Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
پنجشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۲ برابر با  ۱۹ دسامبر ۲۰۱۳
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :پنجشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۲  برابر با ۱۹ دسامبر ۲۰۱۳
موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

 

ایران در آئینه آمار(۱۵۰)

چهارشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۲ برابر با ۱۸ دسامبر ۲۰۱۳  

تهيه و تنظيم از مريم اسکوئی

 

 

موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

‌بیلان آزادی رسانه‌ها در جهان ٢٠١۳ . ایران ٢٠ روزنامه‌نگار  و ۵١ وب‌نگار زندانی

گردش مالی سه میلیارد دلاری مواد مخدر در ایران

۸۰ درصد دختران و پسران ایرانی راه‌های مقابله با ایدز را نمی‌دانند

۴۰ تالاب ایران در معرض خشک شدن

اعتیاد‌‌، د‌‌ومین عامل مرگ غیر طبیعی

اعتیاد، ایدز و بزه در کمین کودکان کار

بیکاری ۶۰۰ کارگر ساختمانی در طبس با اتمام مسکن مهر

به ازای هر ۱۰۰ ازدواج ۱۸ مورد طلاق صورت می گیرد/آمار ۳۵ درصدی طلاق در تهران

شناسایی ۱۹ بیمار جدید مبتلا به ایدز در بیجار

وجود بیش از دو میلیون معتاد در کشور

بیکاری ۴۰ هزار کارگر ساختمانی در همدان تا پایان سال جاری

کهنه‌ترین هواپیماهای دنیا در ایران

افزایش آمار طلاق در کلانشهرها/تشریح مهم ترین فاکتور های طلاق

منابع آبی کشور به مرحله بحران رسید/ وزیر نیرو: ۵.۱ برابر موجودی آب سد ساختیم

مرگ ۳۹۷نفر بر اثر مصرف قرص‌ برنج در ایران طی هفت ماه

مساحت دریاچه ارومیه ۱۲۳ کیلومتر مربع کمتر از پارسال

رییس انجمن صنفی مددکاران اجتماعی: ایدز،فقر، تن فروشی، سو استفاده جنسی از کودکان فقیر

 

۲۷‌آذر : بیلان آزادی رسانه‌ها در جهان ٢٠١۳ . ایران ٢٠ روزنامه‌نگار  و ۵١ وب‌نگار زندانی

  گزارش گران بدون مرز

 ‌بیلان آزادی رسانه‌ها در جهان ٢٠١۳

٧١ روزنامه‌نگار در سال ٢٠١٣ کشته شده‌اند  

  روزنامه‌نگار :

 کشته شده : ٧١ (٪٢٠-)

 بازداشت و زندانی شده : ٨٢۶ (٪۶-)

 مورد تعرض و تهدید قرار گرفته : ٢١۶٠(٪٩+)

 ربوده شده : ٨٧ (٪١٢٩)

 مجبور به ترک کشور شده : ٧٧ (٪٨+)

 همکار رسانه کشته شده : ۶

 شهروند خبرنگار- وب‌نگار کشته شده : ٣٩ (٪١٧-)

 وب‌نگار و شهروند وب‌نگار بازداشت شده : ١٢٧ (٪١٢-)

 روزنامه نگاران کشته شده: ٢٧ ٪ در مناطق جنگی کشته شده‌اند، ٨ ٪ روزنامه‌نگار مستقل بوده‌اند، ۴ ٪  زن بوده اند، ٣٧ ٪ روزنامه‌نگار مطبوعات،٣٠  ٪ خبرنگار رادیو و ٣٠ ٪ تلویزیون  و ٣٪   همکار رسانه‌های اینترنتی بوده‌اند.

در سال میلادی ٢٠١٣، در جهان ٧١ روزنامه‌نگار به هنگام انجام وظیفه خود جان باخته‌اند. مناطقی که در آن‌ها بیشترین کشته های ثبت شده‌اند به ترتیب آسیا (٢۴تن)، خاورمیانه و افریقای شمالی ( ٢٣ تن) است. کشته شدن روزنامه‌نگاران در آفریقای سیاه، با ده کشته نسبت به ٢١ روزنامه‌نگار کشته شده در سال ٢٠١٢ ، کاهشی چشم‌گیر داشته است. این کاهش به دلیل کمتر کشته شدن روزنامه‌نگاران (٧ تن) درسومالی است، سال گذشته در این کشور  ١٨ روزنامه‌نگار کشته شده بودند. در قاره آمریکا شاهد کاهشی نامحسوس هستیم، تعداد روزنامه‌نگاران کشته شده به هنگام انجام وظیفه خود، از ١۵تن در سال ٢٠١٢ به ١٢ نفر در سال ٢٠١٣ رسیده است. سوریه، سومالی و پاکستان در میان پنج کشور پر مرگ برای روزنامه‌نگاران شانه به شانه‌ی هم ایستاده‌اند. دو کشور هند و فلیپین فهرست پنج کشور قتل‌گاه روزنامه‌نگاران را تکمیل می‌کند. کشورهای برزیل و مکزیک می‌توانند به عنوان اعضای علی‌البدل این گروه به شمار روند. با آنکه در برزیل تعداد کشته شدگان به همان میزان سال، پیش ۵ تن است. در مکزیک ٢ روزنامه‌نگار به قتل رسیده‌اند، اما سه تن دیگر ناپدید شده‌اند. از یک سال پیش با به قدرت رسیدن حزب انقلابی قانون اساسی، فشار مراکز قدرت بر رسانه‌ها افزایش و پدیده خود سانسوری بیشتر شده است،متأسفانه علت کمتر شدن قتل‌ها در این کشور  نیز همین است.

اکثریت کشته شدگان در سال ٢٠١٣ روزنامه‌نگاران مطبوعات بوده‌اند

 کمتر از یک سوم از کشته شدگان در مناطق جنگی جان باخته‌اند. از این میان می‌توان به روزنامه‌نگاران سوری و داغستانی(منظقه داغستان -روسیه) اشاره کرد. دیگر کشته شدگان به یا هنگام اطلاع رسانی از عملیات انتحاری (در ایالت چتیسگر در هند، بلوچستان در پاکستان)، باندهای حنایات سازمان یافته و یا شبه نظامیان اسلام‌گرا به قتل رسیده‌اند.

 کریستف دو لوار دبیر اول سازمان گزارش‌گران بدون مرز در این باره اعلام کرد:«کاهش نسبی تعداد روزنامه نگاران کشته شده در سال ٢٠١٣، متأسفانه نشانگر بهبود آزادی اطلاع‌رسانی نیست. این کاهش با صعود نجومی تعداد روزنگاران ربوده شده و افزایش تهدید و تعرض به روزنامه‌نگاران جایگزین شده است.

 « در آستانه هفمین سالگرد تصویب قعطنامه١٧٣٨ شورای امنیت سازمان ملل و درحالی که قوانین بین‌المللی تازه‌ای به موازین موجود حفاظت از روزنامه نگاران اضافه شده است،مبارزه علیه مصونیت از مجازات باید به اولویت جامعه جهانی بدل شود

 تعداد روزنامه‌نگاران کشته شده به هنگام انجام وظیفه اطلاع رسانی در سال ٢٠١٣ نسبت به سال گذشته ٢٠ ٪ کاهش داشته است. سال ٢٠١٢  با ٨٨ کشته و  افزایش ٣٣ درصدی کشتگان، سالی مرگبار بود. یادآور می‌شویم که ۶٧ تن در سال ٢٠١١، ۵٨ تن در سال ٢٠١٠، ٧۵ تن در سال ٢٠٠٩ و ۶٠ نفر در سال ٢٠٠٨ ، کشته شده بودند. افزایش مشهود تهدید و تعرض علیه روزنامه‌نگاران از سوی گروه‌های غیر حکومتی و یا قوای انتظامی،کاهش کشته شدگان در سال ٢٠١٣ را نامشهود کرده است. در سال ٢٠١٣ روزنامه‌نگاران به شکل نظام‌مند از سوی نیروهای انتظامی در ترکیه به هنگام اعتراضات میدان تقسیم، مورد حمله قرار گرفتند، این امر با کمی تعدیل در روزهای آخر سال در اوکراین تکرار شد. «بهار برزیل» همراه با ١٠٠ مورد خشونت علیه روزنامه‌نگاران همراه شد که بیشترین موارد از سوی پلیس نظامی ضد شورش انجام گرفت. در کلمبیا و مکزیک نیز امواج اعتراضی با فضای سرکوبی مشابه روبرو شدند. فعالان رسانه‌‌ای در خط نخست تکان های سیاسی و یا جنگ میان مذاهب بودند که نا امنی آفریدند و مصر و لیبی و عراق را لرزاندند.

