Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
دوشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۲ برابر با  ۰۶ ژانويه ۲۰۱۴
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۲  برابر با ۰۶ ژانويه ۲۰۱۴
موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

ایران در آئینه آمار(۱۵۱)

شنبه ۱۵ دی ۱۳۹۲ برابر با ۵ ژانويه ۲۰۱۴

تهيه و تنظيم از مريم اسکوئی

        

 

موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

تاز‌ه‌ترین متوسط درآمد و هزینه ایرانیان/ کسری بودجه خانوار همچنان ادامه دارد

مهاجرت بی بازگشت «نخبگان» از کشور

افزایش غیر طبیعی شیوع سرطان در ایران

« آلودگی هوا، عامل ۳۰ درصد ناباروری‌هاست »

سه موج شیوع ایدز «HIV» و عدم آمادگی برای پیشگیری از موج سوم و جلوگیری از بازگشت آن

تک فرزندی در ۱۹ درصد خانوارهای ایرانی/ ۱۴ درصد خانواده ها بچه ندارند

۱۵ درصد ایرانیها همچنان بیسوادند

سالانه هزار نفر در سواحل کشور غرق میشود

مشکل مالی عامل مرگ ۲۷ درصد , نبود پزشک، عامل مرگ ۱۶ درصد از کودکان

 

۱۵ دی : تاز‌ه‌ترین متوسط درآمد و هزینه ایرانیان/ کسری بودجه خانوار همچنان ادامه دارد

 مهر

مرکز آمار ایران گزارش داد:

تاز‌ه‌ترین متوسط درآمد و هزینه ایرانیان/ کسری بودجه خانوار همچنان ادامه دارد

مرکز آمار ایران متوسط درآمد و هزینه سالانه یک خانوار شهری و روستایی در سال ۹۱ را اعلام کرد که براساس آن، متوسط هزینه و درآمد ماهانه یک خانوار شهری به ترتیب حدود یک میلیون و ۳۶۹ هزار تومان و یک میلیون و ۳۹۳ هزار تومان برآورد شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، طرح آمارگیری هزینه و درآمد خانوار با قدمتی ۵۰ ساله از مهمترین طرح‌های آماری مرکز آمار ایران است. هدف کلی این طرح برآورد متوسط هزینه ها و درآمد یک خانوار شهری و یک خانوار روستایی در سطح کشور و استان ها است.

در سال ۱۳۹۱ تعداد خانوارهای آمارگیری شده در این طرح ۱۸۵۳۵ خانوار نمونه در نقاط شهری و ۱۹۶۵۷ خانوار نمونه در نقاط روستایی کشور است.

نگاهی به اهم نتایج طرح در سال ۱۳۹۱ در مناطق شهری و روستایی نشان می دهد متوسط کل هزینه های خالص سالانه یک خانوار شهری ۱۶۴ میلیون و ۲۸۱ هزار ریال بوده است که نسبت به رقم مشابه در سال قبل ۲۳٫۸ درصد افزایش نشان می دهد.

از کل هزینه سالانه خانوار شهری ۴۴ میلیون و ۵۷۰ هزار ریال با سهم ۲۷٫۱ درصد مربوط به هزینه های خوراکی و دخانی و ۱۱۹ میلیون و ۷۱۱ هزار ریال با سهم ۷۲٫۹ درصد مربوط به هزینه های غیرخوراکی بوده است. در بین هزینه های خوراکی و دخانی، بیشتری سهم با ۲۴ درصد مربوط به هزینه گوشت و در بین هزینه های غیرخوراکی بیشترین سهم با ۴۶ درصد مربوط به مسکن بوده است.

