۳ / ۸ / ۹۲ را منتشر کرد که بر اساس آن در گروه لبنیات بهای کره پاستوریزه اندکی افزایش داشت و قیمت سایر اقلام این گروه نسبت به هفته قبل بدون تغییر بود.

بهای تخم مرغ  افزایش یافت و شانه ای ۸۱۰۰۰ الی ۱۱۰۰۰۰ ریال فروش می رفت. در گروه برنج، قیمت برنج داخله درجه یک ثابت بود و بهای برنج داخله درجه دو افزایش جزئی داشت. در گروه حبوب، قیمت لپه نخود، لوبیا سفید و لوبیا قرمز افزایش یافت و بهای سایر اقلام این گروه بدون تغییر بود.

در این هفته قیمت گوشت گوسفند و گوشت تازه گاو و گوساله افزایش ولی بهای گوشت مرغ اندکی کاهش داشت.

در هفته مورد بررسی، قیمت قند، شکر، انواع روغن نباتی ثابت بود و بهای چای خارجی کاهش جزئی یافت.

گروههای مواد خوراکی

۱ و ۲- لبنیات و تخم مرغ

در هفته مورد گزارش، در گروه لبنیات بهای کره پاستوریزه معادل ۰٫۸ درصد افزایش داشت و قیمت سایر اقلام این گروه نسبت به هفته قبل بدون تغییر بود. بهای تخم مرغ معادل ۱٫۴ درصد افزایش یافت.

۳ و ۴ – برنج و حبوب

در هفته مورد بررسی، در گروه برنج، قیمت برنج داخله درجه یک ثابت بود و بهای برنج داخله درجه دو معادل ۰٫۶ درصد افزایش داشت. در گروه حبوب، قیمت لپه نخود معادل ۱٫۴ درصد، لوبیا سفید ۰٫۱ درصد و لوبیا قرمز ۰٫ ۶ درصد افزایش یافت و بهای سایر اقلام این گروه بدون تغییر بود.

۵ و ۶- میوه ها و سبزی های تازه

در هفته مورد گزارش، قیمت پرتقال درجه یک معادل ۱۵٫۸ درصد، انار ۰٫۵ درصد و هندوانه ۱٫۶ درصد کاهش ولی بهای سایر اقلام این گروه بین ۰٫۴ درصد تا ۲۷٫۷ درصد افزایش داشت. در گروه سبزی های تازه قیمت کدو سبز معادل ۰٫۱ درصد، سیب زمینی ۰٫۳ درصد و پیاز ۰٫۱ درصد کاهش ولی بهای سایر اقلام این گروه بین ۰٫۳ درصد تا ۵٫۷ درصد افزایش یافت.

۷ و ۸- گوشت قرمز و گوشت مرغ

در این هفته بهای گوشت گوسفند معادل ۲٫۴ درصد و گوشت تازه گاو و گوساله ۱٫۴ درصد افزایش ولی بهای گوشت مرغ ۰٫۵ درصد کاهش داشت.

۹ و ۱۰ و ۱۱- قند، شکر، چای و روغن نباتی

در هفته مورد بررسی، قیمت قند، شکر و انواع روغن نباتی ثابت بود و بهای چای خارجی معادل ۰٫۲ درصد کاهش یافت.

تغییرات قیمتی در یکسال

براساس این گزارش متوسط قیمت خرده فروشی گروه لبنیات در هفته منتهی به سوم آبان ماه سال جاری نسبت به هفته مشابه سال قبل ۱۷٫۹ درصد، تخم مرغ ۲۲٫۳ درصد، گروه برنج ۵۳٫۲ درصد، حبوبات ۷۰٫۲ درصد، میوه های تازه ۷۵٫۹ درصد، سبزی های تازه ۸۸٫۱ درصد، گوشت قرمز ۳۷٫۵ درصد، گوشت مرغ ۴۲٫۵ درصد، قند و شکر ۲۲٫۳ درصد، چای ۳۷٫۵ درصد و روغن نباتی ۲۲٫۸ درصد افزایش داشته است.

