Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
سه-شنبه ۵ آذر ۱۳۹۲ برابر با  ۲۶ نوامبر ۲۰۱۳
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :سه-شنبه ۵ آذر ۱۳۹۲  برابر با ۲۶ نوامبر ۲۰۱۳
ایران در آئینه آمار(۱۴۸)

ایران در آئینه آمار(۱۴۸)

دوشنبه ۴ آذر ۱۳۹۲ برابر با ۲۵ نوامبر ۲۰۱۳

تهيه و تنظيم از مريم اسکوئی

 

موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

۶۶ درصد زنان ایرانی قربانی خشونت می‌شوند

افزایش قابل توجه آمار مرگ و میر تهرانی‌ها

رشد جمعیت در ایران به پایین ترین حد خود در۵۰  سال اخیر رسیده است

کاهش بیش از هزار کیلومتری وسعت دریاچه ارومیه

کاهش بیش از هزار کیلومتری وسعت دریاچه ارومیه

صندوق بین المللی: ایران هجدهمین کشور پرجمعیت جهان – یک پله سقوط

بیکاری در مناطق مرزی وخیم است

نظام پزشکی:  ۹۰ درصد خانواده های ایرانی کمبود کلیسم دارند

روایت آمارهای جهانی از اقتصاد ایران

درحال حاضر ۶.۱۴ دهم درصد از جمعیت ۷۵ میلیونی کشور بی سواد هستند.

جایگاه ایران در تولید آلاینده‌ها در جهان

مرگ ماهانه 277 نفر بر اثر آلودگی هوا

از ۸۰ کارخانه‌ پارس‌آباد مغان، سه مورد فعال‌اند

مرگ سالانه ۴۵ هزار ایرانی براثر آلودگی هوا

نرخ رشد جمعیت ایران از برخی کشورهای اروپایی هم کمتر شده است

 

۴ آذر : ۶۶ درصد زنان ایرانی قربانی خشونت می‌شوند

 

همزمان با روز جهانی منع خشونت علیه زنان، براساس تحقیق ملی که در ایران انجام شده ۶۶.۳ درصد از زنان از ابتدای زندگی درگیر خشونت هستند که از این میان خشونت ها نسبت به ۱۰.۵ درصد آنها بسیار شدید بوده است. در این تحقیقات ۵۳ درصد از زنان خشونت را در یک سال ابتدایی ازدواج تجربه کرده اند.

امیر حسین جلالی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی با اشاره به اینکه اکثر این زنان خانواده را عامل خشونت می‌دانند ،گفت: "از میان زنان تحقیق شده ۲۸.۲ درصد خشونت فیزیک داشتند و ۱۹.۲ درصد خشونت های فیزیکی آنها مربوط به یک سال اول بوده است. همچنین برخلاف تصور که میزان خشونت در سال اول میزان بعد از تولد فرزند و دوره بارداری باید کم باشد اما در این زنان تحقیق شده خشونت در این دوره‌ها خارج از انتظار بوده است."

براساس این تحقیق، شهر اهواز و استان کردستان به عنوان خشن‌ترین بخش‌های ایران اعلام شده است. تهران نیز از جمله شهرهایی است که میزان خشونت هم در خانواده و هم علیه زنان در آن بسیار زیاد است.

به گفته جعفر بولهری، روانپزشک و رئیس دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان در تحقیقات انجام شده میزان خشونت علیه زنان در میان "خانواده‌های کردی به ۸۸ درصد" می رسد.

براساس آمار سازمان جهانی بهداشت هر ۱۱ ثانیه یک زن در دنیا مورد آزار و خشونت قرار می گیرد و حتی بارداری نیز برای آنها مصونیت ندارد.

 

 

۴آذر : افزایش قابل توجه آمار مرگ و میر تهرانی‌ها

 ایرن. خودرو‌ها حتی اگر در زمان تولید هم استاندارد باشند، بعد از یکی دو سال، غیر استاندارد و آلاینده می‌شوند و باید مشخص شود چه کسی مسئول تعویض کاتالیست این خودرو‌ها بعد از تولید آن‌هاست.

به گزارش ایلنا، بر اساس اعلام سازمان بهشت زهرا (س)، روزانه ۱۵۰ تا ۱۷۰ نفر در تهران فوت می‌کنند که این آمار در ایام تشدید آلودگی هوا افزایش قابل توجهی دارد و علاوه بر این، بنا بر اعلام اورژانس کشور، تشدید آلودگی هوای پایتخت در هفته گذشته، حمله‌های قلبی و تنفسی را حدود ۱۰ درصد افزایش داد.

 سلامت نیوز: دبیر کمیته ایدز سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه:« احتمال استعمال سیگار، مشروبات الکلی ، مصرف مواد مخدر و روابط جنسی در کودکان کار و کودکان خیابانی بیشتر است.» تاکید کرد:« ریسک ابتلا به HIV در این کودکان بالاست

 

دکتر مجید رضازاده در گفت و گو با خبرنگار سلامت نیوز، درباره خطرات ابتلای کودکان کار و خیابانی به ایدز گفت:« کودکان کار و خیابانی جزء گروه های پرخطر از نظر ابتلا به ایدز محسوب می شوند. کودک کار به دلیل اینکه در محیط خارج از خانه است بسیار در معرض خطر است و امکان بروز رفتارهای پرخطر یا امکان سوء استفاده از آنها وجود دارد بنابراین ریسک ابتلا به HIV در این کودکان بالاست

وی ادامه داد:« احتمال استعمال سیگار، مشروبات الکلی ، مصرف مواد مخدر و روابط جنسی در کودکان کار و کودکان خیابانی بیشتر است لذا ریسک بالاتری از نظر ابتلا به HIV دارند

دبیر کمیته ایدز سازمان بهزیستی با اشاره به طرح سنجش ایدز در کودکان خیابانی و نهایی شدن این طرح گفت:« در این طرح بررسی کرده ایم کودکان کار چه رفتارهایی دارند که احتمال دارد آنها را در معرض HIV قرار دهد و برای مداخله آن طراحی کرده ایم که چه کنیم تا این رفتارها کاهش پیدا کند

وی در پاسخ به اینکه آمار کودکان کار مبتلا به ایدز که تاکنون توسط سازمان بهزیستی شناسایی شده اند گفت:« حدود ۱۵ تا ۲۰ نفر از کودکان مبتلا به ایدز شناسایی و تحت حمایت بهزیستی هستند. »

 

 

۴ آذر :  رشد جمعیت در ایران به پایین ترین حد خود در۵۰  سال اخیر رسیده است

 عصر ایران

رییس پژوهشکده آمار ایران با بیان اینکه نرخ رشد جمعیت در ایران در سال ۹۰ به ۳/۱ درصد رسیده است گفت: این نرخ پایین نرخ رشد جمعیت در ۵۰ سال اخیر است.