 یکی از شاخص‌های سال ٢٠١٣ ، افزایش تعداد روزنامه‌نگاران ربوده شده است. (٧٨ مورد نسبت به ٣٨ مورد در ٢٠١٢). اکثریت این موارد در خاورمیانه و افریقای شمالی (٧١ مورد)  روی داده‌اند و سپس در افریقای سیاه ( ١١ مورد) امسال تنها ۴٩ روزنامه‌نگار در سوریه و ١۴ تن دیگر در لیبی ربوده شدند. درسوریه در سال ٢٠١٣ روزنامه‌نگار ربایی هم شتاب و هم شکلی نظام‌مند یافته است. روزنامه‌نگاران خارجی از سوی رژیم و گروه‌های اسلام‌گرا همچون «حکومت اسلامی عراق و شام» و جبهه النصره هدف قرار می گیرند، با این وجود همکاران سوری آن‌ها بیشتر در معرض خطر قرار دارند. دست کم ١٨ گزارش‌گر رسانه‌های خارجی و ٢٢ فعال رسانه‌ای سوری ناپدید شده و یا به گروگان گرفته شده‌اند.

  خشونت و عدم امنیت، همچنان عامل اصلی تبعید تعداد بیشتر از روزنامه‌نگاران است. در سال ٢٠١٣ خشونت و جنگ در سوریه بانی دست کم خروج ٣١ روزنامه‌نگار از این کشور شده است. بسیاری از آن‌ها بدون داشتن هیچ پشتوانه مالی هم‌اکنون در ترکیه، مصر، اردن، و لیبی بسر می‌برند. این روزنامه‌نگاران تبعیدی در مصر متهم به هواداری از اخوان المسلمین می‌شوند و یا قربانی برخوردهای نژادپرستانه، از سوی ماموران امنیتی اردنی بازجویی می‌شوند، و یا هوادران اسد در لبنان آن‌ها را تهدید می‌کنند. در ایران با وجود انتخاب کاندیدای میانه رو حسن روحانی در خرداد ماه امسال و با وجود با وعده‌های گشایش سیاسی، اما  دست‌کم ١٢ فعال رسانه‌ای برای حفظ امنیت خود از سرکوب رژیم تهران مجبور به ترک کشور شده‌اند. خونریزی روزنامه‌نگاران در سومالی ادامه دارد،اکثریت آن‌ها با وجود قربانی احساسات قوم‌پرستانه شدن در کنیا، اما ناگزیر به این کشور می‌گریزند.         

    دست‌کم  ١٧٨ روزنامه‌نگار تا امروز در زندان بسر می‌برند. چین، اریتره، ترکیه، ایران و سوریه به مانند سال پیش ۵ زندان بزرگ جهان برای روزنامه‌نگاران هستند.

 اگر در چین،اریتره و ایران، تعداد روزنامه‌نگاران زندانی ثابت مانده است در سوریه و ترکیه کاهش یافته است.

خشونت همه جانبه علیه فعالان اطلاع رسانی

 افزون بر ٧١ روزنامه‌نگار کشته شده،شلاق مرگ بر ٣٩ شهروند خبرنگاران و وب‌نگار نیز فرود آمده است. (۴٧ نفر در سال ٢٠١٢ ) از این میان سوریه باز در صدر جدول قرار دارد، که زنان و یا مردان شهروند خبرنگار با عکس و فیلم و نوشته کار سنگین اطلاع رسانی را بر عهده گرفته‌اند.

۵ کشور مرگبار برای روزنامه‌نگاران

 سوریه قبرستان فعالان اطلاع رسانی

 با دست کم ١٠ روزنامه‌نگار و ٣۵ شهروندخبرنگار کشته شده. در سوریه بارش سهمگین سرکوب خونین رژیم بشار اسد بر سر مردم ملکی و فعالان اطلاع رسانی ادامه دارد. قربانیان بیش از پیش  هدف حمله‌های جهادیست‌های القاعده،قرار می‌گیرند که نامدارا با رسانه‌های، هر فعال رسانه‌ای را جاسوس و یا کافر اعلام می‌کنند. سال ٢٠١٣ در مناطق «آزاد شده» نیز جنایت علیه روزنامه‌نگاران با ترور روزنامه‌نگار سوری محمد سعید و  اعدام روزنامه‌نگار عراقی یاسر فیصل ال‌جمیلی،به ثبت رسید.

  هند با ٨ روزنامه‌نگار کشته شده، یکی از بی سابقه‌ترین موج‌های خشونت علیه روزنامه‌نگاران را به ثبت رساند. باند های مافیایی ، گروه‌های سیاسی مخالف و پلیس عاملان اصلی قتل‌ها هستند.

 فلیپین، نیز با ٨ روزنامه‌نگار کشته شده به شکل واحد و از سوی افراد «ناشناس» سوار بر موتور رکوردی دیگر از قتل‌ روزنامه‌نگار در این کشور بدست آورد. روزنامه‌نگاران کشته شده در سومالی قربانی اسلام‌گرایان گروه الشباب هستند. کشتار عامدانه روزنامه‌نگاران جو رعب و وحشت،خفقان اوری را در میان جامعه رسانه‌ای به وجود آورده است. در پاکستان ٧ روزنامه‌نگار کشته شده جان خود را برای اطلاع رسانی به شهروندان کشورشان از دست دادند. با آنکه بیشترین خشونت‌ها علیه روزنامه‌نگاران در مناطق قبائلی و بلوچستان انجام می‌گیرد، اما کشتار روزنامه‌نگاران تنها در انحصار افراط‌گرایان این دو منطقه نیست. دو روزنامه‌نگار کشته شده در کراچی این شهر را به یکی از خطرناک‌ترین شهرهای پاکستان بدل کرده است. مقامات فاسد محلی، پلیس و در اصل مصونیت از مجازات آزادی اطلاع رسانی در این کشور را به خطر انداخته است.

  ۵ زندان بزرگ جهان برای روزنامه‌نگاران

 چین به شکل رسمی صد فعال رسانه‌ای را در بند کرده است. ٣٠ روزنامه‌نگار و ٧٠ وب‌نگار زندانی و این به جز ربوده‌شدگان و یا بازداشتی‌های بی نام و نشان در «زندان سیاه» است.سیاست سرکوب در چین  برای مهار اطلاعات و اطلاع رسانی هر روز تشدید می‌شود.

  برای٢٨ روزنامه‌نگار در زندان،اریتره  جهمنی است. یازده تن از آن‌ها که در سال ٢٠٠١ بازداشت شده‌اند تا امروز در برابر دادگاه قرار نگرفته‌اند. بزرگترین زندان آفریقا برای روزنامه‌نگاران، یکی از آخرین دیکتاتوری‌های اقتدارگرا در جهان است. روزنامه‌نگاران در سلول‌های انفرادی زیر زمینی نگاه‌داری می‌شوندو با بدرفتاری و یا در فراموشی می‌میرند. تا کنون دست کم هفت روزنامه‌نگار در بازداشت مخفی یا خودکشی کرده‌اند و یا به علت بیماری فوت کرده‌اند.  