جدول متوسط قیمت خرده فروشی برخی مواد خوراکی در تهران

(هفته منتهی به ۳ آبان‌ماه ۹۲)

گروه و کالا

درصد تغییر نسبت به هفته مشابه سال قبل

لبنیات

۱۷٫۹

تخم مرغ

۲۲٫۳

برنج

۵۳٫۲

حبوب

۷۰٫۲

میوه های تازه

۷۵٫۹

سبزی‌های تازه

۸۸٫۱

گوشت قرمز

۳۷٫۵

گوشت مرغ

۴۲٫۵

قند و شکر

۲۲٫۳

چای

۳۷٫۵

روغن نباتی

۲۲٫۸

 

 

۷ آبان : مرگ بیش از دو هزار و ۵۰۰ ایرانی به علت آلودگی هوا

 مهر،رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت: دو هزار و ۵۲۷ ایرانی به علت آلودگی هوا جانشان را از دست داده اند.

به گزارش مهر، کاظم ندافی عصر سه شنبه در نخستین جلسه کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا اظهار داشت: براساس آخرین آمارهای سالیانه دو هزار و ۵۲۷ نفر براثر آلودگی هوا جانشان را در کشور از دست داده اند. ضمن اینکه دو هزار و ۵۲۲ بیمار قلبی و ۴ هزار و ۵۲۵ بیمار تنفسی همزمان با آلودگی هوا در بیمارستان ها بستری می شوند.

وی ادامه داد: گزارش های ما شفاف است و وزارت بهداشت براساس مدل جهانی و اطلاعات بومی آمارها را اعلام می کند.

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با تاکید بر گسترش حمل و نقل عمومی افزود: باید به استاندارد استفاده از حمل و نقل عمومی برویم و در صورتی که ۴۰ درصد شهروندان از این ناوگان استفاده کنند،آلودگی ۱۲ درصد کاهش می یابد. البته برنامه جامع آلودگی هوا نیز باید بازنگری شود چرا که برخی پارامترها از استانداردهای ملی بالاتر هستند.

در ادامه این جلسه خجسته مهر نماینده وزارت نفت با اشاره به اینکه دو هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان برای احداث ۲۱۰۰ جایگاه سوخت هزینه شده است،گفت: باید بتوانیم استفاده از سوخت پاک را به ۳۰ درصد برسانیم به همین دلیل تاکنون با صرف بودجه دو هزار و ۹۰۰ میلیارد تومانی دو هزار و ۵۵۰ جایگاه CNG راه اندازی کرده ایم.

وی افزود: می توانیم در تهران نیز تا سقف ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه کنیم اما با کمبود زمین و گرانی آن مواجه هستیم.

 

۷ آبان : شیوع ۲۰ درصدی همسرآزاری در کشور

 فارس

رئیس انستیتو روانپزشکی تهران با اشاره به شیوع ۲۰ درصدی همسرآزاری در کشور گفت: قرار شده مدل کاهش همسر‌آزاری در چهار استان ایلام، خوزستان، چهارمحال و بختیاری و گلستان اجرا شود.

جعفر بوالهری در گفت‌وگو با فارس در مورد خشونت و همسر‌آزاری گفت: در گذشته برای کنترل پدیده همسر‌آزاری،آن را به عنوان مدلی در شهرستان ساوجبلاغ اجرا کردیم که با حمایت وزارت بهداشت قرار شد،در استان‌های دیگر هم اجرایی شود.

 

۷ آبان : بانک جهانی: سقوط ایران به رده ۱۵۲در رده‌بندی جهانی کسب و کار

 فرارو

به گزارش تسنیم، بانک جهانی در تازه ترین گزارش خود موسوم به «گزارش فضای کسب و کار ۲۰۱۴» به مقایسه ۱۸۹ کشور جهان از نظر سهولت فعالیت های اقتصادی و وضعیت فضای کسب و کار آن ها پرداخته است.