به گزارش ایرنا ˈعلیرضا زاهدیانˈ نرخ رشد جمعیت ایران از ۶/۱ درصد در سال ۸۵ به ۳/۱ درصد در سال ۹۰ رسیده است و پیش بینی ها حکایت از آن دارد با تداوم این روند در سال ۱۴۲۰ ایران به نرخ رشد صفر و منفی می رسد.۴

وی با بیان اینکه هم اکنون سالانه یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر تولد در کشور به وقوع می پیوندد افزود: در مقابل ۴۰۰ هزار نفر در ایران فوت می شوند و به رغم اینکه سالانه یک میلیون نفر به جمعیت افزوده می شود اما این امر در سال ۱۴۲۰ یک تهدید برای کشور محسوب می شود.

زاهدیان تاکید کرد: باید از هم اکنون برنامه ریزی کنیم تا در این ۳۰ سال به مرحله خطر نرسیم و تجربیات کشورهای مختلف نشان می دهد در نرخ شدید کاهش رشد جمعیت برنامه ای قابل جبران نیست.

رییس پژوهشکده آمار ایران مسایل فرهنگی، اقتصادی و نیز تحصیلات را از عوامل موثر در کاهش جمعیت در ایران دانست و گفت: اولویت امروز جوانان برای ادامه تحصیلات ازدواج و فرآیند زندگی را به تاخیر انداخته است.

وی گفت: میانگین سن ازدواج در ایران برای مردان به ۷/۲۶ و خانم ها به ۴/۲۳ سال افزایش یافته است.

 

۴ آذر : کاهش بیش از هزار کیلومتری وسعت دریاچه ارومیه

 عصر ایران

مدیرعامل آب منطقه ای آذربایجان شرقی گفت: وسعت دریاچه ارومیه طی ۱۰ سال گذشته یک هزار و ۱۲۵ کیلومترمربع کاهش یافته است.

ارسلان هاشمی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا با اشاره به اینکه در سال ۸۳ وسعت دریاچه ارومیه چهار هزار و ۴۲۷ کیلومتر مربع بود، اظهار کرد: بر اساس بررسی های صورت گرفته وسعت این دریاچه در آخر آبان ماه امسال به سه هزار و ۳۰۰ کیلومتر مربع کاهش یافته است.

وی بیشترین وسعت دریاچه ارومیه را شش هزار و ۲۸۷ کیلومتر مربع مربوط به سال ۷۴ اعلام کرد و افزود: تنها در یکسال گذشته وسعت این دریاچه ۱۲۴ کیلومتر مربع کاهش یافته است.

هاشمی با اشاره به اینکه میانگین تراز سطح آب دریاچه ارومیه در دراز مدت یک هزار و ۲۷۵ متر و ۲۰ سانتی متر می باشد، گفت: این میزان در آخر آبان امسال با چهار متر و ۸۰ سانتی متر کاهش به یکهزار و ۲۷۰ متر و ۴۰ سانتی متر رسیده است.

وی حجم آب موجود دریاچه ارومیه را ۱۱ میلیارد و ۱۲۰ میلیون متر مکعب اعلام کرد و افزود: این میزان نسبت به آخر آبان ماه سال گذشته یک میلیارد و ۶۰ میلیون متر مکعب و نسبت به میانگین دراز مدت ۱۹ میلیارد و ۴۷۰ میلیون متر مکعب کاهش یافته است.

مدیر عامل آب منطقه ای آذربایجان شرقی بیشترین حجم آب دریاچه ارومیه را ۴۸ میلیارد و ۹۸۰ میلیون متر مکعب مربوط به سال ۷۴ اعلام کرد و گفت: در نیمه آبان امسال ۱۰ میلیارد و ۷۳۰ میلیون متر مکعب بود و بر اثر بارش های نیمه دوم آبان ۳۹۰ میلیون متر مکعب حجم آب دریاچه افزایش یافته است.

 

۴ آذر : کاهش بیش از هزار کیلومتری وسعت دریاچه ارومیه

 انتخاب

نگاهی به آمار مهمترین راه‌های ابتلا به HIV‌/ایدز در میان افراد شناسایی شده از سال ۶۵ تا پایان سال ۹۱ حاکیست انتقال HIV‌/ایدز از طریق سرنگ آلوده کاهش و انتقال از طریق رابطه جنسی محافظت نشده افزایش یافته است.

به گزارش ایسنا، گزارش معاونت رفاه اجتماعی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی از وضعیت برخی آسیبهای اجتماعی و جرایم حاکیست، مهمترین راه‌ ابتلا به HIV‌/ایدز در میان افراد شناسایی شده از طریق رابطه جنسی محافظت نشده از سال ۶۵ تا پایان سال ۹۰، ۱۲ درصد بود که این میزان در افراد شناسایی شده فقط در سال ۹۱ به ۳۶٫۳ درصد رسیده است.

در حالی که مهمترین راه‌های ابتلا به HIV‌/ایدز در مورد افراد شناسایی شده تا پایان سال ۹۱ سرنگ آلوده، رابطه جنسی محافظت نشده و سایر علل عنوان شده، در این گزارش آمده است که از سال ۱۳۶۵ تا پایان سال گذشته ۶۹ درصد افراد شناسایی شده مبتلا به HIV‌/ایدز از طریق سرنگ آلوده، ۱۲ درصد از طریق رابطه جنسی محافظت نشده و ۱۹ درصد از طرق دیگر دچار این بیماری شده‌اند.

کاهش مبتلایان به ایدز از طریق سرنگهای آلوده /افزایش تعداد مبتلایان از طریق رابطه جنسی محافظت نشده

باید افزود؛ تنها در سال ۹۱، ۵۳ درصد افراد شناسایی شده مبتلا به HIV‌/ایدز از طریق سرنگ آلوده، ۳۶٫۳ درصد از طریق رابطه جنسی محافظت نشده و ۱۰٫۷ درصد بدلایلی دیگر مبتلا شده‌اند که این آمار از سال ۶۵ تا پایان سال گذشته به ترتیب ۶۹، ۱۲ و ۱۹ درصد عنوان شده است.

مهمترین راه‌های ابتلا به اچ آی وی     از سال ۱۳۶۵ تا پایان سال ۱۳۹۱(درصد)     افراد شناسایی شده فقط در سال ۹۱

سرنگ آلوده    ۶۹     ۵۳

رابطه جنسی محافظت نشده     ۱۲     ۳۶٫۳

سایر    ۱۹     ۱۰٫۷

جمع    ۱۰۰   ۱۰۰

نتیجه‌گیری انجام شده از این پژوهش نشان می‌دهد موج HIV‌/ایدز در سالهای اخیر به سمت رابطه جنسی محافظت نشده در حال تغییر است.

به گزارش ایسنا، همچنین آمار موارد ابتلا به HIV‌/ایدز بر حسب سن و جنس ابتلا در ایران از سال ۶۵ تا اول فروردین ماه سال جاری نشان می‌دهد بیشترین گروه سنی مبتلایان به ایدز در جمعیت بین گروه سنی ۲۵ تا ۳۴ سال قرار دارد.