در همین حال، متوسط درآمد اظهار شده سالانه یک خانوار شهری ۱۶۷ میلیون و ۲۴۱ هزار ریال بوده که نسبت به سال قبل ۲۸٫۳ درصد افزایش داشته است. منابع تامین درآمد خانوارهای شهری نشان می دهد که ۲۷٫۷ درصد درآمد از مشاغل مزد  و حقوق بگیری، ۱۶۸ درصد از مشاغل آزاد کشاورزی و غیرکشاورزی و ۵۵۶ درصد از محل درآمدهای متفرقه خانوار تامین شته است.

۹۳ درصد از خانوارهای آمارگیری شده شهری از گاز لوله کشی، ۹۲ درصد از تلفن همراه و ۴۲ درصد از اتومبیل شخصی استفاده کرده اند. این ارقام برای سال ۱۳۹۰ به ترتیب ۹۲، ۹۰ و ۴۰ درصد بوده است. همچنین نحوه تصرف محل سکونت ۲۲ درصد از خانوارهای شهری، اجاری و رهنی است که در سال ۱۳۹۰ این رقم ۲۳ درصد بوده است.

گزارش مرکز آمار ایران می‌افزاید: متوسط کل هزینه خالص سالانه یک خانوار روستایی ۱۰۸ میلیون و ۱۸۸ هزار ریال بوده است که نسبت به سال قبل ۲۸٫۸ درصد افزایش نشان می دهد.

از کل هزینه سالانه خانوار روستایی ۴۵ میلیون و ۷۹۶ هزار ریال با سهم ۴۲٫۳ درصد مربوط به هزینه های خوراکی و دخانی و ۶۲ میلیون و ۳۹۱ هزار ریال با سهم ۵۷٫۷ درصد مربوط به هزینه های غیرخوراکی بوده است.

در بین هزینه های خوراکی و دخانی بیشترین سهم با ۲۵ درصد سهم مربوط به هزینه آرد، رشته، غلات، نان و فرآورده های آن و در بین هزینه های غیرخوراکی، بیشترین سهم با ۲۸٫۱ درصد مربوط به مسکن بوده است.

متوسط درآمد اظهار شده سالانه یک خانوار روستایی ۱۰۱ میلیون و ۲۸۱ هزار ریال بوده است که نسبت به سال قبل ۲۷ درصد افزایش داشته است. منابع تامین درآمد خانوارهای روستایی نشان می دهد که ۲۴٫۹ درصد از مشاغل مزد و حقوق بگیری، ۲۸٫۸ درصد از مشاغل آزاد کشاورزی و غیرکشاورزی و ۴۶٫۴ درصد از محل درآمدهای متفرقه خانوار متفرقه خانوار تامین شده است.

۴۸ درصد از خانوارهای آمارگیری شده روستایی از گاز لوله کشی، ۸۱ درصد از تلفن همراه و ۲۲ درصد از اتومبیل شخصی استفاده کرده اند. این ارقام برای سال ۱۳۹۰ به ترتیب ۴۵، ۷۸ و ۲۰ درصد بوده است. همچنین نحوه تصرف محل سکونت ۵ درصد از خانوارهای روستایی، اجرای و رهنی است که در سال ۱۳۹۰ این رقم ۵٫۲ درصد بوده است.

 

 

۱۴ دی : مهاجرت بی بازگشت «نخبگان» از کشور

 تهران-ایرنا-هرساله پرستوها با شروع فصل سرما از مناطق سرد به جاهای معتدل کوچ می کنند و با شروع بهار بازمی گردند ولی کوچ نخبگان معمولا یا بازگشتی ندارد و یا دیرهنگام است.

براساس آمارهای موجود سالانه تعداد زیادی از دانش آموختگان داخل به کشورهای دیگر می روند که این امر علاوه بر پیامدهای اقتصادی دارای پیامدهای اجتماعی و علمی نیز است .

مهاجرت نخبگان از ایران به روایت آمار

معاون امور فرهنگی بنیاد ملی نخبگان به آخرین آمار خروج نخبگان از کشور اشاره کرد و یادآور شد: از تعداد ۱۰۲۰ نفر از دارندگان مدال های المپیادهای علمی از سال ۸۲ تا ۸۶ تعداد ۷۱۲ نفر (۷۰ درصد) در داخل کشور و ۳۰۸ نفر (۳۰ درصد) از کشور خارج شدند.