بانک جهانی رتبه ایران از نظر فضای کسب و کار در میان کشورهای جهان را ۱۵۲ اعلام کرده است.

بدین ترتیب ایران در رده بندی جهانی فضای کسب و کار نسبت به سال گذشته ۷ پله سقوط داشته است. سال گذشته ایران در میان ۱۸۵ کشوری که مورد مطالعه قرار گرفته بودند رتبه ای بهتر از ۱۴۵ بدست نیاورده بود. در آن سال نیز ایران با ۱ پله سقوط در شاخص فضای کسب و کار مواجه شده بود.

شاخص کلی فضای کسب و کار بر پایه ۱۱ شاخص کوچکتر با عناوین آغازکسب وکار،کسب مجوز، استخدام نیروی کار، ثبت داراییها،کسب اعتبارات، حمایت از سرمایه گذاری، مالیات، تجارت مرزی، اجرای قراردادها و ورشکستگی و دریافت انرژی برق محاسبه می شود. این شاخص در واقع نشان دهنده سهولت و مناسب بودن هرکشور برای انجام فعالیت های اقتصادی و تجاری است.بدین ترتیب ایران از نظر سهولت و مناسب بودن برای انجام فعالیت های اقتصادی در میان ۱۸۹کشور در مراتب انتهایی قرار دارد.

در جهان سنگاپور رتبه نخست از نظر فضای کسب و کار را به خود اختصاص داده است و هنگ کنگ، نیوزیلند، آمریکا، دانمارک، مالزی، کره جنوبی، گرجستان، نروژ و انگلیس به ترتیب رتبه های دوم تا دهم را به خود اختصاص داده اند.

کشور آفریقایی چاد نیز در رتبه آخر قرار گرفته است.

 

۶ آبان : بانک جهانی: سقوط ایران به رده ۱۵۲در رده‌بندی جهانی کسب و کار

بر اساس آمار سازمان ثبت احوال ایران، آمار ازدواج در شش ماهه نخست سال جاری، نسبت به مدت مشابه آن در سال گذشته ۱.۹ درصد کاهش و آمار طلاق نیز ۱۳.۳ درصد افزایش یافته است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، علی اکبر محزون، مدیرکل آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت سازمان ثبت احوال ایران با ارائه آمار در مورد طلاق گفت: "۶۵ هزار و ۵۳۲ مورد مربوط به شهرها و ۴ هزار و ۷۹۱ مورد مربوط به روستاها بوده است و به طور میانگین در هر ماه ۱۱ هزار و ۷۲۱ واقعه طلاق به ثبت رسیده است. آمار متوسط طلاق در هر شبانه روز ۳۸۷ مورد و در هر ساعت به طور متوسط ۱۶ واقعه طلاق است."

جامعه ایران

به گفته این مقام مسئول سازمان ثبت احوال، در شش ماهه نخست امسال ۷۰ هزار و ۳۲۳ طلاق ثبت شده است.

آمار نشان می‌دهد که بیشترین طلاق ثبت شده مردان مربوط به گروه سنی ۲۹-۲۵ سال با ۱۸ هزار و ۸۶۰ مورد و بیشترین طلاق ثبت شده زنان در گروه سنی ۲۹-۲۵ سال نیز ۱۷ هزار و ۵۱ مورد بوده است.

به گفته کارشناسان، آمار طلاق در ایران در سالهای اخیر رو به افزایش گذاشته است.

کاهش ازدواج

آقای محزون با اشاره به کاهش ازدواج در شش ماهه نخست سال جاری گفت: "به طور متوسط در هر ماه ۶۵ هزار و ۱۸ واقعه ازدواج به ثبت می‌رسد، این آمار در هر شبانه‌روز به طور متوسط دو هزار و ۹۷ واقعه ازدواج و در هر ساعت به طور متوسط ۸۷ مورد است."

آقای محزون اضافه کرد: "در شش ماهه اول امسال ۳۹۰ هزار و ۱۰۹ واقعه ازدواج به ثبت رسیده که این آمار نسبت به مدت مشابه سال قبل، کاهش ۱.۹ درصدی را نشان می‌دهد."