آمار موارد ابتلا به HIV‌/ایدز بر حسب سن و جنس ابتلا در ایران از سال ۶۵ تا فروردین ماه سال جاری اینگونه است که تعداد مبتلایان صفر تا چهار ساله مردان ۱۲۹ مورد و زنان ۸۰ مورد بوده است. تعداد مبتلایان پنج تا ۱۴ ساله مردان ۱۰۲ و زنان ۶۶ مورد، تعداد مبتلایان ۱۵ تا ۲۴ ساله مردان ۲۱۵۸ مورد و تعداد زنان ۳۹۲ مورد است.

همچنین تعداد مبتلایان ۲۵ تا ۳۴ ساله مردان ۹۳۹۴ مورد و تعداد زنان ۱۰۷۸ مورد و نیز تعداد مبتلایان ۳۵ تا ۴۴ ساله مردان ۵۷۳۵ و تعداد زنان ۵۹۶ مورد است. همچنین تعداد مبتلایان ۴۵ تا ۵۴ ساله مردان ۲۲۰۲ مورد و تعداد زنان ۲۱۱ مورد است.

همچنین تعداد مبتلایان ۵۵ تا ۶۴ ساله مردان ۴۱۹ مورد و تعداد زنان ۶۹ مورد و نیز تعداد مبتلایان ۶۵ ساله به بالای مردان ۵۷ مورد و تعداد زنان در این رده سنی ۱۴ مورد است.

این در حالی است که طی سالیان ۶۵ تا ابتدای فروردین ماه سال جاری ۳۲۷۱ مورد از مردان شناسایی شده مبتلا به HIV‌/ایدز سنشان مشخص نبوده که این تعداد در میان زنان به ۱۵۲ مورد می‌رسد.

 

۲ آذر : صندوق بین المللی: ایران هجدهمین کشور پرجمعیت جهان – یک پله سقوط

 فرارو

صندوق بین‌المللی با ارائه آمار جمعیت ۱۸۶ کشور جهان اعلام کرد ایران که طی ۱۰ سال گذشته هفدهمین کشور پرجمعیت جهان بوده است سال آینده میلادی در رده‌بندی جهانی یک پله نزول می‌کند و جای خود را به کشور آفریقایی کنگو می‌دهد.

به گزارش تسنیم،‌ صندوق بین المللی با برآورد جمعیت ۱۸۶ کشور، در سال جاری میلادی، چین را به‌عنوان پرجمعیت‌ترین کشور جهان در این سال معرفی کرده است.

بر اساس آمار ارائه شده از سوی این نهاد بین المللی جمعیت چین در سال ۲۰۱۳ به یک میلیارد و ۳۶۰ میلیون نفر رسیده و این کشور به‌عنوان پرجمعیت‌ترین کشور جهان شناخته شده است.

پس از چین، هند با جمعیت یک میلیارد و ۲۴۳ میلیون نفری در رتبه دوم جهان از این نظر قرار گرفته و آمریکا با جمعیت ۳۱۶ میلیون نفری رتبه سوم را به خود اختصاص داده است.

اندونزی، برزیل، پاکستان، نیجریه، بنگلادش، روسیه، ژاپن، مکزیک، فیلیپین، ویتنام، اتیوپی، مصر و آلمان نیز به‌ترتیب در رتبه‌های چهارم تا شانزدهم پرجمعیت‌ترین کشورهای جهان قرار گرفته‌اند.

صندوق بین المللی پول جمعیت ایران در پایان سال جاری میلادی را ۷۷٫۰۹۷ میلیون نفر برآورد کرده و این کشور را در جایگاه هفدهمین کشور پرجمعیت جهان قرار داده است.

ایران از سال ۲۰۰۳ توانسته جایگاه خود به‌عنوان هفدهمین کشور پرجمعیت جهان را حفظ کند اما بر اساس پیش‌بینی صندوق بین المللی پول، به‌دلیل کاهش رشد جمعیت ایران، این کشور در سال ۲۰۱۴ جایگاه خود را میان کشورهای پرجمعیت جهان از دست می‌دهد و به رتبه ۱۸ تنزل پیدا می‌کند.

بر اساس این گزارش جمهوری دموکراتیک کنگو که در سال جاری میلادی با جمعیت ۷۶٫۹۹۱ میلیون نفری یک پله پایین‌تر از ایران قرار داشته سال آینده میلادی با توجه به رشد بیشتر جمعیت خود، از ایران پیشی می‌گیرد و در جایگاه هفدهمین کشور پرجمعیت جهان قرار خواهد گرفت.

پیش‌بینی شده است جمعیت ایران در سال ۲۰۱۴ به ۷۸٫۰۸۹ میلیون نفر برسد. این رقم برای کشور آفریقایی کنگو ۷۹٫۳۰۱ میلیون نفر پیش‌بینی شده است.

جمعیت برآورد شده برای برخی کشورهای دیگر جهان در سال جاری میلادی به این شرح برآورد شده است: روسیه ۱۴۱ میلیون نفر، ژاپن ۱۲۷ میلیون نفر، مصر ۸۴ میلیون نفر، آلمان ۸۱ میلیون نفر، فرانسه ۶۳ میلیون نفر، ترکیه ۷۶ میلیون نفر، ایتالیا ۶۰ میلیون نفر، عراق ۳۴ میلیون نفر، عربستان ۲۹ میلیون نفر، امارات ۹ میلیون نفر، کویت ۳٫۸ میلیون نفر،‌ و قطر ۱٫۹۱ میلیون نفر.

کشور جزیره‌ای توالو با جمعیت ۱۱هزار نفری کم‌جمعیت‌ترین کشور جهان شناخته شده است.

 

۱ آذر : بیکاری در مناطق مرزی وخیم است

 مهر . معاون اقتصاددان وزیر کار می‌گوید وضعیت بیکاری در مناطق مرزی کشور وخیم است و ایجاد سالیانه حداقل یک میلیون شغل جدید از مسائل مهم بازار کار محسوب می‌شود. با این حال، هم‌اکنون ۱۶ استان کشور با جمعیتی بالغ بر ۳۶ میلیون نفر در مناطق مرزی کشور واقع شده که طبق آخرین سرشماری رسمی کشور، یک میلیون و ۷۳۰ هزار بیکار را در خود جای داده است.

حسن طایی معاون اقتصاددان وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در روزهای گذشته وضعیت بیکاری در مناطق مرزی کشور را وخیم دانست و گفت: مخدوش بودن داده ها و اطلاعات در بازار کار، وجود جمعیت میلیونی بیکار، وخامت نرخ های بیکاری در مناطق مرزی و نبود تناسب لازم بین بهره وری، دستمزد، تامین معیشت و تورم را از چالش های اساسی در بازار کار است.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه خاطر نشان کرد: ناپایداری وضعیت شاغلان موجود در بنگاه های اقتصادی، بیکاری دانش آموختگان و ۴.۵ میلیون نفر دانشجو و کارایی پائین سرمایه گذاری و سرمایه سرانه بالا برای ایجاد یک شغل مولد از موارد دیگر این چالش است.