در ترکیه سرزمین روزنامه‌نگاران نابرخودار از اصل برائت، دست کم ٢٧ روزنامه‌نگار و ٢ همکار رسانه‌ای زندانی هستند. اصلاح قانون و آغاز مذاکره با شورشگران کرد، تا امروز بانی تغییر زیادی نبوده‌اند. ترکیه با وجود نهادهای دمکراتیک و رسانه‌های کثرت گرا در عین حال با اقدام‌ها قضایی امنیتی که گاه به توهم توطئه تکیه می‌کند، یکی از زندان های بزرگ جهان است. این تناقض آزادی اطلاع رسانی را در این کشور با خطر جدی رودرو کرده است.

ایران

 ٢٠ روزنامه‌نگار  و ۵١ وب‌نگار زندانی

 در تاریخ ٢۵ خرداد حسن روحانی نامزد محافظه‌کار میانه‌رو با وعده تغییرات جدی در کشور، با بیش از ۵١ درصد آرا در دور اول انتخابات به ریاست جمهوری ایران برگزیده شد. با وجود وعده‌گشایش  و آزادی تعدادی از زندانیان سیاسی،از جمله چند روزنامه‌نگار،اما اکثریت روزنامه نگاران و وب‌نگاران  زندانی که پس از انتخابات پر مناقشه ١٢ خرداد ١٣٨٨، و در پی اعتراضات مردمی بازداشت شده‌ بودند، همچنان در زندان بسر می‌برند. از آغاز سال میلادی ٢٠١٣، ٧۶ فعال رسانه‌ای در ایران بازداشت شده‌اند، که ۴٢ مورد پس از انتخابات خرداد ماه امسال شمارش شده است.

  در این مدت ١٧ فعال رسانه‌ای به حبس‌هایی از یک تا نه سال محکوم شده‌اند. ١٢ رسانه توقیف یا مجبور به توقف انتشار خود شده‌اند. رفتار غیر انسانی با زندانیان عقیدتی در زندان‌ها  همچنان ادامه دارد. بسیاری از این زندانیان در حالی که به شدت بیمار و در وضعیت خطرناکی بسر می برند، همچنان از حق درمان محروم هستند.

  سوریه

با بیست روزنامه‌نگار زندانی پنجمین زندان بزرگ جهان برای روزنامه‌نگاران است. اگر آهنگ بازداشت  از سوی ماموران امنیتی رژیم کند شده است،  اما ده‌ها فعال رسانه‌ای همچنان در زندانهای نظام در بندند. بخشی از روزنامه‌نگاران ربوده شده نیز زندانی گروه‌های مخالف و به ویژه جهادیست‌های اسلام گرا هستند.  

 

۲۷ آذر : گردش مالی سه میلیارد دلاری مواد مخدر در ایران

 وزیر کشور با اشاره به هزینه‌های بسیار زیاد مقابله با پدیده شوم اعتیاد، اظهار کرد: علی‌رغم شهدا و هزینه‌های فرهنگی و اجتماعی زیادی که تاکنون برای کنترل گسترش مواد مخدر داده‌ایم، اعتراف می‌کنم که ما هنوز از قاچاقچی‌ها و معتادان عقب هستیم، فکر می‌کنم اگر بخواهیم در قالب همان ساختار سنتی بحث پیشگیری و درمان را با پیچیدگی‌ها و در عین حال ظرافت‌هایی که دارد پیش ببریم، رسیدن به این قاچاقچی‌ها و معتادان بسیار مشکل خواهد بود.

پنج و نیم میلیون نفر در کشور با مساله اعتیاد درگیر هستند

وی با ارائه آماری از استفاده مواد مخدر در کشورمان خاطرنشان کرد: در کشور ما حدود یک میلیون و ۳۵۰ هزار نفر معتاد داریم که اگر آن را ضرب در بعد خانواده کنیم، می‌توان گفت ما حدود پنج و نیم میلیون نفر فرد درگیر با مساله اعتیاد داریم.

به گزارش ایسنا، رحمانی‌ فضلی سپس حوزه‌های پیشگیری، درمان، مقابله و صیانت در بحث مواد مخدر را محدوده عمل ستاد مبارزه با مواد مخدر دانست و درباره هر یک از آنها توضیح داد.

کشف ۲۰۰ لابراتوار تولید مواد مخدر در کشور طی سه ماه گذشته

وی درباره حوزه پیشگیری با تاکید بر اینکه هنرمندان می‌توانند در این بخش بسیار موثر باشند، اظهار کرد: در این حوزه ما باید تمام تلاشمان را به کار بگیریم که مردم به سمت مواد مخدر نروند، چراکه در این صورت مواد به راحتی در دسترس است. به عنوان مثال می‌توانم بگویم که ما در دو سه ماه اخیر حدود ۲۰۰ لابراتوار تولید مواد مخدر در کشور کشف کرده‌ایم اما متاسفانه باید گفت که در حال حاضر مواد مخدر خیلی در دسترس افراد خواهان آن است. این در شرایطی است که ۸۰ درصد از کسانی که معتادند، خودشان توزیع‌کننده هم هستند و طبیعتا چنین ابتلایی جلورونده خواهد بود. پس در این حوزه باید یک مصونیت ذهنی برای فرد ایجاد کرد که هنرمندان قطعا می‌توانند کمک زیادی به ما کنند.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر سپس درباره حوزه درمان مبتلایان به مواد مخدر اظهار کرد: ما در دو سه ماه اخیر ۱۶ هزار معتاد را از خیابان‌ها جمع کرده‌ایم و از بخش‌های مختلف کمک گرفته و آنها را اردوگاه‌ها و کلینیک‌ها اسکان داده‌ایم.

وزیر کشور افزود: در حال حاضر ۸۰ درصد از کسانی که کمپ‌ها، اردوگاه‌ها و کلینیک‌های مربوط به معتادان را در اختیار دارند، از بخش خصوصی و NGOها هستند اما هنوز هم باید بگویم که ما خیلی راه داریم که بتوانیم تمام معتادانمان را به این مراکز بفرستیم.

میزان کشف مواد مخدرمان ۱۵ درصد افزایش یافته است

رحمانی‌ فضلی همچنین درباره بحث مقابله با مواد مخدر تصریح کرد: طبیعتا این حوزه، حوزه‌ای انتظامی، نظامی و اطلاعاتی است و تنها برای اطلاعتان می‌گویم که ما سیاست‌هایمان را در دو سه‌ ماه اخیر عوض کرده‌ایم. در این زمینه من مسئولان امر را موظف کرده‌ام که بنا را بر شناسایی سرشبکه‌های اصلی بگذارند و خدا را شکر در این بخش توفیقاتی داشته‌ایم و میزان کشف مواد مخدرمان ۱۵ درصد افزایش و در مقابل هزینه‌های انسانی‌مان نیز در این حوزه بسیار کاهش یافته است.

۲۶ آذر : ۸۰ درصد دختران و پسران ایرانی راه‌های مقابله با ایدز را نمی‌دانند

 ایلنا: رئیس دفتر یونیسف در ایران گفت: بر اساس مطالعه‌ای که وزارت بهداشت انجام داده فقط ۱۶ درصد دختران و ۲۰ درصد پسران راه‌های مقابله با ایدز را می‌دانند یعنی ۸۰ درصد آن‌ها در این خصوص اطلاعاتی ندارند.

وی ادامه داد: در سال ۱۹۹۰ حدود ۸۴ هزار مدرسه در ایران وجود داشت و در سال ۲۰۱۰ این آمار به بیش از ۱۲۰ هزار مدرسه رسیده است. این اقدام مهم بسیار موثر و پیشرفتی برای کشور محسوب می‌شود که ۴۲ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

رئیس دفتر یونیسف در ایران افزود: آمار آموزش و پرورش نشان می‌دهد نرخ ثبت‌نام خالص در مقطع ابتدایی چیزی حدود ۹۹ درصد و نرخ حضور دانش ‌آموزان در مدارس ابتدایی حدود ۹۷ درصد است؛ برابری جنسیتی تا حدود زیادی در مقاطع ابتدایی و متوسطه رعایت می‌شود.