به گفته سید حسن حسینی در سال های ۸۲ تا ۸۶ تعداد ۱۴۰۳ نفر از برترین های آزمون سراسری در داخل کشور هستند و ۳۵۰ نفر از کشور خارج شدند.

نسرین سلطانخواه معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و رییس بنیاد ملی نخبگان در دولت دهم همواره از کاهش شیب خروج نخبگان از کشور خبر می داد.

وی با حضور در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت که تحقیقی با موضوع خروج رتبه های برتر کنکور سراسری در ۲۰سال گذشته از کشور انجام شده است که بر اساس نتایج این تحقیق شیب خروج از ۳۳ درصد به ۱۷ درصد کاهش یافته است.

 

۱۳ دی : افزایش غیر طبیعی شیوع سرطان در ایران

 مهر

اجتماعی > بهداشت و سلامت

افزایش غیر طبیعی شیوع سرطان در ایران/ آلودگی هوا را نمی توان نادیده گرفت

عضو هیئت مدیره انجمن علمی جراحان عمومی ایران، شیوع سرطان در کشورمان را غیرمتعارف خواند و گفت: تغییر به وجود آمده در روند ابتلا به سرطان و افزایش شیوع این بیماری در ایران، طبیعی به نظر نمی رسد.

دکتر بهزاد رحمانی با عنوان این مطلب که بکار بردن واژه سونامی برای شیوع سرطان در کشور لفظ درستی نیست، به خبرنگار مهر گفت: البته تغییری در توزیع سرطان در کشور ایجاد شده که این موضوع دلایل مختلفی دارد.

این جراح عمومی در توضیح دلایل افزایش شیوع سرطان در کشور، گفت: افزایش سن امید به زندگی و طول عمر افراد جامعه، یکی از دلایل افزایش موارد سرطان در کشور است. به طوریکه موارد سرطانها در سنین بالا بیشتر شده است.

رحمانی ادامه داد: اگر به طور میانگین، مردان جامعه ۸۵ سال عمر کنند، ۹۵ درصد آنها دچار سرطان پروستات می شوند.

عضو هیئت مدیره انجمن علمی جراحان عمومی ایران با اشاره به تغییر توزیع سرطانها و شیوع این بیماری در کشور، گفت: در سالهای گذشته بیشتر شاهد شیوع سرطانهای معده، مری و… بودیم. در حالی که هم اکنون سرطان ریه بیشتر شده و پس از آن، همچنان سرطان معده و روده بزرگ از شیوع بالاتری در کشور برخوردارند.

وی همچنین از شیوع بالای سرطان پستان در زنان ایرانی خبر داد و افزود: سن ابتلا به این سرطان در خانمها پایین آمده است.

رحمانی تاکید کرد: با تمام این تفاسیر و افزایش شیوع سرطان در کشور، نمی توان لفظ سونامی را برای این بیماری بکار برد.

وی با تاکید بر غیرمتعارف بودن افزایش شیوع سرطانها در کشور، تصریح کرد: آنچه مسلم است، اینکه سن ابتلا به برخی سرطانها در کشورمان پایین آمده است. به طوریکه در سالهای گذشته سن ابتلا به سرطان روده بزرگ مربوط به افراد ۵۰ سال به بالا بود اما در حال حاضر مواردی از ابتلا به این نوع سرطان در سنین زیر ۲۵ سال هم مشاهده می شود.

این جراح عمومی با اعلام اینکه آلودگی ناشی از دود و غبار در بروز سرطان نقشی ندارند، افزود: مواد شیمیایی ناشی از بنزین غیراستاندارد، ریسک ابتلا به سرطان ریه را بالا می برد.