معضلات روز بازار کار

وی مسائل بازار کار آینده کشور را از منظر جمعیتی بررسی کرد و افزود: وجود جمعیت ۳۶ میلیونی زیر ۲۵ سال و وجود تفاوت ها و تعارضات آشکار در تابع مطلوبیت خانوارها و تابع رفاه اجتماعی که از سوی حکومت تعریف شده، از جمله این مسائل است.

طائی همچنین مسائل بازار کار آینده کشور را از منظر تقاضا نیز بررسی کرد و خاطرنشان کرد: ایجاد سالانه حداقل یک میلیون شغل، پائین بودن مقیاس عمومی تولید، نیل به اهداف کار شایسته، تحول بازار کار به بازار مبادله دانش و اطلاع رسانی نوین در بازار کار از مسائل مهم دیگر در این بازار است.

با وجود تاکید طائی بر وخامت بیکاری در مناطق مرزی کشور، اما وی به صورت کلی به این موضوع پرداخته و آدرس دقیقی از مناطق مرزی دارای وخامت بیکاری وجود ندارد. در حال حاضر ۱۳ استان کشور در مناطق مرز خشکی کشور واقع شده است که با ۳ استان دارای مرز آبی مازندران، هرمزگان و بوشهر تعداد استان های مرزی کشور به ۱۶ استان می رسد.

هم اکنون مرز خشکی ایران در شمال با آذربایجان، ارمنستان، ترکمستان و در شرق با افغانستان و پاکستان و در غرب با ترکیه و عراق است که مجموعا ۱۳ استان را شامل می شود. اگر مرزهای آبی را هم در نظر بگیریم مازندران در شمال و هرمزگان و بوشهر در جنوب هم به این آمار افزوده می شود.

تمرکز ۳۶ میلیون نفر در ۱۶ استان مرزی

طبق گفته معاون وزیر کار، وضعیت اشتغال در ۱۳ تا ۱۶ استان کشور از مجموع ۳۱ استان هم اکنون وخیم است.

۱۶ استان سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خراسان شمالی، گلستان، مازندران، گیلان، اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، ایلام، خوزستان، بوشهر و هرمزگان در حاشیه کشور واقع شده اند که هم اکنون میلیون ها نفر از جمعیت کشور را در خود جای داده اند.

طبق سرشماری سال ۹۰ در ۱۳ استان مرزی کشور که دارای مرز خشکی است ۳۲ میلیون و ۴۹۰ هزار و ۵۴۱ نفر زندگی می کنند که به صورت بالقوه در خطر بحران بیکاری و به گفته معاون وزیر کار وخامت در ورود به بازار کار مواجه هستند. در صورت افزودن جمعیت استان های دارای مرز آبی مازندران، هرمزگان و بوشهر به این آمار، جمعیت کل استان های مرزی به ۳۶ میلیون و ۲۴۱ هزار و ۸۵۵ نفر بالغ می شود.

مهاجرت اجباری برای کسب درآمد

مرکز آمار ایران بر اساس آخرین سرشماری انجام شده اعلام کرد بیش از ۱ میلیون و ۷۳۰ هزار نفر در ۱۶ استان مرزی کشور بیکار هستند که از این بین سهم استان هایی مانند خراسان رضوی، خوزستان، کرمانشاه، گیلان و سیستان و بلوچستان بیشتر است.

 

۱ آذر : نظام پزشکی:  ۹۰ درصد خانواده های ایرانی کمبود کلیسم دارند

 تهران- ایرنا- معاون پشتیبانی سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه ۹۰درصد خانواده های ایرانی کمبود کلسیم دارند، گفت: بعد از خذف یارانه شیر وافزایش قیمت مواد لبنی، مصرف لبنیات و شیر در کشور ۲۲ درصد کاهش یافت.

نائب رییس انجمن پزشکان عمومی با بیان اینکه پوکی استخوان به شدت جامعه را تهدید می کند، اظهار داشت: امروزه پوکی استخوان یکی از مشکلات تغذیه شایع در کشور است که به دلیل کمبود دریافت کلسیم در رژیم غذایی روزانه در طولانی مدت رخ می دهد.

گل علیزاده به افزایش وزن در بین آحاد مردم اشاره کرد و افزود: هم اکنون شاهد کاهش تراکم استخوان در سنین زیر ۳۰ سال در کشور هستیم که این دسته از افراد با کوچکترین ضربه، خود به خود دچار شکستگی می شوند.

وی افزود: ۳۰ درصد افراد جامعه ما اضافه وزن دارند، ۱۵درصد افراد چاق هستند و همچنین شش درصد جمعیت کودکان زیر ۵ سال جامعه دچار کوتاهی قد، چهار درصد دچار کمبود وزن و ۲۸ درصد نیز دچار کم تحرکی هستند.

گل علیزاده هشدار جدی دیگر در این بخش را مصرف بیش از حد نوشابه گازدار در کشور عنوان کرد و گفت: مصرف سرانه نوشابه گازدار در دنیا ۱۰ لیتر است در حالی که مصرف آن در کشور ما ۴۲ لیتر است و این میزان مصرف ایران را در جایگاه نخست استفاده از این نوشیدنی در دنیا قرار داده است.

وی ادامه داد: این برنامه غذایی غلط سبب پوسیدگی دندان، چاقی، سوء تغذیه، اثرات مخرب بر کلیه، اختلال درخواب و غیره می شود.

 

۱ آذر : روایت آمارهای جهانی از اقتصاد ایران

 به گزارش فارس، سازمان‌های جهانی در برخی گزارش‌های ماهانه یا فصلی خود که در آبان ماه منتشر شد، به بررسی شاخص‌های اقتصادی یا تولید برخی کالاهای اساسی در ایران پرداخته‌اند.

رشد ۱۸ درصدی تولید فولاد ایران و ۱۲٫۵ میلیون تن فولاد در ۱۰ ماه

انجمن جهانی فولاد با اشاره به تولید ۱۲٫۶۹۷میلیون تن فولاد ایران در ۱۰ ماه نخست سال ۲۰۱۳ اعلام کرد، تولید فولاد در این کشور در ماه اکتبر با ۱۸٫۲ درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ۱٫۳۷۸ میلیون تن رسیده است.

این نهاد بین‌المللی با قرار دادن ایران در رتبه چهاردهم تولیدکنندگان فولاد در جهان، از رشد ۳۴٫۵ درصدی تولید این کالای اساسی در اکتبر ۲۰۱۳ نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۱۱ خبر داد.

رتبه ۷۹ ایران در جهان از لحاظ سرانه خودرو در سال ۲۰۱۱

اعلام سرانه به ازای هر ۱۰۰۰ ایرانی ۱۴۶ دستگاه خودرو و رتبه ۷۹ ایران از این لحاظ در میان ۱۴۰ کشور جهان، آمار دیگری بود که از سوی انجمن جهانی خودرو اعلام شد.