وی افزود: در چند سال گذشته پیشرفت‌های قابل توجهی در حوزه بهبود کیفیت آموزشی در ایران مثل تمیز و پرلز صورت گرفته است و میزان یادگیری کودکان در ۱۰ سال گذشته به طور قابل توجهی پیشرفت کرده است.

وی گفت: البته هنوز هم چالش‌هایی وجود دارد. ضمن ارج نهادن به موفقیت‌ها، باید راهی برای مقابله با چالش‌ها پیدا کرد برای مثال در خاورمیانه و شمال آفریقا، ایران بهترین کشور در زمینه آموزش کودکان است هرچند خاورمیانه و شمال آفریقا دومین منطقه در جهان از نظر پایین بودن و بی‌کیفیت بودن آموزش هستند.

وی افزود: باید کودکان و نوجوانان در سیستم آموزشی، راه‌های مقابله با اعتیاد و ایدز و حوادث را بیاموزند و چه کسی بهتر از معلمان و مدارس می‌توانند این آموزش‌ها را به کودکان بیاموزند و این‌‌ همان ارزش افزوده آموزش است یعنی توانمند کردن فرد برای مقابله با چالش‌های روبه‌رو با زندگی و چالش دیگر که نه فقط ایران بلکه در همه جای دنیا فارغ التحصیلان با مشکل بیکاری روبه‌رو هستند و دلیل آن عدم ارتباط بازار کار و نظام آموزشی عالی است و امیدواریم ایران بتواند الگویی برای دیگر کشور‌ها در خصوص ارتباط معنادار دانشگاه و بازار کار باشد.

 

 ۲۴ آذر : ۴۰ تالاب ایران در معرض خشک شدن

 ایرنا

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: ۴۰ تالاب ایران با مساحت یک میلیون هکتار به دلیل بی توجهی به کارکردهای زیست محیطی، بین ۴۰ تا ۱۰۰ درصد خشک شده اند.

به گزارش ایرنا ˈاحمدعلی کیخاˈ روز یکشنبه در جلسه امضا و مبادله سند نهایی مرحله دوم طرح زیست محیطی (اکولوژی) تالاب بین المللی انزلی با سازمان همکاری های بین المللی ژاپن (جایکا) افزود: در معرض خطر بودن این تالاب ها به دلیل بی توجهی به کارکردهای زیست محیطی است که در این رابطه مردم و مسوولان باید رویکرد خود را نسبت به تالاب ها تغییر دهند.

وی اظهار کرد: باید تلاش کرد تا تالاب انزلی و دیگر تالاب های کشور به چنین سرنوشتی دچار نشود.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: از ۴۲ نوع تالاب در جهان، ۴۱ نوع آن در ایران وجود دارد که از تنوع زیستی بسیار خوبی نیز برخوردار هستند.

وی خشک شدگی دریاچه ارومیه را از دغدغه های اصلی سازمان محیط زیست خواند و گفت: احیای این دریاچه از یک سو خواست ملی است و از سوی دیگر اراده دولت نیز بر این مهم است و باید این معضل هرچه سریع تر رفع شود.

کیخا یادآور شد: در گذشته سطح زیرکشت اراضی محدوده این دریاچه ۱۵۸هزار هکتار بود که اکنون این اراضی به ۴۵۰ تا ۷۰۰ هزار هکتار در این منطقه رسیده است.

وی افزود: اگر سطح اراضی زیرکشت این محدوده ۳۰۰ هزار هکتار توسعه یافته باشد، حدود چهار و نیم میلیارد مترمکعب از آب این دریاچه به این اراضی هدایت شده است.

کیخا یادآور شد: شش هزار هکتار از تالاب بین المللی انزلی جزو مناطق چهارگانه و حفاظت شده است و این تالاب باید شاخص توسعه استان محسوب شود و همه مسوولان برنامه ها را با بهبود این تالاب تطبیق دهند.

وی اضافه کرد: این تالاب با اجرای طرح اکولوژیک با همکاری ژاپن باید به یک الگو برای سایر تالاب ها تبدیل شود.

وی ظرفیت های توسعه در گیلان را شامل ساحل ، تالاب ها و جنگل عنوان و با تاکید بر اینکه این موضوعات باید در اولویت توسعه باشند؛ اضافه کرد: فاضلاب ها یکی از مهمترین تهدیدات برای تالاب های گیلان هستند ولی هنوز در شهر رشت ۱۰ درصد طرح فاضلاب اجرا شده است.

تالاب انزلی با وسعتی در حدود ۱۹۳ کیلومتر مربع به عنوان زیستگاهی برای پرندگان مهاجر در سطح بین المللی شناخته شده و بر روی سواحل جنوبی دریای خزر واقع است.

این تالاب در ماه ژوئن ۱۹۷۵ در نشست رامسر به ثبت بین المللی رسیده است و با توجه به افزایش تخریب های مربوط به فعالیت های انسانی در سال ۱۹۹۳ در لیست تالاب های در معرض نابودی قرار گرفت .

 

۲۳ آذر : اعتیاد‌‌، د‌‌ومین عامل مرگ غیر طبیعی

 سلامت نیوز : قاتل پید‌‌ا، شاید‌‌ توصیفی مناسب برای اعتیاد‌‌ باشد‌‌ که جان آد‌‌می‌را “خواسته” می‌گیرد‌‌. اعتیاد‌‌، آنگونه که مسئولان ستاد‌‌ مبارزه با مواد‌‌ مخد‌‌ر می‌گویند‌‌، د‌‌ومین عامل مرگ‌های غیر طبیعی د‌‌ر کشور به‌شمار می‌رود‌‌ و هر روز با افزود‌‌ه شد‌‌ن به شمار معتاد‌‌ان د‌‌ر کشور، د‌‌امنه مرگ به د‌‌لیل اعتیاد‌‌ گسترد‌‌ه تر می‌شود‌‌.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت قانون ؛ بابک د‌‌ین پرست، معاون کاهش تقاضای ستاد‌‌ مبارزه با مواد‌‌ مخد‌‌ر کشور می‌گوید‌‌ که سوء مصرف مواد‌‌ مخد‌‌ر د‌‌ومین عامل مرگ و میرغیرطبیعی پس از تصاد‌‌فات د‌‌ر کشور است چنانچه د‌‌ر هفت ماهه امسال قریب به ۲ هزار نفر د‌‌ر کشور به‌د‌‌لیل اعتیاد‌‌، فوت کرد‌‌ه اند‌‌ که بیشترین آمار فوتی معتاد‌‌ان د‌‌ر تهران و اصفهان و کمترین آمار د‌‌ر خراسان جنوبی و هرمزگان گزارش شد‌‌ه است. وی می‌افزاید‌‌: «طبق آمار مرگ‌و‌میر معتاد‌‌ان د‌‌ر سال گذشته، ۳ هزار و ۵۶ نفر به د‌‌لیل سوء مصرف مواد‌‌ فوت کرد‌‌ه‌اند‌‌ که این آمار نیز نسبت به سال گذشته ۱۵ د‌‌رصد‌‌ کاهش را نشان می‌د‌‌هد‌‌ و به عبارتی روزی ۸ نفر از معتاد‌‌ان فوت‌کرد‌‌ه‌اند‌‌

به گفته وی، ۸۹ د‌‌رصد‌‌ مراکز مجاز د‌‌رمان و کاهش آسیب اعتیاد‌‌ د‌‌ر سطح کشور را بخش‌ غیر د‌‌ولتی مد‌‌یریت می‌کنند‌‌ و ۸۴ د‌‌رصد‌‌ معتاد‌‌ان د‌‌رمان شد‌‌ه نیز د‌‌ر این بخش‌ به بهبود‌‌ی رسید‌‌ه‌اند‌‌ که این رقم قابل توجهی است. د‌‌ر مجموع ۱۲۰۸ سمن فعال د‌‌ر حوزه مبارزه با مواد‌‌ مخد‌‌ر د‌‌ر کشور فعالیت د‌‌ارند‌‌ که از این تعد‌‌اد‌‌ ۴۶ د‌‌رصد‌‌ د‌‌ر حوزه فرهنگی و ۵۴ د‌‌رصد‌‌ د‌‌ر حوزه د‌‌رمان و کاهش آسیب فعالیت می‌‌کنند‌‌.