 

۹ دی : « آلودگی هوا، عامل ۳۰ درصد ناباروری‌هاست »

 ایلنا: مشاور امور زنان رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: آلودگی هوا به بسیاری از گروه‌ها در جامعه آسیب می‌زند. برای نمونه ۳۰ درصد از ناباروری‌ها در تهران و کلانشهر‌ها به علت آلودگی هوا به وجود آمده است. همچنین آلودگی هوا بر IQ کودکان زیر سن دبستان نیز تاثیرات بدی می‌گذارد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا طرحی برای حفاظت از زنان باردار در مقابل آلودگی هوا دارند، گفت: پیشنهاد‌هایی از قبیل دادن مرخصی‌های بیشتر به این افراد، به دلیل وجود مشکلات ریشه‌ای حل نشده، هر چند به ظاهر حمایت کننده است اما در واقع سبب عدم استقبال از زنان در فعایت‌های اجتماعی خواهد شد. آلودگی هوا به بسیاری از گروه‌ها در جامعه آسیب می‌زند. برای نمونه ۳۰ درصد از ناباروری هادر تهران و کلان شهر‌ها به علت آلودگی هوا به وجود آمده است. همچنین آلودگی هوا بر IQ کودکان زیر سن دبستان نیز تاثیرات بدی می‌گذارد.

 

۸ دی : سه موج شیوع ایدز «HIV» و عدم آمادگی برای پیشگیری از موج سوم و جلوگیری از بازگشت آن

 موج چهارم ایدز اعتبار فنی ندارد/ کاهش ۳۴ درصدی اعتبارات مربوط به اچ آی وی

ارائه بسته‌های کارت آسیب، بسته‌های پیشگیری، راه اندازی مراکز و پایگاههای مشاوره‌ای بیماریهای رفتاری در سراسر کشور، تامین نظام تشخیصی یعنی ابزار مورد نیاز برای آزمایش اچ آی وی و همینطور نظام درمانی ایدز از اقدامات وزارت بهداشت است.

ایلنا: رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: درصدد هستیم اولین جلسه کارگروه کشوری ایدز را به میزبانی وزارت بهداشت به عنوان دبیرخانه کارگروه کشوری تا قبل از پایان سال جاری برگزار کنیم.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، “عباس صداقت”، درباره موضوع موج جدید ایدز در کشور و برنامه‌های این وزارتخانه برای پیشگیری از همه گیری این بیماری گفت: همه گیری اچ آی وی در سال ۶۵ با ابتلا بیماران مبتلا به هموفیلی که از طریق دریافت خونهای آلوده وارداتی مبتلا شده بودند، به عنوان موج اول این بیماری شناخته می‌شود.

وی ادامه داد: موج دوم اواسط دهه ۷۰ بود که با اپیدمی پرسرعت اچ آی وی در بین مصرف کنندگان تزریقی مواد مخدر و زندانیان مواجه شدیم که این موج تقریبا در اواخر دهه ۸۰ به دلیل اقدامات بسیار خوب درکشور و همکاری همه سازمان‌ها و تعهد سیاسی موجود از سرعت شتابانش کاسته شد ولی موج سوم را تقریبا از اواخر دهه ۸۰ با افزایش موارد ابتلا به اچ آی وی از طریق روابط جنسی محافظت نشده و همینطور افزایش موارد ابتلا زنان به وجود آمد.

صداقت موج چهارم ایدز را فاقد اعتبار فنی خواند و گفت: موج چهارم اعتبار فنی ندارد. بلکه نگرانی‌ها از بازگشت مجدد موج دوم به دلیل اینکه پدیده اعتیاد همچنان تهدید کننده موتور همه گیری اچ آی وی در کشور است، ناشی می‌شود. از طرفی دیگر هشدار بحث ابتلا زنان و تولد نوزادان مبتلا به اچ آی وی و وقوع موج سوم که در آن اپیدمی اچ آی وی از گروههای پرخطر خارج و وارد جمعیت عمومی شده، است که این تعبیر صحیح‌تر است.