این انجمن، تعداد خودروهای شخصی و تجاری موجود در ایران در سال ۲۰۱۱ را ۱۱ میلیون دستگاه برآورد کرد که از این تعداد ۸ میلیون ۹۰۰ هزار دستگاه را خودروی شخصی و یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودروهای تجاری عنوان کرد.

بر اساس این گزارش، سرانه خودرو در جهان در سال ۲۰۱۱ به ازای هر ۱۰۰۰ نفر ۱۶۵خودرو تخمین زده شده است.

افزایش ۳۸ هزار تنی تولید گوشت در ایران/ مصرف ۲٫۵ میلیون تنی انواع گوشت 

سازمان جهانی خواروبار و کشاورزی (فائو) نیز در جدیدترین گزارش خود، میزان مصرف انواع گوشت در ایران در سال جاری میلادی را ۲٫۴۶۲ میلیون تن برآورد کرد و از افزایش ۳۸ هزار تنی تولید این ماده غذایی در کشور خبر داد.

بر اساس این گزارش، در سال جاری میلادی ۲٫۲۷۳ میلیون تن انواع گوشت در ایران تولید شده که این رقم در سال گذشته برابر با ۲٫۲۳۵ میلیون تن بوده است.

در ادامه این گزارش آمده است، ایرانی ها طی سال گذشته ۲٫۳۷۵ میلیون تن انواع گوشت مصرف کرده اند و این رقم برای سال جاری ۲٫۴۶۲ میلیون تن اعلام شده است.

همچنین ایران در سال ۲۰۱۳ نسبت به سال گذشته گوشت بیشتری وارد کرده و این میزان ۲۲۸ هزار تن عنوان شده است. میزان گوشت وارداتی ایران در سال ۲۰۱۲ نیز حدود ۱۶۷ هزار تن برآورد شده است.

* سهم یک درصدی ایران در تولید لبنیات جهان

در بخش دیگر گزارش فائو، تولید شیر و محصولات لبنی ایران در سال جاری میلادی ۷ میلیون و ۹۰۰ هزار تن برآورد شده است که نسبت به سال گذشته ۲۰۰ هزار تن افزایش دارد.

این درحالی است که در سال ۲۰۱۳ در جهان بالغ بر ۷۸۰ میلیون تن شیر و محصولات لبنی تولید شده و سهم ایران از این رقم تنها یک درصد است.

*تولید نفت اوپک به زیر ۳۰ میلیون بشکه رسید/ تولید روزانه ۲٫۶۵۱ میلیون بشکه ای ایران 

گزارش ماهانه اوپک نیز اعلام کرد که تولید نفت این سازمان در مهر ۹۲ به روزانه ۲۹ میلیون و ۸۹۴ هزار بشکه و تولید نفت عربستان نیز با کاهش ۲۱۰ هزار بشکه در روز به کمتر از ۱۰ میلیون بشکه رسیده است.

بر اساس این گزارش، تولید نفت ایران در ماه اکتبر نسبت به ماه پیش از آن ۱۶ هزار و ۳۰۰ بشکه در روز کاهش یافته و به ۲٫۶۵۱ میلیون بشکه در روز رسیده است.

*قیمت ۱۰۷٫۷ دلاری نفت ایران در اکتبر

همچنین سازمان کشورهای صادرکننده نفت اعلام کرد: هر بشکه نفت ایران در اکتبر سال جاری میلادی (مهر ۹۲) ۱۰۷٫۶۹ دلار معامله شد و کاهش ۱٫۴۶ دلاری نسبت به ماه قبل را تجربه کرد.

*رتبه جهانی ۹۴ برای ایران از لحاظ شاخص سرمایه انسانی

مجمع جهانی اقتصاد در جدیدترین گزارش، «سرمایه انسانی» ایران را در میان ۱۲۲ کشور از لحاظ شاخص سرمایه انسانی در رتبه ۹۴ قرار داد.

شاخص سرمایه انسانی بر اساس ۴ فاکتور آموزش، بهداشت و رفاه، نیروی کار و اشتغال و محیط فعالیت سرمایه انسانی مورد بررسی قرار می‌گیرد و هر کشور امتیازی میان ۲ تا ۲- دریافت می‌کند که هرچه این امتیاز بیشتر باشد، نشان از سرمایه انسانی بیشتر و فعال‌تر کشور مذکور دارد.

بر اساس این گزارش، ایران به طورکلی از لحاظ شاخص سرمایه انسانی با امتیاز ۰٫۴۸۷- در رتبه ۹۴ قرار گرفته است.

*ایران از لحاظ آزادی اقتصادی در جایگاه ۱۲۷ قرار گرفت 

مؤسسه تحقیقاتی فریزر در جدیدترین گزارش از «آزادی اقتصادی در جهان» خود، ایران را از لحاظ آزادی اقتصادی در میان ۱۵۲ کشور جهان در رده ۱۲۷ قرار داد.

البته گزارش سال ۲۰۱۳ این موسسه بر اساس اطلاعات مربوط به سال ۲۰۱۱ (۱۳۹۰) استوار است.

در این گزارش، درجه آزادی اقتصادی کشورها بر اساس ۵ شاخص مهم امتیاز صفر تا ۱۰می‌گیرند که هرچه این امتیاز به ده نزدیک تر باشد، آزادی اقتصادی در کشور مورد نظر بیشتر است؛ این شاخص‌ها عبارتند از حجم و اندازه دولت، ساختار قانونی و حقوق مالکیت، نقدینگی ، آزادی تجارت بین‌المللی و قوانین اعتبارات، بازار کار و تجارت هستند.

بر اساس این گزارش، ایران از این لحاظ امتیاز ۶٫۰۵ را کسب کرده است؛ امتیاز ایران در گزارش سال گذشته ۶٫۲۶ و رتبه این کشور در میان ۱۴۴ کشور ۱۱۱ عنوان شده بود.

سقوط ۷ پله‌ای ایران از لحاظ فضای کسب و کار/ رتبه ۱۵۲ ایران در کشورهای جهان

بانک جهانی، در جدید ترین گزارش خود موسوم به «گزارش فضای کسب و کار ۲۰۱۴» به بررسی سهولت فعالیت‌های اقتصادی و فضای کسب و کار ۱۸۹ کشور جهان پرداخت و ایران را از نظر سهولت فعالیت‌های اقتصادی و فضای کسب و کار با ۷ پله سقوط نسبت به سال گذشته در رتبه ۱۵۲ قرار داد.