آثار مصرف مواد‌‌ د‌‌ر طول حیات

مصرف مواد‌‌ مخد‌‌ر نه تنها د‌‌ر نهایت به مرگ معتاد‌‌ان می‌انجامد‌‌، بلکه د‌‌ر طول حیات نیز آثاری سوء و جبران ناپذیر د‌‌ارد‌‌ که این روزها بیش از هر زمان د‌‌یگری جامعه ایرانی را تهد‌‌ید‌‌ می‌کند‌‌. یافته‌های پژوهشگران می‌گوید‌‌ که بروز عوارض خطرناک‌ اعتیاد‌‌ د‌‌ر زنان نسبت به مرد‌‌ان بیشتر است و اکثر زنان به نقش مخرب اعتیاد‌‌ بر وضعیت اقتصاد‌‌ی خانواد‌‌ه معترف هستند‌‌. لیلا یزد‌‌ان‌ پناه د‌‌ر این باره میانگین سن شروع مصرف مواد‌‌ د‌‌ر این جامعه آماری را ۲۲ سال خواند‌‌ه و با اشاره به تحقیقی از نمونه ای آماری معتاد‌‌ان می‌گوید‌‌: بیشترین فراوانی اعتیاد‌‌ د‌‌ر این جامعه آماری بین گروه سنی ۲۸ تا۲۱ سال (۴۶ د‌‌رصد‌‌) و کمترین آن بین گروه سنی ۵۸-۴۶ سال (۶ د‌‌رصد‌‌) بود‌‌.

همچنین د‌‌ر این تحقیق مشخص شد‌‌ که ۷۶ د‌‌رصد‌‌ زنان، متأهل، ۳ د‌‌رصد‌‌ مجرد‌‌ و مابقی بیوه و مطلقه هستند‌‌ و از لحاظ تحصیلات نیز، ۴۶ د‌‌رصد‌‌ تا د‌‌وره راهنمایی را گذراند‌‌ه‌اند‌‌ و ۱۰ د‌‌رصد‌‌ د‌‌ارای د‌‌یپلم هستند‌‌ و مابقی نیز د‌‌ر سطح د‌‌بستان، د‌‌بیرستان و بیسواد‌‌ هستند‌‌.د‌‌ر این پژوهش، ۶۳ د‌‌رصد‌‌ از پاسخگویان مشوق مصرف مواد‌‌ خود‌‌ را همسر، ۲۰ د‌‌رصد‌‌ د‌‌وستان، همسایگان یا فامیل، ۱۰ د‌‌رصد‌‌ والد‌‌ین، خواهر و براد‌‌ر و ۷ د‌‌رصد‌‌ خود‌‌شان را عنوان کرد‌‌ند‌‌.»به‌گفته وی، هرویین، عمد‌‌ه‌ترین ماد‌‌ه مصرفی پاسخگویان و استفاد‌‌ه ترکیبی از هرویین با مواد‌‌ی همچون کریستال، شیشه، تریاک، شیره و سیگار توسط تعد‌‌اد‌‌ی از پاسخگویان از د‌‌یگر مواد‌‌ مصرفی است .

 

۲۱ آذر : اعتیاد، ایدز و بزه در کمین کودکان کار

 ایلنا

کودکان کار همه جا هستند در کوچه پس کوچه‌های پر رفت و آمد، اتوبوس، میدان‌ها، پارک‌ها، سر چهار راه‌ها، در میان زباله‌ها و… تا حدی که پدیده کودکان کار به یک معضل اجتماعی تبدیل شده که در پس آمارهای اعلام نشده و طرح‌های بی‌نتیجه و پنهان کاری مسئولان می‌رود که به یک فاجعه مبدل شود.

زمانی که پای عدد و آمار و ارزیابی‌های سازمانی می‌رسد، بسیاری از آمار‌ها محرمانه باقی می‌مانند. آمار کودکان کار هم از آن دست عددهاست. اما طبق گزارش سازمان ثبت احوال متولدین سال‌های ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۵ که در یکی از دوره‌های ۶ ساله ابتدایی مشغول به تحصیل هستند، حدود ۶ میلیون و ۹۰۰ هزار نفرند که از این تعداد در سال جاری تعداد محصلان دوره ابتدایی ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار کودک عنوان شده یعنی حدود ۲۰۰ هزار کودک در سنین ۶ تا ۱۱ سال در دبستان حضور ندارند.

این عدد به جز کودکان بالای ۱۱ سال است که در ردیف‌های آماری در مقاطع راهنمایی و متوسطه گم شده و محیط امن کلاس درس را‌‌ رها کرده و برای کار به خیابان‌ها پناه آورده‌اند.

 

 

آسیب خانواده‌ها به کودکان کار

۲۰۰ کودک کار در استان مرکزی شناسایی شده‌اند

به گفته ربیعی، در استان مرکزی چیزی تحت عنوان کودک خیابانی وجود ندارد و از بین ۲۰۰ کودکی که شناسایی شده‌اند دارای خانواده و یا افرادی سرپرست آن‌ها هستند که غالبا پس از جمع آوری خانواده‌ها به سراغشان می‌آیند.

او رسیدگی به مسائل کودکان کار را از وظایف بهزیستی عنوان کرده و به مردم توصیه می‌کند: به محض مشاهده کودکانی که مورد سوء استفاده قرار گرفته و به کار اجیر شده‌اند مراتب را به ۱۲۳ اطلاع دهند تا اورژانس اجتماعی در این مقوله وارد شود.

 

۱۹ آذر : بیکاری ۶۰۰ کارگر ساختمانی در طبس با اتمام مسکن مهر

 ایلنا

چکیده: این کارگران که در زمان اشتغال خود از حداقلهای معیشتی برخوردار بودند هم اکنون با اتمام پروژه‌های مسکن مهر منبع درآمدشان را نیز از دست داده‌اند.

دبیر خانه کارگر شهرستان طبس از بیکاری بیش از ۶۰۰ کارگر ساختمانی از ابتدای ماه جاری به دلیل اتمام پروژه‌های مسکن مهر خبر داد.

«غلام رضا محمدی» در این باره به ایلنا گفت: بیش از ۶۰۰ کارگر ساختمانی در که پروژه هزار و ۳۰۰ واحدی مسکن مهر در شهر طبس مشغول بکار بودند، پس از اتمام این واحد‌ها بیکار شدند.

این فعال کارگری در بخش دیگری از این گفتگو اظهار داشت: از مجموع هزار و ۳۰۰ واحد مسکن مهر در شهرستان طبس، ۲۴۸ واحد مربوط به بخش تعاونی‌های مسکن کارگری است که تا کنون ۲۰۰ خانوار از پرداخت مابقی هزینه‌ها اظهار ناتوانی کرده‌اند.

محمدی اضافه کرد: میزان آورده این کارگران از سه میلیون تا ۷ میلیون است که باید مبلغی بین ۳ تا ۵ میلیون دیگر با توجه به میزان پرداختی خود واریز کنند.

 

۱۹ آذر : به ازای هر ۱۰۰ ازدواج ۱۸ مورد طلاق صورت می گیرد/آمار ۳۵ درصدی طلاق در تهران

 سلامت نیوز: نائب رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی با هشدار به رشد طلاق در کشور گفت: آمار طلاق در ۸ ماه اول سال ۹۲ به نسبت سال ۹۱ تقریبا ۶ درصد افزایش داشته است.

وی در خصوص آمار طلاق در کشورمان خاطر نشان کرد: در واقع آمار طلاق در کشور ما حدود ۱۸٫۱ درصد به ازای هر صد ازدواج است و طبق بررسی های انجام شده آمار طلاق در ۸ ماه اول سال ۹۲ به نسبت سال ۹۱ تقریبا ۶ درصد افزایش داشته است، البته آمار ازدواج نیز حدود ۶ درصد کاهش یافته است.