کاهش ۳۴ درصدی اعتبارات مربوط به اچ آی وی

وی در ادامه خاطر نشان کرد: تمام آنچه که در ابتدای هر سال مورد موافقت قرار گرفته می‌شود، تخصیص پیدا نمی‌کند به طوری که برآورد شده نسبت به سال گذشته اعتبارات مربوط به اچ آی وی فقط در وزارت بهداشت کاهش ۳۴ درصدی را تجربه کرده است.

 

 

۷ دی : تک فرزندی در ۱۹ درصد خانوارهای ایرانی/ ۱۴ درصد خانواده ها بچه ندارند

 مهر

 

اجتماعی > رفاه و آسیب های اجتماعی

آخرین آمار ثبت احوال اعلام شد؛

تک فرزندی در ۱۹ درصد خانوارهای ایرانی/ ۱۴ درصد خانواده ها بچه ندارند

مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت سازمان ثبت احوال با اشاره به اینکه ۱۴٫۴ درصد از خانوارهای ایرانی بدون فرزند هستند، گفت: پژوهش انجام شده نشان می دهد که ۳۳ درصد خانوارهای ایرانی حداکثر دارای یک فرزند هستند.

علی اکبر محزون در گفتگو با خبرنگار مهر به تحقیق انجام شده با توجه به اطلاعات مرکز آمار ایران اشاره کرد و افزود: در این پژوهش ۲ درصد از جمعیت کل کشور یعنی حدود یک میلیون و ۴۸۱ هزار و ۵۸۶ نفر که ۴۲۳ هزار و ۶۲۷ خانوار می شوند،مورد مطالعه بررسی کنندگان قرار گرفتند که نتایج آن به تازگی به پایان رسیده است.

وی گفت: در این نمونه گیری زنانی که یک بار تجربه ازدواج را داشته اند مورد تحقیق قرار گرفته اند و طی آن مشخص شد که ۱۴٫۴ درصد این افراد بدون فرزند هستند که البته برخی از این زنان تازه ازدواج کرده اند اما در مطالعات ما محاسبه می شوند.

مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت سازمان ثبت احوال تاکید کرد: همچنین ۱۸٫۹ درصد از جمعیت مورد مطالعه فقط یک فرزند و ۲۰٫۹ درصد نیز دارای دو فرزند هستند.

محزون افزود: در مجموع براساس این آمار رسمی ۳۳٫۳ درصد از جمعیت زنانی که مورد مطالعه قرار گرفته اند حداکثر یک فرزند دارند که این آمار یک سوم این افراد را شامل می شود که می توان این آمار را به کل جمعیت تعمیم داد.

به گفته وی ، این آمار در نقاط شهری متفاوت است بطوریکه ۱۴٫۷ درصد بدون فرزند ، ۱۹٫۹ درصد یک فرنزد و ۲۲٫۵ درصد نیز دو فرزند دارند که این آمار نشان می دهد که درصد تک فرزندی در شهرها از میانگین کشوری بالاتر است و در نقاط روستایی نیز ۱۳٫۹ درصد بدون فرزند ، ۱۶٫۴ درصد دارای تک فرزند و ۱۶٫۷ درصد نیز دارای دو فرزند هستند.

این مسئول در سازمان ثبت احوال به تفاوت این آمار در مناطق شهری و روستایی اشاره کرد و گفت: در خانواده های روستایی با توجه به نوع زندگیشان تعداد تک فرزندی کم است و پرجمعیت هستند.