رتبه ۸۶ ایران از شرایط دریافت وام بانکی سرمایه‌گذاران/ دریافت ۲۰ نوع مالیات در ایران

گزارش فضای کسب و کار  بانک جهانی به بررسی ۱۰ شاخص اقتصادی برای آغاز یک فعالیت اقتصادی در کشورهای جهان پرداخته است. این شاخص ها عبارتند از آغاز کسب و کار، دریافت مجوز ساخت و ساز ، هزینه دریافت اشتراک برق توسط شرکت‌ها، ثبت دارایی‌ها، کسب اعتبارات یا دریافت وام ، حمایت از سرمایه‌گذارها، پرداخت مالیات، تجارت برون مرزی، سهولت اجرای قرارداد‌ها و ورشکستگی شرکت‌ها.

رتبه ایران در هر یک از این شاخص به این ترتیب است، رتبه ۱۶۹ برای دریافت مجوز ساخت و ساز و همین طور برای هزینه دریافت اشتراک برق توسط شرکت‌ها، رتبه ۱۶۸ برای ثبت دارایی ها، رتبه ۸۶ برای کسب اعتبارات یا دریافت وام، رتبه ۱۳۹ برای پرداخت مالیات، رتبه ۱۴۳ برای تجارت کالا در جهان، رتبه ۵۱ برای سهولت اجرای قراردادها، رتبه ۱۲۹ برای تعطیلی و ورشکستگی شرکت ها است.

 

۱ آذر : درحال حاضر ۶.۱۴ دهم درصد از جمعیت ۷۵ میلیونی کشور بی سواد هستند.

 خراسان. ۱۴٫۶ درصد جمعیت کشور بی سواد هستند. رئیس سازمان سوادآموزی کشور با اشاره به ریشه کنی بی سوادی تا پایان برنامه پنجم توسعه، گفت: در حال حاضر ۱۴٫۶ دهم درصد از جمعیت ۷۵ میلیونی کشور بی سواد هستند. علی باقرزاده در گفت وگو با مهر گفت: بیش از ۹ میلیون و ۷۱۵ هزار بی سواد در گروه سنی بالای ۶ سال در کشور شناسایی شده اند که باید اقدامات ویژه ای را برای سوادآموزی آن ها انجام دهیم. در حال حاضر بیش از ۳ میلیون و ۴۵۶ هزار بی سواد در گروه سنی ۱۰تا ۴۹ سال در کشور شناسایی شده اند که ۶٫۸ درصد جمعیت کشور است

 

۲۹ آبان : جایگاه ایران در تولید آلاینده‌ها در جهان

 مهر

کشورهای دارای بدترین و بهترین عملکرد در تولید آلاینده ها/ جایگاه ایران

طبق سنتی سالیانه، امسال نیز گزارش عملکرد ۵۸ کشور مهم از نظر تولید آلاینده‌های کربنی همزمان با اجلاس کنوانسیون تغییرات آب و هوای سازمان ملل، در ورشو پایتخت لهستان منتشر شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، این گزارش که به بررسی “ضریب عملکرد در قبال تغییرات آب و هوا” (CCPI) می پردازد، توسط موسسه “جرمن واچ” (German Watch) با همکاری “شبکه اقدام اقلیمی اروپا” (Europe CAN) تهیه شده است.

هدف گزارش بررسی کارایی این کشورها که ۹۰ درصد دی اکسید کربن دنیا را تولید می‌کنند در مواجهه با تغییرات اقلیمی است.

چین تولید دی اکسید کربن را کاهش داد

چین با کاهش تولید دی اکسید کربن نسبت به تولید ناخالص ملی‌اش، روند انتشار افسار گسیخته آلاینده کربن را کند کرده و بر همین اساس نیز از رتبه ۴۸ در سال گذشته به رتبه ۴۶ در گزارش جدید رسیده است.

بهبود عملکرد چین نتیجه سرمایه‌گذاری جدی بر انرژی‌های تجدیدپذیر و برنامه‌هایی برای محدود کردن مصرف زغال سنگ بوده است.

آمریکا نیز با سیاست های محدود کننده زغال سنگ و همچنین طرح‌هایی برای بهبود نیروگاه‌هایش همچنان در رتبه ۴۳ این گزارش قرار گرفته است.

کشورهای دارای بیشترین نقش در تولید آلاینده ها

بر اساس این گزارش کشورهای آلمان، هند، اندونزی، برزیل، آمریکا، چین، ژاپن، کره جنوبی، روسیه و کانادا بیشترین نقش را در تولید آلاینده‌های کربنی دارند.

از نظر عملکرد در مبارزه با تولید آلاینده های کربنی و کاهش این آلایندگی ها امسال هیچ کشوری شایسته احراز رتبه اول تا سوم نبود. در کاهش دانمارک و انگلستان با بالاترین امتیاز جایگاه چهارم و پنجم را به خود اختصاص دادند و پرتغال نیز در جایگاه ششم قرار گرفت. انگلستان امسال ۵ رتبه نسبت به سال گذشته ترقی کرده است.

اما آلمان برای اولین بار از بین ده کشور برتر در مواجهه با تغییرات اقلیمی خارج شد و با ۱۱ پله سقوط به جایگاه نوزدهم جدول رسید. عامل اصلی سقوط آلمان بررسی دقیق سیاست‌های اجرایی این کشور در مواجهه با تغییرات اقلیمی در سال جاری بوده است.

کانادا و استرالیا دارای بدترین کارایی

در بین کشورهای صنعتی، کانادا و استرالیا بدترین کارایی را در قبال تغییرات اقلیمی داشته اند. سیاست های دولت جدید استرالیا در مورد مالیات کربن تاثیر منفی زیادی بر رتبه این کشور داشته و آن را از رتبه ۵۱ در سال گذشته، به رتبه ۵۷ در گزارش جدید تنزل داده است.

کانادا نیز که همچنان در جایگاه ۵۸ام قرار دارد بدترین کارایی را در بین کشورهایی صنعتی به نمایش گذاشته است. گسترش سریع و بزرگ صنایع نفت و گاز یکی از مهم‌ترین دلایلی است که دولت کانادا را به سیاست های کاهش تولید دی اکسد کربن بی رغبت می‌کند.

با این وجود جایگاه های بعدی در این گزارش همچون سال‌های گذشته به ترتیب از آن ایران، قزاقستان و در نهایت عربستان‌سعودی است که به عنوان ضعیف‌ترین عملکرد بین‌المللی ارزیابی شده است.

ایران امسال با یک پله صعود به جایگاه ۵۶ رسید.

بر اساس گزارش جرمن‌واچ، چگونگی مقابله با تغییرات اقلیمی، بازدهی پایین صنایع و نقش ضعیف منابع تجدیدپذیر در سبد انرژی از جمله دلایلی است که عملکرد کشورها را در کسب رتبه پایین در این فهرست تعیین می کند.

در این بین شرایط اقلیمی و معضلات متعدد محیط زیستی همچون خشک شدن دریاچه‌ها، رودخانه‌ها، بیابان‌زایی رو به رشد و نابودی جنگل‌ها از دیگر عواملی هستند که رتبه کشورها را ضعیف کرده است.