میرگلو بیات با اشاره به آمار ۳۵ درصدی طلاق در تهران افزود: بیشترین آمار طلاق در کشور مربوط به تهران، خراسان رضوی، خوزستان، قم، سمنان، بوشهر و اصفهان و کمترین آمار طلاق مربوط به استان سیستان و بلوچستان، چهارمحال بختیاری و ایلام اعلام شده است.

 

۱۸ آذر : شناسایی ۱۹ بیمار جدید مبتلا به ایدز در بیجار

 

سلامت نیوز :رئیس مرکز بهداشت بیجار گفت: «درطی  دو سال اخیرتعداد ۱۹ نفر مبتلا به بیماری ایدز در شهرستان بیجار شناسایی شده است که احتمال دارد این تعداد تا ۱۰۰ نفر هم برسد

به گزارش خبرنگار سلامت نیوز از کردستان حسن کرمی در کارگروه شورای سلامت و امنیت غذایی بیجار که با حضور فرماندار و برخی اعضا در سالن جلسات شهدای گمنام  فرمانداری برگزار شد با تأکید بر آموزش‌های لازم در زمینه پیشگیری از شیوع ایدز، اظهار کرد: «متأسفانه شیوع و گسترش این بیماری و شیوه انتقال آن تغییر یافته و اکثر موارد شناسایی شده از طریق مقاربت‌های جنسی صورت می‌گیرد

کرمی با بیان اینکه در استان کردستان ۴۷۲ نفر مبتلا به بیماری ایدز هستند، تصریح کرد: «در ۲ سال اخیر ۱۹ نفر مبتلا به بیماری ایدز در شهرستان بیجار شناسایی شده است که احتمال دارد این تعداد تا ۱۰۰ نفر هم برسد

 

۱۸ آذر : وجود بیش از دو میلیون معتاد در کشور

 

سلامت نیوز : رسانه‌ها در ایران روزانه خبرهای زیادی درباره موادمخدر منتشر می‌کنند؛ این به تنهایی می‌تواند نشان‌دهنده جدی بودن این آسیب اجتماعی باشد. برای مثال روز گذشته رضا جهانگیری‌فر، معاون خدمات اجتماعی سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران با اشاره به روند رو به رشد اعتیاد در دو سال اخیر و تاثیر آن بر بحث بی‌خانمان‌های شهر تهران گفت: رشد اعتیاد بر تعداد بی‌خانمان‌های شهر تهران افزوده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ؛ همزمان مدیرکل مقابله با عرضه ستاد مبارزه با موادمخدر اعلام کرد: زائران معتادی که قصد تشرف به مکه مکرمه و مدینه منوره را دارند نسبت به ترک اعتیاد خود اقدام کنند. به گفته علیرضا اکبرشاهی ستاد مبارزه با موادمخدر معرفی این عزیزان به مراکز مجاز ترک اعتیاد را تسهیل خواهد کرد تا ان‌شاءا… بتوانند با سلامت کامل از این فیض عظیم معنوی، بهره‌مند شوند.

حتی اگر همین خبر‌ها نیز منتشر نشود آمار معتادان در ایران، تغییر الگوی مصرف، نگرش به موادمخدر و… خود اثبات‌کننده خطرناک‌بودن وضعیتی است که در آن قرار داریم. بسیاری از آسیب‌شناسان اجتماعی اعتیاد را بزرگ‌ترین آسیب اجتماعی ما دانسته‌اند. آنها می‌گویند بیش از ۹۰ درصد خانواده‌های ایرانی به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم با این مشکل دست به گریبانند. با این وجود، آمار‌های رسمی تعداد معتادان را چیزی بین یک میلیون و ۲۰۰ تا یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر نشان می‌دهد؛ رقمی که همواره مورد مناقشه بوده است.

نرخ اعتیاد: ۶۵/۲ درصد

مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با موادمخدر درباره تعداد معتادان کشور و چگونگی محاسبه رقم آنها به آرمان می‌گوید: «طرح ملی شیوع‌شناسی اعتیاد و مصرف موادمخدر در میان شهروندان کشور در سال ۱۳۹۰ به سفارش ستاد مبارزه با موادمخدر و از طریق پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای و تصادفی چند مرحله‌ای سیستماتیک به‌صورت خانه به خانه در مناطق شهری و روستایی سطح کشور انجام شده است که نرخ شیوع مصرف موادمخدر ۶۵/۲ درصد و تعداد تقریبی معتادان یک میلیون و ۳۲۵ هزار نفر بوده است».

حمید صرامی همچنین تاکید کرد: «۷/۹۰ درصد معتادان مرد و ۳/۹ درصد آنها زن بوده‌اند و از لحاظ سنی ۵۰ درصد نمونه زیر ۳۴ سال سن داشته‌اند و میانگین سن آغاز مصرف دو گروه نمونه ۲۱ سال بوده است». «نرخ شیوع مصرف موادمخدر به نسبت جمعیت استان‌ها در ۱۲ استان کشور شامل کرمان، مازندران، خوزستان، آذربایجان‌شرقی، لرستان، سیستان و بلوچستان، کرمانشاه، فارس، تهران، خراسان‌رضوی، قم و البرز از میانگین نرخ شیوع کشور بالاتر بوده است».

شک و شبهه درباره تعداد معتادان

اما سیدحسن موسوی‌چلک در مقابل پاسخ‌های مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با موادمخدر، آمار اعلام شده توسط این ستاد را محل شک و شبهه قلمداد کرد. به گفته این آسیب‌شناس «سال‌هاست همین رقم کمی کمتر و کمی بیشتر منتشر می‌شود حال آنکه، پژوهش‌های جدید نشان می‌دهد تعداد معتادان چیزی بین دو میلیون تا دو میلیون و ا هزار نفر است». او البته به قطعی نبودن آمار این حوزه اشاره کرده و گفته است: «در حوزه اعتیاد مانند سایر حوزه‌های اجتماعی نمی‌توان آمار دقیقی داد. افراد باید خود مراجعه کنند یا حداقل اذعان کنند که معتاد هستند حال آنکه، بسیاری از آنها چنین کاری نمی‌کنند».

او درباره اینکه آیا نباید در بحث کنترل و کاهش آسیب‌های ناشی از موادمخدر به سمت تعیین‌تکلیف با یکسری مواد برویم تا استفاده از مواد پرخطر کاهش یابد، گفته است: «سال‌ها درباره این بحث شده است که اعتیاد جرم است یا بیماری؟ باید گفت به‌رغم تمامی تلاش‌هایی که در این حوزه انجام شده است در ایران اعتیاد همچنان جرم است مگر برای کسانی که برای درمان مراجعه می‌کنند. اینکه متادون درمانی، شلتر، دی‌آی‌سی و… داریم نشان‌دهنده غالب شدن نگاه درمانی در این حوزه است اما، به‌نظر نمی‌رسد به‌زودی بتوانیم درمورد مواد کم‌خطر تعیین‌تکلیف کنیم».

 

۱۶ آذر : بیکاری ۴۰ هزار کارگر ساختمانی در همدان تا پایان سال جاری

 ایلنا

یک فعال کارگری در استان همدان از بیکاری بیش از ۴۰ هزار کارگر ساختمانی بعد از اتمام پروژه‌های مسکن مهر تا پایان سال جاری خبر داد.

چنگیز اصلانی، دبیر خانه کارگر همدان به ایلنا گفت: بیش از ۴۰ هزار کارگر ساختمانی در بخش‌های مختلف مسکن مهر در استان همدان مشغول به کارند که تمامی این کارگران حداکثر تا پایان سال جاری به مرور با تحویل واحد‌ها به مالکان، بیکار می‌شوند.