 

۶ دی :  ۱۵ درصد ایرانیها همچنان بیسوادند

 مهر

 

اجتماعی > آموزش و پرورش

۱۵ درصد ایرانیها همچنان بیسوادند/ ۵۴۵ هزار تومان هزینه باسوادی یک نفر

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با اعلام اینکه ۱۵ درصد از جمعیت کشور همچنان بیسوادند، گفت: جایگاه ایران در دنیا با توجه به مکانیزمها و روشهای سوادآموزی، جایگاه مناسبی نیست و بر اساس اعلام یونسکو، رتبه ایران در موضوع سوادآموزی در میان ۱۶۴ کشور، رتبه هشتاد و ششم اعلام شده است.

علی باقرزاده در گفتگو با خبرنگار مهر به مناسبت آغاز هفته سوادآموزی، گفت: بر اساس اعلام مرکز آمار بیسواد کسی است که توانایی خواندن، نوشتن و حساب کردن نداشته باشد. در آخرین سرشماری در جمعیت ۶۷ میلیون و ۶۸۱ هزار نفر بالای ۶ سال، ۵۷ میلیون و ۳۶۱ هزار نفر (۸۵ درصد) خود را باسواد و ۹ میلیون و ۷۱۹ هزار نفر (۱۴٫۴ درصد) خود را بیسواد اعلام کرده اند. همچنین ۶۰۰ هزار نفر وضعیت سوادشان مشخص نشده است.

وی ادامه داد: در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال که گروه هدف برای کاهش آمار بیسوادی است، از ۵۰ میلیون و ۸۴۵ هزار نفر جمعیت این گروه، ۴۷ میلیون خود را باسواد و ۳ میلیون و ۴۵۶ هزار نفر (۶٫۸) خود را فاقد سواد اعلام کرده اند ضمن آنکه وضعیت ۳۸۱ هزار نفر از آنها روشن نیست.

به گفته باقرزاده، در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر از افراد بیسواد در نقاط شهری و یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر در نقاط روستایی زندگی می کنند که از این تعداد یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از افراد بیسواد مرد و ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر زن هستند.

بیشترین بیسوادی در میان زنان روستایی

باقرزاده در تکمیل توضیحات خود گفت: بیشترین آمار بیسوادی از سالهای ابتدای انقلاب در بین زنان بوده است که زنان روستایی بیشترین سهم را داشته اند.به همین دلیل ۸۰ درصد فعالیتهای سوادآموزی ما در طول ۳۴ سال متمرکز روی زنان به ویژه زنان روستایی، مناطق محروم و عشایری بوده است تا بتوانیم فاصله بیسوادی را در میان مردان و زنان و همچنین نقاط شهری و روستایی کاهش دهیم.

وی درباره آنکه فاصله بیسوادی در سالهای پس از انقلاب تا چه میزان کاهش یافته است، گفت: در طول سالهای پس از انقلاب در گروه سنی زیر ۵۰ سال فاصله باسوادی بین نقاط شهری و روستایی از ۳۹ درصد به ۸ درصد کاهش یافته است. این فاصله در بین زنان و مردان از ۲۶ درصد به ۳٫۵ درصد نیز کاهش یافته است.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با بیان اینکه در سال ۵۸ ، ۵۰ درصد مردم ایران بیسواد بودند، افزود: در سال ۱۳۵۸ که امام خمینی (ره) پیام سوادآموزی را دادند ۵۰ درصد مردم ایران بیسواد بودند که امروز این آمار به ۱۵ درصد رسیده است یعنی در طول سالهای پس از انقلاب با تلاش های بی وقفه ۳۵ درصد بیسوادان ما باسواد شده اند بنابراین سرعت ایران در کاهش افراد بیسواد بسیار خوب بوده است اما جایگاه ایران در دنیا با توجه به توقعاتی که خودمان داریم جایگاه مناسبی نیست. اگر چه ایران در دنیا به عنوان یکی از کشورهای موفق در تجربیات سوادآموزی، کاهش بیسوادی، برقراری عدالت جنسیتی و کاهش فاصله شهری و روستایی اعلام می شود اما تعداد افراد بیسوادمان با توجه به مکانیزم های سوادآموزی زیاد است.