آمارهای سازمان ثبت احوال در خصوص میانگین سنی ازدواج نشان می‌دهد که مردان در میانگین سنی ۲۵ تا ۲۹ با ۱۴۴ هزار و ۸۶ مورد و زنان در گروه سنی ۲۰_۲۴ با ۱۲۹ هزار و ۴۱۳ مورد بیشترین آمار ازدواج را به خود اختصاص داده‌اند.

 

۶ ابان : وزیر اقتصاد و دارایی: کسری شدید ۱۱۰ هزار میلیارد تومانی دولت

 ایلنا

وزیر اقتصاد و امور دارایی با اعلام اینکه پرداخت نقدی یارانه هدفمندی برای فقرا همچنان به قوت خود ادامه خواهد یافت؛ بار دیگر از مهلت سه ماهه مجلس برای شناسایی خانوارها و دهک‌های پردرآمد جامعه (سه دهک) به عنوان یک امری غیرممکن تلقی کرد و گفت: و بار دیگر بر کسری شدید ۱۱۰ هزار میلیارد تومانی دولت تأکید کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی طیب‌نیا در حاشیه دومین روز از همایش بین‌المللی صندوق توسعه ملی که در کیش در حال برگزاری است؛ در جمع خبرنگاران با بیان اینکه دولت برای تأمین پرداخت نقدی یارانه هدفمندی در مضیقه شدید مالی قرار دارد گفت: پرداخت نقدی یارانه هدفمندی همچنان با قوت خود ادامه می‌یابد و پرداخت نقدی یارانه هدفمندی دهک‌های پایین جامعه هیچ گاه قطع نخواهد شد.

وزیر اقتصاد بار دیگر از کسری شدید ۱۱۰ هزار میلیارد تومانی دولت تأکید کرد و بیان داشت: خزانه کاملاً خالی است و دولت با محدودیت منابع بودجه‌ای مواجهه است.

طیب‌نیا در واکنش به اظهارات مسئولان سابق دولتی درخصوص عدم خالی بودن خزانه بیان داشت: از مجموع ۲۱۰ هزار میلیارد تومان منابع تعیین شده در بودجه دولت می‌تواند تا پایان سال حداکثر ۱۰۰ هزار میلیارد تومان منابع را بدست آورد و این نمی‌تواند هزینه‌های جاری ۱۲۸ هزار میلیارد تومانی دولت را تأمین کند.

وی افزود: برای هزینه‌های جاری در شش ماهه اول امسال ۶ هزار میلیارد تومان مصوب شده بود که تنها سه هزار و پانصد میلیارد تومان پرداخت شده است و این در حالی است که هیچ گونه طرح عمرانی در این مدت به اجرا در نیامده است و حتی مطالبات جاری بخشهای مختلف کشور همچون پرداخت حقوق کارمندان و کارگران نیز در این مورد معطل مانده است.

 

۵ آبان : معتادان در کشور به بیش از سه‌ میلیون‌ نفر رسیدند

 سلامت نیوز : کارشناسان و مدیران اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی می‌گویند حنایمان دیگر رنگی ندارد؛ این دولت و آن دولت هم ندارد. از بی‌توجهی‌ها به آسیب‌های اجتماعی و نگاه‌های امنیتی به این حوزه می‌گویند؛ نگاهی که باعث شده به گفته خضری نماینده مجلس تعداد معتادان در کشور به بیش از سه‌میلیون‌نفر برسد و استاندار تهران از جمعیت ۱۰‌هزارنفری معتادان کارتن‌خواب در تهران، فرمانده ناجا از افزایش ۲۰‌درصدی سرقت خرد  خبر می‌دهند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شرق ؛ کارشناسان اعتیاد از سرانه ۳۰‌هزارتومانی بخش دولتی برای درمان هر معتاد در سال خبر می‌دهند در حالی که میانگین سرانه جهانی برای هر معتاد ۲۷دلار در هر روز است. درمانگران اعتیاد از اشتباه استراتژیک دولت تدبیر و امید و ناکارآمدی قوانین سخن می‌گویند و معتقدند با اختصاص ۱۴۰‌میلیاردتومان ظرف دو سال آینده به حوزه کاهش آسیب می‌توان جلو بسیاری آسیب‌ها را در ادامه گرفت. حال باید دید مسوولان بالادستی این هشدار‌ها را جدی می‌گیرند یا خیر.