کشورهای دارای عملکرد خوب

دانمارک ، انگلیس، پرتغال، سوئد، سوئیس، مالت، فرانسه ، مجارستان ،ایرلند و ایسلند ، بلژیک و موروکو

کشورهای  دارای عملکرد متوسط

رومانی، اسلواکی، ایتالیا، آلمان ، مکزیک، لیتوانی اسپانیا، لوکزامبورگ، نروژ ، اسلونی، مصر، لتونی، قبرس، اتریش و هند

کشورهای  دارای عملکرد ضعیف

هلند، فنلاند، بلاروس، اندونزی، اوکراین، برزیل، بلغارستان، تایلند، آفریقای جنوبی و جمهوری چک آرژانتین نیوزیلند، آمریکا کرواسی، لهستان و چین

کشورهای دارای عملکرد بسیار ضعیف

یونان، سنگاپور، الجزیره، ژاپن، مالزی، چین تایپه، کره جنوبی، ترکیه، استونی، روسیه ، استرالیا ، کانادا، ایران، قزاقستان و عربستان سعودی

 

۲۹ آبان : مرگ ماهانه 277 نفر بر اثر آلودگی هوا

 مهر

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه ایران در سال ۲۰۰۶ بابت خسارات ناشی از آلودگی هوا مبلغ ۸ میلیارد دلار هزینه پرداخت کرده است، گفت: ماهانه ۲۷۷ مرگ منتسب به آلودگی هوا در کشور گزارش می‌شود ضمن آنکه بر اساس آمارهای ارائه شده هر یک از موتور سیکلت‌ها معادل ۸ خودرو با استاندارد یورو ۴ آلودگی صوتی و هوایی دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر رحمت الله حافظی در همایش فناوری‌های نوین در کنترل آلودگی‌های محیط زیست با اشاره به SDH (عوامل محیطی بر سلامت اجتماعی) افزود: فقر، گرانی، حوادث ترافیکی، آلودگی‌های زیست محیطی و حوادث محیط کار از جمله عوامل موثر سلامت مردم است که بخشی از عوامل بر عهده وزارت بهداشت و بخشی از آن مربوط به این وزارتخانه نیست.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر با بیان اینکه تنها یک چهارم این عوامل بر عهده وزارت بهداشت است، اظهار داشت: بر اساس آمارهایی در یک سال گذشته ۲ هزار و ۷۲۲ نفر بر اثر آلودگی هوا فوت کردند، ۴ هزار و ۵۷۰ نفر مورد بستری بیماران تنفسی ناشی از آلودگی هوا و ۲ هزار و ۵۷۰ مورد بستری بیماران قلبی ناشی از آلودگی هوا گزارش شده است.

وی با تاکید بر اینکه حل معضل آلودگی هوا موضوع حاکمیتی و مربوط به همه دستگاه‌ها می‌شود، ادامه داد: ۷۰ تا ۸۰ درصد آلودگی هوا ناشی از خودروهای سواری و موتور سیکلت است. این در حالی است که اقدام به توزیع طرح ترافیک و اجرای طرح زوج و فرد می‌شود.

وی به استاندارد صوتی در زندگی روزمره اشاره کرد و یادآور شد: استاندارد صوتی در روز ۵۵ دسی بل و در شب ۴۵ دسی بل است در حالی که میزان صوت در کنار اگزور موتور سیکلت‌ها ۹۲ دسی بل و با دو متر فاصله ۸۵ دسی بل است.

حافظی مجهز نبودن فیلتر برای خودروهای دیزلی را از دیگر عوامل آلوده کننده هوا در کشور عنوان کرد و افزود: علاوه بر این خودروها برای کنترل گازهای خروجی باید مجهز به دستگاه کاتالیست باشند و هر ۳ سال تعویض شوند. از آنجایی که تعویض این دستگاه ۲ تا ۳ میلیون تومان هزینه دارد کمتر کسی در این زمینه اقدام می‌کند.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر به بیان برخی راهکارها برای کاهش آلودگی هوا

حافظی پیشنهاد برگزاری نشست‌های این شورا به صورت فراملی را ارائه کرد و گفت: مساله ریزگردها یک مساله فراملی است از این رو با نشست‌های مشترک با کشورهای درگیر این معضل می‌توان به راهکارهای مناسبی در این زمینه رسید

 

۲۸ آبان : از ۸۰ کارخانه‌ پارس‌آباد مغان، سه مورد فعال‌اند

 کلمه

نماینده مردم پارس‌آباد و بیله‌سوار در مجلس در مراسم معارفه استاندار جدید اردبیل گفت: به رغم تلاش‌ها در استان اردبیل، خبری از بهبود وضعیت واحدهای تولیدی و صنعتی نیست و از ۸۰ کارخانه تولیدی در پارس‌آباد تنها سه مورد فعال است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت‌الاسلام حبیب برومند گفت: بخش کشاورزی به شدت صدمه دیده و دلیل آن نیز سوء‌ مدیریت‌ها نیست، بلکه اشتباهات دولت گذشته است که کمبودهای مختلف را تحمیل کرده و با ارائه کود و سموم نامرغوب زمینه نابودی کشاورزی را فراهم کرده است.

 

۲۷ آبان : مرگ سالانه ۴۵ هزار ایرانی براثر آلودگی هوا

 انتخاب .مدیر «طرح کلان ملی سیستم‌های حمل و نقل هوشمند درون شهری و برون‌ شهری (ITF)» گفت: سالانه ۴۵ هزار نفر در کشور بر اثر آلودگی هوا می‌میرند.

دکتر مهدی قطعی روز گذشته در نشست کمیته راهبری «طرح کلان ملی مطالعه و طراحی سیستم‌های حمل و نقل هوشمند درون شهری و برون شهری» مصوب شورای عالی عتف، با ارائه گزارش‌هایی از تلفات انسانی ناشی از آلودگی هوا با بیان این که آلودگی هوا چهارمین عامل مرگ و میر در جهان است، گفت: طبق آمار یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون نفر در جهان در معرض آلودگی هوا قرار دارند که سالانه دو میلیون نفر در دنیا جان خود را به دلیل عوارض مستقیم یا غیر مستقیم آلودگی هوا از دست می‌دهند.

وی با بیان این که برای اجرای طرح سیستم حمل و نقل هوشمند دو میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است، گفت: این در حالی است که هزینه تصادفات جاده‌یی در کشور ۲۰ میلیارد تومان برآورد شده است.

به گفته مدیر پروژه ملی سیستم‌های حمل و نقل هوشمند درون شهری و برون‌ شهری، در حال حاضر ۲۶ کشور دنیا دارای صنعت (ITF) هستند و در حال حاضر فاز صفر این پروژه در دستور کار است که طی آن قرار است به هشت محصول اساسی دست یابیم.