 

۱۶ آذر : کهنه‌ترین هواپیماهای دنیا در ایران

 مهر

به گزارش خبرنگار مهر، علی محمد نوریان صبح امروز در مراسم سالروز جهانی هواپیمایی کشوری با اشاره به اینکه موقعیت صنعت هوایی باید تغییر کند، اظهار داشت: از نظر روحی برای ما سخت است که کشورهای کوچک خلیج فارس وضعیت بهتری در صنعت هوایی نسبت به ما داشته باشند و امیدواریم که در شرایط ایجاد شده ، موقعیت خود را در جهان تغییر دهیم.

وی افزود: متاسفانه ایرلاین‌های ما به جای اینکه با شرکت‌های خارجی رقابت داشته باشند با شرکت های داخلی دارند و در این کار هم به جای رقابت درست به یکدیگر ضربه می‌زنند درحالی که شرکت‌های خارجی در هفته بیش از ۷۰ پرواز به تهران دارند و قطر با ایجاد هاب منطقه‌ای مسافران را به دوحه می‌برد و از آنجا به کشورهای دیگر می‌فرستد.

قائم مقام وزیر راه در امور هوانوردی و هواشناسی با تاکید بر اینکه پروژه عظیم آسمان واحد در سطح اروپا در یک بازده زمانی ۱۰ ساله شروع و پیاده سازی شد، گفت: شرکت‌های هواپیمایی ارزان قیمت در تمام دنیا وجود دارند که خدمات اختیاری را به مسافران ارایه میکنند اما در داخل کشور هنوز موضوع های مجزا برای حمل و نقل هوایی در نظرگرفته نشده است.

نوریان با اشاره به اینکه باید در مسیرهای پرتردد مسافران را تقسیم بندی کنیم، اظهار داشت: وزارت راه و شهرسازی آماده هر نوع کمک و همکاری به شرکت های خصوصی است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۲۲ هزار هواپیمای تجاری در دنیا پرواز میکنند، گفت: تعداد مسافران جابه جا شده در دنیا ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون نفر از ۳۸۰۰ فرودگاه بین المللی  و ۳۵ هزار کریدور هوایی است.

قائم مقام وزیر راه در امور هوانوردی و هواشناسی خاطر نشان کرد: ۸ میلیون تن بارهوایی با ارزش ۳٫۱ تجارت جهانی بوسیله صنعت هوایی حمل میشود و بیشترین سهم حمل و نقل هوایی در دنیا مربوط به کشورهای اروپایی است.

نوریان با بیان اینکه از هر ۲ میلیون و ۷۰ هزار پرواز یک سانحه مرگبار اتفاق می افتد، گفت: ایران ایر در سال ۱۳۶۰ جزو ۱۰ شرکت برتر ایمن دنیا بود که البته شرایط جنگ تحمیلی و تحریم‌ها موجب کاهش رتبه این ایرلاین شد.

وی با اشاره به اینکه در سال ۹۰ ، ۲۵ میلیون نفر از طریق ۱۰۶ هزار پرواز در داخل کشور جابجا میشوند، بیان کرد: ۸ میلیون از مجموع مسافران بین المللی هستند ضمن آنکه ۱۶ شرکت فعال و ۱۶ میلیون مسافر فعال در کشور داریم.

قائم مقام وزیر راه در امور هوانوردی و هواشناسی خاطر نشان کرد: ۴۰ هزار شغل به صورت مستقیم در بخش های مختلف صنعت هوایی ایجاد شده است و ۶۲ هزار تن بار و پست هوایی توسط ۱۲ ایرلاین داخلی در ایران جابجا شده است.

نوریان با تاکید بر اینکه قرن ۲۱ قرن صنعت هوایی است، اظهار داشت: همانطور که قرن ۱۸ برای صنعت دریایی، قرن ۱۹ برای راه آهن بود قرن ۲۱ هم قرن سرعت و تغییرات سریع است که با صنعت هوایی ممکن می‌شود.

وی با بیان اینکه در کشور اصلاحات ساختاری وجود درد اما باید پیاده سازی شود، گفت: وجود مناطق ممنوعه در فضای کشور که مانعی برای عبور مستقیم در مسیرهای هوایی به شمار می روند باید اصلاح شوند ضمن آنکه بالابودن میزان تخفیفات تکلیفی و عدم جبران آن از سوی دولت مشکل دیگری بر سرراه ایرلاین ها به شمار می رود.

قائم مقام وزیر راه در امور هوانوردی و هواشناسی، هواپیماهای موجود در کشور را شایسته مردم ندانست و گفت: کهنه ترین هواپیماهای دنیا در ایران هستند، بنابراین باید این شرایط اصلاح شود و صنعت هوایی ارتقاء پیدا کند.

نوریان تصریح کرد: هر گوشه کشور یک فرودگاه دارد؛ در واقع بیش از ۸۰ فرودگاه داریم که ۸۰ درصد آنها در هفته بیش از دو پرواز ندارند و مابقی هفته خالی است، بنابراین باید تبدیل به شهر فرودگاهی شوند.

وی افزود: به مسئولان محلی هم اعلام کرده ام که اگر می خواهند فرودگاه داشته باشند، باید محلی ها بسازند، زیرا دولت پولی برای ساخت فرودگاه ندارد.

قائم مقام وزیر راه در امور هوانوردی و هواشناسی با اشاره به پیشنهاداتی برای صنعت حمل و نقل، گفت: تبیین نقش و جایگاه حمل و نقل هوایی در اقتصاد ملی و منطقه ای و اصلاح قوانین و انطباق قوانین نظارتی با استانداردهای جهانی از جمله اقدامات لازم برای توسعه صنعت هوایی است.

نوریان با اشاره به تنزل رتبه صنعت هوایی ایران در دنیا، گفت: اغلب شرکت های هواپیمایی ما چارتر ایرلاین هستند و مشخصات یک ایرلاین واقعی را ندارند که باید بر روی این موضوع هم کار شود.

 

۱۵ آذر : افزایش آمار طلاق در کلانشهرها/تشریح مهم ترین فاکتور های طلاق

 

سلامت نیوز: عضو هیات رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با اعلام آمادگی اعضای این کمیسیون برای انجام هر اقدامی در راستای پیشگیری از رشد طلاق گفت: متاسفانه در جامعه ما بسترهای لازم برای آموزش مهارت زندگی فراهم نیست.

عباس قائید رحمت در گفت و گو با پانا، با اشاره به رشد طلاق در کشور اظهار داشت: همه می دانیم که طلاق در کشور رو به رشد است، از طرفی اخیرا آمارهای ضد و نقیضی در رابطه با درصد ازدواج و طلاق در کشور ارائه شده اما لازم است که در مبنای آمارها دقت کنیم.

طلاق در کشور رابطه مستقیمی با مشکلات اقتصادی دارد

وی در ادامه با بیان اینکه طلاق در کشور رابطه مستقیمی با مشکلات اقتصادی دارد، تصریح کرد: هر اندازه که وضعیت اقتصادی بدتر شود، رشد اقتصاد در کشور پایین آید و تورم نیز بالا رود در رشد طلاق موثر است و در واقع این امر رابطه مستقیمی با فروپاشی خانواده پیدا می کند.

قائید رحمت افزود: مشکلات اجتماعی رابطه مستقیمی با اقتصاد دارد. در حال حاضر نرخ بیکاری و تورم در کشور بالا است و در پی آن مشکلات اجتماعی به وجود آمده که اگر بخواهیم این امر را با گذشته مقایسه کنیم، می بینیم که هم اکنون مشکلات اجتماعی و اقتصادی در میان خانواده بسیار افزایش پیدا کرده است.

فاکتورهای طلاق در استان‌های کشور، مختلف است

وی در پاسخ به این سوال که کدام استان ها در میزان طلاق رو به رشد بوده اند، گفت: نمی توان آماری را برای طلاق در استان ها ارائه کرد اما هر قدر که شهرها بزرگ تر می شوند، مسایل آن ها نیز بزرگ تر می شود. از طرفی استان های کشور از نظر خرده فرهنگ ها متفاوت هستند و در هر شهر فاکتورهای متفاوتی برای ازدواج و همچنین طلاق وجود دارد.