وی افزود: ما منکر توجه به مراکز توانبخشی بهزیستی نیستیم اما هیچ سازمانی در کشور به پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی توجه نکرده است. در حال حاضر اعتبار پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در سازمان بهزیستی ۱۱‌میلیاردتومان است و این در حالی است که اعتبار سالانه سازمان بهزیستی سالانه بیش از‌ هزار‌میلیاردتومان و اعتبار دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد ۳۰‌میلیاردتومان است و این یعنی تنها سه‌درصد از کل اعتبارات به این حوزه اختصاص می‌یابد و حوزه توانبخشی ۵۶‌درصد و اجتماعی ۴۰‌درصد اعتبارات را به خود تخصیص می‌دهد و این ناعادلانه است.

وی ادامه داد: تاکنون از محل اعتبارات خودمان در سازمان یک‌ریال هم نتوانستیم هزینه کنیم و تاکنون که هفت ماه از سال گذشته است ستاد تنها یک‌میلیاردو۷۰۰‌میلیون‌تومان برای پیشگیری در اختیار ما قرار داده است که ۶۰۰‌میلیون‌تومان آن مربوط به‌کار ستادی است.به گفته براتی دولت نباید آسیب‌های اجتماعی و به‌ویژه پیشگیری از آسیب‌ها را در بودجه‌ها نادیده بگیرد. اقتصاددان‌های دولت نگاهشان نسبت به پیشگیری، نگاه هزینه‌ای و سودنگر است و می‌گویند به جای هزینه‌کردن اعتبار در بحث پیشگیری به معلول پول بدهیم.

حسن موسوی‌چلک، مدیرکل آسیب‌های اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی – نیز در پاسخ به پرسش فوق گفت: از کل اعتبارات حوزه رفاه و تامین اجتماعی که حدود ۵/۱۹ تا ۲۰‌درصد اعتبار کل کشور در بودجه ۹۲ بود تنها ۵/۰‌درصد از آن مربوط به آسیب‌های اجتماعی بوده است که این اعتبار برای تمام ارگان‌هایی که برنامه‌ای برای کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی اعم از سازمان زندان‌ها، ستاد مبارزه با موادمخدر و غیره بوده تخصیص یافته که این اعتبار نسبت به سال گذشته نیز هفت‌درصد کاهش یافته است و این کاهش در اداره کل آسیب‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با ۴۰‌درصد کاهش روبه‌رو بوده است.

دیلمی‌زاده: به نظر من باید کلان‌تر به موضوع نگاه کنیم. کل بودجه‌ای که در سال گذشته وزارت رفاه، ستاد مبارزه با موادمخدر، سازمان بهزیستی و وزارت بهداشت به حوزه اعتیاد اختصاص دادند ۲۱‌میلیاردتومان بود که در حوزه درمان اعتیاد این عدد به مراتب کمتر است چراکه در حوزه‌های دیگر صرف شده است. به گفته مسوولان و بر اساس آمار رسمی ستاد مبارزه با موادمخدر در حال حاضر ۷۰۰‌هزار معتاد تحت پوشش درمان اعتیاد قرار دارند به این ترتیب دولت حداکثر ۳۰‌هزارتومان برای درمان هر معتاد هزینه کرده است و این رقم برای نگهداری دو روز یک معتاد نیز کافی نیست.