وی در ادامه درباره جایگاه ایران در دنیا در موضوع سوادآموزی گفت: یونسکو در سال ۲۰۱۰ در میان ۱۶۴ کشوری که سند آموزش برای همه را امضا کرده اند رتبه ایران را ۸۶ اعلام کرد اما از آن سال به بعد با توجه به آنکه ما دیگر اطلاعات رسمی به یونسکو نداده ایم، رتبه مان اعلام نشده است.

بیش از ۱۰ میلیون نفر از افراد کم سواد هستند

در حال حاضر بازگشت به بیسوادی مهمتر از خود بیسوادی است، بیش از ۱۰ میلیون نفر از افراد کم سواد هستند به این معنی که مدرک تحصیلی در حد ابتدایی دارند.

 

۶ دی : سالانه هزار نفر در سواحل کشور غرق میشود

 ایلنا

سازمانی تحت عنوان سازمان توسعه و عمران دریا در مجلس با ماموریت‌های فوق العاده مصوب شد اما متاسفانه علیرغم اینکه در دو سال اول دولت آقای احمدی‌نژاد پیگیری نسبتاً خوبی در این خصوص صورت گرفت چندان مورد پیگیری قرار نگرفت.

نماینده تبریز در مجلس شورای اسلامی گفت: موضوعی که باید به آن اشاره آمار غرق شدگان در سواحل کشور است که در حدود سالانه هزار نفر اعلام شده که رسیدگی به این مسئله اگر خوب رسیدگی شود و ماموریت‌ها شفاف و روشن شود می‌توان تا پایان سال ۹۰ درصد این مشکلات را بر طرف کرد.

نماینده مردم تبریز ادامه داد: دریا انفال و متعلق به نسل‌های آینده هست ۶۰ متر حریم دریا در سراسر کشور آزاد شد که تبدیل به یک گره کور شد این در حالی است که ما با داشتن ۵۰۰ کیلومتر ساحل دریا ۱۵ درصد آن برای استفاده عموم مردم ازاد است و متعلق به همه مردم است.

وی گفت: موضوع دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد آمار غرق شدگان در سواحل کشور است که در حدود سالانه هزار نفر اعلام شده که رسیدگی به این مسئله اگر خوب رسیدگی شود و ماموریت‌ها شفاف و روشن شود می‌توان تا پایان سال ۹۰ درصد این مشکلات را بر طرف کرد.

 

۲۸ آذر : مشکل مالی عامل مرگ ۲۷ درصد , نبود پزشک، عامل مرگ ۱۶ درصد از کودکان

 انتخاب

در حالی که کمتر از دو سال تا پایان تعهد ایران نسبت به اهداف ۸ گانه هزاره – مصوب سال ۲۰۰۰ – باقی مانده و هدف چهارم این مجموعه هم کاهش مرگ کودکان است اما آمارهای رسمی از وضعیت سلامت کودکان که می‌تواند در کاهش مرگ موثر باشد خبرهای خوبی نمی‌دهد علاوه بر آنکه دلایل جنبی هم منجر به افزایش مرگ کودکان شده و در مجموع دستیابی ایران به هدفی که نسبت به آن تعهد سپرده، در این فاصله زمانی بعید به نظر می‌رسد. چنانکه روز گذشته هم غلامرضا خاتمی؛ رییس انجمن پزشکان کودکان، در مراسم افتتاح کنگره اورژانس و بیماری‌های شایع کودکان خبر داد که هم‌اکنون ۶ درصد کودکان کشور دچار سوء تغذیه هستند.