 

 

۲۷ آبان : نرخ رشد جمعیت ایران از برخی کشورهای اروپایی هم کمتر شده است

 سلامت نیوز : مجمع جهانی اقتصاد از رشد ۱٫۱۱ درصدی جمعیت ایران خبر داد و با اشاره به رتبه ۷۵ ایران در جهان از این نظر اعلام کرد کشورهای اروپایی نروژ، بلژیک و ایرلند رشد جمعیت بیشتری از ایران دارند. مجمع جهانی اقتصاد گزارشی از وضعیت رشد جمعیت در ۱۳۵ کشور جهان از جمله ایران منتشر کرده است که نشان می دهد رشد جمعیت ایران به۱٫۱۱ درصد کاهش یافته است.براساس این گزارش ایران بین ۱۳۵ کشور از نظر رشد جمعیت در رتبه ۷۵ جهان قرار گرفته است و تنها ۶۰ کشور از ایران رشد جمعیت کمتری دارند. کشور اروپایی سوئیس و همچنین پرو رشد جمعیتی برابری با ایران دارند.

 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ؛ حتی برخی کشورهای اروپایی و توسعه یافته از رشد جمعیتی بیشتری نسبت به ایران برخوردارند که از آن جمله عبارتند از: لوکزامبورگ با ۲٫۲ درصد، نروژ با ۱٫۳ درصد، استرالیا با ۱٫۱۷ درصد، بلژیک با ۱٫۱۴ درصد و ایرلند با ۲٫۲۵ درصد.در سطح جهان،  ۲ کشور عربی بالاترین رشد جمعیت را به خود اختصاص داده اند. رشد جمعیت قطر ۶٫۱۳ درصد و امارات ۴٫۹۳ درصد اعلام شده است.کمترین رشد جمعیت در جهان نیز به لتونی اختصاص دارد، رشد جمعیت لتونی منفی ۸٫۴۲ درصداعلام شده است. ۱۶ کشور در جهان دارای رشد جمعیت منفی هستند که علاوه بر لتونی عبارتند از: لیتوانی، مالت، مولداوی، پرتغال، رومانی، صربستان، اسلواکی، اوکراین، بلغارستان، کرواسی، چک، استونی، یونان، مجارستان و کوبا.

رشد جمعیت برخی کشورهای دیگر به این شرح اعلام شده است: لبنان ۰٫۷۵ درصد، مالزی ۱٫۶ درصد، هلند ۰٫۴۷ درصد، عمان ۲٫۲۶ درصد، پاکستان ۱٫۸ درصد، عربستان۲٫۲۹ درصد، روسیه ۰٫۴ درصد، اسپانیا۰٫۲۲ درصد، سوئد ۰٫۷۶ درصد،  سوریه ۱٫۸۱ درصد،  ترکیه ۱٫۲۱ درصد،  انگلیس۰٫۷۷ درصد،  آمریکا ۰٫۷۲ درصد،  ونزوئلا ۱٫۵۳ درصد،  الجزایر ۱٫۴۳ درصد،  آذربایجان ۱٫۳ درصد،  بحرین ۴٫۷۷ درصد،  کانادا ۱٫۰۴ درصد،  چین ۰٫۴۸ درصد،  مصر ۱٫۷۳ درصد، فرانسه ۰٫۵۵ درصد،  آلمان ۰٫۰۳ درصد،  هند ۱٫۳۷ درصد،  ایتالیا ۰٫۴ درصد،  اردن ۲٫۱۹ درصد،  کویت ۲٫۹۳ درصد.

نباید نرخ رشد جمعیت را با نرخ باروری اشتباه گرفت

دکتر شهلا کاظمی پور معاون پژوهشی مرکز جمعیت شناسی آسیا و اقیانوسیه نرخ رشد ۱٫۱۱ درصدی جمعیت ایران را رشدی مناسب و مطابق استانداردهای جهانی دانست و یادآور شد،درحال حاضر رشد جمعیت کشور در شرایط خوبی قرار دارد و آنچه نگران کننده است کاهش نرخ باروری در ایران است.وی در تشریح شاخص رشد جمعیت به خراسان گفت:رشد جمعیت یک درصدی به این معناست که در ازای هر ۱۰۰نفر در طول یک سال یک نفر به جمعیت کشور اضافه می شود و با احتساب چنین نرخ رشدی جمعیت کشور با گذشت ۷۰سال دوبرابر خواهد شد.درهمین حال رشد جمعیت صفر به معنی ثابت ماندن جمعیت کشور در طول یک سال و منفی شدن رشد جمعیت نیز به معنای کاهش جمعیت در طول یک سال است به عنوان مثال نرخ منفی یک درصد جمعیت به این معناست که در یک سال به ازای هر ۱۰۰نفر یک نفر از جمعیت کشور کاسته شده است.

وی رشد جمعیتی معادل ۰٫۵ تا یک درصد را آرزوی بسیاری از کشور هادانست و تاکید کرد:نباید در مطالعات جمعیتی، نرخ رشد جمعیت و نرخ باروری را با یکدیگر اشتباه گرفت.وی آنچه را باعث نگرانی رهبر انقلاب شده است کاهش نرخ باروری دانست که در صورت ادامه دار شدن می تواند رشد جمعیتی کشور را از حالت مطلوب کنونی به رشدی کمتر از ۰٫۵ و یا حتی منفی در طول ۲۵یا ۳۰سال آینده برساند.وی دیدگاه رهبری را دیدگاهی آینده نگرانه دانست و گفت:ایشان نگران کاهش نرخ باروری به کمتر از نرخ کنونی و رسیدن به رقمی کمتر از ۱٫۳ هستند. چراکه رسیدن به نرخ باروری ۱٫۳ و یا کمتر از آن باعث ایجاد رشد منفی جمعیت و تحلیل آن می شود.

بهترین نرخ باروری برای جلوگیری از پیر شدن جمعیت

معاون پژوهشی مرکز جمعیت شناسی آسیا و اقیانوسیه خاطرنشان کرد: بهترین نرخ باروری برای جلوگیری از پیر شدن جمعیت، رقمی بین ۲٫۱ تا ۲٫۵ است که اگر چنین نرخ باروری درایران محقق شود نگرانی ها از پیری جمعیت و حتی تحلیل آن بعد از گذشت ۲۵تا ۳۰سال می تواند برطرف شود. وی رشد جمعیت ایران در دهه ۶۰را ۳٫۹ درصد ذکر کرد و گفت:متاسفانه در آن زمان زیرساخت های آموزشی و بهداشتی تامین نشد و مشکلاتی به وجود آمد.لذا باید توجه داشت که در شرایط فعلی نیز باید در کنار برنامه ریزی برای رشد نرخ باروری و جمعیت به فکر تامین زیرساخت های اقتصادی، آموزشی و بهداشتی نیز بود. وی مقایسه نرخ رشد جمعیتی ایران با کشوری کوچک،کم جمعیت و مهاجر پذیر مانند امارات را کاری اشتباه دانست و اظهار داشت:چنین مقایسه هایی به کل اشتباه است چراکه جمعیت امارات نسبت به ایران بسیار پایین است و با اضافه شدن ۵۰هزار مهاجر، ناگهان نرخ جمعیتی اش چند درصد رشد می کند.

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©