وی ادامه داد: برای درمان با متادون یک معتاد یک‌میلیون‌و۲۰۰‌هزارتومان اعتبار لازم است، درمان اقامتی ماهانه ۵۰۰‌هزارتومان هزینه دارد و درمان کاهش آسیب گذری نیز روزی دو تا سه‌هزارتومان هزینه در بر دارد اما حال باید ببینیم این ۳۰‌هزارتومان سرانه درمان دولتی واقعا صرف کدام نیاز درمانی معتاد می‌شود؟

دیلمی‌زاده در ادامه تاکید کرد: وقتی عدد ۷۰۰‌هزارنفر معتاد در حال بهبودی را به‌عنوان یکی از شاخص‌های موفقیت به‌کار می‌بریم ضروری است مبلغ ۳۰‌هزارتومان اعتبار تخصیص یافته را هم در کنار آن بگذاریم تا وضعیت درمان و کیفیت آن مشخص شود.

دیلمی‌زاده در ادامه گفت: درخصوص بیمه معتادان دو موضوع وجود دارد: یکی اینکه سازمان‌های بیمه‌گر درمان اعتیاد را تحت پوشش قرار دهند و دیگری این است که معتادان بیمه شده و دفترچه خدمات درمانی داشته باشند که این موضوع جزیی از حمایت‌های اجتماعی است.براتی نیز تاکید کرد: در قانون آمده است که درمان معتادان بی‌بضاعت برعهده وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی است. اگر فرض کنیم که ۱۰‌درصد از ۷۰‌هزار معتاد موجود در پروسه درمان اعتیاد بی‌بضاعت هستند در این صورت با احتساب مبلغ ۱۱۶‌هزارتومان برای نگهداری هر معتاد در کمپ مبلغ ۹۷‌میلیاردو۴۴۰‌میلیون تومان اعتبار نیاز است که تامین آن وظیفه قانونی این وزارتخانه است.

۵ آبان : وزیرتعاون و کار:۲۶درصد جوانان بیکارند

 کلمه

وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به نرخ بیکاری ۱۲.۲ درصدی و نرخ بیکاری ۲۶ درصدی جوانان گفت:‌ این ارقام و همچنین نرخ مشارکت اقتصادی ۳۸درصدی نشان دهنده این است که ازنظر نرخ بیکاری درشرایط مطلوبی قرار نداریم .

به گزارش روابط عمومی وزارت تعاون، کار ور فاه اجتماعی ، علی ربیعی درمراسم افتتاح نمایشگاه کاردانشگاه صنعتی شریف که امروز درمحل این دانشگاه برپا شده بود اظهار امیدواری کرد :‌ فارغ التحصیلان دانشگاهی اگر درقالب تعاونی های دانش بنیان شرکت تشکیل دهند صندوق ضمانت سرمایه گذاری بخش تعاون ‌تا ۸۰ درصد تسهیلات دریافتی را ضمانت می کنند. باتصمیم یاد شده مشکل تامین وثیقه اخذ تسهیلات فارغ التحصیلان برطرف شود .

ربیعی بااشاره به نرخ بیکاری ۱۲٫۲ درصدی و نرخ بیکاری ۲۶ درصدی جوانان افزود :‌این ارقام و همچنین نرخ مشارکت اقتصادی ۳۸درصدی نشان دهنده این است که ازنظر نرخ بیکاری درشرایط مطلوبی قرار نداریم .

 وی ،‌میانگین رشد بهره وری نیروی کار را ۱٫۳ درصد اعلام کرد و با اشاره به اینکه ازنظر شاخص سهولت کسب و کاردر بین کشورهای جهان رتبه ۱۴۴ را داریم گفت :‌رتبه کشوردربین کشورهای مختلف ازنظرحمایت ار سرمایه گذاری نیز۱۶۶ است و این نشان می دهد به راحتی نیز نمی توانیم به سمت سرمایه گذاری آسان و افزایش اشتغال حرکت کنیم .

 ربیعی با اشاره به اینکه ۴٫۳ میلیون دانشجو داریم واین یک قدرت است اظهار کرد :‌اگراین جمعیت در فرآیند خلاقیت و نوآوری قرارگیرد کشور حتما به اهداف خود خواهد رسید .

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©