به گزارش اعتماد البته این رقم، به زعم وی عدد بهبود یافته است زیرا تا پیش از سال ۱۳۷۴، تعداد کودکان مبتلا به سوءتغذیه در کشور، ۱۴ درصد کودکان را شامل می‌شده و امروز، پس از گذشت ۱۸ سال این رقم، کاهشی بیش از ۵۰ درصد داشته اما همچنان این رقم نگران‌کننده است چنانکه خاتمی هم با اشاره به اینکه ناکافی بودن آگاهی خانواده‌ها و دسترسی نداشتن به مواد غذایی در برخی شهرها به ویژه نقاط محروم در کشور باعث ایجاد سوء تغذیه از نوع کمبود ریزمغذی‌ها در کودکان شده گفت: «فقر مالی نیز می‌تواند کودکان را از تغذیه صحیح دور کند. در نقاط محرومی چون سیستان و بلوچستان و اطراف استان کرمان شاهد میزان بیشتری از سوء تغذیه هستیم، چنانکه در استان سیستان و بلوچستان کمبود ریزمغذی‌ها همچون ویتامینA،B و D به چشم می‌خورد. اما سوء تغذیه در استان‌های شمالی کشور کمتر از سایر مناطق است

هشدار معاون بهداشت می‌تواند نگرانی از باب کاهش نیافتن چشمگیر مرگ کودکان را به این سمت هدایت کند که برخی موارد مرگ به علت عفونت‌هایی اتفاق افتاده که ریشه در سوءتغذیه کودک داشته است. سیاری هم توضیح داد که: «کودکانی که با شوک به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند، اگر یک ارگان در بدن آنها نارسایی داشته باشد، تا ۲۵ درصد دچار مرگ و میر می‌شوند، اگر دو ارگان از بدن آنها درگیر باشد، احتمال مرگ و میر به ۶۵ درصد می‌رسد و اگر سه ارگان از بدن آنها نارسایی داشته باشد، احتمال مرگ را تا حدود ۸۵ درصد افزایش می‌دهد. ۱۰ الی ۱۲ درصد کودکان دچار تشنج می‌شوند و حوادث، شایع‌ترین علت مرگ و میر کودکان بالای چهار سال است

وی همچنین اضافه وزن و چاقی را از مهم‌ترین عوامل زمینه‌ساز ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر در کودکان دانست و افزود: «۲۰ درصد کودکان ایرانی دچار اضافه وزن هستند. همچنین ۸/۶ درصد کودکان دچار کوتاهی قد هستند که این آمار در کودکان زیر پنج سال استان سیستان و بلوچستان به ۲۰ درصد می‌رسد

سیاری در توضیح وضعیت نابسامان ارائه خدمات درمانی به کودکان مراجعه‌کننده به مراکز درمانی آموزشی و دانشگاهی گفت: «۴۸ درصد مرگ کودکان طی سال‌های گذشته بر اثر حوادث ترافیکی بوده و وقتی از خانواده‌هایی که فرزندان‌شان فوت کرده‌اند علت فوت را پرسیدیم، ۲۷ درصد آنها عنوان کردند که به خاطر مشکل مالی درمان فرزندشان را دنبال نکرده‌اند و در مطالعه‌یی دیگر ۱۶.۵ درصد، علت فوت را عدم ویزیت فوری و در واقع نبود پزشک در بیمارستان‌های آموزشی عنوان کردند که این بالاترین عدم حضور در بیمارستان‌های آموزشی است که به سوء مدیریت بر می‌گردد که باید با مدیریت حل شود

در حالی که به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، هم‌اکنون تعداد کودکان ۱ تا ۶ ساله کشور، ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر و تعداد کودکان ۶ تا ۱۸ ساله هم ۶ میلیون نفر برآورد شده، وی در مقایسه شاخص‌های مرگ و میر کودکان با کشورهای پیشرفته صنعتی، ایران را یک کشور عقب افتاده معرفی کرد زیرا که هم‌اکنون تعداد مرگ کودکان کمتر از یک سال کشور، ۱۶ الی ۱۸ مورد در ۱۰ هزار تولد زنده است که این رقم در کشورهای صنعتی، ۵ در ده هزار تولد زنده گزارش شده است.

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©