بر اساس اعلام سازمان ثبت اسناد در هفت ماه سال جاری، ۴۶۷ هزار و ۲۴۲ فقره ازدواج با کاهش ۵ درصدی و ۹۰ هزار و ۶۵۳فقره طلاق با افزایش ۶ درصدی به نسبت مدت مشابه سال قبل در دفاتر ازدواج و طلاق سراسر کشور ثبت شده است

 

۱۵ آذر : منابع آبی کشور به مرحله بحران رسید/ وزیر نیرو: ۵.۱ برابر موجودی آب سد ساختیم

 مهر

وزیر نیرو با اعلام اینکه منابع آبی کشور به مرحله بحران رسیده است، گفت: در حالی که میزان آب رودخانه های کشور حدود ۴۶ میلیاردمترمکعب است، بیش از ۶۸ میلیاردمترمکعب ظرفیت ذخیره سازی در سدها ایجاد شد.

به گزارش خبرنگار مهر، حمید چیت چیان در دیدار با نمایندگان استان فارس گفت: منابع آب کشور به مرحله بحران رسیده و میزان ظرفیت ذخیره سازی سدهای کشور، ۱٫۵ برابر موجودی آب رودخانه های کشور است که ما را مجاب می کند تا ثقل کار مدیریت منابع آب را از احداث تاسیسات جدید به مدیریت مصرف منتقل کنیم.

چیت چیان افزود: جمهوری اسلامی طی ۲۵ سال دوره طلایی، در زمینه احداث سد در کشور به حدنصاب قابل توجهی دست یافت و توانست رتبه سومین کشور برتر جهان در بخش سدسازی را از آن خود کند، اما در حال حاضر بیشتر کشورهای جهان و ایران با بحران و محدودیت شدید منابع آبی مواجه هستند.

وزیر نیرو ادامه داد: در حال حاضر میزان آب رودخانه های کشور حدود ۴۶ میلیارد مترمکعب است در حالی که سدهای احداث شده و یا در دست احداث، ظرفیت ذخیره سازی بیش از ۶۸ میلیارد مترمکعب آب را دارند که درواقع می توان گفت میزان ظرفیت ذخیره سازی سدهای کشور، ۱٫۵ برابر موجودی آب رودخانه های کشور است که ما را مجاب می کند تا ثقل کار مدیریت منابع آب را از احداث تاسیسات جدید به مدیریت مصرف منتقل کنیم.

وی با بیان اینکه ۹۲ درصد آب کشور در بخش کشاورزی مصرف می شود گفت: با ۱۰ درصد صرفه جویی می توانیم بیش از کل مصرف آب صنعت و شرب‌، آب استحصال کنیم. چیت چیان با بیان اینکه برای پایان عملیات اجرایی ۸۲۸ طرح آبی در دست اجرای کشور، دست کم ۱۲۰ هزارمیلیارد تومان اعتبار نیاز است گفت: در شرایط کنونی با اعتبار دولتی نمی توان این طرح ها را به انجام رساند لذا باید با کمک بخش خصوصی و تشویق این بخش به سرمایه گذاری در طرح های عمرانی، این پروژه ها را پیگیری کرد.

 

۱۵ آذر : مرگ ۳۹۷نفر بر اثر مصرف قرص‌ برنج در ایران طی هفت ماه

  ایسنا

قائم‌مقام رییس سازمان پزشکی قانونی گفت: در هفت ماهه نخست امسال ۳۹۷ مورد مرگ ناشی از مصرف قرص‌برنج به ثبت رسیده که نسبت به سال گذشته افزایش ۱۵ درصدی داشته است.

عبدالرزاق برزگر” در این باره گفت: متأسفانه در سال‏‌های گذشته عده‌ای با تفکر غلط مبنی بر اینکه قرص‌برنج

قائم‌مقام رییس سازمان پزشکی قانونی گفت: از ابتدای سال تاکنون سه تن در استان بر اثر خوردن قرص برنج جان خود را از دست دادهاند که نشان میدهد خیلی از خانوادهها از خطرات این قرص آگاه نیستند.

وی تصریح‌کرد: اقدامات اولیه برای راهاندازی بانک ژنتیک انجام شده و درحال حاضر ۹ مرکز فعال در کشور کارهای لازم در این خصوص را انجام دادهاند و در آینده استانهای بیشتری این بانک راهاندازی خواهد کرد.

 

 

۱۵ آذر : مساحت دریاچه ارومیه ۱۲۳ کیلومتر مربع کمتر از پارسال

 عصر ایران

معاون شرکت مدیریت منابع آب ایران اعلام کرد : مساحت دریاچه ارومیه ۱۲۳ کیلومتر مربع کمتر از سال گذشته است .

یعقوب همتی در مصاحبه تلفنی با خبرنگار واحد مرکزی خبر با ابراز نگرانی از کاهش تراز سطح دریاچه ارومیه گفت : این تراز نسبت به سال گذشته ۲۳ سانتی متر کاهش نشان می دهد .

وی افزود : وسعت دریاچه ارومیه نسبت به دوره درازمدت ۴۵ ساله نیز ۱۷۰۰ کیلومتر مربع کاهش یافته است .

همتی بارشهای اخیر را خوب اما ناکافی برشمرد وگفت : میزان بارشهای چند روز اخیر به گونه ای نیست که کمبود بارشها را جبران کند .

 

۱۴ آذر : رییس انجمن صنفی مددکاران اجتماعی: ایدز،فقر، تن فروشی، سو استفاده جنسی از کودکان فقیر

 فرارو- یک جامعه شناس گفت: «ما در کشور سوءاستفاده جنسی به وسیله پرداخت پول داریم. برخی کودکان به دلیل فقر و دریافت پول ممکن است با افراد بزرگتر از خود رابطه جنسی ناهنجار برقرار کنند که اگر آن فرد بیمار باشد به آن کودکان نیز بیماری منتقل خواهد شد

رییس انجمن صنفی مددکاران اجتماعی ایران از افزایش ۱۳ برابری آمار مبتلایان به ایدز از سال ۸۰ تاکنون خبر داد و گفت: در سال ۸۰، ۴۰۳ نفر به ایدز مبتلا بودند این درحالی است که در سال جاری تعداد افرادی که وارد مرحله بیماری شده اند به ۵ هزار و ۴۱۱ نفر رسیده است.

طبق گفته سید حسن موسوی چلک درحالی آمار ایدز در ایران افزایش داشته که براساس آمارهای جهانی از سال  ۲۰۰۵ تا حالا تعداد مبتلایان به این بیماری ۳۰ درصد کم شده است.

به گفته موسوی چلک در حالی که در سال ۱۳۶۵، ۶۹ درصد مبتلایان از طریق سرنگ آلوده و ۱۲٫۵ درصد ازطریق روابط جنسی محافظت نشده به ایدز آلوده شده اند، در سال ۱۳۹۰ مبتلایان به ایدز از طریق سرنگ آلوده به ۵۲ درصد کاهش یافته اما از طریق روابط جنسی به ۳۷ درصد افزایش یافته است.

همچنین رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز عنوان کرده ۱۰ سال قبل، آمار مبتلایان به ایدز در بین خانم ها بسیار ناچیز و کمتر از پنج درصد بود اما امروزه این آمار افزایش پیدا کرده و بالای ۲۰ درصد رسیده است .

دکتر مصطفی اقلیما استاد دانشگاه و رئیس انجمن علمی مددکاران اجتماعی ایران در گفتگو با فرارو گفت: «طبق آمار وزارت بهداشت حدود ۲۷ هزار مبتلا به ایدز در کشور وجود دارد (اعلام شده) که با توجه به نسبت استاندارد آمریکا تعداد مبتلایان در کشور (اعم از اعلام شده و اعلام نشده)۵۰ هزار نفر خواهد شد

اقلیما درباره افزایش ایدز در میان خانم ها در ۱۰ سال اخیر گفت: «علت این امر این است که۱۰ سال قبل تازه این بیماری در حال رواج در کشور بود و اکنون با افزایش روابط جنسی ناهنجار این بیماری در حال گسترش است

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©